Officieel: Ford Mondeo (Wagon @ p.2)

311511134116_1.JPG

3115111338150_1.JPG

De Ford Fusion tijdens de afgelopen NAIAS in Detroit (jan. 2013).

Ford heeft de nieuwe Mondeo toch maar weer meegenomen naar Genève, maar wel louter een 5-deurs 2.0 EcoBoost Titanium. Wel voor het eerst in een fraaie blauwe kleur. Jammer dat Ford zoveel kansen voor de Mondeo verspeelt...

u41a2794_big.jpg

u41a2795_big.jpg

u41a2796_big.jpg

u41a2799_big.jpg

Meer foto's: https://www.salon-auto.ch/en/premieres/mondeo-ford-0-29619

Prachtig front.

Jammer dus van die vreselijke kont / achterlichten !

Lekker zinvol om deze elke keer mee te nemen naar autoshows. Is al toe aan z'n eerste facelift tegen de tijd dat hij op de markt komt.

Goed bezig, Ford!

Bart81 zei:
Lekker zinvol om deze elke keer mee te nemen naar autoshows. Is al toe aan z'n eerste facelift tegen de tijd dat hij op de markt komt.

En waarom dan wel? De gefacelifte Fiesta is net uit. De B-max met dit front ook. Waarom zal de Mondeo volgend jaar dan opeens aan een facelift toe zijn?

‘De 1.0 EcoBoost kan nog sterker’

125 pk uit de 1.0 liter EcoBoost-motor van Ford is nog lang niet het plafond. Tenminste, dat liet een medewerker weten in gesprek met Autovisie.

De huidige en tweevoudig winnaar van de ‘Engine of the Year’-award van Ford is momenteel beschikbaar met verschillende vermogens. De 1.0 EcoBoost-motor sterkste beschikt momenteel over 125 pk, maar een medewerker van Ford liet weten dat de driecilinder meer potentie bezit. Zo is er een nieuwe variant in de maak met maar liefst 175 pk.

Mondeo?
Naar alle waarschijnlijkheid zal de op stapel staande sterke driecilinder zijn opwachting maken in de nieuwe Mondeo. Die zou dan optimaal profiteren van de vertraging die hij opliep door de verschuiving van de productie. In welke andere modellen de sterkere variant van de 1.0 EcoBoost is nog onduidelijk, maar we verwachten snel meer informatie.

Misschien dat Ford zo toch nog een nieuwtje heeft bij de introductie van de nieuwe Mondeo. Want het uiterlijk is nu al wel bekend bij iedereen. Maar 175 pk uit een éénliter motor, wie had dat kunnen bedenken een paar jaar geleden.............

2014 Ford Fusion with 1.5-liter EcoBoost engine has 178 bhp

Following an announcement made in April, Ford has disclosed output specifications of the 1.5-liter EcoBoost engine powering the 2014 Fusion.

The four-cylinder, 1.5-liter EcoBoost engine has an aluminum block and head with twin independent variable camshaft timing. It produces 178 bhp (133 kW) at 6,000 rpm and 177 lb-ft (240 Nm) of torque available between 1,500 and 4,500 rpm. Fuel economy figures are not available at the moment.

This new engine will be manufactured at Ford's plant in Craiova, Romania and it matches the 178 bhp output of the 1.6-liter EcoBoost mill. However, the larger engine has a slightly higher peak torque of 184 lb-ft (249 Nm) but from 2,500 rpm. It should be noted the new 1.5-liter EcoBoost will replace the 1.6-liter EcoBoost in the 2014 Fusion equipped with a six-speed automatic gearbox. The 1.6-liter EcoBoost will still be available if you opt for the six-speed manual transmission.

Aside from these two engines, the 2014 Ford Fusion can also be had with a 4-cylinder, 2.5-liter engine generating 175 bhp (130 kW) at 6,000 rpm and 170 lb-ft (230 Nm) at 4,500 rpm. There's also a more powerful 4-cylinder, 2.0-liter EcoBoost which churns 240 bhp (179 kW) at 5,500 rpm and 270 lb-ft (365 Nm) at 3,000 rpm. Ford is offering a six-speed automatic for the 2.5-liter and a SelectShift automatic for the 2.0-liter EcoBoost.

WORLDCARFANS

Mondeo Vignale

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_3-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_1-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_2-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_4-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_5-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_8-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_9-750x.jpg

fotogalerie-ford-mondeo-vignale-2014_10-750x.jpg

Bron: https://www.autoweb.cz/ford-mondeo-vignale-koncept-avizuje-luxusnejsi-fordy/

ford-mondeo-vignale-_dsc6183.jpg

ford-mondeo-vignale-dsc_6731.jpg

ford-mondeo-vignale-_dsc6194.jpg

ford-mondeo-vignale-_dsc5965.jpg

ford-mondeo-vignale-_dsc6067.jpg

Bron: https://www.autoexpress.co.uk/ford/mondeo/65830/ford-mondeo-vignale-revealed

^^ Is een concept.
[size=x-large]Te vroeg uit ei gekropen: Ford Mondeo Vignale[/size]

Ford mag z'n chique submerken dan opgeheven of verkocht hebben, het merk is z'n premiumaspiraties nog niet kwijt. Het bewijs daarvan staat op de IAA in Frankfurt: de Mondeo Vignale. Officieel heeft Ford de auto nog niet vrijgegeven, maar de eerste beelden en informatie zijn nu toch op het internet opgedoken.

Het Vignale-submerk herbergt de hoogste mogelijke specificatie voor bestaande Ford-modellen. Deze Mondeo Concept is de showcase voor wat er zoal mogelijk is; ook van duurdere Fords als de S-Max en de Edge komen Vignale-versies. Ford verwacht dat tien tot vijftien procent van de kopers voor deze specificatie kiest.

In het geval van deze Mondeo bestaat het onderscheid uit een andere grille, een nieuwe voorbumper met LED-mistlampen, verchroomde deurgrepen en buitenspiegelkappen en 20-inch lichtmetaal. Vignale-badges zijn prominent aanwezig, de Mondeo-badges zijn niet meer te zien op de auto.

Binnenin is er chique leder voor de stoelen en de deurbekleding. Ook het instrumentarium, de middenconsole en het stuurwiel zijn hiermee bekleed. Ook is er een Wi-fi hotspot aanwezig.

Ford wil het Vignale-submerk niet alleen neerzetten voor mensen die een nog hogere specificatie op hun auto willen. Ook het contact met de dealer wordt voor Vignale-kopers anders, Ford wil bijvoorbeeld een privécontactpersoon voor de eliteklanten en conciergeservices voor hen.

De Ford Mondeo Vignale is voor het eerst te zien op de IAA in Frankfurt. De persdag is op 10 september.
https://www.autoweek.nl/nieuws/24631/te-vroeg-uit-ei-gekropen-ford-mondeo-vignale

Als goedmaker voor de vertraging in de levering van de nieuwe Mondeo? Dan zou je dit kunnen bestellen voor de prijs van een Titanium, zodat je mensen het wachten beloond? Leuk die 20 inch velgen, tot je bandjes moet vervangen...:rolleyes:.
Ohja wel een erg fraai wagen, maar dat was de nieuwe Mondeo toch al.

Ja, ik denk dat we deze Vignale echt als een goedmaker kunnen zien voor het feit dat Ford de nieuwe Mondeo nog niet in de showroom heeft staan.
Ben erg benieuwd wanneer we dat wel gaan zien. Ik lees nog niet veel over een eventuele introductiedatum.

Normaal krijg je bij bepaalde modellen wel een bepaald gevoel als je er naar kijkt. Bij de nieuwe Mondeo gebeurt er echter helemaal nada. Warm noch koud. Bij de Vignale, die eigenlijk Ghia had moeten heten, ook al niet. Vind het een beetje sneu zelfs...

Ben net terug uit de VS en daar zie je de Fusion, Mondeo dus, veel rijden. De auto doet me niet veel, de neus is aardig, maar vanachter is het net de huidige Mondeo. Ford mag wel vaart maken met de introductie hier want het 'nieuwe' is er al lang vanaf....

In China loopt men een jaar voor op Europa en is de nieuwe Mondeo al in productie. Wie had dat 10 jaar terug ooit gedacht...

16010050479886_2695381_11.JPG

16010050474530_2695380_11.JPG

22014023501432_2640115_11.JPG

22014025002393_2640118_11.JPG

22014024607008_2640117_11.JPG

17070768797232_2663891_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/1610/

Dit gaat 'm niet worden voor Ford Europa. De middenconsole vind ik er veel te goedkoop uitzien. Eigenlijk precies het tegenover gestelde van de Focus. Te gecompliceerd vs. te simpel. De kleur is overigens wel mooi!(y)

Carfanatic zei:
onbegrijpelijk dat europa zo lang moet wachten

Inderdaad, ik lees al berichten over een showroomintroductie van eind 2014. Dan rijden de Amerikaanse Fusions (lees: Mondeo) al ruim twee jaar rond. Als de Mondeo bij ons op de markt komt kunnen ze 'm gelijk wel een facelift geven.

Onderstaand dashboard is de versie zonder het MyFord touchescreen. Dan krijg je gelijk wel een erg klein scherm in de middenconsole.

o.htm

Dit is trouwens de eerste keer dat ik de nieuwe neus van Ford wel geslaagd vind. De combinatie van de 4 scherpe vouwen in de motorkap met de zeer boos kijkende koplampen laten de rechtopstaande trapeziumvormige grille beter uitkomen. (y)

Zag afgelopen woensdag op de Van Brienenoordbrug de nieuwe Mondeo op een trailer voorbijrijden. Ziet er in het echt toch best fraai uit. Het profiel heeft wat A5 Sportback trekjes (weet niet of het een sedan of een hatchback was trouwens) en de neus is overduidelijk Aston Martin, maar het geheel klopt wel.
Of zou het een geïmporteerde Ford Fusion geweest zijn?

Lancia Lover zei:
Zag afgelopen woensdag op de Van Brienenoordbrug de nieuwe Mondeo op een trailer voorbijrijden. Ziet er in het echt toch best fraai uit. Het profiel heeft wat A5 Sportback trekjes (weet niet of het een sedan of een hatchback was trouwens) en de neus is overduidelijk Aston Martin, maar het geheel klopt wel.
Of zou het een geïmporteerde Ford Fusion geweest zijn?

Ik zag afgelopen woensdag (begin van de middag) ook een nieuwe Mondeo op een trailer, maar dan in Heerenveen (stilstaand op een industrieterrein overigens). Het was een zilvergrijze hatchback/sedan, dat zou zomaar eens dezelfde kunnen zijn.

Bij de dealer in Apeldoorn staat ie voor de deur te glimmen zag ik deze week! (y)
Goed zichtbaar als je bij Apeldoorn Zuid van de snelweg af gaat.

Mooie bak. Jammer vind ik de vouw bovenaan de deuren met de klinken daar in. Dat zien we al zo veel.

22014023501432_2640115_11.JPG

- Jammer van die buitenspiegels op de portieren. Die hadden gewoon aan de A-stijl gemoeten.

- Verder, Ford, als je net als bij bijv. de Audi A6 en A5 SB de chroomstrip aan het dak monteert, heb je al die losse stukjes chroom niet nodig....

Het interieur, hoewel uiteraard alleen nog op de foto's te bewonderen komt op mij niet bepaald kwalitatief hoogwaardig over, met name de middenconsole oogt toch wel erg eenvoudig. Het kan zijn dat de Europese Fords hierop worden aangepast, dit gebeurt wel vaker.

Ik zie dit topic nu.. Mooie bak, deze Mondeo.

Lekker krachtig, sluit goed aan op het (huidige) model vind ik.

Als ik het zo goed begrijp is de introductie niet ver weg.
Heeft Smarter hem al in de showroom?

Barri zei:
Bij de dealer in Apeldoorn staat ie voor de deur te glimmen zag ik deze week! (y)
Goed zichtbaar als je bij Apeldoorn Zuid van de snelweg af gaat.

Deze bedoel je :)

144356_13_640x480.jpg

@vethard: nee een andere, een zilvergrijze. Stond op dat heuveltje voor de deur. Parallel aan de weg richting de A1. Ik heb vanochtend niet gekeken, maar zal vanmiddag nog eens kijken.

Lees ik dat trouwens goed op die witte: 14% bijtelling? Welke uitvoering dan?

Afgelopen weekend gezien in Huis ter Heide:

Helaas nog niet helemaal onthuld...

Durashift zei:
Als ik het zo goed begrijp is de introductie niet ver weg.
Heeft Smarter hem al in de showroom?

Sommige dealers hebben zelf een aantal Amerikaanse Fusion Hybrids geïmporteerd. Deze vielen vorig jaar nog in de 14% bijtellingscategorie. Deze auto's kan je nu (met een 2013 kenteken) kopen en zodoende profiteren van 14% bijtelling.

De hier getoonde Amerikaanse Fusion is qua styling en carrosserie gelijk aan de nieuwe Mondeo die hier na de zomer geïntroduceerd gaat worden.

Het motorengamma, onderstel afstemming en interieurafwerking zal wel wezenlijk anders worden bij de Mondeo. Ik ben benieuwd.

Dit zijn gewoon uit Amerika geïmporteerde Fusions. De introductie van de Europese Mondeo staat pas gepland voor eind 2014.
Ben écht benieuwd of Ford dan ook al gelijk een up-date gaat doorvoeren op de Mondeo ? De wagen rijdt in Amerika al weer twee jaar rond en is daar straks alweer aan de beurt voor een facelift.

In januari zijn twee Fords Fusion op kenteken gezet volgens de RDC-data. Aangezien de MPV/crossover allang niet meer in productie is, zullen er dus twee 'Amerikaanse Mondeo's' naar Nederland zijn gehaald. Enkele dealers konden het lange wachten kennelijk niet meer aanzien...

D-C zei:
In januari zijn twee Fords Fusion op kenteken gezet volgens de RDC-data. Aangezien de MPV/crossover allang niet meer in productie is, zullen er dus twee 'Amerikaanse Mondeo's' naar Nederland zijn gehaald. Enkele dealers konden het lange wachten kennelijk niet meer aanzien...

Inderdaad: de 9-TFS-25 staat bij de RDW geregistreerd als Ford Fusion Hybrid.

D-C zei:
Enkele dealers konden het lange wachten kennelijk niet meer aanzien...

Ik zag afgelopen woensdag een witte 'Fusion (Mondeo) Hybrid in Doorn. Op groene plaat, bij de plaatselijke dealer.
Ik dacht eerst 'hé, de Mondeo is gearriveerd.. Gave bak, ziet er goed uit' Even later werd ik verwarring gebracht door het type plaatje..Fusion:confused:

Nu is het mij duidelijk.. .. Jammer dat liefhebbers voor dit model nog een jaar moeten wachten...

Ik vind dit model Mondeo erg gaaf. Aan alle kanten geslaagd. Wellicht ooit voor mij bestemd als gebruikte wagen. Het is wel een mooie kandidaat tegen die tijd.

Wat was er 09-01-2012 een leuk stukje tekst geschreven over de nieuwe Mondeo:
"Officieel: Ford Fusion is feitelijk nieuwe Mondeo
De Mondeo mag dan vrij recentelijk gefacelift zijn, Ford blikt alweer ongeduldig vooruit naar de volgende generatie."
De auteur moest eens weten. :)

Gokje voor het motorenaanbod op basis van de vernieuwde Focus:
1.0 EcoBoost 125 pk
1.5 EcoBoost 150 pk
1.5 EcoBoost 180 pk
2.0 EcoBoost 240 pk
1.5 TDCi (ECOnetic) 115-120 pk
2.0 TDCi 150 pk
2.0 TDCi 185 pk

Flipje1977 zei:
De introductie van de Europese Mondeo staat pas gepland voor eind 2014.
Ben écht benieuwd of Ford dan ook al gelijk een up-date gaat doorvoeren op de Mondeo ? De wagen rijdt in Amerika al weer twee jaar rond en is daar straks alweer aan de beurt voor een facelift.
Och, het nieuwe Sync systeem met groot scherm krijgen we hier ook pas voor het eerst in de gefacelifte Focus, terwijl dat in de USA al een hele tijd te koop is. De Mondeo zal dit ook krijgen en loopt daarmee dus redelijk in de pas met de Europese stand van de techniek. Voor de rest kennen wij de Fusion nu al een tijdje, maar voor heel veel mensen zal de Mondeo eind dit jaar gewoon een nieuwe auto.

In de VS loopt het ondertussen allang niet zo hard meer met de wijzigingen in modellen, een model gaat ook daar inmiddels jarenlang mee zonder echt fundamentele uiterlijke wijzigingen. Die gaat waarschijnlijk nog wel een paar jaartjes mee, zodat een facelift redelijk synchroon kan lopen.

Natuurlijk, voor ons met wat meer kennis komt dit over als een debacle. Ook ik heb wel geroepen "nou, dan is ie mooi op tijd voor de eerste facelift", maar al met al denk ik dat het allemaal wel wat mee gaat vallen. Het model komt in ieder geval mooi op tijd uit om mee te gaan in de stroom van nieuwe modellen die eind dit jaar en volgend jaar in dit segment uit gaan komen, in plaats van dan "al weer oud nieuws" te zijn.

Vergeet niet dat de Passat ondertussen ook al uit 2005 komt, en andere modellen als Insignia, 508, Superb, C5, V70 e.d. zullen ook niet op heel korte termijn vernieuwd worden. Een geheel nieuwe Mondeo zal dus best wel klanten gaan trekken.

De vertraging is een combinatie van factoren:

-Een geheel nieuw model midden in de crisis trekt minder klanten dan in een normale economie, doorverkopen van de huidige Mondeo in de Platinum variant werkt vooralsnog best (full options 20% diesel met 1.600kg trekgewicht voor ca. € 33.000,-)
-Optimalisering van de Ford Fusion naar Mondeo niveau met Europese motoren, wegligging en afwerking kost tijd.
-Verplaatsing van productie van Genk naar Valencia incl. afspraken met plaatselijke toeleveranciers van onderdelen en componenten is ook niet zomaar geregeld.

Ik hoop wel dat ergens rond oktober/ november de nieuwe Mondeo in de showroom staat.

doorverkopen van de huidige Mondeo in de Platinum variant werkt vooralsnog best

De 2.0 S-edition is met 48,5 en 50 mille anders belachelijk hoog geprijsd. Vraag me af of die 'doorverkoop'formule daar óók werkt.......

Is dan bijvoorbeeld de Insignia 2.0 Cosmo 4x4 niet een aantrekkelijker 'aanbieding' ?

O ja, die 2000 euro inruilpremie is natuurlijk een lachertje. Bij een andere dealer kan ik vast en zeker net zoveel voor mijn inruiler terugkrijgen, zónder zo'n zogenaamde inruilpremie.

D-C zei:
Gokje voor het motorenaanbod op basis van de vernieuwde Focus:
1.0 EcoBoost 125 pk
1.5 EcoBoost 150 pk
1.5 EcoBoost 180 pk
2.0 EcoBoost 240 pk
1.5 TDCi (ECOnetic) 115-120 pk
2.0 TDCi 150 pk
2.0 TDCi 185 pk

Ik had uit eerdere berichten begrepen dat de samenwerking met PSA ten einde liep op gebied van dieselmotoren. Welke tweeliters gaan ze dan toepassen. Als het nu heel lief vragen bij Volvo, is misschien de D4 wel een mooie vervanger.

Een gewone 20% bijteller met 190 pk?

Lijkt mij een goede optie

Die samenwerking met PSA stopt toch enkel voor de grotere dieselmotoren?
"Toch hebben beide concerns besloten de samenwerking te beëindigen bij de diesels met een cilinderinhoud van twee liter en groter."
https://www.autoweek.nl/nieuws/19110/ford-psa-stoppen-met-gemeenschappelijke-diesel

Ik denk dat de huidige dieselmotoren gewoon blijven. De 1.5 TDCi is ook gewoon een teruggeboorde 1.6 TDCi. De dieselmotoren hebben volgens mij toch al niet helemaal dezelfde specificaties als bij PSA, het is toch niet zo dat PSA de dieselmotoren voor Ford ook produceert? Opel gebruikt ook nog de 2.0 CDTi (een opgeboorde 1.9 CDTi ofwel MultiJet/JTD) en de 1.3 CDTi van Fiat.

Terug
Bovenaan