Kristian: er is altijd wel wat

Helaas vond iemand het vanmiddag nodig om bij de supermarkt de neus van een Ford Focus in het voorspatbord van de Up te drukken. Gegevens genoteerd dus het zal wel weer worden opgelost. Eerste foto die ik kreeg zag er vrij ernstig uit, naast deuken ook veel krassen.
Thuis de krassen voor een groot deel weg kunnen polijsten. In het voorspatbord een deuk en ook een kleinere deuk in de deur.

Aangezien de auto zilvergrijs is wil ik graag voorkomen dat er gespoten wordt. Dit is bijna niet de doen zonder kleurverschil. Dan nog liever een paar krassen.
Ik vraag me af of de deuk in het spatbord er makkelijk uit te lepelen is aangezien deze ook op een vouw zit.

Op Marktplaats heb ik al wel een voorspatbord zien staan in de goede kleur (LA7W reflexzilver). Dat lijkt me haast de beste oplossing ervan uitgaand dat dit geen kleurverschil oplevert.

Dan is nog de vraag hoe ik het moet oplossen met de veroorzaker. Wellicht is het handiger om het dan buiten de verzekering te houden. Dan kan ik het op mijn eigen voorgestelde manier (laten) repareren en evt. ook goedkoper voor tegenpartij (eigen risico, no claim etc.).

Iemand hier ervaring mee en/of tips?

meteen na het kusje

na het polijsten

Dat is balen, Kristian!

Ik zou het gewoon lekker via de officiële weg (de verzekering) laten verlopen. Zoek gewoon een goede schadehersteller in de buurt uit, en wees niet bang voor kleurverschil.

Ja tegenpartij vergoedt de schade. Alleen heb ik nog nooit perfect spuitwerk gezien. En zilvergrijs maakt het extreem moeilijk, dat blijf je vrijwel altijd zien. Vandaar het dilemma dus.

Dit soort dingen krijg je al snel al is dit wel extreem:
img_0328-jpg.45213

Ik heb inmiddels via een gewaardeerd forumlid een adresje gekregen van een goede spotrepair. Dat zou mijn voorkeur hebben.

Wij hebben het er gisteravond niet meer over gehad, maar ik zou het altijd via de verzekering regelen.
Het schadeformulier door beide partijen invullen en ondertekenen. Daarna de achterkant van het formulier invullen met daarbij de toedracht..
Contact opnemen met je verzekeraar (telefonisch of online) en de afhandeling via de verzekering laten lopen. Ik neem tenminste aan dat de UP WA+Casco (= All Risk) verzekerd is.
Onderling regelen kan natuurlijk wel, maar de kans is groot dat de tegenpartij eisen gaat stellen aan de reparatie van de auto (lees; zo goedkoop mogelijk) en conflicten liggen op de loer. Je hebt er niets aan als de tegenpartij toch ineens de aansprakelijkheid gaat betwisten en je dan zelf maar mag zorgen (al dan niet met behulp van rechtsbijstand) je gelijk (en de centen) te halen.
Jammer dat je al aan het poetsen bent geweest. Ik hoop dat je nog een paar foto's hebt gemaakt van de schade voor het poetsen en polijsten, zodat je die foto's naar je verzekeraar kan sturen.

IMG-20190112-WA0002.jpg

Foto's zijn zeker gemaakt net na de aanrijding, zie bovenstaande foto.
Morgen contact met de tegenpartij om het te regelen. Maakt mij verder niet uit of het via de verzekering loopt als de schade maar hersteld wordt zoals ik het wil.
Geen spuitwerk als het niet perse nodig is dus.

Ben je niet wat te sceptisch? Mijn W124 is ook zilver, en ook deels overgespoten. Nul kleurverschil.

Als veroorzaker zou ik genegen zijn om wat te regelen, zou zonde zijn als zo'n kleine schade je schadevrije jaren kost.

Kristian zei:
Ja tegenpartij vergoedt de schade. Alleen heb ik nog nooit perfect spuitwerk gezien. En zilvergrijs maakt het extreem moeilijk, dat blijf je vrijwel altijd zien. Vandaar het dilemma dus.

Dit soort dingen krijg je al snel al is dit wel extreem:
img_0328-jpg.45213

Dit krijg je alleen maar als het deel recht afgespoten word.
Zilvergrijs is idd lastig, belangrijk is dat de flop goed is . Nevel je het ernaast liggende deel netjes uit dan zie je er niks meer van.

Die schade van jou is prima te herstellen, ruimte genoeg op de deur om op uit te nevelen.

Bedankt voor de reactie! Waardevolle informatie! Fijn dat het ook met spuitwerk onzichtbaar te repareren is.
Ik neem dat dan het gehele voorspatbord gespoten dient te worden. Zit je dan niet ook met aansluiting op raamstijl, voorbumper en motorkap? Moet dat dan ook uitgeneveld worden?

Ik zou zelf als veroorzaker dit soort kleine schades liefst ook uit eigen zak betalen. Dat lijkt me altijd goedkoper dan via verzekering doordat je in schadevrije jaren omlaag gaat en je meer premie moet betalen.
Ga je naar een reguliere schadehersteller dan roepen ze al meteen 1000 euro is mijn ervaring. Spotrepair is dan een stuk voordeliger terwijl het misschien wel beter/mooier is.
Persoonlijk hou ik niet van een auto waar aan gespoten is. Is natuurlijk ook deels een gevoelskwestie.

Uitspuiten zou kunnen maar dat zou ik niet accepteren bij een verhaal schade. Voorscherm en deur gaan helemaal in de blanke lak, rand langs motorkap, raamstijl,bumper en de rand van de deur naast het achterscherm daar komt geen kleur op alleen blanke lak dus dat blijft zoals nu.

Kristian zei:
Spotrepair is dan een stuk voordeliger terwijl het misschien wel beter/mooier is.

Zou ik nooit voor kiezen. Goedkoper is het enige voordeel, beter is het zeker niet.
Als je een poetser bent loop je altijd het risico dat je het op den duur kapot poetst.

Schade zonder de verzekering oplossen werkt alleen maar als je de schadeveroorzakende partij echt kent, of het is toevallig een eerlijk persoon (maar als diegene al bewust wegrijdt na schade maken....). Toen tegen mijn vorige auto achteruit iemand aanreed was het ook al snel duidelijk dat het zonder verzekering kon, enkel schaafplekken en diepe krassen. Wel heb ik erop aangedrongen om toch een schadeformulier in te vullen met tegenzin vd tegenpartij, gelukkig maar achteraf. Toen ik niet akkoord ging met het goedkope plan van de tegenpartij (auto ergens aan de andere kant van het land bij een “vriend” van de tegenpartij in de avonduren laten polijsten en evt de krassen opvullen) was het over met die vriendelijke houding en was het stil. Verzekeringsclaim gemaakt, en die hebben het verder met de tegenpartij uitgezocht.

Ben ook wel eens achteruit tegen iemand aangereden.
Zonder verzekering afgehandeld en het de factuur van de Toyotadealer á 600 euro direct overgemaakt.

Zou ik nooit voor kiezen. Goedkoper is het enige voordeel, beter is het zeker niet.
Als je een poetser bent loop je altijd het risico dat je het op den duur kapot poetst.[/quote]

Wat zou je daar dan precies aan kapot moeten poetsen?? Heb je daar concrete voorbeelden van?
Want mijn ervaring is dat je een spotje prima kunt polijsten ook machinaal.
Deze schade is prima te spuiten zonder kleur verschil met een spotje, meermaals laten doen in het verleden.

Als ik even kijk naar het resultaat na het poetsen, wellicht kan je buiten de verzekering om een bedrag afspreken van het tweedehands scherm, plus nog iets voor het vergoeden van het deukje in de deur.

Hannard zei:
MC spuiter zei:
Als je een poetser bent loop je altijd het risico dat je het op den duur kapot poetst.

Wat zou je daar dan precies aan kapot moeten poetsen?? Heb je daar concrete voorbeelden van?
Deze schade is prima te spuiten zonder kleur verschil met een spotje, meermaals laten doen in het verleden.

Opzich zou ik het eerder van de spuiter aannemen dat het zo is maar goed.....

In ieder geval! Spotrepair word er gebruik gemaakt van een heel erg snel drogende lak, dat is op den lange duur echt niet beter en je gaat het na een aantal jaar zien. Ik denk niet dat Kristian de auto dan nog heeft dus voor hem is het geen probleem maar gewoon normaal spuiten is vele vele vele malen beter. Tevens heb je de kans dat dit beter is gedaan dan de lak op de auto zelf....maar goed dat is even afhankelijk van het bedrijf waar de auto naartoe gaat.

Naast een geheel paneel overspuiten of plaatselijk bijspuiten is de andere optie om de deuk er uit te lepelen en de krassen zo goed mogelijk te polijsten. Zilvergrijs is als het om krassen gaat wel een fijne kleur. Die zie je namelijk bijna niet en zolang de lak krassen niet door de grondlaag heen zijn ook geen risico op roest.
Ondanks dat de tegenpartij de schade wel vergoedt zit ik niet te wachten op spuitwerk als het niet perse nodig is en hou ik liever de originele lak.
Als er aan gespoten is, is het voor mij al snel een schadebak.
En, stel dat ik de schade zelf had veroorzaakt had ik ook absoluut voor uitdeuken zonder spuiten gekozen en de krassen zo goed mogelijk weggepolijst.

Snap de voorkeur voor goedkoop bijbeunen vergeleken met fatsoenlijk schadeherstel niet echt.
Deze deuk kan je er niet uitlepelen, uitdeuken zonder spuiten kan gewoonweg niet bij deze schade.
Zou je de schade nu zelf veroorzaakt hebben dan zou ik nog een beetje kunnen begrijpen dat het zo goedkoop mogelijk moet maar nu zo moeilijk lopen doen op een relatief nieuwe auto snap ik echt helemaal niks van. Hele vreemde instelling/gedachte richting schade-reparatie in ieder geval. ;)

Nico reguliere schade bedrijven zullen dat altijd snel roepen, zelfde als wij van wc eend, het is een bedreiging voor hun inkomsten en werk.
Een goede spotrepair is duurzaam en net zo goed als regulier spuitwerk.
Daarbij vraag ik me af hoe je er bij komt dat regulier spuitwerk vele malen beter zou zijn, aannames ?? of ervaring??

Restyler gaf op basis van foto's aan dat uitdeuken zonder spuiten wel mogelijk is.
Als ik wat foto's bekijk van voorbeeldschades (andere restyler) dan lijkt dit ook een vergelijkbare schade.
Wat zou de reden zijn dat dit niet mogelijk is?

fotos.png

Maar goed, misschien sta ik daar alleen in dat ik liefst zo weinig mogelijk gespoten en geplamuurd wil hebben aan mijn auto.

Hannard zei:
Nico reguliere schade bedrijven zullen dat altijd snel roepen, zelfde als wij van wc eend, het is een bedreiging voor hun inkomsten en werk.
Een goede spotrepair is duurzaam en net zo goed als regulier spuitwerk.
Daarbij vraag ik me af hoe je er bij komt dat regulier spuitwerk vele malen beter zou zijn, aannames ?? of ervaring??

Ervaring, ik zie het vaker dat een klant bij ons graag een kras weg wil hebben, dit gaat ook veelal via een spotrepair met vervolgens een mooi rondje polijsten nadat het goed is uitgehard. En juist daarin zit het verschil. De lak droogt zoveel sneller op....als je de auto regulier zou spuiten ga je echt niet zo kort daarna erover heen met de polijstmachine. Dat gaat gewoon niet..

Tuurlijk is alles relatief, maar je kunt niet zeggen dat de kwaliteit hetzelfde is, want dat is gewoon niet zo. Ik heb een aantal kennissen die op zeer hoog niveau restaureren, daar is lakwerk van een regulier schadebedrijf echt niet mee te vergelijken, dat is pas echte kunst.
Net zoals dat het een apart iets is dat veel bedrijven die poedercoating aanbieden niet doen aan het nat lakken van plastic delen bijvoorbeeld. Waarom? Nou omdat een poedercoat kleur nooit hetzelfde kan zijn als een natlak.
Toch is het mij door een van die kennissen gelukt, op het oog he, niet door een machine.....spuiten is een kunst en je kunt het leren maar je moet er ook oog en gevoel voor hebben.

Ik snap wel dat Kristian zijn twijfels heeft. Zeker als je in ogenschouw neemt dat bepaalde bedrijven tegenwoordig werken met een percentage kleurverschil dat is toegestaan...idioot vind ik het, maar goed...het staat onder druk, het moet goedkoop zijn, het moet in een paar uur....dan krijg je dat.
Kristian, tip...vraag even bij carkiller naar zijn adres en zorg dat de auto daar naartoe gaat, dan komt het wel goed. ;)

Nogmaals Nico kwaliteit van een goede spot is niets minder dan regulier spuitwerk, laat je niets wijsmaken, ik ben dik 25 jaar werkzaam in de schadebranche.
Zeer hoog niveau restaureren is sowieso een ander niveau dan regulier spuitwerk/schadeherstel, compleet andere wereld.
Ook een wereld waar geld geen rol speelt.

Hannard zei:

Deze schade is prima te spuiten zonder kleur verschil met een spotje, meermaals laten doen in het verleden.[/quote]

De lak poets je makkelijker kapot, dat ziet eruit alsof het afbrokkelt.
De afgelopen 30 jaar dat ik dit werk doe heb ik het te vaak meegemaakt .
Met een microvezel doekje en fijn polijst middel kan het wel mits het goed gebeurt is, en voor de meeste mensen voldoet dat ook prima.
Bij een spotrepair verdun je de lak steeds verder( uiteindelijk tot pure uitspuit verdunning) zodat je geen overgang meer ziet met de lak waarop je uitspuit.
Je spuit uit op een gepoetst deel dus de hechting is altijd minder dan op een geschuurde ondergrond en door een dunne laag ben je zo heen vooral als je machinaal je auto poetst. Het maakt ook nog wel uit of je roterende of excentrische machine gebruikt.
Het is in ieder geval kwalitatief nooit zo goed/sterk als een volledig gespoten deel.

Hannard zei:
Nogmaals Nico kwaliteit van een goede spot is niets minder dan regulier spuitwerk, laat je niets wijsmaken, ik ben dik 25 jaar werkzaam in de schadebranche.
Zeer hoog niveau restaureren is sowieso een ander niveau dan regulier spuitwerk/schadeherstel, compleet andere wereld.
Ook een wereld waar geld geen rol speelt.

Ik laat me ook niks wijsmaken. Zeker niet op internetfora. ;)

Hannard zei:
Nogmaals Nico kwaliteit van een goede spot is niets minder dan regulier spuitwerk, laat je niets wijsmaken .

Als dat zo zou zijn dan ben je wel klaar met 1 laag lak op een auto. Zou een hoop geld schelen.

MC Spuiter zei:
Hannard zei:
Nogmaals Nico kwaliteit van een goede spot is niets minder dan regulier spuitwerk, laat je niets wijsmaken .

Als dat zo zou zijn dan ben je wel klaar met 1 laag lak op een auto. Zou een hoop geld schelen.

Mwoh voor de kleur zelf heb je in theorie maar 1 laagje nodig....als het dekkend genoeg is uiteraard. :T

Ja kan. Maar je wil ook dat het lang mooi blijft toch.
Misschien eens de Technische informatie van een autolak lezen.;)

MC Spuiter zei:
Ja kan. Maar je wil ook dat het lang mooi blijft toch.
Misschien eens de Technische informatie van een autolak lezen.;)

Ik was "lichtelijk" sarcastisch. ;) Ben geen spuiter maar weet dan in tegenstelling tot sommigen nog net wel hoe een autolak werkt. (y)

Prima Nico natuullijk laat jij Je niets wijsmaken, jij weet precies hoe het werkt en bent de man met ruime ervaring , oh wacht ;)

Mc spuiter,

Overal heb je wel prutswerk , vooral in het reguliere schadeherstel waar alles niets mag kosten en plamuur je grootste vriend is, als je een spotje goed voorbereid en spuit heb
Je dat soort problemen niet.

Verder wil ik het hierbij laten, alles is wel gezegd, topic starter zal zijn afwegingen zelf moeten maken.

Ik rij al 12 jaar in zilvergrijze auto's van de zaak (bedrijfsbeleid) en daar is in de loop der jaren natuurlijk best wel eens het e.e.a. aan parkeerschades aan hersteld: nooit kleurverschil. Daar zou ik me dus geen zorgen om maken. Bovendien, zie je wel kleurverschil dan mogen ze het gewoon opnieuw spuiten.

Balen. Ook iedereen knalt hem er altijd maar in met parkeren, je ziet bijna niemand achteruit staan. Schade zal wel goed verholpen worden maar je zult er niet meer hetzelfde instappen dus als je de auto weer wegdoet snap ik dat volkomen.

Vervelend.... Ik zou het altijd via de verzekering regelen, dan heb je garantie op het schadeherstel en kan je reclameren als het niet naar wens hersteld is. Je hebt de schade zelf niet veroorzaakt en hebt dus recht op een smetteloze auto.

Schade door de expert laten vaststellen, schadebedrag laten uitkeren. Kan je zelf bepalen of je het laat herstellen en hoe.

Balen van de Up Kristian.

Ik zag deze auto en moest eigenlijk gelijk aan jou denken:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-3-skyactiv-g-120-automatik-sports-line-import-benzine-grijs-defb9063-fc25-4085-a4dd-6d49dc79c82f?cldtidx=1

Volgens mij kun je gewoon een taxatie van de kosten laten maken en deze aan jezelf laten uitkeren. Je bent niet verplicht de schade te laten maken. Dan kun je alternatieven zelf uitvogelen en uitvoeren. is enkel uitdeuken en polijsten ook nog een optie?

Ik ben er nog niet helemaal uit hoor. Zit er wel aan te denken om het uit te laten keren (als dat inderdaad kan) en dan kijken hoe we het gaan herstellen.
Overigens zag ik gisteren dat er in het rechterachterspatbord ook al een klein putje zit. Soms heb je zo'n auto waar van alles mee gebeurt. Dat is ook het lot van een 'boodschappenauto' natuurlijk. Kan de deukjes er dus in lekker in laten zitten maar dat is me wel wat te gortig. Heb een hekel aan beschadigde spullen,

De Up! staat er nog steeds gedeukt bij. Bedoeling is om schadebedrag uit te laten keren.
De Mazda staat er al een tijdje werkeloos bij aan de acculader. Ik red me 's winters ook wel met mijn e-bike en mijn vrouw pakt de Up! voor haar werk en de boodschappen.
Alleen voor de ritjes met het gezin wordt de Mazda ingezet.

Misschien dit jaar maar eens kijken of dit zo gaat blijven. Optie zou ook kunnen zijn om beide auto's te verkopen en dan een jonge compactere auto te kopen. De 6 is een heerlijke auto maar wel een slagschip en dat zorgt ervoor dat we vaak de Up! pakken voor de ritjes in de buurt.
Voor de enkele keer dat een 2e auto wel handig is, zou een leuke hobbyauto uitkomst kunnen bieden.
Financieel geen noodzaak om de boel om te gooien maar eigenlijk ook wel zonde dat 1 auto voor 90% stil staat.
De Mazda kan op deze manier natuurlijk nog wel jaren mee en voor het geld dat beide auto's opleveren koop ik zeker nog geen hele bijzondere auto. Wil je echt een jonge leuke en beetje sportieve auto dan zit je weer zo aan 30k.
Maar eens rustig over nadenken wat wijsheid is. Luxeprobleem....

Weer niets nieuws dus. Gewoon weer je eeuwige getwijfel. Begrijpt mij niet verkeerd, ik vind je topic interessant maar enige wat je af en toe doet is jezelf om de zoveel tijd herhalen met iets waar je niet zeker van bent. Voor geld hoef je het niet te doen maar wat moet je idd in vredesnaam met twee auto's als je de MZ6 meestal stil laat staan. Zonde. Koop dan idd een leuke B of C-segment auto die ruim genoeg is voor je gezin. En geen Golf aub, niet na al die leuke auto's die je hebt gehad ;)

Kristian zei:
De Up! staat er nog steeds gedeukt bij. Bedoeling is om schadebedrag uit te laten keren.
De Mazda staat er al een tijdje werkeloos bij aan de acculader. Ik red me 's winters ook wel met mijn e-bike en mijn vrouw pakt de Up! voor haar werk en de boodschappen.
Alleen voor de ritjes met het gezin wordt de Mazda ingezet.

Misschien dit jaar maar eens kijken of dit zo gaat blijven. Optie zou ook kunnen zijn om beide auto's te verkopen en dan een jonge compactere auto te kopen. De 6 is een heerlijke auto maar wel een slagschip en dat zorgt ervoor dat we vaak de Up! pakken voor de ritjes in de buurt.
Voor de enkele keer dat een 2e auto wel handig is, zou een leuke hobbyauto uitkomst kunnen bieden.
Financieel geen noodzaak om de boel om te gooien maar eigenlijk ook wel zonde dat 1 auto voor 90% stil staat.
De Mazda kan op deze manier natuurlijk nog wel jaren mee en voor het geld dat beide auto's opleveren koop ik zeker nog geen hele bijzondere auto. Wil je echt een jonge leuke en beetje sportieve auto dan zit je weer zo aan 30k.
Maar eens rustig over nadenken wat wijsheid is. Luxeprobleem....

Ik ken het gevoel, hier staat ook 99% van de tijd een auto stil. Dan denk je... wat is wijsheid? Wij laten het voorlopig maar zo :)

Ik ben er ook zeker nog niet uit (zal niemand die me kent verbazen).
Overigens staat de Golf zeker nog wel op mijn lijstje als mogelijke opvolger van de 6.
Deze myreview maakt me eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar een GTI. Een Golf maar dan wel iets specialer en met (meer) rijplezier. Mooie van deze hothatch is dat deze toch comfortabel is, zelfs comfortabeler en stiller dan mijn Mazda geeft deze eigenaar aan.

Myreview van iemand die zijn 6 Sportbreak heeft ingeruild op een VII GTI

Lekker trouwens, de gordel links achterin de Mazda zit helemaal muurvast. Mijn dochter klaagde dat de gordel niet wilde.
Ding zit geblokkeerd en flink trekken helpt niet. Dus hele zijpaneel er maar uit halen om het gordelmechanisme uit te bouwen. Met een beetje pech kan er een nieuwe in.

Als je 'm los hebt kan je 'm een beetje proberen te kantelen, wellicht komt ie dan los. Komt heel nauw bij gordels. Ik loop er bij de Kever ook altijd mee te klooien.

Gordel eruit gehaald maar boel zit echt muurvast. Al een uur mee aan het klooien geweest maar zonder succes.

Terug
Bovenaan