Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Had gehoopt dat hij vanmiddag gereed voor gebruik zou zijn, maar er is nog een klein probleempje met de verdeler. Deze is nog nooit vervangen en dat wordt hij wel nu de Mercedes op LPG gaat draaien. Bijna iedereen "vergeet" de dingen zoals bougies, de bougiekabels en de verdeler mee te nemen bij de inbouw van LPG. Dat is de verkeerde zuinigheid (kost rond de 150 euro) en niet vervangen kan er toe leiden dat de motor niet fatsoenlijk loopt en er veel problemen zijn of komen.
Ik verwacht ze niet, maar het inbouwen duurt wat langer dan verwacht. Ach, de auto loopt tegen de 24 jaar en voor het zover is zit LPG er wel in. Geen haast....

Zo zijn we weer een paar tips verder. Misschien hebben we hier de reden dat sommige LPG'ers niet mooi stationair lopen?

Ik ben verder benieuwd wat de totale kosten voor inbouw worden; dit soort dingen bij elkaar opgeteld, maken het niet goedkoper.

Hoe-dan-ook; later deze week de eerste LPG-rijervaringen?

Deze W124 400E heeft nogal wat Laufleistung. Had nog niet eerder gelezen van een W124 met het V8 M119 blok op LPG. Deze heeft het dus wel even uitgehouden... wordt het toch lastig; een 100% pure W124 Diesel of een <100% pure W124 V8?

Vandaag gebeld door de LPG-inbouwer dat de computer die de stappenmotor aan moet sturen kapot is. Dat betekende dat de 260E 3.000 tpm stationair draaide. "Draaide", want dit probleem is opgelost door een andere computer, zodat de motor weer prachtig rondloopt.
Nu nog 6 rubbertjes voor de injectoren (de moeten morgen binnenkomen), want hij lekt brandstof. Dan is de auto helemaal klaar en tiptop in orde.
Kosten ??? Meer dan 2.000 euro moet het wel worden...
ALS ik er mee gereden heb kom ik terug om de 1e ervaringen van een W124 op LPG te melden !

Vandaag de Mercedes opgehaalt en een stuk gereden. Fantastische installatie. Deze is trouwens van Koltec. Prins levert geen LPG-installatie voor dit type auto en motor. Ik heb 1 foto kunnen maken en dat is de motor en LPG-verdamper. Schakelt bijzonder snel over van benzine op gas. Even het gaspedaal intrappen is al voldoende.

30kgioo.jpg

Ik heb nog een vraag aan de geleerden..misschien kan 500E mij hier een antwoord op geven.

De Tempomat stottert bijna de hele tijd alsof de gasklep open en weer dicht gaat. Dit is te verhelpen door een heel klein beetje gas bij te geven, maar dat zou de CC natuurlijk zelf moeten doen. Kan het een vervuilde gasklep zijn ? ---> die schoon laten maken en het probleem is verholpen of is het iets van electronische aansturing ?
Alvast dank voor het meedenken en (eventueel) een antwoord !

Heb je nu een injektiegas instalatie of met een mengstuk? als je een zgn venturi mengstuk gas instalatie hebt krijg je altijd te maken met backfire, is een oudsysteem maar op een oude auto kun je ook injektiegas inlaten bouwen alleen geen g3 natuurlijk .

Injectie...Start altijd op benzine. Geen G3 helaas, dus effe 100 euro per maand aftikken aan de belastingdienst. Nog ruim een jaar en dan is de W124 belastingvrij.

... goed dat eerste kilometers naar tevredenheid zijn! Ik geloof dat er best veel mensen zullen zijn die dit topic volgen en benieuwd zijn naar je ervaringen; als jouw W124 met deze kilometerstand het lang gaat volhouden op LPG, wordt het misschien voor anderen ook aantrekkelijk om de beste Benz aller tijden te gaan rijden. Niet verkeerd, zeg ik :)

wibi zei:
Ik heb nog een vraag aan de geleerden..misschien kan 500E mij hier een antwoord op geven.

De Tempomat stottert bijna de hele tijd alsof de gasklep open en weer dicht gaat. Dit is te verhelpen door een heel klein beetje gas bij te geven, maar dat zou de CC natuurlijk zelf moeten doen. Kan het een vervuilde gasklep zijn ? ---> die schoon laten maken en het probleem is verholpen of is het iets van electronische aansturing ?
Alvast dank voor het meedenken en (eventueel) een antwoord !

Een antwoord op je vraag heb ik niet (zonder Olving kom ik nergens....), maar via www.mercedesforum.nl zul je wel een antwoord moeten kunnen krijgen. Er staat daar bijvoorbeeld een topic over de tempomat in combinatie met een W124 van 1986 (andere probleemmelding), waar iemand antwoord geeft 'met verstand van zaken'. Kun je altijd proberen, niet waar?

Grappig..heb ik al een beetje doorgenomen en denk dat een vuil gasklephuis de boosdoener is. Mocht er iemand anders nog iets weten houd ik me aanbevolen.
Met dank collega !

so7a0o.jpg

.... ondertussen loopt er een zoekopdracht bij 500E voor een W124 Diesel (toch wel...). Een 400E op LPG is een goede tweede keus, maar dan toch wel nadat de Diesels uitverkocht blijken te zijn. Ben natuurlijk heel nieuwsgierig wat dit gaat opleveren. Feit is dat ik mijn Volvo S60 hierop ga inruilen. Dagelijks even kijken op de site en oefenen met de werkopdrachten uit het boek "Geduld hebben voor dummies". Nu zag ik vandaag deze foto van een 300E met in de rechterbovenhoed een W124, MoPf 1 in 744... zou dat 'm zijn...?

Prachtig gevonden, maar dat is het probleem niet. De Tempomat doet er juist alles aan om de ingestelde snelheid vast te houden door gas te geven of op de motor te remmen met schokkerig rijgedrag als gevolg...Als de Tempomat een klein beetje gas zou geven is er geen enkel probleem. Denk dus dat de gasklep dat juist niet goed meer kan...erg vuil dus...

Mooie auto Ster...is een Einspritzung, dus LPG of laat je die inbouwen ?

wibi zei:
Mooie auto Ster...is een Einspritzung, dus LPG of laat je die inbouwen ?

... nee, het wordt niet deze E maar een Diesel. Ik krijg natuurlijk gewoon een mailtje / telefoontje als die binnen is, maar ik zag op de foto van de 300E (staat op de site van 500E) de bewuste zilvergrijze W124 in de rechterbovenhoedk... en dan denk je, zou dit mijn nieuwe oude Diesel kunnen zijn? Kortom, geduldig wachten tot het bericht komt dat m'n Diesel er staat, is niet mijn sterkste kant...

wibi zei:
Prachtig gevonden, maar dat is het probleem niet. De Tempomat doet er juist alles aan om de ingestelde snelheid vast te houden door gas te geven of op de motor te remmen met schokkerig rijgedrag als gevolg...Als de Tempomat een klein beetje gas zou geven is er geen enkel probleem. Denk dus dat de gasklep dat juist niet goed meer kan...erg vuil dus...

Als je mijn schemaatje bedoelt (die ik overigens uit de WIS-cd heb gehaald, bij het hoofdstuk tempomat en veel voorkomende problemen met de tempomat): Het omschrijft toch redelijk goed jouw probleem?

W124STER zei:
... nee, het wordt niet deze E maar een Diesel. Ik krijg natuurlijk gewoon een mailtje / telefoontje als die binnen is, maar ik zag op de foto van de 300E (staat op de site van 500E) de bewuste zilvergrijze W124 in de rechterbovenhoedk... en dan denk je, zou dit mijn nieuwe oude Diesel kunnen zijn? Kortom, geduldig wachten tot het bericht komt dat m'n Diesel er staat, is niet mijn sterkste kant...

Wachten vind ik ook niet makkelijk. Eigenlijk is het kopen niet er allerbelangrijkste en het leukste.....dat is (voor mij) het zoeken !
Veel plezier met het zoeken...morgenvroeg roept de plicht weer...veeeel te vroeg, dus ga naar mijn mandje. Dat heb je met vroege dienst !:LOL:

W124STER zei:
@ Vinnievw; de WIS-cd? Is die vrij verkrijgbaar (en hoe dan)?

Die heb ik ooit gekocht via marktplaats, staat werkelijk alles in over de W124 (ook zes pagina's met Fehlersuche over de Tempomat op de W124 dus).

Vinnievw zei:
W124STER zei:
@ Vinnievw; de WIS-cd? Is die vrij verkrijgbaar (en hoe dan)?

Die heb ik ooit gekocht via marktplaats, staat werkelijk alles in over de W124 (ook zes pagina's met Fehlersuche over de Tempomat op de W124 dus).

... gaan we daar naar op zoek, bedankt!(y)

Afspraak gemaakt met de garage voor a.s. donderdag. Zeker moet er gekeken worden naar de Tempomat, maar er moeten wat kleine dingetjes gebeuren, zoals inbouwen armsteun. Mag hopen dat het ook wat beter weer wordt. Dan kan ie eens een keer gewassen op de foto....

Volgens mij zijn de laatste reacties niet meer W124 gerelateerd, terwijl ik alleen beter weer wil om de Mercedes eens te kunnen was en plaatjes te kunnen schieten...
Ben het trouwens wel met deze recties eens...

Vandaag voor het eerst LPG kunnen tanken in mijn pas aangeschafte 260E automaat. Er kwam (afgerond) 1:8 uit de berekening. Zou ietsjes beter mogen, maar met winterbanden en een automaat hoor je me niet klagen. Dit is het verbruik wat ik wel verwachtte...

Gemixed....de helft snelweg en de andere helft door de stad...kan er een procentje langszitten...(geintje ! :))

Dan vind ik het een net verbruik aangezien je op LPG rijdt en een automaat hebt. Winterbanden schelen inderdaad ook nog wel iets.

Ben ook niet ontevreden, maar had gehoopt op 1:9...daar ga ik aan werken.

Volgende week ga ik ongeveer 70% van de kilometers over de snelweg afleggen en zou het verbruik beter moeten worden...

... Ik weet dat deze al een keer eerder is gepost, maar op een W124 topic mag die natuurlijk niet ontbreken...

23s9jxl.jpg

Schön

Samen met deze Mercedes is dit een schitterend plaatje, maar er doorheen rijden is minder.
En om nu deze auto te laten staan is ook zonde...fahren !

250i05l.jpg

Een E60, de absolute top van de serie... nog nooit live gezien, maar een plaatje hiervan hoort ook in dit topic thuis.

Een tijd geleden zag ik er op onderstaande site nog een te koop staan:
https://www.german-car.net/de/youngtimer.php

Bizar snel ding, 388pk meen ik..

Mercedes-Fans-Facts
Mercedes E60 AMG

Motor: V8, 4 Ventile pro Zylinder, 5956 ccm Hubraum, Verdichtung 10,0 : 1
Leistung: 381 PS bei 5500/min, 580 Nm bei 3750/min :p
Getriebe: 4-Gang-Automatik mit Programmwahl
Fahrwerk: vorn Einzelradaufhängung mit McPherson-Federbeinen, Raumlenker-Hinterachse mit Zug- und Schubstreben, Gasdruckstoßdämpfer und Stabilisatoren rundum
Bremsanlage: innenbelüftete Scheibenbremsen rundum,
Felgen: 8,5 x17" Leichtmetallfelgen
Bereifung: 225/45 ZR17 (v) & 265/45 ZR17
Fahrleistungen: Höchstgeschwindigkeit 250 km/h elektronisch abgeregelt, 0-100km/h in 5,7 Sek.
Durchschnittsverbrauch: 15,1 l Super auf 100km, :rolleyes:
Leergewicht: 1700 kg
Basispreis: ca. 180.000 DM
produzierte Stückzahl: 147

W124STER zei:
Een E60, de absolute top van de serie... nog nooit live gezien, maar een plaatje hiervan hoort ook in dit topic thuis.

Nou, er zijn ook versies met V12. Zou mij niks verbazen als de Koenig M120 met 580 pk/800 Nm ook in een W124 ligt. De E60 heeft btw 381 pk/580 Nm.

Weide1 zei:
W124STER zei:

Nou, er zijn ook versies met V12. Zou mij niks verbazen als de Koenig M120 met 580 pk/800 Nm ook in een W124 ligt. De E60 heeft btw 381 pk/580 Nm.

...absolute top, in die zin dat die onderdeel uitmaakte van het standaard leveringsprogramma. En dan klopt het weer wel, toch?

Ja, wat is een standaard leveringsprogramma? Is maar net wat je daar onder verstaat. Zo standaard is de E 60 AMG ook niet.

... goede vraag. Ik heb van alle typen W124 de MB folder, maar die van de E60 ben ik nog niet tegengekomen. Ook op dealerprijslijsten van die tijd staat die niet. Maar hij was wel als serieproduct 'bestelbaar'. Dat maakt 'm een soort van standaard.

Terug
Bovenaan