In eerste instantie begreep ik niet goed wat je precies bedoelde. Maar de foto's zijn eigenlijk redelijk duidelijk voor een keertje.
Je hebt de aansteker zelf verkeerd gebruikt: Als je de knop induwt wordt de plug in principe vergrendeld, tot deze uit slaat.
Dan is deze warm (en weer ontgrendeld) en kun je hem gebruiken als sigaretten aansteker, het is niet meer dan een verwarmings element wat je tegen de sigaret aan houdt.
Niet tegen je huid, of tegen stof, want het ding wordt verrekte heet.
Trek je hem eruit terwijl de knop ingedrukt is, krijg je dus dat je de hele mantel en soms de hele unit mee trekt en het daarmee kapot maakt.
Het gebeurt soms ook met mindere kwaliteit usb laders (deze blijven soms haken in de mantel). En het gebeurt meer mensen.
Dat de zekering klapt is vrij normaal. De polen zijn waarschijnlijk tegen elkaar aangekomen waardoor er kortsluiting is geweest.
De zekering is dan ervoor om te zorgen dat niet heel je auto afbrand. Een beetje rook zien is vrij normaal. Al kan een weinig gebruikte sigaretten-aansteker ook roken.
De kans is aanwezig dat je aansteker vervangen moet worden.
Gelukkig is die vrij simpel uit te bouwen om dat te controleren.
De zekering blijven we voorlopig nog even van af!
Zie foto:
Fotobron: https://vhklooster.nl/peugeot-206-raamomaat.html
Stappenplan:
1. Schakelaar voor spiegels eruit halen: Steek even je nagels onder de rand en trek er aan, mocht dat niet lukken gebruik een bestekmes dat niet al te scherp is en ben voorzichtig, anders beschadig je de boel.
1b. Voor nog meer ruimte: je pookhoes zit ook geklikt. Deze kun je op dezelfde manier loshalen en hem dan helemaal omhoog over de pook schuiven (hij gaat er niet af, maar dan is die uit de weg)
2. Daarna kun je vanaf onderaan de aansteker naar boven duwen. Dit hoort normaal makkelijk te gaan. Ze zitten namelijk geklemd. Op dit moment betekend dat: meer kracht zetten vanaf de onderkant.
4. Als je vervolgens het middendeel (met mantel) eruit hebt. Trek je daarvan de stekker eruit (kan zijn dat er een klemmetje ingedrukt moet worden)
5. Daarna kan de oranje ring er dan normaal ook uit gehaald worden. Dit doe je door hem een stuk eruit te trekken (kan wederom zijn dat dit niet makkelijk gaat) Waarna hij meer ruimte heeft om met lampje en al eruit te worden gehaald. Je moet hem als je bij het smallere stuk bent natuurlijk een beetje opzij houden anders blijft het lampje steken (daarom krijg je ook niet de unit en het lampje tegelijk eruit)
Het kan ook zijn dat het lampje los onder de aansteker ligt, kijk daar even vooraf naar als het mogelijk is.
Dat lampje is mogelijk ook de oorzaak dat de zekering geklapt is. Zeker als die los eronder ligt bijvoorbeeld.
Laat alles uitgebouwd, dus de mantel. ring en het lampje en maak foto's van alles afzonderlijk.
LET OP: Bij beschadiging van de draden, een losgetrokken stekker (dus losse draden) of iets anders vreemd maak je hier ook foto's van.
Denk aan bijvoorbeeld brandplekken of iets wat gesmolten is.
Zet de foto's op het forum zodat wij kunnen meekijken of de aansteker nog bruikbaar is.
Als je het onderdeel uitgebouwd en gefotografeerd hebt, leg je het op een veilige plek in huis tot je antwoord hebt van ons.
Je kunt (als je wilt) de spiegelknop weer even terug plaatsen. Deze klik je vrij eenvoudig weer op zijn plaats. Zelfde geld voor eventuele pookhoes (die sowieso terugbouwen, anders kun je niet makkelijk schakelen!)
Je kunt dan in elk geval met je auto rijden, tot we verder kunnen met de probleem-oplossing.
Zie de volgende foto hoe het deel eruit ziet waarbij je ook kan zien waar het lampje (zwarte uitsteeksel) zit.
En hier een foto van het lampje met ring:
Ik hoop dat je deze keer (3x is scheepsrecht ?) wel direct wat met dit stappenplan doet.
Nogmaals. Zekering voorlopig niet aan komen, Zeker niet als er draden kapot getrokken zijn!