WickedGame
Startmotor
Tja de titel verklapt het al natuurlijk, maar mijn huidige leaseauto (Skoda Enyaq IV80) gaat eruit. Een nieuwe leaseauto behoort bij mijn huidige werkgever tot de opties. Maar er is in de leaseconstructie wel iets veranderd, en dat is de volgende strekking "Als je bij ons vertrekt, op eigen initiatief dien je de lease af te kopen". Een constructie die ik liever niet heb, al helemaal niet vanwege de gedachten dat ik hier zeer waarschijnlijk niet nog 4 a 5 jaar zal blijven. De vraag hierin is natuurlijk of mensen bekend hier zijn met zo'n constructie, en dat ik mij wat aanstel hierin en gewoon lekker moet leasen. Of dat ik er beter aan doe om prive wat aan te schaffen, en het mobiliteitsbudget lekker te laten uitkeren.
Mocht ik wat prive gaan kiezen, dan hebben wij een Mini Cooper Clubman (F54) welke als inruil gaat fungeren. De vrouw rijdt namelijk bar weinig (lees max 5000km p/jaar), en als ze een auto nodig heeft ben ik 9 van de 10 keer gewoon thuis en neemt ze die. We gaan even gemakshalve er vanuit dat de Mini +/- 16 a 17k nog oplevert. Daarnaast hebben we zelf een budget van max 25k om erbij te leggen. Totaal budget komen we uit op +/- 42k.
Goed om te weten is dat wij zonnepanelen hebben, en daarmee ook de keuze van elektrisch naast plug-in overwegen. Alleen blijft het wat tobben met de range.
Als we kijken naar de wensen:
Wat ik tot nu toe zelf op het oog heb in de plug-in hoek:
1. Audi A6 Avant 55 TFSI E
2. BMW 530e Touring
3. Mercedes-Benz E300
4. Volvo V90 T6
Van deze 4 welke zou hierin de voorkeur hebben?
Elektrisch zou een optie kunnen zijn, alleen kan ik heel moeilijk inschatten wat het met de afschrijving gaat doen.
Onder de elektrische auto's eigenlijk maar tot nu toe maar 1 optie staan:
1. BMW Ix3
Onder de elektrische auto's is het lastiger. Audi Etron en Mercedes EQC zijn beide te verouderd en de Audi kent toch de nodige issues waardoor ik daar heel huiverig voor ben geworden. Tevens niet de lichtste auto's dus ook voor MRB op den duur een wat dure optie.
Mocht ik wat prive gaan kiezen, dan hebben wij een Mini Cooper Clubman (F54) welke als inruil gaat fungeren. De vrouw rijdt namelijk bar weinig (lees max 5000km p/jaar), en als ze een auto nodig heeft ben ik 9 van de 10 keer gewoon thuis en neemt ze die. We gaan even gemakshalve er vanuit dat de Mini +/- 16 a 17k nog oplevert. Daarnaast hebben we zelf een budget van max 25k om erbij te leggen. Totaal budget komen we uit op +/- 42k.
Goed om te weten is dat wij zonnepanelen hebben, en daarmee ook de keuze van elektrisch naast plug-in overwegen. Alleen blijft het wat tobben met de range.
Als we kijken naar de wensen:
Huidige auto | Skoda Enyaq IV & Mini Cooper Clubman F54 |
Koop/Lease | Koop |
Zakelijk/Privé | Privé |
Budget | Tot +/- 42.000 euro |
Jaarkilometrage | 25000 km (gecombineerd werk/prive) |
Reden aanschaf andere auto | Lease eruit |
Gezinssamenstelling | 2 volwassen, 2 kinderen (7 en 5) |
Voorkeursmodellen | Volvo, Audi, BMW, Mercedes-Benz (iets meer in de "premium" hoek) |
No-go merken | Frans |
Wat ik tot nu toe zelf op het oog heb in de plug-in hoek:
1. Audi A6 Avant 55 TFSI E
2. BMW 530e Touring
3. Mercedes-Benz E300
4. Volvo V90 T6
Van deze 4 welke zou hierin de voorkeur hebben?
Elektrisch zou een optie kunnen zijn, alleen kan ik heel moeilijk inschatten wat het met de afschrijving gaat doen.
Onder de elektrische auto's eigenlijk maar tot nu toe maar 1 optie staan:
1. BMW Ix3
Onder de elektrische auto's is het lastiger. Audi Etron en Mercedes EQC zijn beide te verouderd en de Audi kent toch de nodige issues waardoor ik daar heel huiverig voor ben geworden. Tevens niet de lichtste auto's dus ook voor MRB op den duur een wat dure optie.