Lauji's vragentopic Peugeot 206

Lauji6991 zei:
Heb aangegeven even verder te kijken bij het thermostaathuis.

En ook dit zou een garage zelf moeten kunnen verzinnen. Als het door de pakking of het thermostaathuis zelf weglekt zou men dat horen te zien.
 
Lekkage rondom een thermostaathuis valt wel vaker niet op. En je hebt weinig zichtruimte eromheen bij een 206 met deze motor (zonder onderdelen weg te halen ga je het gewoon niet zien)

Ik heb wel eens 2 jaar rondgereden met een onzichtbare lekkage aan het thermostaathuis. Terwijl de koelvloeistof toch regelmatig bijgevuld moest worden.
Kwam er pas achter dat die lekkage daar zat toen ik het huis demonteerde toen ik de kop van de motor haalde tijdens het demonteren van de auto :)
Lekte trouwens ook alleen bij een warme motor.

Afpersen is niet altijd doeltreffend in het opsporen van lekkages met afpersen druk je de thermostaat dicht (niet altijd), dus je mist ook een deel van het circuit en als je het koud doet kunnen bijvoorbeeld scheuren niet persee lekken omdat ze alleen na uitzetting door warmte gaan lekken.

Vind het raar dat ze niet kunnen zien waar de lekkage zit, als die wel nog gewoon onder de auto uit lekt.

En een lekkage door het af laten slaan van de auto vind ik wel heel vreemd. Lijkt me onmogelijk. Tenzij je hem af laat slaan met een zuiger door de zijkant heen ofzo ;)
 
D. Elzinga zei:
Lauji6991 zei:
Zou die vloeistof dan toch kunnen komen doordat ik de motor liet afslaan, en vervolgens de auto maar gewoon heb laten staan zonder te herstarten?

Waarom zou een auto vloeistof gaan lekken doordat je de motor af hebt laten slaan?

Dan knikken de slangen.
 
Rechts op de foto is een dikke slangtule te zien:

KRGaKt-et15jLOSaNm7hIw==


Daar zou ik beginnen met zoeken. Dat kunststof in koelsystemen verteert, gaat allemaal vroeg of laat naar de knoppen, met haarscheuren. Tweede verdachte zou voor mij de koppakking zijn. Bij de TU motoren liggen er grote koelkanalen vlak onder het oppervlak (bij sommige TU's liggen de cilinderbussen zelfs volledig in de koelvloeistof). Een doorslag van de koppakking naar buiten toe is niet de meest voorkomende doorslag, maar dan ga je wel koelvloeistof verliezen. Ruikt het zoetig?
 
Velen zullen het er hier niet mee eens zijn, maar de garage heeft het niet kunnen vinden. Bij hen lekte er niets.
Vloeistoffen blijven ook op peil.. Zelf dacht men aan koelwater van de airco (mede door het warme weer waarschijnlijk).

Ik kijk het voorlopig weer even aan,. Morgen moet ik weer een lange rit maken aan hoge snelheid, dus als het dan weer zou gaan lekken ga ik erna wel met druppels en alles eraan naar de garage, misschien dat ze dan het lek beter kunnen zien als hij nat is. Ik zou zelf nl. ook niet weten waar kijken.

De plasjes die ik trouwens onder de auto vond vorige week waren niet heel groot, maar de kleur was vergelijkbaar met koelvloeistof.
Aangezien het allemaal druppeltjes waren die de plas vormden (neem ik aan) zat er niet echt veel geur aan de druppels, maar ik kan toch met 99% zekerheid zeggen dat het koelvloeistof was. De vlekken zijn nu trouwens volledig weg van de grond. (geen stuurbekr.olie dus). Ik heb de airco toen niet gebruikt, dus dat zal het ook niet geweest zijn.Ik had diezelfde dag trouwens getankt, wat ik nog niet vermeld had, zou het misschien hier iets mee te maken hebben
 
Lauji6991 zei:
Velen zullen het er hier niet mee eens zijn, maar de garage heeft het niet kunnen vinden. Bij hen lekte er niets.
Vloeistoffen blijven ook op peil.. Zelf dacht men aan koelwater van de airco (mede door het warme weer waarschijnlijk).

Ik kijk het voorlopig weer even aan,. Morgen moet ik weer een lange rit maken aan hoge snelheid, dus als het dan weer zou gaan lekken ga ik erna wel met druppels en alles eraan naar de garage, misschien dat ze dan het lek beter kunnen zien als hij nat is. Ik zou zelf nl. ook niet weten waar kijken.

Leg na de rit een stuk karton onder het motorblok van de auto. Dan weet je of de druppels onder je auto ook echt van jouw auto zijn.
 
Mechanix zei:
Lauji6991 zei:
Velen zullen het er hier niet mee eens zijn, maar de garage heeft het niet kunnen vinden. Bij hen lekte er niets.
Vloeistoffen blijven ook op peil.. Zelf dacht men aan koelwater van de airco (mede door het warme weer waarschijnlijk).

Ik kijk het voorlopig weer even aan,. Morgen moet ik weer een lange rit maken aan hoge snelheid, dus als het dan weer zou gaan lekken ga ik erna wel met druppels en alles eraan naar de garage, misschien dat ze dan het lek beter kunnen zien als hij nat is. Ik zou zelf nl. ook niet weten waar kijken.

Leg na de rit een stuk karton onder het motorblok van de auto. Dan weet je of de druppels onder je auto ook echt van jouw auto zijn.

Dat neem ik aan van wel, de druppels hingen vorige keer aan het chassis. Heb er vorige nacht een bakje onder gezet na het stukje van de garage naar huis, maar niets.
Zonet weer lekker stukje doorgereden (net als de rit die ik maakte voor hij het plasje teweegbracht), dus ben benieuwd of er de komende uren wat vloeistof onder gaat liggen tijdens afkoelen van de motor.

Maar stel dat het niet van mijn auto is.. hoe kan mijn chassis aan de onderkant dan vol hangen met roodoranjeachtige druppels en een plasje onder de auto? :confused:
 
Het zou kunnen dat het lek zit in het gedeelte van het circuit dat niet meedoet als de thermostaat dicht staat.
Als je auto echt lekt moet je dat na een paar dagen en/of enkele honderden km wel kunnen zien aan het niveau.
Zet met een stift een streep op het expansievat. (maak bij koude motor eerst de dop van de radiateur en het expansievat open)
Kijk na een honderd km nogmaals op dezelfde wijze.
 
haarr zei:
Kijk na een honderd km nogmaals op dezelfde wijze.
Wel eerst laten afkoelen dan he :eek:

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het alleen bij warme motor en gebruik van het circuit daar lekt.
Soms is het zo simpel als een slangklem die niet goed dicht zit.

Ruitenwisservloeistof lijkt me vreemd.
Ten eerste verdampt dat vrij makkelijk op een warme motor. Daarnaast zit het tankje bij een 206 aan bijrijderskant vooraan in de hoek van het spatbord, zoals tegenwoordig bij meer auto's het geval is (want anders is het toch een loze ruimte)
 
Vannacht weer geen druppel gelekt na de rit van gisteren. :)
Geen idee wat er vorige keer dus is gebeurd, maar voorlopig dus gewoon lekker doorrijden. Ik blijf het peil wel in de gaten houden. (y)
 
Vandaag weer wat druppels eronder gevonden... na de rit van zaterdag.. alleen een stuk minder dan vorige keer...
Weer naar de garage?
 
tja, hij ``lekt`` niet echt meer (vast vannacht gebeurd), maar er ligt wel een plasje van een paar cm groot.. druppel of 20 denk ik.
Het komt van dezelfde plek vanop de foto die ik eerder al heb gepost. Via daar glijden de druppels naar beneden over de onderkant van het blok geloof ik, en vallen zo op de grond. Heb het niet opgedroogd, dus als de garage er meteen naar kan kijken, vinden ze het nu misschien nu het nog nat is.
 
Rood/oranje vloeistof, dat is toch je koelvloeistof? Mijn insteek zou zijn (als gemiddelde automobilist zonder directe kennis van de autotechniek): is het dringend? Nee. Zolang de motor goed loopt en niet warmer wordt dan 90 graden (de 'standaard' positie van het metertje op je dashboard) dan is er geen hoge urgentie. Maar moet je er wat mee doen? Lijkt me wel. Een auto hoort in de basis gewoon geen vloeistoffen te lekken (anders dan het eerder genoemde condenswater). Gewoon even mee naar de garage dus. Kan best zijn dat het (nu nog) iets eenvoudigs is als een klem of koppeling die niet helemaal lekker aansluit.
 
Grapjas. Het is eerder irritant dan dat het voor slapeloze nachten zorgt, want zo kan je ook niet rijden natuurlijk.
Voorlopig kunnen ze niets vinden, ze hebben er al mee gereden, maar weer lekt hij niet. Blijkbaar lekt hij enkel nadat ik ermee gereden heb.
Het zijn hele kleine hoeveelheden, maar toch.. misschien dat als je 300 km zou rijden, de hoeveelheid die eruit komt 5x zoveel is..

Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen? Ikzelf kan er namelijk niet naar kijken, en
naar de Peugeot-dealer ermee gaan wil ik ook niet (meer) doen.
 
De Peugeot is incontinent.. tijd voor de sloop en eeuwige rust voor het ding

[size=x-small]als al je vloeistoffen op peil blijven kun je je er natuurlijk ook minder druk over maken[/size]
 
Als een garage er al niet uitkomt terwijl ze de auto ter beschikking hebben zou ik niet weten hoe ik je dan op afstand kan helpen. Sorry.
 
Nico GTR zei:
Is het de airco?

Een airco heeft geen roze vloeistof En koelmiddel verdampt eigenlijk direct.

@Lauji: Hoeveel rij je gemiddeld per rit, en zijn de ritten die je maakte met de lekkages toevallig langer dan normaal?
En voor de zekerheid, misschien eens checken of het niet toch de ruitensproeiervloeistof is die ergens weglekt en op het blok terecht komt.
 
Pobresh zei:
Nico GTR zei:
Is het de airco?

Een airco heeft geen roze vloeistof En koelmiddel verdampt eigenlijk direct.

@Lauji: Hoeveel rij je gemiddeld per rit, en zijn de ritten die je maakte met de lekkages toevallig langer dan normaal?
En voor de zekerheid, misschien eens checken of het niet toch de ruitensproeiervloeistof is die ergens weglekt en op het blok terecht komt.

Nico bedoelt condenswater?

Het ruitensproeier tankje/leidingen kunnen ook lekken. Ook even checken?
 
Ruitenwisservloeistof is toch niet oranje/rood?

Mocht het dat wel zijn dan zou je dat wel eenvoudig kunnen checken. De lekkage treed niet bij elke rit op, dat doet mij vermoeden dat het alleen lekt na gebruik van de sproeier. Dat kun je eenvoudig zelf forceren natuurlijk.
 
De garage kan momenteel ook niets anders vinden dan aircowater.
De druppels/plasjes die eruit komen zijn donkeroranje van kleur en lossen na een paar dagen weer op.

Ik ree normaal 100 km per week tem 24 juni.
Toen is de auto binnengegaan om een uitlaatpakking te laten plaatsen en verhogen, en het deukje uit het spatbord te duwen. Vervolgens heb ik nog 3 kleine ritjes gemaakt van 8KM, 14KM en 8 KM zonder problemen.

- Een paar dagen later, nadat ik terugkwam van een 62KM rijden op 5 juli en daarbij heb getankt, lag er een redelijk plasje oranjevloeistof voor het eerst onder de auto.
- Vervolgens naar de garage gegaan, maar niets kunnen vinden.
- Bij mijn volgende rit, 11 juli naar Apeldoorn gereden, goed voor 76KM, en de dag(en) erna dat de auto stilstond geen druppels.
- De volgende rit, vorige zaterdag, 14 juli, wat in de binnenstad hier rondgereden, 16KM in totaal ongeveer, en vervolgens maandagochtend, een goeie 32 uur later, voor de 2e keer, een heel klein plasje van 3 vierkante cm ongeveer opgemerkt onder de auto.


Misschien dat er bij het uitdeuken iets geraakt is?
Wat betreft ruitensproeiervloeistof/tankje, die heb ik enkel gebruikt bij de rit naar Apeldoorn, net toen hij erna niet lekte dus.
Er zit verder wel een barst in de dop, maar zelfs als het lekt, kan die vloeistof dan oranje van kleur zijn? Die van (en iedereen?) mij is namelijk blank.
Wat betreft de leidingen, neem ik aan dat de garage dit wel bekeken zal hebben..
 
Ben wat tegengekomen bij het lezen op internet., en wat ook vaak voorkomt bij de 206 is dat een roeste vriesdop zorgt voor lozing van koelvloeistof.

Gezien de locatie van de plasjes, zou dit mogelijk zijn? Zou iemand misschien op mijn foto onder de motorkap de vriesdop(pen) kunnen omcirkelen?

Weet zelf niet echt waar die precies zitten bij een 206sw, maar wel in de buurt van het blok toch?

Dit zou wel verklaren waarom er geen lek wordt gevonden bij het druk zetten. Hopelijk zie ik een reactie tegemoet.

Gr Lauji
 
Uhhh als je vriesdop er uit ligt merk je dat lek echt wel als je het systeem onder druk zet :)


Het gutst er dan uit en je systeem is in 1 tel leeg;)
 
Dan weet ik het ook niet meer.. Iemand zegt naar dealer, maar dan betaal je meteen de volle prijs, en heb je ook nog geen zekerheid of ze het vinden.

Dan toch maar even ruijterberg of van de belt proberen bij de volgende druppels?
 
haarr zei:
Pobresh zei:
Nico GTR zei:
Is het de airco?

Een airco heeft geen roze vloeistof En koelmiddel verdampt eigenlijk direct.

@Lauji: Hoeveel rij je gemiddeld per rit, en zijn de ritten die je maakte met de lekkages toevallig langer dan normaal?
En voor de zekerheid, misschien eens checken of het niet toch de ruitensproeiervloeistof is die ergens weglekt en op het blok terecht komt.

Nico bedoelt condenswater?

Het ruitensproeier tankje/leidingen kunnen ook lekken. Ook even checken?

Correct.

Leon in z'n SEAT zei:
Ruitenwisservloeistof is toch niet oranje/rood?

Mocht het dat wel zijn dan zou je dat wel eenvoudig kunnen checken. De lekkage treed niet bij elke rit op, dat doet mij vermoeden dat het alleen lekt na gebruik van de sproeier. Dat kun je eenvoudig zelf forceren natuurlijk.

Ehm ik heb ook roze ruitenwisservloeistof. Speciaal voor de zomer.

Tip: Houd het peil van alle belangrijke vloeistoffen in de gaten en rijd er gewoon eens 10.000 km mee door. Als er dan wat daalt weet je wat het is kun je vanaf daar verder zoeken.
 
Zal ik doen NicoGT, maar dat zal nog wel even duren voor ik daar aan ben.. ik ga hoe dan ook volgende week er wel weer eens een 100 kmrit in rijden, dus als hij dan weer lekt lees je het hier :D Condenswater is toch niet oranje?

Ik heb zelf geen idee welke kleur mijn ruitenwisservloeistof is, maar neem niet aan dat het oranje zal zijn.

Zou wel raar zijn moest het de ruitenwisservloeistof zijn, want toen ik mijn ruiten sproeide had ik geen plasjes.
Toen ik ze niet sproeide had ik ze wel.. maargoed..
 
Update: vanochtend kijken onder de auto, en ja! Weer wat druppels koelvloeistof en plek nat gevonden die eruit kwam!
En garage die maar niks van vinden? Raar toch. Ik heb het meteen na 2km rijden. Ik vind het ook maar raar om hier gewoon mee door te blijven rijden.

Zoals je kan zien op de vijfde foto is een bepaald punt gedeelte nu kurkdroog, waar vorige wel 2keer de druppels en vloeistof aan het chassis hingen, hangen ze nu wat meer naar voren, ook lagen, en meer aan de linkerkant ( maar nog steeds heel dichtbij het thermostaathuis). Gewoon op een andere plek dus. Ik heb even omhoog gekeken en fotos getrokken van 1 donker gat, maar ik kan niets zien dat op vloeistof lijkt als ik naar boven kijk en waar het dus vandaan zou moeten komen.


En nu?
Ik heb trouwens een foto gemaakt van de straat, iemand die zei me of de auto wel vlak stond, maar hij staat zo altijd.. en dat is geen excuus om te lekken toch.. anders moest elke auto in de straat kvs lekken..

rpmpeygglux.jpg

vwi08ciddl.jpg

a5uxtqqte.jpg

f31smudghht7.jpg

bmdy9n9qf4.jpg


Hopelijk ziet iemand wat op mijn amteuristische foto`s waar het vandaan kan komen? Of blijft het het thermostaathuis?
En de druppels hangen op een andere plek, misschien dan toch een slang die nu op een andere plaats hangt ?
 
Probeer eens een diagnose te laten stellen door een andere garage, het liefste een Peugeot-specialist.
 
Auto gaat dinsdag naar de dealer.. wie had dat ooit gedacht
Dit stokbrood kost me meer dan dat ik er meer rij ..

hoop dat ze lekkage kunnen vinden bij thermostaathuis en of radiateur. Ik weet wel dat de laatste rit voor hij ging lekken dat het leek alsof er een steen in mijn radiateur vloog...
 
Lauji6991 zei:
Ik weet wel dat de laatste rit voor hij ging lekken dat het leek alsof er een steen in mijn radiateur vloog...

Zo te zien hangen die druppels niet aan de radiateur, maar verder naar achteren.

Mechanix zei:
Je lan flink leeglopen op oude auto's. Been there, done that...

Moet je maar een handige senior hebben.:T
 
Het heeft de textuur van water en ook geurloos. De plasjes zijn nu opgedroogd, en laten een soort witte afdruk na op de parkeerplek.
Kan olie rood zijn? Het is in ieder geval niet de stuurbekrachtigingsolie. Mijn versnellingsbakolie is zwart geloof ik, dus dat is het ook niet.

We zullen morgen zien of de dealer iets vind.
Met leeglopen bedoel je vast dat het veel geld kan kosten, maar wat wil je er anders aan doen? Doorrijden is ook geen optie..
 
Ik ga er nog steeds van uit dat het om koelvloeistof gaat.
Dat droogt ook wit op. Vaak zie je op de plek van de lekkage ook witte bloemkool achtige vlekken als het gedroogd is. (vooral bij aluminium delen)
 
Terug van de Peugeot dealer, had de auto er sinds gisteren alvast neergezet zodat de druppels er weer konden aanhangen, maar deze keer hing er blijkbaar weer niets. Dealer vroeg ook of het peil was peil gezakt, ik zeg uiteraard nee, zoveel gebruik ik de auto niet.
Nu ik vakantie heb gebruik ik hem nog nauwelijks eigenlijk, 2 km rijden naar de supermarkt is ook niet goed voor je auto.

Maargoed, monteur heeft daar ook druk op de auto gezet, maar niets, wat ik wel verwachtte, want dit was al enkele keren gebeurd.
Vervolgens hem foto`s laten zien en wat uitleg gegeven, maar ze vinden het niet ernstig. Zolang hij maar deze kleine hoeveelheden lekt moet ik er maar door mee blijven rijden, en later maar eens terugkomen als het niveau plots geweldig zakt. Ze dachten meer aan het zweten van olie, of water van airco ipv van een lekkage.

Tja, als je de auto niet vaak gebruikt zakt het niveau ook niet veel natuurlijk. Maargoed, heel vriendelijk tewoord gestaan en zelfs gratis diagnose gehad.
Ik ben er voorlopig ook wel klaar met al die garagebezoeken, dus rij vrolijk verder. :)
 
Proef die druppels eens. Koelvloeistof is onmiskenbaar zoet.
Daarna even een paar keer goed de mond spoelen en uitspugen.
 
Sinds ik de auto terug heb van de dealer gisteren heb ik hem iedere keer gebruikt zonder hem meer dan 15 uur stil te laten staan, geen plasjes voorlopig.

Hopen dat het zo blijft en anders zal ik eens proeven. Misschien dat het toch de stuurbekrachtigingsolie is waar we het over hebben, en de oude verkoper de schuld van het zware sturen op mij af schuifde van in het begin aan.. Misschien daar een klein lekje in een van de slangen..

Hoe kan ik het beste onderscheiden of het stuurbekrachtingsvloeistof of koelvloeistof is?
De druppels voelen waterig aan maar zijn wel rood.... :confused:
 
Je zou ook gewoon het advies van de dealer ter harte kunnen nemen en gewoon met die auto gaan rijden. Blijkbaar is er weinig mis mee.
 
Ik rij er ook gewoon mee door maar dat wilt niet zeggen dat ik het niet wil oplossen,
Als er stuurbekr.vloeistof lekt wat vieze vlekken achterlaat, zowel op chassis als voor de deur wil ik hier wel wat aan doen.
 
Terug
Bovenaan