MCW: Ford Fiesta 1.6 Sport '10

Ik moet hem nog eens achter/voor een zwarte basis driedeurs pre-faceligt zetten maar dit is ook leuk om te zien:

jXAKlJf.jpeg

Vandaag was het eindelijk zover ;) Ook nog eens bijna op dezelfde plek:

jaV565p.jpeg

Moet 4 nieuwe slotbouten voor de velgen hebben, 94 euro. Beetje overdreven voor zo'n oude auto dus gewoon normale bouten bestellen..

Ik had slotbouten op de Focus, maar die kreeg ik niet lekker los. Ik zou voor gewone bouten gaan.

Leuk fotootje zo en wat een verschil tussen hoe ze er bij staan!

Vorige week dinsdag 6 nachten op vakantie gegaan bij Berg en Dal (vlakbij Nijmegen), bij de Zevenheuvelenweg. Ik ben van een Quechua popup XL-tent naar een tunneltent gegaan. Kamperen beviel de laatste 3 jaar zo goed alleen wilde ik wel (bijna) kunnen staan en wat meer ruimte en binnen kunnen zitten bij slechter weer. En niet te groot want anders is de kans groter dat je bij de campers en caravans moet staan. Auto volgepakt..

BGIZyQy.jpeg

Ik ging alleen eerst met de fiets (dinsdag wind in de rug en goed weer), toen trein terug en auto met de spullen opgehaald. Woensdag kwam mijn 2lingbroer op bezoek en het weekend een vriend met zijn fiets, karretje er achter en tentje mee. Tot en met za-ochtend toch nog veel kunnen fietsen. De camping was lekker rustig en mooi.

0qxXgH3.jpeg

aiUYAt2.jpeg

gXHA34A.jpeg

F6gjdWX.jpeg

qZmxyVI.jpeg

V5E10nV.jpeg

LS452Gz.jpeg

6koGQot.jpeg

Tafel, twee stoeltjes, keukentje, (later nog een) campingkast, het paste allemaal. Slapen was ook comfortabel, ook toen het 6/8 graden was in de nacht... de omgeving is prachtig!

SUUty0J.jpeg

a4y9DHE.jpeg

OiBd6P3.jpeg

IOLY6D9.jpeg

Efb0FQY.jpeg

CCAPfoC.jpeg

Gisteren weer naar huis (daarna met de auto van mijn moeder fiets opgehaald - trekhaak en fietsendrager..

XHSLHXe.jpeg

In Groesbeek nog auto gewassen in wasbox. Achteruit er in, ik hoor piep piep en voor ik het door had knalde ik tegen de muur... iets te enthousiast gas gegeven :(

1DQ4kp8.jpeg

D1KwDqC.jpeg

3 horizontale beschadigingen helaas... de achterkant van een auto wordt het snelst vies en dan valt het niet zo op.. van afstandje lijkt het meer viezigheid..

Laatst bewerkt:
Dat is balen zeg, maar zoals je zelf al zeg, gelukkig zie je het niet zo goed als het vuil is.

Die onderste beschadigingen kan je er denk ik vrij eenvoudig af krijgen met een polijstbeurt of misschien zelfs wel met zo'n witte wonderspons van de Action. Bovenste lijkt op de foto bijna een scheur te zijn? Zal je denk ik mee moeten leren leven. Aan de andere kant, het blijft een auto die je lekker gebruikt.

Geen scheur gelukkig :D Denk dat weerspiegelingen dingen vertekenen. Uiteindelijk blijft het maar een gebruiksvoorwerp alleen ik kan me toch aardig storen aan elk krasje dat er op zit, wat natuurlijk overdreven is bij een 15-jarige auto.

1-stap polijsten + ceramic sealant voor 200 euro overweeg ik wel. Of is 2-stap aan te raden?

Zitten meer krassen op en van die swirls door een vorige eigenaar die wel een wasstraat heeft gebruikt (ik gebruik alleen wasboxen). Dus wilde de auto sowieso eens laten behandelen :)

Met een beetje inlakken, schuren en polijsten moet je er weer aardig kunnen komen. Ik zou eerder iets meer betalen voor lakken en afwerken dan voor de tweede stap polijsten. Als het goed gedaan wordt verdwijnen de meeste swirls al in stap 1 en zorgt stap 2 alleen voor wat meer glans en diepte. Eigenlijk vooral de moeite waard als je de auto na het poetsen echt nauwgezet gaat bijhouden.

Ben al offertes aan het opvragen voor detailing.. bedankt voor de tips iig.

Fijn he, zo'n Fresh&Black tent?

Echt wel! Heb ook nog bij Obelink gekeken/vergeleken. Die heeft wel echt als voordeel ook gaas bij de voorluifel en grotere en meer ramen. Alleen 1 jaar garantie ipv 3 jaar en een donkere buitentent lijkt mij niet handig als het warm. Die vriend van me had er een tentje gekocht aar zeil was echt dunner en bleef ook langer vochtig terwijl de mijne snel al ingepakt kon worden.

Echt wel! Heb ook nog bij Obelink gekeken/vergeleken. Die heeft wel echt als voordeel ook gaas bij de voorluifel en grotere en meer ramen. Alleen 1 jaar garantie ipv 3 jaar en een donkere buitentent lijkt mij niet handig als het warm. Die vriend van me had er een tentje gekocht aar zeil was echt dunner en bleef ook langer vochtig terwijl de mijne snel al ingepakt kon worden.
Jup, hebben wij ook zo gedaan, die vergelijking. Hebben nu een paar jaar zo'n F&B tent, 5.2 air. Echt heel fijn, kinderen slapen veel beter in zo'n donkere tent.

En fijn dat alles in de auto past! Mooie plaatjes, ziet eruit als een fijn plekje.

Gisteren met het gezin wezen ballonvaren. Wij zijn een beetje een Ford-familie geworden... 2lingbroer een Fiesta ST en oudste broer sinds kort een Kuga. 4WD en automaat; 1:10. We hebben hem nog gewaarschuwd.. ;)

qgrExCf.jpeg

Fantastische ervaring!

4TZtDoC.jpeg

Klein nieuws; op werk ben ik zo totaal niet, maar prive ben ik heel goed in dingen uitstellen :D Eindelijk nieuwe antennevoet geplaatst. Kinderlijk eenvoudig om te doen, zie video.

2hq3req.jpeg

7WKha6B.jpeg

Al tijd geleden een universele antenne gekocht. Túúrlijk past ie weer niet en 3 verloopstukken heb je niks aan aangezien schroefdraad aan de buitenzijde zit van antennevoet...

Gaaf he, ballonvaren. Heb het een aantal keer mogen doen (en heel vaak helpen en er achteraan rijden).
Met die antennes heb ik ook altijd. Alle types in huis en dan nog eentje die niet past.

Haha heel goed. We werden gedoopt met champagne. We waren vertrokken iets ten oosten van Deventer, toen richting Sallandse Heuvelrug en toen weer naar het noorden en geland bij Heino.

Oh ik had nog op je vakantieweekje bericht gereageerd, maar neit op enter gedrukt zie ik.

Leuke trip heb je gemaakt. Mooie omgeving zeg, en wat een fijne tent heb je. Inderdaad is het wel prettig dat je een tent hebt met iets meer hoofdruimte , dat is toch wat meer comfortabel vind ik.

Trouwens, misschien is een fietsendrager voor op de kofferbak nog iets voor je, dan heb je misschien wat minder gedoe om ook je fiets mee te nemen. Die klem je op/aan je kofferbak en je hebt geen trekhaak nodig. Ik had er ooit eens een geleend van de buren van mijn ouders, we mochten hem houden tot de nieuwe lease Alfa geen trekhaak mocht, ik vond het best een handig ding. Fijn ook dat het gelukt is met de antenne!

Gaaf ook die ballonvaart zeg!

Vandaag bij een detailer geweest, heel fijn contact mee gehad en denkt echt met je mee. Alleen exterieur; 2-staps polijsten, kleiën, beschermlaag zodat het water er mooi af gaat etc. 750 euro (25 werkuren). Ik vind dit wel erg veel. Is dat gebruikelijk..?

Als deze 'beschermlaag' een echte glascoating is wel, anders is het behoorlijk duur. Kan ie ook nog wat doen aan de beschadigde achterbumper?

Pardon 725 euro. Geen glascoating maar sealing. Ja de beschadigen zijn oppervlakkig.Op motorkap zitten twee flinke schaafplekken wat ook heel oppervlakkig is. Alleen kan het zijn dat ik dat zelf heb veroorzaakt door vogelpoep er af te halen :censored:

Indien geen glascoating, lijkt mij dat aan de dure kant. Lakreiniging, correctie van wat lichte tot middelzware swirls, glansherstel en afsluiten met een sealant zou ik ergens tussen de 300 en 400 euro schatten, beetje afhankelijk van de aanbieder en locatie. Missen we niet iets? Want het prijsverschil vind ik fors.

Realiseer je wel dat een glascoating (mits goed gedaan en meerdere lagen) weliswaar een stuk meer kost maar ook een stuk langer mee gaat. Zo'n sealant beschermt meestal maar een half jaar of wat.
Een glascoating 3-4 laags met topcoating gaat wel 5 jaar mee. (kost wat, heb je ook wat)

Althans zo heb ik het mij laten uitleggen, daar zal ook marketinggezwets mee gemoeid zijn. Maar zelfs als ik het met een flinke korrel zout neem, leek het mij de verstandigere keuze.

Ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met 10 tot 15 uur al een heel eind komt, met wassen, kleien en polijsten en een was/sealant.
Je moet zeker rekenen op 400 tot 500 euro wil je het een beetje redelijk hebben. Voor 250 euro kan ook, dan doen ze even een rondje met een rotary met wollen pad en zit je auto vol hologrammen. Gebruikelijke poetsbeurt als een garage er weinig geld aan wil besteden.

Garages betalen doorgaans niet meer dan €100 - €150 voor een poetsbeurt. En dat zie je. Zoals met alles, je krijgt waar je voor betaalt.

Ik denk dat je met 10 tot 15 uur al een heel eind komt, met wassen, kleien en polijsten en een was/sealant.
Je moet zeker rekenen op 400 tot 500 euro wil je het een beetje redelijk hebben. Voor 250 euro kan ook, dan doen ze even een rondje met een rotary met wollen pad en zit je auto vol hologrammen. Gebruikelijke poetsbeurt als een garage er weinig geld aan wil besteden.

Ik hield idd rekening met ong. 450 euro. Zoals met veel dingen heb ik iets in mijn hoofd en wil ik het snel regelen maar met een tegenvaller (of andere dingen) ben ik er weer even niet mee bezig. Moet nog offertes aanvragen van concurrenten.. misschien komende week eens achteraan...

Hij blijft leuk ;)

yLGxU6p.jpeg

Valt wel op dat toentertijd die oversized koplampen een ding waren. Naar huidige maatstaven heel ouderwets

Valt wel op dat toentertijd die oversized koplampen een ding waren. Naar huidige maatstaven heel ouderwets
Aan de ene kant kun je het ouderwets vinden, maar aan de andere kant denk ik ook dat 't het front wat meer uitdrukking geeft.

Hoe dan ook: hele knappe Fiësta zeg. Laat ook goed zien dat velgen de auto maken – dit zijn zonder twijfel één van de mooiste velgen voor dit model.

Toch knap dat ie er desondanks frisser uitziet dan zijn vrij zakelijk getekende opvolger, die overigens ook bepaald geen kleine lichtunits heeft.

Zet ze eens naast elkaar. Die zijn aanzienlijk
Kleiner, en ook her ontwerp is een stuk moderner.

Minder mooi, dat wel.

Veel modellen hebben bredere achterlampen gekregen omdat zo de auto breder moet ogen. Ik vind het niet altijd een vooruitgang. En ook identiteitslozer.

Het is vooral de indeling van lichtunits die een auto 'moderner' laat ogen, zowel voor- als achteraan. Hedendaagse technieken geven fabrikanten veel meer mogelijkheden om daar creatief mee om te gaan.

Ook even een andere auto geprobeerd. De Seat Leon Cupra van mijn 2lingbroer (hij heeft ook nog de Fiesta ST). Qua rijden en looks word ik er niet warm of koud van maar wel een fijne allrounder.

jjv8oXU.jpeg

LfFJiRv.jpeg

YXayeyk.jpeg

Vorige week waren we met het gezin in een huisje bij Nijkerk. Als we ergens heen gingen namen we de Cupra. Fijne comfortabele auto. De week ervoor was ik kamperen schuinboven Steenwijk, schitterende omgeving. Ik stond op een natuurcamping. Nét buiten zomerseizoen dus lekker rustig.

Kiru2de.jpeg

Z3Dlp4g.jpeg

mZvLJYp.jpeg

Net als met kamperen in de lente ben ik er eerst heen gefietst, trein naar huis gepakt en toen volgepakte auto gepakt en naar de camping gereden. Je kan toch pas later op de dag inchecken en de route erheen was al de moeite waard. Ik wilde alleen niet hetzelfde doen toen ik naar huis ging. Mijn moeders auto opgehaald (trekhaak en fietsendrager) en zij en een vriend van mij opgepikt en toen nog dagje Frederiksoord gedaan (Koloniën van Weldadigheid). Het is wat behelpen zonder trekhaak...

Terug
Bovenaan