Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Wat mij ook opvalt, er wordt vooral lyrisch over de handversnellingsbak gesproken. Ik had eerder gedacht dat dat een nadeel zou zijn. Minder origineel. Net als die M117/9 motor.

Maar niks van dat alles. Ze zijn er gek mee!

Had je goed ingeschat. Dit wordt inderdaad een klapper.

Hoe doe je dat toch? Middelweerd zit al zes jaar met zijn Lotus Omega te leuren. Jij was 'm zo kwijt. En die was nog 10K duurder ook.

Je moet vast een geweldig wereldwijd netwerk hebben. (y)

Dat valt best mee. Een nieuwstaat Lotus Omega met 59.000 km verkoopt zichzelf wel. Een doodgeadverteerde anderhalftonner is wellicht wat lastiger, hoe leuk die auto ook kan zijn voor dat geld. En wat ook dodelijk is: ze hebben 'm afgeprijsd. Nooit doen bij zo'n exoot. Dat is echt killing.

Zes jaar te koop is echt belachelijk. Hoe kan dat nou? De auto is prachtig. Daar ligt het niet aan.

Hoe dat verder qua onderhoud en historie zit, weet ik niet. Je zou bijna denken dat er wat mee is.

Maar ja, er staan wel meer auto's erg lang te koop. Afgelopen mei stond de S 72 AMG nog altijd onverkocht in Hamburg. Terwijl ik 'm in zomer 2011 al voor het eerst in beeld kreeg.

Hoe kan dat toch, denk ik dan?

Dit is best mooi!

20stwnn.jpg

Bedrijf heeft ook nog altijd de Jaguar te koop staan. Baden in weelde!

Zemelaar zei:
Zes jaar te koop is echt belachelijk. Hoe kan dat nou? De auto is prachtig. Daar ligt het niet aan.

Hoe dat verder qua onderhoud en historie zit, weet ik niet. Je zou bijna denken dat er wat mee is.

Hoe kan dat toch, denk ik dan?

ik vind zijn beschrijving bij de auto nogal karig.

Ik heb toch liever een W124 met interessante motorisering dan een 200E met opsmuk.
Of als het toch een 200E moest worden, zou ik eerder munten besteden aan iets als een Schiebedach.

Hoe dan ook: ik heb tot nog toe zo'n 60 auto's gehad, waaronder twee keer een W124 400E.
En dat zijn, naast de Opel Senator 3.0 24V CD, de auto's waar ik nog steeds zeer warme gevoelens bij krijg.
Met de Senator zat ik in 1997 binnen recordtijd (voor mijn doen dan, dit was nl. de eerste keer....) in Oostenrijk.

Van de twee 400E's heeft alleen de zilvergrijze het buitenland mogen zien onder mijn bestuur. Meerdere keren, gelukkig. Nadeel: je blijft er maar in rijden zodat je 's-avonds na thuiskomst realiseert dat je alleen gestopt bent bij één tankstation en vier terrasjes :D

041MercedesStPeter_zps4dcb3ad7.jpg

Gaaf man. (y) Lijkt me echt een heerlijkheid om in te rijden. Meer plaatjes zijn van harte welkom.

Soms zit je wel eens op Autoscout of Mobile te neuzen en begin je te fantaseren. Over een tijdje is m'n studie afgerond, vaste baan, meer geld te besteden. Rijd ik dan nog steeds W124? En zo ja, wat zou dan de perfecte W124 zijn? Nu kwam ik tot het volgende lijstje:

Must have:
- Mopf1 (mooier dan de Mopf0, karakteristieker dan de Mopf2)
- Sedan
- 280E, 300E, 320E of 400E.
- Airco
- Leer
- Schuifdak

Evt. later toe te voegen:
- Tempomat
- Koplampwissers
- 15-gaatsen
- Middenarmsteun

De youngtimerhandelaar die dit exemplaar tegenkomt mag hem in de schuur zetten voor me, over een tijdje kom ik hem halen. :D

De combi van leer, airco en schuifdak dunt het aantal w124's drastisch uit. Vaak wordt het dan een 500e en die worden ineens erg duur.

En die durf ik niet overal te kopen. Die fantastische rode van 500e staat bij Hofman in Leek, dat durf ik al niet aan.

Hmm, zijn wat storingen en mijn post kwam dubbel op de site na een foutmelding. Geeft nix, we gaan gewoon vrolijk verder :cool:

Niet makkelijk te vinden nee, maar ik noemde het dan ook niet voor niets de perfecte W124 (de 500E even buiten beschouwing gelaten uiteraard, dat is een heel andere prijsklasse).

Een 400E (mooi!) is nog wel te vinden inderdaad (al worden goede exemplaren de laatste tijd ook flink duurder), maar een fijne zescilinder met die opties is echt een speld in een hooiberg. Dit lijkt wel een goede basis, al vind ik een lichtgekleurd exemplaar eigenlijk mooier.

Op papier lijkt een 320E trouwens de meest uitgebalanceerde keuze tussen prestaties en verbruik, maar vind er maar eens eentje. Deze heeft wat puntjes op de i nodig, maar desalniettemin een leuk exemplaar.

In mijn ogen nog steeds de ultieme W124: met 4.2 V8. (U mag het met mij oneens zijn, maar mijn mening verandert toch niet...)

Vond daarnet nog wat foto's van de Benz op vakantie (eigenlijk was-ie weer thuis in de Heimat, natuurlijk):

040MercedesStPeter_zps66c7ecbc.jpg

013MercedesbijFeldberg_zps19f873d0.jpg

20-MercedesBenz400E_zps344b51c1.jpg

Benz01_zps6b1000a7.jpg

085Onderweg_zps030a2f2d.jpg

Zaten twee krasjes achterop. Altijd jammer. Had geen schuifmans, wel zwart leren interieur. En een Bose geluidsinstallatie af-fabriek.
Standaard is de audiokwaliteit van een W124 niet om over naar huis te schrijven, maar het Bosespul klonk beslist niet onaardig. Ook al kwam de auto uit 1992 en bezat ik deze 400E in 2009-2010.
Daarna is het automobiel-gezien bergafwaarts gegaan. Maar ja, andere baan en ik ging 50.000 km per jaar rijden. Dus dat werd toen een belastingvrij dieseltje.

MHS heeft de Benz nog van de dealer overgenomen, destijds. En later is hij daar ook weer terechtgekomen, nu met koplampwissers er op.
Die had ik destijds niet :(

Ik zie dat ik voortaan wat minder foto's van de achterkant moet nemen ;)

TYN zei:
Op papier lijkt een 320E trouwens de meest uitgebalanceerde keuze tussen prestaties en verbruik, maar vind er maar eens eentje.

Ik betwijfel of de 320E nou echt "zuiniger" rijdt dan een 400E. Op de langere (vakantie)ritten herinner ik mij geen buitensporig hoog verbruik.
Eerder in de buurt van de 1 op 10.

En wees eerlijk: als je voor de ultieme W124 gaat, kijk je toch niet op een litertje euro meer of minder? :)

"Niet makkelijk te vinden" en vervolgens lepel je de ene na de andere op! :p

Autista di Punto zei:
Ik betwijfel of de 320E nou echt "zuiniger" rijdt dan een 400E. Op de langere (vakantie)ritten herinner ik mij geen buitensporig hoog verbruik.

En weer eerlijk: als je voor de ultieme W124 gaat, kijk je toch niet op een litertje euro meer of minder? :)

Daarom zei ik ook 'op papier'. Ik ben (helaas) in geen enkel opzicht ervaringsdeskundige, dus jij weet er ongetwijfeld meer van. Maar 1:10 klinkt zeker niet slecht. (y) Mooie foto's ook! Ik kan me nog wel herinneren dat deze te koop heeft gestaan. Jammer van de schuifmans, anders was 'ie echt perfect.

@Aras

Een W140 is geweldig, maar ook wel erg groot. Een W124 vind ik een fijn formaat voor alledag. Loop je met de jouwe niet tegen kleine irritaties aan omdat je altijd met z'n grootte rekening moet houden (kleine parkeerplaatsen, krappe parkeergarages etc)?

Autista di Punto zei:
"Niet makkelijk te vinden" en vervolgens lepel je de ene na de andere op! :p

Een handvol in heel Europa is natuurlijk erg weinig, zeker als je bedenkt dat 80% waarschijnlijk erg tegenvalt als je ernaast staat.

Wat rijd je nu trouwens?

Ervaringsdeskundige wil ik mij niet noemen, da's te veel eer....

Zo heb ik zelf nooit in een 280, 300 of 320 E gereden.
Wel in een 200 (carburateur!), 200E, 230E (3 x) en 260E (en 2 x 400E).
Allemaal automaat, want dat heeft mijn voorkeur in een dergelijke Benz. (De 400E bestaat niet eens handgeschakeld. Dacht ik?)
Verbruikcijfers hield ik nooit bij, maar met de laatste 230E reed ik ongeveer 1 op 12. De 260E reed net zo (on)zuinig als de 400E.
Overigens vond ik de 260E ook waanzinnig goed rijden. Dat zal met de 280/300/320 dus ook wel zo zijn, naar ik aanneem.

Wat ik nu rijd? Euhm, tja, hoe zal ik het zeggen, eh, [size=x-small]een VW Up[/size] :eek:

Dat is een indrukwekkend lijstje. (y) En tja, een Up. Dan bevalt de volgende Benz des te beter. :)

Dit zegt de 'Kaufberatung zur W124' trouwens over de 400E:

Auch wenn der 400E bis ca. 130 nicht wirklich besser geht als der 320'er, so hat er doch aufgrund der Leistungsentfaltung und der bezaubernden Geräuschkulisse einen ganz eigenen Reiz.

Kijk, tot 130 even snel. In Nederland is er dus met de 400E geen winst te behalen op dat gebied.

Hou je van stilte en een beetje vlot doorhalen naar de 250 op de Autobahn (bijvoorbeeld) dan is de 400 jouw metgezel!
Herinner me nog dat een mof Duitser met zijn hagelnieuwe BMW (een 5-serie, motorisering weet ik niet) mij bij het invoegen even zoek wilde rijden. Helaas voor hem zat ik bij 180 km/h te seinen of-ie ff aan de kant wilde gaan, kon ik hem voorbijsteken met de youngtimer. Kijk, en dan gaat zo'n Duitser ook braaf aan de kant, zoals het hoort....en zag mij tevreden voorbij komen.

Kijk, dat zijn de leuke anekdotes. (y) Waar het prestatiepotentieel van een 500E nog enigszins zichtbaar is (voor de kenner, althans), verwacht natuurlijk niemand dergelijke prestaties van een als 200 uitziende W124. Ik lees trouwens dat de 400E leistungsfähigere remmen heeft t.o.v. de minder vermogende modellen, heb je daar nog wat van gemerkt?

Deze komt wel heel dicht in de buurt van het perfecte exemplaar. :eek:

Ik vind 'm ook verrassend mooi. Echt een jaren '80 bak. Maar zo jammer dat er dan een 105pk viercilinder met een vierbak in ligt. Dat past gewoon niet.

Weide, even wat duiding graag. Een AMG 3.4 ken ik, een AMG 3.2 ben ik daarentegen nog niet eerder tegengekomen. Hoe bijzonder is die auto? Of is dat een Japans dingetje? Mooi ding, wel.

De mensen hier aan het begin van de straat hebben een lichtgroene W124T MoPf 1 in een geweldige lichtgroene kleur, met iets donkerder groene onderzijde. Prachtige kleurencombi op deze wagen! Wel uniek hier in de regio. De auto wordt overigens als jaren als dagelijkse gebruiksauto ingezet (en zo hoort het ook imo).

TYN zei:
Een W140 is geweldig, maar ook wel erg groot. Een W124 vind ik een fijn formaat voor alledag. Loop je met de jouwe niet tegen kleine irritaties aan omdat je altijd met z'n grootte rekening moet houden (kleine parkeerplaatsen, krappe parkeergarages etc)?
Dat valt mee. Hij steekt 20cm uit van achteren. Qua breedte is hij 8 cm breder als mijn V40, dat valt dus mee. Verder rijdt een 140 zo makkelijk als een Golf, je merkt niet dat je met een hele grote auto op pad bent.

TYN zei:
Weide, even wat duiding graag. Een AMG 3.4 ken ik, een AMG 3.2 ben ik daarentegen nog niet eerder tegengekomen. Hoe bijzonder is die auto? Of is dat een Japans dingetje? Mooi ding, wel.

Kuch!

En ik heb hier wel vaker een 124 AMG 3.2 laten zien. Deze in Bochum.

En ook een 300 TE met AMG 3.2 heb ik al eens de revue laten passeren. C124 idem dito.

Die ervaring heb ik ook. Eigenlijk is de W140 de utieme W124. Al gebiedt de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik de W124 qua ontwerp beter vind. De chinablauwe is vanaf vandaag opgehokt. Niet vanwege een dreigend virus, maar omdat ze in de wintermaanden nu eenmaal naar binnen moet omdat de baas dan korting op de wegenbelasting krijgt. Netjes onder een hoes in droge schuur, die komt de winter wel door.

Zemelaar zei:
Autista di Punto zei:
Ik heb toch liever een W124 met interessante motorisering dan een 200E met opsmuk.

Die Lorinser Optik vergoedt imo veel.

Dit is voor mij een lastige. De originaliteit is leuk, maar ik ben er nog niet uit wat ik van dat tochtlattenpakket vind. Het is wel lekker period.

Sjonge, ik moet jouw posts toch eens wat beter gaan bekijken. :) Want eigenlijk zijn al die modellen met aparte motor best interessant.

Maar ik heb moeite met de verschillende types op waarde te schatten. Ik bedoel, hoe bijzonder is zo'n 3.2 dan qua productieaantallen? In vergelijking met de 3.4? Of de E36? Want een echt powerhouse is het natuurlijk niet. Meer een 300E+.

Aantallen weet ik niks van. Maar dat ze slechts sporadisch te koop staan is voor mij wel een indicatie.

Overigens vind ik vermogen dan warempel nog minder belangrijk ook. Het is in feite idd een 300E+.

Maar dan wel een die bijna niemand kent. En dat trekt mij.

TYN zei:
Autista di Punto zei:

En weer eerlijk: als je voor de ultieme W124 gaat, kijk je toch niet op een litertje euro meer of minder? :)

Daarom zei ik ook 'op papier'. Ik ben (helaas) in geen enkel opzicht ervaringsdeskundige, dus jij weet er ongetwijfeld meer van. Maar 1:10 klinkt zeker niet slecht. (y) Mooie foto's ook! Ik kan me nog wel herinneren dat deze te koop heeft gestaan. Jammer van de schuifmans, anders was 'ie echt perfect.

@Aras

Op de langere stukken doet de 300E24 ook lachend 1 op 10. Deze heeft wel schuifmans geen airco en karo. De airco was wel een puntje maar op de een of andere manier kom ik met Benz iedere keer weer met een stoffen bekleding thuis. De SEC had ook pullman/velours. Ik geniet van iedere kilometer die de w124 maakt. Echt een aanrader TYN. En het geluid van de 300E24 is lekker opzwepend als je hem doortrekt.(y)

TYN zei:
Kijk, dat zijn de leuke anekdotes. (y) Waar het prestatiepotentieel van een 500E nog enigszins zichtbaar is (voor de kenner, althans), verwacht natuurlijk niemand dergelijke prestaties van een als 200 uitziende W124. Ik lees trouwens dat de 400E leistungsfähigere remmen heeft t.o.v. de minder vermogende modellen, heb je daar nog wat van gemerkt?

Nee, niet echt, maar ik had dan ook de slechte gewoonte om als ik weer een Benz had, er geld aan uit te geven om hem in goede staat te krijgen. De laatste 400E die ik had, daar gingen direct 4 nieuwe sloffen, nieuwe schokbrekers en nieuwe remmerij onder. Ik heb niet gemerkt dat deze beter remde dan bijvoorbeeld de 230E, maar ik ben er gelukkig ook nooit mee in een noodsituatie beland.

Naast de W124's heb ik ook nog een C180 automaat gehad, maar met die auto heb ik nimmer vriendschap gesloten. Ook nog een half jaartje in een W210 E 240 Elegance Select rondgereden, uit 2001. Zag er picobello uit, maar deze Benz dateert niet uit de beste tijd van Das Haus. Onder garantie zijn de schokkers achter vervangen, er was iets met de elektrische stoelverstelling en de elektrische stuurverstelling, de subwoofer in de hoedenplank (de receptionist van de Mercedes dealer wist 100% zeker dat in mijn Benz helemaal geen subwoofer zat, tot ik hem even demonstreerde) leek af en toe schor te zijn, de auto spoorde niet helemaal lekker en de parkeersensoren rondom gaven allerlei obstakels aan die er helemaal niet waren. En de navigatie/command systemen haperden. Snel weer ingeruild, alleen jammer dat een buurman-van-een-paar-huizen-verderop het in de laatste week nog nodig vond om de trekhaak van zijn Peugeotje in de voorbumper van mijn Benz te planten. En het later glashard ontkende, uiteraard, want zo zijn veel buurtbewoners tegenwoordig.

Van alle Benzen (broertje heeft nog een tijd een 420SE uit 1988 gereden, daar heb ik ook enkele keren in gestuurd, evenals in zijn 190 E 1.8 Automaat, die hij ervoor had) blijven de W124's met-interessante-motorisering in mijn geheugen gegrift staan als buitengewoon plezierig rijdende reislimousines. Dus ik kan iedereen die bewust voor een W124 kiest alleen maar groot gelijk geven.

Zemelaar zei:
Autista di Punto zei:

Smaken verschillen (gelukkig maar..) maar zo'n pakket op een standaard W124 lijkt mij meer iets als een muis die zich verkleedt als kat, en zichzelf trots in de spiegel bewondert. Tot er een hondje aankomt....

Kiekt er es an, ik vond nog een paar Bilder van de 260E. Zoals je ziet had deze '86-er nog geen 103.000 kilometer gereden. Weet wel nog dat hij niet altijd in één keer startte.

Mercedes260E01_zpsfe7d7222.jpg

Mercedes260E04_zps68840ea9.jpg

Mercedes260E03_zps22ab84b1.jpg

Mercedesdashboard01_zpsc1a60c89.jpg

En helaas, de voorruit naar de Verdammnis:

Barstinruit_zps2e699885.jpg

Sommige autobedrijven weten ook echt niet hoe de waren aangeboden moeten worden.

Nauwelijks foto's (de eerste is trouwens een opgeblazen thumbnail), geen info, heeft volgens beschrijving alleen elektrisch bedienbare ramen (hoezo, zien wij daar dan geen schuifdakje openstaan?) en over de automatische bak wordt ook in alle talen gezwegen.
Geen wonder dat deze Coupé al ruim een jaar staat te verstoffen en verroesten....

2013_-_Mercedes_CRpGV8QYu743NxT.jpeg

michel1975 zei:
Op de langere stukken doet de 300E24 ook lachend 1 op 10. Deze heeft wel schuifmans geen airco en karo. De airco was wel een puntje maar op de een of andere manier kom ik met Benz iedere keer weer met een stoffen bekleding thuis. De SEC had ook pullman/velours. Ik geniet van iedere kilometer die de w124 maakt. Echt een aanrader TYN. En het geluid van de 300E24 is lekker opzwepend als je hem doortrekt.(y)

Karo of velours is ook mooi maar ik vind dat 'gekreukte' stukje leer in de deuren zo leuk. :LOL: En jouw exemplaar blijft echt prachtig, daarmee heb je echt de deal van de eeuw gemaakt.

Autista di Punto zei:
Van alle Benzen (broertje heeft nog een tijd een 420SE uit 1988 gereden, daar heb ik ook enkele keren in gestuurd, evenals in zijn 190 E 1.8 Automaat, die hij ervoor had) blijven de W124's met-interessante-motorisering in mijn geheugen gegrift staan als buitengewoon plezierig rijdende reislimousines. Dus ik kan iedereen die bewust voor een W124 kiest alleen maar groot gelijk geven.

Klopt helemaal. (y) Hoe probleemloos de mijne na 23 jaar nog probleemloos in het dagelijks leven functioneert is zeer indrukwekkend.

Lekker pure 260E trouwens! Ik sluit zeker niet uit dat in het geval ik weer een tijdje in Nederland kom te wonen (en de 250D vanwege achterlijk hoge MRB de deur uit moet..), ik zo'n Mopf0 koop. Ze staan echt voor een appel en een ei te koop tegenwoordig. Zoiets, ofzo. Lekker tegen kwarttarief met 1:10 de koning te rijk. :D

Autista di Punto zei:
Zemelaar zei:
Autista di Punto zei:

Smaken verschillen (gelukkig maar..) maar zo'n pakket op een standaard W124 lijkt mij meer iets als een muis die zich verkleedt als kat, en zichzelf trots in de spiegel bewondert. Tot er een hondje aankomt....

Schaap in wolfskleren inderdaad. Andersom is vaak mooier, alhoewel ik deze niet per se mooier vind. Maar met een occasion heb je het niet voor het zeggen.

Ach, een W124 bekijk je natuurlijk het liefst vanaf de bestuurdersstoel.

En als dit dan je het klokkenspel is

Mercedes-Benz-W124-Brabus-6.5-dash.jpg

(y)

Wist ik niet eens, maar de Brabus 500E 6.5 kan je nog "nieuw" kopen. (Zal ongetwijfeld bij een ieder bekend zijn, zeker bij die mijnheer in Friesland, maar er gaat nu toch een wereldje voor mij open....)

a_33119_zps4add346c.jpg

Hier te bekomen.

Gelijk heb je, maar ik ga mee met de tijd en het toverwoord is nu eenmaal downsizing
whistle_zpswfafovwg.gif

Autista di Punto zei:
Sommige autobedrijven weten ook echt niet hoe de waren aangeboden moeten worden.

Die kleur, is dat 256 Crystal Green?

59sbw6.jpg
fu5rux.jpg

https://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=2882

Die tweede heeft nog bij Leitner gestaan. Met trekhaak warempel.

Dit tot hilariteit, gelet op enkele reacties.

Tow bar was originally NOT for this car, so this is very "dutch-type-tuning"
"Dutch-type" tuning always seems to somehow involve an Anhänger .....

U zegt het goed, denk ik, want als je daar op googlet krijg je inderdaad allerlei Benzen in die kleur.

Persoonlijk vind ik de zijbeplating in een donkerder tint als contrast mooier, zoals bij de Coupé en bij deze jongen:

44963d1106772720-w124-e-class-picture-thread-w124_small2.jpg

Misschien is die trekhaak alleen maar gebruikt voor het vervoer van een racefiets....

Lekker fris inderdaad. (y)

Normaal ben ik niet zo'n fan van blauw op een W124, maar deze is wel ongelofelijk gaaf. :eek:

Iedere kleur is goed op een W124, want het ís tenslotte een W124 ! :cool:
Dan zijn er nog een paar kleuren beter, en een enkele is de beste.

Die blauwe kleur lijkt verdacht veel op de kleur op mijn 1e 400E. Met beige leren interieur, das war ein schöne Kombination....

Nu ik zo rondhang op o.a. dit forum krijg ik toch weer gevoelens van bezitsdrang richting een fraaie Benz.
Hoe genees ik mijzelf voordat het mis gaat?
cry_zps063b51eb.gif

Wat let je? Voor 3 à 4 mille haal je een mooi exemplaar uit die Heimat en ben je helemaal het mannetje. Wat vind je van Bornit? Of Beryll? En een witte heeft ook wel wat. Die Up! moet toch gecompenseerd worden.. :cool:

Terug
Bovenaan