Kristian: G21 320e | E85 Z4 3.0i

Heb laatst alle oliën vervangen van mijn Jeep, ging totaal 22 liter in, 1200 euro

Motor
Automaat
Voordifferentieel
Tussenbak
Achterdifferenteel
Remolie was nog goed dus die hoefde niet,

Altijd goed, jaarlijks olie. Ik rij ook weinig. Dit jaar kom ik op de 8000 km. Maar er komt gewoon nieuwe olie op.

Bakolie is hier bij aankoop vervangen. Puur omdat Mercedes dat zelf ook voorschrijft na 5 jaar (y) en dus heb ik de komende 5 jaar er geen omkijken naar met de kilometers wat ik rij.

Same here; fabrieksvoorschrift zegt 24 maanden, praktijk is 12 maanden (bij ongeveer 14000km/jr)

Zo, olie is ververst en gelijk (kosteloos) de navigatie geupdate naar de nieuwste versie. Auto dus klaar voor de vakantierit, alleen nog maar even zien of het allemaal wel door kan gaan met de aangescherpte regels in Frankrijk.

Aangezien het in het hoogseizoen hier allemaal hutje mutje vol is zal het wel Zuhausen worden als Frankrijk niet door gaat. 'T is nait aans.

Dat zou heel goed kunnen. Heb je me vast in Dalfsen gespot. Sleurhut moest voor onderhoud naar dealer in Hoogeveen. Nieuwe bandjes en een beurtje. Combinatie is er in ieder geval wel klaar voor.

De BMW heeft ons in alle comfort naar Frankrijk vervoerd. Sleurhut trekt ze alsof er een klein karretje achter hangt. Rij continu in de Sport stand want anders trekt ie hem de bult op nog onder de 2.000 toeren. Zelfs in Sport trap ik het gas nog wel eens even iets dieper in zodat ie nog een extra tandje terug schakelt als er geklommen moet worden. Ruim 1000 kilometer gereden en ging zo heerlijk, met dank aan de BMW en de rustige peages dat we het in 1x hebben gedaan. Fantastische reisauto dus die BMW en een groot verschil met de Mazda.

Kristian zei:
De BMW heeft ons in alle comfort naar Frankrijk vervoerd. Sleurhut trekt ze alsof er een klein karretje achter hangt. Rij continu in de Sport stand want anders trekt ie hem de bult op nog onder de 2.000 toeren. Zelfs in Sport trap ik het gas nog wel eens even iets dieper in zodat ie nog een extra tandje terug schakelt als er geklommen moet worden. Ruim 1000 kilometer gereden en ging zo heerlijk, met dank aan de BMW en de rustige peages dat we het in 1x hebben gedaan. Fantastische reisauto dus die BMW en een groot verschil met de Mazda.

En je wilde eerst een 318?
Lijkt me duidelijk dat dit de juiste keus was.

Een 318i had het vast ook wel gered hoor. Maar een extra krachtige motor is natuurlijk wel heel fijn.
Ook fijn dat de elektronische oliepeilmeting geen olieverbruik heeft laten zien onder zware belasting. Olietemperatuur bleef ook strak in het midden.

Ik heb een af fabriek gemonteerde elektrische wegklapbare trekhaak. Zal dan ook de juiste motorkoeling bij horen mag ik verwachten.

Dat neem ik dan ook wel aan :D(y) Fijne vakantie!

Wij gaan waarschijnlijk ook met onze combi richting Frankrijk over een week

Mezelf maar even getrakteerd op een 2e BMW Touring. Een oudje, deze E30 325i M-Sport, maar wel voorzien van een lekkere reihensechser. Helaas kan ik in deze niet rijden, maar krijgt wel een mooi plekje in huis.

20210825-094516.jpg

Kijk, nog een verzamelaar. Je hebt gelijk, het is M-tech en geen M-Sport. In het wit ook mooi. Binnenkort komt Ottomobile nog met een rode Alpina.
Eens kijken of ik van alle generaties 3-serie een mooi 1:18 kan vinden. F31 (Paragon) is aardig schaars en duur helaas.

Ik heb ruim 120 1/18 bmw straatauto's hier. De enige echt mooie e21 is die van Autoart. Die is niet meer te betalen. Net als de Autoart e46 CSL met los sporttasje.

Moet wel leuk blijven. Alle 3-serie Tourings in 1:18 lukt ook niet. Helaas van de laatste alleen een sedanversie.
Heb je deze al?
$_85.JPG

Nee, die heb ik al in april betaald, maar zat op de Ever Given ofzo. Dus die moet volgende maand eindelijk binnenkomen.

Ik heb alle touring 3series wel, als die e36 binnen is, trouwens. Van de 5 serie heb ik de f11 en de g31, die staaan nog op het lijstje.

Ik heb een witte 1:18 AutoArt E21 en een oranje 1:18 2000 touring, komen binnenkort op MP. Ik ga mijn verzameling 1:18 fors uitdunnen, ook de OttoMobile 1:18 E30 M3 cabrio in rood gaat eruit en de 1:18 OttoMobile E39 M5 in blauw. Door verbouwing vanaf oktober minder plek voor de modelauto hobby. Ik wil alleen verder met Porsche in 1:18. Recent de Volvo's op MP gezet, komende week zijn die opgehaald. na de BMW nog Audi en Mercedes en dan is het voor mij goed.

Een deel van de modelauto's staat nu in een vitrine in de woonkamer, muur waar deze aan hangt gaat er echter uit. Geen plek meer helaas.

Nog een verzamelaar! Toevallig, want degene waarvan ik de E30 Touring heb gekocht deed ook alles weg behalve zijn Porsches. Blauwe E36 Touring moet ik ook maar zien te krijgen al vind ik het een wat minder mooie auto.
Spul neemt wel veel ruimte in en ik wil geen planken die volgepropt staan.

De ruimte in combi met een andere ruimtevretende hobby (Lego) is reden om nu voor een deel weg te doen. Vraag ook niet de hoofdprijs en wil graag dat ze bij een medeverzamelaar terecht komen.

Ook leuk dat er meer mensen een keus maken om alleen Porsche te doen, Ik ben weg van de modellen van GT Spirit.

Lego verzamelen gebeurt hier ook wel. Al heb ik daar weer een hoop van verkocht wegens ruimtegebruik. Vind het bouwen ook leuker dan het uitstallen.
Een mooie E21 moet er hier nog wel een keer komen in 1:18.

Las gisteren dat de occasionprijzen bizar hoog zijn op het moment. Als ik kijk naar de BMW, dan worden daar prijzen voor gevraagd die zo'n 2.500 hoger liggen dan ik ervoor heb betaald in april 2020. Toch eens serieus over nadenken of ik daar van kan profiteren. Dit najaar particulier verkopen en dan volgend voorjaar als de chipcrisis wat voorbij is een andere terugkopen. Een mooie G20 330i lijkt me dan wel wat.
Idee om bijna twee jaar zonder afschrijving in een relatief nieuwe BMW te hebben gereden spreekt me wel aan.

Je overweegt nieuw te gaan rijden?

Gebruikt met de kop er af is zo'n G20 330i ook gewoon 2500 Euro duurder geworden.
Waar zit dan de winst?

Nieuw zijn dat soort auto’s sowieso niet te betalen en is de afschrijving het eerste jaar ook absurd. Ik verwacht dat de prijzen van occasions volgend jaar wel wat zakken. Half jaartje uitzingen met de Up en daarna wat kopen zou dus interessant kunnen zijn.

Nee hoor, ben hem absoluut niet zat. Absoluut de fijnst rijdende auto die ik heb gehad. Qua rijden niet vergelijkbaar met de Mazda’s hiervoor. Desondanks toch leuk om te kijken hoe ik eventueel kan profiteren van de markt. Afschrijving op de beide Mazda’s was bizar laag, de Up heb ik 4 jaar geleden zelf geïmporteerd en heeft ook nog geen waarde verloren. Als me dat met de BMW ook weer lukt mooi meegenomen. Oja, en onlangs de caravan verkocht voor flink meer dan we er 6 jaar geleden voor hebben betaald.

De markt is aardig gek op dit moment, begint op de huizenmarkt te lijken.

Mijn nissan 3 jaar geleden gekocht voor € 29.250,- (met flinke voorraadkorting) staat nu te koop voor € 22.450,- met 36k op de klok. Dat staat natuurlijk niet verhouding, eerder was het meer in de richting van 50% afschrijven in 3 jaar. Nu nog geen 30%

Caravan/campers etc zijn compleet door het dak gegaan afgelopen jaar, als ik zie wat ze nog durven te vragen voor een sommige afgeleefde hokken vraag je je af of dit goed blijft gaan. Ook mooi dat campers van 6-12 maanden oud voor meer als de nieuwprijs weggaan.

Vorige week beide auto's goed gewassen en daarna in de Sonax Brilliant Shine Detailer gezet. Mooie diepe glans (voor zover mogelijk met zilvergrijs) en ontzettend hydrofobisch. Beschermd ook zeer goed en lang.

20211012-124123.jpg

Wat staan ze er prachtig bij Kristian! fijn spul dat Sonax Brilliant Shine Detailer , ik ben er ook groot verbruiker van, koop ze per 5 liter can.
Je kunt het trouwens ook prima verdunnen met water. Ik gebruik het ook als droog hulp op mijn droogdoeken, gaat het nog fijner en tegelijkertijd breng je bescherming aan.
Daarna nog een rondje met de microvezel doek eromheen met een paar pufjes Sonax , heerlijk!
Zie dat je je einddemper hebt aangepast inmiddels, staat idd stukken beter dan dat enkele pijpje.

Mocht je nog iets zoeken voor een extreme winterbescherming kan ik je deze van harte aanbevelen.
https://www.nonpaints.com/nl/wowos-crystal-sealant-spray
Aanbrengen is best lastig eerlijk gezegd, streept heel snel dus goed stevig poetsen met de doek, maar de glans/beading en standtijd is fenomenaal.
Deze breng ik 2x per jaar aan, de sonax bij elke wasbeurt.

Dank je Bofkont. Een schoon en glimmend wagenpark is voor mij echt een genieten. En dat geldt ook voor het poetsen/detailen. Heerlijk om in het zonnetje buiten bezig te zijn.
Ik heb ook een 5 liter can gehaald, kan ik weer eventjes mee vooruit. Verdunnen met water ga ik eens proberen, had het al eens vaker gelezen.

Einddemper is nog origineel hoor. De 320i heeft standaar een dubbel eindstuk en deze is ook mooi in blackchrome. Wellicht dat er nog een keer een 340i demper onder komt met aan elke zijde een wat dikker eindstuk. Staat wel dik en geluid is wat zwaarder. Anderzijds is het dan gebeurd met de originaliteit.

Sealant zal ik onthouden. Beide auto's staan nu in een vers laagje Soft99 Fusso Coat i.c.m. Sonax BSD. Schijnt ook een hele goede combi te zijn qua glans, bescherming en duurzaamheid.

Staan er zeker mooi bij. En de kleuren vind ik mooi, ik snap dat gemekker over grijze auto's nooit, het is gewoon een goede kleur voor een auto.

Dank je. Vind het zilvergrijs ook best goed tonen, de BMW komt er net wat vriendelijker en minder opvallen in over dan in hardere kleuren. Dat past me wel.
En verder best praktisch, vuil valt niet minder op en ook waskrassen zijn niet snel zichtbaar.

Oh dacht dat de 320i ook nog een enkel pijpje had, ik heb niets gezegd :)
Maar nogmaals ze staan er echt geweldig bij, prachtig om te zien zo, kan ik zelf ook enorm van genieten.

Idd Bimmert helemaal eens :D

Deze week een andere caravan opgehaald uit Duitsland. Vorige Knaus na de zomer voor goed geld verkocht en toen op zoek gegaan naar een maatje groter met vast bed en rondzit. In Duitsland liggen de prijzen wat lager dus Ebay Kleinanzeigen goed in de gaten gehouden. Dinsdag vond ik een mooie Sport 450FU Silver Selection in de buurt van Nordhausen (Harz) en na wat contact ben ik donderdag die kant op gegaan. Heenweg was een mooi ritje, wat rijdt zo’n BMW op Autobahn snelheid toch geweldig. Ondanks het hoge tempo een verbruik van 6,7 liter/100Km. Was nog wel een hoop geregel dus een hotelovernachting gedaan en vrijdagochtend vertrokken met de caravan naar huis.
Morgenochtend naar de RDW en dan kan ie eind van de week naar de stalling. Hopelijk kunnen we er dan in het voorjaar lekker mee op uit.
Was dus weer een duur weekje. Hopelijk kan ik alle Black Friday deals deze week dus goed weerstaan :D

Net voor de NL grens de tank even volgegooid, die was (wind vol tegen)na een kleine 400km al weer mooi leeg.
7-F51-E1-A8-A224-4-CC0-9094-1-D1-D93-AA9820.jpg

Gefeliciteerd; ziet er toch nog vrij compact uit en erg prettig dat je de 'oude' voor goed geld hebt kunnen verkopen! Hoe werkt het importeren van een caravan vanuit DLD naar NLD, exact hetzelfde proces als met een auto?

Dank je! Deze is ruim een halve meter langer en is van binnen dus een stukje ruimer. Fijnere indeling met een rondzit en een vast bed.
Proces is zelfde als met een auto. Je moet in Duitsland bij een Zulassungsstelle een Ausfuhrkennzeichen regelen en ook de verzekering en dan kan ie mee.
Vanochtend bij de RDW geweest voor het invoeren incl. check en als het goed is eind van de week het kenteken in huis. Stelt allemaal niet zo heel veel voor.
Zie dat ook veel dealers de caravans uit Duitsland halen. Er is behoorlijk vraag en er kan goed geld mee worden verdiend. Weet nog eentje te staan, nog even getwijfeld om die ook maar op te halen en dan voor handelaar te spelen, maar dat ga ik toch niet doen.

Terug
Bovenaan