Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

Durashift zei:
Idefiqs zei:
Barri zei:
Ik zag dit net op tv. Er wordt wel erg gezocht vind ik. Zo'n kleine korting is natuurlijk niet netjes, maar dat gebeurt echt overal.

Het gebeurt in het bedrijfsleven, zeker. Maar bij overheidsaanbestedingen is het onacceptabel, ambtenaren dienen onkreukbaar te zijn en geen beïnvloeding te accepteren van marktpartijen. Om voor de hand liggende redenen.
(..).

Tja, wanneer is het beïnvloeding en wanneer is het waardering van de relatie?

Waar ligt die grens?

Dit dekt de lading wel zo'n beetje.

En voor de rest; Bij twijfel niet inhalen.

RobEU zei:
Alleen is de Touran niet het ijkpunt, maar dat er een hoop troep mee moet worden gezeuld, inclusief boef. Daaraan zal een B-klasse prima voldoen. En ja, de B-klasse is niet de meest aantrekkelijke auto voor jongeren. So what? Alsof een Touran zo'n hip modelletje is. Ik zie daar ook alleen maar grijze duiven en burgertrutten in rijden. Lijkt me nu ook niet echt een image boost voor de politie. ;)
Ik denk overigens dat als je de hele dag in een auto zit, comfort een heel stuk belangrijker is. Ook in het kader van de arbeidssituatie. En ook hier weer, laten we niet doen alsof de Touran zo veel beter rijdt dan een B-klasse. Ik denk dat agenten knettergek worden als ze de hele dag in een Mini moeten rondstuiteren.
Met bejaardenbak doel ik niet op een bepaald imago maar op de eigenschappen die wat mij betreft het beste tot recht komen bij de bejaarde medemens. Voor fitte agenten zouden die eigenschappen (hoge instap, hoog comfort) niet zo van belang moeten zijn. Ik ben ook zeker geen fan van de Touran, maar daar kon ik de keuze voor een MPV met het argument 'ruimte' nog enigszins volgen. Bij de B zit die ruimte met name in de hoogte en daar zie ik meer nadelen (wegligging/verbruik) dan voordelen in.

Dakloos zei:
RobEU zei:
Alleen is de Touran niet het ijkpunt, maar dat er een hoop troep mee moet worden gezeuld, inclusief boef. Daaraan zal een B-klasse prima voldoen. En ja, de B-klasse is niet de meest aantrekkelijke auto voor jongeren. So what? Alsof een Touran zo'n hip modelletje is. Ik zie daar ook alleen maar grijze duiven en burgertrutten in rijden. Lijkt me nu ook niet echt een image boost voor de politie. ;)
Ik denk overigens dat als je de hele dag in een auto zit, comfort een heel stuk belangrijker is. Ook in het kader van de arbeidssituatie. En ook hier weer, laten we niet doen alsof de Touran zo veel beter rijdt dan een B-klasse. Ik denk dat agenten knettergek worden als ze de hele dag in een Mini moeten rondstuiteren.
Met bejaardenbak doel ik niet op een bepaald imago maar op de eigenschappen die wat mij betreft het beste tot recht komen bij de bejaarde medemens. Voor fitte agenten zouden die eigenschappen (hoge instap, hoog comfort) niet zo van belang moeten zijn. Ik ben ook zeker geen fan van de Touran, maar daar kon ik de keuze voor een MPV met het argument 'ruimte' nog enigszins volgen. Bij de B zit die ruimte met name in de hoogte en daar zie ik meer nadelen (wegligging/verbruik) dan voordelen in.

Fit blijf je door niet constant in en uit de auto te moeten kruipen. Jij wil de agenten die arbeidsongeschikt zijn geworden doordat ze de hele dag uit een Golfje moesten kruipen niet de kost geven.
Nu ben ik niet exact op de hoogte van de precieze maten, maar zijn de voordelen van een Touran ten opzichte van de Golf (hoogte, lengte) niet hetzelfde als bij de B- en A-klasse?

RobEU zei:
Nu ben ik niet exact op de hoogte van de precieze maten, maar zijn de voordelen van een Touran ten opzichte van de Golf (hoogte, lengte) niet hetzelfde als bij de B- en A-klasse?
Het voordeel bij de B is zelfs groter, denk ik. Een A is van binnen krapper dan een Golf.
Ik ben wel benieuwd waarom Pon met een Passat en Octavia kwam (zie foto's eerder in dit topic), want de Touran bevalt de politie redelijk heb ik het idee. Waarom die dan niet 'inzenden'?
Het blijkt dat een midi-MPV de beste kaarten heeft voor de politie. In dat licht mis ik ook de Ford C-Max in de aanbesteding, maar na wat gezeur bij de vorige (of twee terug) aanbesteding, wil Ford misschien niet meer mee doen?

RobEU zei:
Fit blijf je door niet constant in en uit de auto te moeten kruipen. Jij wil de agenten die arbeidsongeschikt zijn geworden doordat ze de hele dag uit een Golfje moesten kruipen niet de kost geven.
Als je daar al niet geschikt voor bent, moet je misschien überhaupt een baan bij de politie eens heroverwegen. :rolleyes:

Barri zei:
RobEU zei:
Het voordeel bij de B is zelfs groter, denk ik. Een A is van binnen krapper dan een Golf.
Nu ben ik ook niet precies op de hoogte van de exacte maten, daarvoor vind ik beide auto's te oninteressant, maar de Touran is voor de gewone burger toch leverbaar met een derde zitrij? :confused:

Dakloos zei:
RobEU zei:
Als je daar al niet geschikt voor bent, moet je misschien überhaupt een baan bij de politie eens heroverwegen. :rolleyes:

Barri zei:
RobEU zei:
Nu ben ik ook niet precies op de hoogte van de exacte maten, daarvoor vind ik beide auto's te oninteressant, maar de Touran is voor de gewone burger toch leverbaar met een derde zitrij? :confused:

Er is natuurlijk een verschil tussen fit zijn en arbeidsongeschikt raken omdat je dertig jaar lang de hele dag in- en uitstapt. Je wil niet weten hoe je rug er dan uitziet.

So what dat die derde zitrij er is, denk je echt dat die gebruikt wordt? Zijn gewoon vijfzits Tourans, volgeladen met spullen.

@Barri,
De politie heeft natuurlijk talloze Tourans staan, dus die hoeft VAG niet per se te regelen. Ford deed inderdaad niet mee. Er zijn trouwens meer mededingers dan degenen op de foto's.

RobEU zei:
Er is natuurlijk een verschil tussen fit zijn en arbeidsongeschikt raken omdat je dertig jaar lang de hele dag in- en uitstapt. Je wil niet weten hoe je rug er dan uitziet.
Serieus? Nee maar echt?

RobEU zei:
So what dat die derde zitrij er is, denk je echt dat die gebruikt wordt? Zijn gewoon vijfzits Tourans, volgeladen met spullen.
Nee, ik weet dat die ruimte niet als extra zitrij wordt gebruikt, daarom schrijf ik ook 'voor de gewone burger'. Maar dat die mogelijkheid van de extra zitrij er bij de Touran WEL en bij de B-klasse NIET is geeft wel een indicatie dat de Touran toch wel een stukje ruimer is...

B160 v.s. Touran
BAGAGE/LAADRUIMTE
infoinhoud 488-1547 l 834-1980 l
hoogte tildrempel 620 mm 660 mm

EXTERIEURMATEN
lengte 4393 mm 4527 mm
breedte 1786 mm 1829 mm
hoogte 1557 mm 1659 mm
infowielbasis 2699 mm 2791 mm
infospoorbreedte voor 1552 mm 1569 mm
infospoorbreedte achter 1549 mm 1542 mm
bodemvrijheid - mm 140 mm

INTERIEURMATEN
afstand rugleuning/pedalen 900-1160 mm 940-1135 mm
hoofdruimte voor 955-1025 mm 950-1000 mm
lengte rugleuning voor 650 mm 640 mm
lengte zitting voor 520 mm 520 mm
instaphoogte voor 575 mm 670 mm
interieurbreedte voor 1425 mm 1460 mm
afstand rugleuning voor/achter 600-880 mm 670-890 mm
gem. afstand rugleuning voor/achter 725 mm -
hoofdruimte achter 980 mm 800 mm
lengte rugleuning achter 620 mm 980 mm
lengte zitting achter 445 mm 570 mm
hoogte zitting achter 370 mm 380 mm
interieurbreedte achter 1435 mm 1440 mm

Wat zijn die hokken trouwens duur. Beginnen vanaf >33k.

Ik heb vorig jaar een proefrit in de Touran gemaakt om even een DSG te ervaren, maar wat een groot lomp hok is dat. Ik kan mij voorstellen dat het in de stad geen fijne auto is. Ik kreeg associaties met een Trafic uit de jaren 80. Voor de uitrusting van de politie meenemen en het in en uitstappen, lijkt het mij voor dat werk een prima auto. De B zal misschien iets dynamischer rijden.

Barri zei:
want de Touran bevalt de politie redelijk heb ik het idee. Waarom die dan niet 'inzenden'?

Volgens mij heeft in deze topic nog iemand gereageerd met ervaring (agent) met de Touran. Die was positief over rijgedrag, degelijkheid en ruimte.

Aras zei:
B160 v.s. Touran

De Touran is dus een flink stuk groter dan de de B-klasse, maar voor de bestuurder is de Mercedes afgaande op de maten even ruim. Misschien heeft een wat agielere auto toch weer de voorkeur.

P. Klieder zei:
Barri zei:
want de Touran bevalt de politie redelijk heb ik het idee. Waarom die dan niet 'inzenden'?

Volgens mij heeft in deze topic nog iemand gereageerd met ervaring (agent) met de Touran. Die was positief over rijgedrag, degelijkheid en ruimte.
Precies. En ik weet niet of Pon weer een Touran ingezonden heeft, maar dat zou me dan wel logisch lijken. Ook al kennen ze 'm al, hij moet gewoon weer door de hele aanbestedingsmolen.
Ik had met collega's ook wat discussie over Touran vs B. De B is iets kleiner inderdaad. Maar is de Touran met de laatste modeljaarwisseling (de politie had het voorgaande model gekozen) ook niet een stuk groter geworden?

Defensie koopt meer dan 2.000 nieuwe trucks van Scania zei:
Het ministerie van Defensie wil 2.037 nieuwe zware en middelzware trucks bij Scania kopen. De eerste voertuigen moeten in het laatste kwartaal van volgend jaar worden geleverd.
Een woordvoerder van Defensie wil zaterdag niet zeggen hoeveel geld met het contract is gemoeid. De Telegraaf meldt dat het om circa 500 miljoen euro gaat. De vrachtwagens zouden in Nederland worden gebouwd.

De vrachtauto's met container worden gebruikt als onder meer commandopost en werkplaats. Ook worden ze ingezet voor brandstofvervoer. Veel van de huidige trucks van Defensie zijn van DAF.
Nu.nl

Scania, wie was daar ook al weer de eigenaar van? :)

Dakloos zei:
Defensie koopt meer dan 2.000 nieuwe trucks van Scania zei:
Het ministerie van Defensie wil 2.037 nieuwe zware en middelzware trucks bij Scania kopen. De eerste voertuigen moeten in het laatste kwartaal van volgend jaar worden geleverd.
Een woordvoerder van Defensie wil zaterdag niet zeggen hoeveel geld met het contract is gemoeid. De Telegraaf meldt dat het om circa 500 miljoen euro gaat. De vrachtwagens zouden in Nederland worden gebouwd.

De vrachtauto's met container worden gebruikt als onder meer commandopost en werkplaats. Ook worden ze ingezet voor brandstofvervoer. Veel van de huidige trucks van Defensie zijn van DAF.
Nu.nl

Scania, wie was daar ook al weer de eigenaar van? :)

De eigenaar/importeur die niet genoemd mag worden is importeur van MAN.

Als Wiki gelijk heeft dan:

"Op 9 november 2011 kreeg Volkswagen een meerderheidsbelang in MAN. De belangen van MAN en Volkswagen in Scania mochten bij elkaar opgeteld worden. Volkswagen had nu - direct en middellijk via MAN - 89,2% van het stemrecht en 62,6% van het aandelenkapitaal van Scania in handen. Volkswagen streefde naar een driehoeksfusie met MAN en Scania.[6]

In februari 2014 deed Volkswagen een bod van 6,7 miljard euro op de aandelen Scania die het nog niet bezat. De Duitsers boden 200 kronen per aandeel.[7] Medio mei 2014 heeft Volkswagen 90,5% van de aandelen Scania verworven en kan nu via een uitrookprocedure de Zweedse vrachtwagenfabrikant van de beurs te halen en volledig eigenaar worden."

Volledig eigenaar zijn ze (nog) niet, maar het scheult niet veul.

"Seit Januar 2015 ist Scania ein hundertprozentiges Tochterunternehmen der Volkswagen AG, nachdem Volkswagen den verbleibenden Aktionären 200 SEK samt 5,02 Kronen Zinsen (ca. 21,53 Euro) je Aktie zahlte.[5]"

van de duitse wiki.

DAF of Scania, wel goed dat dit binnen Nederland blijft. Kunnen genoeg mensen weer een boterham mee verdienen.

Daf heeft volgens mij bij de vorige defensie aanbesteding van vrachtwagens niet eens meegedaan ivm te veel afwijkende eisen van defensie. Ze konden hun ontwerp- en bouwcapaciteit beter gebruiken voor de reguliere transportmarkt. Misschien wilden ze ook geen smeergeld betalen....

Scania heeft waarschijnlijk al wat op de plank staan, DAF niet. Heeft DAF nog wel iets met speciale producten?

DJwZCoIXoAA7a6G.jpg

(y)

[size=x-large]Politie schaft Audi A6 aan voor achtervolgingen[/size]

De Audi A6 3 liter turbodiesel is de nieuwste aanwinst van de politie. De wagen moet ervoor zorgen dat agenten bij achtervolgingen meer successen boeken. Dat meldt de politie zaterdag na afloop van de aanbestedingsprocedure. Er komen negentig van deze nieuwe Snelle Interventie Voertuigen of SIV's, zoals ze in het politiejargon worden genoemd. Volgens korpschef Erik Akerboom biedt het nieuwe wagenpark ''negentig antwoorden op mobiele bandieten, plof- en ramkrakers, verkeershufters en ander gespuis in snelle bolides'', zo laat hij via Twitter weten. De nadruk van de inzet van deze SIV's ligt bij criminaliteitsbestrijding op de weg. Vanaf het voorjaar 2018 rijdt de eerste Audi A6 in politiekleuren op de weg, is de verwachting. Ze worden aangeschaft als opvolger van de huidige negentig Volvo’s V70, die geleidelijk worden vervangen.
Eisen

De politie had van tevoren een aantal eisen aan de nieuwe politieauto gesteld. Politiemensen mochten daarover meepraten. Zo moest het voertuig een topsnelheid hebben van ten minste 250 kilometer per uur. En ook dient hij binnen zeven seconden te kunnen accelereren naar honderd kilometer per uur. De Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic voldoet in ieder geval aan die eisen. De consumentenprijs ligt afhankelijk van de uitvoering boven de 80.000 euro. De Audi's worden geleverd door autobedrijf Pon. Tegen de uitkomst van de aanbesteding kunnen de overige inschrijvers tot 10 november bezwaar maken.
https://www.nu.nl/binnenland/4973012/politie-schaft-audi-a6-achtervolgingen.html

't Is natuurlijk van de zotte dat de overheid weer in zee gaat met een bedrijf dat ambtenaren omkoopt (PON) en een bedrijf dat willens en wetens de consument en overheid heeft belazerd (VW). Crimineel gedrag wordt klaarblijkelijk beloond. Misschien moet ik me er ook maar eens aan wagen...

Lancia Lover zei:
't Is natuurlijk van de zotte dat de overheid weer in zee gaat met een bedrijf dat ambtenaren omkoopt (PON) en een bedrijf dat willens en wetens de consument en overheid heeft belazerd (VW). Crimineel gedrag wordt klaarblijkelijk beloond. Misschien moet ik me er ook maar eens aan wagen...

in die zaak is geschikt, ik begrijp niet wat je verder nog wil.

In die zaak is inderdaad geschikt, ik zou het bijna vergeten door alle tumult van de zedenprekers op de frontpage, dus geen veroordeling.

En laten we ook niet vergeten dat er voor omkoping twee partijen nodig zijn. De overheid zat zelf net zo fout natuurlijk.

Een niet veroordeelde partij uitsluiten van je aanbesteding omdat je jezelf door hen hebt laten fêteren zou ook erg vreemd zijn.

Anyway, de politie zelf had een voorkeur voor de A6 en als er geen bezwaren komen, wordt die het ook. Goede keuze denk ik.

Als er geschikt is, is dat dan bewijs van onschuld?

De betrokken (politie)ambtenaren zijn wel vervolgd alsmede een achttal voormalige Pon-medewerkers ("ben je uit dienst, dan gaan we ook niet meer ons best voor je doen" ). Daarvan hebben een aantal in ieder geval een taakstraf gekregen. En als aan de ambtelijke kant bewezen is dat het is gebeurd (kan daar nog geen uitspraak van vinden), dan lijkt het me aan de andere kant (bedrijf Pon) ook bewezen, ook al is daar geen veroordeling geweest.

Overigens snap ik de keuze voor de Audi's niet helemaal in het licht van het winnen van een tender door Mercedes-Benz. Het zal hier dan wel om onopvallende auto's moeten gaan, of voor de nationale politie (wat dat dan ook weer moge zijn, we hebben toch nog maar één corps?), want die vielen buiten deze tender.

Dat er geschikt kan worden vind ik al wat....of je bent schuldig of je knokt voor je onschuld. Maar misschien is dat te simpel gedacht.

Als het verder conform de regels is gegaan...het zal mij verder wat. Als men maar zijn best heeft gedaan om goed materiaal voor een redelijke prijs te bemachtigen.

Lancia Lover zei:
Je maakt de verkeerde vertaling van je probleemstelling. Als er crimineel gedrag bestraft moet worden dan is de consument hier de baas! Zij kunnen het criminele gedrag van PON en VW gewoon straffen. Heel simpel.

En kijk, dan komen we op de kern van de zaak: vrijwel niemand is zo principieel als puntje bij paaltje komt, de VW consumenten belonen het criminele gedrag.

:T

Overigens snap ik de keuze voor de Audi's niet helemaal in het licht van het winnen van een tender door Mercedes-Benz. Het zal hier dan wel om onopvallende auto's moeten gaan, of voor de nationale politie (wat dat dan ook weer moge zijn, we hebben toch nog maar één corps?), want die vielen buiten deze tender.
Wordt een tender in stukjes geknipt, is het wéér niet goed... :rolleyes:

En wat schieten ze hier mee op, ja niks, straks gaan de dieven als Porsche bende door het leven, ja die knallen met 4 sec naar de 100, Stuur een Apache van het leger achter ze aan, wordt er iedergeval nog iets goeds gedaan met ons, belastings geld, Er was ooit een film van, :D

Barri zei:
Wordt een tender in stukjes geknipt, is het wéér niet goed... :rolleyes:

Inderdaad. (y)

Barri, jij werkt toch bij PON? Is dat dan niet deelname aan een criminele organisatie? Eigenlijk zijn PON medewerkers net een soort Satudarah leden.......

De smoes "ik heb het niet geweten" is al uitgebreid geprobeerd, die werkt niet.

:T.

De aankoop van deze Audi's is Europees geregeld, dus heeft niets te maken met het verleden van PON mbt de poltie in Nederland

Ik werk niet bij Pon zelf hoor ;)

Overigens denk ik dat de aanbesteding niet Europees is, of doen er gewoon geen buitenlandse partijen mee?

Zoals ik in het andere topic al heb gemeld verbaas ik me er over dat men bij zo'n aanbesteding voor uitlopende modellen kiest. Bij de Touran werd men verrast door het Front Assist systeem en nu kiest men voor een B klasse waarbij de opvolger al in camouflage trim is gespot en voor de A6 geldt hetzelfde. Waarom niet iets opnemen als 'het model moet in de betreffende configuratie voor een periode van ten minste vijf jaar nieuw leverbaar blijven'.

Carfanatic zei:
Lancia Lover zei:

Dus als je schikt, is alles (moreel gezien) weer koek en ei?

Barri zei:
Zoals ik in het andere topic al heb gemeld verbaas ik me er over dat men bij zo'n aanbesteding voor uitlopende modellen kiest. Bij de Touran werd men verrast door het Front Assist systeem en nu kiest men voor een B klasse waarbij de opvolger al in camouflage trim is gespot en voor de A6 geldt hetzelfde. Waarom niet iets opnemen als 'het model moet in de betreffende configuratie voor een periode van ten minste vijf jaar nieuw leverbaar blijven'.

Ik vind dat juist slim. Ook bij Duitse auto's is het verstandig om te kiezen voor de laatste bouwjaren. Dan zouden veel fouten er toch wel uit moeten zijn.

Lancia Lover zei:
Barri zei:

Ik vind dat juist slim. Ook bij Duitse auto's is het verstandig om te kiezen voor de laatste bouwjaren. Dan zouden veel fouten er toch wel uit moeten zijn.

Die fouten waren er twee jaar geleden ook al wel uit.

Lancia Lover zei:
Barri zei:

Eens, maar ze willen ook volgend jaar wel wat nieuwe auto's bestellen. Dan krijg je in principe ongevraagd het nieuwe model, een auto die niet eens heeft meegedaan aan de aanbesteding.

De eerste auto's worden medio 2018 uitgeleverd, las ik ergens. Ik schat zo in dat er dus enkel nieuwe modellen worden geleverd.

Lancia Lover zei:
Carfanatic zei:
Lancia Lover zei:

Dus als je schikt, is alles (moreel gezien) weer koek en ei?

Ja. Dat is immers het doel van de schikking. Een streep zetten en de zaak afsluiten. Als je dat als overheid niet wil, dan moet je niet schikken.

Lancia Lover zei:
Barri zei:

Eens. Bovendien vind ik het ongepast dat de politie van belastinggeld dure limousines aanschaft, waarbij dan ook maar meteen de nieuwste modellen worden gekozen. Juist met een uitlopend model van de A6 (of eerder dit jaar de vijf) hadden forse kortingen bedongen kunnen worden voor technisch uitgerijpte auto's.

Barri zei:
Lancia Lover zei:
Barri zei:

Eens, maar ze willen ook volgend jaar wel wat nieuwe auto's bestellen. Dan krijg je in principe ongevraagd het nieuwe model, een auto die niet eens heeft meegedaan aan de aanbesteding.

Da's een goeie. Had ik niet aan gedacht. Dan krijg je gekke dingen als met die automatische noodrem van de Touran.

funf zei:
Ja. Dat is immers het doel van de schikking. Een streep zetten en de zaak afsluiten. Als je dat als overheid niet wil, dan moet je niet schikken.

Ik begrijp dat de zaak met een schikking afgedaan is, maar dat verandert mijns inziens niets aan de morele kant van de zaak.

Voor jou niet, maar voor de overheid wel. Men heeft tegen finale kwijting geschikt en daarmee is de zaak klaar. Dan kun je daarna met een schone lei verder.

Hitler werd ook rondgereden in een Mercedes. Zou de overheid dan eigenlijk ook niet de B-klasse moeten annuleren, moreel gezien?

Er zijn legio mensen die gedurende vele jaren na de tweede wereldoorlog geen Duitse (of Japanse) auto's hebben gereden, juist om reden van wat dat land hun had aangedaan.

Lancia Lover zei:
Ik begrijp dat de zaak met een schikking afgedaan is, maar dat verandert mijns inziens niets aan de morele kant van de zaak.

Als je dat als overheid niet juridisch kan onderbouwen, koop je er niks mee maar riskeer je daarentegen een schadeclaim en dan worden die wagens opeens nog een pak duurder.

Lancia Lover zei:
Barri zei:
Lancia Lover zei:
Barri zei:

Da's een goeie. Had ik niet aan gedacht. Dan krijg je gekke dingen als met die automatische noodrem van de Touran.

Even kijken: er is in de aanbesteding bewust opgenomen dat onderdelen 4 jaar na afloop nog leverbaar moeten zijn (dat zal niet al te moeilijk zijn) en dat nieuwe modellen volledig aan de eisen moeten voldoen zoals in de aanbesteding zijn opgenomen. Dus wel bedacht dat ze het nieuwe model willen. Daarbij zijn er diverse eisen gesteld aan het uit kunnen zetten van veiligheidssystemen en bepaalde systemen die 100% uit moeten staan.

Terug
Bovenaan