Lauji's vragentopic Peugeot 206

Ik start altijd in de vrij zonder koppeling. En als ik kan stilstaan zonder rem in de file heb ik hem ook in vrij.

Lauji6991 zei:
Er staat toch echt ``langzaam`` in punt 8..

Ja muts....

Langzaam en soepel
Er staat nergens dat je vast moet houden in het aangrijpingspunt of vanaf dat moment sneller moet

Er zijn ik weet niet hoeveel mensen die je dat hier vertellen......

Je hebt in mijn ogen 2 opties:
1)Verkoop deze Peugeot en koop een automaat
2)Vraag of je oude instructeur nog een paar ritjes naast je wil komen zitten

Lauji6991 zei:
Er staat toch echt ``langzaam`` in punt 8..

Wikihow is te ingewikkeld begrijp ik?

Er staat namelijk ook:

Het kan een tijdje duren voordat je deze techniek door hebt. In het begin laat je de koppeling waarschijnlijk te snel los, waardoor de auto afslaat, of je laat de koppeling niet snel genoeg opkomen, waardoor de motor veel toeren maakt en de auto naar voren schiet als je de koppeling loslaat.

Ergo: zoek de middenweg. Sowieso is de dosering gas/koppeling belangrijker dan de snelheid van het op laten komen an sich. Al ben je wel bloedirritant voor het overige verkeer natuurlijk als je echt de koppeling behandelt alsof het een Faberge-ei is.

Lauiji, Ik heb je even een Privébericht gestuurd.

Aan alle anderen:
Ik denk dat dit topic juist door de vele onzin die er geplaatst wordt zeer onduidelijk is voor Lauji.
Met een andere aanpak kunnen we dit waarschijnlijk een stuk prettiger maken voor zowel Lauji als onszelf. Vandaar dat ik hem even een pb gestuurd heb.
Ik heb niet het idee dat het hier gaat om onwil.

Nou ja ik dacht eerst ook dat het niet ging om onwil. Maar om heel eerlijk te zijn.... Je kunt niet rijden als je net een rijbewijs hebt. Daarom koop je een eigen auto. Maar dan moet je niet verwachten dat je die na 500 km al door en door kent.

Waarom dan nu wel opnieuw het koppeling verhaal opnieuw beginnen.
Om nu al direct een automaat aan te bevelen is wellicht ook wat vroeg. Maar kom op zeg. Ga gewoon rijden en zet er eens wat kilometers op en kom dan terug als er echt iets mis is.

Nico GTR zei:
Je kunt niet rijden als je net een rijbewijs hebt. Daarom koop je een eigen auto. Maar dan moet je niet verwachten dat je die na 500 km al door en door kent.

TS rijdt inmiddels al ruim een half jaar in deze auto he. Je zou dan verwachten dat de bediening zo langzamerhand wel onder de knie is...

D. Elzinga zei:
Nico GTR zei:
Je kunt niet rijden als je net een rijbewijs hebt. Daarom koop je een eigen auto. Maar dan moet je niet verwachten dat je die na 500 km al door en door kent.

TS rijdt inmiddels al ruim een half jaar in deze auto he. Je zou dan verwachten dat de bediening zo langzamerhand wel onder de knie is...

Het kan natuurlijk zijn dat TS nog maar nèt uitgevogeld heeft hoe de deuren open moeten en waar de 1e versnelling zit. ;)

Lange tijd geleden, maar hij heeft gisteren weer wat kvs gelekt.
Ik heb nog even gekeken, en het komt denk ik vanaf de dikke zwarte slang vanaf radiateur..

Op die dikke zwarte slang zit vooraan een (helemaal roest) klemmetje, en onderaan achteraan ook een helemaal geroest klemmetje (niet te zien op de foto, maar heb er zelf een een rode cirkel rond getekend). De foto is niet mijn motorkap trouwens, maar komt wel overeen.

Zou het kunnen dat zo`n klem kvs kan verliezen? Volgens mij komt het namelijk door de achterste klem, daaronder is het hier en der nat en vind ik ook een plas. Zo ja, is het dan mogelijk om eens een nieuwe klem te laten steken door de garage of moet er dan een heel nieuwe slang in? En wat gaat dit kosten? Gr.

vvjx4k.png

Als zo'n klem niet goed vastzit? Ja, dan kan er inderdaad wat kvs via die wijze weglekken. Niet gezegd dat dat hier ook het geval is, natuurlijk.

Overigens is zo'n klem vervangen (en ja, dat kan uiteraard zonder ook de slang te vernieuwen) ontzettend simpel. Zou niet veel mogen kosten.

Lauji6991 zei:
Zou het kunnen dat zo`n klem kvs kan verliezen?

Zo ja, is het dan mogelijk om eens een nieuwe klem te laten steken door de garage of moet er dan een heel nieuwe slang in? En wat gaat dit kosten? Gr.

1: nee, de klem is van metaal en bevat geen koelvloeistof. Wel kan het zo zijn dat hij onvoldoende klemkracht heeft waardoor de slang is gaan lekken. Sommige klemmen zijn zo scherp aan de randen dat ze de slang beschadigen.

2: ja, als t alleen de klem is draai je er een nieuwe op. Meeste garages hebben zelfs slangklemmen liggen waardoor de slang niet los hoeft. Dan ben je voor heel weinig geld weer klaar.

Hoe is het met de Passat afgelopen? :D

Goed dat je even verder gekeken hebt toen het weer lekte. (pm heb ik helaas geen reactie meer op gehad?)

Ik ga mee in de post van TomTom.
Het gedeelte waar de slang op zit geklemd kan ook gescheurd zijn en daarom lekken. Ook handig om na te laten kijken.

Voor het vervangen van alleen een slangklem hoef je echt geen megabedragen te betalen hoor. Slangklem kost een paar euro.
Dus voor 2 slangklemmen ben je misschien een tientje kwijt. Hooguit 2 als er teveel koelvloeistof uit loopt (die klemmen die er nu op zitten moeten er af)

Zou mooi zijn als je eindelijk de reden van de lekkerij gevonden hebt

Hoe gaat het ondertussen met autorijden?
Koppeling eindelijk onder de knie?

Wow,

Draadje nog niet eerder gezien, maar wat vermakelijk zeg:D

Zelf hebben wij een 206 Roland Garros 1.6 16v handbak als tweede auto gehad.
Van 172.000 naar 210.000 gestuurd zonder gekke dingen.

Lekker fel blokje op toeren, en schakelt en koppelt gewoon makkelijk. En rap bovendien. 0-100 is makkelijk onder de 10 sec haalbaar. Vrachtwagens hoeven je niet rechts in te halen:)
Helemaal onderin toeren vindt de TU het duidelijk minder fijn. Dus 30 in 3 verdraagt hij minder goed dan gemiddeld. 3 is ook vrij lang, je haalt er zo 140 mee op de snelheidsmeter;)

Ach, en je hoort wel eens iets in een 206.

Er zijn naar mijn weten geen echt hele dure zaken die normaliter stuk kunnen gaan.... Oké, achteras of koppakking is iets duurder.

Rijden en genieten met dat ding!

Zou inderdaad leuk zijn als ik ontdekte waar het soms die beetjes lekt. Niveau blijft ongeveer gelijk altijd, en bij vele ritten lekt hij ook niet. In de buurt van die klem zag ik wat kvs, dus misschien dat het daar van komt. Als het nog eens optreedt, en weer bij die klem wat kvs te zien is, zal ik even naar de garage bellen of ze die klem kunnen vervangen.

Wat betreft koppeling, blijft een geval apart in deze benzine Peugeot, ik rij tegelijk diesel voor werk, en dat voelt stukken beter.
Maar ach, ben blij dat ik de Peugeot heb, ondanks ik er niet al te veel kms in rij momenteel.

Niet geheel on-topic ik weet

Maar doe je in de diesel van het werk ook: "de koppeling half omhoog en hup op het gas"?

Of bedien je daar beide pedalen soepel en tegelijk? Een Diesel is veel vergeefelijker dan een Otto

Rij je alleen in die diesels of rijd er iemand mee die weleens commentaar kan geven?

1uye64eq.jpg

Beide pedalen soepel.

Auto weer wat gelekt, achterste klem bij zwarte buis (radiateurslang toch?) helemaal vochtig. Lek lijkt daar dus van te komen. (zie op foto stukje bij de draadjes) Zal morgen garage even bellen of ze die kunnen vervangen.

Hoelang ben je nu al bezig met die minimale lekkage?

Maaruhm als je in de diesel van je werk beide pedalen soepel bedient waarom doe je dat dan in godsnaam niet in de 206??

Doe het wel tegelijk (of probeer het wel), maar gevoel is heel anders. Zal vast komen doordat pedalen bij de Peugeot als boter zijn, en die bij de Diesel zijn toch een stuk harder om in te duwen.

Ben er al heel lang mee bezig, en ga ook door tot ik de garage kan zeggen: dit is het, want zijzelf weten het niet ( of willen het niet weten) .
Heb ook geen zin om rokend langs de kant te komen staan wat sommigen denken

Ik heb de foto hieronder even opnieuw geüpload met een rode kring waar het dus nat is. Volgens mij komt dit doordat de roeste (achterste) klem van dikke zwarte buis dus kvs verliest.
Als ik het goed begrijp denk jij dat dit gewoon het kleppendeksel is die zweet? Maar waarom is er dan alleen een vochtige plek, en geen zwarte vettigheid of iets daar? En niet het gehele stuk is nat, als je links van het cirkeltje kijkt die ik heb getekend, daar is het wel nog droog, en daar zou het kleppendeksel anders toch ook moeten hebben gelekt?
4sfwi3o69l.jpg

Hier nog een foto voor de situatie dus van de buis en roeste klem. Heb er een ovalen rood cirkeltje om gezet. De zwarte cirkel stelt niks voor.
gbjzype4i.png

Dus... kan dit nu kvs zijn die daar lekt of niet? De Een zegt dat het wel kan, de ander niet.. garage bellen of niet??

Een wat beter gefocuste foto zou handig zijn. Ik zit nu vooral scherp naar een (inderdaad nogal vettig) kleppendeksel te kijken...

Lauji6991 zei:
Doe het wel tegelijk (of probeer het wel), maar gevoel is heel anders. Zal vast komen doordat pedalen bij de Peugeot als boter zijn, en die bij de Diesel zijn toch een stuk harder om in te duwen.

Dus... kan dit nu kvs zijn die daar lekt of niet? De Een zegt dat het wel kan, de ander niet.. garage bellen of niet??

Tja, elke auto voelt nu eenmaal anders. Fatsoenlijke lichte schoenen aan in plaats van berg of werkschoenen scheelt ook heel veel

In jouw geval is het altijd beter om de garage te bellen :)
Je kan ze nu opdracht geven om die slangklemmen te vervangen, omdat jij (nagenoeg) zeker weet dat het daar aan ligt:)

Ik meen vooral een erg roestig slangklemmetje te zien met een ietswat vochtige slang. Ik zou eerst enkel het klemmetje vervangen (mits er verder geen rare scheuren of verdrogingen aan de slang zelf te zien zijn) en kijken of dat het probleem oplost.

Volgens mij had ik al een paar keer in het topic aangegeven dat de lekkage van of rondom het thermostaathuis komt.
Die slang zit dus precies daar op aangesloten.

Zoals D.Elzinga aangeeft: Klem vervangen, slang controleren op droogtescheuren en als het nodig is vervang je de slang. Maar meestal is inkorten ook al genoeg.

Pobresh zei:
Volgens mij had ik al een paar keer in het topic aangegeven dat de lekkage van of rondom het thermostaathuis komt.
Die slang zit dus precies daar op aangesloten.

Zoals D.Elzinga aangeeft: Klem vervangen, slang controleren op droogtescheuren en als het nodig is vervang je de slang. Maar meestal is inkorten ook al genoeg.

Rustig aan en kalm blijven valt t balletje vanzelf. :p Deze was gewoon zwaar. Zuchtje wind was niet genoeg.

Afspraak staat er weer in deze week bij garage..

Hopelijk ligt het aan de klem van die buis en stopt dat lekken dan ook eens, met de kvs-geur in de auto.

Lauji6991 zei:
Afspraak staat er weer in deze week bij garage..

Hopelijk ligt het aan de klem van die buis en stopt dat lekken dan ook eens, met de kvs-geur in de auto.

Oh das nieuwe informatie!

.....als je het in de auto ruikt dan is je kachelhuis gewoon lek.

Ja maar, meerdere personen van garages hebben er in gezeten en gereden. Die mensen hebben toch ook een neus. Als het dat was hadden ze me toch gezegd, je kachelhuis is lek? Of er tenminste naar gekeken?

Wat ik ruik is niet heel sterk maar wel wat zoet, maar het ruikt wel naar een soort vloeistof of iets, de ene keer ruik je het beter dan de andere, maar dit was ook al toen ik de auto kocht die geur geloof ik.

Bestuurdersmat is trouwens niet vochtig.

Er lopen nu wat dingen door elkaar geloof ik. Van een ietswat matig sluitende oude slangklem bij de thermostaat krijg je geen kvs-geur in de auto, en van een lekkende kachelmotor krijg je geen plasjes onder de motorruimte. Natuurlijk kan het op twee plekken lekken, maar tenzij het echt miniem is zou je dat uiteindelijk toch moeten merken in het kvs-niveau, denk ik.

Lauji6991 zei:
Ja maar, meerdere personen van garages hebben er in gezeten en gereden. Die mensen hebben toch ook een neus. Als het dat was hadden ze me toch gezegd, je kachelhuis is lek? Of er tenminste naar gekeken?

Wat ik ruik is niet heel sterk maar wel wat zoet, maar het ruikt wel naar een soort vloeistof of iets, de ene keer ruik je het beter dan de andere, maar dit was ook al toen ik de auto kocht die geur geloof ik.

Bestuurdersmat is trouwens niet vochtig.

Is de auto voorzien van airco? Deze willen bij inschakelen ook wel eens een typische, niet goed te omschrijven geur afgeven.

Zit airco in ja, maar die heb ik al even niet gebruikt. Het stomme is inderdaad dat het telkens minieme beetjes kvs lekken, en je dus geen verschil kan zien in reservoir, ookal omdat ik de auto niet heel vaak gebruik. Ik laat hoe dan ook die klem vervangen en dan zien we weer verder of het opgelost geraakt. Zoals ik al zei, indien het naar kvs ruikt in de auto zou garagist toch ook opmerking moeten maken? Dus zal vast iets anders zijn..

Ik zou als garagehouder niet bij een klant opperen dat zijn kachelhuis evt. lek is. Dat is een prijzige reparatie namelijk en ook eentje waar menig monteur niet bepaald blij mee is als ze dat moeten doen.

Zeker als het niet merkbaar is in de auto (auto blijft vochtig van binnen, ramen beslaan) of buiten de auto (blijft maar kvs bijvullen zonder dat het lekt of (duidelijk) word verbruikt)

Dus daar kan ik zeer goed inkomen!

Is er een trucje hoe ik kan zien of dat kachelhuis lekt (iets anders dan de ramen)?.

Toen ik vanmiddag naar werk reed (regende hard) zagen mijn ramen er zo uit toen ik toekwam (hooguit 2 km rijden).
qx04p2xsxx.jpg

m0a23bh8vikl.jpg

kfr2v1j5l.jpg

Weet niet of dit normaal is (is altijd zo geweest, ik dee verder geen ruitenverwarming of airco of iets aan, misschien ligt het daaraan?) of duidt dit op een kapot kachelhuis ?

Toen ik vanavond weer van werk terug naar huis wou rijden (auto had dus tot 23u30 stil in de regen gestaan), was het resultaat nog dubbel zo erg. Hele zijruiten bedampt (ook achter en voor, maar die kan ik ruitenwissen). Tijdens het rijden trekt het dan wel weg met warmer worden.

Is een lek kachelhuis apk afkeurpunt?
Heb normaal morgen afspraak bij garage voor die klem,, dus hoop dat iemand dit nog lees`t en reageert voor die tijd.

Gr
Lauji

Regenweer en een oude auto, dan beslaan je ruiten snel ja. Koud glas en warme vochtige lucht in de auto zorgt voor condensatie. Gewoon natuurkunde.
Als je airco hebt, is het ook zo weer weg als je die even aanzet. Zonder airco en warm stoken helpt ook. Hoort echt gewoon bij het weer.

Soms duid het op een vochtprobleem, maar dat heeft niks te maken met een kachelradiateur. Daar krijg je vooral vettige aanslag van op je ruiten, vaak ook licht gekleurd.
Vochtproblemen zorgen er voor dat je beslagen ruiten heel moeilijk weg als je geen airco hebt of gebruikt. Omdat het vochtig blijft in de auto.
Maar je zegt al dat het gewoon wegtrekt als de auto opwarmt. Dus ik zie geen reden om je hier druk over te maken.

En nee kachelhuis is geen afkeurpunt.

Terug
Bovenaan