De Mirage en de Micra zijn inderdaad goed vergelijkbaar.
Wat cijfers op een rij:
Mirage 3710mm; Micra 3780mm lengte
Mirage 1665mm; Micra 1665mm breete
Mirage 1500mm; Micra 1515mm hoogte
Mirage 2450mm; Micra 2450mm wielbasis
Mirage 235 liter; Micra 265 liter bagageruimte
De Mitsubishi is wel een stuk lichter: 820 kilogram voor zowel de 1,0 Intense als de 1,2 Intense plus. De Micra weegt met de atmosferische 1200 motor 885kg terwijl de Acenta met de fabuleuze DIG-S motor opeens op 955kg komt. Geluk daarbij is dat de DIG-S tot 2014 wegenbelastingvrij is, dit in tegenstelling tot de non-turbo van de Micra.
De 1200 van de Mirage en de non-turbo van de Micra leveren beide 80pk uit een 3 cilinder blok. De 1000cc van de Mirage schopt het tot 71pk en de snelle Micra komt tot 98pk.
Ik heb de Mirage 1,0 Intense, de Mirage 1,2 Intense +, de Micra 80pk Visia Pack en de Micra 98pk Acenta in de carbase vergelijker gezet:
De Mirage 1,0 doet 11.490 euro
De Mirage 1,2 doet 12.990 euro
De Micra 1,2 doet 12.800 euro
De genoemde Micra DIG-S Acenta doet 14.445 euro
Beide Micra's zitten wat beter in de standaardveiligheidsitems met standaard hoofdairbags, beide hebben een boordcomputer (de Mirage niet) en de duurste Micra heeft cruise-control. De Mirage slaat bijvoorbeeld terug met standaard lichtmetaal en Keyless entry, een regensensor en mistlampen voor.
Naar mijn idee beide goede aanbiedingen maar ik ben benieuwd naar de vraag van de Mirage. De Micra doet het hier eigenlijk niet erg best en ik ben eerlijk gezegd bang dat de Mirage het ook niet zo goed gaat doen. Wel benieuwd naar een eerste objectieve test. De Micra vind ik eerlijk gezegd beetje een grijze muis maar wel een ondergewaardeerde auto. Dat de gebruikte materialen wat minder zijn vind ik niet zo erg, het gaat mij om betrouwbaarheid en lage bedrijfskosten!