N.A.P. onlogisch, hoe achterhaal ik de km-historie?

A

Anoniem

Guest
Beste leden, ik heb een irritante probleempje.. Heb een auto, diesel, met 340 d.km op de teller en wilde hem op mp verkopen maar daar kreeg ik geen nap logo, vond ik raar want auto is van 2005 en ik ben 2e eigenaar (eerst was die lease gereden) en heb auto al bijna 5 jaar in bezit.. Toen gekocht bij garage die wel verbonden is met NAP en die mij verzekerden dat km' stand klopt (was ongeveer 180 dkm binnen 2,5 jaar gereden en dat was dus voor mijn gevoel wel redelijk).. Dus ik op site van nap km stand controleren en daar stond ONLOGISCH.. dus er kan maar 2 dingen zijn, 1. garage waar ik auto kocht heeft me voorgelogen 2. km-stand is op een van de apk-keuringen verkeerd ingevoerd.. Toen auto bij lease zat werd er ongeveer 70 d.km per jaar gemaakt, toen ik auto overnam maakte ik ongeveer 40 d.km per jaar.. Zou het daaraan kunnen liggen? Overigens laat ik apk altijd doen bij een landelijke keten service/apk bedrijf.. Ik wou naar de garage gaan waar ik auto heb gekocht maar dacht eerst zeker te zijn waar probleem ligt.. En dat kan ik zelf niet inzien want NAP website geeft me alleen informatie: logisch, onlogisch of onvoldoende gegevens. Maar voor bedrijven geven ze wel meer informatie.. zoals km stand bij elke apk keuring.. En dat is wat ik nodig heb..

Is er hier iemand die werkt bij een autobedrijf die aangesloten is bij NAP en die voor mij een uidraai zou willen maken van mijn exacte km standen op momenten dat die doorgegeven werden aan NAP (of RDW) ?? Want ergens op forum las ik iemand al op deze manier is geholpen..

Je kunt dat zelf als particulier ook opvragen bij een NAP aangesloten bedrijf toch?

Cosmopolit zei:
Toen auto bij lease zat werd er ongeveer 70 d.km per jaar gemaakt, toen ik auto overnam maakte ik ongeveer 40 d.km per jaar.. Zou het daaraan kunnen liggen?
Naar mijn weten is een stand pas onlogisch als de stand lager is dan de vorige. Een auto kan ook een jaar bijna niet gereden hebben bijvoorbeeld (handel/verblijf buitenland etc).

km-stand is op een van de apk-keuringen verkeerd ingevoerd

Dit gebeurd jammergenoeg nogal vaak en is dan ook vaak een onterechte reden dat het niet goed is.

Inmiddels is verhaal ietsje duidelijker, dankzij de moeite van forumlid: v.d.Heyden die voor mij n.a.p. gegevens heeft opgezocht, ik ben hem heel erg dankbaar. Hieronder plaats ik zijn bericht (met zijn toestemming).. Probleem was dus ontstaan meteen na registratie van auto.. 2,5 maand na registratie werd een km stand van 53 d.km bij nap doorgegeven door lease bedrijf die voor mij eigenaar was van auto.. Ik heb vandaag onderhoudsboekje bekeken en daarin gegevens van onderhoud gevonden en meteen betreffende bedrijf gebeld, het is een officiele dealerbedrijf en zij hadden mijn auto nog in systeem met alle onderhoudsbeurten (doorgeef momenten) behalve dat eerste... Ze zeggen dat de eerste onderhoudsbeurt pas 4 maanden na ingebruikneming van auto is geweest.. Bij hun, maar auto is niet bij hun gekocht.. Ik vroeg of zij dan dit kunnen voor mij corrigeren bij nap, maar persoon die daarover gaat was vandaag niet aanwezig, dus ik bel ze morgen even weer..

Nu is de vraag, bedrijf waar ik auto kocht heeft mij toen verzekerd dat auto met nap is terwijl het eigenlijk niet zo is.. En zou dat qua prijs veel uitmaken als ze dat toen wel hadden gemeld? Kan ik dat prijsverschil nu van hun terugeisen? Want ze hebben duidelijk misleidend opgetreden.. Dat bedrijf beschikt over een nap certificaat en op hun website adverteren ze dat alle auto's met nap komen..

Code:
Je bent inderdaad de 2e eigenaar.

Particulier 16-09-2008 1714 dagen
(Erkend) bedrijf 14-08-2008 tot 16-09-2008 33 dagen
(Erkend) bedrijf 22-07-2008 tot 14-08-2008 23 dagen
Verhuur/Lease 14-10-2005 tot 22-07-2008 1012 dagen

Onderstaand een overzicht van de kilometerhistorie:

Stand nu 340314
12-10-2012 325149
13-10-2011 300248
14-10-2010 268968
14-10-2009 228128
23-09-2008 184532
15-09-2008 183776
14-05-2008 168621
21-03-2008 159757
28-12-2007 140618
20-09-2007 120133
09-07-2007 107479
12-06-2007 102036
09-02-2007 81196
29-01-2007 77929
08-11-2006 64941
26-10-2006 60981
20-06-2006 40853
19-05-2006 36144
17-05-2006 35143
24-02-2006 20460
[b][size=large]05-01-2006 53594[/size][/b]
14-10-2005 1

Zoals je ziet is er in het begin een verkeerde km.stand ingevoerd. Is geen APK km.stand.
Doordat de km.historie onlogisch is krijg je geen NAP label bij de advertentie.
Als je een ingevuld onderhoudsboekje bij de auto hebt, zou je de garage die de stempels heeft gezet
kunnen vragen om via een correctieformulier de stand te laten corrigeren bij de stichting NAP. 
Als er geen boekje bij zit, heeft een correctieverzoek weinig zin, 
je moet aan kunnen tonen dat de ingevoerde stand die
de trendbreuk veroorzaakt een onjuiste stand is. 
Enkel de mededeling dat deze stand een trendbreuk veroorzaakt is niet voldoende.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

vr.gr.

v.d.Heyden

Cosmopolit zei:
Nu is de vraag, bedrijf waar ik auto kocht heeft mij toen verzekerd dat auto met nap is terwijl het eigenlijk niet zo is.. En zou dat qua prijs veel uitmaken als ze dat toen wel hadden gemeld? Kan ik dat prijsverschil nu van hun terugeisen?
Kun je het bewijzen? Anders moet je hopen dat het bedrijf zelf de fout toegeeft...

Vervelend maar niet onoverkomelijk. De stand zoals nu bekend klopt, dus met deze uitdraai kom je al een heel eind, is simpelweg aan te tonen dat de km stand klopt en dat een gemaakte fout de enige reden is van geen NAP.

Wat mij opvalt is het zeer hoge aantal bezoeken aan "de garage" de eerste jaren. Tel 17 stuks in de eerste 3 jaar/180k. Sinds TS de auto heeft ziet het er meteen een stuk logischer uit.

Total Loss zei:
Wat mij opvalt is het zeer hoge aantal bezoeken aan "de garage" de eerste jaren. Tel 17 stuks in de eerste 3 jaar/180k. Sinds TS de auto heeft ziet het er meteen een stuk logischer uit.

Is wel verklaarbaar, de auto is in de eerste 3 jaar een lease geweest. Betekent dat ieder bezoekje aan de garage de goedkeuring moet hebben van de leasemij. Behalve de garantieclaims betaalt de leasemij alle rekeningen. Dus ook iets simpels als een ruitensproeiervulling (om maar een voorbeeld te geven). De garage moet bij het aanvragen van een akkoord ook de km.stand opgeven. De NAP wordt o.a. met deze standen "gevoed". Net zoals bijvoorbeeld bij de APK, ook die stand is terug te vinden in de NAP, evenals een km.stand bij het opnemen van de auto in de bedrijfsvoorraad.

v.d.Heyden

Dakloos zei:
Cosmopolit zei:
Nu is de vraag, bedrijf waar ik auto kocht heeft mij toen verzekerd dat auto met nap is terwijl het eigenlijk niet zo is.. En zou dat qua prijs veel uitmaken als ze dat toen wel hadden gemeld? Kan ik dat prijsverschil nu van hun terugeisen?
Kun je het bewijzen? Anders moet je hopen dat het bedrijf zelf de fout toegeeft...

ik heb toen auto zonder garantie gekocht, voor de "meeneem" prijs maar wel met mondelinge garantie dat auto beschikt over n.a.p. en meneer liet me nog op zijn pc de n.a.p. blad zien.. echter kon hij het niet afdrukken omdat hij daarvoor extra zou moeten betalen.. ik kan me niet meer details herinneren maar ik denk dat daarin stond alleen de laatste km-stand en wel omlijsting van n.a.p.. misschien heeft die een standaard a4 daarvoor in word gemaakt, achteraf bekeken :) dus ik kan het niet bewijzen, want heb niks op papier.. behalve aankoopfactuur..

ik heb in ieder geval telefonisch juiste persoon bij de dealer die auto destijds (in tijd van lease-bedrijf) in onderhoud had,, originele bedrijf is overgegaan naar een andere, grotere, maar ze hadden nog wel gegevens van auto in systeem... persoon die ik vandaag sprak wou even onderuit komen door te zeggen dat ze gegevens van dat oude bedrijf niet hebben, maar zijn collega heeft gisteren wel deze genoemd, met exacte km-standen.. ik attendeerde hem daarop, waarop hij zei dat te gaan achterhalen of zij wat kunnen doen en mij te zullen bellen.. ik begrijp wel dat zij niet zitten op extra werk, vooral met iets waarmee zij helemaal niet te maken hebben.. maar zij hebben wel bedrijf overgenomen en dan horen ook verplichtingen van dat bedrijf erbij.. na de telefoontje van deze meneer ga ik wel even langs bedrijf waar ik auto kocht om hun te confronteren met deze feiten.

stoterstangen90 zei:
Zo, 53593 km in de eerste 2 en een halve maand.

Logisch dat ze die km stand lekker hebben teruggedraaid.

denk je dat ze die hebben teruggedraaid? ik dacht eerst dat het gewoon een foutje is.. te veel km voor zo'n korte tijdsbestek.. maar heb net even uitgerekend.. het is ongeveer 80 dagen als je zaterdag en zondag telt en als je dat km stand deelt door 80,, dan kom je op rond 700 km per dag.. theoretisch is het mogelijk dat er met auto elke dag 700 km werd gereden.. als je rijdt van maastricht naar groningen en terug, heb je dat meteen...

dus nu vermoed ik dat het misschien geen fout is, maar dat het echt teruggedraaid is.. ??

ik snap ook niet dat er geen instanties zijn die dit bestraffen.. als het verplicht is te registreren dan zou ook makkelijk kunnen bestraffen.. nu zit de eindgebruiker ermee en kan er niks mee doen...

en het grappige bij dit verhaal, auto rijdt gewoon perfect, ondanks zijn hoge km's stand.. geen olieverbruik, zuinig nog steeds als toen ik hem kocht, geen storingen in electronica.. dus ik kan hun ook niet verwijten dat ze aan mij een slechte auto hebben verkocht..

Ik voel een raadplaat aankomen...........wat voor auto is het (totaal niet relevant voor het onderwerp maar toch)?

denk je dat ze die hebben teruggedraaid? ik dacht eerst dat het gewoon een foutje is.. te veel km voor zo'n korte tijdsbestek.. maar heb net even uitgerekend.. het is ongeveer 80 dagen als je zaterdag en zondag telt en als je dat km stand deelt door 80,, dan kom je op rond 700 km per dag.. theoretisch is het mogelijk dat er met auto elke dag 700 km werd gereden.. als je rijdt van maastricht naar groningen en terug, heb je dat meteen...

dus nu vermoed ik dat het misschien geen fout is, maar dat het echt teruggedraaid is.. ??

Hoe plausibel is het dat iemand zo'n rit dagelijks (inclusief in het weekeinde) zou maken? Precies, niet heel erg. Dit lijkt me gewoon een invoerfout. Iemand die met zijn dikke vingers zat te typen en dat niet doorhad voordat diegene op enter drukte. Maak je er dus ook niet al te druk om.

Is idd gewoon 5300km ipv 53.000 wat ingevuld is.
Weet bijna zeker dat het gewoon klopt hoor.

@TS Begrijp me niet verkeerd het is niet echt leuk dit maar je maakt er wel een punt van zeg.

De kilometerstand klopt, auto is nu 5 jaar en 160k in je bezit en eigenlijk is er helemaal niks aan de hand.

Nee, je krijgt nu geen NAP maar als je dezelfde NAP gegevens goed bekijkt zie je precies waarom dat is en zie je gelijk dat de stand gewoon moet kloppen.

Bovendien is de auto nu 8 jaar oud en heeft hij een toch wel erg hoge kilometerstand, denk nu niet dat de NAP iets toe zou voegen verder tenzij het een wel heel bijzondere of dure auto is.

Inderdaad jammer dat je het logo van de NAP niet in de advertentie gezet krijgt nu en hopelijk komt het alsnog goed door een aanpassing in de NAP, verder zie ik er een beetje een mug en olifant geval in.

@TL: het maakt wel degelijk uit, in iedere (prijs)klasse. Het eerste waar kopers naar kijken is "heppie een NAP?".

Zonder NAP wordt verkopen toch wel lastiger. Je kunt het hele verhaal wel uitleggen in je advertentie, maar als die advertentie niet eens gelezen wordt...

Cosmopolit zei:
stoterstangen90 zei:

Los van dat 700km per dag wel erg veel is ligt dat niet erg voor de hand. Ten eerste omdat het een leaseauto was, en dat soort bedrijven wagen zich niet aan kilometertellerfraude. Ten tweede wordt de stand doorgaans teruggedraaid voor verkoop en niet wanneer de auto pas net in bezit is. Ten derde zou het dan logischer zijn geweest de stand terug te laten draaien voor dat de km-stand bij een beurt geregistreerd werd.

Het is een Ford Focus 1.6 tdci. Ik heb niet blindelings vertrouwd, dat garage is aangesloten bij n.a.p. (weet niet of ze toen ook waren) en hij liet me op beeldscherm n.a.p. bestand zien waardoor ik wel dus ging geloven.. Nu maakt het inderdaad niet veel uit, auto heeft toch heel veel km maar toen had het wel uitgemaakt.. Maar nu ook een beetje, want ik ben een allochtoon en combinatie van ontbreken van n.a.p. en allochtoon maakt het nog ingewikkelder bij verkoop en dus moeilijker.. aangezien ik geen blauwe ogen heb :eek: :D zullen mensen vast denken dat er moet iets aan de hand zijn met dat auto..

700 km per dag rijden klinkt "bijna" onmogelijk maar ik denk dat er toch bedrijven of beroepen zijn die dit wel dagelijks maken... Ik verwacht nu ook niet veel in mijn geval, maar als er meer van zulke gevallen gebeuren dan is er duidelijk een gat in de wetgeving die kopers niet beschermd bij dit soort fraude-zaken.. Wetgeving zou dit makkelijk kunnen oplossen.. Auto's bij wie geen n.a.p. aanwezig is kunnen niet op naam gezet worden / geregistreerd totdat er koper niet schriftelijk zijn toestemming geeft akkoord te gaan met de op naam zetten van dit soort auto. Hierdoor zouden garages gedwongen worden om transparant te zijn met de verkoop van auto's met onduidelijke km's standen.

Als je naar het tijdsverloop tussen 1e, 2e en 3e ingave kijkt, evenals het kilometerverloop in de carriere van de wagen lijkt 13.000 ipv 53.000 een heel logische kilometerstand.

Maar hoe je het ook draait of keert,
ik vind het een puur academische discussie.
Ik geloof nooit dat je voor een 8 jaar oude Focus diesel met 350.000 km als particuliere verkoper (dus hoedanook zonder garantie) ook maar 250 EUR minder zal krijgen omdat het nap-labeltje ontbreekt.

Inderdaad. Het belangrijkste struikelblok bij verkoop is het feit dat het ding zoveel kilometers heeft gelopen. Dat je er geen NAP bij hebt kun je logisch verklaren, maar mijns inziens heb je een groter probleem:
1. Je verkoopt een diesel in een tijd waarin het fiscaal minder aantrekkelijk is geworden om diesel te rijden. Door de accijnsverhoging is het omslagpunt veranderd dus mensen kijken minder snel naar een diesel.
2. Je auto heeft 350.000km op de teller. Dat is gewoon heel veel en zal veel mensen afschrikken. Bovendien kun je logischerwijs verwachten dat er groot onderhoud aan zit te komen met zoveel kilometers.

Wat misschien nog een optie is die je kunt bekijken is om de wagen te verkopen aan een handelaar voor de export. De vraag naar dit soort wagens is in Nederland niet heel groot, maar in het buitenland zijn ze prima te verkopen.

@ V.D Heyden,

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik ben op zoek naar een leuke eerste auto en heb een mooie gevonden bij een particulier op marktplaats. Als ik echter de kilometerstand op NAP check, staat er 'onlogisch'.
Nu wil ik graag meer over de standen weten, maar kan dit zelf niet inzien. Zou u mij wellicht kunnen helpen?

Veel dank!

Cosmopolit zei:
stoterstangen90 zei:

Het lijstje bekijkend, wat er tussen de diverse registraties is gereden, had de '5' een '1' moeten zijn.

Beste Van der Heyden,

Ik zit ook met hetzelfde probleem als Cosmopolit.

Heb ook een auto gekocht, maar de verkoper verzekerde mij dat de kmstand ook NAP was en dat de auto een jaar geschorst was geweest.

Ik krijg nu ook ONLOGISCH te zien op NAP met als melding TRENDBREUK

Kan je ook de kijken hoe en waar de fout in is geslopen??

kenteken is 11-SP-GR

Kmstand is nu 235.876

In de boekjes staat dat hij bij 228dkm voor het laatst naar de beurt is geweest. Maar het rare is dat ik geen keurngsbewijs erbij heb

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Tellerstandhistorie-opvragen.aspx?path=Portal/Particulier/Tellerstanden

Met dank aan een medeforummer die mij er per PB over inlichtte (ik had in mijn Mijn Auto-topic iets gevraagd hierover).

Voor nog geen 5 euro weet je alles...

British Racing Green zei:
Als je naar het tijdsverloop tussen 1e, 2e en 3e ingave kijkt, evenals het kilometerverloop in de carriere van de wagen lijkt 13.000 ipv 53.000 een heel logische kilometerstand.

Maar hoe je het ook draait of keert,
ik vind het een puur academische discussie.
Ik geloof nooit dat je voor een 8 jaar oude Focus diesel met 350.000 km als particuliere verkoper (dus hoedanook zonder garantie) ook maar 250 EUR minder zal krijgen omdat het nap-labeltje ontbreekt.

Zo is het.

Wat ik niet zo heel goed begrijp is het kopen van een auto met expliciete vraag om NAP, maar men laat zich toch afschepen zonder officieel certificaat? Dan had je veel eerder aan de bel kunnen trekken. Het is nu mosterd na de maaltijd. En dan sta je altijd zwakker. TS heeft gewoon een invoerfout in zijn historie zitten. Lastig, omdat je het even moet uitleggen bij verkoop. Maar niet onoverkomelijk.

Het kan natuurlijk dat een koper erop afgeknapt. Zorg gewoon dat je een goede uitdraai in handen hebt en zet hem erbij in de advertentie.

Viktor1971 zei:
Heb ook een auto gekocht, maar de verkoper verzekerde mij dat de kmstand ook NAP was en dat de auto een jaar geschorst was geweest.

Ik krijg nu ook ONLOGISCH te zien op NAP met als melding TRENDBREUK

Kan je ook de kijken hoe en waar de fout in is geslopen??

kenteken is 11-SP-GR

Kmstand is nu 235.876

In de boekjes staat dat hij bij 228dkm voor het laatst naar de beurt is geweest. Maar het rare is dat ik geen keurngsbewijs erbij heb

Auto is zeker geen jaar geschorst geweest, en het lijkt erop dat de teller gewoon een ton is teruggezet.

Jaar Datum invoer Kilometerstand

2014 13-10-2014 235.876
2013 29-11-2013 271.061
29-07-2013 257.931 (APK)
2012 10-07-2012 212.514
2011 26-07-2011 180.511
2010 08-07-2010 136.605

Aangezien de APK op 30-7-2014 is verlopen en op het oude APK (van 29-11-2013) al een km.stand van 257.931 stond, was de verkoper "zo vriendelijk" om dat bezwarende APK rapport te laten verdwijnen.
Kortom, je bent gewoon getild.

Je bent inmiddels de 8e eigenaar van de BMW. Ter verduidelijking ook nog een overzichtje van de laatste eigenaren.

Aantal eigenaren: 8
Geregistreerd van Tot Duur

Particulier 28-07-2014 nu 77 dagen
Particulier 13-06-2014 28-07-2014 45 dagen
Particulier 04-03-2014 13-06-2014 101 dagen
Bedrijfsvoorraad 31-01-2014 04-03-2014 32 dagen
Particulier 24-04-2012 31-01-2014 647 dagen

Je hebt de auto zo te zien van een particulier gekocht (of een beunhaas-handelaar), dus of daar wat te halen valt???

v.d.Heyden

De overheid zegt kilometerfraude te willen bestrijden, snap daarom niet dat dit soort informatie niet gewoon op te vragen is. Een stoplicht zegt soms gewoon te weinig.
Maar tot dat geval; bedankt v.d. Heyden !!

Toetsje zei:
De overheid zegt kilometerfraude te willen bestrijden, snap daarom niet dat dit soort informatie niet gewoon op te vragen is. Een stoplicht zegt soms gewoon te weinig.
Maar tot dat geval; bedankt v.d. Heyden !!

Dat kun je dus wel zelf opvragen, bij de RDW: zie de link in mijn bericht hier van 13-10-2014, 17u03.

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

En ten tweede:
Damn.......gelukkig heb ik zijn nummer en adres nog.
Ik ga er nu mee aan de slag. Want dit kan natuurlijk niet

P.s. die stand welke jij hebt ingevoerd op 13-10-2014, staat die nu in NAP of RDW?? Niet dat hij dat gaat of kan gebruiken van "iemand anders km-standen doorgegeven".
Rare is dat er op 29 -11-2013 een stand van 271 is ingevoerd. Is die gast dan zo zielig geweest om 40dkm terug te draaien.

Maar mijn concrete vraag is nu (laatste;)) staat de km-stand van 235876 nu ergens genoteerd. Anders laat ik het gewoon weer corrigeren en laat ik de srand op 272dkm zetten.

Viktor1971 zei:
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

En ten tweede:
Damn.......gelukkig heb ik zijn nummer en adres nog.
Ik ga er nu mee aan de slag. Want dit kan natuurlijk niet

P.s. die stand welke jij hebt ingevoerd op 13-10-2014, staat die nu in NAP of RDW?? Niet dat hij dat gaat of kan gebruiken van "iemand anders km-standen doorgegeven".
Rare is dat er op 29 -11-2013 een stand van 271 is ingevoerd. Is die gast dan zo zielig geweest om 40dkm terug te draaien.

Maar mijn concrete vraag is nu (laatste;)) staat de km-stand van 235876 nu ergens genoteerd. Anders laat ik het gewoon weer corrigeren en laat ik de srand op 272dkm zetten.

misschien is de tellerunit wel vervangen.

Boppie,

Jah daar zat ik ook aan te denken, want verder klopt de kmstand wel als je de historie bekijkt.

Maar ik belde net en hij zou de gegevens erbij pakken en mij terugbellen.

V.d. heyden

het is een handelaar aan huis.

daarom. Dat er een trendbreuk is komt doordat jij hem nu aanvraagt met jouw kilometerstand. Als er een gebruikte teller unit in is gegaan, zou het een hoop verklaren. Op deze manier terugdraaien lijkt me niet echt winstgevend.

Deze had ik een tijdje geleden gezien bij een autobedrijfje.
NAP volledig logisch :rolleyes:
Untitled by ewaldmakkink, on Flickr

BTW geen kwaad woord over dat bedrijf. Ik ben er zeker van dat hij te goede trouw is. (anders print je het ook niet uit) Maar dat hij het niet heeft doorgekeken.

Boppie zei:
daarom. Dat er een trendbreuk is komt doordat jij hem nu aanvraagt met jouw kilometerstand. Als er een gebruikte teller unit in is gegaan, zou het een hoop verklaren. Op deze manier terugdraaien lijkt me niet echt winstgevend.

Een auto met een kilometerstand boven de 300.00km is nou eenmaal lastiger te verkopen dan een kilometerstand halverwege de 2 ton.
Er kan natuurlijk best een andere tellerunit in zijn gekomen, maar dan waarschijnlijk enkel omdat die stand lager was......
Probeer maar het PK rapport van 2013 erbij te krijgen, dan zul je zien dat de km.stand op dat rapport hoger is dan de huidige stand.

@ Goedendag: het is inderdaad opvallend dat, sinds de tellerregistratie door de RDW i.p.v. door de stichting NAP wordt bijgehouden, er vaker bij het natrekken van een stand de vermelding "logisch" verschijnt terwijl de historie toch duidelijk onlogisch is. Kwestie van goed alle tellerstanden nakijken.

v.d.Heyden

Goedendag zei:

Er staat toch LOGISCH met een asterisk erachter, en onderaan het formulier staat bij de asterisk ONLOGISCH met (in het rood) de uitleg erbij? Dus kennelijk is het toch onlogisch, alleen is het vreemd dat er bovenaan in het groot wel Logisch staat.

Alset zei:
Goedendag zei:

Er staat toch LOGISCH met een asterisk erachter, en onderaan het formulier staat bij de asterisk ONLOGISCH met (in het rood) de uitleg erbij? Dus kennelijk is het toch onlogisch, alleen is het vreemd dat er bovenaan in het groot wel Logisch staat.

Dat zag ik dus net ook pas. (ik had in de lente de foto gemaakt). Dan is het naar mijn idee misleiding dat ze er logisch neerzetten.

v.d.Heyden zei:
Boppie zei:

Een auto met een kilometerstand boven de 300.00km is nou eenmaal lastiger te verkopen dan een kilometerstand halverwege de 2 ton.
Er kan natuurlijk best een andere tellerunit in zijn gekomen, maar dan waarschijnlijk enkel omdat die stand lager was......
Probeer maar het PK rapport van 2013 erbij te krijgen, dan zul je zien dat de km.stand op dat rapport hoger is dan de huidige stand.

@ Goedendag: het is inderdaad opvallend dat, sinds de tellerregistratie door de RDW i.p.v. door de stichting NAP wordt bijgehouden, er vaker bij het natrekken van een stand de vermelding "logisch" verschijnt terwijl de historie toch duidelijk onlogisch is. Kwestie van goed alle tellerstanden nakijken.

v.d.Heyden

Beste v.d heyden,

Hoe krijg ik de kmstand van 235876 er nou uit?? Kunt u dat ook doen?? Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij KMS in Apeldoorn om de kmstand te laten corrigeren naar 272dkm. Dan staat hij weer goed in systeem en op teller

Een eenmaal ingevoerde stand in de NAP kun je er niet zomaar weer uithalen. Als dat zou kunnen, zou het nut van het systeem volledig vervallen.
Ik kan je daar dus niet mee helpen. KMS is zelfs verplicht om de nieuwe, gecorrigeerde, tellerstand alsmede de reden daarvoor aan te geven bij de RDW. (Vermelding tellercorrectie). Voor een correctie is wel iets meer nodig dan enkel een km.stand, en dan is het nog maar de vraag of de RDW daar gehoor aan wil geven.

v.d.Heyden

j.ko zei:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Tellerstandhistorie-opvragen.aspx?path=Portal/Particulier/Tellerstanden

Met dank aan een medeforummer die mij er per PB over inlichtte (ik had in mijn Mijn Auto-topic iets gevraagd hierover).

Voor nog geen 5 euro weet je alles...

Ja, maar daar heb ik niets aan als ik een auto wil kopen. Enkel als hij al op je naam staat. Kalf-verdronken-put-.....

Iemand die voor mij ook zo'n NAP-uitdraai zou kunnen maken? :) (v.d.Heyden)

v.d.Heyden zei:
Een eenmaal ingevoerde stand in de NAP kun je er niet zomaar weer uithalen. Als dat zou kunnen, zou het nut van het systeem volledig vervallen.
Ik kan je daar dus niet mee helpen. KMS is zelfs verplicht om de nieuwe, gecorrigeerde, tellerstand alsmede de reden daarvoor aan te geven bij de RDW. (Vermelding tellercorrectie). Voor een correctie is wel iets meer nodig dan enkel een km.stand, en dan is het nog maar de vraag of de RDW daar gehoor aan wil geven.

v.d.Heyden

Hallo vd heyden zou je mij ook kunnen helpen.

Heb dit jaar een mercedes benz gekocht met 94000 km er op( (32-zk-kb 2008) en kreeg in de zomer in frankrijk een kapotte as a 1060€ Dat kan natuurlijk.
Maar wat ik vreemd vind is dat er 2 boekjes in de auto lagen!!!!!
Km staat nu op 108000. Hen hem bij een mb dealer gekocht en verwacht dat dat okee moet zijn maar vreemd vind ik het wel.
Kan jij mij iets vertellen over km standen

Alvast bedankt
Akkie

Hmmm,

Heb recent een prachtige Q5 uit 2010 gekocht,met complete onderhoudshistorie .
Alles perfect kloppend met de dealer waar de auto in onderhoud is geweest.
Voor de aanschaf de dealer"waar de auto geleverd is"gebeld en op hun advies de auto aangeschaft.
Echter is de NAP stand onlogisch...en dat bevreemd mij!

Krijg na controle niet de juiste NAP stand door echter alleen ONLOGISCH.
Volgens de dealer heeft de auto WERKELIJK 163000 km gelopen.

Ik sta versteld!

Marcel

Terug
Bovenaan