Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Dionysus zei:
Ook geen schuifmans, maar voor de rest....

TS heeft een 8 pitter zijn hal in gestuurd.

Krijg het er warm van.

Stof. Jammer, erg jammer. Het zal veel praktischer zijn. Dat geloof ik graag. Maar leer staat zoveel luxer.

Kan ook in één van de vele Weide-links zijn geweest.

Ik zou het zo ook niet weten. Sorry.

Karo. Dat had hem, samen met wiswasjes en een schuifmans, werkelijk helemaal de koning gemaakt.
Maar de haren in m'n nek vroegen wel even aandacht toen ik voor het eerst een blik wierp op die E 420. Ken je mijn mening over sleepers toevallig al?

IMG_9100%2520%2528Kopie%2529.JPG

Edit: Adel verpflichtet. Nieuwe pagina dus een afbeelding van zomaar een ouwe Mercedes. Heerschende unit.

... 'mijn mooiste ooit' boven aan de pagina. Dat is een prettig moment. Met dank.

Deze E420 is in balans. Geen leer, wel velours. Geen E500 anabolen, maar E420 stijl. Geen schuifmans, wel airco. Geen modisch 'zwart - zwart', maar historisch 'grijs - blauw'. Ingetogen klasse. Onverwacht vermogen. Introvert. 279PK. V8.

Dat is wat mij betreft de echte top; onopvallend, opvallend.

Wie het anders wil, koopt de E500.

S-J zei:
Ik meen ooit gelezen te hebben dat het budget van Mercedes heel erg ruim was bij het ontwikkelen van de W124, heeft iemand hier toevallig bronnen van of iets dergelijks? Ben al een tijdje op zoek maar kan niet echt iets vinden.

... ik zoek het even voor je op; wat ik weet is dat er 7 jaar ontwikkeling in geïnvesteerd is, dat de auto tenminste 10 jaar mee moest kunnen (qua vormgeving) en dat het de verwachting was dat de auto tot ver na 2000 in het straatbeeld te vinden zou zijn (zie "In Aller Welt" van 1984). De reden waarom de W124 met zoveel voorzichtigheid is geïntroduceerd is gelegen in het toenmalige succes van de W123 en dat van de W201 (de 190-serie). Hij moest beter worden dan die twee en werd uiteindelijk (na het overwinnen van de kinderziektes) ook als betere rijdersauto beoordeeld dan de W126 S-klasse. Ongeëvenaarde top in de middenklasse van de jaren '80. De R129 sloot daarbij aan; absolute top. De W140 luidde een moeilijke tijd in; volgens mij herpakte Mercedes zich pas weer echt met de introductie van de C-klasse W204 (2007), met als voorlopig hoogtepunt de SLS AMG.

Gullwing zei:
W124STER zei:
...

... is er overigens iemand die kan voorspellen wat de volgende 'meest begeerde Benz' onder de liefhebbers gaat worden? Dan kopen we die alvast in ;)

ik heb er net nog weer even mee gereden, maar een C219 zou toch ook wel een liefhebbers auto kunnen worden. Intussen dalen de prijzen enigzins. Ik vind het model stukken mooier dan de nieuwe, de C219 is een kunstwerk en de nieuwe is gewoon een nieuwe auto.

0212617603013.jpg

https://www.autoscout24.es/Details.aspx?id=212617603

(tu)

... vergeten te reageren; de eerste serie (vanaf 2004) wordt 'een verzamelaarsobject'. Zeker de CLS 55 AMG. Dat geloof ik ook, al kan het even duren. De CLS was toch de eerste grote 4 deurs coupe; pas later volgende de VW CC, de Audi A5 / A7, de BMW GT etc.

W124STER zei:
... vergeten te reageren; de eerste serie (vanaf 2004) wordt 'een verzamelaarsobject'. Zeker de CLS 55 AMG. Dat geloof ik ook, al kan het even duren. De CLS was toch de eerste grote 4 deurs coupe; pas later volgende de VW CC, de Audi A5 / A7, de BMW GT etc.

Passat CC, erg mooie auto. Stijgt door zijn uiterlijk boven zijn klasse uit.

Gullwing zei:
Toch vind ik een VW niet echt interessant, het blijft een gebruiksartikel ipv iets speciaals.

Ook een Passat CC niet? Vind 'm bijvoorbeeld veel mooier dan de CLS. Wat is dat een vormeloze duffe auto. Straalt niks uit.

Twingo1 zei:
Gullwing zei:
Toch vind ik een VW niet echt interessant, het blijft een gebruiksartikel ipv iets speciaals.

Ook een Passat CC niet? Vind 'm bijvoorbeeld veel mooier dan de CLS. Wat is dat een vormeloze duffe auto. Straalt niks uit.
Vind de CC ook een erg mooie auto maar de CLS vind ik ook van een tijdloze schoonheid. Zowel van binnen als van buiten. Alleen jammer dat er geen trekhaak achter mag dus valt die hier af als trekauto:}B)

Twingo1 zei:
Gullwing zei:

Een CC blijft een (platgeslagen) Passat, een CLS is met geen enkel MB model te vergelijken en dus apart, wat je van een CC niet kan zeggen

Icebrain zei:
Een CC blijft een (platgeslagen) Passat, een CLS is met geen enkel MB model te vergelijken en dus apart, wat je van een CC niet kan zeggen

Dat weten wij. Maar de gemiddelde autoleek, mijn vrouw bijvoorbeeld, ziet echt wel het bijzondere aan de CC. En noemt 'm geen platgeslagen Passat.

Beetje hetzelfde als wat 10 jaar geleden met de 406 en de 406 coupé gebeurde.

De CC is geen product, het is een marketing-instrument. Mensen een Passat verkopen voor 150% van de prijs. Dat zijn pas marges.

Doe mij, in dat geval, maar een goed geoutilleerde Passat Variant. Veul mooier.

Zullen we weer over Mercedi gaan ouwehoeren?

Mercedes_Concept_Shooting_Brake_009.jpg

(Ps. De Peugeot 406 Coupé is een mode-overschrijdende schoonheid. Pininfaria's meesterhand gewoon op de hoek van de straat.)

Twingo1 zei:
Passat CC, erg mooie auto. Stijgt door zijn uiterlijk boven zijn klasse uit.

Eens. Met de Phaeton een van de mooiste Volkswagens. Mijn merk is het niet, maar dit zijn mooie auto's.

Die E 420 hierboven is overigens een prachtig exemplaar. Wel jammer van de exterieurkleur. Zilvergrijs op een Mopfl. 2 vind ik toch minder mooi dan op een Mopfl. 1. Maar het is een prachtig exemplaar, met een heerlijk interieur. Zonder meer.(tu)(tu)

520d zei:
Zilvergrijs op een Mopfl. 2 vind ik toch minder mooi dan op een Mopfl. 1. (tu)(tu)

... de Coupe in Perlblau op de achtergrond is je wel bekend; dat is wat anders dan Brilliantsilber. De uitvoering van deze E420 is wat mij betreft geweldig, maar dat is heel persoonlijk.

.

Twingo1 zei:
Stof. Jammer, erg jammer. Het zal veel praktischer zijn. Dat geloof ik graag. Maar leer staat zoveel luxer.

Vind dat Blau Velours in die W124 niet mooi. Terwijl ik deze stoffen bekleding wel weer mooi vind. Sowieso een mooie foto, let op de draaiing van het dashboard. Auto is een BMW / Alpina B10 3.2. 8K zonder inruil.

W124STER zei:
... de Coupe in Perlblau op de achtergrond is je wel bekend; dat is wat anders dan Brilliantsilber. De uitvoering van deze E420 is wat mij betreft geweldig, maar dat is heel persoonlijk.

Zo is het het. Perl was bij Mopfl. 2 toch ook niet meer leverbaar?

... Perlblau loopt volgens mij tot het einde van de serie in 1996/1997 (maar omdat mijn MB boeken tegenwoordig in de hal liggen, kan ik dat pas morgen checken).

En ja, stof of leer. Persoonlijk zou ik niet snel kiezen voor leer in een luxe sedan of combi. In een Gelände, ML, GL weer wel. Waarom? Geen idee. Ieder z'n smaak en voorkeur. Maar blauw velours en blauw karo zit sowieso in mijn persoonlijke top 5.

Perlblau was leverbaar van 90 - 96, de opvolger van Dimantblauw. Maar was die iets eerder genoemde coupé op de achtergrond niet Perlmutgrau?

De foto van die SL is prachtig, maar zegt meer evenveel over de kunsten van de fotograaf als over de schoonheid van de R129. De fotograaf heeft hem helemaal goed genomen als compositie, gecombineerd met de juiste lijnen en een schitterend kleurenpalet.

Niet mijn ding, zo alles in 1 kleur. Ik zie altijd graag een combinatie van bruin of beige met zwart.
Vooral als de auto ouder wordt en wat meer doorleefd vind ik zo'n alles bruin interieur er al snel lelijk uitzien.

Sproet zei:
Perlblau was leverbaar van 90 - 96, de opvolger van Dimantblauw. Maar was die iets eerder genoemde coupé op de achtergrond niet Perlmutgrau?

De foto van die SL is prachtig, maar zegt meer evenveel over de kunsten van de fotograaf als over de schoonheid van de R129. De fotograaf heeft hem helemaal goed genomen als compositie, gecombineerd met de juiste lijnen en een schitterend kleurenpalet.

:( Perlmut Grau inderdaad. Foutje... Perlblau is lichter en 'scherper'.

520d zei:
W124STER zei:
... maar dit in een R129 is zo ongelooflijk mooi; daar wordt je stil van.

Eens. IRL is het ook echt prachtig, zo constateerde ik recent.(tu)

... dan ben je in Noord-Holland bij de R129 in Bornit met Mittelrot (toch?). Een dergelijke combi zou verboden moeten worden; het leidt teveel af op de weg. Maar ik vind het Prachtig.

[size=x-small]edit 2x opmaak[/size]

In de loop van de 1997 kwam de gefacelifte W202 op de markt. Weet iemand vanaf welke maand deze in Nederland leverbaar werden?

Mijn WTF momentje van de dag:

Voor nog geen € 3.000,- koop je tegenwoordig een W124 met de volgende kenmerken:

-Te koop bij een betrouwbaar en gerenommeerd adres
-Onderhoudshistorie bekend en aanwezig
-Juiste motorisatie en versnellingsbak combinatie (260E automaat)
-Goede uitstraling (Mopf1 in een mooie kleur)
-Optielijst naar behoren (schuifmans, hoofdsteunen achter, middenarmsteun voor)

OK, de kilometerstand is niet maagdelijk (223.000). Maar wat een mooie kar voor die centen!(tu)

W124_-_260E_blau_223dkm_-_001.jpg

up! zei:
Meer waar voor je geld dan bij een klassieke Audi 100?

Touché!

Ik moet bekennen dat ik de W124 zeker de meer verfijnde automobiel vind t.o.v. de Audi 100. De W124 is in veel opzichten eigenlijk gewoon de beste auto ooit gemaakt.

Ik heb alleen op veel vlakken nu al zoveel schik van de 100 dat ik deze zeker niet aan de kant schuif. Nu ik de achtergrond van de Audi Typ44 beter heb leren kennen, en ik inmiddels ook aardig vertrouwd ben met de techniek, zijn er voor mij persoonlijk ook een aantal pluspunten van de Audi duidelijk geworden:

-Haast perfecte roestpreventie, geen echte aandachtspunten bij bodem en plaatwerk dus
-ca. 250kg lichter dan de W124
-De Audi vijfpitter klinkt onovertroffen lekker
-Eenvoudige techniek qua wielophanging en onderstel (weinig onderhoud en afstelling)
-W124 vind ik pas mooi vanaf Mopf1, dus voorlopig niet belastingvrij te koop naar mijn wensen
-Zuinig (ik rij gemiddeld 1:12-1:13!)
-Veel minder algemeen model

De 100 is zeker geen rijders/ stuurmansauto. Het is gewoon lekker cruisen met veel comfort.

Hoe dan ook, puur op basis van technische eigenschappen en rijkwaliteiten is de W124 de perfecte auto, daar kan een Audi 100 niet aan tippen. Op het gebied van charme, eenvoud en stijl heeft de Audi voor mij momenteel de voorkeur. Dat kan over een paar jaar weer heel anders zijn.

audi was toen ook nog niet echt een concurrent van MB en BMW. Pas eind jaren 90 kwamen ze op een hoger niveau.

500 E zei:
Die dakantenne zit er volgende week niet meer opB)

Goede zet.(tu)

@ Smarter: jouw Audi is lekker apart en heeft een prachtverhaal. Lekker van genieten dus. Natuurlijk kan het op onderdelen altijd beter in het leven, maar tevredenheid met wat je hebt is een groot goed!(tu)

tja, de vraag naar 22 jaar oude benzen met een redelijk hoog verbruik en gewicht zal tegenwoordig niet zo groot meer zijn. De meesten willen -denk ik- zo´n belastingvrij bromtorretje hebben, brrr

Ja, daar zit ook wel wat in. Wat ben ik blij dat ik de financiele ruimte heb om in iets leuks te rijden. Aan de andere kant, leuk is ook betrekkelijk. En persoonlijk.

Gullwing zei:
tja, de vraag naar 22 jaar oude benzen met een redelijk hoog verbruik en gewicht zal tegenwoordig niet zo groot meer zijn. De meesten willen -denk ik- zo´n belastingvrij bromtorretje hebben, brrr

... klopt; er is bijna alleen maar vraag naar belastingvrij, bijzonder (E320, de 8-cilinders, Coupé's en Kombi's) en 'dikke Diesels'. Alles met kilometerstand beneden de 200.000 en liefst rond de 100.000 en voorzien van alle opties en in perfecte staat (want rommel is er genoeg). De rest wordt inmiddels aangeboden voor prijzen als in het voorbeeld van Klaas de Poel (en daar zit heel goed materiaal bij). Goede cabrio's stijgen weliswaar in waarde, maar worden nog steeds maar mondjesmaat verkocht.

@Weide1: bedankt voor de plaat! Mooi zo'n Autoweek cover; 300E AMG getest in juni 1986 en dan het tijdschrift voor 1 dollar.

@smarter: hier in de buurt rijdt sinds 2 weken een prachtige 100 Turbo Diesel (uiteraard belastingvrij) in dezelfde kleurencombinatie als jij hebt. Zo'n Audi is behalve mooi, een sympathiek ding; zijn grootte deert 'm niet. Geen storende "Strassendominanz" als je 't mij vraagt.

echte liefhebbers hier van die ouwe diesels volg ik dagelijks. 2600 voor een MB (hoofdletters;) ) !
maar er is niks mis met die kleine karretjes. 5 deuren airco weinig verbruik ach ik ben natuurlijk
een roepende in een woestijn hier. Mijn vrouw nam laatst 4 slecht ter been zijnde buurvrouwen
mee naar het koersballen in het buurthuis met die picanto.. ha ha en noggeris Ha (:P)

W124STER zei:
@smarter: hier in de buurt rijdt sinds 2 weken een prachtige 100 Turbo Diesel (uiteraard belastingvrij) in dezelfde kleurencombinatie als jij hebt. Zo'n Audi is behalve mooi, een sympathiek ding; zijn grootte deert 'm niet. Geen storende "Strassendominanz" als je 't mij vraagt.

Thanks! Ik vind de 100 ook nog steeds erg fraai, elke keer als ik ernaar kijk zie ik een charmante en elegante automobiel met een heel onderscheidend model.

Als deze naast andere, veel nieuwere auto's geparkeerd staat valt me wel op hoe absurd smal de 100 is t.o.v. de lengte. Het is haast een banaan. Dominant blijkt ie inderdaad zeker niet in de achteruitkijkspiegel van mijn voorgangers, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Maakt me niks, ik heb totaal geen haast als 'der Kapitän' van 'das boot'.

Terug
Bovenaan