Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

TYN zei:
Phaeton W12 zei:
Overigens heeft zo'n twee cylinder boxer een eigen rijkarakteristiek, je moet ervan houden... (al eerder geprobeerd, Twix?)

Wat voor karakteristiek dan precies? Een typische tweecilinder als in, veel koppel bij weinig toeren en veel 'gerammel' en onbalans?

Ik heb alleen de ouderen R1100 RS gereden maar vond het, vooral op zijn gasreactie, een onding. En dat terwijl ik een Guzzi rijd, die er qua concept best wel op lijkt.

Een R blok van die generatie was bij gas dicht alsof je de achterrem er bij intrapte. Mijn Guzzi remt veel minder heftig af op de motor, vooral door een zwaarder vliegwiel. Maar ik geef Pheaton W12 wel gelijk, ga eerst eens met een BMW boxer rijden, de ene twin is zeker de andere niet!

Freez

He, we gaan hier verder....

De oudere BMW boxers waren inderdaad "aparte motoren" om mee te rijden. Het "schop onder de kont" gevoel, die lompe krukas die voelbaar de motor laat draaien bij gassen voor een stoplicht, het heerlijke afremmen op de motor, het trouwe geknor bij je voeten...
De schop onder de reet is grotendeels teniet gedaan met de andere achterbrug en ik neem aan dat de nieuwere BMW krukas een flink stuk lichter is (de oorlog is voorbij, de Duitsers werken inmiddels ook met handelbare stukken staal).

En dat afremmen op de motor... als je er eenmaal aan gewend bent is het heerlijk. Ik heb een eencilinder gereden waarmee ik regelmatig woon-werk door de file gereden heb met slechts een keer de rem gebruiken; als ik wilde parkeren.

Kortom: maak een proefrit. Ik ervaar mijn oude Duitser als een lompe maar onverwoestbare motor met een extreem goede ergonomie.

Met motoren ben ik nog niet zo ervaren, dus testen en proefritten helpen een hoop, maar een duurtest is eigenlijk het beste. Huren valt tegen hier, dat zijn met name de Harleys. Dus gewoon maar kopen en lekker rijden...

Ik ben het er wel mee eens dat een R1200RT niet moeders mooiste is. Maar de ervaringen van mensen zijn bijna zonder uitzondering positief.

Twix zei:
Met motoren ben ik nog niet zo ervaren, dus testen en proefritten helpen een hoop, maar een duurtest is eigenlijk het beste. Huren valt tegen hier, dat zijn met name de Harleys. Dus gewoon maar kopen en lekker rijden...

Ik ben het er wel mee eens dat een R1200RT niet moeders mooiste is. Maar de ervaringen van mensen zijn bijna zonder uitzondering positief.

Ik zou gaan voor een uitgebreide proefrit, zo'n boxer heeft een bepaalde eigenschappen die BMW rijders "karakter" noemen. Mij kan een boxer niet bekoren, de BMW R1200GS viel mij tegen. Mijn motor is niet om de (herkenbare) redenen die Phaeton W12 al noemde.

Idefiqs, dat gewoon kopen moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar veel dealers doen hier niet aan testritten.

Maar de R1200RT van deze reeks valt af, mijn knie zit in de knoop met de kuip wanneer ik stil sta.

Dus blijft de vraag: K1200GT of K1600GTL.

Als ik een sportieve tourmotor mocht uitzoeken werd het een Yamaha FJR 1300. Al vele jaren op de markt, maar nog steeds mooi. En met een fantastisch lopend 4 cilinder in lijn blok met meer dan 140 pk. En vanaf dit modeljaar eindelijk ook met een 6 bak.
Tot eind vorig jaar was ik in het bezit van een Diversion 900. Heb er 10 jaar met heel veel plezier op gereden.
Sinds een week eigenaar van een Suzuki V-Strom DL650, bj. 2007. Een flink stuk lichter in gewicht dan de Diversion en heerlijk handelbaar.
Precies wat ik wilde hebben. Hard rijden op de motor is niet aan mij besteed. Ik hou van rustige toerritjes door de natuurrijke gebieden van ons land. Met regelmatig een stop om foto's te maken of een terrasje te pikken. En daarvoor is deze superzuinige en soepele Allroad V twin zeer geschikt.

Een paar maanden geleden bijna een FJR1300 gekocht. Twixin had de knoop al doorgehakt. Maar ik had geen kriebels in mijn buik. Dus niet gedaan...

HarrieD zei:
Als ik een sportieve tourmotor mocht uitzoeken werd het een Yamaha FJR 1300. Al vele jaren op de markt, maar nog steeds mooi. En met een fantastisch lopend 4 cilinder in lijn blok met meer dan 140 pk. En vanaf dit modeljaar eindelijk ook met een 6 bak.
Tot eind vorig jaar was ik in het bezit van een Diversion 900. Heb er 10 jaar met heel veel plezier op gereden.
Sinds een week eigenaar van een Suzuki V-Strom DL650, bj. 2007. Een flink stuk lichter in gewicht dan de Diversion en heerlijk handelbaar.
Precies wat ik wilde hebben. Hard rijden op de motor is niet aan mij besteed. Ik hou van rustige toerritjes door de natuurrijke gebieden van ons land. Met regelmatig een stop om foto's te maken of een terrasje te pikken. En daarvoor is deze superzuinige en soepele Allroad V twin zeer geschikt.

Helemaal met je eens, alleen ga ik graag de grens over, daarom heb ik zojuist een nieuwe XT1200Z Super Tenere Explorer gekocht. Snel en comfortabel grote afstanden overbruggen en lekker handelbaar in het bochtenwerk in de Alpen e.d.

148808854_1_big.jpg

Twix zei:
Idefiqs, dat gewoon kopen moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar veel dealers doen hier niet aan testritten.

Maar de R1200RT van deze reeks valt af, mijn knie zit in de knoop met de kuip wanneer ik stil sta.

Als de dealers niet aan testritten doen, doe ik niet aan kopen bij die dealers. Soms is het leven eenvoudig.

Twix zei:

Deze snap ik niet. Dan hebben we het toch over totaal verschillende prijsklassen? En dan moeten de K1200LT en K1300GT ook nog genoemd worden.

Idefiqs zei:
Als de dealers niet aan testritten doen, doe ik niet aan kopen bij die dealers. Soms is het leven eenvoudig.

Helemaal mee eens. Hoe kun je nou met goed fatsoen een motor kopen zonder te weten hoe die rijdt. Vind ik vrij bizar.

Uiteraard, BMW zou ook niet mijn keuze zijn maar Twix is nu al zolang aan het zoeken geloof ik, ik wil hem niet nog meer in de war brengen. :)

Idefiqs zei:
En is er meer op de wereld dan BMW volgens mij.:rolleyes: De moeite waard ook naar andere merken om te zien.

Honda's bijvoorbeeld.
Voor de ritjes met z'n tweetjes ben ik op zoek naar iets comfortabels, liefst met ABS. De Duc is nu niet echt een fijn ding om met een duo op te rijden. (ook niet voor de diegene die achterop zit)
Ondertussen is de interesse van BMW naar Honda verschoven, vooral door de brakke ABS-systemen van BMW('s op leeftijd).
Nadeel van de Pan European 1100, met de knieën klem tegen de kuip, nadeel van een 1300, stevig aan de prijs voor een motor voor erbij.
Iemand nog tips?

TYN zei:
Twix zei:

Deze snap ik niet. Dan hebben we het toch over totaal verschillende prijsklassen? En dan moeten de K1200LT en K1300GT ook nog genoemd worden.

Tsja, hoe moet ik dit uitleggen. Het komt er eigenlijk op neer dat ik, op dit moment, niet kan zeggen of de K1600 voor mij zijn dubbele prijs ten opzichte van een K1200GT waard is.

De K1200LT vind ik overigens niet zo geschikt voor ons. Ik wil graag een motor die er ook goed uitziet zonder koffers... De K1300GT is zeker een optie, maar je ziet ze niet zo veel hier.

TYN zei:
Idefiqs zei:

Helemaal mee eens. Hoe kun je nou met goed fatsoen een motor kopen zonder te weten hoe die rijdt. Vind ik vrij bizar.

Ben ik ook mee eens. Daarom koop ik daar ook niet. Maar het verklaard misschien wel waarom ik dit forum als klankbord gebruik wanneer ik weer een motor zie. Volgende week, wanneer het goed weer is, zal ik eens ingaan op het aanbod van een verkoper van BMW om een rijtje motoren op te lijnen om ze te proberen.

TYN zei:
Uiteraard, BMW zou ook niet mijn keuze zijn maar Twix is nu al zolang aan het zoeken geloof ik, ik wil hem niet nog meer in de war brengen. :)

Tsja, ik heb geen haast en ik wou toen ik onze 3-serie kochten niet meteen een andere motor kopen...

Overigens kijk ik ook met een schuin oog naar andere merken. Maar de keuze is beperkt en mijn voorkeur voor BMW in het algemeen is groot...

Wat een heerlijke motorrijweek was dit. Lekker een dagje op de motor naar het werk en gisteren heerlijk wezen sturen. En... proefritten gemaakt!

570fa60d86bd116f21d01ff4.jpg

Man man man, wat een machtige machine. Ik was bang dat de K1600 te zwaar zou zijn, maar helemaal niet. Wat een heerlijke motor om op te rijden. Nu nog even kijken of er nog wat sokken met geld te vinden zijn. Mijn twijfel om eerst K1200GT te nemen wat puur om niet zo'n grote stap te maken, maar dat is echt niet nodig.

Ook een rondje op een R1200CL gereden. De verkoper zei al dat er bijna geen kracht in de boxer zit, en hij heeft gelijk. Voortdurend zat ik te twijfelen of ik in de juiste versnelling zat. Was ook meer voor de lol, ergens vind ik het wel een stoer model, maar eigenlijk is hij zo lelijk als de nacht.

56eb07168abd11830f4ed61d.jpg

Inruil van de Yamaha is nog vrij redelijk: $3500. Ik heb hem gekocht voor 4000.

Twix zei:
Man man man, wat een machtige machine. Ik was bang dat de K1600 te zwaar zou zijn, maar helemaal niet. Wat een heerlijke motor om op te rijden. Nu nog even kijken of er nog wat sokken met geld te vinden zijn. Mijn twijfel om eerst K1200GT te nemen wat puur om niet zo'n grote stap te maken, maar dat is echt niet nodig.

Ik ben het met je eens, een heerlijke machine. Zo zie je het nut van testritten. Overigens, de K1600 GTL heeft volgens mij een ander stuur (en dus mogelijk ook een ander rijgedrag) dan de K1600GT. De GT vind ik zelf veel mooier dan de wat lompe GTL.

Phaeton W12 zei:
Twix zei:

Ik ben het met je eens, een heerlijke machine. Zo zie je het nut van testritten. Overigens, de K1600 GTL heeft volgens mij een ander stuur (en dus mogelijk ook een ander rijgedrag) dan de K1600GT. De GT vind ik zelf veel mooier dan de wat lompe GTL.

Klopt, de zitpositie op de GT is een heel klein beetje anders dan de GTL.

Overigens, de eerste dealer die we zaterdag bezochten deed niet aan proefritten... Ze nemen de motor echter wel terug als je binnen 3 dagen terugkomt en hij niet bevalt. Maar ook daar kopen we dus niet.

Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:
Nu ben ik toch erg benieuwd, Twix!

Ach, Twix heeft vast ook een nieuwe motor gekocht. Doet hij altijd als ik een nieuwe koop....:LOL: :p

Hierbij dan ook het verzoek geen nieuwe motoren meer te kopen... :D

Maar inderdaad. De Yamaha is ingeruild voor een BMW. Na de proefrit met de oranje GT vorige week kon ik deze niet uit mijn gedachten krijgen. Er zit echter geen top box bij, die Twixin wel graag wil.

Een week lang gekeken naar boxen. Maar toen ik vrijdagavond keek naar de motoren bij de dealer, stond er opeens een GTL uit 2014. Met navigatie.

Ben sinds een week of drie eigenaar van een Suzuki V-Strom DL650, bj 2007. Bij aankoop nog geen 9000 km op de teller en ziet er dus als nieuw uit.
Ik heb bijna 10 jaar op een Yamaha Diversion 900 gereden en heb die eind vorig jaar verkocht met het idee om nu maar eens te stoppen met motorrijden. Maar het begon toch weer te kriebelen. Ik wilde in ieder geval iets lichter en handelbaarder en ook een stuk zuiniger. Moet het ding ook nog eens over een drempel de schuur in en uitduwen.
Nu na 3 weken en bijna 1000 km rijden ben ik positief verrast. De proefrit had mij natuurlijk al overtuigd, maar dat is toch maar een momentopname.
De V-Strom rijdt heerlijk comfortabel. Het een forse motor en dat past ook beter bij mijn postuur. Het verbruik ligt rond de 1:23. Hoewel minder snel dan de Diversion is de V-Strom voor mij snel zat. Hard rijden op de motor is niet mijn ding. Ik hou meer van toeristische rondritjes met regelmatig een stop om wat foto's te maken.
Het originele scherm beviel mij echter heel slecht. Heel veel turbulentie en windlawaai. Na het lezen van zo'n beetje alle topics over schermen op het Nederlandse en Duitse V-Strom forum heb ik het GIVI AirFlow scherm gemonteerd. Een enorme verbetering.
Verder nog een navigatieapparaat gekocht waar ik ook routes in kan laden.

Gefeliciteerd met de VStrom, van wat ik kan lezen op diverse fora een heerlijke motor. Daar ga je veel plezier aan beleven.

Wat betreft het stoppen met rijden, ik moest even in je profiel kijken...

Twix zei:
Idefiqs elders zei:
Twix zei:
Idefiqs zei:
@Twix,

Heb je je motor al?

Jep! Afgelopen zaterdag meteen meegenomen. Ik post binnenkort wel foto's in Teutonia en het Motorrijderstopic. Ben deze week niet thuis.

Ik ben benieuwd!

Ik kan natuurlijk ook gewoon even een foto van de dealer plaatsen...

5734eef6cd3a229c6c0002de_zpsuzrlait4.jpg

Dat is een indrukwekkende fiets! Daar kun je de States wel mee doorkruisen. (y)

Veel plezier er mee!

Ouwediesel zei:
Idefiqs zei:
En is er meer op de wereld dan BMW volgens mij.:rolleyes: De moeite waard ook naar andere merken om te zien.

Honda's bijvoorbeeld.
Voor de ritjes met z'n tweetjes ben ik op zoek naar iets comfortabels, liefst met ABS. De Duc is nu niet echt een fijn ding om met een duo op te rijden. (ook niet voor de diegene die achterop zit)
Ondertussen is de interesse van BMW naar Honda verschoven, vooral door de brakke ABS-systemen van BMW('s op leeftijd).
Nadeel van de Pan European 1100, met de knieën klem tegen de kuip, nadeel van een 1300, stevig aan de prijs voor een motor voor erbij.
Iemand nog tips?

Honda Varadero wellicht?

Idefiqs zei:
Twix zei:
Idefiqs elders zei:
Twix zei:
Idefiqs zei:
@Twix,

Heb je je motor al?

Jep! Afgelopen zaterdag meteen meegenomen. Ik post binnenkort wel foto's in Teutonia en het Motorrijderstopic. Ben deze week niet thuis.

Ik ben benieuwd!

Ik kan natuurlijk ook gewoon even een foto van de dealer plaatsen...

https://i749.photobucket.com/albums/xx131/the_twix/Mobile%20Uploads/5734eef6cd3a229c6c0002de_zpsuzrlait4.jpg

Dat is een indrukwekkende fiets! Daar kun je de States wel mee doorkruisen. (y)

Veel plezier er mee!

Binnenkort haal ik even de koffer eraf. Dan heb je meteen een heel andere motor, qua looks.

Verder kan ik wel genieten met wat BMW allemaal bedacht heeft. Het toppunt is toch wel de centrale vergrendeling... en die 6 cilinder is een juweeltje. Ik kan niet wachten om volgende week lekker te rijden.

Geweldig, Twix! Zat laatst een onboard filmpje te kijken van een politiebegeleiding; lekker geluid komt er uit die zescilinder. :cool:

Ouwediesel zei:
Idefiqs zei:

Honda's bijvoorbeeld.
Iemand nog tips?

Kawasaki ZZR1200. (y) (klik)

Mijn vader had er eentje vóór z'n 1400. Heerlijk ding, lekker comfortabel, blok loopt zijdezacht, zitpositie rechtop genoeg en met koffers (topkoffer) een uitgelezen fiets om met z'n tweeen lange afstanden te rijden. En i.t.t. veel andere tourers gebeurt er op zo'n ZZR wél serieus iets als je aan de gashendel draait. :T

TYN zei:
En i.t.t. veel andere tourers gebeurt er op zo'n ZZR wél serieus iets als je aan de gashendel draait. :T

Mwah, ik had laatst bij de eerste beurt van mijn 1200 super tenere een KTM 1290 mee, dan gebeurt er ook serieus iets als je gasgeeft.

Maar vermogen is helemaal geen issue bij de 1000cc+ fietsen.

TYN zei:
Geweldig, Twix! Zat laatst een onboard filmpje te kijken van een politiebegeleiding; lekker geluid komt er uit die zescilinder. :cool:

Dank u. Die begeleidingsfilmpjes zijn overigens erg fascinerend. Kan ik, letterlijk, uren naar kijken.

De Schaduw zei:
@Twix: Dat is een hoop motor! (y) Maar centrale vergrendeling, wat moet ik me daar bij voorstellen bij een motor?

Met de centrale vergrendeling kan je de koffers op slot doen zonder de sleutels...

Zo te horen bevalt hij goed? Volgens mijnen je een goede keus gemaakt.

Ik baal dat ik deze week niet kan rijden. Heb echt zin om te gaan toeren.

Twix zei:
Zo te horen bevalt hij goed? Volgens mijnen je een goede keus gemaakt.

Ik baal dat ik deze week niet kan rijden. Heb echt zin om te gaan toeren.

Hij rijdt geweldig inderdaad, eind juni gaat hij mee naar de Alpen, Oostenrijk, Italië....

Ik kan mij voorstellen dat je baalt dat je niet kunt rijden, maar dan wordt het volgende week dubbel genieten.

Fraai ding Idefiqs! Hele fijne plannen, ook. :D Ik hoop op wat foto's.

Afgelopen weekend was ik weer even in Nederland en dat betekent steevast een rondje op de ZZR. Hij staat tegenwoordig veel stil, m'n vader rijdt niet meer veel, maar na wat extra lucht in de banden rijdt hij elke keer als vanouds. Blijft een heerlijk machine, zo'n 1400, en ik begrijp niet waarom je ze zo weinig ziet.

TYN zei:
Fraai ding Idefiqs! Hele fijne plannen, ook. :D Ik hoop op wat foto's.

Afgelopen weekend was ik weer even in Nederland en dat betekent steevast een rondje op de ZZR. Hij staat tegenwoordig veel stil, m'n vader rijdt niet meer veel, maar na wat extra lucht in de banden rijdt hij elke keer als vanouds. Blijft een heerlijk machine, zo'n 1400, en ik begrijp niet waarom je ze zo weinig ziet.

Dank je! Ik zal zeker wat foto's plaatsen hier. Ik kan mij voorstelleb dat die 1400 er wel zin in heeft, de ZZR is een uitstekend apparaat!(y)

Waarom je ze niet veel ziet begrijp ik ook niet zo.

Twix zei:
TYN zei:

Dank u. Die begeleidingsfilmpjes zijn overigens erg fascinerend. Kan ik, letterlijk, uren naar kijken.

De Schaduw zei:
@Twix: Dat is een hoop motor! (y) Maar centrale vergrendeling, wat moet ik me daar bij voorstellen bij een motor?

Met de centrale vergrendeling kan je de koffers op slot doen zonder de sleutels...

Seriously. :)
Geweldig ook dat er mensen zijn die zoiets bedenken. Kom, laten we eens centrale vergrendeling gaan maken voor de koffers. En het vervolgens nog zo weten te marketen dat er ook nog mensen zijn die het kopen.

De Schaduw zei:
Geweldig ook dat er mensen zijn die zoiets bedenken. Kom, laten we eens centrale vergrendeling gaan maken voor de koffers. En het vervolgens nog zo weten te marketen dat er ook nog mensen zijn die het kopen.

Waarom niet? Als je in auto's rugmassage hebt, in cabrio's warme lucht circulatie in je nekvelletje, een telefonische helpdeskfunctie als je de weg niet meer weet o_O , waarom dan geen centrale koffervergrendeling op je motor?

Wat is trouwens het verschil met centrale portiervergrendeling? :confused:

Idefiqs zei:
De Schaduw zei:

Waarom niet? Als je in auto's rugmassage hebt, in cabrio's warme lucht circulatie in je nekvelletje, een telefonische helpdeskfunctie als je de weg niet meer weet o_O , waarom dan geen centrale koffervergrendeling op je motor?

Wat is trouwens het verschil met centrale portiervergrendeling? :confused:

Ach, auto's zijn tegenwoordig ook overmatig met luxe bedeeld. Koop vandaag de dag eens een no-nonsense auto met handgezwengelde ramen en deuren die je met een sleuteltje open moet maken. Zonder rechterbuitenspiegel, achterruitverwarming, achterruitenwisser, parkeersensoren, airco, stuur en rembekrachtiging, mistachterlamp, radio, interval op de ruitenwisser, werkende temperatuurregeling van de kachel, bekerhouders, hoofdsteunen en dergelijke.
Zoals mijn eerste auto's.

Die worden dus niet meer gemaakt ...

Klopt, en erover nadenkend... Ik ben best jaloers trouwens op die centrale koffervergrendeling. Ik sta regelmatig te kl**tviolen met m'n helm, handschoenen en bagage en geen hgand meer vrij voor de sleutels.. Drie koffers, gelukkig dezelfde sleutels als het contact, het schijfremslot...

Doe mij maar centrale koffervergrendeling, helemaal zo gek nog niet.(y)

Ach, over een paar jaar heeft elke motor het en is het gemeengoed.

Wat ik me alleen afvraag, hoe worden de sloten aangestuurd. De zijkoffers gaan er af zonder een snoertje door te knippen.

Bij mijn VSTAR had ik een aparte sleutel voor de rechter koffer. Toen ik de motor kocht, was dat het eerste wat ik vakkundig gesloopt had. Daar baalde ik nog steeds van.

Wat een toerbuffels komen hier langs zeg!:) Ik heb tijdens het pinksterweekend 650 km weggetuft op m'n Bandit. Lekker de elfstedentocht gereden, dat was een heel spektakel met 3.600 deelnemende motoren. De terugweg van Friesland naar Zoetermeer was wel even afzien. Ik had toen graag op een K1600 gereden.

Twix zei:
Ach, over een paar jaar heeft elke motor het en is het gemeengoed.

Wat ik me alleen afvraag, hoe worden de sloten aangestuurd. De zijkoffers gaan er af zonder een snoertje door te knippen.

Ze maken waarschijnlijk connectie via het frame of bluetooth o.i.d.

Mechanix zei:
Wat een toerbuffels komen hier langs zeg!:) Ik heb tijdens het pinksterweekend 650 km weggetuft op m'n Bandit. Lekker de elfstedentocht gereden, dat was een heel spektakel met 3.600 deelnemende motoren. De terugweg van Friesland naar Zoetermeer was wel even afzien. Ik had toen graag op een K1600 gereden.

Of op een Super Ténéré..o_O;)

Ik kan mij voorstellen dat dat erg leuk was, die elfstedentocht.(y) Tijdens het afzien naar Zoetermeer zat er waarschijnlijk een big smile onder de helm.

Vandaag eindelijk weer de gelegenheid gehad een stukje te rijden. Opeens was het vanmiddag heerlijk weer. Ook even met Twixin achterop, even wennen, dat wel. En even een vriend, die een R1200GS rijdt jaloers gemaakt ;)

Maar zonder gekheid, ik ben er echt als een kind zo blij mee. Wat een machine zeg. Ik las en hoorde van veel mensen dat de computer zo ingewikkeld werkt, maar dat valt alles mee. Het werkt allemaal via een soort knop die het best te vergelijken is met de i-drive in BMW-auto's. Je bladert makkelijk door menuutjes en kan daarmee alles naar wens instellen.

IMG_2867_zpscsxljuy9.jpg

IMG_2863_zpsc41xdynj.jpg

IMG_2868_zpscndbie2l.jpg

Terug
Bovenaan