Leaseauto eruit en nieuwe leaseauto?, of prive ruime "luxe" gezinsauto

WickedGame

Startmotor
Tja de titel verklapt het al natuurlijk, maar mijn huidige leaseauto (Skoda Enyaq IV80) gaat eruit. Een nieuwe leaseauto behoort bij mijn huidige werkgever tot de opties. Maar er is in de leaseconstructie wel iets veranderd, en dat is de volgende strekking "Als je bij ons vertrekt, op eigen initiatief dien je de lease af te kopen". Een constructie die ik liever niet heb, al helemaal niet vanwege de gedachten dat ik hier zeer waarschijnlijk niet nog 4 a 5 jaar zal blijven. De vraag hierin is natuurlijk of mensen bekend hier zijn met zo'n constructie, en dat ik mij wat aanstel hierin en gewoon lekker moet leasen. Of dat ik er beter aan doe om prive wat aan te schaffen, en het mobiliteitsbudget lekker te laten uitkeren.

Mocht ik wat prive gaan kiezen, dan hebben wij een Mini Cooper Clubman (F54) welke als inruil gaat fungeren. De vrouw rijdt namelijk bar weinig (lees max 5000km p/jaar), en als ze een auto nodig heeft ben ik 9 van de 10 keer gewoon thuis en neemt ze die. We gaan even gemakshalve er vanuit dat de Mini +/- 16 a 17k nog oplevert. Daarnaast hebben we zelf een budget van max 25k om erbij te leggen. Totaal budget komen we uit op +/- 42k.

Goed om te weten is dat wij zonnepanelen hebben, en daarmee ook de keuze van elektrisch naast plug-in overwegen. Alleen blijft het wat tobben met de range.

Als we kijken naar de wensen:

Huidige autoSkoda Enyaq IV & Mini Cooper Clubman F54
Koop/LeaseKoop
Zakelijk/PrivéPrivé
BudgetTot +/- 42.000 euro
Jaarkilometrage25000 km (gecombineerd werk/prive)
Reden aanschaf andere autoLease eruit
Gezinssamenstelling2 volwassen, 2 kinderen (7 en 5)
VoorkeursmodellenVolvo, Audi, BMW, Mercedes-Benz (iets meer in de "premium" hoek)
No-go merkenFrans

Wat ik tot nu toe zelf op het oog heb in de plug-in hoek:

1. Audi A6 Avant 55 TFSI E
2. BMW 530e Touring
3. Mercedes-Benz E300
4. Volvo V90 T6

Van deze 4 welke zou hierin de voorkeur hebben?

Elektrisch zou een optie kunnen zijn, alleen kan ik heel moeilijk inschatten wat het met de afschrijving gaat doen.

Onder de elektrische auto's eigenlijk maar tot nu toe maar 1 optie staan:

1. BMW Ix3

Onder de elektrische auto's is het lastiger. Audi Etron en Mercedes EQC zijn beide te verouderd en de Audi kent toch de nodige issues waardoor ik daar heel huiverig voor ben geworden. Tevens niet de lichtste auto's dus ook voor MRB op den duur een wat dure optie.

De regeling komt overeen met de boete die je soms moet betalen bij je hypotheek versneld aflossen. De geldschieter wil een deel van de imaginaire winst die ze zouden hebben gehad over de volledige leasetermijn hebben en eventuele verschillen tussen de boekwaarde en de dagwaarde op het moment van inleveren. De boekwaarde is een recht lijntje (lineair) zijn en de dagwaarde een mooie kromme.

Kan het geen optie zijn om de auto bij vertrek "mee" te nemen inclusief het leasecontract?

Is de Skoda Enyaq privé overnemen niet gewoon de meest eenvoudige oplossing.

De genoemde plug in hybrides zijn zwaar, complex, verouderen relatief snel, en zullen de komende jaren ( waarschijnlijk )flink afschrijven.

De Volvo V90 vind ik wel een mooie auto.

Laatst bewerkt:
De vernieuwde Toyota bZ4X Active Limited Edition heb je al voor € 39.995 rijklaar. Prima aanbieding voor de particuliere koper, zeer efficiënt, uitstekende garantie en 'slechts' 1.845 kg!

De verbeterde Hyundai Ioniq 5 is in de aanbieding, laadt zeer snel en is ook 'behoorlijk' licht.

Ik zou eens gaan rekenen aan normale auto's. Die peperdure wagens die je noemt zijn geen voordelige jongens met 25kkm/j. Het zijn ook allemaal varianten met dure techniek en slijtagedelen.

Kan je niet veel meer met die MINI gaan doen (niet inruilen = winst)? Dan neem je er nog een lekkere gezinswagen bij van 20k. De MINI rijdt zuiniger, voordeliger in onderhoud en je hebt hem al.

Ook met inruil zou ik lekker iets japans of oud-duits van 25k uitzoeken. Niet teveel plugin-toestanden en dure zooi erop en als je dan over een paar jaar weer ander werk hebt kan je dat overzichtelijk inruilen.

Laatst bewerkt:
Wij hebben 2 auto's, eentje lease ik via werk en eentje prive. De prive auto is een vakantieauto en leuke/hobby auto (Audi S6), die gebruiken we voor vakanties en als "2e" auto. De leaseauto is een Hyundai Inster waar we ook met z'n allen in kunnen voor eenvoudige tripjes en die gebruik ik voornamelijk voor het werk. Ik zou de Inster zo aanbevelen als 2e auto voor een gezin met 2 kinderen. en hond. Dan kun je een grotere auto kopen voor langere afstanden. EV's zijn wat dat betreft redelijk duur, hoewel een Enyaq wel te doen is voor 20-30k.

Kan je de Enyaq niet overnemen? Dan zou ik namelijk met die en de cooper verder gaan. Anders zou ik een kleinere EV kopen met inruil van de mini en dan een grotere gezinsauto kopen voor het incidentele gebruik. Dat bevalt ons best goed in ieder geval.

Wat is je mobiliteitsbudget?

Als je zelf vertrekt moet je dan echt het hele contract overnemen of gaat het om een eigen bijdrage? Wij kunnen kiezen voor een leasebedrag tot 15% boven het budget en die moeten we dan betalen als we weg gaan. Ik denk dat het volledige afkoopbedrag geen stand houdt bij een rechtzaak.

De regeling komt overeen met de boete die je soms moet betalen bij je hypotheek versneld aflossen. De geldschieter wil een deel van de imaginaire winst die ze zouden hebben gehad over de volledige leasetermijn hebben en eventuele verschillen tussen de boekwaarde en de dagwaarde op het moment van inleveren. De boekwaarde is een recht lijntje (lineair) zijn en de dagwaarde een mooie kromme.

Kan het geen optie zijn om de auto bij vertrek "mee" te nemen inclusief het leasecontract?

Tja meenemen kan natuurlijk alleen als je bij nieuwe werkgever ook een leaseauto neemt.
Is de Skoda Enyaq privé overnemen niet gewoon de meest eenvoudige oplossing.

De genoemde plug in hybrides zijn zwaar, complex, verouderen relatief snel, en zullen de komende jaren ( waarschijnlijk )flink afschrijven.

De Volvo V90 vind ik wel een mooie auto.
Nog niet aan gedacht om de Enyaq over te nemen. Zal eens moeten navragen wat ze hiervoor willen zien. Ik snap je punt goed met de plug-in hybrides. Het maakt mij aan de ene kant ook wat huiverig qua techniek. Grootste issue vind ik nog altijd de wat "beperktere" bagageruimte bij alle genoemde modellen.

En mee eens de V90 is een mooie wat meer ingetogen auto die veel biedt.
Ik zou eens gaan rekenen aan normale auto's. Die peperdure wagens die je noemt zijn geen voordelige jongens met 25kkm/j. Het zijn ook allemaal varianten met dure techniek en slijtagedelen.

Kan je niet veel meer met die MINI gaan doen (niet inruilen = winst)? Dan neem je er nog een lekkere gezinswagen bij van 20k. De MINI rijdt zuiniger, voordeliger in onderhoud en je hebt hem al.

Ook met inruil zou ik lekker iets japans of oud-duits van 25k uitzoeken. Niet teveel plugin-toestanden en dure zooi erop en als je dan over een paar jaar weer ander werk hebt kan je dat overzichtelijk inruilen.
Kan je aangeven wat hierin dan "normaal" is. Ben best bereid horizon wat breder te stellen, al heeft de vrouw des huizes wel en grote voorkeur voor BMW/Audi/Volvo.
Wij hebben 2 auto's, eentje lease ik via werk en eentje prive. De prive auto is een vakantieauto en leuke/hobby auto (Audi S6), die gebruiken we voor vakanties en als "2e" auto. De leaseauto is een Hyundai Inster waar we ook met z'n allen in kunnen voor eenvoudige tripjes en die gebruik ik voornamelijk voor het werk. Ik zou de Inster zo aanbevelen als 2e auto voor een gezin met 2 kinderen. en hond. Dan kun je een grotere auto kopen voor langere afstanden. EV's zijn wat dat betreft redelijk duur, hoewel een Enyaq wel te doen is voor 20-30k.

Kan je de Enyaq niet overnemen? Dan zou ik namelijk met die en de cooper verder gaan. Anders zou ik een kleinere EV kopen met inruil van de mini en dan een grotere gezinsauto kopen voor het incidentele gebruik. Dat bevalt ons best goed in ieder geval.

Wat is je mobiliteitsbudget?
Enyaq ovenemen kan een optie zijn. Ga ik zeker even overwegen.

Mijn mobilteitsbudget is 1500 euro p/mnd. Even idee geven de Enyaq is 950,- euro p/mnd incl. brandstof bij ons. Met die 1500,- kom ik zelfs met een Audi A6 Etron S-Edition prima weg. Als ik zou leasen ;)
Als je zelf vertrekt moet je dan echt het hele contract overnemen of gaat het om een eigen bijdrage? Wij kunnen kiezen voor een leasebedrag tot 15% boven het budget en die moeten we dan betalen als we weg gaan. Ik denk dat het volledige afkoopbedrag geen stand houdt bij een rechtzaak.
In principe kies ik altijd auto's binnen mijn budget, en nooit eroverheen. Ik snap inderdaad als je eroverheen gaat dat dit je "boete" is. Ik ga eens met HR wel zitten, want het voelt nu zoals het op papier staat echt als een wurgconstructie.

Hou er rekening mee dat er soms particulier wel BTW over een hoop componenten afgerekend moeten worden, hetgeen in een zakelijke lease niet van toepassing is.

Hou er rekening mee dat er soms particulier wel BTW over een hoop componenten afgerekend moeten worden, hetgeen in een zakelijke lease niet van toepassing is.
Sowieso ben ik mij er van bewust dat als ik particulier ga rijden alle kosten op mijn conto komen. En dat het mobiliteitsbudget netto uitgekeerd gaat worden. Al zal dat ongeveer een 700/750 euro p/maand zijn. Hiermee moet het wel lukken om een auto rijdend te houden.

Wij hebben een vergelijkbare 'wurgregeling' bij leaseauto's. In mijn policy staat: Lease meenemen naar nieuwe werkgever, lease afkopen of de auto overkopen. Tot op heden heeft dit nog geen enkele keer stand gehouden. Tegenwoordig koopt de firma de auto's en dan wordt het helemaal lastig. M.a.w. ik zou mij daar niet te veel zorgen maken.

Dan zijn het geen leaseauto's, maar bedoel je 'zakelijke auto's'. Dat zijn echt twee verschillende dingen die vaak door elkaar gehaald worden.

Terug
Bovenaan