MCW: Ford Fiesta 1.6 Sport '10

Hmmm. Hoop echt voor je dat dit netjes door de tegenpartij opgepakt wordt. Maar meewerken als je bij een ander schade veroorzaakt is niet erg populair, zeker als er geen direct bewijs is. Dus ik vrees dat dit nog wel een staartje krijgt. Het is ook geen goedkope schade zo te zien. Misschien kunnen jullie het buiten de verzekering oplossen samen met een autospuiter die buiten werktijden wat wil bijverdienen.

Maar goed, misschien wil je communicatie over hoe dit aan te pakken sowieso niet op een openbaar toegankelijk forum zetten, aangezien je buurvrouw het technisch gezien ook allemaal kan meelezen :rolleyes:

Het eerste contact klinkt goed. Boos worden kan altijd nog de constructieve route is gevoelsmatig lastiger maar brengt je meestal meer.

Ze heeft netjes samen met mij schadeformulier ingevuld. Voor de achterkant moet ik dan nog nagaan hoe duur het ongeveer zal worden en dan zsm opsturen. Ze schaamde zich en zei nog paar keer sorry. Naar eigen zeggen had ze het echt niet gemerkt door radio aan en doordat ze heel erg moe was.

Zonder achterkant kan ook. Ik heb recent ook een parkeerschade gehad terwijl mijn auto geparkeerd stond.

Ingediend bij de verzekering en kon direct naar de spuiter

Vanmorgen bij schadeherstelbedrijf geweest. Wordt sowieso bumper spuiten en nieuwe spatbord. Helaas nog wel 4 weken wachten. Wel de auto gepoetst (die was sowieso vies) en de schade valt nu íetsjes minder op.

Net te horen gekregen dat ik dichter bij huis ga werken (stage) vanaf september. Dus rond die tijd ga ik de auto toch maar verkopen. Het is wel fijn om te hebben maar echt nodig is het dan al helemaal niet meer. Kan ie tenminste nog verkocht worden in goeie staat en met weinig kilometers er op. En vanaf volgend jaar woont mijn moeder redelijk in de buurt dus kan ik altijd haar auto gebruiken als ik ergens heen wil. Als ik na studie meer ga verdienen (hoewel ik waarschijnlijk toch weer door ga studeren) kan ik altijd nog kijken naar een leukere auto mocht ik daar zin in hebben.

Heeft de schadehersteller al een kostenraming gemaakt? Ik weet niet wat je voor de Pixo hebt betaald cq wat 'ie waard is maar je zou het anders eventueel nog op een gevalletje Total Loss kunnen gooien, mocht je er toch vanaf willen?

Ik hou 'm nog wel een paar maanden hoor :) Schade is rond de 1.000 euro exclusief BTW. En als alles goed gaat betaalt de verzekering van de tegenpartij het dus ik laat dat wel fixen. Auto heeft maar 53.000 km gelopen, kan ik straks prima weer verkopen.

Ziet er niet uit met al die weerspiegelingen maar het ziet er irl weer retestrak uit.

I8UDssO.jpg

Onderdelen zijn niet zo duur maar uiteraard spuitwerk e.d. is duur. Dus 1.316 euro voor de tegenpartij ;) Portier ook met een laagje overgespoten zodat kleurverschil (nieuw vs 12 jaar oud) niet opvalt en dat doet het zeker niet.

Ik had destijds 2e hands winterbanden gehaald voor goed prijsje en paar weken geleden kwamen nieuwe Bridgestone zomerbanden binnen. Beetje laat maar binnenkort op laten zetten en wat puntjes op de i en dan hopelijk tot september niks meer tot ik 'm kan verkopen.

Ik fiets al geruime tijd vrijwel iedere keer naar het werk dus de auto gebruik ik erg weinig. Nu juist om af en toe ergens heen te gaan. Nog altijd een prima rationeel vervoersmiddel om van A naar B te gaan.

Vanaf september woon ik maar 7,2 km van werk af itt de 17,7 km van nu. De auto zal ik voor zo'n stukkie nooit pakken, ook niet met slecht weer. En vanaf volgend jaar woont mijn moeder in de buurt en ze gaf al aan dat ik haar auto regelmatig mag gebruiken. Een auto komt er wellicht wel weer als ik leerling-af ben en weer fatsoenlijk ga verdienen. Heb ook al drie boetes gehad voor 5 km/h (incl. correctie) te hard rijden.. o_O

g6z5Vl1.jpg

6imYN0W.jpg

T0FNPDP.jpg

Sinds vrijdag voor een week met familie in het schitterende Zuid-Limburg. Het motortje doet goed zijn werk, ook op stijle heuvels. Anders dan mijn moeders Clio IV, die komt pas na 2.000 toeren tot leven. Als ik meer te besteden heb en evt een auto ga kopen dan wordt het wel een grotere auto dan de Pixo, sowieso qua looks en qua comfort, hoewel het mij prima overal brengt. Het wat meer spartaans rijgedrag (muv wat springerig) bevalt mij wel, stuurt goed en schakelt lekker. Zo'n Renault was toen mooi en reed lekker maar vind vaak bij Franse auto's dat ze na verloop van tijd toch wat 'zompig' rijden qua sturen, pedalen en schakelen. Heel anders dan bv Mazda's. Dat directe heeft de Pixo natuurlijk niet maar het is wel een redelijk fijn gooi-smijtding waar Japanners toch vaak beter in zijn.

MCW 84 zei:
g6z5Vl1.jpg

6imYN0W.jpg

T0FNPDP.jpg

Sinds vrijdag voor een week met familie in het schitterende Zuid-Limburg. Het motortje doet goed zijn werk, ook op stijle heuvels. Anders dan mijn moeders Clio IV, die komt pas na 2.000 toeren tot leven. Als ik meer te besteden heb en evt een auto ga kopen dan wordt het wel een grotere auto dan de Pixo, sowieso qua looks en qua comfort, hoewel het mij prima overal brengt. Het wat meer spartaans rijgedrag (muv wat springerig) bevalt mij wel, stuurt goed en schakelt lekker. Zo'n Renault was toen mooi en reed lekker maar vind vaak bij Franse auto's dat ze na verloop van tijd toch wat 'zompig' rijden qua sturen, pedalen en schakelen. Heel anders dan bv Mazda's. Dat directe heeft de Pixo natuurlijk niet maar het is wel een redelijk fijn gooi-smijtding waar Japanners toch vaak beter in zijn.

De zwarte naast de Renault rijdt denk ik ook wel prima.

Zeker doen.

GdAMWF8.jpg

Mooie wandelroutes in de buurt en met de auto ben je overal zo. Het dal bij Epen/Diependal/Terziet is ook niet ver want supermooi is. En genoeg mooie fietsroutes (helaas niet gedaan dit keer)

Ja Epen ken ik wel, daar kocht ik elke dag een dikke ijsco , bij 1 of andere fruitstalletje. Ik ga dit park zeker in de groep gooien volgdnd jaar.

Een Pixo niet mee gereden maar ik denk aardig vergelijkbaar met de Micrra (K12) die mijn vrouw had. Die reed best fijn en van binnen ruim. Toen we hem verkochten bleek hij ook nog waardevast.

Overigens weggedaan omdat mijn vrouw ander werk kreeg (thuiszorg) en een private lease dan toch ontzorgend is als er wat aan de hand is.

aDkHzDy.jpg

xsPQn70.jpg

EHMde0m.jpg

vW9XUHx.jpg

CbCiK83.jpg

Over twee weken heb ik drie weken vakantie en daarna begin ik te werken/leren in een plaats in de buurt. Zoals eerder aangegeven gaat de Pixo er dan uit. De auto was primair gekocht voor de wintermaanden en als het weer bar en boos was of ik iets langer wilde slapen... :T Als ik dagdienst heb gaat mijn wekker namelijk om 5:30 als ik met de fiets naar werk ga, met de auto kan dat 6:15 zijn (eten in de auto). Iedereen heeft gezien dat het erg weinig heeft geregend dus ik gebruik de auto voor werk erg weinig. Des te meer gebruik ik 'm voor leuke dingen zoals ergens een Klompenpad lopen, familie of vrienden opzoeken of mee op vakantie. In dat opzicht ga ik een auto echt wel missen! Echter heb ik het 15 jaar lang ook zonder gekund en nu ik nog een opleiding volg verdien ik te weinig (duur huis) om langer een auto te rijden. Hier had ik natuurlijk al rekening mee gehouden. Ik heb er nu ongeveer 9.000 km mee gereden en dat zal bij verkoop waarschijnlijk 10.000 km zijn (dan heeft ie 58.000 km gereden). Dus even een teruguitblik:

Voordelen:
Het is een vrij volwassen auto. Ik vind de besturing en de schakelbak plezierig en ik zit ook met mijn 1m93 helemaal prima achter het stuur. Ik ben van huis uit nieuwe auto's gewend en altijd boven het B-segment. Toen mijn 2lingbroer nog nieuwe auto's testte voor autogetest.nl hielp ik wel eens mee en kon ik dus ook in nieuwe auto's rijden. Later ook in nieuwe Tesla's en MG's (bijna een ZS gehad ipv de Pixo). Ik ben dus wel aardig wat gewend alleen niet in het A-segment, behalve de VW Up! van Greenwheels. Ook de motor doet het goed, ik kom vlot mee met het verkeer en boven de 100 km/h ervaar ik geen problemen en ook in de heuvels van Z-Limburg ging het erg goed! In het begin heb ik bijgehouden hoeveel ik verbruikte en dat was rond de 1:19. Uiteraard is de auto licht en wendbaar en was de aanschaf van zo'n autootje vooral een rationele keuze. Ik word natuurlijk niet warm van een Pixo. Ergonomie is dik in orde en ik miste een toerenteller ook totaal niet. Elektrische ramen, airco, radio, stuurbekrachtiging, ABS en een houder voor mijn telefoon voor de navigatie is eigenlijk voldoende.

Nadelen:
Het is en blijft een goedkope en kleine auto. Dat betekent wat springerig en stevige demping. Ik kan superslecht tegen geluidjes en bij slecht wegdek en oneffenheden hoor je toch wel wat ge'kloink' en ik vind het motorgeluid wat minder. Bijna een nagelend dieselgeluidje bij sommige handelingen. Bv als je gas geeft als je iets lager in de toeren zit. Bij contante snelheden overigens geen last van. Het is metallic lak maar bij dit soort goedkopere autootjes niet van het beste kwaliteit natuurlijk. Spiegel links kan voor mij niet ver genoeg naar buiten worden gericht, iets wat meerdere mensen als minpunt beschrijven.

Onderhoud:
Ik heb de auto een grote beurt laten geven toen ik 'm net had want de laatste was een aantal jaar geleden. Daar kwam naar voren dat de aircocondensor het niet meer deed en pennen in de remklauwen (?) ingesmeerd want die rammelden. Die pennen uiteindelijk ruim een maand terug laten vervangen en nieuwe Bridgetone zomerbanden zijn gemonteerd. Tevens de aircocondensor toch maar vervangen met het oog op de hete dagen en op de verkoop. De APK vervalt eind september dus lijkt me verstandig dit nog even te doen en de remmen piepen vaak. Wat de meeste mensen niet opvallen maar waar ik blij van werd zijn het polijsten van de auto (door Elco), 'witte' knipperlichten voor, een kentekenplaathouder zonder tekst en een stom plaatje van de achterklep weg laten föhnen.

Volgende auto:
Iedereen die een lichte, betrouwbare en zuinige auto zoekt zou ik deze auto zeker aanraden. Het heeft goed gedaan wat ie moest doen en als Nissan oogt ie imo ook voornamer dan de Suzuki Alto. Ik zou zelf liever een B- of C-segment auto willen, voor meer comfort. Ik zie mezelf binnen een jaar geen auto kopen. Wie weet als de opleiding voorbij is maar ligt er dan ook aan waar ik ga werken en of ik direct weer een vervolgopleiding ga doen of iets later pas. Vanaf volgend jaar woont mijn moeder in de buurt en haar auto kan ik dan ook lenen dus er zit geen noodzaak in. Ik blijf de Suzuki Swift ook een erg leuke auto vinden, zowel onderstaande generatie als de generatie er op. Toevallig stond ik er naast eentje geparkeerd ;)

IIGCASe.jpg

Zwart wordt het iig liever niet meer :) Een vorige Mazda2 GT-M vind ik ook nog altijd een leuke auto (muv Mickey Mouse-interieur) maar liefst heb ik natuurlijk een Mazda3 of CX-3. En dan eentje met trekhaak zodat ik de fiets mee kan nemen. Maar voorlopig blijf ik lekker toeren op de e-bike :T

Succes met de verkoop alvast! Met zo'n lage kilometerstand en in nette staat zal je er niet al te lang mee hoeven leuren denk ik.

Knap dat je in deze tijden zo lang zonder auto kunt. Lijkt me een behoorlijk gepuzzel soms.

Succes met de verkoop. Aan de foto’s zal het in ieder geval niet liggen. ;)

Succes met de verkoop en succes met fietsen :T

Leuk om te lezen dat in het algemeen je tevreden was over de Pixo.

Met nieuwe banden, nieuwe APK, werkende airco en mooie uiterlijk moet het een eitje zijn om 'm te verkopen.
Mijn moeder had er ook eentje en ik vond 'm altijd lekker rijden. Ja hij is klein maar so what?

Begrijpelijke keus waarom je hem weg doet, aan de andere kant ook wel weer zonde, goede en goedkope auto voor weinig (y)

PascalD zei:
Barri zei:
Ik denk dat je 'm gaat missen! :)
9000km vind ik nog aardig wat.

Dat dacht ik dus ook. Zijn aardig wat uren fietsen.

De e-bike die ik april vorig jaar kocht zit er al overheen :)

Met nieuwe banden, nieuwe APK, werkende airco en mooie uiterlijk moet het een eitje zijn om 'm te verkopen

Lijkt mij ook. Ik poets hem ook vaak in de wasbox en de mijne ziet er ook beter uit dan menig Pixo/Alto. Collega die twee huizen verder woont heeft er ook één maar dan wel met 120.000 km er op. Stuur versleten, troep in de auto en van buiten ook niet zo fris meer. Door dunne lak is auto wel erg gevoelig voor spatschade e.d. Zie altijd erg veel auto's met vieze voorwielen rijden van de remschijven. Dat heb ik nooit. Ook de koplampen zijn nog kraakhelder.

Jay DoubleYou zei:
Knap dat je in deze tijden zo lang zonder auto kunt. Lijkt me een behoorlijk gepuzzel soms.

Geen kinderen of hond. Voorheen altijd gewerkt in de plaats waar ik woonde en ik fiets liever. Kwam geen gepuzzel bij kijken :) Vaak ook een stuk met trein en verder met auto met wie ik af had gesproken.

Maar meer dan 9k in 14 maanden fietsen is wel erg veel. Kost ook erg veel tijd.

Ik blijf graag in beweging en ik fiets daarnaast heel veel in mijn vrije tijd. Kost klinkt negatief terwijl het ook een vrijetijdsbesteding is. Daarnaast fiets ik liever in de natuur en door de uiterwaarden van en naar werk. Het is niet zo dat ik in die tijd meer zou gaan werken dus ik snap niet zo goed wat je bedoeld.

ps: 16 maanden.

Vind het wel verfrissend, als ik de frontpage lees gaat het alleen nog maar over verkoopaantallen, EV’s, dit kopen en dat kopen. En jij doet gewoon je auto weg omdat je prima zonder kan en liever fietst. Mooi toch!

Da's op zich wel logisch want de site heet AutoWeek en niet FietsWeek.

Maar goed, mooi dat de Pixo is bevallen. Ik denk ook dat je hem nog wel zal missen, maar als je hem niet strikt nodig hebt en het geld beter kan besteden, is het inderdaad overbodige luxe.

MCW 84 zei:
Ik blijf graag in beweging en ik fiets daarnaast heel veel in mijn vrije tijd. Kost klinkt negatief terwijl het ook een vrijetijdsbesteding is. Daarnaast fiets ik liever in de natuur en door de uiterwaarden van en naar werk. Het is niet zo dat ik in die tijd meer zou gaan werken dus ik snap niet zo goed wat je bedoeld.

ps: 16 maanden.

Ik snap het ook niet. Ik fietste makkelijk 10k/jaar en niet eens elektrisch. Dat scheelt dan weer een hoop tijd in een fitnesscentrum, als je 406c's redenering wil volgen..

Ik zit nu ook even zonder auto - ik twijfel nog voor hoe lang, dus ook in mijn situatie begrijp ik je afweging volledig, MCW.

Fraaie Pixo, trouwens!

Ik heb gedwongen 4 maanden zonder automobielen moeten doorbrengen. 23km enkele reis naar het werk op de fiets. Dat duurde een uur ipv 17 minuten met de auto. Elke dag kostte dus 86 minuten in extra reistijd, in de 4 maanden dus ongeveer 120 uur extra. In die 3800km fietsen ben ik niet afgevallen, sterker nog, 6 kilo aangekomen. Die ervaring heeft, naast mijn trauma het dagelijks door de polder naar school fietsen, er voor gezorgd dat ik niet in staat ben om ook maar 1 pluspunt te zien aan het fietsen. En naast al die tijd en ongemak heb je ook nog de zelfkastijding die je pleegt op je genitalia. Mijn god, de pijn....
Mechanix zei:
Da's op zich wel logisch want de site heet AutoWeek en niet FietsWeek.
Thanks.

Voor jou is het niks, is prima, maar mij "kost" het dus geen tijd, je reageerde namelijk op mijn reistijd. Ik doe het niet voor sport maar voor de recreatie. Ik neem vrijwel altijd na het werk een omweg, ik ben gewoon heel graag buiten en wil veel mooie dingen zien, horen en ruiken. En sinds ik vlakbij de IJssel woon is er alleen maar moois hier in de zeer wijde omgeving. Als het mij geluk brengt kost het me dus geen tijd. Als ik met de auto ergens heen ga vertrek ik meestal ook eerder zodat ik binnenwegen kan nemen want ik beleef geen plezier aan het rijden op saaie N-wegen of snelwegen.
.
Afvallen of aankomen staat niet alleen met bewegen. Daarnaast is het bewegen (met de fiets) beter voor je conditie (en het milieu). ps: harde wind vind ik ook k*t, daarom een E-bike gekocht toen ik verder ging werken.

Dankje, der Magistrat.

Mooie foto's van je Pixo voor dat nieuwbouwappartement. Heeft je broer die gemaakt? De Pixo staat er erg netjes bij.

Kan prima volgen waarom je de afstand wilt doen van de Pixo. Als je in een stad woont of groot dorp met goede ov-verbindingen, kom je ook overal en voor de korte afstand is een fiets prima (en een elektrische fiets vast ook voor middellange afstanden). Hoewel een nette auto is het geen ultra zeldzame liefhebbersauto of zo, als je te zijner tijd weer een auto wilt, staat er wel weer een leuke occasion te koop.

MCW 84 zei:
Daarnaast is het bewegen (met de fiets) beter voor je conditie (en het milieu). ps: harde wind vind ik ook k*t, daarom een E-bike gekocht toen ik verder ging werken.

Doet zo'n E-bike dan nog wel wat voor je conditie dan? Of wellicht alleen als je echt flinke afstanden aflegt?

"Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject. Een e-bike wordt echter vaker gebruikt voor langere trajecten dan een gewone fiets, zo blijkt uit Europees onderzoek. In dat geval is zo’n elektrische fiets minstens even gezond."
.
Ik fietste voorheen (goeie tourfiets met veel versnellingen) ook veel maar sinds E-bike (los van woon/werkverkeer) nog veel meer. Omdat wind geen issue meer is en je sneller nog een rondje gaat fietsen. De hoeveelheid lange tochten ik doe helpt natuurlijk wel wat, en buitenlucht ook. In de buurt van sporten komt het niet nee maar is nog altijd beter dan alleen de auto gebruiken.

Heeft je broer die gemaakt?

Jazeker.

Hoewel een nette auto is het geen ultra zeldzame liefhebbersauto of zo, als je te zijner tijd weer een auto wilt, staat er wel weer een leuke occasion te koop.

Daarom. Zou natuurlijk liever een auto kopen die ik ook echt leuk vind.

Logische keus. Sinds een aantal jaar doe ik ook alles met de fiets of het ov, in mijn geval is dat ergens tussen de 10.000 en 13.000 km per jaar op de fiets. Het valt enorm mee hoe vaak je eigenlijk nat aankomt.

Ja dat is echt op één hand te tellen. Vorig zomer was totaal anders dan dit jaar en klaagde men over het weer (mijn nieuwe tuin was er blij mee) maar ik heb toen ook gewoon veel kunnen fietsen en sowieso altijd naar het werk.

APK gekeurd dus hij gaat de verkoop in. Wellicht al snel aan klasgenote.

Terug
Bovenaan