Lauji's vragentopic Peugeot 206

Natuurlijk terug naar je eigen garage, er zit toch een jaar garantie op de werkzaamheden en onderdelen?
Eerst eens een goede diagnose laten stellen.

Inmiddels weer langsgeweest en volgens garage stond ontluchtingsnippel nog los. Deze is nu vast gezet en zou daardoor gekomen zijn. Ik hoop in ieder geval geen vloeistoffen meer te zien

Lauji6991 zei:
Nokkenaskeerringen, krukaskeering en klepdekselpakkingen zijn vorige week vervangen want waren lek, samen met de riem en waterpomp.

Klepdekselpakkingen? Hoeveel rijen cilinders heeft een 206? :T

klepdekselpakking stond ``x2`` op de factuur vandaar..

maargoed.. to the point: Na het vervangen van alle lekke keerringen, alle lekke pakkingen, distributieriem, waterpomp, motorsteun, ....bijna €700 kwijt, en er lekken nog steeds druppels onderaan bij het blok. Er was zelfs even weer kvs ook die lekte (en dit zal vast en zeker weer vaker gaan gebeuren ik weet het nu al).

Ik had me de €700 euro beter bespaard want het is nog erger dan voordien, maar ik ben er klaar mee
De vorige verkoper zal zich wel in de handjes gewreven hebben.

Bij de eerstvolgende grote kosten bij de APK wordt de auto verkocht of ruil ik hem in
Het is apart dat er nog al die 206`jes op de weg zitten, maar die lekken misschien ook allemaal

Mijn volgende auto zal dan ook zeker geen Peugeot meer zijn

Ik heb er 2 gehad, zonder problemen. Heb nu een 208. Zoals al eerder gesteld, een auto valt en staat toch met onderhoud en die van jou is inmiddels 15 jaar oud. Misschien is de teller wel teruggedraaid en heeft hij veel meer kilometers gemaakt dan aangegeven, ik weet het niet. Je hebt duidelijk ook pech gehad en dat is jammer.

Lauji6991 zei:

Ofwel dat betekent niet wat jij denkt, ofwel de garage schrijft maar wat want een 206 heeft er maar eentje.;)

Verder, je hebt nu een enorme hoop geld, tijd en stress uitgegeven aan iets dat weliswaar vrij vervelend is (idealiter is een auto natuurlijk lekvrij), maar ook weer niet echt ongebruikelijk is bij een oudere auto en daarbij ook niet dusdanig extreem lek dat het er keihard uitgutst. Ook lijkt het mij in deze mate de bedrijfszekerheid niet verder in de weg te staan.

Zeker nu je weer van alles en nog wat hebt later vervangen zou ik proberen om er nog een paar jaar mee door blijven rijden. Natuurlijk kun je nogmaals een hoop geld verbranden door deze auto snel weg te doen, maar ook als je hem omwisselt voor iets dat geen Peugeot is voorspel ik dat je wederom dingen gaat vinden waar je je druk om gaat zitten maken. Het is het haast hypochondrisch opblazen van problemen, of problemen zien die er helemaal niet zijn, en dat ga je niet wegnemen met de aanschaf van een andere auto.

speedtouch zei:
Je hebt duidelijk ook pech gehad en dat is jammer.

Ach, wie weet is er ergens een oppervlakje niet helemaal meer conform de fabrieksspecificaties waardoor eea niet perfect past en er af en toe wat een klein beetje vloeistof lekt. Het ding is verder toch gewoon prima betrouwbaar? Dat noem ik niet "pech hebben".

Lauji6991 zei:

maargoed.. to the point: Na het vervangen van alle lekke keerringen, alle lekke pakkingen, distributieriem, waterpomp, motorsteun, ....bijna €700 kwijt, en er lekken nog steeds druppels onderaan bij het blok. Er was zelfs even weer kvs ook die lekte (en dit zal vast en zeker weer vaker gaan gebeuren ik weet het nu al).

Als je net 700 euro hebt uitgegeven en er is nog steeds sprake van lekkage, zou ik toch nog eens terug gaan naar de garage...

tja. krukaskeeringen, nokkenaskeering en klepdeksepakking waren allemaal lek, deze hebben ze dan ook vervangen en heb ik voor betaald (ookal lekte het daar niet supererg naar mijn mening).

Als nu bv het oliekanaal van de koppakking lek is (ikzelf heb geen idee waar dit lek anders nog vandaan kan komen) ga ik daar natuurlijk weer opnieuw voor moeten betalen..
Maar mits het veel erger wordt ga ik (sowieso voor de kvs-lekkage) inderdaad even terug.
Voor die kvs die ik na de reparatie weer verloor, ben ik trouwens al eens teruggeweest en ja.. als ze dan zeggen : ``er is niets aan de hand, alles is droog`` dan sta je daar weer mooi.. terwijl de dag later er waarschijnlijk weer wat druppels wegvloeien..

Ben er achter gekomen dat het oliekanaal aan distributiezijde (oliekanaal koppakking) misschien lek is, vele Peugeots hebben er vroeg of laat last van.
De ene blijft er mee rijden en het gaat ok, de ander blijft rijden en het gaat mis.
- Weet iemand of de distributieriem eruit moet voor het oliekanaal te repareren?
- En wordt dan enkel het oliekanaal gemaakt of moet je een hele nieuwe koppakking erin laten zetten?
Ik hoop alleszins niet dat de riem eruit moet, want aangezien een riem niet 2x gespannen mag worden zou dat betekenen dat ik deze distriburieriem na amper 300 km alweer zou moeten wegdoen..
- Wat kost zoiets als je het laat doen??

Ik dacht zelf aan misschien gewoon beter wachten totdat de koppakking helemaal kapot gaat, en dan maar vervangen

Een oliekanaal dat lek is? Zelfs als dat al zo zou zijn (wat opgeteld zou betekenen dat bij deze 206 zo'n beetje alles wat kan lekken zou lekken, en dan zou je imo oorspronkelijk veel grotere verliezen hebben gehad) betwijfel ik of je er veel aan kan doen zonder het blok deels uit elkaar te trekken. Zou er niet aan beginnen.

Edit: overigens, zoals je al had kunnen lezen op de vorige pagina is het inderdaad een veel voorkomend fenomeen bij deze motoren dat het kanaal bij de pakking naar buiten toe lekt. Er staat ook dat het geen kwaad kan.

Als jij nou eens gewoon alleen gaat rijden met die auto.... Zal een stuk beter zijn voor je mentale gezondheid ;)

Vraag aan je vriendje of hij de vloeistoffen afentoe wil peilen (al zou je dat zelf ook kunnen doen als je belooft niet direct in de stress te schieten ;)

En verder problemen laten vast stellen door de garage en niet zelf gaan zitten googlen

Gewoon rijden tot die het niet meer doet, geen geld meer in steken. Als de auto ermee stopt naar de sloop en een fatsoenlijk merk terugkopen.

Japans, Duits, Koreaans, Engels, Chinees, Russisch

Het maakt voor haar geen zak uit, ze zal altijd wel iets vinden

haarr zei:
Lauji6991 zei:
Een fatsoenlijk merk? Zoals?

Ik zou inderdaad iets Japans nemen.

Kun je Lauji6991 dan garanderen dat alles prima verloopt?
Als de auto 14 jaar oud is en in het verleden wellicht niet naar behoren onderhouden (dus niet tijdens het bezit van Lauji) is of alleen het jaarlijkse (APK) dan is het land van afkomst toch ondergeschikt en hoe gingen de vorige eigenaren ermee om, daar krijgen we uiteraard geen antwoord op.

speedtouch zei:
haarr zei:
Lauji6991 zei:
Een fatsoenlijk merk? Zoals?

Ik zou inderdaad iets Japans nemen.

Kun je Lauji6991 dan garanderen dat alles prima verloopt?
Als de auto 14 jaar oud is en in het verleden wellicht niet naar behoren onderhouden (dus niet tijdens het bezit van Lauji) is of alleen het jaarlijkse (APK) dan is het land van afkomst toch ondergeschikt en hoe gingen de vorige eigenaren ermee om, daar krijgen we uiteraard geen antwoord op.

Garantie krijg je niet, maar als je een muggenzifter bent zou ik geen Frans geval kopen.

https://honda.vannieuwkerk.nl/showroom/occasions/detail/honda/jazz/8332133-honda-jazz-14-i-s---lage-kilometerstand---garantie!!---apk!

Gewoon een spiksplinter nieuwe a-segment auto private leasen. Met iedere andere gebruikte auto krijg je op zeker hetzelfde gezeur en gedoe.

Total Loss zei:
Gewoon een spiksplinter nieuwe a-segment auto private leasen. Met iedere andere gebruikte auto krijg je op zeker hetzelfde gezeur en gedoe.

Dat is ook een optie. Ben je voor +/- 200 euro per maand van alle problemen af.

haarr zei:
Total Loss zei:

Denken jullie dat echt??
Bij ieder ander zou ik jullie gelijk geven, bij haar echter niet:) ze zal zelfs bij het nieuwste van het nieuwste iets vinden om zich zorgen over te maken

haarr zei:
Total Loss zei:

Inderdaad, een Aygo of zo (de 108 en C1 lopen van dezelfde band af) dan is het Japans voor het gevoel van haarr!

Lycan Capri zei:
haarr zei:
Total Loss zei:

Denken jullie dat echt??
Bij ieder ander zou ik jullie gelijk geven, bij haar echter niet:) ze zal zelfs bij het nieuwste van het nieuwste iets vinden om zich zorgen over te maken

Volgens mij is TS een hij/hem

speedtouch zei:
haarr zei:
Total Loss zei:

Inderdaad, een Aygo of zo (de 108 en C1 lopen van dezelfde band af) dan is het Japans voor het gevoel van haarr!

Sorry voor het geval ik op je tenen stond.
Ik zou iig niet een van die 3 kiezen.

haarr zei:
speedtouch zei:
haarr zei:
Total Loss zei:

Sorry voor het geval ik op je tenen stond.

Je stond niet op mijn tenen, ik probeerde het alleen maar neutraal te zien, wij kennen niet de geschiedenis van haar of zijn auto van 14 jaar oud!

Het gaat mij niet om niets vinden,
maar als je een (langere) rit wilt gaan maken moet je iedere keer voor vertrek het peil checken of er nog wel voldoende olie in zit.. Alsof mensen daarop zitten te wachten `s ochtends vroeg..

Daarnaast zijn al deze liters olie die je erin moet gooien ook niet gratis ;-)
Heb ondertussen een mailtje terug dat de garage een diagnose wil laten stellen (niet gratis), maar ik kijk het maar even aan

Lauji6991 zei:
Het gaat mij niet om niets vinden,
maar als je een (langere) rit wilt gaan maken moet je iedere keer voor vertrek het peil checken of er nog wel voldoende olie in zit.. Alsof mensen daarop zitten te wachten `s ochtends vroeg..
Je auto niet kunnen vertrouwen is uiteraard niet fijn en zou m.i. ook niet de insteek moeten zijn. En misschien maak je de problemen groter dan ze zijn zoals hier wel eens wordt gesuggereerd, of wellicht zit echt je alles tegen met deze auto. (Kan natuurlijk ook een beetje van beide zijn, wie zal het zeggen). Als ik in jouw schoenen had gestaan dan had ik toch eens een ander auto overwogen. Vergeet niet dat je in een 14 jaar oude auto rijdt, daar kan wel eens wat aan stuk gaan. En ja, een jongere/nieuwe(re) auto is duurder in aanschaf maar dan heb je ook wat (als het goed is). Gezien dit topic schiet het met deze auto ook niet echt op allemaal...

Lauji6991 zei:
Daarnaast zijn al deze liters olie die je erin moet gooien ook niet gratis ;-)

Alsof al die garagewerkzaamheden wel gratis zijn....:rolleyes:

Afhankelijk van de viscositeit gaan er tussen de 16.000 en 20.000 druppels in een liter..... het verschil tussen min. en max. is ongeveer een kwart liter, dat zijn dus 4- tot 5000 druppels.
Waar maak je je nu eigenlijk nog druk om?
Controleer het peil gewoon om de 1000 km, en als er dan al weer een kwart liter bijgevuld moet worden heb je gewoon een rijdend milieudelict die rijp is voor de sloop of revisie.

peugeot-206-advertentie.jpg

Aaah bied je hem nu te koop aan?

Sinds kort maakt mijn Peugeot soms een geluid alsof er iets tegen de grond aan schuurt, soms bij het remmen van 80kmu naar 0kmu op een provinciale weg. Maar soms ook gewoon in de bebouwde kom zonder te remmen. Of hij maakt helemaal geen schavend geluid. Het komt van aan de achterkant van de auto.

De remblokken en remschijven achter zijn in 2018 nog maar vervangen, maar volgens mijn huidige garage lag het probleem bij de remblokken achter. Daar zou het ijzer op ijzer zitten waardoor ik soms het geluid hoorde. Die heeft ze nu dus na amper 12000 km alweer vervangen. Kosten: kleine 150 euro

Volgens mij dienen remblokken toch minstens een 5-tal jaar mee te gaan?

Zal het straks gaan zien of het met deze nieuwe remblokken opgelost is..
Zo niet, dan heeft 1 van de 2 garages mij waarschijnlijk bedonderd?

Lauji6991 zei:
Sinds kort maakt mijn Peugeot soms een schavend geluid, soms bij het remmen van 80kmu naar 0kmu op een provinciale weg. Maar soms ook gewoon in de bebouwde kom zonder te remmen. Of hij maakt helemaal geen schavend geluid.

De remblokken en remschijven achter zijn in 2018 nog maar vervangen, maar volgens mijn huidige garage lag het probleem bij de remblokken achter. Daar zou het ijzer op ijzer zitten waardoor ik soms het geluid hoorde. Die heeft ze nu dus na amper 12000 km alweer vervangen. Kosten: kleine 150 euro

Volgens mij dienen remblokken toch minstens een 5-tal jaar mee te gaan?

Zal het straks gaan zien of het met deze nieuwe remblokken opgelost is..

Staat geen levensduur op remblokken. Het is maar net hoe je ermee rijd en wat voor soort ritten je hebt. Ik heb bijvoorbeeld al ruim 130.000 km dezelfde blokken en schijven voor liggen. Nog zeker de helft van het leven zit er nog op. Maar ik rijd ook vaak hele stukken zonder te remmen.
Verder is het ook afhankelijk wat voor soort remacties je doet. Veel mensen vinden het prettig om te "sleepremmen" met andere woorden, je remt vroeg en heel zachtjes. Hierdoor heb je kans dat je blokken verglazen wat hetzelfde effect heeft als ijzer op ijzer. Voor je remmen is het beter om gewoon goed te remmen. Dus lekker lang uitrollen voor zuinigheid en dan op het laatste moment de rem redelijk hard in te trappen.

Tevens als je de auto vaak lang stil hebt staan heb je snel roest op je schijven. Als je dan niet hard remt en niet zoveel rijd dan verdwijnt de roest op de remschijven niet heel snel want die remmen maar voor 20%. Dat beschadigt je remblokken ook heeeel erg snel.

Vergeet de rijstijl niet, iemand die continu op de rem staat, en die zijn er zat (ik ken jou en je rijstijl verder niet) heeft meer slijtage aan zijn remblokken.
Heb je iemand van de garage laten meerijden om dat geluid te laten horen om vervolgens te laten constateren dat het om de achterste remblokken gaat?

De garage heeft met de auto proefgereden, maar inderdaad, het geluid komt niet meer voor, dus het zullen dan inderdaad de achterste remblokken geweest zijn. Vind dat toch kort 14500km. Of er moeten misschien twee jaar geleden gebruikte remblokken op de auto gezet zijn.

Ik ben zelf niet iemand die vaak de rem gebruikt (denk ik), maar rij wel vaak stadsverkeer met veel stoplichten. Misschien dan maar beter de snelweg pakken en kilometertje omrijden als ik het zo hoor. Enfin, hopelijk houden deze het wel langer dan 15000km vol.

Lauji6991 zei:
De garage heeft met de auto proefgereden, maar inderdaad, het geluid komt niet meer voor, dus het zullen dan inderdaad de achterste remblokken geweest zijn. Vind dat toch kort 14500km. Of er moeten misschien twee jaar geleden gebruikte remblokken op de auto gezet zijn.

Ik ben zelf niet iemand die vaak de rem gebruikt (denk ik), maar rij wel vaak stadsverkeer met veel stoplichten. Misschien dan maar beter de snelweg pakken en kilometertje omrijden als ik het zo hoor. Enfin, hopelijk houden deze het wel langer dan 15000km vol.

Heeft de auto een paar regenachtige dagen stil gestaan?

Waarschijnlijk licht aanroesten van de remschijven. Dat veroorzaakt een schurend/schavend geluid, wat na een aantal keren remmen weer verdwijnt.

De remschijven aan de voorzijde worden zwaarder belast en daardoor weer snel schoon,
de remschijven achter hebben dat effect minder en daardoor duurt het langer voordat deze roestaanslag weer verdwenen is.

Neen velgen worden niet warm.
En de auto staat max 1 dag in de week stil.

Zou dan idd zoals je zegt het aanroesten vd remschijven kunnen zijn. De dag voordat ik hem naar de garage bracht had het flink geregend, en toen maakte hij het geluid ook niet meer tijdens het rijden. Maargoed, ik had de afspraak toen al gepland. Remmen zijn toch belangrijk op gebied van veiligheid. Enfin, het is opgelost.

Dames en heren

Sinds kort merk ik wat schimmel op, op de achterbank van mijn 206SW. Ondertussen is dit ook terug te vinden in de koffer. Ik kan het met een doek gelukkig wel wegwrijven, maar zou toch graag weten hoe het komt en hoe ik evt. het probleem kan aanpakken. Tussen de raamrubbers van de auto zat ook schimmel, maar dat heb ik zo goed mogelijk weg proberen wrijven.

Iemand een idee hoe dit kan?

DSC-0656.jpg

DSC-0655.jpg

Een bekend verschijnsel, dat komt met enige regelmaat ook in mijn auto voor.
Als mijn wederhelft het weer eens ziet krijg ik telkens te horen dat ik een groot smeervarken ben in de auto, maar ik probeer haar dan weer duidelijk te maken dat dit gewoon een biologisch kringloopproces betreft wat zichzelf in balans houdt en daarmee aantoont dat mijn auto eigenlijk best wel goed is voor het milieu.

Beide zijn waar.
Hoe vuiler de auto, hoe sneller de schimmel er in zit bij vochtig weer en vochtproblemen.
Dus, schoonmaken die hap.

Terug
Bovenaan