Lancia Ypsilon

Dat lijkt wel zijn insteek, niets is met elkaar te vergelijken zonder alle, maar dan ook echt alle variabelen te betrekken en een handicapsfactor (hoe arbitrair dan ook) toe te kennen aan al die factoren. Wordt je leven wel eenvoudiger van; niets is te vergelijken.

En neem de Citroën e-C3. Die werd zo bejubeld door Marleen maar het blijk een zuipschuit eerste klas te zijn.

Ja, die valt mij wel tegen. Dat een EX30 niet zuinig is, dat is uit de vele testen al naar voren gekomen. Van de C3 toch minder, in mijn beleving.

Een automagazine dat niet anders doet dan auto's testen, lijkt me logischerwijze onder de categorie realisme en feiten te vallen. Het enige wat ik gedaan heb, is hen citeren, niks meer en niks minder. Dat jij je niet in het resultaat kan vinden, omdat de Ypsilon het meer dan behoorlijk doet, lijkt me onder de categorie subjectief te vallen.

Ik vraag mij overigens wel af waar die extra 40kg t.o.v. de E208 in is gaan zitten.

Verder boeit de zuinigheid mij weinig, zolang ik ongeveer een week op en neer kan naar mijn werk vind ik het helemaal prima. Misschien als ik privé zou rijden dat ik mij daar zorgen over zou maken.

Er is met al die generieke elektro platforms niet zoveel zinvols te vergelijken. Dan wordt verbruik vanzelf belangrijker. Motorloop, geluid, soepelheid, trekkracht, al die termen komen niet meer voor in tests van BEV's. Gaat om connectivity, verbruik en prijs. Ennnnnnnnnnn over the air updates!

Testen ze met volledig ingetrapt Electro pedaal? Wat heb je dan aan meer koppel en vermogen als je het toch niet gebruikt?
Natuurlijk gebruik je vermogen en koppel. Je wilt toch fatsoenlijk kunnen inhalen en fatsoenlijk vooruit gaan. Voor een Lancia Ypsilon is het vermogen en koppel voldoende omdat het een kleine auto betreft.Of wil je van het zelfde concern Stellantis de elektrische aandrijflijn van de Citroen C3 + Aircross, Opel Frontera en Fiat Panda met 113 pk en 122 nm in de Lancia Ypsilon stoppen? Dat zal een hele andere rijervaring geven zoveel ga je terug in vermogen en koppel.

Je hebt helemaal gelijk, maar als ik m'n 358 pk (of zoiets) helemaal vol gebruik win ik geen enkele zuinigheidstest.....

Ja, die valt mij wel tegen. Dat een EX30 niet zuinig is, dat is uit de vele testen al naar voren gekomen. Van de C3 toch minder, in mijn beleving.

Wsl omdat het verbruik (nog) niet simpel op de boordcomputer is af te lezen?
Natuurlijk gebruik je vermogen en koppel. Je wilt toch fatsoenlijk kunnen inhalen en fatsoenlijk vooruit gaan. Voor een Lancia Ypsilon is het vermogen en koppel voldoende omdat het een kleine auto betreft.Of wil je van het zelfde concern Stellantis de elektrische aandrijflijn van de Citroen C3 + Aircross, Opel Frontera en Fiat Panda met 113 pk en 122 nm in de Lancia Ypsilon stoppen? Dat zal een hele andere rijervaring geven zoveel ga je terug in vermogen en koppel.
Natuurlijk testen ze de verbruikscijfers niet met volledig ingetrapt pedaal, en daar ging de vraag over :rolleyes:

Heb je daar een bron van? Ben benieuwd wat ze gedaan hebben.
Zie volgende link:

Daar staat: Sterk verbeterde geluidsisolatie maakt de Ypsilon veel stiller dan de stalgenoten en dat draagt bij aan het hoogwaardige karakter.

Zie volgende link:

Daar staat: Sterk verbeterde geluidsisolatie maakt de Ypsilon veel stiller dan de stalgenoten en dat draagt bij aan het hoogwaardige karakter.
Netjes, de E208 was al niet echt luidruchtig maar minder bandgeluid en windgeruis is altijd beter.

Maar goed deze testen worden in Noorwegen ieder jaar gehouden in de winter en zomer. Wellicht zit de Lacia Ypsilon er volgende keer bij en kunnen we er over brainstormen.
Ook bij vrieskoude presteert de aandrijflijn goed. De Alfa Junior (zelfde technische kenmerken) werd in Hockenheim getest door het Duitse ADAC en haalde meer dan goede cijfers. De Ypsilon zou zelfs beter moeten doen want dat is geen SUV...

Quote: Bij vrieskou en een grotendeels met sneeuw bedekt parcours bereikte de Alfa Romeo Junior Elettrica gemiddeld een snelheid van 80 km/u met een verbruik van 18,5 kWh/100 km.

en hoe koud was het in de auto? Ik merk bij mijn Tesla dat de verwarming en een beetje doorrijden veel energie kosten (Geen warmtepomp). Advies in de gebruikershandleiding: Verwarming laag.....

New Lancia Ypsilon a flop? 2024 data isn’t positive​

Francesco Armenio
Francesco Armenio
February 18, 2025
Lancia Ypsilon’s 2024 sales analysis reveals mixed results from premium market repositioning strategy.
New Lancia Ypsilon

One year after the launch of the new Lancia Ypsilon on February 14, 2024, it’s time to analyze the first results of what represents the rebirth of the historic Italian brand. The numbers, provided by JATO Dynamics and analyzed by Car Industry Analysis, tell a rather complicated story.

Lancia Ypsilon: here’s how sales of the new generation went in 2024​

New Lancia Ypsilon
In 2024, the new Ypsilon recorded 3,900 total registrations, of which 550 were for the electric version, with an average of about 900 units monthly in the last four months of the year. This figure contrasts sharply with the 32,600 units sold in the same period by the previous generation, which was down 28% compared to 2023. Even more significant are the results in foreign markets: of the 3,900 total units, only 400 were sold outside Italy, with France leading at 132 units, followed by Belgium with 77 units.

However, this apparent lack of success needs to be contextualized within Lancia’s strategy change. The new Ypsilon positions itself in a completely different market segment compared to the previous generation, with an average list price of 33,000 euros, 69% higher than the previous model’s 18,000 euros. The brand now targets a more demanding clientele, offering a product that combines elegance, sportiness, and premium finishes.

The comparison with its “cousin” Peugeot 208, which registered higher sales both in Italy and Europe despite a similar price positioning, raises questions about the strategy. The constant comparison with the previous “low cost” generation might be excessively penalizing the perception of the new model.
Lancia Ypsilon
The real question is whether this radical transformation, characterized by a significant price increase and repositioning in the premium segment, can prove successful in the long term. Even though mathematically it would be enough to sell just over half the units to maintain the same revenue, given the price difference, it remains to be seen whether these numbers align with the brand’s objectives.

Furthermore, Lancia‘s return to foreign markets, after years of absence, represents a particularly challenging task that will require time and patience to rebuild brand awareness. It’s probably premature to talk about failure, but the coming months will be crucial to understand whether this ambitious repositioning strategy will win over the target audience or prove to be a commercial gamble. The launch of the Lancia Gamma in 2026 and the new Delta in 2029 are now planned. Additionally, this year will see the launch of the Ypsilon HF, the sporty version of the model.

Aldus de Italiaanse pers....

Maar 3900 exemplaren in en buiten Italië exemplaren, komend van 32900 exemplaren in Italië alleen is wel enorm pijnlijk, export stelt niets voor. Met deze getallen denk ik niet dat we ooit een Gamma en Delta gaan zien. Jammer want als ex-Lancia rijder had ik wel graag iets anders gezien..

Ik dacht even dat de Ypsilon er nog niet was, blijkt ie al sinds mei (volgens carbase) in Nederland te koop te zijn. Zal wel weer de volgende flop worden, zoals voorspeld ;)

Ik heb bijna altijd gelijk ;) Zal vast weer iemand komen met wat quotes uit een persbericht om ons te overtuigen dat het toch wel goed komt..

Maar 3900 exemplaren in en buiten Italië exemplaren, komend van 32900 exemplaren in Italië alleen is wel enorm pijnlijk, export stelt niets voor. Met deze getallen denk ik niet dat we ooit een Gamma en Delta gaan zien. Jammer want als ex-Lancia rijder had ik wel graag iets anders gezien..
Oude en nieuwe model.... Zelfde als Panda en Pandina... Totaal andere auto's met waarschijnlijk een andere doelgroep en, als uitloopmodel, megakorting. Appel en peer? vanaf € 13K vs € 22K?

Laatst bewerkt:

Lancia keert terug naar WRC, Ypsilon R2​

In 2026 zullen er talrijke tests en validatietests worden uitgevoerd met een Lancia Ypsilon R2, oftewel de hoogste categorie van het WRC.
Om dit te bereiken, zal Lancia een beroep doen op de ervaring die zijn neef Citroën in deze discipline heeft opgedaan en de degens kruisen met Ford, Hyundai en Toyota. Want het zal er inderdaad om gaan de stadsauto van Lancia uit te rusten met vierwielaandrijving en een aangescherpte motor – nu puur thermisch – waarvan het vermogen kan oplopen tot 400 pk. Overigens wordt zijn kleine zusje, de Lancia Ypsilon Rallye 4, alleen op de vooras aangedreven door een driecilinder benzinemotor met een vermogen van 212 pk.

lemerite-pilote-italien-miki-biasion-qui-fut-sacre-champion-du-monde-des-rallyes-en-1988-et-1989-avec-lancia-a-participe-activement-a-la-mise-au-point-de-lypsilon-rally4-hf-photo-il-apportera-aussi-son-aide-precieuse-a-la-futur-rallye-2.jpg

bron: https://www.automobile-magazine.fr/...-avec-le-wrc-une-ypsilon-r2-est-sur-les-rails

Laatst bewerkt:
Bewaarpost: ik denk spijtig dat dit er niet van gaat komen. Later dit jaar nieuws dat het toch niet gaat gebeuren.

Stellantis’ Reborn Lancia Surpasses Tesla As Europe’s Biggest Loser Of The Year
  • Lancia’s European sales plummeted by 73% in January and February compared to 2024.
  • Tesla, Smart, and Jaguar also struggled with significant sales declines to start 2025.
  • Sales of gasoline and diesel vehicles continue to fall while EV and hybrid sales surge.
According to official sales data for the EU, EFTA, and UK regions provided by the ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), Lancia sold just 2,208 units in January and February 2025, a steep drop from 8,098 units during the same period last year. This decline is particularly striking considering the launch of a new generation of the Lancia Ypsilon supermini and the brand’s expansion outside Italy for the first time in years.

For a bit of perspective, the old Lancia Ypsilon—discontinued after 13 years—sold nearly four times more units in the first two months of last year than the all-new, shiny model did. To make matters worse, the former was only available in Italy, while the new Ypsilon has already expanded to markets like France, Spain, Belgium, and the Netherlands.

Tja, dat hadden we wel een beetje zien aankomen.
Op een van de eerste pagina’s bijna een jaar geleden zei ik -na het bekijken van een exemplaar- dat de ‘betovering’ van het roemruchte merk wellicht weg is. Erg sneu. Het merk had wel m’n sympathie…

Een groot succes is het inderdaad niet. De vergelijking met vorig jaar, is wel niet echt gepast omdat je een auto die veel goedkoper was, gaat vergelijken met deze duurdere.

Laten we hopen dat Lancia nog wat tijd krijgt om aan de weg te timmeren en hopelijk komt er beterschap, want ik vind het een sympathiek merk.

Een groot succes is het inderdaad niet. De vergelijking met vorig jaar, is wel niet echt gepast omdat je een auto die veel goedkoper was, gaat vergelijken met deze duurdere.

Lol, knap dat je dit nog steeds probeert recht te praten…

1000 units per maand… Dat is gewoon lachwekkend slecht. Niks anders

De vergelijking is prima gepast, want als een 13 jaar oude auto beter verkoopt dan een gloednieuw model zouden alle alarmbellen af moeten gaan.

De Pandina is momenteel de bestverkochte auto in Italië en die is ook al hoogbejaard. Conclusie is dat mensen gewoon een heel goedkoop vervoersmiddel willen. En dat is de nieuwe Ypsilon niet.

En los van die vergelijking. Denk je dat er momenteel geen alarmbellen afgaan?

Niet hard genoeg blijkbaar. Bij DS hebben ze er ook al jaren niet naar geluisterd, en dus blijkbaar niks van geleerd.

Als Stellantis nog een beetje toekomst wil hebben moeten ze de merken misschien iets minder tijd geven om zich te bewijzen. Ik ben benieuwd waar ze over een paar jaar staan.

Vergelijking is er natuurlijk vanwege de naam. Het prijsverschil is wel behoorlijk dus in dat opzicht niet 1 op 1 te vergelijking. De nieuwe Ypsilon is daarentegen wel het (relatief betaalbare) model om Lancia te laten herleven en dat lijkt volledig te mislukken. Daar gaat een nog veel duurdere DS*N8-achtige van Lancia natuurlijk niks aan veranderen.

Als Stellantis nog een beetje toekomst wil hebben moeten ze de merken misschien iets minder tijd geven om zich te bewijzen. Ik ben benieuwd waar ze over een paar jaar staan.
Ik dacht dat de financiering van de verschillende merken tot eind 2026 vast ligt. Maar de voorliefde van Elkann voor de Italiaanse merken is gekend, misschien heeft hij nog een miljardje op overschot.

Ik denk trouwens dat een Delta meer onderscheidend kan zijn. Ze waren beter daarmee begonnen

Laten we hopen dat Lancia nog wat tijd krijgt om aan de weg te timmeren en hopelijk komt er beterschap, want ik vind het een sympathiek merk.

Hier wil ik toch wat over zeggen, met het laatste ben ik het helemaal eens trouwens.
Jouw woorden zijn inderdaad vaak wat vanuit ook Stellantis wordt gezegd.

Laat ik ook even vooropstellen dat het onderstaande betoog geen aanval op jou is Marleen. :)

Lancia is altijd een merk geweest wat hip en afwijkend was (of denkt te zijn) . Zeker een model als de Y10, of Ypsilon (of Y) modellen die boven in de markt werden gepositioneerd, met mooie afwerking en fraaie materialen, die duurder en bijzonderder waren dan de FIAT-broertjes waarop ze gebaseerd zijn. De een was misschien iets succesvoller dan de ander, maar toch. In Noord Europa waren de verkopen soms wat minder, maar er was een zekere, trouwe klantenkring.

De laatste, ik noem hem even het model voor deze EV, is precies zo in de markt gezet, ook met utivoeringen als Elle speciaal op bijvoorbeeld de vrouw gericht. en dat was echt neit de goedkoopste auto die je kon kopen.

Dat deze auto lang gemaakt is, is natuurlijk de oorzaak dat dit niet de duurste auto meer is op de markt, maar het is natuurlijk onzin om de auto als goedkoop neer te zetten.

Dat aan de nieuwe, de EV, een verhaaltje wordt opgehangen snap ik, maar in principe (los van EV) is het gewoon een Ypsilon. Een auto die mooi afgewerkt is met fraaie bijzondere materialen. Een luxe supermini. Ja hij is wat groter en dus duurder.

Wat ik stom vind, Stellantis doet net alsof het nu om een helemaal nieuw concept gaat, maar dat is natuurlijk onzin. Lancia heeft best een trouwe klantenkring, die slikken zelfs nog dat het (lullig gezegd) een 208 is met een andere neus en mooier interieur.

Vanuit de Lancia-club ken ik meerdere mensen die eentje gekocht hebben, dat was, en dat heb ik al eens eerder geschreven, een grote ellende. Nu de auto is er is, is die aanloop haast vergeten hoorde ik .

Dat het nooit een 500 zou worden, wist iedereen natuurlijk wel. Maar de verkopen zijn nu, best dramatisch. En ik durf wel te zeggen dat het misschien niet eens aan Lancia of zelfs aan de auto ligt, het is gewoon niet lekker gelopen qua uitlevering EN natuurlijk hoe de Lanica in de markt is gezet. Zonde, want juist bij een supermini kun je wegkomen met badge-engineering.

Lancia heeft best een trouwe klantenkring, die slikken zelfs nog dat het (lullig gezegd) een 208 is met een andere neus en mooier interieur.
Hier een oud deelnemer van de klantenkring; mij zijn ze kwijt hoor.
Misschien niet representatief, want ik draag geen rode broeken…

Maar de echte Lancia rijder -mocht die nog bestaan- heeft ondertussen ook wel door dat je het geld voor een nieuwe Y beter op iets anders kan stukslaan.

Schiet me een anekdote te binnen…

M’n laatste nieuwe Lancia kocht ik 20 jaar geleden bij een dealer die op rand van faillissement stond. De auto konden ze niet afleveren in het glazen paleis, althans niet op een normale manier. Na maanden telefonisch contact kwamen we tot een deal.
Ik weet dat de verkoper ‘m zelf kwam brengen, keurig bij ons op de dam zette, bloemetje achterin voor de dame, oude Y meenemen, envelop met cash verdween in het colbertje en weg was ie.
Volgens mij konden er vlak voor failliet gaan toch een aantal salarissen worden voldaan op een niet girale manier :ROFLMAO:

Tot op de dag van vandaag is er nooit meer een fatsoenlijk dealerbedrijf opgestart in de regio. Eigenlijk heel typerend voor de staat van het huidige ‘Lancia’.

Momenteel zit Lancia in een pand waar al -ik weet niet hoeveel merken hebben huisgehouden- en ze met plakletters de schijn hooghouden.
Wachtend op het volgende faillissement vrees ik..

Laatst bewerkt:
Hier een oud deelnemer van de klantenkring; mij zijn ze kwijt hoor.
Misschien niet representatief, want ik draag geen rode broeken…

Maar de echte Lancia rijder -mocht die nog bestaan- heeft ondertussen ook wel door dat je het geld voor een nieuwe Y beter op iets anders kan stukslaan.
Haha, nee ik heb ook geen rode broek dus ik ben ook weg. Maar ik hoorde toch echt heel veel ethousiaste reacties. En dat waren echt niet allemaal Ypsilon-rijders.

Maar ook eerlijk is eerlijk, er waren enkelen die toch meteen (blind) eentje bestelden, de afwachters, die zijn inderdaad wel wat afgehaakt ja. En dat is heel jammer. Dat had niet gehoeven, en dat is heel oprecht stom. Maar dat hoeft niet eens zo zeer aan de auto te liggen.

Zeker bij een supermini kun je wel wat meer mensen binnenharken, als je in een C4 een alcantara interieur zet, en een iets ander neusje, ben je niet onderscheidend genoeg om er een Delta van te maken. En grotere modellen, nouja laten we maar niet de voorbeelden Thema. Fulvia (of heet die carbrio) en de Voyager benoemen.

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Schiet me een anekdote te binnen…

M’n laatste nieuwe Lancia kocht ik 20 jaar geleden bij een dealer die op rand van faillissement stond. De auto konden ze niet afleveren in het glazen paleis, althans niet op een normale manier. Na maanden telefonisch contact kwamen we tot een deal.
Ik weet dat de verkoper ‘m zelf kwam brengen, keurig bij ons op de dam zette, bloemetje achterin voor de dame, oude Y meenemen, envelop met cash verdween in het colbertje en weg was ie.
Volgens mij konden er vlak voor failliet gaan toch een aantal salarissen worden voldaan op een niet girale manier :ROFLMAO:

Tot op de dag van vandaag is er nooit meer een fatsoenlijk dealerbedrijf meer opgestart in de regio. Eigenlijk heel typerend voor de staat van het huidige ‘Lancia’.
Het is nu een oud pand waar ze met plakletters de schijn hooghouden… wachtend op het volgende faillissement.
Haha, ik kan ook over de dealer verhalen vertellen, daar lusten de honden ook geen brood van. Ik begreep ook wel dat de dealer hier failliet ging. Stelletje oplichters.

• Haha
Waarderingen: ENTE
Heel eerlijk, de dealers van destijds gaven ook sjeu aan het merk.
Van Asselt, Van Doorn &Top, Janssen etc etc allemaal hadden ze enige allure en goedbedoelde - of juist niet-schimmigheid waarvoor je ook graag auto’s bij ze kocht. Het was het totaalplaatje.

Momenteel kom je in een Stellantis vormgegeven nep wereld met jochies die zich nog amper hoeven scheren. Die hebben geen verhalen over de wereld. Sterker nog; ze kennen de wereld nog amper. Dat is niet een omgeving waar je graag een ‘niche markt’ auto in aanschaft. Mijns inziens…

Is het niet overal zo tegenwoordig? De Van Mossels en co die steeds meer lokale dealers overnemen en alles groeperen over verschillende merken heen? Hier in de buurt is de BMW en VAG en JLR garage allemaal eigendom van 1 groep

Ik dacht dat de financiering van de verschillende merken tot eind 2026 vast ligt.

Ik meen dat alle merken 10 jaar de tijd kregen om zich te bewijzen. Vanaf 2021 gerekend, volgens mij.

Edit: misschien wijzigt het weer nu Tavares er niet meer is maar afgelopen najaar is inderdaad de periode, financieel, bekort tot 2026 (einde, neem ik aan).

(..)
In 2021 beloofde Stellantis dat zijn merken tien jaar de tijd kregen om zich te bewijzen. Die periode lijkt ingekort te zijn naar vijf jaar. En daar gaan ze zeker bij Maserati flink van zweten.

Topman Carlos Tavares, die in 2026 afzwaait, onthulde tijdens de autoshow van Parijs dat er over twee of drie jaar een besluit wordt genomen over onderpresterende merken. Tot 2026 zijn ze gegarandeerd van investeringen, daarna niet meer.

Lancia had vroeger naam en faam. De oude Ypsilon ging nog steeds als warme broodjes door zijn sympathieke lage prijs. In de huidige (nieuwe) Ypsilon herken ik niets van Lancia. Kan wel eens heel moeilijk worden voor het merk Lancia om oude tijden te laten herleven.

Is het niet overal zo tegenwoordig? De Van Mossels en co die steeds meer lokale dealers overnemen en alles groeperen over verschillende merken heen? Hier in de buurt is de BMW en VAG en JLR garage allemaal eigendom van 1 groep

Valt bij mij in de buurt nog mee. M’n BMW dealer is een oud familiebedrijf evenals m’n Renault garage.

Denk dat een merk als Lancia beter uit was geweest bij het nog steeds bestaande Van Doorn & Top en bedrijven als Wim Prins etc.
Daarnaast zijn er natuurlijk erg weinig plekken in NL waar je terecht kan. Voor noord NL is dat er maar 1 in Zwolle. Daar kan je ook geen wonderen van verwachten.

Alhoewel….
Lancia had vroeger naam en faam. De oude Ypsilon ging nog steeds als warme broodjes door zijn sympathieke lage prijs. In de huidige (nieuwe) Ypsilon herken ik niets van Lancia. Kan wel eens heel moeilijk worden voor het merk Lancia om oude tijden te laten herleven.

Ik kan me hier ook wel in vinden.

Misschien is het gewoon over en uit. Net als bijvoorbeeld Saab.
Het heeft z’n tijd gehad wellicht… helaas.

Iets van trekken aan een dood paard. Goed bedoeld maar het moet een keertje stoppen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan