Lancia Ypsilon

Zolang er motoren door ervaren, zeer ervaren (> 100 jaar), fabrikanten, worden gebouwd gaat er van alles mis. Ieder merk heeft problemen en beroerde series van productie gehad. Lerend vermogen niet zo groot, blijkbaar. Veelal veroorzaakt door technische hoogstandjes die niet uitvoerbaar en betrouwbaar bleken, maar minstens net zo vaak door de inkopers die alleen "de goedkoopste" onderdelenleverancier willen hebben. Lopez was een bekende... Reputatie komt te voet, gaat te paard. En de korte termijn visie benodigd voor bonussen van de raad van bestuur is bepalend. Marketing krijgt de opdracht alles te verbloemen. Wat is een berucht motorblok? En wat als er wat in aangepast wordt en dat blokje gaat onder "normaal" gebruik 300k km mee, zonder problemen? Een fabrikant met financiële problemen kan niet eens snel uitwijken naar iets "totaal vernieuwend". Zolang zuigers op en neer bewegen kan je slechts geringe, zeer geringe, aanpassingen doen. Iets ander materiaal, millimetertje meer of minder, Nog meer controlerende en regelende elektronica er op zetten. Ik denk dat de snelheid van innoveren te groot is. Het basisprincipe bestaat ruim een eeuw en toch willen we blijkbaar allemaal oneindig meer vermogen om in de file aan te kunnen sluiten. We willen, volgens marketing, iedere twee jaar wat anders...... En dat is een verdienmodel. Net als het leveren van dramatische kwaliteit onderdelen. Na de garantie MOET het kapot....

Piet, je begrijpt het niet. Is geen gezeik maar opnieuw problemen met het beruchte motorblok die vernieuwd zou zijn. Houden we het netjes Piet?
Ik zie het wel als gezeik. Ik lees in het artikel van jou dat de eerste modellen in 2023 wat kinderziekten hadden (0,01 procent) en dat deze zonder gemor werden aangepast. Ik mag veronderstellen dat dit bij deze Lancia niet meer het geval is.

Voodat het weer in een Stellantis-topic (zoals altijd) escaleert.

Een test van Vroom.be tussen Ypsilon en de Mini:

Mini Cooper vs. Lancia Ypsilon: welke hippe stadswagen kiezen?​

Lancia is terug en richt zijn pijlen op de hippe Mini Cooper met de nieuwe Ypsilon. Maar is het mooie kleedje van de Italiaan genoeg om zijn bescheiden basis te compenseren?​

• Mini Cooper geel vergeleken met Lancia Ypsilon, geparkeerd op een geplaveid plein.
  • Gele elektrische Mini Cooper op bochtige weg omringd door groen.

Lancia heeft in 2024 zijn comeback gemaakt met de nieuwe Ypsilon, een modieuze stadswagen op dezelfde basis als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Mini heeft dan weer zijn volledige gamma vernieuwd, inclusief de iconische Cooper, die net als de Ypsilon op benzine of volledig elektrisch verkrijgbaar is. Met welke van deze hippe modellen kom je het best voor de dag?​

Design: Lancia wint aan de buitenkant, Mini vanbinnen​

Dat de Lancia Ypsilon zijn basis deelt met de minder ‘premium’ stadswagens van Stellantis, zie je enkel als je hem in profiel bekijkt. De neus en de achterkant van de Italiaanse zijn volledig nieuw en bijzonder origineel getekend, met de T-vormige lichtsignatuur vooraan en de ronde, Stratos-achtige lichtblokken achteraan. De nieuwe generatie Mini’s oogt moderner dankzij zuivere lijnen en de nieuwe, driehoekige achterlichten, maar echt origineel durven we het ontwerp niet meer noemen.
Aan boord liggen de zaken echter anders. Waar Lancia kiest voor een herwerkt dashboard van zijn Peugeot/Opel-broertjes, met als grootste originaliteit het kleine tafeltje op de middenconsole, is Mini voor een volledig nieuw ontwerp gegaan. Een ontwerp dat soms iets té ver gaat in zijn minimalisme, waarbij nu werkelijk alles via het centrale display geregeld moet worden, maar het ziet er wel leuk uit! De Lancia maakt zijn achterstand nog deels goed dankzij zijn originele fluwelen zetelbekleding op de topversies.
2619f6b7-ad9a-11ef-8806-2e9c8ffda873.webp

Interieur Citroën Oli met innovatieve en praktische inklapbare tafel voor bestuurder.

Gele achterkant van Mini Cooper S met opvallende achterlicht en Europese kentekenplaat.

Moderne interieur van een Mini met digitaal dashboard en stuur van hoge kwaliteit.

Motoren: meer keuze bij Mini​

Zowel de Lancia Ypsilon 2024 en nieuwe Mini Cooper zijn beschikbaar met de keuze tussen benzinemotoren en volledig elektrische aandrijflijnen. Bij Lancia is de keuze echter beperkt tot een mildhybride 1.,2 liter-direcilinder van 100 pk of een elektromotor van 156 pk. Vanaf 2025 is er ook een sportieve HF-versie van 240 pk, maar die is altijd elektrisch. De nieuwe Mini Cooper is dan weer verkrijgbaar met drie benzinemotoren (156 tot 231 pk) én drie elektromotoren (184 tot 258 pk), met bij de elektrische versies ook twee batterijgroottes, afhankelijk van de motorisatie.
Qua autonomie ontlopen de elektrische Ypsilon en Mini elkaar nauwelijks: tot 403 km voor de Ypsilon, of tot 400 km voor de Mini Cooper SE.
531fa0c1-ad9a-11ef-a6c6-4e27d6ebe62f.webp

Lancia voor barok paleis, klassieke architectuur ontmoet moderne auto.

Rijgedrag: Mini is leuker, Lancia iets comfortabeler​

Of hij nu op benzine of op batterijen rijdt: Mini belooft het typische ‘kartgevoel’ aan zijn klanten wanneer ze achter het stuur kruipen van de nieuwe Cooper. En dat is niet gelogen: zelfs met een zwaar accupakket aan boord valt er nog heel wat rijplezier te beleven in de Brits/Duitse stadswagen! Dankzij John Cooper Works-versies die in 6 seconden of minder naar 100 km/u kunnen sprinten, worden ook liefhebbers van sportieve prestaties op hun wenken bediend. De Lancia Ypsilon kan daar niet veel tegen inbrengen: hoewel hij perfect stabiel op de weg ligt, is hij duidelijk iets meer gericht op comfort dan op rijplezier. Als dat eerder je ding is, kan je dus zonder zorgen voor de Italiaan kiezen.

Lancia compacte, geparkeerd voor historisch bakstenen gebouw, achteraanzicht.

Moderne Lancia auto rijdt door het groene platteland langs een Italiaans wijnhuis.

Gele Mini Cooper geparkeerd voor een woongebouw, betegelde stoep.

Praktisch: Ypsilon duidelijk in het voordeel​

De Mini Cooper wordt generatie na generatie groter, maar wat blijft, zijn zijn matige praktische eigenschappen. Op de achterbank heb je dus weinig te zoeken, zeker als je voor de 3-deurs kiest (een elektrische 5-deurs is er trouwens niet). En ook de koffer is minuscuul: amper 210 liter! Hier slaat de Lancia Ypsilon terug, met zijn polyvalente basis die hem niet enkel meer interieurruimte oplevert, maar ook een veel grotere koffer: 352 liter. Bovendien krijg je altijd 5 deuren, ongeacht de versie die je kiest.

78201c7b-ad9a-11ef-a6c6-4e27d6ebe62f.webp

Achterbank van de Fiat Panda, zwarte lederen stoelen, tropisch uitzicht buiten.

Prijs: Lancia is goedkoper, zeker na opties​

Hoewel Lancia zich als een premium merk wil opstellen, zijn de prijzen nog steeds duidelijk lager dan bij Mini. De goedkoopste Ypsilon is de jouwe vanaf 24.000 euro, de elektrische Ypsilon is er vanaf 34.500 euro en zelfs de quasi volledig uitgeruste Edizione Limitata Cassina kost maar 39.500 euro. De nieuwe Mini Cooper 2024 is er vanaf 27.600 euro op benzine (Cooper C) of vanaf 30.500 euro als elektrisch model (Cooper E), maar de prijzen lopen al snel op tot boven de 40.000 euro, zeker als je de optielijst aanspreekt. Een volledig uitgeruste Mini John Cooper Works Electric kost in totaal 46.300 euro! De kans is wel groot dat de Mini meer van zijn restwaarde behoudt op de tweedehandsmarkt.
Gele Mini Cooper elektrisch geparkeerd voor een modern huis met witte muren.

Lancia compacte voor trap van historisch gebouw, modern en stijlvol ontwerp.

Conclusie: Mini blijft de origineelste​

Lancia heeft duidelijk zijn best gedaan om de ‘brave’ basis van de Ypsilon zo goed mogelijk op te fleuren, maar aan de originaliteit van de Mini kunnen de Italianen helaas niet tippen. De Mini biedt meer personalisatiemogelijkheden, rijdt leuker en heeft een breder motorengamma. Maar hij is ook duurder, biedt minder comfort en vooral veel minder ruimte dan de Ypsilon. Vorm volgt functie, of net het omgekeerde? Wij gaan toch voor de Mini. En als ruimte belangrijk is, kunnen we ook nog altijd kijken naar de nieuwe Countryman

Voodat het weer in een Stellantis-topic (zoals altijd) escaleert.
... sleep je er maar een heel ander merk/model/concern aan de haren bij?!
Lancia is een merk van Stellantis hè, dat veel onderdelen van Stellantis deelt met andere metken van Stellantis. Dit is dus gewoon een Stellantis-topic. Als je dat niet aanstaat kun je beter helemaal wegblijven uit dit topic.

Verder valt een blaadje of webpaginaatje dat een fantasieloos retro-model 'origineel' noemt absoluut niet serieus te nemen. "Origineelste" is dus nog idioter, ronduit volslagen ridicuul.

(edit) O, gelukkig zijn er meer die het verschil tussen retro en origineel wel begrijpen (y)

Laatst bewerkt:
Ik waardeer de vergelijkende test van Pjotr wel. Tenslotte gaat het toch ook over de Lancia Ypsilon. Dat de Mini er meer gelikt eruit ziet lijkt me logisch. Het is een bijzonder herkenbaar model. Lancia is op zoek naar weer een eigen identiteit en niet echt herkenbaar als Lancia. Pluspunt is dat de Ypsilon praktischer is, meer ruimte, 2 deuren extra. Maar doe mij toch maar de Mini. Zeer waardevast en gewoon een fantastisch autotootje die steeds evolueert en succesvol blijft. En dat is niet zonder reden.

Lancia Ypsilon​

plus
  • Sterke, stille hybride
  • Rijke, moderne uitrusting
  • Exclusief, begeerlijk karakter
min
  • Matige ruimte achterin
  • Testauto niet vrij van rammels / defecten
  • Duidelijke fluittoon hoorbaar bij gas los / opladen batterij
Testcijfer 7.4 van 10. Voldoende maar niet meer dan dat.

Als ik tussen de 35000 en 40000 euro moest uitgeven aan een auto, was een elektrische Mini of Lancia wel zo'n beetje het laatste wat ik zou kopen, maar als ik tussen deze twee moest kiezen, dan duidelijk de Lancia. De Mini vind ik eruit zien als een opgepompt, scheel kijkend speelgoedautootje en de Lancia meer als een serieuze auto. Ook heeft de Mini 3 deuren en dat is vreselijk onhandig in dagelijks gebruik. De Lancia heeft bovendien een normaal dashboard en het feit dat de Mini een Chinees product is, staat me gevoelsmatig ook niet aan.

De mildhybride versie van de Lancia is dan wel weer erg interessant; een complete B segment auto die goedkoper en bruikbaarder is dan de elektrische versie. Het was alleen wel leuk geweest als het design wat meer "Lancia" zou zijn, met bijvoorbeeld een mooiere grille. En, ook weer gevoelsmatig, zou ik nog even wachten met het kopen van deze auto tot er wat meer bekend is over de betrouwbaarheid van de motor ivm de reputatie van de vorige versie.

Testcijfer 7.4 van 10. Voldoende maar niet meer dan dat.
Een cijfer zegt niet alles, in veel andere test kan hij wel overtuigen. Het is maar welke eigenschappen je het belangrijkste vindt (comfort, degelijk,...). Aan de koper om daarover te beslissen.

Cfr: Alles in beschouwing genomen mogen we zeggen dat de nieuwe Ypsilon EV geen grote steken laat vallen. Ook als elektrische auto is hij geslaagd waarbij hij profiteert van de Stellantis EV-ervaring die bij Opel en Peugeot werd opgedaan. Met een degelijk verbruik en voor een compacte middenklasser goede laadcapaciteit zal deze EV niet teleurstellen voor dagelijks gebruik. Lancia realiseert hier een wederopstanding die meer dan geslaagd is en die een heleboel potentiële kopers kan aanspreken. Dat merkten we ook tijdens onze testweek, waar zowel mannen, vrouwen, jong en oud nieuwsgierig kwamen informeren naar deze bijzondere verschijning. Een beter voorteken kan je niet hebben.

Je kan veel zeggen van de Mini, maar de J01 is juist alles behalve kitsch - met amper decoratie op het hele design…

Prima als je een andere mening hebt, maar dit argument is wel heel zwak en zelfs onjuist. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt:)
Alleen al dat dashboard van de mini is 100% gekunstelde kitsch.
Heb dus niets van jouw geklets bevestigd, in tegendeel. Dat jij alleen kleine frutseltjes al kitsch ziet laat zien dat je geen idee hebt wat kitsch is.

Kunnen we nu eindelijk eens terug on-topic? Gedram over dat gedrocht vehikel* van bmw hoort in een mini of bmw topic, heeft hier niets te zoeken.

___

*edit: wegens bezwaar van tere zieltjes aangepast

Laatst bewerkt:
Is ie al in NL? Heb er nog geen gezien.
Ik weet dat er in ieder geval eentje is verkocht aan een Lancia-club lid. Dit was echter een voorraad auto, omdat blijkbaar een niet nader te noemen concern ze niet kan of wil uitleveren. ik citeer mezelf even van de vorige pagina:
De levering van de Ypsilon is een drama begreep ik. Jammer, want zo zet je natuurlijk niet een nieuw merk op de kaart.

Dan kunnen er wel heel leuk leverpunten en mooie uitvoeringen in de pers gedeeld worden, maar het is een grote ellende zo, en is het op de klompen aan te voelen dat de reïncarnatie geen succes gaat zijn....

Ik ken 2 kopers, die in november hun exemplaar zouden krijgen. Ik citeer:

Koper 1:
"Ik krijg hem pas in januari
1f92c.png
. Terwijl hij er al is en gewoon bij de dealer staat."

Koper 2 :
" Dat ligt aan Stellantis hoor, die zijn/waren gewoon te laat met voor 15 november alles inklaren/aanmelden etc. Staan er zat te wachten op uitlevering!!! ik heb mazzel gehad dat en de Yp die in 1e instantie als demo/huur was bestelt in de specs zoals ik hem wilde, werd vrijgegeven voor verkoop door de garage en dat de verkoopadviseur er goed op zat om hem voor 15 november te kunnen leveren ivm afsluiten van de boeken. Ook voor hem natuurlijk goed voor de cijfertjes..... Maar ook hun hadden tig Cassina's staan die door de traagheid van Stellantis pas in januari kunnen worden geleverd. Stom nietwaar!! "

Koper 2 heeft nu dus een demo en niet zijn nieuw bestelde auto. En deze mensen, ik ken ze persoonlijk waren de eersten die intekenden op een Ypsilon.

Het ziet er alleraardigst uit maar ik ben bang dat het geen succes gaat worden. Misschien in Italie zal het wat verkopen, daarbuiten marginaal. Ik heb nog geen C3, Milano of Ypsilon zien rijden.

De ca 13 jaar oude Yp ging in Italië maandelijks 3.500x over de toonbank, de nieuwe ca 750x. Export vooralsnog marginaal, met name naar DUI.

Er is dus nog werk aan de winkel. Brand krijgt in 2025 en 2026 een boost met grotere modellen. Lancia in 2027 weer op 150.000 st per jaar zou mooi zijn.
Heel bijzonder dat de oude Yp nog zo succesvol was in Italië. Weten we eigenlijk waarom? Weet Stellantis dat wel? Want ik neem aan dat ze die punten meegenomen hebben bij het ontwikkelen en inprijzen van het nieuwe model.

Heel bijzonder dat de oude Yp nog zo succesvol was in Italië. Weten we eigenlijk waarom? Weet Stellantis dat wel? Want ik neem aan dat ze die punten meegenomen hebben bij het ontwikkelen en inprijzen van het nieuwe model.

Eigenlijk heeft Lancia gebroken met het verleden en de goedkope Ypsilon. Ze willen hogerop en hebben bewusr het oude cliënteel achter zich gelaten.

Cfr volgend artikel, gewoon Google Translate gebruiken om te vertalen

Quote uit interview met Luca Di Napoli: "De nieuwe Lancia Ypsilon behaalt uitstekende resultaten, met al 10.000 bestellingen. We hebben een auto gecreëerd die opvalt: groter, moderner, veelzijdiger en beslist Europeser dan het vorige model. Ruim 60% van de klanten die de Ypsilon kochten, hadden nog nooit een Lancia dealer bezocht.”

Koper 2 :
" Dat ligt aan Stellantis hoor, die zijn/waren gewoon te laat met voor 15 november alles inklaren/aanmelden etc. Staan er zat te wachten op uitlevering!!! ik heb mazzel gehad dat en de Yp die in 1e instantie als demo/huur was bestelt in de specs zoals ik hem wilde, werd vrijgegeven voor verkoop door de garage en dat de verkoopadviseur er goed op zat om hem voor 15 november te kunnen leveren ivm afsluiten van de boeken. Ook voor hem natuurlijk goed voor de cijfertjes..... Maar ook hun hadden tig Cassina's staan die door de traagheid van Stellantis pas in januari kunnen worden geleverd. Stom nietwaar!! "

Ik vind die 15 november deadline wel intrigerend. Waarom 15 november stoppen met afleveren, dus factureren en inkomsten binnenhalen voor nog anderhalve maand van het kalenderjaar?

Is dit alleen bij Lancia of bij alle Stellantis merken? (dan wordt het knap druk qua opslag bij de dealerpanden..)

Hopelijk zijn alle bestelbusjes dan wel in het land en ál geregistreerd op kenteken zodat de BPM nog terug gevraagd mag worden. (hoe zit dat eigenlijk als je als ondernemer begin volgend jaar nog een eind 2024 bestelbus nieuw koopt en dan daarop BPM wil terugvragen; geldt dan het fiscale jaar of de datum eerste registratie van het voertuig voor de gewijzigde regels?)

Voor de personenwagens geldt het BPM vraagstuk ook: als die Lancia's die nu op het nieuwe jaar staan te wachten geen eerste registratiedatum in 2024 hebben, dan wordt het dus (meer) BPM betalen in het nieuwe jaar (óók voor de EV versie). Zijn de klanten daar wel van op de hoogte?

Vroeger was zo'n registratiedeadline in de branche nog enigszins gangbaar in de zakelijke (lease) verkopen qua registratie / bouwjaar wissel maar door de fiscale wijzigingen zijn we daar (gelukkig, vind ik) vanaf en is een auto van december 2023 pas volgende maand een jaar oud en niet al aan het begin van dit jaar, zoals voorheen vaak gesteld werd.

Koper 2 heeft nu dus een demo en niet zijn nieuw bestelde auto. En deze mensen, ik ken ze persoonlijk waren de eersten die intekenden op een Ypsilon.

Als ik je verhaal goed lees, dan komt het op mij over als dat de dealer die betreffende Lancia het label /demo-verhuur aan de productieplaats had gehangen omdat er nog geen klant voor was maar hij wel een x-aantal productieplekken heeft te vullen bij openen van de orderboeken, vanuit de verplichtingen die het heeft ten opzichte van de importeur. Uiteindelijk heeft de dealer (neem ik aan ) al een demo rijden (één van die 25 geregistreerde exemplaren lijkt mij) en is een extra demo (nog) niet nodig of boventallig op de eisen (standaards) en dus mooi dat er een klant voor die auto was. Misschien dat de dealer de in bestelling staande auto van de klant wel overneemt als demo voor begin 2025, dat kan natuurlijk ook.

Kortom, ik denk zomaar dat Koper 2 een nieuwe Lancia met een kilometer of 10 ~25 op de teller in ontvangst heeft genomen, dus nageltjenieuw zoals verwacht bij bestellen.

@Durashift , wat ik begreep is dat de / alle Ypsilions op 17 november zouden worden uitgeleverd, ik moet eerlijk zeggen ik weet niet of dit al eens verplaatst is of niet.

Koper 1 heeft een Ypsilon blind besteld, bij de officiële lancering, was dat mei of juni? (Maakt ook neit uit) , die auto is lease op zijn eigen bedrijf. Hij gaf eerst de lease maatschappij de schuld en toen kwam dus koper 2 in het gesprek. Het is dus neit met een weekje of 2 verplaatst, maar echt naar volgend jaar.

Die meneer heeft geloof ik op dezelfde bijeenkomst de Ypsilon besteld, zijne is geloof ik groen met rood interieur. (een niet echt standaard blauw met donker interieur dus) Alle leveringen zijn volgens hem (wat hij dus van zijn dealer hoorde) verplaatst naar volgend jaar, blijkbaar heeft die de auto's wel staan, maar ze mogen niet door Stellantis geleverd worden...

Omdat hij inderdaad geen zin heeft in dit gedoe heeft, wellicht wist hij dus van de BPM (geen idee) heeft hij lopen zeuren, en heeft hij dus die auto kunnen overnemen. Blijkbaar ging Stellantis akkoord.
Die auto heeft wel kilometers gereden, want hij heeft in dit exemplaar van de zomer een paar dagen gereden. (ik neem aan dat er korting is geweest, maar ik ben toen door iemand anders aangesproken dus ik heb dat deel niet meer gehoord)

Die datum van 15 november heb ik trouwens van FB , van de meneer zelf. Meneer is van de Lancia-club en er is dus een bijeenkomst geweest voor de leden om kennis te maken met de Ypsilon. Dit was bij een verkooppunt van Lancia.

Persoonlijk vind ik het een vreemde gang van zaken, wat jij ook zegt over de BPM, ik zou daar als nieuwe klant niet heel erg blij mee zijn. Maar blijkbaar is het niet zo dat de Ypsilon een storing of kinderziekte lijkt te hebben, omdat meneer 2 wel eentje kon "krijgen" . Aan de andere kant, ik heb er nog geen zien rijden, en behalve meneer 2 heeft niemand nog een Ypsilon ontvangen, waar ik iets over gelezen of gehoord heb.

Laatst bewerkt:
^^ dank voor je nadere uitleg. Dus toch een échte demo.

Die 15 november.. lijkt mij wel een mooi onderwerp om eens uit te diepen door AW. ;)

Nou, een OEM is gewoon op de hoogte van alle data en ook nog eens gebruikersonderzoek. Wat ze (of vooral het management...) er vervolgens mee doen is een ander vraag :)....

Intussen werd in Frankrijk de HF in het wild gespot (de 280 pk sterke EV)

HFLine.jpg

Die zal vanaf 2025 te koop zijn, net als de HF line (de gewone Ypsilon met HF pakket) waarvan hieronder een foto

HFLine2.jpg

(bron: autoeditione.nl)

Lancia, het centro stile, toonde op instagram nog nooit eerder vertoonde schetsen van de Ypsilon. Het geeft ons een inzicht in het creatieve proces dat leidde tot het model dat we vandaag de dag kennen.

lancia-ypsilon-sketch-8-1152x1152.jpg

lancia-ypsilon-sketch-7-1152x1152.jpg

lancia-ypsilon-sketch-profil-1152x1255.jpg

lancia-ypsilon-sketch-6-1152x1152.jpg

lancia-ypsilon-HF-vs-sketcj-1152x425.jpg

(bron: italpassion.fr)

Lancia, het centro stile, toonde op instagram nog nooit eerder vertoonde schetsen van de Ypsilon. Het geeft ons een inzicht in het creatieve proces dat leidde tot het model dat we vandaag de dag kennen.

lancia-ypsilon-sketch-8-1152x1152.jpg

lancia-ypsilon-sketch-7-1152x1152.jpg

lancia-ypsilon-sketch-profil-1152x1255.jpg

lancia-ypsilon-sketch-6-1152x1152.jpg

lancia-ypsilon-HF-vs-sketcj-1152x425.jpg

(bron: italpassion.fr)
Die zwarte band was op de schetsen toch beter geïntegreerd dan in de productieversie.
Hoewel dat (imho) bij de HF en HF-line iets minder stoort dan bij de gewone.

Laatst bewerkt:
De promotiecampagnes richten zich trouwens vooralsnog (helaas) alleen op de 'gewone' uitvoeringen, er is net vanochtend weer een nieuw promotiefilmpje op het officiële Lancia YT-kanaal geplaatst.

Biedt op zich weinig nieuws, maar bewegende beelden zeggen toch altijd meer dan statische foto's dus ik deel 'm toch maar. Grappig detail wel: de "achter de schermen" was er eerder dan het eigenlijke filmpje!

Of deze campagne de verkopen een impuls gaat geven blijft natuurlijk de vraag.
Persoonlijk lijkt deze me wel (net iets) kansrijker dan de campagne van vorige maand waarin wel erg op het roemrijke verleden werd gehamerd, terwijl de nieuwe Ypsilon daar - alle kleine knipogen naar eerdere modellen ten spijt - toch wel een flinke stijlbreuk mee is en wat dus voor sommigen met affiniteit met het merk juist een bevestiging zal zijn dat het niet meer is wat het is geweest :unsure:

Wie is die Miki? Het gaat hier toch om de auto?
Miki Biasion is de legendarische, meest succesvolle Italiaanse rallyrijder ooit én tweevoudig wereldkampioen die in de jaren tachtig en negentig zijn naam onlosmakelijk aan Lancia koppelde. Biasion testte de nieuwe Ypsilon Rally 4 HF en droeg bij aan de ontwikkeling van de auto door feedback te geven op aspecten zoals afstelling, remmen en motorkalibratie.

Dat is helemaal geen tegenstelling. Automerken geven niet voor de lol (veel) geld uit aan autosport, deelname daaraan is juist onderdeel van de marketingstrategie om de naamsbekendheid te vergroten en/of borgen met de positieve associatie met succes en winnen.

Niet voor niets wordt in de publiciteit rond de HF steeds de link gelegd met (de successen van) de Delta Integrale hè...
In woord en/of daad daar een rol voor deze legende uit precies die succesperiode in wegleggen past daar naadloos in.

Laatst bewerkt:
Ah, om de oudere koper over de streep te trekken dus. Ben benieuwd of kopera met zo’n hoge leeftijd op een stugge en ‘sportieve’ auto zitten te wachten…
De Ypsilon HF zal veel techniek met de Junior Veloce delen. Grote kans dus dat die ook de PHC vering zal overnemen. Uiteraard ook, net als die Junior, met een andere balans tussen comfort en strafheid dan Citroën ermee nastreeft maar wel degelijk juist met het doel de wegligging strakker te maken zonder daar veel veercomfort voor op te hoeven offeren.

Bovendien is "oudere" niets meer dan een héél vaag begrip, voor pubers is een twintiger al een "oudere", voor twintigers een dertiger, etc. In welk hokje je geduwd wordt door anderen verandert niets aan strikt individuele voorkeuren op het vlak van comfort en wegligging.

De nieuwe Lancia Ypsilon heeft de titel van meest efficiënte elektrische auto gewonnen in de editie van 2025 van de prestigieuze test “Van 100% tot 5%”, een van de grootste vergelijkende tests van elektrische voertuigen georganiseerd door Motor1.com en InsideEVs, die plaatsvond op de Grande Raccordo Anulare in Rome. Met een verbruik van 15,9 kWh/100 km was de Nieuwe Ypsilon het meest efficiënte model van de 12 geteste voertuigen.

De prestaties van de Lancia Ypsilon laten zien dat de carrosseriehoogte en de bodemvrijheid een cruciale rol spelen als het gaat om energie-efficiëntie. Ook hier geldt dat het CMP-platform goed met energie omgaat, ondanks dat het geen autonoom elektrisch project is.

Ook in de Ecotest van ADAC scoorde auto's op het CMP platform het beste (vergeleken met de concurrentie). Zo eindigden in de ADAC test de PEUGEOT E-208 en E-308, beide uitgerust met een 100% elektrische motor van 115 kW (156 pk), bovenaan de lijst van 84 geteste modellen. De PEUGEOT E-2008, met dezelfde motor, claimde bovendien de eerste plek bij de SUV’s en eindigde op een indrukwekkende zesde plaats in het algemeen klassement.)

from-100-to-5-2025.jpg

ModelGedetecteerde consumptie GRAStroomGewichtWerkelijke batterijcapaciteit
Lancia Ypsilon15,9 kWh/100km156 pk1.591 kg48,1 kWh
MINI Aceman16,1 kWh/100km184 pk1.720kg38,5 kWh
Hyundai Inster16,4 kWh/100km115 pk1.428kg46 kWh
Kia EV317,0 kWh/100km204 pk1.750 kg55 kWh
Alfa Junior17,5 kWh/100km156 pk1.620kg50,8 kWh
Skoda Elroq18,2 kWh/100km286 pk2,119 kg77 kWh
Renault 519,0 kWh/100km150 pk1.460kg52 kWh
Omoda 5 EV19,2 kWh/100km204 pk1.785kg61 kWh
Ford Explorer19,3 kWh/100km286 pk2.102kg77 kWh
Volvo EX3020,5 kWh/100km272 pk1.830kg49 kWh
Citroën e-C320,6 kWh/100km113 pk1.491kg44 kWh
slim #121,9 kWh/100km272 pk1.780 kg47 kWh

from-100-to-5-2025.jpg

from-100-to-5-2025.jpg

bron: motor1.com

Laatst bewerkt:
De nieuwe Lancia Ypsilon heeft de titel van meest efficiënte elektrische auto gewonnen in de editie van 2025 van de prestigieuze test “Van 100% tot 5%”, een van de grootste vergelijkende tests van elektrische voertuigen georganiseerd door Motor1.com en InsideEVs, die plaatsvond op de Grande Raccordo Anulare in Rome. Met een verbruik van 15,9 kWh/100 km was de Nieuwe Ypsilon het meest efficiënte model van de 12 geteste voertuigen.

De prestaties van de Lancia Ypsilon laten zien dat de carrosseriehoogte en de bodemvrijheid een cruciale rol spelen als het gaat om energie-efficiëntie. Ook hier geldt dat het CMP-platform goed met energie omgaat, ondanks dat het geen autonoom elektrisch project is.

Ook in de Ecotest van ADAC scoorde auto's op het CMP platform het beste (vergeleken met de concurrentie). Zo eindigden in de ADAC test de PEUGEOT E-208 en E-308, beide uitgerust met een 100% elektrische motor van 115 kW (156 pk), bovenaan de lijst van 84 geteste modellen. De PEUGEOT E-2008, met dezelfde motor, claimde bovendien de eerste plek bij de SUV’s en eindigde op een indrukwekkende zesde plaats in het algemeen klassement.)

from-100-to-5-2025.jpg

from-100-to-5-2025.jpg

from-100-to-5-2025.jpg

Veelbelovend. Benieuwd wat daar bij de HF van overblijft, iig als je je rechtervoet in bedwang weet te houden.
Vind ik persoonlijk (verder) toch de meest interessante uitvoering.

Is eigenlijk al bekend of die alleen in het wit geleverd gaat worden, zoals tot nu toe alle getoonde HF's?
De Delta Integrale waar zo vaak naar wordt verwezen als 'voorvader' van de Ypsilon HF was ook in andere kleuren verkrijgbaar, 'k hoop wel dat dat voor de nieuwe HF ook gaat gelden! Één keer een witte auto gehad, gelukkig maar voor tijdelijk (oude auto gaf nét de geest kort voor de nieuwe leverbaar was), en vond 't helemaal niks die kleur :eek:

from-100-to-5-2025.jpg

from-100-to-5-2025.jpg

from-100-to-5-2025.jpg

Geen juiste vergelijking. Interessante video dat wel maar niet juist. Als ik naar het lijstje kijk vallen een paar dingen op.

1. Afmetingen en gewicht van de auto’s zijn verschillend
2. Vermogen en koppel van de auto’s verschillen.
3. CW waarde. Een SUV verbruikt meer.
4. Hoe is het verbruik gemeten? Boordcomputer?

Je kan niet zomaar stellen dat de Ypsilon het zuinigste is want er ontbreekt variabelen.

Voorbeeld, de Skoda Elroq weegt even 558 kilo meer, 130 pk meer vermogen met hogere koppel. Veel ruimere afmetingen en een SUV.

Leuke reclame voor Stellantis maar de stelling klopt niet. Dus verder kijken dan je neus lang is en in perspectief plaatsen.

Laatst bewerkt:
Een test zonder variabelen? Ja je kan ook een EV neerzetten van aluminium met een gewicht van 500 kg en een CW waarde van 0,20. Dan zal die het zuinigste zijn.

Er spelen veel meer factoren mee die ik heb benoemd. Bij de ICE modellen word daar wel naar gekeken maar bij een EV dan niet?

Feitelijk kan ik stellen dat eigenlijk de Mini Aceman zuiniger is want voor die die lullige 0,2 kWh/100 km hoger verbruik heb ik een zwaardere auto met meer vermogen en koppel.

Dat bedoel ik met reclame Marleen als je zelf niet kritisch bent en het verkondigt als waarheid, terwijl als je een beetje kritisch denk je er zo door heen prikt.

Misschien zelf verder kijken dan je neus lang is, en lezen vóór je reageert?
Geen juiste vergelijking. Interessante video dat wel maar niet juist. Als ik naar het lijstje kijk vallen een paar dingen op.

1. Afmetingen en gewicht van de auto’s zijn verschillend
Gewicht heeft bij EV's veel minder eenduidend negatief effect omdat een hoger gewicht bij regenereren juist een voordeel heeft
2. Vermogen en koppel van de auto’s verschillen.
Dus??? Ook dat is veel te simplistisch geredeneerd dat dat het verbruik direct zou beïnvloeden in de zin dat meer vermogen of koppel automatisch een hoger verbruik zou geven. De C3 en Ypsilon demonstreren dat, de lichtste en lichtst gemotoriseerde van die twee is de onzuinigste.
3. CW waarde. Een SUV verbruikt meer.
Er wordt al rekening gehouden met suv of niet, vandaar dat de 2008 apart genoemd wordt als zuinigste in zijn soort. Bovendien is CW-waarde onzinnig om in dit verband te noemen, een SUV kan een gunstigere CW-waarde hebben dan een normale auto en toch een hogere werkelijke luchtweerstand omdat de CW-waarde nog met frontaal oppervlak moet worden vermenigvuldigd om de daadwerkelijke luchtweerstand te krijgen
4. Hoe is het verbruik gemeten? Boordcomputer?
Totaal irrelevant. De C3 laat het verbruik niet eens zien op de boordcomputer, dus onzinnige suggestie dat een verbruiksonderzoek waarin die meedoet op de verbruikscijfers uit de boordcomputer zou zijn gebaseerd
Je kan niet zomaar stellen dat de Ypsilon het zuinigste is want er ontbreekt variabelen.

Voorbeeld, de Skoda Elroq weegt even 558 kilo meer, 130 pk meer vermogen met hogere koppel. Veel ruimere afmetingen en een SUV.
Herhaling van dezelfde drogredenen en non-argumenten.
Leuke reclame voor Stellantis maar de stelling klopt niet. Dus verder kijken dan je neus lang is en in perspectief plaatsen.
Flauwekul, hoe kan dit 'leuke reclame voor Stellantis' zijn als de C3 nog slechter uit deze test komt dan de EX30 die berucht is om zijn extreem hoge verbruik en idd ook hier weer bij de slechtste hoort?
Ik heb nieuws voor je: de C3 is ook een Stellantis product hè. De suggestie dat dit onderzoek op een of andere manier een bias in het voordeel van Stellantis zou hebben raakt dus kant noch wal.

Laatst bewerkt:
Feitelijk kan ik stellen dat eigenlijk de Mini Aceman zuiniger is want voor die die lullige 0,2 kWh/100 km hoger verbruik heb ik een zwaardere auto met meer vermogen en koppel.
Testen ze met volledig ingetrapt Electro pedaal? Wat heb je dan aan meer koppel en vermogen als je het toch niet gebruikt?

Een test zonder variabelen? Ja je kan ook een EV neerzetten van aluminium met een gewicht van 500 kg en een CW waarde van 0,20. Dan zal die het zuinigste zijn.

Er spelen veel meer factoren mee die ik heb benoemd. Bij de ICE modellen word daar wel naar gekeken maar bij een EV dan niet?

Dat bedoel ik met reclame Marleen als je zelf niet kritisch bent en het verkondigt als waarheid, terwijl als je een beetje kritisch denk je er zo door heen prikt.

Motor1.com lijkt me een onafhankelijk en gerenommeerd automagazine, of kan jij ergens sponsoring aanduiden? Dan zie ik graag de bewijzen daarvan verschijnen...

Testen ze met volledig ingetrapt Electro pedaal? Wat heb je dan aan meer koppel en vermogen als je het toch niet gebruikt?
Op een ringweg tussen normaal verkeer.

Het testprotocol zoals beschreven in het artikel:

Het testprotocol
De auto's rijden in konvooi, waarbij rekening wordt gehouden met de snelheidslimieten en de verkeersstroom.
Je rijdt tegen de klok in (buitenste rijstrook)
Wij starten met 100% batterij
De airconditioning staat in de "automatische" stand op 22°
De rijmodus is ingesteld op Normaal of Standaard
Regeneratief remmen is ingesteld op Standaard of gemiddeld niveau;
Er zit maar één bestuurder in elke auto
Zodra de restlading 5% bereikt, verlaat de auto de GRA bij de eerste beschikbare afslag en voert de bestuurder de metingen uit en laadt vervolgens op
Auto's uitgerust met zomerbanden

Zoals eerder gezegd spelen variabelen mee zoals afmetingen, gewicht, vermogen + koppel, CW waarde enzovoort. Als je dat achterwege laat denk je niet kritisch na.

Het bewijs ben je zelf Marleen. Er is geen ruimte voor een kritisch tegengeluid terwijl de variabelen 100% invloed heeft.
Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat je geen enkele auto met elkaar mag vergelijken omdat ze waarschijnlijk onderling verschillen?

Vertel eens, waarom zou een blad als motor1.com zo'n onzinnige test uitvoeren?

Ik geloof deze test wel. Een Franse club heeft de E208 (zelfde aandrijflijn als die Lancia) getest tegen de Renault 5 en die was ook beduidend zuiniger. Desondanks nog steeds voor de Renault 5 gekozen, de betrouwbaarheid van de E208 was een drama bij mij plus ik ben geen fan van het mediasysteem in de E208 (traaaaaaaaaag) en de App (nog traaaaaager, en duur). Misschien dat die laatste 2 dingen beter zijn bij de Lancia, maar dan nog zou ik de gok niet wagen.

Terug
Bovenaan