Lauji's vragentopic Peugeot 206

Bedankt voor je antwoord man.

Kachelhuis maak ik me dan niet verder zorgen oven.
Straks de klem van thermostaatslang laten vervangen, en daarna weer verder kijken.

Vooral de combinatie regenweer & auto die dag en nacht buiten staat.
Met een natte jas/schoenen ingestapt? Dan krijg je dit al snel, zeker als de ramen niet 100% schoon zijn.
Verwarming aan en meteen de airco erop, dan krijg je de condens het snelste wel
De uitstroomroosters van de luchtverversing op de zijramen richten. En natuurlijk de achterruitverwarming aanzetten.
De zijramen achter weer condensvrij krijgen duurt wat langer, daarvoor moet de auto goed opgewarmd zijn

Ja, zal dat dan ``gelukkig`` geweest zijn, jas was beetje nat, maar auto staat inderdaad ook dag en nacht buiten.

Garage heeft vandaag slangklem gratis vervangen. De plek rondom de klem was alweer helemaal droog geworden uiteraard. De monteur zag in het thermostaathuis zelf ook nog een heel klein wit stukje wat misschien een scheurtje zou kunnen zijn, maar verder heeft hij er niet echt meer over verteld.

Hopen dat die natte vlek dus kvs was, en de vervanging van de klem het probleem heeft verholpen. Anders is het misschien toch dat kleine witte puntje waar de monteur het over had. Alleen snap ik dan niet waarom de garage dan vorige keren dit niet heeft gezien, of ze zwijgen erover omdat ze denken het niets ernstigs is, dat zou ook kunnen.

Omdat het een moeilijk hoekje is waar niet direct naar gekeken wordt. Je verwacht bij koelvloeistoflekkage eerder grotere dingen zoals een radiateur.
Thermostaathuis en daaromheen is altijd lastig te zien en als het lekt lekt het niet altijd.

Nu de auto even stilstaat, nog maar even gekeken, je weet het maar nooit of het gestopt zou zijn.
Jammer genoeg hing er een rode druppel onder aan het chassis. Nat plekje was al niet meer te zien aangezien het er vast al even onder lag.

Het vervangen van de klem heeft dus jammergenoeg niet geholpen.
Misschien dat het dus inderdaad het hele kleine witte puntje is dat de monteur aanduidde in het thermostaathuis, dat voor de lekkage zou zorgen
Maar indien dat dat zo zou zijn (zo kan je veel beginnen vervangen), is het dan wel de moeite waard om het hele thermostaathuis te laten vervangen voor die paar druppels die hij lekt als hij langer dan een dag stilstaat? Het zijn kleine hoeveelheden en zie het peil amper dalen, rij tegenwoordig ook maar 30 km per week.. Gekke kosten denk ik dan.. en wie weet hoelang de vorige eigenaar(en) er zo al mee rondrijden.

Een wit puntje in het thermostaathuis? Ik kan me er niet echt een beeld bij vormen ben ik bang... Een thermostaathuis kan lekken bij de verbinding met de slangen of niet goed afsluiten, maar verder zal het ding zelf toch amper kunnen lekken lijkt me.

Ik denk zo onderhand dat je een eventueel nog aanwezig miniem lekje beter maar gewoon als "hoort erbij" kan beschouwen, tenzij het veel erger wordt.

Met alle respect, met 30 km per week zou ik de fiets of de bus nemen, en AH de boodschappen laten bezorgen.
De kosten van een auto haal je met dat kilometrage er nooooooit uit. Zeker niet als je aanhoudend hypochondrisch bent over een auto "op leeftijd."

D. Elzinga zei:
Een wit puntje in het thermostaathuis? Ik kan me er niet echt een beeld bij vormen ben ik bang... Een thermostaathuis kan lekken bij de verbinding met de slangen of niet goed afsluiten, maar verder zal het ding zelf toch amper kunnen lekken lijkt me.

Die thermostaathuizen zijn veelal gemaakt van kunststof (ABS). wat na tig keren warm worden en terug afkoelen gewoonweg dusdanig verouderd dat het poreus wordt of zelfs gaat scheuren.
Meestal begint dat met lichte haarscheuren die lekken als de motor goed warm wordt. Met afpersen is dat meestal niet te achterhalen.

Is al tig keren afgeperst maar niks. Ja, de monteur toonde een klein wit stukje bij het thermostaathuis, dat kan ik me nog herinneren en ik herinner me ook dat het woord plastic viel. Ik laat het verder zo en neem het er maar bij inderdaad.
Ik woon nu vlakbij werk, maar dat was niet het geval toen ik de auto aanschafte. Ik kan het geld eraan kwijt, en zal toch lachen als ik in putje winter de auto kan nemen voor die paar KM terwijl de rest op de fiets kan bij -5C.. en wie weet op welke locatie mijn werk zich volgend jaar vestigt. Zit toch al aan een dikke 4500 KM sinds januari. Niet slecht hoor vind ik zelf voor al die korte stukjes ;)

4500 km in 9 maanden is natuurlijk nog steeds peanuts, maar goed. Afhankelijk van waar je woont kan ik me wel voorstellen dat je graag een eigen auto tot je beschikking wilt hebben. En als het financieel allemaal uit kan, waarom niet? Je kilometerkostprijs zal wat hoger zijn dan gemiddeld, maar dat is de keuze die je zelf maakt.

Ben ik weer eens met een post.
Heb de auto nu wat langer dan een jaar in mijn bezit (6000 km verder sinds aankoop) en let niet echt meer op de lekkage van koelvloeistof, weet dat het regelmatig eens gebeurd bij het stilstaan NA HET RIJDEN, maar aangezien niemand weet wat het is, kar ik maar door.

Vandaag weer plasje gezien vooraan de auto aan de bestuurderskant, en maar even onder de auto gaan liggen. Onderkant van de auto hing weer overal rode druppels.
Gebeurd vast vaker, maar toch maar weer eens in kvs-reservoir gekeken. Deze was gezakt van van boven het gemiddelde in augustus tot net op het streepje van de min nu.

Dat betekent dus dat ik de kvs zou moeten gaan aanvullen, maar ik heb liever dat men het probleem eens kan constateren.
Iemand een idee wat ik nu het beste doe? Weer naar de plaatselijke garage om kvs bij te vullen en na te laten kijken, weer naar de dealer om kvs te vullen en na te laten kijken, of zelf gewoon maar kvs toevoegen en blijven karren?

Dealer had laatste keer een gratis diagnose gedaan en laten warmdraaien, maar konden niets vinden. Die zeiden kom maar terug als je moet aanvullen. Plaatselijke garage idem, meerdere keren afgeperst maar niets. Al zei een monteur daar wel dat er een klein wit puntje te zien was in het thermostaathuis, en dat als dit warm werd er daar kvs kon lekken of zoiets.

Iemand ideeën wat te doen? Kvs moet sowieso erbij worden gegooid, want zit nu nog net op het minimum.
Ik dacht zelf misschien om het hele thermostaathuis eens grondig te laten controleren (raar als ze dit nog niet gedaan hebben) en evt vervangen bij de plaatselijke garage.

Ik hoor graag wat te doen

Gr Lauji

Hebben we het hier niet al eens op een van de vorige pagina's over gehad? Waarschijnlijk lekt er een heel klein beetje weg door een broos slangetje of slangklem. Thermostaathuis vervangen kan natuurlijk, maar als de auto het niet middels de motor verbruikt en je na dik een half jaar pas een beetje moet bijvullen, ach dan zou ik me de kosten besparen als ik het zou moeten laten doen...

Bedankt voor het antwoord. Gewoon zelf kvs bijvullen dan maar en verder geen garage?

Ik hoorde van iemand dat ik gewoon kvs (eentje die overeenkomt voor mijn auto) kan toevoegen aan de kvs die nu nog in het reservoir zit. Klopt dat?

Om nog terug te komen op vorige bericht.. garage heeft koelvloeistof bijgedaan en de lekkage gezocht, maar niets gevonden.
Volgens hen ``verbruikt`` de auto alleen maar kvs.

Gisteren 100 km gereden en vanochtend maar weer even gekeken, ja hoor, plasje kvs met de daarbijhorende druppels aan oliepan..
Toch gek dat geen enkele garage zogezegd weet waar het vandaan komt. Lijkt me eerder dat men zn handen niet vies wilt maken en het een vieze reparatie betreft van een of ander. Heb nu ook al 2x rook van voor uit motorkap zien komen (1x bij regen en 1x bij kvs op minimumniveau) en heb toch echt geen zin in gekke toestanden

o_O Nou vooruit dan maar, stuur mij maar een pb dan spreken we ff een datum af dan kijk ik er even naar voor je en dan leg ik je ook direct uit waar je op moet letten, wat wel gevaarlijk is en wat niet.

Moet je wel naar mij toe komen, ik ga er geen moeite voor doen als je het niet erg vind. ;)

[OPGELOST]

De 206SW deze week nog maar eens naar een andere garage gebracht (de 3e, deze had o.a. ook al de wiellagers en de koppeling vervangen). Werd dezelfde dag nog gebeld door de man en deze zei dat na druk zetten op het systeem, het thermostaathuis helemaal lek was. Luchtfilter was er uit gehaald, en er waren overal sporen van lekkage te zien. Ik natuurlijk opgelucht dat de lekkage eindelijk aan het licht was gekomen.

Zowel de man als ikzelf begrepen niet dat de vorige garage(s) dit niet gezien hadden.
Misschien dat toen de koelvloeistof vorige week vervangen en weer bijgevuld was geweest (en sindsdien lekte IEDERE dag lekte ) het lekkageprobleem nog groter, en nu wél duidelijk zichtbaar werd, geen idee..

Thermostaathuis er dus uit en nieuwe erin, hele thermostaathuis was zo vochtig als het maar kon.
Had nog geluk zei man dat de koelvloeistof niet bij de oliekanalen terechtkwam, anders kon ik nog een lekke koppakking krijgen..

Sinds 2 dagen nu geen plassen meer gehad.
Probleem na 7 maanden dus opgelost, en hopelijk kan de Peugeot nu een tijd verder!

Bericht van 6-7-2018. een halfuur nadat je het probleem voor het eerst gepost had.
Letterlijk de eerste zin:
Pobresh zei:
Ik denk persoonlijk dat het koelwater is wat lekt rondom je thermostaathuis.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5785883,5818229#msg-5818229

En wederom heb je het voor elkaar gekregen om 5,5 pagina's en een dik halfjaar verder het pas hebt opgelost :eek:
Oke dat je slechte garages hebt uitgekozen is pech, maar dat had ook voorkomen kunnen worden.

Hopelijk heb je van deze 2e keer wel geleerd... Of wordt het pas bij 3x dat het scheepsrecht wordt?...

Vind t wel knap dat je dat wederom gelukt is...

Goedenavond.

Mijn sigarenaansteker van de 206SW werkt niet meer. Ik had de knop van de aansteker ingedrukt en trok de zilveren huls omhoog, en plots zat die huls een stuk hoger dan normaal. Leek wel alshof hij los kwam.
Op dat moment brandde de aansteker wel, en heeft het ook even een beetje gerookt bij de aansteker (misschien kortsluiting? ) . Na wat knoeien zit ook het oranje deel van de aansteker los. Beide kan ik met wat drukken weer gewoon in de positie zetten zoals het hoort, alleen waar deze delen vroeger vast zaten lijkt het wel of ze nu helemaal los zitten.

Het probleem: wanneer ik de sigarenaansteker nu wil gebruiken, of een usb kabel erin wil doen, komt er geen stroom meer op.

Is er misschien iets losgeschoten?
Zijn de kabels verbrand?
Is de zekering stuk?

Ik heb al geprobeerd het hele oranje stuk eruit te krijgen zodat ik kon zien of de draden aan de onderkant misschien stuk waren, maar helemaal krijg ik de aanstekerunit er niet uit, denk dat hiervoor de middenconsole los zou moeten waarin de pookhoes zit.

Ik heb ook even in de zekeringskast linksonder het stuur gekeken, en de zekering daar (geel - F22 - 20A) is gebroken. Het is dezelfde zekering als voor het leeslampje en het lichtje van het handschoenkastje. Het leeslampje werkt niet meer op stand ``aan``, hij werkt soms wel nog bij stand ``aan wanneer deur geopend``. Zou de aansteker het weer doen als ik een nieuwe verzekering onder het stuur in zou pluggen? Het oranje en zilveren deel van de aansteker zullen dan nog steeds veel losser zitten dan normaal.

Graag jullie hulp

4gy0rm5v.jpg

e3xoig.jpg

w0l345q1cspde.jpg

In eerste instantie begreep ik niet goed wat je precies bedoelde. Maar de foto's zijn eigenlijk redelijk duidelijk voor een keertje.

Je hebt de aansteker zelf verkeerd gebruikt: Als je de knop induwt wordt de plug in principe vergrendeld, tot deze uit slaat.
Dan is deze warm (en weer ontgrendeld) en kun je hem gebruiken als sigaretten aansteker, het is niet meer dan een verwarmings element wat je tegen de sigaret aan houdt.
Niet tegen je huid, of tegen stof, want het ding wordt verrekte heet.

Trek je hem eruit terwijl de knop ingedrukt is, krijg je dus dat je de hele mantel en soms de hele unit mee trekt en het daarmee kapot maakt.

Het gebeurt soms ook met mindere kwaliteit usb laders (deze blijven soms haken in de mantel). En het gebeurt meer mensen.

Dat de zekering klapt is vrij normaal. De polen zijn waarschijnlijk tegen elkaar aangekomen waardoor er kortsluiting is geweest.
De zekering is dan ervoor om te zorgen dat niet heel je auto afbrand. Een beetje rook zien is vrij normaal. Al kan een weinig gebruikte sigaretten-aansteker ook roken.

De kans is aanwezig dat je aansteker vervangen moet worden.
Gelukkig is die vrij simpel uit te bouwen om dat te controleren.

De zekering blijven we voorlopig nog even van af!

Zie foto:
62cada9ef8-peugeot_autoraam-raam_schakelaars.jpg

Fotobron: https://vhklooster.nl/peugeot-206-raamomaat.html

Stappenplan:
1. Schakelaar voor spiegels eruit halen: Steek even je nagels onder de rand en trek er aan, mocht dat niet lukken gebruik een bestekmes dat niet al te scherp is en ben voorzichtig, anders beschadig je de boel.
1b. Voor nog meer ruimte: je pookhoes zit ook geklikt. Deze kun je op dezelfde manier loshalen en hem dan helemaal omhoog over de pook schuiven (hij gaat er niet af, maar dan is die uit de weg)
2. Daarna kun je vanaf onderaan de aansteker naar boven duwen. Dit hoort normaal makkelijk te gaan. Ze zitten namelijk geklemd. Op dit moment betekend dat: meer kracht zetten vanaf de onderkant.
4. Als je vervolgens het middendeel (met mantel) eruit hebt. Trek je daarvan de stekker eruit (kan zijn dat er een klemmetje ingedrukt moet worden)
5. Daarna kan de oranje ring er dan normaal ook uit gehaald worden. Dit doe je door hem een stuk eruit te trekken (kan wederom zijn dat dit niet makkelijk gaat) Waarna hij meer ruimte heeft om met lampje en al eruit te worden gehaald. Je moet hem als je bij het smallere stuk bent natuurlijk een beetje opzij houden anders blijft het lampje steken (daarom krijg je ook niet de unit en het lampje tegelijk eruit)

Het kan ook zijn dat het lampje los onder de aansteker ligt, kijk daar even vooraf naar als het mogelijk is.
Dat lampje is mogelijk ook de oorzaak dat de zekering geklapt is. Zeker als die los eronder ligt bijvoorbeeld.

Laat alles uitgebouwd, dus de mantel. ring en het lampje en maak foto's van alles afzonderlijk.
LET OP: Bij beschadiging van de draden, een losgetrokken stekker (dus losse draden) of iets anders vreemd maak je hier ook foto's van.
Denk aan bijvoorbeeld brandplekken of iets wat gesmolten is.

Zet de foto's op het forum zodat wij kunnen meekijken of de aansteker nog bruikbaar is.

Als je het onderdeel uitgebouwd en gefotografeerd hebt, leg je het op een veilige plek in huis tot je antwoord hebt van ons.
Je kunt (als je wilt) de spiegelknop weer even terug plaatsen. Deze klik je vrij eenvoudig weer op zijn plaats. Zelfde geld voor eventuele pookhoes (die sowieso terugbouwen, anders kun je niet makkelijk schakelen!)
Je kunt dan in elk geval met je auto rijden, tot we verder kunnen met de probleem-oplossing.

Zie de volgende foto hoe het deel eruit ziet waarbij je ook kan zien waar het lampje (zwarte uitsteeksel) zit.
original.jpg

En hier een foto van het lampje met ring:
$_83.JPG

Ik hoop dat je deze keer (3x is scheepsrecht ?) wel direct wat met dit stappenplan doet.
Nogmaals. Zekering voorlopig niet aan komen, Zeker niet als er draden kapot getrokken zijn!

Krijg de aansteker niet naar boven zoals op de foto.
Hij blijft steken in de oranje ring.

fwxkhnvck6u.jpg

Trekken en duwen maar krijg hem niet verder omhoog. Alle delen hangen wel nog samen kan ik voelen.

Het lijkt trouwens alsof dat wanneer ik een lader in de aansteker doe dat hij gewoon niet diep genoeg meer naar beneden veert.
Nog een idee hoe ik hem verder omhoog krijg? ?

Update : door te hard trekken is er iets van het zwarte stuk afgebroken, vermoedelijk het klepje, het zit ook achter een schotje en kan er niet meer bij.
Net toen ik mn hand eruitwou halen gvd . De houder glijdt nu erin en eruit en klikt niet meer vast. Neem aan dat het het stukje op foto is
ak6u8vc8tt32x.png

Nu al spijt van het openhalen, want kans was groot dat toch de zekering was (zeker aangezien die gebroken is).
Geen idee of de aansteker het nog doet nu dit klepje eraf is en niet meer vastklikt..

Dat "klepje" is het lampje. Dat zit normaal alleen aan de oranje ring vast en schuift achteraan op de stekker van het middelste deel. Maar met demonteren zou die niet vast moeten zitten aan dat gedeelte, alleen aan het oranje.

Zo te zien heb je geprobeerd om de ring en het middendeel tegelijk eruit te trekken. De oranje ring had je bij het duwen tegen moeten houden anders trek je idd wat kapot met betrekking tot de lamp.
In principe moet je het zo doen als bij een injectiespuit. Vingers op de oranje rand en met je duim (of je ander hand) het middelste deel eruit duwen.
Je kunt trouwens ook gebruik maken van je foutje met betrekking tot het indrukken van de aansteker knop. Dus aansteker er in, indrukken, oranje rand tegenhouden en dan voorzichtig trekken. Wat je eerder deed als fout, kan nu nuttig zijn voor demontage.

Wat je nog altijd kan proberen is vanaf onderaan de stekker eruit te halen (niet zomaar gaan trekken!) Duw daarvoor het clipje in (tegenovergestelde kant als waar het lampje hoort te zitten) op de stekker en trek tegelijk de stekker los (dus indrukken en trekken)
Dan heb je in elk geval de unit los van de zekering en kun je de kabel op problemen controleren.
Zie foto hoe de stekker eruit ziet (links) Het rechter gedeelte wijkt af, omdat dit foto's zijn van een aanpassing aan electronica.
006bf6e053-peugeot_autoraam-plaatsje_in_console.jpg

Fotobron: https://vhklooster.nl/peugeot-206-raamomaat.html

Je hebt zo te zien niet de pookhoes losgemaakt. Dit had wat meer ruimte kunnen geven en wellicht kun je via daar wel bij dat losse gedeelte.

Nieuwe zekering gekocht, hop erin en binnenverlichting doet het weer, net als de stroom van de aanstekerunit. Of de aansteker het zelf nog doet weet ik niet aangezien er een stukje af is gevallen en achter het wandje zit waar ik niet meer bij kan zonder middenconsole eraf te halen.

Heb weer stroom, en rook toch niet, dus probleem opgelost. Dat afgebroken clipje zal me worst wezen

@Pobresh Waarom probeer je het nog? Heel verhaal, uitleg erbij wat te doen, foto's etc. Met alleen de opmerking er nog bij : doe maar niets met de zekering. En wat doet TS : hoppa, meteen met de zekering kutten. Onfuckingvoorstelbaar. o_O

Kutten?

Zekering was kapotgeknapt, dus vervangen is nodig , binnenverlichting lag er nl. ook uit. Als ik daarnaast dat eerst even had gedaan had ik nu het lampje niet kapotgebroken.

De enige manier om te proberen het lampje terug te pakken te krijgen (aangezien hij ergens is tussen geschoten) is door de hele middenconsole eruit te halen, anders kom je er niet bij.
Mij niet gezien, dan rij ik wel lekker zonder lampje.

Rij jij je wagentjes maar verder total loss.. Einde onderwerp!

De reden waarom ik zei BLIJF VAN DE ZEKERING AF

Is omdat je altijd eerst moet nagaan WAAROM de zekering geklapt is!!

Zekering vervangen is makkelijk, maar dit doe je pas als je probleem is opgelost en dat is nu niet het geval... Je weet totaal niet wat er verder met de aansteker gebeurt is. door je trek-actie.

Je eigen wagen is straks totall loss als blijkt dat er ergens lichte kortsluiting is waardoor de zekering net niet klapt, maar wel je geluidsisolatie in de fik zet.
Daarom controleer je altijd eerst of het veilig genoeg is om de zekering terug te zetten en deze dus niet zomaar terug te steken!

Maargoed. Als je instructies gaat negeren, die ik neergezet heb ter voorkoming van erger leed (een brandende auto bijvoorbeeld) Houdt het voor mij op.

Ik heb je een 3e kans gegeven en je verspeelt hem direct.
Wat daarbij meespeelt is dat ik bovenstaand verhaal (eerst oorzaak zoeken) al in de post had gemeld.

Lol@ einde onderwerp, geloof er echt helemaal niks van, we zitten hier al op pagina 12 inmiddels. Het is gewoon jammer dat heel veel mensen hier moeite doen om je steeds maar goede raad te geven en je er echt nooit iets mee doet.

Mmm, afgebroken plastic en risico op brand veroorzaken. Ik zeg het niet vaak, maar in dit geval zou ik TS adviseren om ook voor dit soort klusjes voortaan gewoon langs een garage te gaan.

D Elzinga zei:
Mmm, afgebroken plastic en risico op brand veroorzaken. Ik zeg het niet vaak, maar in dit geval zou ik TS adviseren om ook voor dit soort klusjes voortaan gewoon langs een garage te gaan.

Juist niet... gewoon op de doe-het-zelf manier verder laten prutsen, dan blijft dit topic ook lachwekkend.
Een garage betekent immers kennis, en kennis betekent hinder.... het is veel komischer om een topic volgen waarin iemand knutselt die totaal niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis. :LOL:

Die aansteker kan trouwens wel gerepareerd worden met ducktape, dat spul werkt namelijk bij alles wat los zit maar vast moet zitten.;)

Ik vind dit topic steeds merkwaardiger worden. Er wordt een vraag gesteld, men geeft een zeer uitgebreid en uitstekend advies (complimenten daarvoor) en wat doet de vragensteller?
Precies het tegenovergestelde wat geadviseerd wordt.
Ik ben het helemaal met D Elzinga eens, voortaan afblijven van de auto en direct naar een goede garage gaan.

Even terug was het thermostaathuis lek en kwam de kvs eruit, dus deze laten vervangen en opgelost.

Helaas een dag na het vervangen van de thermostaat lekte de auto plots verschillende plasjes (5, 6, 7..) motorolieonder de motorkap.

Auto deze week voor apk geweest en RA2 Overmatige vloeistoflekkage.

De grotere plasjes olie die op de oprit lagen zijn verdwenen (geen idee of, en wat garage gedaan heeft, misschien wel leak stop? ), maar iedere dag ligt er nu nog wel een klein plasje olie onder de motorkap, ongeveer grootte van een €1-munt.

Bij de onderkant zie ik steeds 1 à 2 druppels olie aan de carterpan hangen (loopt daar omlaag, dus druppels verzamelen daar denk ik) en 2 druppels bij de v-snaar. Verder is het ook zeer vochtig (al maakt me dat niet veel uit).

Volgens de garagist die het thermostaathuis vervangen had, hadden alle TU(5JP4) blokken van Peugeot dit euvel. De krukaskeerring, kleppendeksel, carterpan, koppakking zouden lek zijn. De bak moet eraf voor revisie en hij raadt me niet aan nog zulke kosten te maken, want het zou toch weer opnieuw gaan lekken. Ik moet doorrijden tot er grote plassen gaan lekken, en dan kan ik beter opzoek gaan naar iets anders..

Ik vind het jammer en raar dat er nu plots olie lekt, hiervoor was dit (me in ieder geval nooit opgevallen dat olie aan de auto hing) niet.
Ik heb al €1500 aan reparaties en onderhoud betaald op 8000 km tijd dat ik de auto heb, en vorige eigenaar ook al zoveel over pakweg 10.000km, dus wil er eigenlijk geen hoge kosten meer aan doen.. Het zal nu wel het een na het andere gaan zijn (is eigenlijk al van in het begin).
Opzich een leuke auto, maar het is altijd iets geweest van toen ik hem had..
Ik zal maar even kijken welke olie er in de auto zit en een fles bijkopen als reserve om bij te vullen.
ik hoop dat er geen olie op de riem komt binnenkort...

Dat was tenminste wat ik ervan begreep aan de telefoon.. Ik mag hopen dat die garage niet zelf de oorzaak is van het olielekken..

In ieder geval, ik zit er nu mee.. En of het nu de keerring of kleppendeksel is, de bak moet er sowieso af lijkt me..

Ik las op internet dat er ergens een oliekanaal bij het thermostaathuis zit. Klopt dat? Misschien dat ze dit beschadigd hebben, zou dat kunnen?

Lauji6991 zei:
Dat was tenminste wat ik ervan begreep aan de telefoon.. Ik mag hopen dat die garage niet zelf de oorzaak is van het olielekken..

In ieder geval, ik zit er nu mee.. En of het nu de keerring of kleppendeksel is, debak moet er sowieso af lijkt me..

Ja, even rustig maar hoor want ik kan me haast niet voorstellen dat alle genoemde dingen urgent aan de hand zijn. Ik geloof best dat een oudere Peugeot ietsjes zal zweten bij het kleppendeksel (dat leek op een van je foto's op de vorige pagina's in dit topic al het geval te zijn) en is zowel financieel als qua functioneren van de auto totaal niet spannend, maar een koppakking gaan vervangen? Dan zou ik wel eerst de verdere symptonen daarvan willen zien voordat ik daartoe opdracht zou geven.

Er zit in ieder geval geen mayo op de motoroliedop dus koppakking lijkt me ook niet..

Dat zweten klopt, alleen hingen er toen nooit druppels olie aan de carterpan.. Bij de apk vorig jaar ook helemaal geen lekprobleem.

Kan probleem niet liggen bij vervanging van thermostaathuis?
Dacht ergens gelezen te hebben dat daar in de buurt ergens een oliekanaal zit. Misschien is die beschadigd geraakt bij vervangen van thermostaathuis?

Ik pak de popcorn erbij.. Iemand ook een hapje?

Denk eerder dat de garage de auto zat is, maar temeer de klant die er in rijdt...

Olielekkage na een reparatie is 9 van de 10x reparatie-gerelateerd. Montagefout oid. Zouden ze dus moeten oplossen zonder bijkomende kosten...

Overigens zit ik even terug te lezen, maar er staat zoals ik al dacht inderdaad op de vorige pagina een foto waarna meerdere forummers je erop wezen dat de klepdekselpakking nogal vochtig leek. Is een heel eenvoudige ingreep (nauwelijks kosten en moeite), alleen zou je er in jouw geval alsnog voor naar een garage moeten...

Je hebt het over de klepdekselpakking die ZWEET.. okee maar hoe weet je dat dit ook de veroorzaker van het LEK is ?

Ik heb hier geen werkplek, laat staan materiaal ter beschikking, laat staan een tutorial over hoe ik die pakking zou moeten vervangen. DIY met de aansteker ging ook al fout.
ik zit er weer mooi mee.

Naar de garage gaan die het thermostaathuis vervangen heeft , doe ik in ieder geval niet meer.
Volgens andere garage lekt het bij koppakking, carterpan, krukaskeering en klepdeksel.. dat is toch op bizar veel plekken tegelijk voor nooit eerder lekkages gehad te hebben

Ik wil best weer bij de eerste garage gaan waar ik ging (die het kvs-lek niet konden vinden) om te checken waar het lekt maarja.. kunnen ze zeker zien waar het vandaan komt?

Ik heb niet heel het topic doorgelezen maar na aanleiding van wat ik gelezen heb zou ik zo min mogelijk geld meer in je huidige auto steken en kijken naar een andere auto zonder al te veel gebreken.
Neem iemand mee met kennis van zaken als je een auto gaat bezichtigen, dat is mijn tip!

Pffff….

Reken voor de gein eens uit hoeveel druppels er in een liter gaan, dan zal je waarschijnlijk zelf ook de conclusie trekken dat een druppel ongeveer een onmeetbare hoeveelheid is op een liter.... en er zit best wel een aardige hoeveelheid liters aan diverse uiteenlopende sapjes in en om de motor, een paar drupjes meer of minder heeft dan echt geen invloed op een betrouwbare werking van een auto.
Een druppeltje vloeistof onder je auto zegt totaal niets voor een gebruikte motor, maar je hebt er inmiddels wel een stevige fobie voor ontwikkeld die je aardig op kosten jaagt en waardoor je inmiddels al elk garagebedrijf wantrouwt.

Als het eens ergens kritiek wordt met de hoeveelheid van een sapje dan gaat er vanzelf wel een rood of oranje lampje branden op het dash, daar heeft de fabrikant namelijk al rekening mee gehouden... dus zet die druppeltjesfobie nu maar overboord en ontwikkel even een fobie voor rode lampjes op het dash die blijven branden, je portemonnee zal je daar zondermeer dankbaar voor zijn. (en waarschijnlijk de diverse monteurs en garagebedrijven ook wel)

Foose78 zei:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen maar na aanleiding van wat ik gelezen heb zou ik zo min mogelijk geld meer in je huidige auto steken en kijken naar een andere auto zonder al te veel gebreken.
Neem iemand mee met kennis van zaken als je een auto gaat bezichtigen, dat is mijn tip!

Precies dat dus.. ben nu 1500 euro kwijt op 8000 km aan reparaties.. Belachelijk als ik eerlijk ben..
Zeker als je weet dat de vorige eigenaar er vorig jaar ook nog voor 2000 euro erin gestopt heeft

Ik vroeg me zelf al af hoe je ooit kan ontdekken dat een auto lekt bij aankoop..
Zo`n iemand met kennis heb ik niet, maar denk niet dat ik ooit nog bij een particulier zal kopen

Muddy Bandit zei:
Pffff….

Reken voor de gein eens uit hoeveel druppels er in een liter gaan, dan zal je waarschijnlijk zelf ook de conclusie trekken dat een druppel ongeveer een onmeetbare hoeveelheid is op een liter.... en er zit best wel een aardige hoeveelheid liters aan diverse uiteenlopende sapjes in en om de motor, een paar drupjes meer of minder heeft dan echt geen invloed op een betrouwbare werking van een auto.
Een druppeltje vloeistof onder je auto zegt totaal niets voor een gebruikte motor, maar je hebt er inmiddels wel een stevige fobie voor ontwikkeld die je aardig op kosten jaagt en waardoor je inmiddels al elk garagebedrijf wantrouwt.

20.000 druppels.

Als het eens ergens kritiek wordt met de hoeveelheid van een sapje dan gaat er vanzelf wel een rood of oranje lampje branden op het dash, daar heeft de fabrikant namelijk al rekening mee gehouden... dus zet die druppeltjesfobie nu maar overboord en ontwikkel even een fobie voor rode lampjes op het dash die blijven branden, je portemonnee zal je daar zondermeer dankbaar voor zijn. (en waarschijnlijk de diverse monteurs en garagebedrijven ook wel)

Als ik eerlijk ben maakt het me niets uit dat er kleine plekjes olie ten grootte van een 1 euro muntstuk op de oprit liggen, het lekken doet inderdaad niets af op het rijden van de auto, maar waar ik me wel zorgen om maak is dat de olie (misschien) op de riem valt. Ik ken zelf iemand bij wie de oliepomp lek was, er olie op de riem kwam en die brak.
Ik zit er niet op te wachten dat ik straks (in het buitenland) langs de kant kom te staan met pech..

Hoezo heb je geen werkplek? Waar parkeer jij je auto elke dag? En hoe maak je foto's met kap open. Kleppendeksel zit gewoon aan de bovenkant.

Maar idd, de enige optie om te kijken waar die lekt is de motor schoonmaken en dan inspuiten met een lekverklikker.

Los van geklets over de hoeveelheid druppels in een liter (kom op zeg), als je zeker bent dat die druppels voor de reparatie er niet waren en meteen daarna wel, moet je daarmee terug naar die garage en hen de boel laten herstellen.

Lauji6991 zei:
Zeker als je weet dat de vorige eigenaar er vorig jaar ook nog voor 2000 euro erin gestopt heeft

Heb je de rekeningen gezien? Als ik zo'n reparatie achter de rug zou hebben, zou ik juist doorrijden met de auto.

@Nico GTR. Kan je nu al vertellen dat als ik pakking zou willen gaan vervangen er waarschijnlijk alleen maar geknoei van komt..
Hoe maak je de motor schoon? Lijkt me niet dat je de motorkap opent en er met hogedrukspuit op gaat? Maw, kan ik er zelf wel best aan beginnen?

@ RW xxx Nee die druppels waren er niet.
Er kwan in juni 2018 een kvs lekkage , dat is verholpen 7 maand later, en toen gelijk kwam de motorolie lekkage op ongeveer dezelfde plekken.
Die garage steekt het op rivisie en zegt dat het olie lekken (wat niet zo was, kleppendeksel zweette en onderkant blok zweette, maar geen druppels olie).
Maargoed, ik ga er ook niet terug vanwege hun toch te lage kwaliteit (sleutelhuls kapotgemaakt, keerring versnellingsbak niet goed vastgedraaid) naar mijn mening, er gaat enkel meer kapot daar. En het kan misschien hard klinken, maar er zijn tal garages hier in de stad.

@speedtouch Ik heb hier intussen een boek vol rekeningen met wat allemaal vervangen is: koppeling, remblokken, accu, remschijven, v-snaar, 4x banden, achterlicht, ruitenwisser, motorolie, transmissieolie, kvs, draagarm rechtsvoor, wiellager, uitlaatpakking, keerring aandrijfas, een motorklem, .. en dit zijn nog maar de dingen die nu bij me opkomen.. En ik heb amper 8000 km ermee gereden..
Wat zal het volgende zijn.. D-riem moet ook nog gebeuren wat weer een grote kost is.. maargoed los van dat.. wil graag weten WAAR het nu lekt..

Heb net nog even onder de auto gekeken. Vandaag geen plasjes op de grond.
Wel vochtig van olie op de bekende plaats bij de v snaar en 2 druppels onderaan de carterpan, maar die hingen er gisteren ook al, dus vandaag zogezegd niet (of weinig) gelekt.

De klepdekselpakking is wat vettig, maar niet dat je denkt dat die gelekt heeft. Het is eerder zanderig dan nat.

Stel dat de carterpanpakking lekt, dan lijkt het me niet dat de olie naar voren naar de V snaar toeloopt toch?
Het lijkt me dus eerder dat er iets vooraan lekt en naar onderen richting carterpan afloopt.

Heb hier nog een paar foto`s
DSC-0382.jpg

DSC-0384.jpg

rthyrthrt.png

Gemaakt in de zon dus niet super kwaliteit..

De nab had het ook over lekke krukaskeering.. Kan je die zien met het blote oog, en zo ja, waar?

Terug
Bovenaan