Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Precies. En kinderen in de S is een succes. Zo kan ik inmiddels uit eigen ervaring melden.

"papa, ik vind de nieuwe Mercedes veel leuker dan de Volvo. Ik wil niet meer in de Volvo." Aldus mijn dochter (!) van vier.....
 
Soms hebben kinderen op vierjarige leeftijd het licht al gezien, al mag je vrezen dat een carrière als huisarts er dus niet in zit.
 
Zolang het enkel je dochter is die de Mercedes leuker vindt, zit je gebeiteld. Problematisch wordt het als je vrouw/vriendin dezelfde mening gaat krijgen.
 
TYN zei:
Zolang het enkel je dochter is die de Mercedes leuker vindt, zit je gebeiteld. Problematisch wordt het als je vrouw/vriendin dezelfde mening gaat krijgen.


Want...................:D, ik heb geen reden tot klagen alleen zien mijn dochter en zoon liever dat de 5 veranderd in een X5.................:D
 
Icebrain zei:
TYN zei:
Zolang het enkel je dochter is die de Mercedes leuker vindt, zit je gebeiteld. Problematisch wordt het als je vrouw/vriendin dezelfde mening gaat krijgen.


Want...................:D, ik heb geen reden tot klagen alleen zien mijn dochter en zoon liever dat de 5 veranderd in een X5.................:D
Zolang ze niet over een X6 beginnen. Lekker negeren.:)
 
TYN zei:
Zolang het enkel je dochter is die de Mercedes leuker vindt, zit je gebeiteld. Problematisch wordt het als je vrouw/vriendin dezelfde mening gaat krijgen.

Dat is een van de weinige zekerheden in mijn leven....:D
 
TYN zei:
Absoluut. Heb vanaf 1 april nieuwe baan en geen leaseauto meer en moet mijn auto in het centrum van Alkmaar parkeren dus dit is eigenlijk wel een heel leuk alternatief. Dat wil ik de SEC niet aan doen.
 
Wat beter te doen op een regenachtige zatermiddag dan wat W124's gaan bekijken? Precies. 20 minuten over de grens had ik een groot bedrijf gevonden waar ze er drie hadden staan, een '91 200D, een '89 250D en een '96 250TD. Bij aankomst stond de 250TD recht voor de ingang te pronken. Wat is zo'n Mopf 2 Combi in het zilver een elegante auto, zeg. Rondje om gelopen (prachtige staat), maar gezien de prijs snel verder, op zoek naar de twee andere W124's.

Deze vond ik wat verder achterdoor, naast elkaar en strak in het gelid, temidden van een bi-color W210 en een W210 waarvan de voorkant niet meer helemaal op z'n plek zat. Eerste constatering: een Mopf 1 maakt visueel een pak meer indruk dan een Mopf 0 (de 200D stond bovendien op Gullideckel). De 250D bleek direct een wat gehavend exemplaar. Deukjes en krassen hier en daar stoorden me niet. Slecht gerepareerde en amateuristisch geverfde roestplekken wél.

Dan de 200D. Na vijf rondjes er omheen gelopen te hebben moet ik constateren dat dit potverdorie wel een zeer net exemplaar is. Op een miniem plekje linksvoor geen enkele roest te bekennen. Andere gebruikssporen waren 'm ook vreemd. Hier wil ik wel eens in plaatsnemen! Uiteraard afgesloten, dus op naar binnen. Na vijf minuten over een stuk voor stuk in prachtige staat verkerende 190SL, R107 en R129 gekwijld te hebben kwam er een verkoper. Sleutels werden gehaald en even later zat ik voor het eerst van m'n leven in een W124. Mét torenhoge verwachtigen, met dank aan o.a. dit topic. Maar g*dverdomme, dat stelt niet teleur! De kwaliteit straalt je werkelijk tegemoet. Het kunstof, het hout, de stoelen, het klopt allemaal. Een frisse 360k km stond er op de teller, maar dat was helemaal nergens aan te zien. 'Vom Rentner gefahren, 1. Hand, Scheckheftgepflegt' bleken bij dit exemplaar geen loze advertentiekreten, maar daadwerkelijk het geval.

Een proefrit zat er niet in (daar ben ik dan weer te eerlijk voor), maar de motor starten was geen probleem. 'Wel even voorgloeien', meldde de verkoper bijna liefkozend. De machine sloeg direct aan en liep prachtig rond, als een naaimachine. Wel een zeer agrarische naaimachine, maar toch. Vragend naar de de prestaties van een 200D bij alledaags gebuik, sprak de verkoper de gevleugelde woorden: 'wenn er lauft, dan lauft er.' Evenwel jammer van de vierbak, maar volgens de verkoper was dit op de snelweg juist een voordeel. Een vierbak zou daar wat kwieker zijn dan de wat slomere vijfbak. Verkooppraatje? Ik heb er evenwel geen ervaring mee, dus kan daar niet over oordelen.

Ook nog even in de 250D plaatsgenomen, want ik was erg nieuwsgierig naar de stoelen van een Mopf 0. Ofja, 'plaatsgenomen', die stoel lijkt wel een trampoline! Als je je een beetje te hard erin laat vallen moet je oppassen dat je niet direct weer buiten staat. Direct afgeschreven dus.

Tja, en dan. Ik heb pas over een half jaar een auto nodig. Een mooiere 200D voor deze prijs ga ik waarschijnlijk echter niet meer vinden. Aan de andere kant, wat meer krassen, deuken en gebruikssporen zou ik geen probleem vinden, en dan zit je wel tegen een gunstigere prijs aan te kijken. De verkoper bood nog aan dat het mogelijk was de auto een paar weken op hun terrein te laten staan, als ik een aanbetaling deed. Ik heb de verkoper vriendelijk bedankt en hem gezegd dat ik hoop dat hij de komende tijd zo weinig mogelijk geinteresseerden voor deze auto mag verwelkomen. Want dan kom ik over een tijdje nog eens terug.

De interesse in een W124 is evenwel groter dan ooit.
 
Mooi exemplaar Tyn. Lijkt me ook wel wat zo'n 200d. Lekker onthaasten.
Jammer dat men hier vaak de hoofdprijs vraagt.
 
..Best wel duur voor die km-standen. Beetje zoeken, dan kun je voor dat geld in NL ook een goede auto vinden, met minder gelopen. Die Duitsers zijn ook niet gek. En aangezien de markt hier nu wel overspoelt is, zou ik de grens niet over gaan.
 
"De prijs is exclusief BTW. De prijs inclusief BTW is € 11.495. Uw bijdrage in de afleveringskosten bedraagt € 795 . Daarin is begrepen: het polijsten van de auto met nano-lakverzegeling, up-to-date onderhoud met APK en drie maanden garantie op motor en versnellingsbak".

Perlmuttgrau - ook wel eens misplaatst Parelgrijs genoemd - is een van de mooiste kleuren op een MoPf1 W124.
 
Het is zo jammer dat de W124 ten prooi is gevallen aan goudzoekers en mensen die voor een duppie eerste rang willen zitten.
Had zo graag een mooie w124 naast de SEC gehad voor het dagelijk(s)e(re) verkeer. Maar begrotelijk is het me gewoon te gortig.
 
Misschien dat die van mij voor een goed bod binnenkort weg mag. De witte dan, de zwarte blijft. Tijdgebrek voor de hobby..
 
TYN zei:
Wat beter te doen op een regenachtige zatermiddag dan wat W124's gaan bekijken? Precies. 20 minuten over de grens had ik een groot bedrijf gevonden waar ze er drie hadden staan, een '91 200D, een '89 250D en een '96 250TD. Bij aankomst stond de 250TD recht voor de ingang te pronken. Wat is zo'n Mopf 2 Combi in het zilver een elegante auto, zeg. Rondje om gelopen (prachtige staat), maar gezien de prijs snel verder, op zoek naar de twee andere W124's.

Deze vond ik wat verder achterdoor, naast elkaar en strak in het gelid, temidden van een bi-color W210 en een W210 waarvan de voorkant niet meer helemaal op z'n plek zat. Eerste constatering: een Mopf 1 maakt visueel een pak meer indruk dan een Mopf 0 (de 200D stond bovendien op Gullideckel). De 250D bleek direct een wat gehavend exemplaar. Deukjes en krassen hier en daar stoorden me niet. Slecht gerepareerde en amateuristisch geverfde roestplekken wél.

Dan de 200D. Na vijf rondjes er omheen gelopen te hebben moet ik constateren dat dit potverdorie wel een zeer net exemplaar is. Op een miniem plekje linksvoor geen enkele roest te bekennen. Andere gebruikssporen waren 'm ook vreemd. Hier wil ik wel eens in plaatsnemen! Uiteraard afgesloten, dus op naar binnen. Na vijf minuten over een stuk voor stuk in prachtige staat verkerende 190SL, R107 en R129 gekwijld te hebben kwam er een verkoper. Sleutels werden gehaald en even later zat ik voor het eerst van m'n leven in een W124. Mét torenhoge verwachtigen, met dank aan o.a. dit topic. Maar g*dverdomme, dat stelt niet teleur! De kwaliteit straalt je werkelijk tegemoet. Het kunstof, het hout, de stoelen, het klopt allemaal. Een frisse 360k km stond er op de teller, maar dat was helemaal nergens aan te zien. 'Vom Rentner gefahren, 1. Hand, Scheckheftgepflegt' bleken bij dit exemplaar geen loze advertentiekreten, maar daadwerkelijk het geval.

Een proefrit zat er niet in (daar ben ik dan weer te eerlijk voor), maar de motor starten was geen probleem. 'Wel even voorgloeien', meldde de verkoper bijna liefkozend. De machine sloeg direct aan en liep prachtig rond, als een naaimachine. Wel een zeer agrarische naaimachine, maar toch. Vragend naar de de prestaties van een 200D bij alledaags gebuik, sprak de verkoper de gevleugelde woorden: 'wenn er lauft, dan lauft er.' Evenwel jammer van de vierbak, maar volgens de verkoper was dit op de snelweg juist een voordeel. Een vierbak zou daar wat kwieker zijn dan de wat slomere vijfbak. Verkooppraatje? Ik heb er evenwel geen ervaring mee, dus kan daar niet over oordelen.

Ook nog even in de 250D plaatsgenomen, want ik was erg nieuwsgierig naar de stoelen van een Mopf 0. Ofja, 'plaatsgenomen', die stoel lijkt wel een trampoline! Als je je een beetje te hard erin laat vallen moet je oppassen dat je niet direct weer buiten staat. Direct afgeschreven dus.

Tja, en dan. Ik heb pas over een half jaar een auto nodig. Een mooiere 200D voor deze prijs ga ik waarschijnlijk echter niet meer vinden. Aan de andere kant, wat meer krassen, deuken en gebruikssporen zou ik geen probleem vinden, en dan zit je wel tegen een gunstigere prijs aan te kijken. De verkoper bood nog aan dat het mogelijk was de auto een paar weken op hun terrein te laten staan, als ik een aanbetaling deed. Ik heb de verkoper vriendelijk bedankt en hem gezegd dat ik hoop dat hij de komende tijd zo weinig mogelijk geinteresseerden voor deze auto mag verwelkomen. Want dan kom ik over een tijdje nog eens terug.

De interesse in een W124 is evenwel groter dan ooit.

Prachtig geschreven! Ik kan mij mindere zaterdagmiddagen voorstellen (y) Dat van die 4 bak is geen verkooppraat. Een vijfbak op de snelweg in combinatie met een 200D is niet vooruit te branden boven de 120. De 5 is echt een spaarversnelling, waarin hij geen kracht heeft. Als je wilt versnellen moet je terug naar 4, echter kan dit niet meer bij 120. Het gevolg is dat je echt heel veel geduld moet hebben...

Het naaimachinegevoel wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat een 200D als hij een koude start maakt, versneld stationair draait. Als de motor ongeveer 50 graden is, zakt hij terug naar zijn stationaire toerental. Dan loopt hij prachtig rustig. Veel succes met je zoektocht!
 
Een 200d heeft als geen andere dat imago van onverwoestbaarheid. Destijds heel wat taxiritjes gemaakt tijdens de stap-avonden in Amsterdam, en dan werd je per 200d heel relaxed en rap genoeg door de stad gereden. En zo'n ding blijft altijd lekker klinken, ook als ie eens flink in de toeren gejaagd wordt. Totaal niet dat goedkope gebrul wat je tegenwoordig hoort bij die kleine 14 of 20% motorblokjes, nee, ten allen tijde die lekkere solide dieselbrom. Heerlijk (y)
 
Zeg, hou eens op! Straks zie ik mij genoodzaakt om die heerlijke Impala metallic 200 Diesel uit de voorraad te halen en op het pad te zetten.
 
Uhuh:T Ik heb tot 18 maart wegenbelasting betaald voor de witte 300 TD. Daarna zien we wel weer.
 
Weet ik nog niet. De CLK trekt me ook wel aan. Komt door de kleur. En ik kan de kinderen er mee naar school brengen; ook handig.
 
500 E zei:
Weet ik nog niet. De CLK trekt me ook wel aan. Komt door de kleur. En ik kan de kinderen er mee naar school brengen; ook handig.
Heel handig en doe kleur is echt briljant. Normaal gesproken vind ik de CLK een beetje kleurloos. Dat kunnen we deze in ieder geval niet verwijten.;)
 
En toch is een impala bruine 200D met schuifmans ook wel een aantrekkelijke propositie. Meer heb je eigenlijk niet nodig:cool:
 
500 E zei:
Weet ik nog niet. De CLK trekt me ook wel aan. Komt door de kleur. En ik kan de kinderen er mee naar school brengen; ook handig.

het is een prachtig ding, alleen door de kleur.

200D? ook de basis kan top zijn, zo weet ik uit ervaring. Hoe is zoiets met automaat? dat lijkt me nog wel eens leuk om te rijden. Hoewel de 300 dan toch ook weer lonkt. Misschien allebei maar doen, na elkaar? hhmm....:T
 
VW Golf II zei:
Dat van die 4 bak is geen verkooppraat. Een vijfbak op de snelweg in combinatie met een 200D is niet vooruit te branden boven de 120. De 5 is echt een spaarversnelling, waarin hij geen kracht heeft. Als je wilt versnellen moet je terug naar 4, echter kan dit niet meer bij 120. Het gevolg is dat je echt heel veel geduld moet hebben...

Ik heb eens gelezen dat de vijfbak in weze een vierbak +1 is. De vierde versnelling is dus bij beide bakken hetzelfde. Dat zou dus betekenen dat je de vijfbak als vierbak kunt gebruiken maar dan nog met de extra mogelijkheid om op de snelweg wat minder toeren te draaien in vijf. Beter toch? Of zit ik ernaast?

520d zei:
200D? ook de basis kan top zijn, zo weet ik uit ervaring. Hoe is zoiets met automaat?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Nóg een ultiemere cruiser? Of matcht de vier- danwel vijfbak toch beter met de 72 pk's?
 
TYN zei:
VW Golf II zei:
Dat van die 4 bak is geen verkooppraat. Een vijfbak op de snelweg in combinatie met een 200D is niet vooruit te branden boven de 120. De 5 is echt een spaarversnelling, waarin hij geen kracht heeft. Als je wilt versnellen moet je terug naar 4, echter kan dit niet meer bij 120. Het gevolg is dat je echt heel veel geduld moet hebben...

Ik heb eens gelezen dat de vijfbak in weze een vierbak +1 is. De vierde versnelling is dus bij beide bakken hetzelfde. Dat zou dus betekenen dat je de vijfbak als vierbak kunt gebruiken maar dan nog met de extra mogelijkheid om op de snelweg wat minder toeren te draaien in vijf. Beter toch? Of zit ik ernaast?

520d zei:
200D? ook de basis kan top zijn, zo weet ik uit ervaring. Hoe is zoiets met automaat?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Nóg een ultiemere cruiser? Of matcht de vier- danwel vijfbak toch beter met de 72 pk's?

Een 190D/200D met automaat. Ik vind het echt geen doen. Das wahr einmal.

Een 190D/200D met handbak (vier/vijf) is traag maar met een automaat is zelfs het laatste beetje slagkracht weg.
 
TYN zei:
Ik heb eens gelezen dat de vijfbak in weze een vierbak +1 is. De vierde versnelling is dus bij beide bakken hetzelfde. Dat zou dus betekenen dat je de vijfbak als vierbak kunt gebruiken maar dan nog met de extra mogelijkheid om op de snelweg wat minder toeren te draaien in vijf. Beter toch? Of zit ik ernaast?

Dat verhaal gaat niet helemaal op. De eindoverbrenging is namelijk anders. Zie https://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/W124-200D-Getriebe/en

Zelf een 200D met vijfbak gehad uit 1986. Vanaf 80 kon ik hem in z'n vijf leggen. Verbruikswaarden gehaald van beter van 1 op 20,8 (alleen snelweg, 100 km/u). Heerlijk was dat.
 
Het voordeel van een vijfbak is dat je heerlijk relaxed kunt cruisen met 130 km/h zonder dat het al te rumoerig wordt. Met een vierbak is het dan net niet relaxed genoeg.
 
't Is mooi weer en de 300E jeukt....zo mooi dat diamantblauw:p
Zal ik hem onder de dekens vandaan halen?
 
... ik zou 'm nog lekker laten staan; er ligt nog veel pekel op de weg. Over een paar weken is dat ook weer verleden tijd en kunnen de klassiekers weer tevoorschijn komen.
 
... de afgelopen weken hebben we zo goed als niets verkocht. Enerzijds vanwege een stevige griep waardoor ik voor het eerst van mijn leven om die reden 'het werk moest stoppen en een zaak moest sluiten', maar anderzijds wachten mensen de berichtgeving uit Den Haag echt af. Natuurlijk zijn wij even benieuwd als onze (toekomstige) klanten wat het gaat worden; feit is dat duidelijkheid nodig is, want anders komt de handel niet los.

Tegenwoordig rijd ik een W124 200D van 1985 met inmiddels 102.000 originele kilometers; een kiezelsteen maakte vorige week een einde aan het bestaan van de voorruit. Dus op de voorruit na, is verder alles nog origineel. 1 op 17, automaatje, schuifdak, 4 hoofdsteunen en binnenkort een middenarmsteun. Onthaasten en met 0.25ct kilometervergoeding verdien ik per kilometer 0.10ct. Dat is nog eens lekker rijden. 28 jaar oud en het geeft geen krimp.

Laatst las ik dat ons soort bedrijven en mensen als ik de regeling voor oldtimers 'om zeep hebben geholpen'. "Mercedes Diesel rijders hebben het verpest voor de grote groep" en meer van dat soort intellectuele teksten. Ik vraag me af wat ik zou hebben gereden als er nog genoeg Citroen CX'en uit die tijd zouden zijn; misschien wel een CX TRD Turbo 2 of een Prestige uit de 1ste serie, die met de chromen bumpers. Prachtig. Maar ja, die zijn allemaal al vergaan en die er nog zijn moet je alleen kopen als je een monteur in de kofferbak krijgt meegeleverd. Dus de kwaliteit van de Mercedes zorgt ervoor dat veel mensen 'm nog kunnen rijden. Er is geen merk uit die tijd met vergelijkbare kwaliteit. Als andere merken dezelfde kwaliteit zouden hebben, zagen we die even zoveel. Ja toch?
 
W124STER zei:
Laatst las ik dat ons soort bedrijven en mensen als ik de regeling voor oldtimers 'om zeep hebben geholpen'. "Mercedes Diesel rijders hebben het verpest voor de grote groep" en meer van dat soort intellectuele teksten. Ik vraag me af wat ik zou hebben gereden als er nog genoeg Citroen CX'en uit die tijd zouden zijn; misschien wel een CX TRD Turbo 2 of een Prestige uit de 1ste serie, die met de chromen bumpers. Prachtig. Maar ja, die zijn allemaal al vergaan en die er nog zijn moet je alleen kopen als je een monteur in de kofferbak krijgt meegeleverd. Dus de kwaliteit van de Mercedes zorgt ervoor dat veel mensen 'm nog kunnen rijden. Er is geen merk uit die tijd met vergelijkbare kwaliteit. Als andere merken dezelfde kwaliteit zouden hebben, zagen we die even zoveel. Ja toch?


Iets met zondebok of zoiets, het gaat nergens over.......................(n)
 
@W124ster

Er is natuurlijk een verschil tussen al die verroeste importhokken die dagelijks ingezet worden en een net liefhebbersexemplaar als de jouwe. De kritiek gaat volgens mij grotendeels richting de eerste groep.

$T2eC16d,!w0E9szN,FyCBRT0Cjw-MQ~~48_27.JPG


Euh.. Dit heb ik nou nog nooit gezien.
 
W124STER zei:
Tegenwoordig rijd ik een W124 200D van 1985 met inmiddels 102.000 originele kilometers; een kiezelsteen maakte vorige week een einde aan het bestaan van de voorruit. Dus op de voorruit na, is verder alles nog origineel. 1 op 17, automaatje, schuifdak, 4 hoofdsteunen en binnenkort een middenarmsteun. Onthaasten en met 0.25ct kilometervergoeding verdien ik per kilometer 0.10ct. Dat is nog eens lekker rijden. 28 jaar oud en het geeft geen krimp.

Dat klinkt goed. Terug naar de basis. Welke kleur? En is de Eibengrüne eruit?
 
520d zei:
W124STER zei:
Tegenwoordig rijd ik een W124 200D van 1985 met inmiddels 102.000 originele kilometers; een kiezelsteen maakte vorige week een einde aan het bestaan van de voorruit. Dus op de voorruit na, is verder alles nog origineel. 1 op 17, automaatje, schuifdak, 4 hoofdsteunen en binnenkort een middenarmsteun. Onthaasten en met 0.25ct kilometervergoeding verdien ik per kilometer 0.10ct. Dat is nog eens lekker rijden. 28 jaar oud en het geeft geen krimp.

Dat klinkt goed. Terug naar de basis. Welke kleur? En is de Eibengrüne eruit?

Eibengroen staat in.................................:D
 
Nou, hier. En ik ben er blij mee. Eerste modificaties en verfijningen zijn al in gang gezet. Vijftiengaatsen en armsteun zitten er al in en onder, nieuw luchtrooster links en een verse pook plus pookhoes zijn besteld. Dan volgen nog het lederen stuurwiel en de Becker Mexico en de onvermijdelijke wiswasjes. Maar dat komt in de loop van april wel.
 
500 E zei:
Nou, hier. En ik ben er blij mee. Eerste modificaties en verfijningen zijn al in gang gezet. Vijftiengaatsen en armsteun zitten er al in en onder, nieuw luchtrooster links en een verse pook plus pookhoes zijn besteld. Dan volgen nog het lederen stuurwiel en de Becker Mexico en de onvermijdelijke wiswasjes. Maar dat komt in de loop van april wel.
Ships! Ik wilde al "het Hofje" antwoorden maar toen ik op 500e.nl keek?.......Niets..

En Marco ben je al gezwicht voor de CLK of zit het weer nog niet mee?:cool:
Kan je meteen in het nieuwe teutonentopic meepraten (alhoewel het met je cabrio-ervaring wel goed zit gok ik zo);)
 
Nee, ik hou 'm ook nog even afzijdig want ik heb er zelf lol van:T

De CLK staat nog binnen; zie nu het nut van topless rijden even niet met die snijdende wind. De SL is ook een kandidaat. Ach, er staan nog wel meer kandidaten maar de kop staat er nog niet naar.
 
Dat geloof ik. Jouw voorspelling komt overigens uit. Ik waardeer de S per week meer. Ik geef grif toe dat de W126 mooier is, maar deze W220 rijdt echt fantastisch. Helemaal mijn auto, al mag de volgende S nog wel een L zijn....;)
 
520d zei:
Dat geloof ik. Jouw voorspelling komt overigens uit. Ik waardeer de S per week meer. Ik geef grif toe dat de W126 mooier is, maar deze W220 rijdt echt fantastisch. Helemaal mijn auto, al mag de volgende S nog wel een L zijn....;)
Qua rijden heb je echt de juiste keus gemaakt. Weet niet of de Benz binnen logeert maar een w126 buiten is min of meer kansloos. Vandaag de auto gewassen. Moest voor de apk vorige week door de sneeuw en niet eerder de tijd. Dus even 1 week pekel laten zitten en meteen roestblaasjes op het chroomwerk van de bumper. Niet veel maar toch zonde.

Meteen even genoten van het zonnetje en de dijkjes gepakt.
 
Terug
Bovenaan