Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Maar een W124 loopt er goed op, iets voor jou....................................:}

(:B, zeker goedkoper de Liter of verkrijgbaar in Bulk..........................(:B

In mijn 250D zit 5W40. 10W40 vond ik wat aan de dikke kant voor de koude temperaturen van afgelopen winter.

500 E zei:
Oh. Late reactie, maar op de sluitbalk waar de vergrendeling van je motorkap is valt zitten twee plaatjes; het ene is zilver met zwart en vermeldt o.a. het chassisnummer van de auto. De tweede is een plaatje in de kleur van de auto en daar staan de fabrieksdata op. Je produktienummer (lijkt op chassisnummer, maar het tussenvoegsel 1A, wat staat voor werk Sindelfingen, is vervangen door een code voor de te monteren transmissie; in jouw geval een automaat, dus staat daar 10. Voor een handbak staat daar 12.

124 052 10 123456 <--- 124 = Baumuster, 052 = type auto, 10 = automaat, 123456 = zescijferig uniek voertuignummer.

568H <---kleurcode (drie cijfers) en letter spuitmeester (H)

412 566
530 243
600 244
670 994 <--- aan de auto gemonteerde opties af-fabriek

Zoiets ziet het er uit, ook nog een aantal vierkante gaatjes voor ponsmachine o.i.d. als er in die rijtjes 994 of 997 staat dan heb je te maken met een speciaal voor een tentoonstelling geprepareerde auto door 'Werk Daimler Benz' oftewel WDB.
...dat vraagt om een plaatje

2i6dz5f.jpg

... geen "een speciaal voor een tentoonstelling geprepareerde auto door 'Werk Daimler Benz' oftewel WDB". En voor de lezers die het allemaal niet meer weten; er komt een Signal rode cabriolet voor in de introduktievideo van de Nederlandse importeur in 1992 (zelfde configuratie als mijn cabrio). Verder ken ik er geen (in Nederland). De uitleg van 500E naar aanleiding daarvan en gekoppeld aan de zgn 'slotplaat' leidt tot de voorgaande conclusie. Is dat ook weer duidelijk :)

Vinnievw zei:
In mijn 250D zit 5W40. 10W40 vond ik wat aan de dikke kant voor de koude temperaturen van afgelopen winter.

Ik vind de 300D Turbo fantastisch lopen; misschien niet met de allerbeste kwaliteit olie (gezien de prijs). Maar ja, het wordt iedere 3 maanden ververst (na elke 15.000km) en voor die periode zal de olie z'n smerende werking wel vast weten te houden...

Klein bericht, maar het vermelden waard: er is namelijk iets kapot. Nou ja, voor een deel. De toerenteller gaat niet verder dan 2100 toeren (de motor overigens wel...). Omdat er vrijwel nooit iets kapot gaat aan een W124 Diesel meld ik het in de Review. Da's weer 's wat anders, niet waar...? :)

Ik las in een ander topic iets over de hoogste snelheid die je zelf als chauffeur hebt gereden. Blijft toch opmerkelijk dat iedere autoliefhebber kennelijk als zwakke punt, snelheid heeft. Iedereen weet dat hard rijden heel gevaarlijk kan zijn, maar het is 'te aantrekkelijk' om het niet te doen... Als W124 liefhebber ben je dan als snel klaar, als je tenminste niet de exoten meetelt (W124 E60 bijvoorbeeld). Onze 200TD haalt met wind mee en heuvelaf, ongeveer 140km/h. De 300CE-24 Cabrio gaat op 't gemak iets over de 200km/h en de 300D Turbo loopt eenvoudig naar de 180km/h, maar heeft dan tijd nodig om de 200km/h aan te tikken. Dus ja, echt hard gaat dat allemaal niet. Met de 400E die we ooit hebben gehad, heb ik volgens mij ergens tegen de 230km/h gereden. De hoogste snelheid die ik zelf heb gehaald was 250km/h met (toenmalig) onze W129 500SL. Maargoed, snelheid is de komende weken niet belangrijk; we gaan op het gemak toeren met de 300CE-24 Cabrio in Duitsland. We beginnen in de Eifel en ziens wel waar we uitkomen; dat wordt weer genieten. De foto's volgen later.

De Autobahn is van de 300 D Turbo, maar de B-wegen zijn toch voor de Cabrio. Bovendien geniet het hele gezin van de Cabrio; niet onbelangrijk in een vakantie :)

Uiteindelijk is de cabrio maar een paar dagen in Duitsland geweest; we hebben mooie tochten gemaakt door de Eifel. Het gebied tussen Prüm, Bittburg, Gerolstein en meer zuidelijk richting Trier, leent zich hier uitstekend voor. De auto heeft zich als altijd weer voorbeeldig gedragen; voldoende trekkracht voor elke heuvel. Je merkt het verschil tussen een 6% of 13% helling niet aan de auto. De 24-klepper roffelt misschien iets meer, maar de 220PK's zijn ruim voldoende. Wel moet je de automaat op stijlere hellingen regelmatig helpen, door handmatig terug- en op te schakelen. Eigenlijk is dat ook best leuk, want het dwingt tot een wat actievere rijstijl. Haarspeldbochten (ja, die zijn er ook niet dat gebied) neemt de auto prima, maar dan is ook het hoge eigen gewicht van de Benz goed merkbaar. Het is natuurlijk een comfortabele toerauto, geen race-ijzer en wie een 300CE-24 op de 'niet snelwegen' zo gebruikt heeft er veel plezier aan. Op de snelweg is een kruissnelheid van 150km/h totaal geen probleem. Het verbruik ligt gecombineerd op zo'n 1 op 9 (en we doen in de vakantie totaal geen moeite om zuinig te rijden).
We hebben van de reis weinig beeldmateriaal, dus er volgen maar een paar plaatjes. Je moet toch aantonen dat je er echt geweest bent... :)

afkfif.jpg

... ja, dit is Duitsland (maar het zou net zo goed ergens anders kunnen zijn)...

Ik lees in welk gebied je geweest bent. Dat is inderdaad mooi daar, dat kan ik beamen!

2quj81l.jpg

... en die eene keer dat ik niet zelf reed en een dagje in het vakantiehuis bleef :)

Mooi gebied inderdaad daar, W124STER. Heb er zelf ook eens met de motor getoerd, het leent zich er perfect voor. Maarrehh, wat zie ik op de laatste foto? Dak dicht.... dat kan natuurlijk niet bij een cabrio! Ik heb zelf op mijn vakantie geen meter met het dak dicht gereden, zelf een paar spatten regen maken mij niet bang.

Een cabrio is wat mij betreft per definitie gemaakt om open te rijden en ik zal dat dan ook ten allen tijde doen (zelfs eens toen het sneeuwde, maar toen was mijn vriendin wel behoorlijk pissig :})

Op de snelweg in Zwitserland werden wij, open rijdend, verrast door een geweldige hoos- en onweersbui. Op de vluchtstrook het dak dicht gedaan, hele binnenkant zeiknat. Dashboard gaf daarna aan dat het dak niet goed gesloten was. Bij een benzinepomp gestopt onder het afdak en de kap weer open gedaan. Daarna weer snel dicht, de pijpestelen waren nog steeds alom aanwezig.

Dat lukte dus niet. Het dak ging nooit meer dicht. Daar sta je dan. Via BMW Nederland de Zwitserse ANWB geregeld. Die heeft een ingenieur van BMW in München door de telefoon geraadpleegd en die heeft hem, telefonisch, door het proces van het handmatig dicht doen van het dak gepraat. 4 uur later waren we weer op weg.

Volgende dag functioneerde alles weer.

Ach ja, hoort erbij.

En W124STER, wat een absoluut plaatje heb je toch. Schitterend.

Lekker he, al die elektronica (:P)

Ik zou tijdens het (langzaam) rijden nog met 1 hand het dak over mijn hoofd kunnen trekken als het nodig zou zijn.

En inderdaad, W124STER, je mag de 1e eigenaar wel bedanken dat hij het lef heeft gehad om zo'n mooie kleur te bestellen in plaats van veilig donkerblauw of zilver (tu)

@ alle voorgaande berichten; bedankt voor de complimenten voor de cabrio! Het is inderdaad in deze kleurencombinatie een prachtig ding. In tegenstelling tot al onze voorgaande auto's, is deze eigenlijk 'niet te koop'...

@Vinnievw; het museum is schitterend; heb er zelf inmiddels twee keer 'een wandeling gemaakt' en ga zeker nog een keer (en dan direct langs het Porsche museum). Een absolute aanrader voor liefhebbers van "Das Haus".

@ Dionysus: heb dit een keer meegemaakt met de kap van de 500SL... da's niet leuk (zo weet ook dr Paco volgens mij). Trouwens, ik geniet van je schrijfstijl (in het teutoniatopic; helemaal origineel, gevat en prettig humoristisch!)

@ Bart: dat zijn de tochten; mooi verslag geschreven + mooie foto's erbij. Volgend jaar hopen wij als gezin ook meer tijd te hebben voor een wat langere vakantie dan dit jaar. Niets is mooier dan met de kap open te rijden door het hooggebergte...

@ Scheur-ijzer; geen idee, want ik lees wel Autokampioen, Auto Motor Klassiek, de Zilverster, Youngtimer Magazin en diverse Duitse autobladen, maar... de Autoweek lees ik niet vaak... Welke W124 was dat? De sedan, de combi of de cabrio?

Bart81 zei:
Mooi gebied inderdaad daar, W124STER. Heb er zelf ook eens met de motor getoerd, het leent zich er perfect voor. Maarrehh, wat zie ik op de laatste foto? Dak dicht.... dat kan natuurlijk niet bij een cabrio! Ik heb zelf op mijn vakantie geen meter met het dak dicht gereden, zelf een paar spatten regen maken mij niet bang.

Een cabrio is wat mij betreft per definitie gemaakt om open te rijden en ik zal dat dan ook ten allen tijde doen (zelfs eens toen het sneeuwde, maar toen was mijn vriendin wel behoorlijk pissig :})

mwoah dat dacht ik in Nederland ook altijd, wat ik daar destijds ook vrijwel altijd deed. Maar hier in Z Spanje is het gewoon te heet om open te rijden in juli en augustus.

W124STER zei:
@ Scheur-ijzer; geen idee, want ik lees wel Autokampioen, Auto Motor Klassiek, de Zilverster, Youngtimer Magazin en diverse Duitse autobladen, maar... de Autoweek lees ik niet vaak... Welke W124 was dat? De sedan, de combi of de cabrio?

Het was de rode cabrio... kan bijna niet missen dat dat deze was. Hij stond op de myautoweekpagina (ofzo, die is ook nieuw), daar plaatsen ze altijd een bijzondere myrevieuw. Ik weet uit mijn hoofd niet meer welk nummer het was (wel recent), misschien weet één van de andere forummers het nog.

Scheur-ijzer zei:
W124STER zei:

Het was de rode cabrio... kan bijna niet missen dat dat deze was. Hij stond op de myautoweekpagina (ofzo, die is ook nieuw), daar plaatsen ze altijd een bijzondere myrevieuw. Ik weet uit mijn hoofd niet meer welk nummer het was (wel recent), misschien weet één van de andere forummers het nog.

Bedankt (tu) ! Dan ga ik 'r naar op zoek. Altijd leuk om je eigen auto terug te vinden in een blad als de Autoweek.

Ik had nog een paar minutjes over, hier de link naar mijn scan.

https://img18.imageshack.us/img18/1471/scannen0005u.jpg

audi80coupe zei:
Ik had nog een paar minutjes over, hier de link naar mijn scan.

https://img18.imageshack.us/img18/1471/scannen0005u.jpg

... posts liepen even langs elkaar heen, maar ik heb 'm nu gezien. Bedankt! Inderdaad helemaal leuk en ... eerlijk is eerlijk, best een beetje trots B)

... toch nog een vraag; in welk AW nummer stond 'ie? Dan bestel ik dit nummer na; die moet natuurlijk in het archief!

Ik niet begrijp niet. Zijn dat niet je eigen ervaringen? En zo ja, dan moeten die dus op één of andere manier of toevertrouwd zijn aan een AW-redacteur of door jezelf op de AW-site geplaatst zijn? En als dat laatste zo is, dan informeert AW je toch wel even als je ervaringen op papier gedrukt en gepubliceerd worden?

GroteFoto-3J68KIYT.jpg

De vraagtekens boven mijn hoofd vieren hoogtij.

Het zijn gewoon zijn eigen ervaringen die in de review zijn geschreven, licht ingekort. Iedere week wordt één review gepubliceerd.

En als dat laatste zo is, dan informeert AW je toch wel even als je ervaringen op papier gedrukt en gepubliceerd worden?

Dat vind ik ook: waarom stuurt de redacteur die de revieuw plaatst niet even een PB :S (niet voor de toestemming, maar als kennisgeving)

En AW publiceert dat dan ongevraagd en meldt dat ook niet even aan de schrijver van de uiteindelijke tekst in het blad?

Fijne mensen.

'T is onbeschoft. Een ander woord kan ik er niet voor vinden. Los van het feit dat je je toestemming vanzelfsprekend zou geven.

Ik ken Autoweek-het-blad niet goed genoeg, maar dit riekt naar onfatsoenlijkheid. Aan de andere kant, de AW-lezer (wie is dat eigenlijk en wat interesseert hem?) maakt zo wel kennis met een prachtige Teutoon.

Verrijking van het volk.

Terug
Bovenaan