Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Verpest voor het leven. Dahaag, BMW's. Voortaan staan er Benzen voor huize Selected.
 
En ik wil deze gemeente niet jaloers maken maar ik ga groentje ook opwaarderen binnenkort. Daar komt een 300 E voor in de plaats, ook 1986, maar dan voller in de opties én een automaat. Dus ik zoek over een week of twee een goed baasje voor groentje. Pijn in het hart, toch wel. Ik was er nog niet klaar mee. Maar een volle 300 E mét automaat kan ik niet laten schieten. En drie W124's voor de deur is erg slecht voor mijn huwelijk.


Afbeelding%20074[12].jpg
 
Afbeelding%20037%5B24%5D.jpg


'86 260E, 161.400 op de teller, schuif-/kanteldak. Handgeschakeld. Ergens achter de loods van 500e.nl gevonden, op een verlaten terrein.

Kleur: Marokko-wit
Interieur: Hoerig rood.

Niet voor dagelijks gebruik, maar gewoon voor de heb.

Ben heel benieuwd hoe die zeecontainer rijdt.
 
Herr Doktor Mayrhofen draaide zich om in zijn graf als hij een dergelijke omschrijving van zijn cultureel erfgoed tot zich zou hebben kunnen nemen.
 
Ik doe een moord voor wit-rood. Als deze 260 E hoofdsteunen achterin had gehad dan had je nu een groene gehad:T
 
Wij houden wel van een beetje fout, dat mag duidelijk zijn.

Die hoofdsteunen vind ik vast nog wel een keer ergens.

Edit:

Nee, dan had ik nu een E46 gehad. ;) Groen vind ik niets.
 
Lastig, want met die hoofdsteunen moet je ook de hoedenplank vervangen, het inklapmechanisme installeren én de plaat hout in je middenconsole vervangen vanwege een extra schakelaar.
 
Hm. Ok, meer werk dan ik dacht. Maar te doen.

Waar zitten de knopjes voor de elektrische ramen normaliter? Ook in de middenconsole? Leuk klusje voor in de zomer.
 
Ja, in de plank rond je schakelpook. als ik jou was dan begon ik met:

-vijftiengaatsen
-lederen stuurwiel
-nieuwe pook en pookhoes
-koplamp wiswasjes
-middenarmsteun voor

en dan pas de rest:cool: Bovenstaande aanpassingen is tientjeswerk als je 't op ebay.de scoort. Pookknop kost nieuw 32,= en een hoes nog geen 20,=
 
Als 'simpel en goedkoop' de enige criteria waren om iets aan te schaffen dan had jij nu een rookzilveren 300 E gehad:p
 
BMW-bolle zei:
Niet eens proefgereden?

Een 500E auto heeft geen proefrit nodig... :p

Ik wist trouwens niet dat dit een algemeen W124-topic was. Dan "moet" ik me hier toch ook weer laten zien!


Helaas nog slechts één fotootje, met een dorpsgenoot erbij.

Sempervivetum.jpg




Sinds afgelopen zaterdag rijd ik in een MoPf2, Almandinrood, E250D, geboren in 1995 en vanuit Bochum naar Nederland gehaald in 2007.
Uiteraard komt ook deze uit Castricum en heeft als enige (?) Mercedes in Zuid Limburg een 500E kentekenplaathouder!

More pics later deze week.

Specs.:
- airco
- airbags (dus geen dashboardkastje!)
- elek schuif-/kanteldak
- stoelverwarming
- Blaupunkt radio/cassette
- elek bedienbare en verwarmde buitenspiegels
- CV met AB
- trekhaak (het IS een diesel...)

Km stand: 204-duizend en nog wat bij ophalen, nu dus 350 km meer!
Lekker hoor, via de Autobahn (A44 en A61) naar je werk! :D
 
Dit moet ik even van het hart:

Net even Amsterdam - zwolle gedaan. Onderweg stikt het werkelijk waar van de import-benzen. Ja, ook die Van herr Dokor en aanverwanten. Gewoon op Maandagochtend. Maar waar zijn de echten? Ik kom alleen maar verpauperd spul tegen. Het lijkt wel of elke rotte pedaalemmer op kenteken wordt gezet.

Jongens, dat ritje was behoorlijk demotiverend. 1 mooie gezien tegenover 10 potentieele bijlmer-bakken. Blehhh. Waarom?:rolleyes: Waarom koop je als liefhebber een auto die het gewoon niet heeft? laat zo'n ding mooi bij Autohaus Schmutzig staan!
 
Najtreg zei:
Dit moet ik even van het hart:

Net even Amsterdam - zwolle gedaan. Onderweg stikt het werkelijk waar van de import-benzen. Ja, ook die Van herr Dokor en aanverwanten. Gewoon op Maandagochtend. Maar waar zijn de echten? Ik kom alleen maar verpauperd spul tegen. Het lijkt wel of elke rotte pedaalemmer op kenteken wordt gezet.

Jongens, dat ritje was behoorlijk demotiverend. 1 mooie gezien tegenover 10 potentieele bijlmer-bakken. Blehhh. Waarom?:rolleyes: Waarom koop je als liefhebber een auto die het gewoon niet heeft? laat zo'n ding mooi bij Autohaus Schmutzig staan!

Sommige kopers zijn geen liefhebbers maar zoeken een degelijke auto met een dito reputatie.
Op de schaal van 0 t/m 10 (waarbij 10 een topper is) kun je ook voor een optische 6 gaan wat verder een goede auto is.
Ik zou het niet hoeven hebben, aan de andere kant zou ik ook niet de hoofdprijs willen betalen voor een auto die extreem weinig heeft gereden.
 
500 E zei:
En ik wil deze gemeente niet jaloers maken maar ik ga groentje ook opwaarderen binnenkort. Daar komt een 300 E voor in de plaats, ook 1986, maar dan voller in de opties én een automaat. Dus ik zoek over een week of twee een goed baasje voor groentje. Pijn in het hart, toch wel. Ik was er nog niet klaar mee. Maar een volle 300 E mét automaat kan ik niet laten schieten. En drie W124's voor de deur is erg slecht voor mijn huwelijk.


Afbeelding%20074[12].jpg


Shit, ik krijg kapers op de kust :cry: maar deze heeft toch iets meer asfalt gezien als die Bloem van mij:T
300E diamantblauw met passeerhoorn
 
Wie geeft de beste omschrijving:

Hoe rijdt een W124? En specifiek de 260E.

Ik begin me licht zorgen te maken
 
Net even Amsterdam - zwolle gedaan. Onderweg stikt het werkelijk waar van de import-benzen. Ja, ook die Van herr Dokor en aanverwanten. Gewoon op Maandagochtend. Maar waar zijn de echten? Ik kom alleen maar verpauperd spul tegen. Het lijkt wel of elke rotte pedaalemmer op kenteken wordt gezet.

Enkele jaren geleden bleef die rotzooi ook gewoon staan. Tegenwoordig importeert iedereen die dingen en kom je het schroot ook tegen.
 
Is ook een grote categorie tussen schroot en topstaat in, een hele grote categorie zelfs.
 
S-J zei:
Wie geeft de beste omschrijving:

Hoe rijdt een W124? En specifiek de 260E.

Ik begin me licht zorgen te maken

Ik denk dat onze topic-starter deze vraag het beste kan beantwoorden met 100.000 km per jaar in 3 verschillende W124's
Als "groentje" met een half jaar E280 en 10 dagen dieselervaring in een 300D kan ik je alleen zeggen dat ik zeer enthousiast ben.
Net zoals de geweldige ervaring met een 12 cilinder BMW die wij delen is W124 rijden van een aparte klasse.
Soms moeilijk te duiden, maar ik zou me i.i.g. geen zorgen maken over je mooie Witte.
Gefeliciteerd S-J!
 
Nee, een rijdende rustkuur. Weet ik uit ervaring! (y)
Wat dat betreft wint mijn huidige E250D het echter nog zelfs van de 260E, je gaat "vanzelf" onthaasten! :D
 
HappyStar zei:
S-J zei:
Wie geeft de beste omschrijving:

Hoe rijdt een W124? En specifiek de 260E.

Ik begin me licht zorgen te maken

Ik denk dat onze topic-starter deze vraag het beste kan beantwoorden met 100.000 km per jaar in 3 verschillende W124's
Als "groentje" met een half jaar E280 en 10 dagen dieselervaring in een 300D kan ik je alleen zeggen dat ik zeer enthousiast ben.
Net zoals de geweldige ervaring met een 12 cilinder BMW die wij delen is W124 rijden van een aparte klasse.
Soms moeilijk te duiden, maar ik zou me i.i.g. geen zorgen maken over je mooie Witte.
Gefeliciteerd S-J!

... vraag 500E eens hoeveel kilometers hij gereden heeft in de diverse W124's; ik mag dan wel de topic starter zijn, maar hij is man met de meeste kennis en ervaring op dit vlak. In mijn beleving is de 260E alleen net even wat minder krachtig (en dat is ook logisch gezien het kleinere motorvermogen), maar rijdt het verder vergelijkbaar met een 300E. Ik zou dit verschil geen reden vinden om een 260E te laten staan.

Prachtig om het topic te zien vullen met allemaal nieuwe W124 eigenaren; dat gaat goed (y). De opmerking van Najtreg herken ik volkomen; vind maar eens een goede W124 voor weinig; die zijn er nauwelijks. Zoals Vlinderstrik aangeeft zijn er ook goede te vinden voor iets meer dan 'voor weinig'; mijn nieuwe oude W124 zit in die categorie. Niet duur, niet goedkoop, maar wel goed. Hij is van oktober 1986 (dus het importeren gebeurd later) en staat inmiddels in de schuur. Geen topexemplaar in kennelijke nieuwstaat met een 'Note 1' waardering, maar wel een auto die heerlijke hobby kilometers belooft. De auto is goed gebruikt en in hele goede staat, dat wel.

Bij geschikt weer en meer tijd, volgen de foto's.
 
Die 260 km in de W124 260E (what's in a name?) die ik gemaakt heb zijn voor mij gelukkig onuitwisbaar. Het gevoel van onverstoorbaarheid, comfort en ontspanning is bij de W124 gewoon ingebakken in het DNA van de auto.

Ooit koop ik er weer 1, gelukkig zijn deze auto's dermate goed dat ik zeker weet dat er altijd eentje op me wacht als de tijd rijp is.
 
...Het is ook zeker wel leuk om dit soort auto's tegen te komen, zelf rij ik ook w201(en ook niet in topstaat) maar het valt gewoon op. En ook gewoon elke ''oude'' mercedes heeft een nieuw kenteken. Auto's zonder potentie die gewoon opgeruimd moeten worden. Of opgeknapt; maar daar is het gros te jong voor. Mijn w201 zit ook op het randje, maar ik ga niet investeren in een auto die niet belastingvrij wordt. Val ik dan zelf ook niet in de categorie die ik zelf bekritiseer? Ja, eigenlijk wel. Ik beschouw het dan ook als een miskoop; ik heb te veel kosten gehad om er echt van te genieten. Helaas moet je daar dan later achter komen; spuitdelen, slecht herstelde (roest)schade...

Het net-niet-gevoel speelt dan te parten en dat maakt de hobby minder leuk, ineens. Ondanks dat mijn auto 130k heeft gelopen...Dat is eigenlijk de reden waarom ik mij afvraag waarom er zoveel mensen zijn, die net als ik, in een auto rijden die het gewoon niet niet is. Het is net of je telkens spiegeltjes van jezelf ziet rijden....Maar nu worden we te zweverig, haha.
 
Najtreg zei:
Het net-niet-gevoel speelt dan te parten en dat maakt de hobby minder leuk, ineens. Ondanks dat mijn auto 130k heeft gelopen...Dat is eigenlijk de reden waarom ik mij afvraag waarom er zoveel mensen zijn, die net als ik, in een auto rijden die het gewoon net niet is.

... net niet, is oké als je er voor kiest (maar frustrerend als het je overkomt, vraag maar aan bijvoorbeeld Sven Kramer).

Ik blijf het zeggen; echt goede auto's vind je bij de specialist en als je mazzel hebt, vind je 'm zelf. Ik heb -tig W124's, een enkele W201, twee W126's en 1 W129 gehad. Allemaal aardig tot goed (zelf gevonden), goed tot briljant (bij de specialist). Als het je vak niet is, heb je te weinig tijd om iets goeds en moois te vinden. Bovendien is het aantal mensen dat je wil belazeren onaantrekkelijk groot. Ik heb een paar keer mazzel gehad, dat wel, maar nogmaals "Goed tot Grote Klasse vind je bij de specialist". Vind ik.
 
Ik volg dit topic al een tijdje en zal mij dan even voorstellen! Ik ben Erik en rijd al een aantal jaren w124. Ik heb zelf een E420 van 1995 voor dagelijks gebruik (zzp) en nog een 200 die in de verkoop staat. Ik zal binnenkort eens een fototje plaatsen van de e420, het is een laatste serie in kleur blauwschwarz (199) met zwart leder interieur, elektrische stoelen, verwarmde stoelen, achter rolgordijn, automaat, aut. Clima, schuif kanteldak, elektrische ramen etc. Al met al erg luxe! Wat kun je jezelf nog meer wensen! Deze week krijgt de E420 een grote beurt met allemaal originele Mercedes onderdelen (origineel freak), ook doe ik het onderhoud zelf, toch idee dat met wat meer liefde auto in betere staat blijft (genoeg tijd om elke druppel olie eruit te laten lopen)
 
... een E420, da's mooi spul (y); laat de plaatjes maar komen! En natuurlijk welkom in dit topic!
 
smarter zei:
Die 260 km in de W124 260E (what's in a name?) die ik gemaakt heb zijn voor mij gelukkig onuitwisbaar. Het gevoel van onverstoorbaarheid, comfort en ontspanning is bij de W124 gewoon ingebakken in het DNA van de auto.

Ooit koop ik er weer 1, gelukkig zijn deze auto's dermate goed dat ik zeker weet dat er altijd eentje op me wacht als de tijd rijp is.


Overkomt je zeker! Kijk maar naar mij! :)


En dan ook nog in weer dezelfde kleur... :p
 
ZEN zei:
Sinds afgelopen zaterdag rijd ik in een MoPf2, Almandinrood, E250D, geboren in 1995 en vanuit Bochum naar Nederland gehaald in 2007.
Uiteraard komt ook deze uit Castricum en heeft als enige (?) Mercedes in Zuid Limburg een 500E kentekenplaathouder!

More pics later deze week.

Specs.:
- airco
- airbags (dus geen dashboardkastje!)
- elek schuif-/kanteldak
- stoelverwarming
- Blaupunkt radio/cassette
- elek bedienbare en verwarmde buitenspiegels
- CV met AB
- trekhaak (het IS een diesel...)

Km stand: 204-duizend en nog wat bij ophalen, nu dus 350 km meer!
Lekker hoor, via de Autobahn (A44 en A61) naar je werk! :D
ZEN weer aan de benz, ongelofelijk. En dezelfde kleur als de mijne (al bijna 5 jaar lang!)
Wel met een schuin ook aan het kijken naar een station met stoeltjes in de koffer, de achterbank wordt vol en Oma moet ook af en toe mee.
 
Sterker, mijn vorige was ook in deze kleur! :D


Succes met je zoektocht, misschien heeft die Combi van MHS een derde zitrij?
 
W124STER zei:
500 E zei:
Laat de auto je maar verrassen morgen. Da's veel leuker:cool:

... en voor nu een virtuele proefrit; een reis door de tijd en de verbeelding van 'die Seele der W124'. Deze film toont alles wat de liefhebber van dit model waardeert; het totale plaatje, de historie, de auto, de functie voor de vorm (bij deze auto het uitgangspunt voor Bruno Sacco), "ganz Alles".

Bedankt voor alle reacties. Leuk filmpje. (y)

De eerste 120 kilometer zitten er alweer op, ik kan zeggen dat de W124 heerlijk ontspannen rijdt. Meer dan genoeg vermogen/koppel, super comfortabel en ik kan eigenlijk niet geloven dat het een '86er is. Anno 2011 is de gemiddelde nieuwe auto minder in veel opzichten.

Alleen is het wel een joekel van een auto, en zo voelt hij ook. De E46 voelt klein en agiel, de W124 groot en elegant. Parkeren was even wennen, vooral omdat de rechterbuitenspiegel wel erg klein is. (Kan daar geen 'full-size' rechter buiten spiegel op?)
 
Bekend verhaal. Ik heb voor m'n huidige Volvo V50 D2 en Mercedes-Benz 260 E 12 jaar BMW gereden: 4 3 Serie's (waaronder ook een E46 320d) en een 3-deurs 118d met automaat (vorige leaseauto). De BMW's waren gewoon lekker sportief, maar veel minder comfortabel (zeker m'n 1 Serie met M-onderstel was een drama op dat gebied). Dat comfortabele en wat slome karakter van de 260 E vind ik nu echt veel en veel prettiger dan het sportieve, maar ook opgejaagde gevoel dat ik in de BMW's had.
Een klein nadeel van de automaat in de W124 vind ik wel dat je echt de kickdown moet gebruiken wil de 260 E rapper optrekken. Tussen een beetje gas geven en veel gas geven zit wel erg weinig verschil (zeker in de Economy-stand van de automaat), maar dat draagt in zekere zin ook bij aan het comfort.

Mooie E 420, Erik!
 
BMW-bolle zei:
@W124STER

Heb ik het verhaal gemist waarom de 300d Turbo weg is? Ik ben wel heel erg benieuwd!

@ BMW-bolle; omdat je de vraag een paar keer achter elkaar wist te stellen, heb ik 'm maar wat uitgebreider beantwoord ;)

... de 300D Turbo was en is geweldig, maar eigendom van het bedrijf waar ik werkzaam was. De verleden tijd van dat laatste woordje is de reden waarom ik deze auto niet meer rijd. Hij is verkocht (en te koop bij degene die 'm heeft overgenomen), maar ik heb er voor gekozen 'm niet zelf over te nemen. Ik heb er 70.000km mee gereden en iedere kilometer genoten, dat zeker. Het comfort is overtuigend, de trekkracht / het koppel voor een auto uit 1988 fenominaal, de automaat, de ABS, de airco, ASD en weet-ik-wat-al-niet-meer hebben zonder problemen gefunctioneerd. Een youngtimer die anno 2011 nog heel goed mee kan met het nieuwe lease-spul. Deze auto staat bovenaan in mijn Top-3 van zakelijk gereden auto's en daar heb ik er veel van gehad; waaronder 3* Skoda Octavia Combi, 2* VW Bora, 1* Citroen Picasso, 1* Seat Alhambra, 1* Renault Grand Senic, 1* Volvo S40 en 1* Volvo S60. Bij gemiddeld 70.000km per jaar (schadevrij gelukkig) heb ik inmiddels veel verkeerssituaties meegemaakt. De Benz geeft de rust van een (rijdend) kasteel; alles is vanzelfsprekend, ongecompliceerd en betrouwbaar. Zo'n auto heeft alles wat ik als automobilist nodig heb. De reakties op de auto waren (zakelijk gezien) divers; meestal een leuke ijsbreker, soms ook niet. Er zijn relaties die een dergelijke keuze absoluut niet kunnen plaatsen. Laat zeggen, de ik-ontleen-status-aan-mijn-auto-rijders. Daarnaast ook mannen die een auto rijden om hun eigen ego op te ruwen of punten te scoren in de straat, bij de club, bij het parkeren voor het schoolplein enz. Of mensen die het gewoon niet interessant vinden en er en passant van uit gaan dat het bij mij uiteindelijk wel weer goed zal komen. Momenteel rijd ik om dergelijke redenen een bijtellingsvriendelijke Volvo 850TDi Luxery Estate van 1996. Een zwaktebod, dat klopt, want je moet zelf bepalen wat je rijdt en je verder van niemand wat aantrekken. Toch past de Volvo beter bij de klantenkring waarin ik nu actief zal zijn. Zoals iedereen weet zijn betalende klanten de sponsoren van je leven. Die moet je koesteren en als je dat goed doet, is er geld voor je hobbies. De W124 is dus weer voor de hobby en dat is voorlopig wel prima; met een 300E, een 300CE-24 Cabriolet en een 200TD voor deur is het nog steeds 'pure luxe'. Daarover blijf ik schrijven in dit topic; minstens totdat we op pagina 124 of bij 124.000 lezers zijn beland ;)

De 300D Turbo heeft z'n werk gedaan en zal voor een volgende liefhebber nog vele kilometers rijplezier opleveren. Voor mij is het 'een schip wat ik achter mij heb verbrand'; een goede herinnering aan een mooie tijd. Das war einmal. Op naar de volgende goede ervaring!
 
Perfecte sleeper, zo'n E420. Soort Brigitte Bardot (maar dan vroeger...) in een veel te ruim zittende regenjas. Je weet niet wat eronder zit. Maar als je daar eenmaal achterkomt, is alles wat je daarna scoort toch "minder".
 
Terug
Bovenaan