Ik heb paar weken een auto ter beschikking. Hij is niet van mij hoor maar wel even leuk om ervaring te delen.
Mijn tweelingbroer heeft een zwarte MG ZS EV (met zwarte accenten ipv chroom/alu) van de zaak en een zwarte
Aston Martin V8 Vantage die te koop staat ivm verhuizing. Daarvoor had ie een zwarte Nissan 350Z en Lexus IS. Binnenkort verandert ie van baan en moest ie een dagelijkse auto hebben. Hij heeft die alvast aangeschaft omdat hij deze Fiesta Sport tegenkwam en deze was precies zoals hij hem wilde. Soms heb je de auto met bv felblauw dashboard maar daar had ie geen zin in. Drie auto's is wat overdreven en ook onze moeder is afgelopen week verhuisd (bij mij in de omgeving) dus kon de auto wel even gebruiken om haar ook af en toe te helpen.
Exterieur
Zwart is dus zijn 'kleur' voor auto's. Ik had zelf een zwarte Pixo en ik vind het echt vreselijk qua viezigheid e.d. Ik had sowieso liever een Pixo in een kleur gehad. Desondanks staat zwart wel volwassen en soms ook wel 'stoer'. Deze Sport heeft o.a. een 'diffuser' maar vooral de dikke achterspoiler vind ik geslaagd en de sideskirts geven de auto een stevige look ivm 'normale' Fiesta's. De zwaar aangezette voorspoilers hadden van mij niet gehoeven maar past er wel bij. Het is wel een auto die ik qua looks ook zou kiezen.
Interieur
Het interieur is speels en deze heeft een mooie subtiele groene kleur op het dashboard. De klokken achter het stuur hadden van mij wat duidelijker/simpeler mogen zijn en ergonomisch is het even wennen. Zeker als je Japanse auto's gewend bent want het gebruik is vaak net weer andersom. Ik vind knoppen alleen niet heel degelijk aanvoelen, ook niet linkerhendel achter het stuur. Ook de portieren klinken voor geen meter als je ze dicht gooit. En een kraakje heb ik ook al gehoord.
De sportievere stoelen zitten erg fijn en de zit is ook lekker sportief en laag. Voorruitverwarming zal vast fijn zijn in de winter maar ik vind al die lijntjes in de voorruit maar irritant. Zeker als het donker is en koplampen schijnen er op. Verder is de auto wel lekker luxe uitgevoerd.
Motor
Koud klinkt de viercilinder wat rauw maar op temperatuur is het een erg fijne motor. 120pk bij nog geen 1000 kg is ruim voldoende. In de eerste versnelling is het prima maar naar zijn twee en al op wat snelheid trekt de motor er goed aan. Zo rond de 3000 toeren doet ie zijn werk het beste, anders dan bv de Pixo die onderin erg goed oppakte. Ik hou daar echter wel van. De schakelbak is trefzeker. Enige minpunt is dat ie vanaf 80 km/h en in zijn 5 al snel veel toeren maakt en je verlangt naar een 6e versnelling. Geen idee hoe zuinig de auto is.
Rijgedrag
De Fiesta staat bekend om zijn rijgedrag en dat is terecht. Wat een heerlijke autootje om mee onderweg te zijn! De pittige motor past goed bij het stevig maar perfecte onderstel. Hij is beslist niet te stevig/oncomfortabel. De laatste nieuwe auto die wij vroeger thuis hadden (voor ik uit huis ging) was in 2003 de Mazda3 2.0 Sport en daar doet deze auto mij erg aan denken. Die had ook lekker direct besturing en een sportief onderstel.
+ Sportief uiterlijk
+ Dynamisch en volwassen rijgedrag
+ Pittige motor
+ Fijne zitpositie
- Voelt minder degelijk aan
- 6e versnelling gewenst
- Matige speakers.
Al met al zou het ook voor mij de ideale auto zijn. Licht, vlot en heerlijk sportief rijgedrag zonder in te hoeven boeten op comfort.