Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

Waarom zou die kentekenplaat zo gek zitten?

En is de lendensteun bij de Vito echt weggehaald? Bedoelt ie niet de armleuning?
 
Ik weet niet hoe die gasten zitten, maar het verwijderen van een lendesteun levert niet zo heel veel extra ruimte voor de rommel aan de riem op inderdaad.
 
cirKel zei:
Barri zei:
Vierduizend Leons, dat is niet één lokaal korpsje...
<https://www.autoweek.nl/nieuws/italiaanse-politie-kiest-voor-seat-leon/>

Het waren 925 Leons, met de mogelijkheid dit uit te breiden tot 4000 ("het contract biedt ruimte om de komende drie jaar in totaal tot 4.000 Leons te bestellen" ). Als ze tegenvallen, kunnen ze gewoon wat anders bestellen.

Inmiddels hebben de Carabinieri 500 Fiats Tipo besteld met de 1.3 MJTD motor van 95 pk.

124x9b4.jpg


2jajibr.jpg
 
Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
 
Dat was geen handige zin inderdaad. Ik hoop dat het komt doordat zo iemand minder goed is in een gelikt media optreden neer te zetten.
 
RobEU zei:
Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.
 
Leon in z'n SEAT zei:
RobEU zei:
Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.

Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je hoe het gezegd wordt. Ik snap ook wel wat er bedoeld wordt, maar het gaat mij om de wijze waarop dit gezegd wordt, hetgeen goed symboliseert hoe gebrekkig deze ambtenaren soms functioneren. Soms moet je eerst een hele puzzel in elkaar leggen vooraleer je het grote plaatje ziet. Deze agent laat goed zien hoe je een aantal stappen kunt overslaan om hetzelfde te concluderen. Onzorgvuldigheid heet dit.
Ik hoop dus dat Boppie gelijk heeft, en het een ongetraind iemand voor de camera is.
 
RobEU zei:
Leon in z'n SEAT zei:
RobEU zei:
Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.

Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je hoe het gezegd wordt. Ik snap ook wel wat er bedoeld wordt, maar het gaat mij om de wijze waarop dit gezegd wordt, hetgeen goed symboliseert hoe gebrekkig deze ambtenaren soms functioneren. Soms moet je eerst een hele puzzel in elkaar leggen vooraleer je het grote plaatje ziet. Deze agent laat goed zien hoe je een aantal stappen kunt overslaan om hetzelfde te concluderen. Onzorgvuldigheid heet dit.
Ik hoop dus dat Boppie gelijk heeft, en het een ongetraind iemand voor de camera is.


Nooit geweten dat een gemiddelde agent een hobby als figurant ambieert.
 
RobEU zei:
Leon in z'n SEAT zei:
RobEU zei:
Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.

Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je hoe het gezegd wordt. Ik snap ook wel wat er bedoeld wordt, maar het gaat mij om de wijze waarop dit gezegd wordt, hetgeen goed symboliseert hoe gebrekkig deze ambtenaren soms functioneren. Soms moet je eerst een hele puzzel in elkaar leggen vooraleer je het grote plaatje ziet. Deze agent laat goed zien hoe je een aantal stappen kunt overslaan om hetzelfde te concluderen. Onzorgvuldigheid heet dit.
Ik hoop dus dat Boppie gelijk heeft, en het een ongetraind iemand voor de camera is.
Zojuist het filmpje gezien, maar ik blijf bij mijn eerdere standpunt. Vind de kritiek wat gezocht eerlijk gezegd. Immers, dat je een hele puzzel moet maken wil niet zeggen dat je dat allemaal uit moet kauwen toch? Die agenten geven wat inzicht in hun bevindingen van de testritten, niet meer en niet minder...
 
Dakloos zei:
Ach, zo lang die hond er maar blij mee is. (y)

Dat is 'ie vast!
Even een quote uit het AW autonieuws item van Lars Krijgsman van gisteren (30 november 2017 08:24):

"De Touran gaat er overigens niet helemaal uit, want er komen 50 nieuwe exemplaren beschikbaar voor hondengeleiders, aldus de politie."

Maar, in het filmpje zien we de hond toch echt in de Mercedes.
Dus de Touran voor de hondengeleiders. Maar een Touran, daar stapt kennelijk geen hond in. Die gaan voor de Benz!
g018.gif

Mercedes-B-Klasse-politie.jpg
a040.gif


Honden met moreel besef bij de politie!
a068.gif
 
RobEU zei:
Ja nou, wat een moreel besef inderdaad....

Hitler-Riding-in-his-merc-001.jpg

Zo te zien wel een veel handiger auto om een stopteken of andere verkeersaanwijzingen mee te geven. Had de politie niet beter wat S-klasse cabriolets kunnen bestellen?
 
RobEU zei:
Ja nou, wat een moreel besef inderdaad....

Hitler-Riding-in-his-merc-001.jpg

Tja... voor de gemiddelde hond ligt die tijd al een generatie of zes, zeven achter hen. En misschien zijn honden beter in staat tot vergeten (en vergeven...) dan bepaalde andere diersoorten?

PS Zo te zien (in de video) maakt de politie overigens géén gebruik van Duitse herders...
a048.gif
 
Ach ja, zoals te zien in de video was de positieve 'waf' duidelijk op commando van de agent en niet oprecht. Gezien de bedenkingen die hier geuit worden is dat meer dan genoeg reden om de gehele selectieprocedure overnieuw te doen toch?
 
Jazzik zei:
RobEU zei:
Ja nou, wat een moreel besef inderdaad....

Hitler-Riding-in-his-merc-001.jpg

Tja... voor de gemiddelde hond ligt die tijd al een generatie of zes, zeven achter hen. En misschien zijn honden beter in staat tot vergeten (en vergeven...) dan bepaalde andere diersoorten?

PS Zo te zien (in de video) maakt de politie overigens géén gebruik van Duitse herders...
a048.gif

Mechelse zijn feller.
 
Tja, prima voorkomen toch? Vind ze niet veel beter of slechter dan de vorige Tourans, lijkt me (op het oog althans) een prima keuze.
 
Prima. Kan niet wachten tot die sjoemelende koelkasten worden vervangen door deze B.
 
Carfanatic zei:

german_police_car_by_donzonda-d6da57g.jpg


Vind deze versie wel beter :cool: , maar alle gekheid op een stokje waarom hebben ze in Nederland geen andere keuze voor de strepen gekozen/kleuren? vind de Duitse samenstelling toch meer gezag toont/uitstraling.
 
Ik vind de NL bestickering juist beter. Maar wat voor stickers je er ook opplakt, een B-klasse straalt nu eenmaal weinig uit.
 
Daar istie dan, de nieuwe kar voor de Ponitie.

hx6ym2zb1lhq.jpg


bmhy1b2bjnxa.jpg


kmbyfqbb8vjf.jpg


wakyd0xbkqce.jpg


h4vyw3sbegkm.jpg


6rcyp1sbso4b.jpg


[size=x-large]Nieuwe politie-Audi vanuit alle hoeken[/size]

Groot zwaailicht is terug. Het moment is daar: de politie zwaait de Volvo V70 uit. Nu zien we zijn opvolger, de Audi A6, vanuit alle hoeken. Reden nummer één voor de politie om over te stappen op de Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic zijn de prestaties van de Duitser. Menig plofkraker of overvaller kiest voor een snelle vluchtauto. Met een topsnelheid van 250 km/h en een 0-100-tijd van 5,5 seconden is het voor de politie nu een eerlijker kat-en-muisspel dan voorheen. Binnen enkele maanden wordt de eerste Audi in gebruik genomen. De komende jaren vinden we dus nog wel Volvo's op de weg, maar deze maken één voor één plaats voor hun opvolger.

Met een prijs van maximaal € 80.000 inclusief ombouw (precieze nummers communiceert de politie niet) heeft de politie een goede deal weten te sluiten met de importeur. Wie het kenteken van de stationwagon door een zoekmachine haalt, ziet dat de A6 zonder ombouw namelijk al een prijskaartje van bijna 85 mille heeft. Door de ombouw is de Audi nu 350 kilogram aangekomen, maar ook licht bepantserd. De auto's gaan 250.000 kilometer of vijf jaar in dienst. Die vijf jaar gaan ze waarschijnlijk nooit aantikken, want gemiddeld zet een KLPD-voertuig jaarlijks een ton op de teller. Cosmetisch valt de bestickering natuurlijk op. Ook is de brede lichtbalk terug van weggeweest, want op de Volvo zat één kleiner blauw licht op het dak. Binnenin krijgen politieagenten een extra scherm en vinden we her en der kleinere aanpassingen. Overigens presenteert Audi binnenkort de geheel nieuwe A6 Avant. De Sedan kennen we al.
 
Wel opvallend dat er nu zo'n grote lichtbalk op de Audi's zit.
Auto's van de snelwegpolitie hadden lange tijd een blauwe pit op een stokje. Ik herinner me nog Volvo's S70 met zo'n lamp en ook de laatste V70's hadden één lamp op het dak.

Vroeg me al een tijd af waarom de politie op de snelweg koos voor een lamp-op-een-stokje, en in andere gevallen voor een lichtbalk.
Een brede lichtbalk lijkt me een stuk beter zichtbaar. Iemand enig idee?
 
Bentley Arnage zei:
Wel opvallend dat er nu zo'n grote lichtbalk op de Audi's zit.
Auto's van de snelwegpolitie hadden lange tijd een blauwe pit op een stokje. Ik herinner me nog Volvo's S70 met zo'n lamp en ook de laatste V70's hadden één lamp op het dak.

Vroeg me al een tijd af waarom de politie op de snelweg koos voor een lamp-op-een-stokje, en in andere gevallen voor een lichtbalk.
Een brede lichtbalk lijkt me een stuk beter zichtbaar. Iemand enig idee?
De lamp op een stok zat hoger en is daardoor ook beter zichtbaar als er wat voor of achter staat. Praktijk wees echter uit dat een blauwe pit toch minder zichtbaar was dan een balk met led.
 
Agenten beklagen zich over fonkelnieuwe politie-Mercedes zei:
Het-nieuwe-wagenpark-van-de-Nederlandse-politie-bestaat-voortaan-grotendeels-uit-stoere-Mercedessen-Foto-Politie-Nederland.jpg

Het nieuwe wagenpark van de Nederlandse politie bestaat voortaan grotendeels uit stoere Mercedessen (Foto: Politie Nederland)

De fonkelnieuwe politie-Mercedessen blijken in de dagelijkse praktijk niet altijd even goed te voldoen. Op motorisch gebied leveren de surveillancewagens topprestaties en over rijcomfort en luxe hebben agenten bepaald niet te klagen, maar vooral als het om ruimte gaat is het flink behelpen. Zeker achterin.

Dat verklaren vier agenten van de politie Oost-Nederland, waar Overijssel onder valt, onafhankelijk van elkaar.

Onvoorziene problemen
Nu de eerste exemplaren van de nieuwe politie-Mercedes zijn uitgeleverd en agenten er ook in Overijssel mee de weg op gaan, komen er onvoorziene problemen aan het licht. Zo is het achterin ronduit krap. Zeker als daarin ook nog een lastige arrestant moet worden gepropt.

Maar ook de lage bodemplaat zorgt voor irritaties. Vooral hoge verkeersdrempels blijken voor de B-klasse soms lastige obstakels: zeker bij achtervolgingen of bij het uitrukken voor calamiteiten.

Daarnaast beklaagden agenten zich er eerder al over dat de zogenoemde schakelflippers zijn vastgelijmd, waardoor ze gedwongen zijn om - minder sportief - automaat te rijden.

Stoere tijden herleven
De nieuwe Mercedessen vervangen de vertrouwde Volkswagens, waarmee de politie sinds jaar en dag op pad ging. Met de snelle diesels wil de politie onder andere meer ontzag inboezemen. Daarmee herleven de aloude tijden weer enigszins. Met name oudere dienders denken vaak met weemoed terug aan de stoere politie-Porsches, waarmee ooit op snelwegen werd gesurveilleerd.

Favoriet tijdens testritten
Eind vorig jaar maakte de politie bekend dat de komende vier jaar alle VW's worden vervangen door Mercedessen. Daarbij gaat het landelijk om 1.250 Mercedessen uit de B-klasse. Dit nadat agenten na uitgebreide testritten de Mercedes tot hun favoriet hadden uitgeroepen. De B-klasse is niet alleen snel, maar ligt bovendien rotsvast op de weg. Zodoende ging Mercedes er bij de landelijke aanbesteding vandoor met de felbegeerde landelijke opdracht en gaf daarmee onder meer BMW, Mini en Opel het nakijken.

Politie-Oost Nederland
Behalve de personenwagens worden ook 400 Mercedes Vito-bussen voor zogeheten noodhulp aangeschaft en 75 bussen voor de hondenbrigade. Eind augustus kreeg de politie in de regio Twente de eerste snelle Mercedessen binnen.

Krap
Maar nu de politie op diverse plekken in ons land de eerste Mercedessen eenmaal uitgeleverd heeft gekregen, blijkt dat de ruimte erin nogal te wensen overlaat. In Twente hebben enkele agenten zelfs al gevraagd om een Mercedes-bus in plaats van de luxere personenwagen. “Zeker lange arrestanten krijg je met geen mogelijkheid achterin”, zegt een agent.

Lage bodemplaat
Ook de lagere bodemplaat blijkt met name in het stadsverkeer onhandig. De vering was juist zodanig aangepast dat er met hoge snelheid over verkeersdrempels kon worden genomen, maar de praktijk wijst nu uit dat de lage bodemplaat voor problemen zorgt bij het nemen van deze hobbels. De vorige politiewagen, Volkswagen Touran, was wat hoger.

Vastgelijmde schakelflippers
Eerder al toonden agenten zich teleurgesteld omdat de zogenoemde schakelflippers bleken vastgelijmd. Met deze 'flippers' aan het stuur kan de automatische versnellingsbak handmatig worden bediend. Een techniek die uit de Formule 1 komt. De 'flippers' waren echter gesaboteerd met een dosis kit. Op intranet deden al verhalen de ronde dat deze optionele flippers niet zouden zijn opgenomen bij de aanbesteding, maar volgens de politie is er doelbewust voor een automaat gekozen zodat de politiemensen zich maximaal op het verkeer kunnen concentreren.

Politievakbonden
Woordvoerders van de vakbonden ACP en NBP zeggen nog niet van de problemen over het ruimtetekort en de lage bodemplaten te hebben gehoord. Ook bij de politie Oost-Nederland zijn nog geen klachten bekend.

Rob den Besten, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad van de Politie Nederland zegt daar niet van op te kijken: “Er rijden immers nog geen honderden van deze politiewagens rond en op diverse plekken hebben ze 'm zelfs nog niet. Deze Mercedes is vooraf heel uitvoerig getest, maar ik kan me voorstellen dat het zitten achterin niet de hoogste prioriteit heeft gehad.”

Corruptie-affaire
De aanschaf van het wagenpark lag extra gevoelig. Nadat bij de vorige zogenoemde aanbesteding politievoertuigen werd overschaduwd door – zoals de politie het zelf noemt – “vermeend niet integer handelen van een aantal betrokkenen”, ging de politie bij het gunnen van de lucratieve order uiterst voorzichtig te werk. Jaren geleden moesten zich namelijk zes (ex-)ambtenaren voor de rechter verantwoorden omdat zij zich door de auto-industrie in de watten zouden hebben laten leggen in ruil voor informatie over de omvangrijke inkooporders vanuit defensie en politie.
Linkje
 
Te krap achterin? Verrassend bij een auto die vaak als MPV of busje geprofileerd werd... De B is dan ook geen MPV, het is niet heel veel meer dan een hatchback. Geen Touran-vervanger, meer een Golf-vervanger.
 
Zelfs met vastgelijmde schakel-flippers krijgt een Zeeuwse agent het voor elkaar om een nieuwe mercedes in de reet van een stilstaande burger-wagen te rammen.

[size=x-small](De zon scheen door z'n achteruit, hij reed 's ochtends omstreeks 9uur richting het westen)[/size]
 
Ach ja, arrestanten hoeven ook niet luxe te zitten toch!:) Blijkbaar was die ouwe sjoemel-VW toch niet zo'n gekke auto.

Natuurlijk wel heel vreemd dat dit 'probleem' pas na de aanschaf naar voren komt. Je zou toch zeggen dat voldoende ruimte achterin ook een selectiecriterium is geweest?
 
Gelukkig maar dat die schakelflippers zijn vastgelijmd, de automaat gaat nu al naar z'n gooitje....

https://www.youtube.com/watch?v=ikPQv2K9weE
 
Het lijkt wel of die B-Class bij het afremmen extreem last heeft van fading. Zal wel komen door die plastic wieldoppen....
 
Terence zei:
rw54 zei:
Het lijkt wel of die B-Class bij het afremmen extreem last heeft van fading. Zal wel komen door die plastic wieldoppen....

Ik zie nu pas die rookwolkjes ja! Kelere...

Daar hebben politiewagens wel vaker last van gehad:

https://www.parool.nl/binnenland/nieuwe-volvo-s-politie-mogen-niet-te-hard-rijden~a260643/

Zware auto's waarvan de remmen het zwaar te verduren krijgen. Dan is oververhitting op zich niet vreemd. Ook de 850 van Leo de Haas is meer dan eens in beeld geweest terwijl hij stond na te roken.
 
Ik sprak laatst een agent, die was erg blij met de Touran want ze blijven heel en rijden veilig. Een oudere Focus Wagon, bij hen de voorganger, was bij nat weer gevaarlijk, die brak uit.
De B Klasse schijnt naast krapper ook wat lager te zijn waardoor veel drempels een uitdaging worden, terwijl je er met de Touran zo overheen klapt.
En ook de Tourans staan na een spoedrit goed na te roken en stinken, dat hoort erbij.
 
Hier was toch een tijd geleden ook een agent als forumlid. Die zei ook dat de Tourans fijn rijden en erg ruim zijn.
 
Je ziet de Touran, door de hoogte, ook net wat beter in het straatbeeld aankomen / zien rijden, dan de nieuwe Mercedes doordat die B-klasse wat lager is.. vind ik.
 
Ik rij nu dus vrijwel dagelijks in de Mercedes B en VW Touran (oud model). De B is in de plaats gekomen van een nieuw type Touran die in een paar jaar vrijwel probleemloos 220.000 km op de teller heeft gezet. (t.a.v. VW critici; ook geen DSG problemen)
De meningen van mijn collega's over de "B" zijn nogal verdeeld. De één vindt het niks, de andere is enthousiast, maar dat zal je met iedere auto krijgen.
Zelf ben ik niet enthousiast over de Mercedes B. Ik ben 1.92m en achter het stuur zit ik prima. Maar rechts voorin is de beenruimte in een B flink krapper dan in de Touran. Pijn in de onderrug was voor mij iets van horen zeggen, maar begin het te voelen in de stoel van de B. Ook zijn de stoelen van vooral het laatste type Touran groter en comfortabeler. Een Touran is ook veel ruimer. Zowel voorin, achterin als bagageruimte. In uniform met alle bewapening en uitrusting aan de koppel is het een hele toer om de gesp van de gordel in- of uit de sluiting te krijgen. Hetzelfde geldt voor de rugleuning verstelling.
De Touran voelt ook forser en steviger aan. Motorisch is de B uitstekend en ook de automaat schakelt fijn. De B is ook net wat sneller dan de Touran.
Maar wat nu premium is aan een Mercedes B moet ik nog ontdekken. Qua materiaalgebruik en afwerking niets beter of mooier dan mijn eigen Focus titanium. Een VW Touran schat ik hoger in.
Een Touran en B zijn voor particulieren peperdure auto's geworden, maar zou ik er zelf één mogen aanschaffen dan werd het zonder enige twijfel de Touran. Een echte MPV die bijzonder fijn zit en rijdt.
 
Is het ook niet een stukje gewenning? Als er bij mijn werkgever wat nieuws instroomt komen er ook vaak klachten tevoorschijn, maar na wat modificaties hoor je er een jaar later niemand meer over.
 
Gewenning? Voorlopig nog niet. Zoals ik al opmerkte zijn er ook genoeg collega's die erg enthousiast zijn over de B. Maar met mijn postuur zit en rij ik fijner in een VW Touran dan in een Mercedes B.
En wat ik nog niet genoemd heb en ik een minpunt vind van de B. Mercedes is nogal eigenzinnig als het gaat om de plaatsing van de ruitenwisserbediening. Die zit links en is een draairing aan de richtingaanwijzerhendel. In de meeste andere auto's zit die rechts. Maar daar heeft Mercedes de selectiehendel van de automaat geplaatst. Bij VW staat die gewoon traditioneel opgesteld. Geen punt als je alleen maar Mercedes rijdt, maar rij je afwisselend in andere auto's dan is het niet handig. Mijn eigen Focus is ook geen toonbeeld van ergonomie. Een VW wel. Sommigen vinden het saai, maar als je je werk moet doen in verschillende merken en modellen auto's is het fijn dat je de auto blindelings kan bedienen. En vooral van belang als je met hoge snelheid en met gebruik van optische en geluidssignalen door het drukke verkeer moet rijden naar een incident. Dan moet je je volledig concentreren op het verkeer.
Resumerend en natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind de overgang van de Touran naar de B een achteruitgang. De B is natuurlijk geen slechte auto, zeer zeker niet, maar ik vind vooral het laatste type Touran een fijner stuk "werkgereedschap". En wie weet, misschien denk ik er wel anders over als de nieuwe B zijn opwachting maakt.
 
HarrieD zei:
Ik rij nu dus vrijwel dagelijks in de Mercedes B en VW Touran (oud model). De B is in de plaats gekomen van een nieuw type Touran die in een paar jaar vrijwel probleemloos 220.000 km op de teller heeft gezet. (..)

Duss, het oud type Touran blijft nog wel in dienst? Why? Zijn dat dan ondersteunende (wijk)voertuigen en geen DHV's?

HarrieD zei:
Een Touran is ook veel ruimer. Zowel voorin, achterin als bagageruimte. In uniform met alle bewapening en uitrusting aan de koppel is het een hele toer om de gesp van de gordel in- of uit de sluiting te krijgen. Hetzelfde geldt voor de rugleuning verstelling.

Dat lijkt mij nou wel een specifiek testonderdeel tijdens de selectieprocedure. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre dat item punten scoorde/weging had in de totale aanbestedingsmatrix..

HarrieD zei:
(..)
En wat ik nog niet genoemd heb en ik een minpunt vind van de B. Mercedes is nogal eigenzinnig als het gaat om de plaatsing van de ruitenwisserbediening. Die zit links en is een draairing aan de richtingaanwijzerhendel. In de meeste andere auto's zit die rechts. Maar daar heeft Mercedes de selectiehendel van de automaat geplaatst. Bij VW staat die gewoon traditioneel opgesteld.(..)

Ja, dat zal wel even wennen zijn. Ik denk dat men er, vanachter het bureau of tijdens de testdagen, wel geredeneerd heeft dat die installatie een A(utomaat) functie heeft en dat deze daar standaard op ingeschakeld staat? Zodat de diender zich daar eigenlijk nooit druk om hoeft te maken?

Wat ik zelf, tegenwoordig, als irritant ervaar bij de moderne Mercedes-Benz.. is de handrembediening. Om die in te schakelen moet je de knop indrukken.. (daar waar je vroeger het voetpedaal intrapte). Lossen is, zoals altijd bij MB, aan de knop trekken.

Echter, andere merken (ook VAG) hebben de elektronische handremfunctie gelijk geschakeld aan de manuele techniek. Dus, knop aantrekken is op de handrem én indrukken is lossen. Moet MB ook doen, vind ik. Is toch logischer, wat mij betreft.

Enfin, nu is het systeem al zodanig 'slim' dat als het portier open gedaan wordt, de handrem er toch al op gaat.. dus erg druk erom maken hoeft men nou ook weer niet. :T
 
Vind het ideaal dat de ruitenwisserbediening gecombineerd is met de richtingaanwijzer. Ik loop altijd in de Alfa te klooien die het wel op de traditionele manier heeft.
 
Politieauto's zijn leaseauto's. Bij 215.000 km (of juni 2019) moest "onze" Touran van het laatste type vervangen worden. Die km stand werd in 2,5 jaar bereikt.
Er draait ook nog een Touran van het voorgaande model. Die heeft duidelijk minder kilometer gelopen. Meestal wordt voor de noodhulpdienst de nieuwste auto ingezet. Die draait vrijwel 24 uur continu dienst.
Wat die bediening van de ruitenwisser betreft. Natuurlijk heeft de B een regensensor. Dat had de Touran ook. Maar..... heel veel verschillende bestuurders die aan de knoppen zitten en draaien, dus de knoppen staan niet altijd op dezelfde stand.
Het is al een paar keer voorgekomen dat bij een beginnende bui de auto in neutraal gezet wordt :)
 
Terug
Bovenaan