Micha's Dierentuin - Panda Projectjes

Slechte nieuws is: (waarschijnlijk?) voor jou teveel werk, dus verkocht. Het goede: hij is naar een andere liefhebber gegaan? :)

VWE.nl zei:
Kenteken: NT-17-YG

Datum eerste toelating: 01-11-1985(27,8 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling: 04-06-2013(2 mndn/3 dgn)
Datum eerste afgifte Nederland: 01-11-1985(27,8 jaar)
Status kenteken: Geldig

Panda's zijn in den beginne geldverslindend, maar als alles vervangen is doen ze het prima ;)

Lees dit als: ik weet meer, maar zeg lekker niets :p

Nee, ik heb de auto nog steeds, maar op dit moment heeft hij me vaker in de steek gelaten dan dat hij het heeft gedaan.

Wat ik dan niet snap is dat je de Panda half mei al hebt getuige je eerdere posts met foto's, maar de laatste tenaamstelling pas in juni is... :confused:

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Wat ik dan niet snap is dat je de Panda half mei al hebt getuige je eerdere posts met foto's, maar de laatste tenaamstelling pas in juni is... :confused:

Misschien is hij van de naam van z'n ouders op zijn eigen naam gezet?

Micha was nog geen 18 toen hij de auto kocht, dus heeft hij inderdaad op naam van mijn ouders gestaan. ;)

Wat scheelt eraan en is er niemand die even kan helpen (pandaforum) ofzo?

Ah, eindelijk weer eens een update, dat is alweer even geleden. Een tijd geleden (tussen m’n examens door) naar iemand van de Panda Club (Michiel) gereden voor een paar onderdelen. Daar moesten natuurlijk een paar foto’s gemaakt worden van de Oer-Panda’s samen, dus bij deze.

S5A1 by Micha Panda, on Flickr

S5A2 by Micha Panda, on Flickr

S5A3 by Micha Panda, on Flickr

De achterbak vol gegooid met de spullen en weer op naar huis. Mijn vangst van die dag was een set nieuwe stalen velgen (nog op te knappen), een setje koplampen en achterlichten, nieuwe stuurkap (die van mij is gebarsten), nieuwe fannetjes voor binnen onder het voorraam, nieuwe slotenset, nieuwe gordels inclusief gordelhouders, knopjes voor de temperatuurregeling.

S5A4 by Micha Panda, on Flickr

S5A5 by Micha Panda, on Flickr

S5A6 by Micha Panda, on Flickr

S5A7 by Micha Panda, on Flickr

S5A8 by Micha Panda, on Flickr

S5A9 by Micha Panda, on Flickr

S5A10 by Micha Panda, on Flickr

S5A11 by Micha Panda, on Flickr

S5A12 by Micha Panda, on Flickr

Dus de Panda langs het huis gereden (nog redelijk smal) en aan de slag gegaan (tussen het leren door), eerst maar eens opgeruimd, dan kom je nog eens wat tegen.

S5A13 by Micha Panda, on Flickr

S5A14 by Micha Panda, on Flickr

Voorstoel eruit geschoven om maar eens een simpel klusje aan te pakken, nieuwe gorderhouderstangen.

S5A15 by Micha Panda, on Flickr

S5A16 by Micha Panda, on Flickr

De nieuwe velgen, eentje met naafkap, eentje zonder. Ik ga voor mét.

S5A17 by Micha Panda, on Flickr

Nieuw roostertje erin gezet, nog een aardig gekloot omdat je hem onder het raamrubber moet zetten.

S5A18 by Micha Panda, on Flickr

Leuk geweest voor die dag.

S5A19 by Micha Panda, on Flickr

M’n vader en m’n broer waren naar Ulft geweest (ik had helaas geen tijd, nog steeds examens), maar ze hebben wel een aantal leuke dingen voor mij meegenomen, namelijk allemaal folders. Ik zal later nog eens een paar goede foto’s nemen van alles.

Kanda in de Panda? BBQ, check.

S5A20 by Micha Panda, on Flickr

Inkopen voor party, Check.

S5A21 by Micha Panda, on Flickr

En toen aan de grote klus begonnen, auto wassen, kleien, polijsten en in de wax zetten. Je bent er even mee bezig, maar het is dankbaar werk. Nog lang niet alle swirls en krassen zijn eruit, maar omdat dit mijn eerste keer polijsten ooit was wou ik niet te grof beginnen (ook op aanraden van degene van wie we de spullen mochten lenen (Wouter, bedankt!), omdat Italiaanse lakken nogal zacht schijnen te zijn). Maar het is zeker een verbetering.

S5A22 by Micha Panda, on Flickr

S5A23 by Micha Panda, on Flickr

S5A24 by Micha Panda, on Flickr

S5A25 by Micha Panda, on Flickr

S5A26 by Micha Panda, on Flickr

S5A27 by Micha Panda, on Flickr

En dan een iets minder leuk bericht, namelijk iets wat ik al zag aankomen. M’n auto raakte al een tijdje koelvloeistof kwijt. De koppakking was een mogelijke dader en ook geen hele onlogische. M’n fan sloeg namelijk niet aan, kwam ik achter nadat ik een ritje had gemaakt en mijn motor kookte. Doordat de fan niet aansloeg is de motor dus veel te warm geworden en daardoor is waarschijnlijk de koppakking eruit geschoten. Dat werd ook bevestigd door het feit dat het koelsysteem op druk bleef staan ten gevolge van uitlaatgassen. Ook stond er schuim op m’n koelvloeistof. Dus meteen maar een klein beurtje laten doen.

S5A28 by Micha Panda, on Flickr

S5A29 by Micha Panda, on Flickr

S5A30 by Micha Panda, on Flickr

Daarna reed hij weer heerlijk. Voor een korte tijd weliswaar, want een paar dagen later tijdens een stukje rijden hoorde ik opeens een gek geluid, gelukkig was ik bijna thuis, dus rustig naar huis gereden en daar even gekeken wat het zou kunnen zijn. Ik had geen idee, dus hop, naar de garage. Daar kwamen we er al snel achter dat het waarschijnlijk de versnellingbak was, maar het kon niet met zekerheid gezegd worden. Dus op hoop van zegen de bak er onderuit, en inderdaad, dat was de boosdoener. Twee opties, of de bak laten reviseren (kosten, zo’n €600,-) of een nieuwe (tweedehands) bak. Uiteraard voor de tweede optie gekozen en van de vorige eigenaar van de auto een bak overgenomen. Die er onder laten zetten, nieuwe bakolie erin en gaan met die banaan.

S5A31 by Micha Panda, on Flickr

Dat was het plan tenminste, want al een tijdje had ik last van schokken bij flink gas, inhouden zeg maar. En uiteraard net toen ik m’n auto ophaalde met m’n nieuwe bak besloot m’n bobine de geest te geven. Briljant. Ook uiteraard net voordat ik op vakantie ging, hoe kan het ook anders. Dus een nieuwe bobine bestelt en erop gezet na m’n vakantie. Inmiddels had ik al dik een maand niet meer fatsoenlijk ermee gereden, dus ik baalde best wel toen m’n auto precies één keer aanging en daarna niet meer. Wat zal het volgende probleem zijn? Ik had geen idee meer, dus ’s avond met m’n pa er naar gekeken, maar het bleek dus dat het contactpuntje niet los kwam, en dat betekent dat er geen vonk komt, en geen vonk is geen draaiende motor. Dus de puntje afgesteld en nu wel gaan met die banaan. Hij reed weer heerlijk, buiten het feit dat hij weer koelvloeistof verloor, dit keer via een lekkende kachelkraan. Waarschijnlijk gebeurt met het inzetten van de nieuwe bak of iets dergelijks. Dus op naar de sloop voor een nieuwe kachelkraan. Het was wel heerlijk om er weer in te rijden, tot ik vlak voordat ik bij de sloop aankwam opeens het gevoel had dat de pook was afgebroken, wat nu weer? Schakelen ging, als je van het idee houd dat je geen idee hebt waar je heen moet schakelen. Gelukkig tot aan de sloop gekomen en daar even onder de auto gekeken. Wat bleek, een schakelstang was los gekomen van z’n kogel (waarschijnlijk een dop die niet goed vast zat). Dus met drie flinke tie wraps het geheel weer vast gezet en naar huis gepuft. Wel een heel avontuur zo. Vandaag maar weer naar de sloop op zoek naar zo’n dop.

Oja, ooit tussendoor ook nog eens een beginnetje gemaakt met m’n ‘nieuwe’ velgen schoonmaken.

S5A32 by Micha Panda, on Flickr

S5A33 by Micha Panda, on Flickr

S5A34 by Micha Panda, on Flickr

Welkom in de wereld van "oude" auto's.

Gaaf dat jij je niet zomaar uit het veld laat slaan.
Met een oudje koop je vaak de elende van een ander over.

Maar op een gegeven moment wordt het JOUW auto, heb je de problemen overwonnen en kan het grote genieten beginnen.

(bin there, done it, bought the T-shirt)

Als ik zo dit topic lees ben je een doorzetter. Ik houd daarvan omdat ik het graag zie dat jonge mensen zich met deze "oude meuk" bezig houdt.

Voor mij ben jij de nieuwe generatie die het oldtimer "kamp" moet gaan redden.
Ik heb al een paar jongens in mijn loodsje mogen verwelkomen en het enthousiastme mogen ervaren.

Ga vooral zo door en zorg dat de '80 en 90er jaren auto's op de weg blijven.
Ze verdwijnen in een heel rap tempo, en er komt een generatie die deze auto's zal gaan waarderen.

Tot zover de "preek" van Renate. :D

Veel plezier,

Greetzz Renate.

Respect!

Wat een verhaal! Die velg zegt trouwens alles hoe je de zaken aanpakt. En je hebt de administratie ook nog keurig op orde!

Top om te volgen. Goed bezig, Micha! Renate verwoordt het ook heel goed vind ik. (y)

Je zou er soms inderdaad moedeloos van worden met een hoogbejaarde auto. Voordat het ene probleem is opgelost, dient het andere zich al weer aan. We zullen maar zeggen dat dat karakter is. Ziet er in ieder geval allemaal weer goed uit en inderdaad goed dat je toch doorzet. Is ook logisch, want ten eerste krijg je een steeds betere band met je auto en ten tweede; als je eenmaal begint met reparaties, moet je de daarop volgende ook uitvoeren. Anders zijn de voorgaande reparaties weggegooid geld. Keep up the good work!

Balen van alle tegenslagen, maar wat is jou Panda gaaf! Vooral de kleur van de bekleding is helemaal top!

Panda's (en zeker een vroege) gaan klassiekers worden! Panda's van jou type worden al schaars en worden straks geld waard.

Wel vervelend dat dit gedoe je geld kost, voor beginnende bestuurders met klassiekers doet elke euro pijn (ik heb zelf de voorvader van jou Panda en doe ook met een beperkt studenten budget)

Leuk dat je er zoveel tijd/geld en moeite in steekt.
Administratie ook keurig op orde ( de meeste mensen gooien de rekeningen gewoon weer weg )
En ook mooi om te zien wat er allemaal in zo'n pandatje past!

Dat is waarschijnlijk de reden dat je ze nog zo weinig ziet, er zullen weinig mensen zijn die nog zoveel uitgeven aan het onderhoud van een oude Panda. Maar dat maakt de auto des te leuker! (y)

Rob076 zei:
Basjc zei:
(ik heb zelf de voorvader van jou Panda en doe ook met een beperkt studenten budget)

Nooit geweten dat er nog een ouder model Panda is...
Jouw voorvader heet ook Rob076?

Bedankt allemaal, ik vind het leuk om alles van m'n auto bij elkaar te houden, dus ik heb een hele map met folders, rekeningen, verzekeringen en APK-papieren.

Ik snap de frustraties wanneer het stuk gaat, maar gezien de facturen die je betaald hebt vallen me de bedragen erg mee (voor wat er gedaan is).
Als je de velgen netjes wilt maken moet je wel zinkspray over de plekken met staal spuiten, dan komt de roest er niet meer door. Wel goed kaalslijpen de roest, anders werkt het niet goed.

Wanneer ga je de onderste vlakken en bumpers rondom de auto weer netjes maken? (Grijs spuiten?). Wordt de auto weer netter van.
Veel plezier met klussen aan je wagentje. Misschien straks de mooiste van NL.

Ik was van plan de bumpers en velgen deze vakantie nog te doen, maar ik denk niet dat het er nog van komt. Eerst een andere bestuurdersdeur erin (die moet ook nog gespoten worden...) en dan ga ik de onderkant doen. Ik denk dat ik de velgen wel snel(ler) ga doen.

De deur is behoorlijk rot, ik heb van de vorige eigenaar een deur die ik zo mocht ophalen, die is 100% roestvrij. De advertentie hierboven klopt niet, dit is zeker geen Oer-Panda deur, maar van een normale classic (te zien aan de stootstrips, meegespoten onderkant, missende hoekraampje en de spiegel die geïntegreerd is).

Oke maar spuiten is wel een uitdaging, want de kans op kleurverschil is aanwezig.

edit: die hoekraampjes heb ik ook, ideaal! Helemaal in combinatie met achterramen die je ook open kunt klikken. :T

Dakloos zei:
Dat is waarschijnlijk de reden dat je ze nog zo weinig ziet, er zullen weinig mensen zijn die nog zoveel uitgeven aan het onderhoud van een oude Panda. Maar dat maakt de auto des te leuker! (y)

Rob076 zei:
Basjc zei:
(ik heb zelf de voorvader van jou Panda en doe ook met een beperkt studenten budget)

Nooit geweten dat er nog een ouder model Panda is...
Jouw voorvader heet ook Rob076?

Jep. Al m'n voorvaders heten zo, inclusief 076. ;)

Klopt, die klapraampjes zijn ook echt briljant. Ik gebruik ze ervoor om, als ik m'n 'grote' raam open heb en m'n arm daar neer leg, de rijwind er vanaf te buigen. In combinatie met achterraam ook handig, alleen daar kan ik net niet bij vanaf m'n bestuurdersstoel.

Ikke wel, best luxe dat je 3 ramen per kant open kunt doen voor een klein wagentje. :T

Micha D. zei:
Ik was van plan de bumpers en velgen deze vakantie nog te doen, maar ik denk niet dat het er nog van komt. Eerst een andere bestuurdersdeur erin (die moet ook nog gespoten worden...) en dan ga ik de onderkant doen. Ik denk dat ik de velgen wel snel(ler) ga doen.

Mijn wieltjes ga ik ook doen binnenkort, ben benieuwd naar jou plan van aanpak.

Micha, als alles straks gemaakt is heb je er alleen maar lol van. Ik heb net een kleine 3000 km gereden door Frankrijk, Italie en Zwitserland en het was geweldig! Ging uitstekend met de Panda. Als je hem/haar nu liefde geeft pluk je straks daar écht de vruchten van :)

10459051813_6ea7858bd7_b.jpg

IMGP5955 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Even iets anders nieuws dan de Panda; de Ferrari staat bij de dealer voor onderhoud, hij rookte nogal toen we naar Auto Moto d'Italia gingen zondag.

We hebben last van een geval SHGT bij ons thuis. Eerst de kap van de SL, toen de hill hold van de AMG en nu de keyless entry van de AMG, ze waren allemaal stuk en nu werken ze op wonderbaarlijke wijze weer.

Morgen de Ferrari weer ophalen bij de dealer (y).

Self Healing German Technology.

En de Ferrari heeft 2 nieuwe kleppedekselpakkingen gekregen. Die lekte en in de file kwam er verbrande olie via de ventilatiegaten naar binnen. o_O

Joël D. zei:
Self Healing German Technology.

En de Ferrari heeft 2 nieuwe kleppedekselpakkingen gekregen. Die lekte en in de file kwam er verbrande olie via de ventilatiegaten naar binnen. o_O

Ik zie het al, SHIT bestaat niet. :)

Paar weken geleden een dashcam gekocht. Meteen even getest in Duitsland:

https://www.youtube.com/watch?v=hUxDQzTmAWE

(y)

De Panda is vandaag gekeurd, of beter gezegd, afgekeurd. Gaat de Panda het redden, of is het einde naderbij gekomen? U leest het in de volgende aflevering van; Oude troep is troep.

Carkiller zei:
Zeg jij nou maar niets CK.

Ik rijd geen 230 met nat weer.

Ruitenwissers gaan dan zo zwaar over de ruit...:T

Precies, zet je ruitenwissers ff uit als het droog is.. behoudt van je rubbers.

Verder prima stuk weg om even 't pedaal in te trappen, toch?

Zonde van de Panda.. Wat zijn de afkeurpunten?

Terug
Bovenaan