Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

@Twix; Prachtige BMW's op de oprit. En over die oprit gaat nu deze opmerking/vraag. Is deze van beton? Lijkt mij ideaal, n.l. geen onkruid zoals dat altijd tussen de hier gebruikelijke klinkers en tegels kruipt en weinig kans op verzakken.

Bedankt HarrieD. Ondanks dat dit de laatste vraag is die ik in dit topic verwacht, beantwoord ik hem graag. Het is inderdaad beton. De enige plek waar onkruid kan groeien is bij de houten bekisting. Maar dat is makkelijk bij te houden.

Vandaag lekker op de brommer naar het werk gegaan. Meteen even de cruise control uitgeprobeerd. Werkt goed. Had niet verwacht dat ik dat zo prettig zou gaan vinden. Ben nog steeds erg blij met onze keuze.

Twix zei:
Vandaag lekker op de brommer naar het werk gegaan. Meteen even de cruise control uitgeprobeerd. Werkt goed. Had niet verwacht dat ik dat zo prettig zou gaan vinden. Ben nog steeds erg blij met onze keuze.

Heerlijk is dat hé? Lekker rijden op de motor die bij je past. Ik gebruik de cc ook zeer regelmatig nu deze ook op mijn huidige motor zit. Lekker om die rechterhand af en toe te kunnen ontspannen.

Gisteren gaf ik trouwens iets te vroeg in de bocht iets teveel gas.... Het achterwiel zette zich zo'n meter opzij.:eek: Dank zij mijn briljante rijkwaliteiten hield ik de zaak rechtop. :cool: Of had iemand met briljante rijkwaliteiten iets later gas gegeven?:T Broekpeopmomentje dus.

Dan merk je dat je overgestapt bent van 50 naar 115pk....

Ik hoop komend weekend lekker te kunnen rijden. Zou echt super zijn. Wil lekker veel toeren, daar hebben we hem tenslotte voor.

Die toename in vermogen is ook zoiets inderdaad. Maar dat went ook snel vind ik.

Twix zei:
Die toename in vermogen is ook zoiets inderdaad. Maar dat went ook snel vind ik.

Klopt, het went. Zelfs op de krachtige KTM's met 160+ pk's die er stoer inkomen. Maar soms wordt je wel eens verrast, met wat vochtig wegdek etc.

Idefiqs zei:
Klopt.Hij heeft ABS en tractiecontrole. Maar tegen lompigheid is geen kruid gewassen.:)

Viel me bij BMW anders niet tegen, op een heel gladde baan vol gas in zijn 2 met 30 km/h en het ding gaf geen krimp. Vooruit ging die ook niet, maar goed :D

Maar alles kan inderdaad. ;)

Klopt, maar dan staat de motor rechtop. In een bocht, schuin, en verlies van tractie resulteert toch echt in gripverlies. tc of niet.

Eens met Idefiqs. Geen enkele motor is bestand tegen lompheid.

Als kijk naar de K1600, die heeft een regenmodus. Traction control en abs zijn dan extra alert. Vermogen is gelimiteerd tot 100pk. Maar als je grind tegen kom in een snelle bocht, dan ga je.

Twix zei:

Als kijk naar de K1600, die heeft een regenmodus. Traction control en abs zijn dan extra alert. Vermogen is gelimiteerd tot 100pk. Maar als je grind tegen kom in een snelle bocht, dan ga je.

Ook met honderd pk ga je op je neus als je te vroeg gas geeft in de bocht. (wat ik deed) En het was redelijk droog. Een regenmodus vind ik ik onzin, KTM's hebben hem ook. Met regen heb je 70% van je grip over. Bij normaal rijgedrag kom je daar niet eens, je kunt met regen dus normaal rijden zoals je - als het goed is - gewoon bent.

Ik ben wel benieuwd naar de K1600, BMW NL biedt speeddates aan met zijn modellen, misschien eens kennismaken. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Idefiqs zei:
Twix zei:

Ook met honderd pk ga je op je neus als je te vroeg gas geeft in de bocht. (wat ik deed) En het was redelijk droog. Een regenmodus vind ik ik onzin, KTM's hebben hem ook. Met regen heb je 70% van je grip over. Bij normaal rijgedrag kom je daar niet eens, je kunt met regen dus normaal rijden zoals je - als het goed is - gewoon bent.

Of het echt onzin is, durf ik niet te zeggen. Ook de gasrespons is minder direct (drive by wire). Er zijn overigens drie opties: regen, weg en dynamisch. Maar je hebt gelijk, onderuit ga.

Los daarvan zijn er ook verschillende opties voor de vering.

Als je de kans hebt, maak inderdaad eens een proefrit. Al ik kan me voorstellen dat dit niet een motor is voor iedereen.

Morgen eerst eens kijken of ik mijn helm aan de bluetooth kan hangen.

Ach, alles helpt mee. Maar gewoon verstand doet ook altijd veel.

Nieuwe model van KTM al gezien? Ik vind het wel wat, maar ik blijf toch neigen naar de 1290 Superduke.....ik weet niet wat dat is met mij en vermogen. :D

Datsun zei:
Nieuwe model van KTM al gezien?

Je mag hier gewoon foto's plaatsen... :D Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo bekend ben met het gamma van KTM...

De 1290 superduke is inderdaad bijzonder krachtig.

Twix zei:
Datsun zei:
Nieuwe model van KTM al gezien?

Je mag hier gewoon foto's plaatsen... :D Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo bekend ben met het gamma van KTM...

De 1290 superduke is inderdaad bijzonder krachtig.

128520_KTM_1290_super_duke_gt_MY_2016-800x683.jpg

Als zo veel mogelijk vermogen je ding is, dan kun je bij KTM je hart ophalen...

Drive-by-wire, klopt,,mijn Superten heeft twee rijmodi, toer en sport, ik rij meestal in de tourstand. Met de sportstand reageert het gas en de motor veel directer.

Wat gebruik jij voor bluetooth? Ik Sena S20

Ja die GT is wel mooi! Ik zag er een in een filmpje op Youtube maar ik kan hem nu ff zo snel niet vinden op internet.

In ieder geval naked de nieuwe 690 Duke.

690-duke.jpg

Zo, vandaag een lekker rondje gemaakt: ruim 270 km. Wat een heerlijk weer was het. Meteen een perfecte test voor de motor. En hij is geslaagd, wat een goede keuze was dit. Rechtuit op snelheid erg stabiel. Bochten neemt hij als op een rails. De navigatie werkt prima (en via de Sena). Twixin zat heerlijk.

Twix zei:
Zo, vandaag een lekker rondje gemaakt: ruim 270 km. Wat een heerlijk weer was het. Meteen een perfecte test voor de motor. En hij is geslaagd, wat een goede keuze was dit. Rechtuit op snelheid erg stabiel. Bochten neemt hij als op een rails. De navigatie werkt prima (en via de Sena). Twixin zat heerlijk.

Blij om te horen dat de BMW bevalt. (y) Het lijkt mij een uiterst comfortabele kilometervreter...

Ik sta na na vier weken sturen op ruim 2500km.

Ik heb er inmiddels zo'n 1000 km mee gereden, en absoluut geen spijt. Eigenlijk is er maar weinig aan te merken.

Een kleinigheidje vind ik de gevoeligheid van het gas. Met een wat slecht wegdek heb je het gevoel dat je door de beweging van je arm continue het gas beïnvloedt. Voelt wat vervelend aan.

En een ander dingetje is het tijdelijk uitzetten van de cruise control. Dit is lastig om echt soepel te doen. Ik doe het nu door de gashendel weer in de oorspronkelijke stand te brengen en even de voetrem aan te tikken.

Kun je de gevoeligheid van de gasrespons niet beinvloeden met de rijmodi? Wellicht kan de dealer de software (drive-by-wire) aanpassen? De cc uitzetten gaat bij mij ook niet zo handig, het knopje zit achter de claxon waardoor ik mijn duim uit moet rekken. Als het vlot moet knijp ik de koppeling even in.

Afgelopen weekend reed ik langs (de nasleep van) een ongeluk tussen een motor en een auto. De auto had, zo leek het tenminste, geen voorrang verleend op een kruising en de motor was er rechtsvoor in gereden. Hoewel de motor gewoon op z'n standaard stond, en het ongeluk waarschijnlijk dus niet met hoge snelheid was gebeurd, was het duidelijk een TL. Drukt je weer even met de neus op de feiten. Kleine hoekjes mag je als motorrijder niet missen.

Mijn liefhebbershart bloedde bovendien toen ik het type motor zag. Een prachtige youngtimer, de big daddy van weleer, een zwart-gouden Kawa ZX-12R. :(

RTSIDE_IMG_0093.jpg

Zo eentje. Zonde..

Twix zei:
Een kleinigheidje vind ik de gevoeligheid van het gas. Met een wat slecht wegdek heb je het gevoel dat je door de beweging van je arm continue het gas beïnvloedt. Voelt wat vervelend aan.

Ik rijd altijd met m'n rechterhand enigszins naar rechts op de gashendel. M'n pink en een klein stukje palm zitten dan over het (niet draaiende) einde van het stuur. Ik weet niet of dat gebruikelijk is, maar naar mijn idee biedt het wat extra stabiliteit, precies genoeg om jouw probleem op te lossen. Wellicht dat het voor jou ook werkt?

@Idefiqs
Leuk stukje. (y)

@TYN

Dank je!

Met die positie loopt je pink risico's bij een plotselinge schuiver. Hij loopt dan kans tussen het stuur en het wegdek te geraken, dat is de reden dat bij veel motor(race)handschoenen de pink en ringvinger bij elkaar getrokken worden. Bij een allroad of crosser speelt dit probleem vaak niet omdat deze veelal voorzien zijn van handkappen en het uiteinde van het stuur voor de hand blokkeren.

Zonde van die mooie Kawa trouwens, hopelijk is de berijder er beter vanaf gekomen.

Sorry, ik had 'op' in plaats van 'over' moeten zeggen. M'n pink zit niet aan de buitenkant van het stuur, maar dus op dat kleine stukje aan het einde dat niet draait. Hebben de meeste motoren dat eigenlijk wel? Bij jou met je kappen gaat dat misschien niet.

Ik weet niet waarom ik me dit zo heb aangeleerd, doe dit al vanaf de eerste rijles jaren geleden, maar vind het gewoon prettig.

Ah, ik snap het. De meeste motoren hebben dat, mijn gedachte is dat deze er zit voor de veiligheid. Dat het gas niet open kan blijven staan bij een val aan de zijde van de gashendel.

Ik zal dit weekend even kijken hoe dit bij mij zit. Ik vind het in ieder geval een goede tip, bedankt voor het meedenken Tyn!

Idefiqs zei:
Kun je de gevoeligheid van de gasrespons niet beinvloeden met de rijmodi? Wellicht kan de dealer de software (drive-by-wire) aanpassen?

Ja, de gasrespons wordt beïnvloed door de rijmodi, maar hij staat nu op normaal, en de volgende stap is dynamisch, dan zal het erger worden.

Die "proppen" aan het einde van het stuur zijn imho om de trillingen in het stuur te verminderen.

De reden waarom ik deze jas heb gekocht omdat hij lekker dun is en toch goede bescherming biedt. Ideaal dus met temperaturen van ongeveer 35 graden.

Deze week heerlijk woon werk doen met de Guzzi V11.

Bij dit apparaat geen instelbare rij-modi, geen TC en geen ABS. Als je het rechter handvat naar beneden draait gaat ie harder, loslaten en hij remt rustig af. Guzzi's hebben een redelijk zwaar vliegwiel dus 'bokkigheid' valt voor een twin erg mee. Verder hoeft het vermogen niet te worden beperkt tot 100 pk, er komt maar 90 pk uit. Moet wel eerlijk zeggen dat de standaard elektronische injectie mapping dusdanig belabbert is dat de meeste V11's wel op één of andere manier zijn aangepast. Ook de mijne rijdt met een Powercommander en een custom mapping. Puur om de Europese milieumaatregelen die zijn ingesteld te omzeilen.

Maar een V11 blijft zo'n heerlijk simpel brok motorfiets.

Freez

Twix zei:
Vandaag mijn nieuwe jasje uitgeprobeerd. Erg prettig.

76128553365-72_MensVentingJacket-2015.jpg

Voor de 35+ graden die jij daar in Texas gewoon bent kan ik je een koelvest van harte aanbevelen. Ik heb er één van Revit en dat werkt subliem;

test_2013_koelvest_1_3.JPG

Ik weet dat BMW ze ook in het assortiment heeft. Zie deze test.

Ik heb de Revit omdat deze in mijn jas geritst kan worden.. Achteraf zou ik een universele nemen, want functioneler. Maar qua werking is het top.

Freez zei:
Deze week heerlijk woon werk doen met de Guzzi V11.

Bij dit apparaat geen instelbare rij-modi, geen TC en geen ABS. Als je het rechter handvat naar beneden draait gaat ie harder, loslaten en hij remt rustig af. Guzzi's hebben een redelijk zwaar vliegwiel dus 'bokkigheid' valt voor een twin erg mee. Verder hoeft het vermogen niet te worden beperkt tot 100 pk, er komt maar 90 pk uit. Moet wel eerlijk zeggen dat de standaard elektronische injectie mapping dusdanig belabbert is dat de meeste V11's wel op één of andere manier zijn aangepast. Ook de mijne rijdt met een Powercommander en een custom mapping. Puur om de Europese milieumaatregelen die zijn ingesteld te omzeilen.

Maar een V11 blijft zo'n heerlijk simpel brok motorfiets.

Freez

Foto's zijn welkom! Mooi apparaat.

Idefiqs zei:
Twix zei:
Vandaag mijn nieuwe jasje uitgeprobeerd. Erg prettig.

76128553365-72_MensVentingJacket-2015.jpg

Voor de 35+ graden die jij daar in Texas gewoon bent kan ik je een koelvest van harte aanbevelen. Ik heb er één van Revit en dat werkt subliem;

test_2013_koelvest_1_3.JPG

Ik weet dat BMW ze ook in het assortiment heeft. Zie deze test.

Ik heb de Revit omdat deze in mijn jas geritst kan worden.. Achteraf zou ik een universele nemen, want functioneler. Maar qua werking is het top.

Goede tip. Dank je.

Ik gebruik zelf vaak onderkleding van Heatout.

bilt_heatout_crew_neck_tee_black_300x300.jpg

Ooit gekocht, want kostte bijna niets. Maar werkt echt verrassend goed.

Vandaag heerlijk met de motor op pad. 320 km gereden, morgen weer terug. We hebben twee keer een paar minuten pauze genomen.

Op zo'n stukje leer je de motor meer en meer waarderen. Zo soepel als dat hij over 's heren wegen rijdt is onvoorstelbaar.

Zijn er dan geen nadelen? Het gewicht is tot 15 kmh erg nadrukkelijk aanwezig.

Twix zei:
Vandaag heerlijk met de motor op pad. 320 km gereden, morgen weer terug. We hebben twee keer een paar minuten pauze genomen.

Op zo'n stukje leer je de motor meer en meer waarderen. Zo soepel als dat hij over 's heren wegen rijdt is onvoorstelbaar.

Zijn er dan geen nadelen? Het gewicht is tot 15 kmh erg nadrukkelijk aanwezig.

Dat is het fijne van een toerbuffel inderdaad,(y) je hoeft veel minder vaak te stoppen. Ik ben na ruim 10k km helemaal gewend aan het gewicht van de 1200, ook op zachte ondergrond is hij uitstekend te manoeuvreren.

Geniet van de reis!(y)

Heerlijk reisje gehad. Twee keer 320 km gereden. Vandaag zijn we drie keer gestopt, maar ook weer enkele minute per keer. Het fijne van de grote tankinhoud is dat je kan stoppen wanneer je wil, niet wanneer je moet (tanken). Ideaal.

IMG_4224_zps4dkyatxq.jpg

IMG_4239a_zpsrqygk2g4.jpg

Waar het bij mij mis gaat wat het gewicht aan gaat, is wanneer ik moet manouvreren en opletten op het andere verkeer. Dan keert het gewicht zich af en toe tegen me. Maar alles met beleid, en dan komt het goed.

Oh, ik ben de vorige eigenaar dankbaar voor de tassenset die hij gekocht had. Heerlijk hoe dat allemaal past. (y)

Daar kan volgens mij redelijk makkelijk wat bagage in voor een weekendje weg met zijn tweeën (y)
Lijkt me erg comfortabel en relaxed rijden op zo'n apparaat.

Terug
Bovenaan