Ah, eindelijk weer eens een update, dat is alweer even geleden. Een tijd geleden (tussen m’n examens door) naar iemand van de Panda Club (Michiel) gereden voor een paar onderdelen. Daar moesten natuurlijk een paar foto’s gemaakt worden van de Oer-Panda’s samen, dus bij deze.
S5A1 by
Micha Panda, on Flickr
S5A2 by
Micha Panda, on Flickr
S5A3 by
Micha Panda, on Flickr
De achterbak vol gegooid met de spullen en weer op naar huis. Mijn vangst van die dag was een set nieuwe stalen velgen (nog op te knappen), een setje koplampen en achterlichten, nieuwe stuurkap (die van mij is gebarsten), nieuwe fannetjes voor binnen onder het voorraam, nieuwe slotenset, nieuwe gordels inclusief gordelhouders, knopjes voor de temperatuurregeling.
S5A4 by
Micha Panda, on Flickr
S5A5 by
Micha Panda, on Flickr
S5A6 by
Micha Panda, on Flickr
S5A7 by
Micha Panda, on Flickr
S5A8 by
Micha Panda, on Flickr
S5A9 by
Micha Panda, on Flickr
S5A10 by
Micha Panda, on Flickr
S5A11 by
Micha Panda, on Flickr
S5A12 by
Micha Panda, on Flickr
Dus de Panda langs het huis gereden (nog redelijk smal) en aan de slag gegaan (tussen het leren door), eerst maar eens opgeruimd, dan kom je nog eens wat tegen.
S5A13 by
Micha Panda, on Flickr
S5A14 by
Micha Panda, on Flickr
Voorstoel eruit geschoven om maar eens een simpel klusje aan te pakken, nieuwe gorderhouderstangen.
S5A15 by
Micha Panda, on Flickr
S5A16 by
Micha Panda, on Flickr
De nieuwe velgen, eentje met naafkap, eentje zonder. Ik ga voor mét.
S5A17 by
Micha Panda, on Flickr
Nieuw roostertje erin gezet, nog een aardig gekloot omdat je hem onder het raamrubber moet zetten.
S5A18 by
Micha Panda, on Flickr
Leuk geweest voor die dag.
S5A19 by
Micha Panda, on Flickr
M’n vader en m’n broer waren naar Ulft geweest (ik had helaas geen tijd, nog steeds examens), maar ze hebben wel een aantal leuke dingen voor mij meegenomen, namelijk allemaal folders. Ik zal later nog eens een paar goede foto’s nemen van alles.
Kanda in de Panda? BBQ, check.
S5A20 by
Micha Panda, on Flickr
Inkopen voor party, Check.
S5A21 by
Micha Panda, on Flickr
En toen aan de grote klus begonnen, auto wassen, kleien, polijsten en in de wax zetten. Je bent er even mee bezig, maar het is dankbaar werk. Nog lang niet alle swirls en krassen zijn eruit, maar omdat dit mijn eerste keer polijsten ooit was wou ik niet te grof beginnen (ook op aanraden van degene van wie we de spullen mochten lenen (Wouter, bedankt!), omdat Italiaanse lakken nogal zacht schijnen te zijn). Maar het is zeker een verbetering.
S5A22 by
Micha Panda, on Flickr
S5A23 by
Micha Panda, on Flickr
S5A24 by
Micha Panda, on Flickr
S5A25 by
Micha Panda, on Flickr
S5A26 by
Micha Panda, on Flickr
S5A27 by
Micha Panda, on Flickr
En dan een iets minder leuk bericht, namelijk iets wat ik al zag aankomen. M’n auto raakte al een tijdje koelvloeistof kwijt. De koppakking was een mogelijke dader en ook geen hele onlogische. M’n fan sloeg namelijk niet aan, kwam ik achter nadat ik een ritje had gemaakt en mijn motor kookte. Doordat de fan niet aansloeg is de motor dus veel te warm geworden en daardoor is waarschijnlijk de koppakking eruit geschoten. Dat werd ook bevestigd door het feit dat het koelsysteem op druk bleef staan ten gevolge van uitlaatgassen. Ook stond er schuim op m’n koelvloeistof. Dus meteen maar een klein beurtje laten doen.
S5A28 by
Micha Panda, on Flickr
S5A29 by
Micha Panda, on Flickr
S5A30 by
Micha Panda, on Flickr
Daarna reed hij weer heerlijk. Voor een korte tijd weliswaar, want een paar dagen later tijdens een stukje rijden hoorde ik opeens een gek geluid, gelukkig was ik bijna thuis, dus rustig naar huis gereden en daar even gekeken wat het zou kunnen zijn. Ik had geen idee, dus hop, naar de garage. Daar kwamen we er al snel achter dat het waarschijnlijk de versnellingbak was, maar het kon niet met zekerheid gezegd worden. Dus op hoop van zegen de bak er onderuit, en inderdaad, dat was de boosdoener. Twee opties, of de bak laten reviseren (kosten, zo’n €600,-) of een nieuwe (tweedehands) bak. Uiteraard voor de tweede optie gekozen en van de vorige eigenaar van de auto een bak overgenomen. Die er onder laten zetten, nieuwe bakolie erin en gaan met die banaan.
S5A31 by
Micha Panda, on Flickr
Dat was het plan tenminste, want al een tijdje had ik last van schokken bij flink gas, inhouden zeg maar. En uiteraard net toen ik m’n auto ophaalde met m’n nieuwe bak besloot m’n bobine de geest te geven. Briljant. Ook uiteraard net voordat ik op vakantie ging, hoe kan het ook anders. Dus een nieuwe bobine bestelt en erop gezet na m’n vakantie. Inmiddels had ik al dik een maand niet meer fatsoenlijk ermee gereden, dus ik baalde best wel toen m’n auto precies één keer aanging en daarna niet meer. Wat zal het volgende probleem zijn? Ik had geen idee meer, dus ’s avond met m’n pa er naar gekeken, maar het bleek dus dat het contactpuntje niet los kwam, en dat betekent dat er geen vonk komt, en geen vonk is geen draaiende motor. Dus de puntje afgesteld en nu wel gaan met die banaan. Hij reed weer heerlijk, buiten het feit dat hij weer koelvloeistof verloor, dit keer via een lekkende kachelkraan. Waarschijnlijk gebeurt met het inzetten van de nieuwe bak of iets dergelijks. Dus op naar de sloop voor een nieuwe kachelkraan. Het was wel heerlijk om er weer in te rijden, tot ik vlak voordat ik bij de sloop aankwam opeens het gevoel had dat de pook was afgebroken, wat nu weer? Schakelen ging, als je van het idee houd dat je geen idee hebt waar je heen moet schakelen. Gelukkig tot aan de sloop gekomen en daar even onder de auto gekeken. Wat bleek, een schakelstang was los gekomen van z’n kogel (waarschijnlijk een dop die niet goed vast zat). Dus met drie flinke tie wraps het geheel weer vast gezet en naar huis gepuft. Wel een heel avontuur zo. Vandaag maar weer naar de sloop op zoek naar zo’n dop.
Oja, ooit tussendoor ook nog eens een beginnetje gemaakt met m’n ‘nieuwe’ velgen schoonmaken.
S5A32 by
Micha Panda, on Flickr
S5A33 by
Micha Panda, on Flickr
S5A34 by
Micha Panda, on Flickr