Mazda MX-6, Volvo V50, Audi TT en Audi TT Roadster: De MX-6 is verkocht

Leuk, een 147! Gefeliciteerd! Welke motorisering is het?

Onderdelen voor deze generatie Alfa's worden ook al wel moeilijker te krijgen. Hopelijk krijg je hier niet al teveel last van.

Hier moet ik in elk geval de komende jaren mee vooruit kunnen.
Het is inderdaad de 147.

alfa.jpg

Vanavond ophalen en de komende weken even de puntjes op de i zetten.

Ah, de eisen waren voor de sier.

Mooie auto, zeker geen grijze muis en zal vast erg goed rijden.
Veel plezier ermee.(y)

- Een betrouwbare auto uit het B-segment tot 2000 euro met airco en goede stoelen. NOPE :LOL: (nouja, dat B-segment is mislukt...)
- Kloppende NAP, dus geen import ZAL VAST IN ORDE ZIJN
- Het onderhoud en de onderdelen moeten niet te duur zijn en het verbruik moet meevallen. (1 op 18?) NOU... :LOL:
- Bij voorkeur niet te oud (vanaf 2005) en het liefst met minder dan 200k op de teller. ZAL WEL GOED ZIJN
- Liever geen grijze muis, daar rijden er al genoeg van. TOP! :D

Veel veilige en fraaie km's gewenst!

Heel erg fijne auto's. Geloof 11 jaar geleden ook gehad als JTD. Veel plezier ermee!

Bedankt, voor de leuke reacties.
Uiteindelijk is het een C-segment auto geworden en zal het verbruik niet veel beter worden dan 1 op 15, maar verder voldoet de auto aan alle eisen.

De Mazda is sinds vandaag geschorst en uit de verzekering.
Er liggen al 8 nieuwe bougies voor de Alfa en een nieuwe thermostaat, luchtmassameter en oliefilter en dergelijke zijn inmiddels besteld.

Vanochtend stond ik bij het stoplicht achter een andere zwarte 147, op het oog dezelfde als de mijne, dat was mij bij de MX-6 nog nooit overkomen.
De afgelopen 6 jaar heb ik er niet eens één gezien met Nederlands kenteken. :D

Altijd leuk, ik zie ook nooit meer een Alfa 147 rijden. Kennis had jaar of 5 geleden een zilverkleurige GTA, helaas plat gereden.

Pas op dat er geen E10 mee getankt mag worden, zou zonde zijn als ie daardoor stuk gaat. Maar wellicht al bekend...

Mooi ding! Wat zit er verder nog op qua opties, motorisering, interieur?
In elk geval een stijlvolle plaatshouder voor de Mazda, veel plezier ermee (y)

Carkiller zei:
Altijd leuk, ik zie ook nooit meer een Alfa 147 rijden. Kennis had jaar of 5 geleden een zilverkleurige GTA, helaas plat gereden.

Pas op dat er geen E10 mee getankt mag worden, zou zonde zijn als ie daardoor stuk gaat. Maar wellicht al bekend...

Dat was nog niet bekend, gelukkig woon ik bij de grens en tank ik met het hele wagenpark gewoon Super E5.
Ik heb wel noodgedwongen 8 liter E10 moeten tanken om thuis te komen na aankoop, maar dat zal vast geen problemen geven.

Zadelsnuiver zei:
Mooi ding! Wat zit er verder nog op qua opties, motorisering, interieur?
In elk geval een stijlvolle plaatshouder voor de Mazda, veel plezier ermee

Het is gewoon de 1.6 twinspark uit 2007
CV op afstand, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, regensensor, gescheiden klimaatregeling en cruise control zijn de opties.
Verder gewoon een standaard radio met cd-speler, die ik wil gaan uitbreiden met een module om vanaf een SD-kaartje en usb en via bluetooth muziek te kunnen afspelen.

Quadrifoglio Verde zei:
Leuk, heb ook zo'n 147 gehad, een 1.6 105pk. Fijne auto en opvallend comfortabel.

Ik ook. Precies 2 weken van plezier gehad. Ik hoop dat het jou beter bevalt. ;)

Vandaag maar eens een update over de Alfa.

De hele dag steeds wisselen van de radiozenders begon me tegen te staan, dus ik heb een Yatour aangesloten op de originele radio, zodat ik muziek via een sd-kaart of een usb-stick kan afspelen.
Het idee is dat je dan 6 mapjes aanmaakt (CD01, CD02, etc.) op de sd-kaart en de Yatour dan de cd-wisselaar emuleert.
In de V40 en de V50 werkt dat prima, maar in de Alfa wordt alleen CD02 en CD05 herkend.
Uiteindelijk al mijn favoriete nummers in die 2 mappen gezet en mij erbij neergelegd.

Via een Alfa forum heb ik mijn radiocode kunnen achterhalen, zodat ik de radio ook nog kan gebruiken als de stroom er af is geweest.

In de passagiersdeur zat een deukje, deze heb ik grotendeels uit kunnen halen met mijn uitdeuksetje.
De luchtmassameter, interieurfilter en luchtfilter heb ik vervangen, die was achteraf gezien nog niet eens nodig.

Vandaag bij Mark (Moreno83) geweest en hij heeft het thermostaathuis vervangen en de olie ververst en het oliefilter vervangen. Thx, Mark!
Voor iemand die zijn hele Fiat Stilo heeft omgebouwd een koud kunstje.

IMG-20211010-WA0000.jpg

IMG-20211010-WA0001.jpg

De temperatuurmeter geeft nu weer netjes 90 graden aan.
Bij thuiskomst wilde ik de 8 bougies vervangen, maar die bleken niet alle 8 hetzelfde te zijn, dus ik heb er maar 4 kunnen vervangen.
De andere 4 volgen deze week, kennelijk heb ik ergens gemist dat iedere cilinder 2 verschillende bougies heeft.

De kilometerstand staat inmiddels op 149.690
Het verbruik valt met 1 op 13,5 nog tegen, maar wellicht dat de nieuwe thermostaat daar nog verbetering in brengt.

Opmerkelijk dat er twee verschillende bougies per cilinder worden gebruikt. Heeft twinspark in de praktijk eigenlijk toegevoegde waarde?

Mechanix zei:
Opmerkelijk dat er twee verschillende bougies per cilinder worden gebruikt. Heeft twinspark in de praktijk eigenlijk toegevoegde waarde?

De verbranding zou vollediger zijn, waardoor de motor efficienter zou moeten zijn en zuiniger.
Maar als ik kijk naar de prestaties en het verbruik, dan betwijfel ik dat.
Dat doet Honda toch beter met zijn V-Tec motoren.
Ik ben wel benieuwd hoeveel vermogen je mist, als er één bougie niet werkt.
Normaal gaat een 4 cilinder dan op 3 poten lopen en valt het meteen op.

Mijn ooit gereden Civic 1.5 VTEC-E met 114 pk liep inderdaad 1:18 met rustig rijden, juweeltje van een motor.
Maar ook veel lichtere auto, Alfa gewoon zware bak. Dus of die vergelijking echt op gaat...

Carkiller zei:
Mijn ooit gereden Civic 1.5 VTEC-E met 114 pk liep inderdaad 1:18 met rustig rijden, juweeltje van een motor.
Maar ook veel lichtere auto, Alfa gewoon zware bak. Dus of die vergelijking echt op gaat...

Onze oudste had dezelfde Civic en zijn record was 1 op 19.
De Alfa weegt overigens maar 100 kilo meer, dus moet wel zijn meerdere in de Honda.
Ik doelde eigenlijk op de Honda S2000 met de 2.0 V-Tec met 240 pk, zonder turbo
Mijn Mazda heeft VRIS en die verbruikt niet eens zo veel meer dan de Alfa. (1 op 12)
Maar ik denk dat de Alfa wel zuiniger wordt, als die helemaal in orde is.

MX6 zei:
Mechanix zei:

De verbranding zou vollediger zijn, waardoor de motor efficienter zou moeten zijn en zuiniger.

Er zijn 2 verschillende TwinSparks. De oude 8-kleppers (nog door Alfa zelf ontwikkeld voordat het Fiat werd) hadden per cilinder 2 identieke bougies die ook tegelijk onsteken. Mijn 164 heeft dat bijvoorbeeld. Bij die motoren is dat puur gedaan zodat de bougie weg kon uit het midden en meer naar de zijkant waardoor er ruimte vrij kwam voor grotere kleppen. Het is vooral die grotere kleppen waardoor er betere vulling is waardoor die motoren altijd wat meer vermogen en koppel hebben dan de concurrentie in die tijd. Afhankelijk van exact welke motor zaten er nog meer dingen op en aan wat voor meer vermogen zorgde. De betere verbranding is op zich waar maar is vooral op te compenseren voor de slechtere verbranding omdat de bougie uit het midden staat.
De latere 8V TwinSparks met een volledig elektronische ontsteking doen trouwens ook aan wasted-spark.. Een ontsteking tijdens de uitlaatslag die eventuele brandstof restanten in het uitlaatgas ontsteekt zodat deze alsnog verbranden en geen emissies veroorzaken. Vooral bij koud start wanneer de katalysator nog niet actief is is dit belangrijk.

Dan is er verder de 16V TwinSpark. Dit is een door Alfa ontwikkelde cilinderkop op basis van een Fiat motor. Bij deze Twinspark is er een primaire bougie (in het midden geplaatst) en een secundaire (kleiner en uit het midden). Bij deze motoren ontsteken de bougies ook niet tegelijk. De secundaire bougie is speciaal toegewezen voor een soort hele vroege wasted-spark. Dus niet pas in die uitlaatslag maar al meer ergens aan het einde van de arbeidsslag. Qua emissies hetzelfde doel als zo'n wasted-spark maar net wat nauwkeuriger te regelen. Door deze truuk had Alfa iets meer vrijheid in het uitlaatontwerp waardoor er een fraaier uitlaatgeluid mogelijk was.

De oude 8V TwinSpark kan behoorlijk goed werken op maar 1 bougie per cilinder maar zaal iets van 10% minder efficient zijn en op lange duur is er risico op katalysatorschade. De 16V TwinSpark kan prima werken zonder die secundaire bougie al zal ook daar op lange duur er een risico zijn op katalysatorschade. Qua efficientie merk je het echter niet.

Algemeen qua verbruik: de meeste Alfa's hebben een net wat afwijkende overbrengingsratio. Oftewel draaien net wat meer toeren op een bepaalde snelheid dan sommige andere fabrikanten. Daardoor is de motor net wat meer bij de les. Bij sommige snelheden heeft dat geen effect op het verbruik (met hogere toeren kan je soms juist op een efficiënter gebied van de motor uitkomen) maar op andere snelheden wel.

Ik ben trouwens even niet zeker; maar heeft jouw TwinSpark ook de nokkenasversteller (net zoals zo'n Honda heeft)? Op de 16V is die traploos regelbaar en die heeft echt heel veel effect op de motorloop en ook efficientie. Als ze volledig stuk gaan loopt de motor beroerd stationair maar ze kunnen ook gewoon verslijten. Als het verbruik echt blijft tegenvallen is het de moeite om die eens te vervangen. Hoe dan ook vervangen wanneer de distributie riem aan de beurt is.
De 8V TwinSpark heeft in de meeste uitvoeringen ook een nokkenasversteller maar die kent maar 2 standen. Die gaan nooit stuk en slijten ook vrijwel nooit maar bij die gaat soms het aanstuurventiel stuk. Dat is gelukkig maar 5 minuten om te vervangen.

MX6 zei:
Mechanix zei:

Er zit inderdaad een grote (normale) en kleine bougies in. Die kleine zijn verrekte duur. Die worden vaak ook niet vervangen.

Ik heb een Civic (2008) gehad, maar die vond ik ook niet heel zuinig. Verder erg weinig koppel, dus om nou te zeggen dat dit fantastische motoren zijn vind ik ook wat overdreven.

Voor de bougies loont het om goed rond te shoppen.
Ik heb ze gezien voor 40 euro per stuk(!) , maar ook voor iets meer dan 6 euro.. (zelfde merk en type)

Engineer2 zei:
Ik ben trouwens even niet zeker; maar heeft jouw TwinSpark ook de nokkenasversteller (net zoals zo'n Honda heeft)? Op de 16V is die traploos regelbaar en die heeft echt heel veel effect op de motorloop en ook efficientie. Als ze volledig stuk gaan loopt de motor beroerd stationair maar ze kunnen ook gewoon verslijten. Als het verbruik echt blijft tegenvallen is het de moeite om die eens te vervangen. Hoe dan ook vervangen wanneer de distributie riem aan de beurt is.
De 8V TwinSpark heeft in de meeste uitvoeringen ook een nokkenasversteller maar die kent maar 2 standen. Die gaan nooit stuk en slijten ook vrijwel nooit maar bij die gaat soms het aanstuurventiel stuk. Dat is gelukkig maar 5 minuten om te vervangen.

Bedankt voor de uitgebreide duidelijke uitleg uitleg
De mijne heeft geen nokkenasversteller, deze zit wel op de 120pk versie
Ik moet de kleine bougies nog vervangen en kijk dan even hoe de auto rijdt.
Mogelijk is de katalysator kapot, maar wellicht dat het vervangen van de bougies al verbetering geeft.
Tot nu toe gaat de auto niet harder dan 145 op de GPS, waarna het motorstoringslampje gaat branden. (deze gaat na enige tijd weer uit, als ik mij weer aan de maximumsnelheid houdt)

Vriend van me had ooit dat de bobine/ontstekingsmodule van de kleine bougies defect was en had toen dezelfde klachten. Dat was het enige onderdeel wat defect ging op 285k km, buiten de reguliere slijtagedelen.

Gisteren een setje Alfa velgen gekocht met vrijwel nieuwe Continental WinterContact (DOT 4319) gekocht en er vandaag ondergezet.
Ook de ruitenwisservloeistof gevuld met de wintervariant tot -60, dus de Alfa is klaar voor de koude maanden.

AlfaVelgen.jpg

Inmiddels ruim 4000 km gereden met de Alfa, voornamelijk woon-werk verkeer en het blijkt best een fijne auto te zijn.

Elco zei:
Keurige wielen, ben je al verder met de 145 km/u-kwestie?

Thx, 150 op de GPS lukt nog wel, maar veel harder niet.
Ik heb de CO laten uitlezen die was goed en de katalysator rammelt niet.
De Alfa wordt alleen gebruikt voor woon-werkverkeer, dus 150 is hard zat.

Donderdag ging opeens het motorstoringslampje branden van de Alfa.
Vandaag laten uitlezen en 1 foutcode: De katalysator werkt niet of onvoldoende.

Mijn vermoeden bleek dus toch te kloppen, de katalysator is kapot.
Als ik deze laat vervangen is het vermogen weer terug en is de Alfa helemaal in orde.
Nu ik zekerheid heb dat dit de oorzaak is, laat ik deze toch vervangen.

Leuke 147, je ziet ze helaas minder en minder. Heb er zelf 3 gehad en het blijven leuke dingen om naar te kijken en in te rijden wat mij betreft. Ik heb twee diesels gehad, maar de twinspark die ik had deed ook zo rond de 1 op 13,5. Ik heb wel eens een tank écht zuinig gedaan en toen zat ie op 1 op 16. Vrijwel alleen maar snelweg, 100 sukkelen. Slaapverwekkend en af te raden.

Een nieuwe katalysator is overigens wel een duur geintje, ik zou kijken voor een nette tweedehands als die een beetje te vinden zijn.

Hou 'm op de weg!

Ik heb een nieuwe katalysator gekocht voor 209 euro met 3 jaar garantie en krijg ook nog geld terug voor mijn oude katalysator.
Donderdag wordt deze er onder gezet, ik ben benieuwd hoe de auto dan rijdt.
Straks iets van 35 pk extra en een 35 km hogere top, dan nu het geval is. :D

Dat valt mee inderdaad! Hopelijk levert dit op wat je hoopt en heb je weer een Alfa met al z'n paarden!

Inmiddels de eerste 6000 km met de Alfa gereden.

Tot nu toe het volgende aan de auto gedaan:

Uiterlijk:
Klein deukje grotendeels verwijderd uit de passagiersdeur
De linker buitenspiegel vervangen
2 wielnaafkapjes vervangen door 2 nieuwe naafkapjes met Alfa logo
4 aluminium velgen met z.g.a.n. winterbanden
Het roostertje van de grill vastgezet.

Motor:
De olie en het oliefilter vervangen
De 8 bougies vervangen
De thermostaat en de koelvloeistof vervangen
interieurfilter vervangen
De luchtmassameter vervangen
De katalysator vervangen

Interieur:
De bekleding schoongemaakt
De handgrepen en de knopjes van de raambekleding schoongemaakt, omdat de touch-laag kleefde.
Een CD-wisselaar-emulator gekocht en aangesloten, om muziek af te spelen via SD en USB.
Op maat gemaakte velours automatten

To do:
De deurhendel aan de buitenkant fixen, zodat deze weer goed vast zit.

De auto rijdt nu fijn en de auto ziet er erg netjes uit.
De wegligging is prima en alles werkt prima.
Vanochtend op weg naar het werk iets over de 160 gereden, dus dat lijkt ook goed te gaan.
Het is geen strepentrekker en ik betwijfel op de top van 185 gehaald kan worden, maar ik kan er prima mee leven.

Vorige week een nieuw setje velgen onder de V50 gezet met nette Michelin banden.

S80velgen.jpg

De velgen horen eigenlijk onder een Volvo S80, maar passen prima onder de V50.
80 op de teller is nu 79 op de GPS, dus die geeft bijna de werkelijke snelheid aan.

De maat is nu 225xR50x17 i.p.v. 205xR50x17

De Mazda staat inmiddels 8 maanden in de winterstalling en wordt op 24 mei apk gekeurd.
Dat betekent overigens niet dat er in de afgelopen maanden niets is gebeurt aan de Mazda, integendeel.
De afgelopen jaren is er al veel aan gedaan, waardoor de auto op het oog wel nieuw lijkt.
De onderkant heb ik al die tijd ongemoeid gelaten, tot voor kort.
De draagarmen waren verroest en de rubbers uitgedroogd en zo waren er nog wat puntjes.

De onderdelen zijn vaak moeilijk verkrijgbaar en erg kostbaar, dus ik heb eerst een inventarisatie gemaakt en heb alle onderdelen bij elkaar gespaard.
Op 5 mei is er een start gemaakt, alle roestige onderdelen zijn er afgehaald, inclusief het subframe en de schokdempers.
Het subframe is roestvrij gemaakt en behandeld tegen roest.

Vervolgens zijn de volgende onderdelen vervangen door nieuw:
6 draagarmen
2 koppelstangetjes
Stabilisatorstang
Losse rubbers
Bouten en moeren t.w.v. 350 euro bij de Mazda dealer
Schokdempers achter
Stofhoezen
Toplagers
Ook de veertorens zijn aangepakt.

Nog te doen voor de keuring:
De ankerplaat en vervangen van de schijfremmen achter.
De abs sensoren achter vervangen, deze zijn kapot gegaan tijdens de werkzaamheden.
De olie en oliefilter vervangen.
Uitlijnen.

De. v50 bleek remvloeistof te lekken, dus daar is de remklauw rechtsachter van vervangen.
De uitlaat lekt, dus die wordt nog vervangen en de auto krijgt nog een beurt, voor de APK-keuring op 2 juni.

Foto's volgen nog

MX5 straks ook qua ophanging in nieuwstaat: goed bezig.
Zelf ben ik altijd nieuwsgierig wat anderen gebruiken aan producten: subframe tegen roest behandeld => mag ik vragen waarmee?

^^ MX-6 ;)

Flinke aanpak.. én nog wat pech met de V50.. potje met onderhoudsmiddel in €'s zal flink gebruikt zijn.

350 euro alleen al aan bouten en moeren voor het onderstel? Eerlijk waar?

Durashift zei:
^^ MX-6 ;)

Flinke aanpak.. én nog wat pech met de V50.. potje met onderhoudsmiddel in €'s zal flink gebruikt zijn.

350 euro alleen al aan bouten en moeren voor het onderstel? Eerlijk waar?

Bij de Mazda dealer is alles super duur.
Je volgt ook mijn project en als ik bij de dealer alles moet halen betaal ik me scheel.......... :D

Goed werk besteed aan die MX-6. Daar blijft hij goed bij en fijn te rijden.

Trouwens: de ankerplaat bij een schijfrem is meestal alleen een steenslag plaat. Bij trommelremmen (ook als alleen de handrem een trommelrem heeft) is zo'n ankerplaat wel essentieel. Afhankelijk van hoe lastig die ankerplaat te krijgen is en afhankelijk van de constructie kan je dus overwegen deze achterwege te laten.
Ik heb dat bij mijn Alfa 164 gedaan bij de remmen rondom want de platen waren veel te roestig om terug te zetten. Daarbij zijn er geen nieuwe en gebruikte exemplaren in redelijke staat waren er ook niet meer. Ik loop zo natuurlijk iets meer risico dat er een keer een steentje aan het remblok blijft hangen en een groef in de remschijf trekt maar dat risico is klein en ik ben toch gefocused op bijgeluiden.

Oude draagarm en koppelstang met uitgedroogde rubbers en onderaan zie je nog net de stabilisatorstang en de bouten.
Onderstel_oud1.jpg

Het verroeste subframe met daaronder de stabilisatorstang
Onderstel_oud2.jpg

De draagarm die in de lengterichting is geplaatst met uitgedroogd rubber
Onderstel_oud3.jpg

Het verroeste subframe met daarin de vastgeroeste wielvluchtmoeren en en draagarmen en de stabilisator stang
Onderstel_oud4.jpg

Het gedemonteerde subframe
Onderstel_nieuw1.jpg

Het gedemonteerde subframe in de omvormer
Onderstel_nieuw2.jpg

Het gedemonteerde subframe in de Hammerite Ultima
Onderstel_nieuw3.jpg

Nieuw beugeltje aan de uitlaat gelast
Onderstel_nieuw4.jpg

Het subframe is weer gemonteerd met de nieuwe draagarmen, koppelstangetjes, bouten, moeren, schokdempers en stabilisatorstang
Onderstel_nieuw5.jpg

Onderstel_nieuw6.jpg

Onderstel_nieuw7.jpg

Onderstel_nieuw8.jpg

Onderstel_nieuw9.jpg

Dus dit jaar al weer zo'n 3000 euro uitgegeven aan onderhoud en de Mazda en Volvo moeten nog gekeurd worden.
De ABS-sensors en ankerplaten worden voor de APK nog vervangen en de olie ververst en dan wordt de Mazda volgende week uitgelijnd en gekeurd.

Bij de Volvo wordt de uitlaat gasdicht gemaakt en de olie ververst en dan de week daarna de airco bijgevuld en gekeurd.

De ankerplaten of stofhoezen eigenlijk, kon ik nog nieuw krijgen, dus die wilde ik toch vervangen hebben, ook al is dit wellicht niet echt noodzakelijk.
En ja, de bouten en moeren waren echt zo duur bij de Mazda dealer, net als alle onderdelen die je daar koopt.
Eén enkele ABS-sensor kost 461 euro, exclusief btw, bij de Mazda dealer, deze heb ik overigens ergens anders gekocht.

Dat is echt goed aangepakt! Dat ga je ook echt merken in het rijden; zowel qua comfort als wegligging. En voor het behoud van de auto ook een heel erg goede stap.
Die kosten ben je dan ook snel weer vergeten.

MX6 zei:
En ja, de bouten en moeren waren echt zo duur bij de Mazda dealer, net als alle onderdelen die je daar koopt.
Eén enkele ABS-sensor kost 461 euro, exclusief btw, bij de Mazda dealer, deze heb ik overigens ergens anders gekocht.

Zou het nog schelen of je sommige onderdelen bij een Mazda-dealer buiten NL bestelt?
Ik kan me nog een situatie herinneren dat er misschien een raam in het rechterachterportier van een Golf V nodig was, hier in Polen in 2005.
Kosten opgevraagd bij de lokale VW-dealer: achterraam + kosten arbeidsloon van het plaatsen + 23% BTW was omgerekend €50.......
Zelfde in 2011 met mijn Mitsubishi Carisma waar het flexibele uitlaatstuk was doorgebroken: naar een officiële bedrijfswagen-dealer gegaan die op zaterdag een uur bezig was: oude er tussenuit slijpen (verroest/vast), ander flexibel stuk (nieuw uit de doos) er tussenin lassen: incl. materiaal en arbeidsloon €50.....
Was dus weliswaar in 2005 resp. 2011 en de tarieven zijn hier de laatste jaren ook flink omhoog gegaan maar toch...

Terug
Bovenaan