Officieel: Mitsubishi Space Star / Mirage

Mach1

Kilometervreter
mtb04.jpg

mtb01.jpg

mtb02.jpg

mtb03.jpg

mtb05.jpg

mtb06.jpg

mtb19.jpg

bron en meer foto's

Eigenlijk in grote lijnen de nieuwe Colt dus of zie ik het verkeerd? Vind het trouwens ook niet echt een sprankelend modelletje, die nogal sip uit z'n ogen kijkt. Zijkant doet wat denken aan Chevrolet en Hyundai

Autovisie.nl zei:
Opvolger Nederlandse Mitsubishi Colt laat zich zien

AMSTERDAM - Dit is de opvolger van de Mitsubishi Colt, zoals die eind 2012 ook naar Europa komt. In tegenstelling tot de huidige Colt gaat de vijfdeurs hatchback niet in Nederland in productie. De nieuwe Colt komt ook voor Europa uit Thailand.

Mitsubishi Mirage

Volgend jaar valt het doek voor de Mitsubishi Colt in het Limburgse Born. Dat is enkele maanden voordat de eerste boot met de Colt-opvolger in ons land arriveert. Vanaf dat moment is er geen Hollandse Colt meer. Of het nieuwe type wederom Colt gaat heten, verklapt Mitsubishi nog niet. Mogelijk om onrust bij de kopers van de huidige Colt te voorkomen.
De nieuweling heet in Japan Mirage. Mitsubishi stelt de boreling op de autoshow in Tokio, die later deze maand van start gaat, voor. In vergelijking met de Colt levert de auto 17 cm in de lengte (totaal 3,71 m) in. Breedte (1,67m) en hoogte (1,49m) nemen met respectievelijk 3,5 en 3,0 cm af. Binnen deze compactere buitenafmetingen biedt de Mirage plaats aan vijf personen, zo geeft de fabrikant op. Voorin hangt een 1,0 liter driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan een CVT-automaat. Een stop/start-systeem zorgt voor een extra laag verbruikscijfer, wat ook te danken is aan de kleinere afmetingen, het lagere gewicht en de aangepaste rolweerstand.
Begin dit jaar toonde Mitsubishi de e-compact concept, de voorbode voor deze nieuwe B-segment auto.

Ik vind het ontwerp zeker niet minder dan bijvoorbeeld een Yaris. De concept zag er echter wel sprekender uit.

[size=x-small]wo 09 nov 2011, 15:30[/size]
[size=medium]Opvolger Nederlandse Mitsubishi Colt laat zich zien[/size]

AMSTERDAM - Dit is de opvolger van de Mitsubishi Colt, zoals die eind 2012 ook naar Europa komt. In tegenstelling tot de huidige Colt gaat de vijfdeurs hatchback niet in Nederland in productie. De nieuwe Colt komt ook voor Europa uit Thailand.

Volgend jaar valt het doek voor de Mitsubishi Colt in het Limburgse Born. Dat is enkele maanden voordat de eerste boot met de Colt-opvolger in ons land arriveert. Vanaf dat moment is er geen Hollandse Colt meer. Of het nieuwe type wederom Colt gaat heten, verklapt Mitsubishi nog niet. Mogelijk om onrust bij de kopers van de huidige Colt te voorkomen.

De nieuweling heet in Japan Mirage. Mitsubishi stelt de boreling op de autoshow in Tokio, die later deze maand van start gaat, voor. In vergelijking met de Colt levert de auto 17 cm in de lengte (totaal 3,71 m) in. Breedte (1,67m) en hoogte (1,49m) nemen met respectievelijk 3,5 en 3,0 cm af. Binnen deze compactere buitenafmetingen biedt de Mirage plaats aan vijf personen, zo geeft de fabrikant op. Voorin hangt een 1,0 liter driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan een CVT-automaat. Een stop/start-systeem zorgt voor een extra laag verbruikscijfer, wat ook te danken is aan de kleinere afmetingen, het lagere gewicht en de aangepaste rolweerstand.

Begin dit jaar toonde Mitsubishi de e-compact concept, de voorbode voor deze nieuwe B-segment auto.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10891192/__Opvolger_Nederlandse_Mitsubishi_Colt_laat_zich_zien__.html

Zo geslaagd en fris als de huidige Colt begin 2004 was (de iets minder geslaagde Japanse versie zelfs eind 2002), zo troosteloos en saai is deze nieuwe generatie. Mirage was trouwens de Amerikaanse/Japanse benaming voor de Mirage, hoewel de huidige Colt in Japan gewoon Colt heet, dus ik weet niet helemaal hoe dat zit.
De Mirage is 7 cm kleiner, net zo breed en 2,5 cm lager dan de Micra, qua maten de meest directe concurrent. Als de Colt/Mirage net zo duur wordt als de Micra, zie ik het niet zonnig in voor het model, een Suzuki Swift, Toyota Yaris of Mazda2 zijn gewoon (optisch) meer auto. Als de vanafprijs onder de 10 mille komt te liggen wordt het een ander verhaal.

mtb35.jpg

mtb33.jpg

mtb34.jpg

Het front oogt zo zuinig. Bij dit model zou een single frame grille helemaal niet misstaan :)

Daewoo-Chevrolet zei:
Het front oogt zo zuinig. Bij dit model zou een single frame grille helemaal niet misstaan :)

Die komt met de facelift wel weer, je kunt hem al bijna zien zitten :)

Mach1 zei:
Die komt met de facelift wel weer, je kunt hem al bijna zien zitten :)

Ik kan nie shoppen nie, maar heb toch wat geprobeerd:

3x3ya.jpg

De Eclipse heeft (had, is inmiddels uit productie) ook zo'n zwart gelakt deel tussen grille en ondergrille.

2011-mitsubishi-eclipse-gtp-001.jpg

De Mirage/Colt was ooit C-segment. Maar Mitsubishi heeft besloten om de auto niet te laten meegroeien met de concurrentie.
Daarom is de huidige Colt een ruime B-segmenter geworden.
De nieuwe lijkt een stukje kleiner te worden en bungelt samen met de nieuwe Micra wel enorm onderaan het B-segment, dat de A-stickertjes wel tevoorschijn gehaald mogen worden...

Ze introduceren hem in het grijs en met wieldoppen? Ze willen zeker vanaf het begin de bejaarde consument aanspreken. :p Niets mis mee, maar ze zijn wel de eersten, meestal worden bij introductie foto's getoond van de dikste, opvallendste uitrustingen...

Het stelt van zichzelf al niet veel voor, maar als de Franse straaljagers in gedachte hebt, dan is het wel een hele grote teleurstelling.

Hij lijkt inderdaad wel erg naar het A-segment toe te gaan.

En qua interieur lijkt ie in elk geval erg op de Alto:

mtb19.jpg

Suzuki-Alto-SZ-L-5.jpg

(Alto-foto is uit een beetje rare hoek genomen, maar punt lijkt me duidelijk)

Bah, Mitsubishi is echt helemaal niet goed bezig... Wat een oersaai hok, al een even grote mislukking als de nieuwe Micra. En dat ze 'm in het zilvergrijs met wieldoppen presenteren snap ik ook helemaal niet...

Verder zit het portierslot op een behoorlijk vreemde plek.

Doe mij dan maar de nieuwe Yaris, die vind ik erg geslaagd, ook al is hij een beetje gewoontjes.

De nieuwe Mirage/Colt wordt leverbaar met drie verschillende motoren:

1.0 MIVEC
Aantal cilinders: 3
Maximaal vermogen: 51 kW/70 pk bij 6000 tpm
Maximaal koppel: 88 Nm bij 3000 tpm
Gemiddeld verbruik: 3.3 l/100 km (Japanse testcyclus)

1.2 MIVEC
Aantal cilinders: 3
Maximaal vermogen: 59 kW/80 pk bij 6200 tpm
Maximaal koppel: 105 Nm bij 3000 tpm
Gemiddeld verbruik: 3.7 l/100 km (Japanse testcyclus)

1.5 MIVEC
Aantal cilinders: 4
Maximaal vermogen: 77 kW/105 pk bij 6000 tpm
Maximaal koppel: 132 Nm bij 3500 tpm
Gemiddeld verbruik: 4.2 l/100 km (Japanse testcyclus)

Sowieso is het geheel handgrepen/sloten uit het jaar 0. Nee de vorige was beter. Ik voorzie een Daihatsu verhaal. Mitsubishi exit Europa....

Wat een absoluut dieptepunt deze Mirage (n). Niets leuks aan, straalt geen kwaliteit uit, totaal onherkenbaar als Mitsubishi en oogt vreselijk achterhaald en armoedig. Misschien dat men dit in Azië vreet maar hier gaat geen hond zo'n hok kopen. De Koreanen hebben het veel beter begrepen, die maken tegenwoordig gewoon leuke auto's. Mitsubishi is enorm de weg kwijt. Een mooie middenklasser kunnen ze niet maken en een behoorlijke C-segmenter hebben ze ook niet. Nu zijn ze ook in het B-segment uitgerangeerd.

Een onopvallend marginaal merk zonder uitstraling en USP's is het geworden! De ASX hebben we straks als Citroen dus die hebben we ook niet meer nodig. Ik zeg: terug naar Japan met dit merk! Over en uit.

Laat Japanse merken alsjeblieft geen auto's voor Europa laten ontwerpen. Dat is in het verleden al veelvuldig fout gegaan.
Ook deze Colt/Mirage: het lijkt op iets Europees uit 1998. Daar zitten we in 2011 niet meer op te wachten.
Wat wij als klanten willen is merkidentiteit. Een Mitsubishi hoeft er niet uit te zien als een kruising tussen een Peugeot 206 en een Toyota Yaris uit 1998, maar als een Japanse Mitsubishi die een strakke vormgeving heeft en staat voor de Gestaalde Perfectie. Dat was Mitsubishi.
Voor een 206 of Yaris kun je wel bij Peugeot en Toyota terecht.

Ik zie in de frontale neus en het profiel wel wat lijnen van de Grande Punto, waarmee ik zeg: ze zijn op veilig gegaan; kennelijk vindt men de straaljager neus niet succesvol genoeg.

Dit is beslist een volwaardig model uit het B segment. Dat gaat namelijk weer iets krimpen, zie ook de nieuwe 208. Afwerking, design en uitrusting staan echt een tree hoger dan van de Alto.

Over smaak valt niet te twisten. Dus eerst maar eens kijken hoe de doelgroep van deze auto op het ontwerp reageert (want wees eerlijk, wie van jullie behoort daartoe?)

Dit is een lelijk oubollig hok. Maar de reacties zijn vreemd.
Mitsubishi wordt verweten dat het Europese auto's van een jaar of 10 geleden imiteert, maar als VW/Skoda/Seat komt met een auto die op een Japanner uit die tijd lijkt dan is het allemaal geweldig o_O

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
Mitsubishi wordt verweten dat het Europese auto's van een jaar of 10 geleden imiteert, maar als VW/Skoda/Seat komt met een auto die op een Japanner uit die tijd lijkt dan is het allemaal geweldig o_O

Flauw om dit te insinueren. Ten eerste, welke personen vinden dat geweldig, ten tweede, dat is jouw opvatting, ten derde, zit niet zo te stoken :)

[size=large]Mitsubishi Mirage volgt Colt op[/size]

Mitsubishi toont op de Tokyo Motor Show deze nieuwe Mirage. In Europa komt die begin 2013 op de markt als de opvolger van de Colt.
Mitsubishi heeft zijn nieuwe compacte auto klaar. De voorbode was de Global Small Car, die enige tijd geleden als studiemodel werd getoond. Het eindresultaat is deze Mirage, die aan het einde van de maand zijn première beleeft op de Tokyo Motor Show. Zoals de naam van het studiemodel al doet vermoeden, wordt de auto rond de hele wereld verkocht. De auto wordt gebouwd in Thailand.
De Mirage is aan het begin van 2013 de opvolger van de Colt, waarvan de productie bij Nedcar in Limburg aan het einde van volgend jaar stopt. Voor het nieuwe model komt de naam Colt, die al wordt gevoerd sinds 1962, te vervallen. Mitsubishi ziet het nieuwe model als een ‘geheel ander concept’ en daar past een nieuwe naam bij. Of de naam Mirage het ook redt in Europa is nog even de vraag. De Japanners wilden al eerder die naam invoeren, maar die bleek al geclaimd door een ander bedrijf.
Over het motorenaanbod is nog niets bekend. In elk geval wordt de auto gebouwd met een nieuwe 1,0-liter driecilinder, die wanneer hij is gekoppeld aan een CVT-automaat voor de Japanse normen een verbruik haalt van slechts 3,33 liter op 100 km. Grote kans dat die ook zijn weg naar Europa weet te vinden. Daarnaast wordt er een elektrische versie ontwikkeld. Waarschijnlijk zien de daar op de Autosalon van Genève, komende maart, het resultaat van.
De Mirage wordt onthuld als vijfdeurs en naar verwachting komt er ook nog een driedeurs versie. De auto is 3,71 meter lang, 1,66 meter breed en 1,49 meter hoog. Daarmee is hij flink kleiner dan de Colt die zeventien centimeter langer is en zes centimeter hoger.

autoweek.nl

Mach1 zei:
Over het motorenaanbod is nog niets bekend.

Als AW nu eens het forum in de gaten houdt ;)

gearhead zei:
ja CO2, leg eens uit!

Liever niet.

Ik vind de Mirage trouwens ook niets als het gaat om een B-segment concurrent, maar mochten de prijzen onder de 10.000 euro beginnen vind ik het dus wél een leuke aanbieding. Krijg je toch een volwassen auto voor het geld. Hopelijk komt Mitsubishi in de toekomst dan wel met een model tussen de Mirage en Lancer als opvolger van de Space Star of Colt Plus.

speedtouch zei:
Ik vind het nu meer een auto zoals de Nissan Pixo of de Suzuki Alto.

Die vind ik toch veel frivoler dan dit... ;)

Maar eh... staat deze nu op het platform van de 208?

Daewoo-Chevrolet zei:
Hopelijk komt Mitsubishi in de toekomst dan wel met een model tussen de Mirage en Lancer als opvolger van de Space Star of Colt Plus.

Hoop ik ook. Dat is namelijk het probleem van Mitsubishi in Europa, het modellenprogramma is totaal niet consequent.

De Carisma had de Europese grotere opvolger van de Lancer moeten worden.
Als je daar een kortere hatchback van zou uitbrengen, zou je een Colt hebben die het zou kunnen opnemen tegen andere C-segmenters.
De Spacestar had daar al het juiste ingekorte onderstel voor.
Helaas heeft het hele Carisma/Spacestar-verhaal geen vervolg gekregen.

Merken moeten gewoon niet imiteren, maar zichzelf blijven. Wie een Mitsubishi wil, wil meestal ook een auto die er uitziet als een Mitsubishi.
De modellen die Japanse merken speciaal voor Europa laten ontwerpen zien er vaak een stuk minder uit dan de originele Japanse ontwerpen.

Kreidler zei:
Ooit zo'n mooi automerk.
Van de grote (marktaandeel) Japanse merken van begin jaren 90 is alleen Toyota nog echt aanwezig.
En dat is sinds de dalende populariteit van de hybride ook al weer een stuk minder.
Honda heeft vanwege diezelfde hybride ook even een opleving gehad om weer weg te zakken in een bijrol.
Mazda is de grootste verliezer. Van 6% toen naar minder dan 1% markt nu.

Ooit zo'n mooi automerk.
Van de grote (marktaandeel) Japanse merken van begin jaren 90 is alleen Toyota nog echt aanwezig.
En dat is sinds de dalende populariteit van de hybride ook al weer een stuk minder.
Honda heeft vanwege diezelfde hybride ook even een opleving gehad om weer weg te zakken in een bijrol.
Mazda is de grootste verliezer. Van 6% toen naar minder dan 1% markt nu.[/quote]

In 1991 waren de Mazda 323 en 626 populairder dan de Golf en Passat. Oeps...
Nissan is op Europees niveau nog altijd sterk aanwezig dankzij de Qashqai en in mindere mate de Juke. Suzuki, met een goed gamma aan compacte modellen, kan samen met Toyota en Nissan tot de drie grote Japanse (volume)merken van Europa worden beschouwd.
Ik denk dat Mazda de potentie heeft om zich weer terug te vechten met de nieuwe CX-5 en later de 6 en meer komende modellen. Daihatsu verdwijnt en Mitsubishi, Honda en Subaru zullen meer werk moeten maken van hun Europese activiteiten om in ieder geval het marktaandeel vast te houden.

Live @ Tokyo Motor Show:

mimi10_4ed65eebe3c3e.jpg

mimi20_4ed65eec09037.jpg

mimi30_4ed65eec4e98c.jpg

mimi41_4ed65eecac1a7.jpg

mimi40_4ed65eec8ba24.jpg

mimi05_4ed65eebc7b09.jpg

Tokyo Motor Show: https://www.auto.cz/tokyo-motor-show-2011-autosalonova-fotogalerie-63437

Blijft een saai ontwerp, maar in dit kleurtje toch wel weer grappig. Alleen: waarom niet gewoon een simpel setje lichtmetalo's eronder? :confused:

Terug
Bovenaan