Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Dionysus zei:
Een waardig opvolger van dè (jaja, tyfusstreepje) meester.

Blijft eeuwig zonde dat de granieten reputatie van 'Das Haus' na deze 2 meesters nooit meer dezelfde hoogte bereikt heeft.

Opgeslagen onder de favorieten en ik ga dit project met belangstelling volgen(tu)

smarter zei:
Dionysus zei:
Mooier dan dit zal een hogere middenklasse-sedan niet worden.

Autoriteit op wielen.

Maar dan graag wel mopf1 met oranje pinkers:

352_mercedes-500e-09.jpg

Beter wordt het gewoon nooit meer (tu)

Zo tijdloos schitterend mooi (tu)(tu)(tu)
De W212 haalt het hier niet bij. De heren designers in Stuttgart hadden gewoon de W124 als basis moeten nemen, en daar het nieuwe model E-klasse op moeten voortborduren. Nu is het een allegaartje geworden met die Ponton-wielkasten, belijningen lopen niet vloeiend door, lelijke te schuine chroomstrip over de zijkant....., het had allemaal niet gehoeven :,(
Nogmaals, ze hadden de W124 als uitgangspunt moeten nemen. Terug naar de basis, toen alles nog goed was :)

Agree. Het ging al fout bij de W210. De W211 vind ik dan weer een mooie auto, maar alleen pre-facelift. De latere modellen blinken ook uit in oubolligheid en de W212 is al helemaal but-ugly.

Twingo1 zei:
De voorkant is lelijk bij de W210. De rest gaat wel.

Je zegt het goed: Het gaat wel. Maar daarmee is alles gezegd.
Het W210 model straalt lang niet zoveel kracht uit als de W124.
En de W211 is weer voortgeborduurd op de W210. Bij de W212 had ik gehoopt dat meer zou worden teruggegrepen naar de W124.
In beperkte mate is dat ook wel gebeurd. Zo vind ik de neus van de W212 weer de kracht uitstralen van de W124. De achterkant van de S212 doet dat ook, die van de W212 is te lomp vormgegeven. Maar bij de zijkant van metname de W212 is het echt helemaal misgegaan. Teveel verschillende lijnen, hollingen en bollingen.

Ga maar even terug in de tijd: Eind jaren 80 en begin jaren 90 was er maar één allesoverheersende auto in de hoge middenklasse: De MB W124. Daar kon geen 5-Serie en al helemaal geen Audi 100 of A6 bij in de schaduw staan. Iedereen die het een beetje gemaakt had reed in die tijd W124. Van zo'n rol kan de W212 alleen maar dromen, hij zal hem nooit verkrijgen...

Dus MB: Ga bij het ontwerp van toekomstige modellen terug naar de oude kernwaarden, en kijk daarbij heel goed naar de W124 !!

Nou, als je zo'n nieuwe E ziet staan, en dan met name een Estate, een dikke (350 of 500) in de goede kleurencombinatie en uitrusting en AIRMATIC, dan staat er een monument van een auto.

Absoluut waar, de E Estate is zondermeer een dikke verschijning. Van de sedan kan ik dat helaas niet zeggen, van de zijkant bezien vind ik die niet mooi.
Maar de huidige E-Klasse heeft gewoon niet de overheersende rol in z'n segment die de W124 destijds had.

Fryske Hynder zei:
Nou, als je zo'n nieuwe E ziet staan, en dan met name een Estate, een dikke (350 of 500) in de goede kleurencombinatie en uitrusting en AIRMATIC, dan staat er een monument van een auto.

Een monument nog wel.... wat een onzin. Ben toch erg benieuwd naar je criteria van monument na je posts over oldtimer-kenmerken...

Om te zien is het een lompe bak, ik kan hem met de beste wil van de wereld niet mooi vinden. Zou hem evengoed graag als mijn auto in de garage hebben staan.

E61 zei:
Maar de huidige E-Klasse heeft gewoon niet de overheersende rol in z'n segment die de W124 destijds had.

Juist. Eigenlijk kan ik nu geen auto aanwijzen die dat nu wel heeft, in datzelfde segment. Ik denk dat de E39 voordeel had van het feit dat de W210 zo'n lompe sloep was, maar die verschillen zijn nu veel kleiner.

In de dagelijkse rijpraktijk is een dikke E zo'n beetje de fijnste auto die er te koop is.

Fryske Hynder zei:
In de dagelijkse rijpraktijk is een dikke E zo'n beetje de fijnste auto die er te koop is.

Je zou in je posts het woord IS eens wat vaker moeten wijzigen in VIND IK.
Ik heb ook gereden met de W212, en mij viel het erg tegen. Ik vond mijn E61 fijner rijden, en de F10 nóg een pak fijner.
En bovendien, momenteel wint de BMW 5 alle vergelijkende tests van de E-klasse.

Een test is altijd maar een paar dagen rijden. Als je langer met een auto rijdt worden verschillen groter. En dan blijkt een E fijner. Een 530dA is een geweldig fijne auto, laat dat ook duidelijk zijn, daar is geen discussie over.

Fryske Hynder zei:

Dat zou kunnen, maar op het ontwerp knap ik zo af dat die fijne rij-eigenschappen daar niet meer tegen op kunnen. Jammer, zeker voor een merk als Mercedes.

Ok, dat kan. Maar een 5 is een grote 3, je moet echt goed kijken om het verschil te zien. Uiterlijk bij een auto vind ik zelf niet overheersend overigens, gaat mij om de auto als geheel.

Fryske Hynder zei:
Ok, dat kan. Maar een 5 is een grote 3, je moet echt goed kijken om het verschil te zien. Uiterlijk bij een auto vind ik zelf niet overheersend overigens, gaat mij om de auto als geheel.

Dat laatste ben ik met je eens. En wat betreft, valt Mercedes mij de laatste jaren erg tegen, net als Audi. Met name bij Mercedes vind ik dat jammer, zeker in het licht van de W124. Van een opvolger van dat icoon verwacht ik simpelweg meer. Maar ja, dat is persoonlijk. Ik ken genoeg mensen die de nieuwe E prachtig vinden.

GroteFoto-MMA4ZOF3.jpg

Qua looks handhaaft zelfs de W123, 35 jaar oud, zich prima in zo'n rijtje met konten.

500 E zei:
Agree. Het ging al fout bij de W210. De W211 vind ik dan weer een mooie auto, maar alleen pre-facelift. De latere modellen blinken ook uit in oubolligheid en de W212 is al helemaal but-ugly.

(tu) kan het hier alleen maar mee eens zijn. Met de originele W211 is uiterlijk niets mis, en dat zeg ik niet snel van moderne Merc's. Snap niet hoe die 212 zo gekomen is. Ongekend wat is hier kunstmatig in "gedesigned". Je kan het niet eens meer overdesigned noemen.

labrang zei:
500 E zei:

(tu) kan het hier alleen maar mee eens zijn. Met de originele W211 is uiterlijk niets mis, en dat zeg ik niet snel van moderne Merc's. Snap niet hoe die 212 zo gekomen is. Ongekend wat is hier kunstmatig in "gedesigned". Je kan het niet eens meer overdesigned noemen.

Met de W211 was helemaal niets mis, maar hij miste uitstraling. Hij was te gewoontjes, beetje te iel, niet "dik" genoeg voor een Benz.
In de jaren 80/90 was de W124 een veel dikkere verschijning dan de BMW E34. Bij de W211 en de BMW E60 was dat precies omgekeerd, een E60 oogt veel "dikker" en krachtiger dan een W211.

Het echte Mercedes bestaat niet meer na ca. 1995. Bedankt, herr Schremp (td)

Zowel qua styling als engineering is het de laatste 15 jaar alles behalve 'das beste oder nichts'. De kernwaarde van Mercedes (ontwikkel de beste auto denkbaar en ga daarna maar kijken wat ie moet gaan kosten) is volledig verloren gegaan. Ook een Mercedes is tegenwoordig gewoon een consumptieartikel met een beperkte houdbaarheid, zowel kwalitatief als qua vormgeving. De markt en dus de huidige maatschappij als geheel vraagt hier blijkbaar om.

Voor mij houdt Mercedes op Bij de W124, W201 en W140, met als persoonlijk hoogtepunt de W126.

1980-Mercedes-Benz-S-Class-W126.jpg

Maar goed, das war einmal... Gelukkig zitten ze verdomd goed in elkaar en zijn er meer dan genoeg van gemaakt om de komende tientallen jaren nog een mooie te kunnen vinden.

E61 zei:
In de jaren 80/90 was de W124 een veel dikkere verschijning dan de BMW E34
E61 zei:
Bij de W211 en de BMW E60 was dat precies omgekeerd, een E60 oogt veel "dikker" en krachtiger dan een W211.
E61 zei:
beetje te iel,

wat is die obsessie met obesitas? Dikker dikker dikst. Wanneer komt er weer een woord als elegant in de vocabulaire? Of ben ik nu een wijf?
Ik vond iel nou ook niet bepaald van toepassing op de W211.

Tuurlijk, de E34 en de W124 vergelijken is logisch. En toch klopt het niet helemaal. Ten eerste kwam de W124 in 1984. En de E34 in 1989. Dat is in een autoleven heel lang.

Ten tweede lagen de merken BMW en MB toen nog veel verder uitelkaar. De BMW was veel dynamischer in z'n rijgedrag dan de statige en comfortabele MB. En zo waren ze ook gestyld.

Het is een beetje appels en peren.

labrang zei:
wat is die obsessie met obesitas? Dikker dikker dikst. Wanneer komt er weer een woord als elegant in de vocabulaire? Of ben ik nu een wijf?

Lekker dik is mooi. Je mag best wat indruk maken op je medemens, en dat doe je met een dikke auto. Dat is wat anders dan obesitas.
Wat ík dan weer niet snap, is een opmerking over een auto of motor "oogt lekker agressief!" Agressie is nooit goed. Maar een beetje dik doen kan echt geen kwaad hoor!

Dionysus zei:
GroteFoto-MMA4ZOF3.jpg

Qua looks handhaaft zelfs de W123, 35 jaar oud, zich prima in zo'n rijtje met konten.

Mooi plaatje, het herhalen waard. Voor mij is in dit rijtje alleen de W210 niet mooi. De W212 vind ik ook lelijk. De andere combi's ogen voor mij goed, zoals het een MB betaamt.

Inderdaad, wat een stompzinnig gelul. Eén van de mooiste én beste Mercedessen aller tijden wordt momenteel gemaakt. De CL.

997 GT2 RS zei:
Inderdaad, wat een stompzinnig gelul. Eén van de mooiste én beste Mercedessen aller tijden wordt momenteel gemaakt. De CL.

Het is niets anders dan mijn persoonlijke mening en daar sta ik absoluut achter. Dat er een hoop mensen anders over denken blijkt inderdaad wel aan het aantal nieuwe Benzen op onze wegen.

Als ik zelf moet kiezen weet ik het wel:

Mercedes-Benz-CL-Class_2011_photo_09.jpg

Mercedes-Benz-S-Class_Coupe_1981_photo_06.jpg

Ik ben het wel met Smarter eens.
De beste en mooiste Benzen ever zijn voor mij de W116, W126 en W124, zowel de afwerking als de belijning.
Alle latere modellen hebben dat niveau niet meer geëvenaard.

Audi80Coupé zei:

Die werd door smarter ook genoemd.

En ook ik kan de redenatie wel volgen. Los van de absolute technische suprematie van de huidige Benzen t.o.v. de vroegere Benzen, is het qua styling allemaal niet beter geworden de laatste 10 jaar. Labrang zei het heel treffend: "Snap niet hoe die 212 zo gekomen is. Ongekend wat is hier kunstmatig in "gedesigned". Je kan het niet eens meer overdesigned noemen. En die observatie deel ik.

Ik zie iedere dag een CL 63 AMG, van-na-de-facelift, en mooi kan ik hem niet vinden. Wel indrukwekkend, maar daar gaat het hier niet over. Een C140 is ook indrukwekkend. Maar Mozes, wat is die lelijk.

Audi80Coupé zei:

mooie belijning, i.m.o. te klein voor "een echte Benz". Daarbij heeft het dashboard van de W201 mij nooit helemaal kunnen bekoren.

Eigenlijk vind ik de W202 (eerste C-klasse) mooier dan de W201.

Audi80Coupé zei:

W201! : Als je het mij vraagt het allerzuiverste Sacco ontwerp zonder enige concessies. Wat aan de compacte kant voor echt gezinsgebruik, maar o zo puur en zelfs beter in balans als de W124:

MERCEDESBENZ190-W201--medium-936_2.jpg

Mercedes-Benz%2BW124%2B-%2B1984%2Bto%2B1996%2B(19).jpg

Een 201 in de juiste configuratie mag bij mij zo het pad op: een 190 E 2.6 Sportline Aut in 888 Beryll Metallic met cognac leder of zwart Karo met alle opties, maar zéker wiswasjes, schuifmans, Sportline, vijftiengaatsen, middenarmsteun, getint glas en hoofdsteunen achterin.

smarter zei:
Audi80Coupé zei:

W201! : Als je het mij vraagt het allerzuiverste Sacco ontwerp zonder enige concessies. Wat aan de compacte kant voor echt gezinsgebruik, maar o zo puur en zelfs beter in balans als de W124:

Wat aan de compacte kant? Ik kan met mijn 1.95 niet fatsoenlijk in een W201 (met schuifdak, en dat hebben ze vaak) zitten. Qua rijden echter, als ik het vergelijk met mijn W124 eerste serie, vind ik een W201 prettiger sturen: je merkt dat je met een wat kleinere auto op stap bent (die ook wat minder weegt).

Misschien ooit nog eens voor erbij, een W201 (zonder schuifdak dan).

Tja, kombi's zijn van de laatste 15 jaar. Daarvoor waren het pakezels.

Mercedes%20300%20D%20Kombi_003b.jpg

Wel mooie pakezels trouwens, maar toen kennelijk nog niet zo commercieel interessant als nu.

bmw_m5_touring_ebay.JPG

En ook toen al had je hele snelle pakezels.

Audi80Coupé zei:
Wat ik jammer vind is dat de W201 nooit als kombi is geleverd, dat had toch zeker een goede zet kunnen zijn van MB.

Ik denk dat je hiermee de huidige trends en wensen vertaalt op auto's uit een heel ander tijdperk. Toen was een kombi absoluut niet chique, maar zuiver functioneel. Dus onzinnig om van die baby-Benz een kombi te maken, veel te krap en klein. Nu, met de mini clubman is het helemaal hot om een 'lifestyle combi' te hebben, wel vorm, maar geen functie...

Ik heb de W124 altijd veel mooier gevonden dan de W201.
De W201 had destijds de bijnaam "BabyBenz". En zo zag ik hem eigenlijk ook wel, niet als een volwaardige Benz.

Akkoord, misschien was de Kombi toen niet zo hip maar dit had een flinke stap in die richting kunnen zijn, er is ooit eens een '86-er W201 omgebouwd naar Kombi met W124 onderdelen, dat zag er gewoon heel goed uit.

Het design van de W201 is evenwichtig en daarmee een klassieke schoonheid die, als een goede wijn, met de jaren haar schoonheid niet verliest. De W126 heeft precies hetzelfde.

Alleen daar waar de W201 "klein" is, daar is de W126 "groot". En de W124 is qua afmeting precies goed. En door de schuine achterlichten en de iets "snellere" gril is hij iets dynamischer.

Maar alle drie zijn hoogtepunten uit de moderne ontwerpgeschiedenis. Daar bestaat, vanaf mijn bank althans, geen enkele twijfel over.

Iedere keer als ik een knappe W201 in de juiste specificatie zie rijden ben ik helemaal van de kaart. De laatste uitvoering (met 'Sacco bretter' en 15 gaats, dus v.a. 1989) is gewoon helemaal af voor mij.

Deze doet mij erg weinig:

Mercedes-Benz-190E_1984_photo_07.jpg

deze had ik al geplaatst, maar vind ik helemaal ultiem (afgezien van het kleurverschil op een officiële persfoto...(td)):

Mercedes-Benz-190E_1984_photo_06.jpg

Het zijn de kleine dingen die het hem doen.

Als ik die W201 modellen zo zie, mis ik mijn Heliosgele 190 E met Dattel interieur. Ik heb daar tot op de dag van vandaag spijt van dat ik die heb verkocht.

Leitner zei:
Als ik die W201 modellen zo zie, mis ik mijn Heliosgele 190 E met Dattel interieur. Ik heb daar tot op de dag van vandaag spijt van dat ik die heb verkocht.

Ik heb inderdaad met een hele bijzondere combinatie van opperste verbazing en hebzucht de foto's destijds tot me genomen, zo kan ik me herinneren.

[size=small]… wat een interessante posts in mijn auto topic! Mooi om mee te lezen (tu). De verdwaalde opmerking van E61 over de W202 deel ik grotendeels. Gevoelsmatig ('voor mij' / 'vind ik') is de W202 eerder de voorzetting van de W124 (qua beleving) dan de W210. Zo zet ik qua design liever een E500 (W124) naast een C43AMG (W202) dan een E500 (W124) naast een E500 (W210)…

…schrijf rustig door allemaal, ik heb weinig tijd deze week en volg dit ‘zelfontbrandend’ topic ook graag lezend!

PS: Smarter, met dank voor de post van Bruno Sacco. Die moest er natuurlijk al veel langer in :(…[/size]

... wat staat er voor de W124 liefhebbers toch mooi spul in Castricum en Alkmaar; 400E, E420 en 500E. Zouden de tijdelijke eigenaren voor de beste inzending op dit forum er niet één moeten verloten? Ik noem maar iets?

Terug
Bovenaan