Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Dit topic lees ik ook nog weleens, maar dan zonder commentaar.
Mijn voorkeur is de sedan modellen tot 1989 en dan het liefst zo basic mogelijk, behalve de automaat natuurlijk.
In alle kleuren is ie mooi, maar de brons/goud/champagne/smokezilver/ tinten springen er toch wel boven uit.

Onlangs werd ik getipt of onderstaande 124 ook wat voor me is.MB w124 230e 1989
Deze heeft nog geen 80dkm gedraaid en is lekker basic, het is een auto uit een eerste eigenaars familie en doordat hij niet wbvrij is komen er [naar mijn idee] alleen liefhebbers op af.

Kortom ik vind het een mooie, maar ben ook benieuwd naar jullie mening
 
taste-of-exclusivity-the-c-124-e-coupe-8.jpg


Het lastig daar iets van te vinden zonder hem in het echt te hebben gezien. Het is iig een NL geleverde auto met een behoorlijk lage prijs, als de kilometerstand klopt en de carrosserie roestvrij is. De kleur (Impala?) is geweldig, zeker icm het lichte interieur!

Heb je hem zelf al van dichtbij bekeken?
 
Mooie 230 E. Zo op het oog. Hij mist echter wel een essentiele optie; schuifmans.

Daarnaast wordt in de advertentie nergens melding gemaakt van een al dan niet aanwezig onderhoudsboekje. Maar wat wil je ook, 520d meldde het al, hij heeft een behoorlijk scherp prijssie.

Kijken kan de moeite lonen.
 
Stif zei:
Dit topic lees ik ook nog weleens, maar dan zonder commentaar.
Mijn voorkeur is de sedan modellen tot 1989 en dan het liefst zo basic mogelijk, behalve de automaat natuurlijk.
In alle kleuren is ie mooi, maar de brons/goud/champagne/smokezilver/ tinten springen er toch wel boven uit.

Onlangs werd ik getipt of onderstaande 124 ook wat voor me is.MB w124 230e 1989
Deze heeft nog geen 80dkm gedraaid en is lekker basic, het is een auto uit een eerste eigenaars familie en doordat hij niet wbvrij is komen er [naar mijn idee] alleen liefhebbers op af.

Kortom ik vind het een mooie, maar ben ook benieuwd naar jullie mening

... net wat 520d schrijft; ga kijken, instappen, rijden, ervaren; boekjes controleren, krikpunten checken, accubak, roest rond de wielkasten, onder de achterlichten etc. Een glad stuur verraad een hogere kilometerstand, een beschadigde bestuurdersstoel (wang rugleuning) eveneens. Op de auto toont de auto niet netjes en zou je zeggen dat 'ie meer dan 80K/km gereden heeft. Foto's zeggen echter eerder iets over de creativiteit van de verkoper, dan over de kwaliteit van de auto zelf. Voor een betrouwbaar oordeel moet je er als geschreven naar toe. Succes; een 230E is qua motorisering een prima keuze en naar mijn mening enigszins ondergewaardeerd onder de youngtimerliefhebbers.
 
Dionysus zei:
Mooie 230 E. Zo op het oog. Hij mist echter wel een essentiele optie; schuifmans.

Daarnaast wordt in de advertentie nergens melding gemaakt van een al dan niet aanwezig onderhoudsboekje. Maar wat wil je ook, 520d meldde het al, hij heeft een behoorlijk scherp prijssie.

Kijken kan de moeite lonen.

... oeps, ik zat rond ongeveer dezelfde tijd mijn antwoord te componeren (alleen deed er wat langer over om 't antwoord te posten...)
 
W124STER zei:
... oeps, ik zat rond ongeveer dezelfde tijd mijn antwoord te componeren (alleen deed er wat langer over om 't antwoord te posten...)

Je reactie was als een W124. Niet de eerste, wel de beste. En daar draait het uiteindelijk om.
 
scherp, Dionysus!:D

Ik heb overigens bij de garage eens geïnformeerd naar die verlengde wielbouten. Die schijnen inmiddels weer gewoon leverbaar te zijn, maar of ik dan de juiste versie heb? Ik heb ooit eens ergens gezien dat de originele bouten een INOX opzetstuk zouden hebben, maar bij de garage ontkennen ze dat. Het zou gewoon een verlengde bout zijn met een normale kop. Die kan ik nieuw bestellen, maar de opzetstukjes dus niet. Wie weet hoe het zit?

Technisch is mijn auto na de APK met beurt weer bijna tiptop. Ik moet nog een keer terug voor de steekaskeerringen en de stuurdemper, maar dat kon nog wel wachten tot de volgende beurt. Ze rijdt weer een stuk beter en motorisch klinkt het ook weer als het spreekwoordelijke naaimachientje. Volgend projectje worden wat mij betreft velgen en banden. Ik laat de originele velgen poedercoaten en voorzien van nieuwe Michelins. De nepperts die nu als zomervelg fungeren, gaan eraf. Ik ga geen nieuwe winterset aanschaffen, ik was toch niet van plan om in de winter veel te rijden met de oude dame. Dat geld steek ik dan liever in het aanpakken van de optische dingetjes die me storen.
 
Ik wil jullie toch even op de hoogte houden[dat vind ik leuk]
Het gaat om deze zoals ik al vertelde op de vorige pagina:
MB 230e 1989 78.000 km

Ik ben even daar geweest, helaas was dé verkoper er niet dus moest ik een ongeintereseerd iemand te woord staan [tja hij staat nml bij de occasions]
Hier wat info:
De auto is al die jaren van één familie geweest.
De uitlaat rammeld een beetje.
De trekhaak plus twinnyload ophanging is pittig roestig.
Links achter rondom de kriksteun zit niet zorgwekkend roest.
Het is moeilijk te zien dat hij altijd binnen gestaan heeft, maar het is ook niet te zien dat hij buiten is geweest[bv door groene aanslag]
De overgang van de spatborden naar de motor kap hebben rare vegen, net of er een zwaar kleed op heeft gelegen, dit is natuurlijk weg te poetsen.
Aan de buiten kant is niets stuk, wel staat hij op b merk banden.
Deze garage heeft hem niet onderhouden, er zat nml een stikker in de deur voor de volgende beurt van een andere garage[wel in de buurt].
Het interieur is netjes, al ruikt het niet nieuw, het is gewoon geurlkoos.
De bestuurders stoel zit als gegoten, ik zit met mijn 90kilo heerlijk tussen de onbeschadigde wangen.
Naar een boekje heb ik helaas niet gezocht.
Starten ging best soepel al sloeg hij naar twee keer starten niet aan, ik heb het gas pedaal niet gebruikt[hij stond al 3 weken stil]
APK afmelden bij aflevering is geen probleem.

Ik ben nog wel even in dubio, mijn vrouw heb ik al zover.
We rijden ruim 15.000 km per jaar dus dat zal allemaal net gaan lpg wil ik niet en diesels zijn tja dat weet ik eigenlijk niet.
IK wil de verkoper voorstellen om de afleveringskosten plus apk te schrappen en dit bij een MB specialist te doen [Ben Duin] en dan de rekening splitsen.

Wordt vervolgd!
 
Leuke kleur, best een prettige motorisering lijkt me.
Ik zou zelf voor deze gaan:

W124 300e

6-cilinder
iets meer kilometers
ik verwacht een betere staat
helaas ook iets duurder, maar toch erg lekker geprijsd!
 
Wij vinden het ook leuk om jouw ervaringen te volgen, dus kom maar door met je verhaal!

Kun je die auto niet een middagje bij die specialist zetten voor een aankoopkeuring? Dan weet je meteen wat de zwakke punten zijn en of je hem een beetje betaalbaar door de APK krijgt. Mij kostte het na aanschaf € 1.400,- om door de APK te komen, ik dacht ook dat ik dat zelf allemaal wel kon inschatten....;)

Voordeel van een aankoopkeuring is ook dat je meteen een beeld hebt van alle zaken die zouden moeten worden aangepakt om de auto weer up to date te krijgen. Je zou ook eens bij die andere garage kunnen informeren of zij je meer over de auto kunnen vertellen.

Verder zie ik dat de antenne kapot is en het lijkt alsof de ster er niet op staat. Dat soort kleine dingen kan qua kosten stiekem ook best oplopen, dus dat zou je in het kader van de onderhandelingen nog kunnen meenemen.

Succes met je verdere acties. een voordeel heb je, je vrouw ziet het zitten. En dat is al een belangrijk succes....:)
 
De trekhaak plus twinnyload ophanging is pittig roestig.
Links achter rondom de kriksteun zit niet zorgwekkend roest.


Als de auto altijd binnen heeft gestaan dan is dit vreemd.
 
Dionysus zei:
W124STER zei:
... oeps, ik zat rond ongeveer dezelfde tijd mijn antwoord te componeren (alleen deed er wat langer over om 't antwoord te posten...)

Je reactie was als een W124. Niet de eerste, wel de beste. En daar draait het uiteindelijk om.

... wat een auto, hè?
 
... zoals 520d en 500E (in)direct aangeven is verder onderzoek niet onverstandig; aankoopkeuring, onderhandelen over slordige details (antenne, ster) en 't boekje checken want als dat er niet is, zou ik het niet doen.

BWM-bolle-met-de-mooie-E39 adviseert een W124 bij een betrouwbaar adres. Kost iets meer, maar is daarom wel 'in een keer goed'. Bij de specialisten staat regelmatig iets tot €5000 in de categorie 'Inruilers'. Stargallery in Huizen is bijvoorbeeld dichtbij Hoorn (waar de auto staat); misschien mag je daar wel even buurten voor aankoop?
 
Volgens mij moet je voor dit bedrag niet zo moeilijk doen want ik vind het een koopje. Bied 2.300 en neem 'm gewoon mee.
 
... zit wat in (tenzij je dan alsnog een 520d ervaring krijgt); goed opletten kan dat zelfs bij "een koopje" voorkomen.
 
Ik heb nog nooit een auto gekocht waar niks aan mankeerde. Ogen open houden en toeslaan als het interessant is, of als je denkt: what the f*ck voor die 23 meiertjes.
 
... als hij 'm voor 23 meiertjes meekrijgt, want hij kost nu nog €2950. Verder heb je gewoon gelijk; er mankeert altijd wel iets aan een gebruikte auto. We zullen zien wat Stif uiteindelijk in dit topic parkeert.
 
W124STER zei:
... zit wat in (tenzij je dan alsnog een 520d ervaring krijgt); goed opletten kan dat zelfs bij "een koopje" voorkomen.

Tja, wat is wijsheid? Als je een beetje budget houdt voor wat reparaties, is het natuurlijk geen geld voor die auto. Je risico is dan vrij beperkt. De uiterlijkheden hoef je niet direct aan te pakken, als je technisch en qua carrosserie maar goed zit.

We zullen zien....
 
In een W124 300E verwacht je elektrische ramen voorin, of ben ik nu te kritisch. Lijkt mij een nette prijs voor een (op het oog) keurige auto.
 
Tja, die ziet er keurig uit.

Ik zou het schuifdak missen, en ik ben geen fan van een trekhaak op een Benz als deze. Nadeel is ook dat hij op winterbanden staat, betekent toch weer een paar honderdjes voor andere banden en liefst ook velgen. En dan plust het stiekem toch weer op.
 
Winterbanden, ik heb ze een kleine maand geleden al besteld en ook gelijk betaald.
 
Schuifdakje blijft erg lekker hoor. Elektrische ramen, leuk als het erop zit maar niet noodzakelijk. Ik mis het niet direct, eerlijk gezegd.

[size=x-small]Nu de BMW weg is mis ik de automaat stiekem wél[/size]
 
Elektrische ramen. Die heb je nodig want? Of het nou een 200, 300 of 400 E was, dat zou het laatste zijn waar ik op zou letten.

Wiswasjes daarentegen, achterhoofdsteunen, originele lichtmetalen velgen en een schuifmans? Zonder is een succesvol leven eenvoudigweg niet mogelijk. Dat er mensen zijn die gelukkig zijn zonder dat soort noodzakelijkheden is voor mij een moeilijk gegeven. Die mensen liegen. Die zijn helemaal niet gelukkig.
 
Ja, eensch. Wiswas, vijftiengaatsen, kopfstutzen im fond, armlehne, ESSHD. Dat moet er op zitten. De rest is bijzaak.
 
Wat is ESSHD? Ah, het schuifdak.

hmm, mijn minimumeisen: schuifdak, automaat en 6 cilinders. Meer heeft een W124 niet nodig wat mij betreft.
 
Dionysus zei:
Elektrische ramen. Die heb je nodig want? Of het nou een 200, 300 of 400 E was, dat zou het laatste zijn waar ik op zou letten.

Probeer dat vrouwlief maar uit te leggen in haar C1 met electrieke raampjes. Bij de opsomming aan gewenste extra's horen naar mijn mening ook elektrische ramen, zeker bij de zwaarder gemotoriseerde versies.
 
Luap zei:
Probeer dat vrouwlief maar uit te leggen in haar C1 met electrieke raampjes.

"Schat, in het tijdperk dat deze auto's werden geleverd, werd electrische ruitbediening beschouwd als een exotische optie. Vergelijk het met jouw schoenenkast. In 1988 was je blij als je twee paar schoenen had staan, nu heb je ook minimaal 15 paar nodig....." :)
 
520d zei:
Luap zei:
Probeer dat vrouwlief maar uit te leggen in haar C1 met electrieke raampjes.

"Schat, in het tijdperk dat deze auto's werden geleverd, werd electrische ruitbediening beschouwd als een exotische optie. Vergelijk het met jouw schoenenkast. In 1988 was je blij als je twee paar schoenen had staan, nu heb je ook minimaal 15 paar nodig....." :)

Redelijk naïef als je een vrouw zo denkt te overtuigen.

(Eind jaren '80 werden elektrische ramen al lang niet meer gezien als een 'exotische' optie, zeker niet op auto's uit genoemde prijsklasse).
 
Ach, als een vrouw al zo onder de indruk is van een C1, dan trapt ze hier ook wel in. :)

Electrische ruitbediening was overigens tot ver in de jaren negentig nog een optie bij veel merken, ook in die prijsklasse. Zeker geen gemeengoed dus. Op een W124 was het simpelweg een erg prijzige optie, die daarom vaak werd weggelaten. Als het er wel op zit, is het leuk. een must zou het voor mij echter niet zijn.
 
Ik zou meer hebben aan de electrische ruitbediening dan aan de wiswasjes. Ok, laatsgenoemde staat fraai, hoort bij de tijdgeest en straalt de luxere modellen uit. Als ik dan wel elke keer mijn raam open moet slingeren als ik weer bij een parkeergarage of slagboom sta (en da's best vaak)... doet dat voor mij afbreuk aan de luxe.
En naast een esshd is een airco voor mij persoonlijk ook lekker. En ook in de w124 tijd al op zeer veel normale middenklassers leverbaar, dus daarmee geen exotische optie.
 
520d zei:
Luap zei:
Probeer dat vrouwlief maar uit te leggen in haar C1 met electrieke raampjes.

"Schat, in het tijdperk dat deze auto's werden geleverd, werd electrische ruitbediening beschouwd als een exotische optie. Vergelijk het met jouw schoenenkast. In 1988 was je blij als je twee paar schoenen had staan, nu heb je ook minimaal 15 paar nodig....." :)

Wat heb jij een relaxte vrouw... dat ze met 15 paar schoenen genoegen neemt. Die hier rondloopt heeft dat minimaal per meteorologisch seizoen nodig. Laarzen, zomerschoenen, pumps, bijzondere modellen... Imelda seems to be her middlename. :T
 
Ptr zei:
Ik zou meer hebben aan de electrische ruitbediening dan aan de wiswasjes. Ok, laatsgenoemde staat fraai, hoort bij de tijdgeest en straalt de luxere modellen uit. Als ik dan wel elke keer mijn raam open moet slingeren als ik weer bij een parkeergarage of slagboom sta (en da's best vaak)... doet dat voor mij afbreuk aan de luxe.

Het hangt er wel vanaf hoe je een W124 in gebruik hebt. Als daily driver zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen, dan is alle luxe welkom. Hoe meer hoe beter zelfs. Als auto erbij voor de leuke ritten vind ik het "less is more"-principe wel leuk. Zo bezien heb ik dan wel genoeg aan schuifdak, automaat en 6 cilinders.

Ik heb overigens met mijn vrouw afgesproken dat ik haar schoenen niet zou tellen, in ruil waarvoor zij mijn auto's niet steeds hardop telt.....:T
 
500 E zei:
Ja, eensch. Wiswas, vijftiengaatsen, kopfstutzen im fond, armlehne, ESSHD. Dat moet er op zitten. De rest is bijzaak.

Hm, moet die hoofdsteunen achter ook maar eens een keer erin laten zetten. Armsteun vinden valt ook niet mee in het Rot..

En tjah. Dan nog altijd de wiswasjes.

Btw, ik slinger liever in een W124 dan de ruiten met een knopje in een eco-hok bedienen.
 
S-J zei:
Btw, ik slinger liever in een W124 dan de ruiten met een knopje in een eco-hok bedienen.

Een mening die waarschijnlijk groot draagvlak zal vinden bij andere W124-liefhebbers. Hetzelfde zal gelden bij de keuze 'electrisch schuifdak' of 'airconditioning'. Waar de gemiddelde automobilist zijn voorkeur zal uitspreken voor airconditioning, zal de W124-liefhebber (met enig dedain?) een electrisch schuifdak prefereren.
 
Met veel dedain verkondig ik dat ik dat schuifdak ook graag openslinger.
 
500 E zei:
Elektrische ramen. Hoe nutteloos. Hoe....eeehhh..... Nissan Primera.

Nissan leverde in de Almera standaard airconditioning, in een tijd dat Mercedes-Benz hiervoor ettelijke duizenden guldens voor vroeg. Enige misplaatste laatdunkendheid is de Mercedes-Benz liefhebber niet vreemd.
 
Objectief gezien kun je niet tegenspreken dat Mercedes-Benz, onder invloed van de concurrentie, hun prijsniveau de laatste twintig jaar noodgedwongen naar beneden heeft moeten bijstellen en het standaard uitrustingsniveau heeft moeten aanpassen.
 
Lijkt me wel een ludieke actie van MB als de nieuwe wagens te leveren zouden zijn met Boekhouderspakket: zónder rechterbuitenspiegel, electrische ramen en airco. In het kader van de bezuinigingen :)

Overigens heeft de W124 ook nogal een euvel met zijn elektrische ramen en afbrekende tandjes van het mechaniek, toch?
 
Neuh, dat valt wel mee. De motor van het mechaniek wil nog wel eens de geest geven na verloop van tijd. Als er tandjes afbreken is een en ander niet goed gedemonteerd/gemonteerd.
 
Vinnievw zei:
Neuh, dat valt wel mee. De motor van het mechaniek wil nog wel eens de geest geven na verloop van tijd. Als er tandjes afbreken is een en ander niet goed gedemonteerd/gemonteerd.

Ik zal het doorgeven aan mijn pa, even geleden is er bij een niet nader te noemen Mercedes-Benz youngtimer 'specialist' in Amsterdam een nieuw mechaniek geplaatst, maar nu 'takt' hij alweer, wat eerder ook het euvel was voordat hij helemaal kapot ging.
 
Ptr zei:
520d zei:
Luap zei:
Probeer dat vrouwlief maar uit te leggen in haar C1 met electrieke raampjes.

"Schat, in het tijdperk dat deze auto's werden geleverd, werd electrische ruitbediening beschouwd als een exotische optie. Vergelijk het met jouw schoenenkast. In 1988 was je blij als je twee paar schoenen had staan, nu heb je ook minimaal 15 paar nodig....." :)

Wat heb jij een relaxte vrouw... dat ze met 15 paar schoenen genoegen neemt. Die hier rondloopt heeft dat minimaal per meteorologisch seizoen nodig. Laarzen, zomerschoenen, pumps, bijzondere modellen... Imelda seems to be her middlename. :T

Ja, wat gaat daar een geld in zitten he. En afschrijving 100%. Maar goed, het is een hoop waard als je vrouw er leuk bijloopt.
 
Twingo1 zei:
Je haalt twee zaken door mekaar. Willen en doen.

Je lijkt Icebrain wel, onnavolgbaar.

Wat hebben manuele en elektrische raambewegers met "willen en doen" te maken?

048.jpg


Tiet voor un ploatje.
 
Terug
Bovenaan