Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Ik heb niks met de fast and the furious maar wellicht dat het wel te verhuren valt maar als je er ook niks mee hebt begint het wel erg op werk te lijken.

Jammer van de verzameling. Om welke Alfa station gaat het dan, een 159?

Ik heb er zelf ook niets mee met Fast and the Furious, dus de auto doet mij niets.
Starsky and Hutch...heel bekend, auto is ook gewild, maar ik heb de serie nooit gezien, zelfde verhaal dus met de auto.

De Alfa is een: Alfa Romeo 159 Special Break 150 pk en 400nm, DPF, zwart met donker rood leren interieur.

Ik denk dat een "filmauto" uit een lang lopende serie langer in het achterhoofd blijft hangen dan een eenmalige film.
Enkele auto's die mij nu te binnen schieten zijn:
De honden bus uit dumb en dumber.
De rode jag van..eh hoe heten die politieserie uit GB ook alweer?
The a team bus.
Ferrari uit magnum p.i.
Christine uit de gelijknamige film

Wel alweer wat ouder en ik denk dat mensen jonger dan 25 hier nog noooit van gehoord hebben.

Heb trouwens nog niets gelezen over The generel lee! (maar die zijn wel heel duur.)

Of de MINI van Mr. Bean? Er stond pasgeleden een replica te koop in Nederland. Weet niet of dat nog zo is, maar die kwam op enkele details na wel aardig overeen met het origineel. (y)

Edit: Link (y)

Het is deze Alfa...
https://www.kapaza.be/nl/alfa-romeo/alfa-romeo-159-special-break-150-pk-en-400nm--dpf-98949965.htm

The General Lee is behoorlijk prijzig, er zijn er al meerdere van in Nederland en omstreken dus ik ga liever eerst voor de apartere auto's.
Wellicht dat ik het juiste model een keer koop als opknapper, dan heb ik hem in ieder geval al in bezit en maakt het niet meer uit of de waarde van de auto gaat stijgen of niet. ;)

Beide Batmobile's (66 & '89) staan hoog op mijn lijst, deze zijn er nog bijna niet in Europa.
Nadeel is alleen dat je die niet "even" nabouwt, vooral de '66er zit zo ontzettend veel detailwerk in.
Op zich zou ik al ontzettend blij zijn als ik de polyester body's heb staan.

De Mini van Mr Bean vroeg onlangs iemand al naar.
Dat is één van de goedkopere en makkelijke om na te maken....gelukkig zijn die er ook nog. :)

Denk niet dat die heel erg gewild is.
Maar ik zou hem wel toevoegen aan de collectie als één van de laatste auto's. :)

Snelle Willy uit België heeft helaas afgezegd. :(
Na wat onderzoek wordt het te duur zegt hij om alle auto's naar België te transporteren, invoeren, etc.

Heb heel toevallig de eigenaar gevonden waar mijn eerste gele Nissan 300ZX TT van was, degene met de schade.
De schade is overigens gekomen doordat hij in de banden is belandt met de Rally for kids op Zandvoort.
Hij had ook nog foto's ervan toen hij nog wel mooi was. :)

Wel jammer dat de originele motor er niet meer in zit, deze heeft degene waar ik de auto van gekocht heeft gebruikt voor een andere Nissan.
Is reeds gereviseerd en heeft 400 pk.

Ga straks eerst de bordeaux rode Nissan aanpakken, omdat ik die wil gaan gebruiken als dagelijkse auto.
Eerst even de Jeep afhandelen.

Gisteren eerst naar Zwolle geweest en daarna doorgereden naar Rotterdam met de Nissan, lekker rustig op en neer getoerd.
Eenmaal aangekomen in Rotterdam bij de Jeep getankt en tot mijn eigen verbazing een bijzonder goede prestatie behaald qua zuinig rijden, 1:13,6!!
(moet wel zeggen dat ik ruzie met de pomp had, dat ding klikte wel tig keer, maar mijn benzinemeter stond wel bovenin. Ga dit nog beter testen uiteraard)

De hardtop en de deuren van de Jeep heb ik die dag verkocht aan iemand in België...

Als het goed is heb ik mijn zwarte Xedos 9 verkocht, tevens aan iemand in België.
Hij heeft al een aanbetaling gedaan, dus het is vrij zeker dat het doorgaat.

Zodra hij geweest is kan ik de Jeep gaan ophalen. :)

Laatst bewerkt:
Woaahhh ik vind dat model 300ZX echt zulke geweldig mooie wagens. :eek::)(y) Is echt een beetje een droomauto van me... maar de verhalen die ik gehoord heb kwa onderhoud en dergelijke zorgen ervoor dat ik het niet snel zou aandurven om er een aan te schaffen, sinds ik geen mechanische/sleutel-technische kennis van auto's heb. o_O

Ik denk dat de meeste auto's wel duur zijn qua onderhoud, tenzij je een simpele auto rijdt zonder al te veel poespas erop.

Als je de gewone dingen een beetje bijhoudt, dan zal je weinig problemen krijgen.
Het beste is een liefhebber vinden die het leuk vind om aan dit soort auto's te werken of iemand privé te vinden die het voor een net bedrag per uur doet.
(ik heb dit geluk gelukkig, hij vraagt maar 15,- euro per uur) :)

Als ik mijn bordeaux rode 300ZX Tiwn Turbo deze zomer weer terug op de weg heb (hoogst waarschijnlijk), ben je altijd welkom om een keertje langs te komen en een stukje erin te mogen rijden. (rustig dan) ;)

Laatst bewerkt:
Diante zei:
Ik denk dat de meeste auto's wel duur zijn qua onderhoud, tenzij je een simpele auto rijdt zonder al te veel poespas erop.

Als je de gewone dingen een beetje bijhoudt, dan zal je weinig problemen krijgen.
Het beste is een liefhebber vinden die het leuk vind om aan dit soort auto's te werken of iemand privé te vinden die het voor een net bedrag per uur doet.
(ik heb dit geluk gelukkig, hij vraagt maar 15,- euro per uur) :)

Als ik mijn bordeaux rode 300ZX Tiwn Turbo deze zomer weer terug op de weg heb (hoogst waarschijnlijk), ben je altijd welkom om een keertje langs te komen en een stukje erin te mogen rijden. (rustig dan) ;)

Serieus??? Dat zou ik echt heul heul heul erg gaaf vinden! Ben al tijden zo enorm benieuwd naar deze wagen! :D Mag ik je daaraan houden? Vind het echt een supertof aanbod (y)
En uiteraard, ik zou niet durven planken in iemand anders' auto, laat staan een 300ZX ;)

En kwa onderhoud, kosten maken hoort erbij, dat heb ik in mijn Hyundai Coupe die ik momenteel rijd ook flink moeten doen om hem weer netjes te krijgen. Het is meer dat ik verhalen heb gelezen dat de motor zo ingewikkeld en volgebouwd is, dat een normaal "redelijk simpele" ingreep, bij een 300ZX gelijk een dure grap wordt omdat er veel meer tijd in gestoken moet worden...
Maar ja, als je een mannetje hebt daarvoor dan scheelt dat natuurlijk wel enorm ja haha.

Nee, ik maakte maar een grapje! Hahaha!!
Nee hoor, tuurlijk mag je er serieus een stukje in rijden! :cool:

Er gaat wel een automaat in komen, schakelen vind ik niets, dus hoop dat je daar mee overweg kunt. (?)

Zodra ik met de Nissan bezig ga, dan komen er toch weer updates erover hier te staan, dus dan weet je vanzelf wanneer hij weer rijdt. ;)
Krijg vaak te horen dat je niet te gek moet doen met een 300ZX Twin Turbo, voor je het weet sta je achterste voren of zie je de vangrail van dichtbij.
Sinds ik met mijn gele rond rijd heb ik ongelooflijk maar waar nog geen één keer "gas" gegeven of in de buurt gekomen dat de turbo's erbij komen.
Mijn uitdaging is altijd zo zuinig mogelijk rijden en die stand proberen te verbeteren.

Je moet inderdaad niets moeten doen bij de motorruimte, want dan ben je de pineut.
Alles zit zo ontzettend vol gebouwd.
Had ik ook met mijn Xedos 6, had niet zoveel geluk met dynamo's en heb dit vaak moeten laten vervangen, wat soms zo'n 4 a 5 uur werk was.

Haha, ja had gekund dat je het maar voor de gein zei, o_O maar ok! Echt heel tof, ik ga er dan van de zomer zeker op terug komen want lijkt me heel gaaf om eens te ervaren in het echt zo'n 300ZX. (y)

Automaat heb ik wel vaker gereden ja. Wel beetje saai ;) juist in zo'n sportwagen als een 300ZX lijkt het mij persoonlijk leuker om te schakelen. Maar het is jouw wagen en jouw keuze uiteraard.
En kwa niet gek moeten doen, mag ik dus aannemen dat er geen Traction control, abs en dergelijke op zitten? Dan lijkt het me icm de achterwielaandrijving en het vermogen dat je inderdaad geen al te gekke dingen moet doen nee...

Die hoogwerker op de foto heeft toch wel leidingbreuk beveiliging?

Is ook zo zonde als je er op een dag komt en de giek van de hoogwerker ligt erop ;)

De Nissan heeft wel ABS en tractie controle. :)

De stallingseigenaar heeft al een keer zijn hoogwerker bovenop de achterkant van mijn zwarte Xedos 6 geparkeerd waardoor ik er nu schade aan heb.
Ga binnenkort de auto eronder weg halen, want heb er niet zo'n veilig idee bij.

Laatst bewerkt:
Inderdaad verstandig, platte Nissan is ook niet zo'n fijn gezicht. Hoogwerkers zijn rare wiebel dingen qua bediening, dus ik kan ergens wel de schade op de Xedos begrijpen.

Had mijn Xedos geparkeerd op zijn terrein bij de voordeur, de eigenaar zat met het bakje achterop en helemaal naar beneden (lekker handig, want zo zie je dus niet wat er voor de hoogwerker afspeelt) en is toen naar de voorkant van het huis gereden en wist niet dat mijn auto er stond.
Na de hoogwerker tot stilstand gebracht te hebben, stapt hij uit en loopt weg van de hoogwerker en ziet mijn Xedos er voor staan en dacht "die staat wel erg dichtbij".

Bleek dat hij hem dus bovenop de achterkant had geparkeerd, echt 1 mm van het achterraam af, dus die is nét niet gesneuveld gelukkig.
Hij heeft er niets van gemerkt, de Xedos stond circa 10 cm met zijn kont naar beneden gedrukt.

Moet de achterklep nog vervangen, even kijken of ik er eentje kan vinden die al zwart is, dan ziet de schade er tenminste een stuk minder erg uit.

Sinds vandaag een Xedos 9 minder in Nederland, heb mijn zwarte Xedos 9 verkocht aan iemand in België. :(

Aankomende maandag ga ik de Jeep in Rotterdam ophalen, deze gaat tijdelijk naar de stalling in Bant, totdat ik een andere ruimte ervoor heb gevonden waar ik eraan kan werken.

Laatst bewerkt:
Wat een prachtige auto.
Ik vindt deze mooier dan de Xedos 6, omdat de grille breder is en het model beter tot zijn recht komt.

Op marktplaats staat een vergelijkbare te koop voor meer dan 6000 Euro

https://link.marktplaats.nl/m1021939444

Dat is een dure jongen.
Wel een mooi exemplaar maar persoonlijk vind ik de voorkant van de eerdere modellen mooier.
Deze vind ik meer op een amerikaanse versie lijken.

Het is een aparte vertoning, een Xedos 9, de zwarte versie heeft een zeer chique vertoning.
Voor degene uit België heb ik de sportvelgen er nog op gezet wat ongelooflijk mooi stond...het veranderde de Xedos opslag, als hij hem niet gekocht had dan had ik hem gehouden. :)

Was er niet bepaald blij mee.

Hij heeft uiteindelijk wel de schade betaald maar heb het niet laten maken, aangezien ik de Xedos toch ging verkopen.
Wil er alsnog wel wat aan doen, want dit ziet er zo niet geweldig uit.

Oh, verrassend... Ik dacht dat er inkrimping aan de gang was...

Wat zit er eigenlijk voor "plaat" aan de zijkant van dat "A-team"busje?

Nog meer ideeën voor je trouwens, een Audi A8 uit de "the transporter" of een witte Peugeot 406 uit "Taxi" beide niet de meest dure auto's, en toch herkenbaar (alhoewel de eerste is misschien ietwat saai, en nietszeggend), Of een gele Eend, deukje in het voorspatbord, paar kogelgaten (of stickers) en je hebt een 007-Eend :)

Dat is wel heel snel geraden! :)

Ja, ik ben inderdaad aan het minderen met auto's.
Aangezien ik alle Xedossen weg ga doen op de bordeaux rode Xedos 6 die nummer 22 van Nederland is na dan ben ik bezig een ruil te maken, zeven Xedossen tegen één andere auto die ik graag zou willen hebben.
Dan ben ik in één keer alles kwijt.

Ben gisteren bij iemand geweest die erin meegestemd heeft om ze te ruilen tegen een 2001 Mercedes CLK 230 cabrio die ik al een tijd op het oog heb.

Hij ziet er heel netjes uit, zijn wel wat kleine dingentjes die eraan moeten gebeuren, oa het glas in de bestuurderszijspiegel mist, zit een klein barste in het plexiglas van de richtingaanwijzer in de spiegel, netter stuur is ook niet verkeerd en de koplampen hebben een polijstbeurt nodig.
Alleen de cabriokap werkt niet, de pomp is kapot dus die moet ik gaan vervangen, maar dat is niets spannends.

Morgen ga ik beginnen auto's over te brengen naar het autobedrijf.
Zal wel even duren voordat ik klaar ben want het is circa 140 km rijden, alleen heen. :(

De plaat aan de zijkant van de bus moet er nog in gelast worden, er zaten eerst zijramen in...die had de vorige eigenaar er nog nét even in gemaakt voordat ik de bus kocht.
Aangezien ik hem dicht moet hebben, was dat wel balen en moet ik hem weer opnieuw dicht maken.

De gele James Bond eend is inderdaad ook leuk, goed idee!! :D

Laatst bewerkt:
Beter!

Mooi Benz, goede kleur en van binnen ook erg netjes.. Dat dak zou mij persoonlijk zorgen baren, maar als je weet dat het iets kleins is, ja waarom niet.

Is het handvat aan de binnenkant stuk trouwens? Omdat er tape omheen zit.

Ja, die eend was een goed idee he? Je moet herkenbaar zijn, denk ik, daar gaat het om. Iets wat ik persoonlijk niet zo zeer heb bij de Jeep. Maar wel weer bij de Bus en Kitt.
De blauwe Mustang kwam trouwens ook voor in 007 film, ik moet alleen even denken welke.. Goldfinger was wit. Volgens mij in Thunderball.

Vind zwart met het lichtgrijze interieur de mooiste combinatie voor de CLK.
Zijn wat kleine detail dingentjes die aan het interieur vernieuwd moeten worden, ook het handvat van de bestuurdersdeur.

Denk niet dat ik veel zal rijden in een eend, want als ik er één de bocht om zie gaan lijkt het net of hij al bijna omvalt. :)

Ik heb een oprijwagen gehuurd voor morgen in Apeldoorn, één Xedos 9 staat nog in Arnhem, die ik eerst op moet halen.
Hoop dat er een trekhaak op zit en er nog een autotrailer achter kan, dan ben ik wat sneller klaar met de auto's over brengen.

Degene van de garage gaat wel helpen, en neem groene kentekenplaten mee, zodat we er ook enkele kunnen overrijden.

Allemachtig wat een verhaal en wat een verzameling, geweldig dit soort liefhebberij.
Die gele Nissan zx twin turbo is echt supergaaf, altijd al fan van geweest, net als de 3000GT.

Maar waarom niet even goed doortrekken zodat de turbo's er lekker inkomen??
De uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden ontgaat mij eerlijk gezegd wat, helemaal met dit soort wagens.

Denk dat ik een apart geval ben, hou van mooie auto's, of het nou een oldtimer is, een mooie sedan of een sportauto.
Ik ben zelf een hele rustige rijden en heb geen moeite om alleen maar rustig te rijden en lekker te toeren, dit geldt ook voor de Nissan terwijl vele zich waarschijnlijk niet kunnen inhouden hun rechtervoet te gebruiken.

Denk dat de meeste mensen mij voor gek verklaren, een supersport auto rijden met 268 pk en dan er rustig mee rijden. :)

Ik zal hem uiteraard heus nog wel een keer goed intrappen om te kijken hoe dat is als de turbo's erbij komen.

Degene van de garage van de Mercedes CLK cabrio wilde hem al overnemen, had hij al een tijd op zijn lijstje staan zei hij.
Uiteraard gaat hij niet weg, aangezien het de vierde is van de serie van vier die als eerste geleverd was in Nederland.

Laatst bewerkt:
Als hij goed warm is zal het alleen al goed voor de techniek zijn een keertje wat verder doortrekken in de toeren.
Maar een supersport wagen :confused:

Vindt het zelf meer een "sportauto" maar hij is wel uitgeroepen tot Japanse supersport auto.

Met origineell 268pk is het nu niet echt bepaald een supersport wagen, zelfs in de jaren 90 niet destijds.

Maar Japan had destijds een limiet qua vermogen van (zonder op te zoeken) 290? NSX had daar ook mee te maken.
Dus voor Japan.....

Kwijl.... blijft ook echt een droomauto die 300zx

Moet wel eerlijk bekennen dat geel niet mijn favoriete kleur is bij een auto, maar.....desalniettemin, nog steeds: kwijl :cool:

Complimenten. Niet alleen voor de auto's, maar ook voor de foto's. En voor de wijze waarop je je Xedossen er laat uitzien; alsof ze zó uit de showroom komen.
Ergens in 1995 wilde ik op straat voor mijn deur in Amsterdam mijn klassieker gaan poetsen; een Citroën DS 20 uit 1971. Pal erachter stond een donkerblauwe Xedos 6 geparkeerd. Ik was op slag verliefd. Ik had er nog nooit een in het wild gezien, wél in een reclamespotje op tv, met een (nep)prinses Diana erin. Ik nam mij op dat moment voor: zodra deze pracht-limo tweedehands betaalbaar voor mij wordt, koop ik er een!

Een Citroën BX 19 GTI, een Chrysler LeBaron coupé, twee Buicks Park Avenue, een Mazda 626 en een Mazda 6 later, was het dan zover. Voorjaar 2011 kwam ik bij toeval een puntgave Xedos 6 uit 1999 met 150.000 km op de teller op internet tegen. Vraagprijs 2700 Euro. De liefde vlamde onmiddellijk op; ik deed er mijn Mazda 6 uit 2004 voor van de hand, pakte de trein naar Zwolle, waar hij te koop stond, en nam hem mee.

Nu, vijf jaar later, staat de teller op 181.000 en is mijn liefde nog steeds ongebroken.
Twee jaar geleden reed een dronken vrouw in een mat-zwart gespoten en gepimpte Canta, tegen (onder andere) mijn geparkeerde Xedos op. Portier rechtsachter volledig in de kreukels. De vrouw, die er vandoor wilde, is door buurtbewoners tegengehouden, uit haar Canta getrokken en door de politie afgevoerd. Nieuw, gaaf (gebruikt) portier in de juiste kleur besteld bij de Xedos-webshop in Mammendorf bij München (xedos-shop.de), voor 100 Euro. Ondanks dat de verzendkosten net zo hoog waren als de kosten voor het portier, toch nog een koopje, vond ik. Xedos zag er weer perfect uit.

Ondanks nog, besloot ik de Xedos als klassieker te behandelen en er nog een paar jaar in te blijven rijden. Maar een paar weken geleden boorde zich een BMW in het linker-achterportier van mijn Xedos. Ik wilde met de Xedos vanuit een parkeerstrook invoegen in een langzaam rijdende file links van mij. De BMW stopte met de kennelijke bedoeling mij de gelegenheid te geven in te voegen. Toen ik dankbaar van die gelegenheid gebruik wilde maken, gaf de BMW ineens gas. Geen idee waarom. Maar naar het verzekeringsgeld kon ik natuurlijk fluiten, want eigen schuld.

Behalve het portier linksachter dat totaal in de kreukels zit, is ook de dorpel enigszins ingedeukt. Ik kan wel weer 200 euri besteden aan weer een nieuwe gebruikte deur bij de Xedos-shop, plus 50 euro aan mijn vaste monteur die het portier er voor me inhangt, maar dan zit ik nog met die ingedeukte dorpel. Die óók te laten repareren, wordt me echt te duur.

Er komt nog een andere overweging bij: inmiddels ben ik een knie- en een heup-operatie verder, en wordt het lastiger in de extreem lage Xedos slechts (135 cm hoog) in- en uit te stappen.
Dus vanwege de ontluisterde toestand van mijn Xedos, én de versleten toestand van mijn gewrichten, ga ik mijn Grote Liefde komende zomer van de hand doen. Met pijn in het hart, want motorisch is er niets aan de hand, hij rijdt nog steeds als een zonnetje. Afgelopen jaar is bovendien nog de distributie vernieuwd en heb ik er nieuwe Good Year-sloffen en nieuwe remklauwen op laten zetten.

Ik ga in de zomer waarschijnlijk een (kleine) SUV kopen. Maar liefst niet zo'n grijze muizen-geval. Ik zit te denken aan zo'n waanzinnige Daihatsu Materia, met de 'looks' van een Amerikaanse Hot-Rod. Of de driedeurs-versie van de Toyota RAV 4. Het liefst zou ik een Mazda CX 3 kopen; want ik hou van Mazda. En voor mij is de CX 3 momenteel dé ideale auto. Maar nog te nieuw en dus nog te duur. Het wordt het zelfde verhaal als toen, in 1995: zodra die pracht-auto tweedehands voor mij betaalbaar wordt, koop ik er een!

Maar het állerliefst zou ik weer een puntgave Xedos 6 kopen. En blijven genieten van dat zoemende zescilindertje. Mijn hart ging open toe ik langs de foto's scrolde in dit forum-draadje...

Nissan GT-R zei:
Maar Japan had destijds een limiet qua vermogen van (zonder op te zoeken) 290? NSX had daar ook mee te maken.
Dus voor Japan.....

Weet ik van Nissan GTR (y)
Maar het kaliber supercars in die jaren praten we over de mclaren F1/ferrari F50 etc etc etc
Verder doe ik niets af van de Nissan ZX laat dat duidelijk zijn, heerlijke wagen (y)

Bofkont zei:
Nissan GT-R zei:
Dus voor Japan.....

Weet ik van Nissan GTR (y)
Maar het kaliber supercars in die jaren praten we over de mclaren F1/ferrari F50 etc etc etc
Verder doe ik niets af van de Nissan ZX laat dat duidelijk zijn, heerlijke wagen (y)

Zeker, ben ik met je eens. Maar het was een mooie verklaring geweest.

Bedankt voor je mooie verhaal, weet precies wat je voelt met de "Xedos" liefde. :)
Ondanks dat het inmiddels al een auto is van 20 jaar oud, zo ziet hij er niet uit, veel mensen denken dat het een nieuwe auto is qua lijnen.....tijdloos ontwerp dus, daar zijn de japanners goed in, ook de Nissan kan nog gewoon meekomen qua looks.

Ik zie trouwens een zwarte Xedos uit '99 bij je verzameling staan. Met het nummerbord: XN-ZP-55.
De mijne: XL-ZP-30

Terug
Bovenaan