Kristian: er is altijd wel wat

Kristian zei:
Na de kerst wil ik eerst eens proefrijden in een Golf 1.5 TSI 150 pk. Naast de BMW is dat ook een goede kanshebber. Zou dan eentje na de facelift moeten zijn met R-Line, Led-koplampen en Active Info Display en DSG. In Duitsland veel aanbod voor aantrekkelijke prijzen. Liefst in helder blauw, geel of wit-metallic.
Een geschikte BMW F30 of F31 320i met sportstoelen en fatsoenlijke uitrusting is best lastig te vinden ben ik al achter.

BeispielGolf

Betaal je in NL zeker nog 30k voor dus best interessant om te importeren. Heb ik inmiddels goede ervaringen mee. De Mazda raak ik particulier wel kwijt, ben ik niet bang voor.

De Up! heeft vandaag een beurtje gehad en kan er ook weer een jaar tegenaan. Geen opvallendheden maar dat had ik ook niet verwacht van een auto met 12k op de klok.

Zo’n Golf vind ik ook wel erg mooi hoor. Maar hij moet die opties wel hebben om hem enigszins leuk te maken. Qua rijden zal het nooit speciaal worden, daarvoor is hij veel te neutraal.

Btw, je voorbeeld heeft geen DSG.

Overigens zou ik zoeken naar zo’n versie met leer. Dat maakt het gevoel zoveel beter.
 
Kurkumagelb is mijn favoriet maar vind mijn vrouw te extreem.
Mondeo vind ik persoonlijk geen mooie auto. Interieur oogt vrij goedkoop en die achterlichten met die afzonderlijke ledjes ogen ook erg 2001. Bovendien wil ik graag een iets compactere auto. De Mazda is een behoorlijk slagschip en dat is met een Mondeo ook het geval.

DSG zou ik wel graag willen maar wil me daar eerst goed in verdiepen. TSI en DSG was altijd wel een risico...
Ben ook wel benieuwd naar de rijbeleving van een Golf in vergelijking tot de 6 en een 3-serie.
Qua comfort is zo'n Golf vast wel een stukje beter als de Mazda. Stiller en minder stug geveerd wat ik nu ik mooi richting de 40 ga ook wel kan waarderen.
En eindelijk eens een auto met een goede zitpositie waar ik ook steun heb aan de bovenbenen. Dat mis ik echt in de Mazda.
 
Caravan weegt beladen max. 1200 kilo. De 1.0 TSI is te licht, maar de 1.5 TSI met 150pk heeft een veel hoger koppel als de Mazda dat bij veel lagere toeren vrij komt. Dat zou dus uitstekend moeten gaan. Mooi is ook de trekhaak af fabriek die met een knopje in de kofferbak naar buiten komt.

In Duitsland ook een paar aantrekkelijke actiemodellen, de Join en Sound. Mooi uitgeruste auto's voor een zeer scherpe prijs met helaas 1 groot nadeel, ze zijn gebaseerd op de Comfortline en altijd voorzien van standaarstoelen. Die zitten op zich ook niet verkeerd maar zijn vrij vlak en ogen eenvoudig.
 
Zou wel mooi staan naast de UP, zo'n Golf! Zoals je weet ga ik er binnenkort ook in eentje rond rijden. Alhoewel jij in een andere league aan het kijken bent, weet ik 100% zeker dat de auto mij prima gaat bevallen. Mede dankzij het door jou aangehaalde comfort! De Golf mag dan een auto zijn waar de halve wereldbevolking in rond rijdt, maar op lange termijn ga je zo'n comfortabele auto met goede zitpositie toch echt wel waarderen.
 
Ja die zitpositie is in een Japanner voor mij nooit ideaal. Eigenlijk wel jammer en het heeft me er nooit van weerhouden om eentje te kopen, maar de volgende auto moet wel echt goed zitten heb ik besloten. Zeker omdat de Up bewijst dat het ook bij een koekblik wel kan.
Een veel mooiere auto als de Civic en de 6 ga ik toch niet vinden dus nu een wat andere insteek gericht op comfort. En persoonlijk vind ik de Golf best een fraaie verschijning.
Meer comfort, minder MRB en verbruik, fijne stoelen en genoeg ruimte voor ons gezin.
 
Als je een goede stoel zo belangrijk vindt dan moet je bij Lexus of Volvo kijken.

https://www.louwman.nl/aanbod/lexus/ct/200h_business_line/2017/px050h/

https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-is-200-t-f-sport-led-leder-navi-sitzklima-memory-benzine-rood-1441e261-cbce-4187-b945-93aca4fcab22?cldtidx=10

https://tvk.nl/volvo-occasions/volvo/v40/t4-business-sport-pano-parkassist-pilo_occasion_sp-373-j/benzine/414394/

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/1c6d8035-5c88-40d4-83ee-5c6980ba4518/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
 
Wat meer koppel onderin is met de caravan heerlijk Kristian. Nadeel van de Mazda's met Sky-Active techniek. Bijzonder mooie techniek, innovatief en zuinig, maar het koppel blijft achter. Afgelopen zomer met 1500 kg de bulten over, en wat een gemak met 280 Nm vanaf zo'n 2000 tot 5500 tpm. Ik ben niet boven de 4000 tpm geweest volgens mij.

Overigens wel eens met de rest, zo'n Golf is zó saai dat je er na een jaar wel klaar mee bent. Zo'n Rline ziet er dan wel leuk uit, maar de rest van de auto is zo, tja, perfect? Denk niet dat dit het goede woord is, maar de looks van de Mazda blijven nooit vervelend denk ik.
 
Nee is ook zo, de Mazda blijf ik een ontzettend mooie auto die vinden die verder ook heerlijk rijdt. En toen ik hem kocht wist ik dat de ruimte voorin niet zo ruim is als de buitenmaten doen vermoeden en dat de stoelzitting aan de korte kant is. Ook helemaal geen spijt van, het is met stip de fijnste auto die we hebben gereden.
En meer koppel onderin is met de caravan vast heerlijk maar geeft bij mij ook niet de doorslag want ik koop geen auto voor die drie weken per jaar dat er een caravan achter gaat.

De Golf heeft wel een perfect totaalpakket. Compact maar toch ruim, zeer comfortabel, mooi afgewerkt, lage MRB etc. Alleen tja, in 2019 komt er ook een nieuw model...
In 2019 de boel maar eens op een rijtje zetten.

Lexus en Volvo zijn ook erg mooie auto's met vast heel goede stoelen. Helaas mag zo'n Hybrid geen caravan trekken. Volvo V60 is nog wel een leuke auto om in gedachten te houden. Ook een oud model maar dat vind ik bij Volvo nooit erg. Liefst zou ik zelfs een dikke V70 van vorig model kopen alleen die is me veel te zwaar.
 
Zo'n V60 veroudert heel langzaam inderdaad. Doet Volvo goed wat dat betreft (y). En inderdaad, onzin om van auto te wisselen voor de caravan haha. Denk wel met de kost van de nieuwe Golf dat je de 'oude' relatief goedkoop kan kopen.

Was vanmorgen bij BCA veilingen voor een kijkje achter de schermen, en zij hebben nu ook een kopersservice. Ze vertelde me dat auto's importeren uit Denemarken erg aantrekkelijk is, nog beter dan Duitsland. Al heb je in DL meer aanbod. Wellicht ook nog het kijken waard.
 
Kristian zei:
De Golf heeft wel een perfect totaalpakket. Compact maar toch ruim, zeer comfortabel, mooi afgewerkt, lage MRB etc

Tja en je kan hem leuk aangekleed hebben maar het blijft een Golf met dubieus imago. Plus je rijdt er nauwelijks in dus lekker in die Mazda6 doorrijden tot je een echt waardige opvolger hebt gevonden. Zoals een 3-serie of een CX-5
 
Haha, nou ik moet wel zeggen, hoe mooi ik de R-Line ook vind, een gewone Highline past misschien wel beter bij me en is wat minder snel in beeld bij het dievengilde.

Mazda moet eerst binnenkort voor nieuwe schijven en blokken hebben. Kost bij de dealer 533 euro dus dat kan wel goedkoper. Originele onderdelen zijn ook peperduur dus zoek een fatsoenlijk alternatief. Ate heeft mijn voorkeur maar die heeft alleen schijven. Brembo en Zimmermann leveren wel beide. En anders Ate schijven met Mazda blokken....
 
Kristian zei:
Haha, nou ik moet wel zeggen, hoe mooi ik de R-Line ook vind, een gewone Highline past misschien wel beter bij me en is wat minder snel in beeld bij het dievengilde.

Mazda moet eerst binnenkort voor nieuwe schijven en blokken hebben. Kost bij de dealer 533 euro dus dat kan wel goedkoper. Originele onderdelen zijn ook peperduur dus zoek een fatsoenlijk alternatief. Ate heeft mijn voorkeur maar die heeft alleen schijven. Brembo en Zimmermann leveren wel beide. En anders Ate schijven met Mazda blokken....

R-Line is gewoon nodig imo :LOL:

533 is wel serieus geld. Schijven en blokken rondom?
 
Alleen voorzijde dus dat is wel redelijk prijzig..... Er gaat weinig stuk aan een Mazda maar als je naar de garage moet kost het ook wel serieus geld.
R-Line in Lapiz Blau of Kurkuma Gelb vind ik het mooist.
 
Een R-line vind ik juist niks. Je merkt dat dat niet het originele ontwerp is. Een Highline op de 17 inch Dijon wielen is toch het mooist! (y)
 
Honda, Mazda, Toyota. Als je wat specialere onderdelen nodig hebt (gasklep, roetfilter, etc) ben je al snel meer dan 1000,- kwijt wat bij Europese merken misschien de helft kost. Tja, best kostbaar inderdaad.

Remmen voor en blokken is relatief simpel zelf te doen trouwens, maar of je daar zin in hebt... anders een goede universeel?
 
530, goedemorgen. Heb je al geïnformeerd wat ATE bij een goede garage in de buurt moet kosten? Voor remmen is dealer bezoek niet noodzakelijk.
 
@PascalD: gefeliciteerd! Daar kan ik niet tegenop. Vanochtend wel een nieuwe fiets gekocht voor de vrouw/vriendin, telt dat ook?

Remmen heb ik zelf al eens vervangen bij de Swift, stelde weinig voor. Het is me nu alleen te koud om op de oprit te gaan sleutelen.
Heb een goede kennis die het onderhoud tegenwoordig doet en dat scheelt behoorlijk in de kosten. Die gaat de remmen ook doen binnenkort.
Auto is nu 6 jaar oud en vind het niet nodig om nog naar de dealer te gaan. Tot voor kort wel altijd onderhoud bij dealer laten doen maar dat was zeker niet beter.

@Barri: R-Line vind ik wel mooi maar je ziet ze in Duitsland ook vaak met 17 inch wielen. Dat ziet er dan niet uit en met 18 inch is de auto een stuk stugger.
Uiteindelijk zou ik denk ik ook voor een gewone Highline gaan dan. Iets ander imago en een stukje comfortabeler.
 
Barri zei:
Een R-line vind ik juist niks. Je merkt dat dat niet het originele ontwerp is. Een Highline op de 17 inch Dijon wielen is toch het mooist! (y)

Goede herinneringen aan m’n Golf 7 Highline, besteld op de dag dat de prijslijst beschikbaar kwam en zeker geen spijt van gehad.

qoiHdqb.jpg
 
Als je meer dan 40.000km per jaar rijdt is een golf een top metgezel, maar voor de afstanden die Kristian maakt zou ik toch wat leukers kiezen, een golf gti of R is pas echt leuk als golf, dan maakt hij het 'R-line' pakket ook daadwerkelijk waar :p
 
140pk en bovenal 230nm op nog geen 1000 kilo met aangepast onderstel is leuk rijden hoor, maar ja wat leuk is is smaak. Met een sebring staat leuk rijden niet op 1, comfortabel cruisen wel vermoed ik ;)
 
Vind je opmerking dat een Golf > 40k km een top metgezel is wel leuk. Ojee, wat als ik maar 20k rij?

De Chrysler van Mevrouw Zoveel is behoorlijk stug, mede door het Amerikaanse "sport" onderstel wat in de Europese uitvoeringen standaard is. Maar 186 pk en 260Nm op 1.600 kg maakt het niet bepaald een racer... De Cabrio is veel sneller, rauwer, met geweld en nog veel stugger. De Laguna is momenteel de meest comfortabele en stilste (> 130 km/h), daar heb ik nu in 10 weken 15k mee gereden, maar zuipt wel... (En dat merk je als je iedere 3 dagen staat te tanken)
 
@Wybe: zo is ie het mooist (behalve de kleur dan :D).

Overigens is ie ook voor minder kilometers best leuk hoor. Beetje raar dat ie onder de 40dkm per jaar niet leuk zou zijn.

Toch weer even kurkumayellow spammen. :D
$_20.jpg

Prachtig zo!
Overigens vind ik het design voor de facelift iets mooier dan de facelift.
Dit klopt qua design toch wat meer:
$_20.jpg
 
Barri zei:
Overigens is ie ook voor minder kilometers best leuk hoor. Beetje raar dat ie onder de 40dkm per jaar niet leuk zou zijn.

Boven de 40k km per jaar is een Golf nog steeds niet leuk, maar dan gaan zaken als comfort boven "leuk". Zo moet je hem denk ik lezen. Golfjes zijn ontzettend fijne auto's om mee te rijden en ze doen (praktisch) niks fout, maar echt leuk zijn ze niet. Een nieuwe Focus stuurt bijvoorbeeld vele malen leuker, maar vind ik persoonlijk niet mooi, is net een beetje minder comfortabel en heeft geen fijne stoelen (vind ik).
 
Caspian zei:
Barri zei:
Overigens is ie ook voor minder kilometers best leuk hoor. Beetje raar dat ie onder de 40dkm per jaar niet leuk zou zijn.

Boven de 40k km per jaar is een Golf nog steeds niet leuk, maar dan gaan zaken als comfort boven "leuk". Zo moet je hem denk ik lezen. Golfjes zijn ontzettend fijne auto's om mee te rijden en ze doen (praktisch) niks fout, maar echt leuk zijn ze niet. Een nieuwe Focus stuurt bijvoorbeeld vele malen leuker, maar vind ik persoonlijk niet mooi, is net een beetje minder comfortabel en heeft geen fijne stoelen (vind ik).

Inderdaad zo bedoel ik hem precies, hier staat ook een A3 wat technisch hetzelfde is als een golf, weliswaar een zware e-tron. Heerlijke ontspannende auto in ieder opzicht, maar echt leuk wordt het nooit. Je stapt zo in en rijdt er even mee op en neer naar Parijs, maar leuk is het niet, wel comfortabel. En gezien Kristian niet veel rijdt is er ruimte voor wat leuks en is comfort iets minder pre zou ik zo zeggen ;)
 
Mooi die gele, en je hebt gelijk Barri, voor de facelift een mooiere voorbumper. Die chromen strip na de facelift had van mij niet gehoeven.

We rijden niet heel veel met de gezinsauto maar het zijn wel vaak wat langere ritten. En dat zijn net de momenten waarop de tekortkomingen van de Mazda me storen.
De te korte stoelzitting en stoel die niet ver genoeg naar achteren kan en hij had ook wat stiller mogen zijn (afrolgeluiden en windgeruis).
Zeker niet onoverkomelijk en als ik om me heen kijk mag ik mijn handjes dichtknijpen met zo'n mooie, luxe en redelijk recente auto.

Een GTI is heel leuk en qua aanschaf ook best goed te doen. Wil ik zeker een keer mee rijden maar eigenlijk denk ik dat een 1.5 TSI prima geschikt is als gezinsauto die zelden wordt gebruikt voor een funritje.
Goedkoper alternatief zou een 1.4 TSI van voor de facelift. Die motor had in de beginjaren de nodige problemen en zou nu redelijk goed moeten zijn. Maar ik verwacht eigenlijk dat de doorontwikkelde 1.5 beter is. Waarom geen idee want die motor is te nieuw om daar al een antwoord op te kunnen geven.
 
Kristian zei:
Mooi die gele, en je hebt gelijk Barri, voor de facelift een mooiere voorbumper. Die chromen strip na de facelift had van mij niet gehoeven.

We rijden niet heel veel met de gezinsauto maar het zijn wel vaak wat langere ritten. En dat zijn net de momenten waarop de tekortkomingen van de Mazda me storen.
De te korte stoelzitting en stoel die niet ver genoeg naar achteren kan en hij had ook wat stiller mogen zijn (afrolgeluiden en windgeruis).
Zeker niet onoverkomelijk en als ik om me heen kijk mag ik mijn handjes dichtknijpen met zo'n mooie, luxe en redelijk recente auto.

Een GTI is heel leuk en qua aanschaf ook best goed te doen. Wil ik zeker een keer mee rijden maar eigenlijk denk ik dat een 1.5 TSI prima geschikt is als gezinsauto die zelden wordt gebruikt voor een funritje.
Goedkoper alternatief zou een 1.4 TSI van voor de facelift. Die motor had in de beginjaren de nodige problemen en zou nu redelijk goed moeten zijn. Maar ik verwacht eigenlijk dat de doorontwikkelde 1.5 beter is. Waarom geen idee want die motor is te nieuw om daar al een antwoord op te kunnen geven.

Ik denk dat als je een GTI (of andere leuke auto) hebt dat je automatisch vaker een funritje gaat doen. Nu ik de 330i heb ga ik toch regelmatig savonds een uurtje sturen. Ik werk vaak savonds nog wat en geen betere ontspanning dan erna even met de auto ‘sporten’.

Verheug me ook nu al op de voorjaar / zomeravonden..

Maargoed, eenieder moet voor zichzelf bepalen of dat het waard is.
 
Eens met Springbok. Heerlijk om s avonds even een ommetje te maken. Doe ik vaak na het sporten. Even genieten over de Posbank, een mooie dijk, etc. Zeker met kleine kinderen heerlijk om s avonds even zo’n moment te pakken en genieten met een lekker sturende vierwieler. (y)

Moet op de lange gezinsritten dan natuurlijk wel enigszins comfortabel blijven maar daar voldoet zo’n GTI wel aan denk ik.
 
Verschil is wel dat jij een tankpasje hebt en je dan denk ik net iets sneller voor de lol gaat rijden.
Als ontspanning na het werk is het ritje op de fiets naar huis van 12 km wel ideaal. Daar kan voor mij geen auto tegenop (zeker niet met het drukke verkeer in de avondspits).

Vorig jaar in de Harz ook twee Golfjes 7 GTI die daar lekker aan het sporten waren op de bergweggetjes. Dat leek me ook wel heel erg leuk en red je met een huis tuin en keuken auto natuurlijk niet.
 
Nieuwe Civics met trekhaak.

https://www.honda-wesselink.nl/showroom/occasions/detail/8073619
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4044d57c-cebd-4532-aa5f-24d2ea07342b/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Je zult alleen bij de 1.5 sport hb een andere uitlaat moeten nemen of voor de Premium gaan. Die heeft de normale bumper en uitlaat links rechts.
 
Als je nou een proefrit in een gti en een 1.4/1.5 tsi maakt ben je er zo uit, ook een gti is een zuinige auto wanneer je met de familie rijdt. Saaie woonwerk ritten zijn niet echt fun ritten maar daar heb je dus de fiets voor. Dus die saaie km's maak je al niet ;) . Maar goed de keuze is aan jou natuurlijk :T
 
Leuke video. AM&S vindt het een geweldige auto die overal goed in is. Een auto die veel fans heeft maar ook een grote groep mensen die er wel klaar mee is.
Vind het een erg smaakvolle uitvoering zo die helaas ook erg prijzig is met de getoonde opties. Dat is ook typisch Golf.

@Hondarno: De 1.0 heeft als caravantrekker niet de voorkeur en de 1.5 is lastig met trekhaak. Als Type-R vind ik de Civic geweldig maar verder niet heel overtuigend. De nieuwe Mazda 3 vind ik interessanter. Kwalitatief is zo'n Civic natuurlijk heel goed en je onderscheidt je er ook mee. De 1.5 met 182pk schijnt een fijne en zuinige motor te zijn.
 
Kristian zei:
Een dealer in Duitsland verkocht ze op ebay. Complete set met alle bevestingsmaterialen.
Als je contact opneemt met Autohaus Kopper in Dorsten (Herr Osmann) dan kunnen ze je vast wel helpen.
Heb er 130 euro incl. verzendkosten voor betaald. Goedkoper als in NL plus dan moet je alles los bestellen.

Montage stelt niets voor, Ze leveren er zelfs een zeer uitgebreide montagehandleiding bij. Half uurtje per kant ben je ongeveer bezig.

Aah bedankt voor je reactie!
Prijs valt me op zich mee.(y)
 
Kristian zei:
Verschil is wel dat jij een tankpasje hebt en je dan denk ik net iets sneller voor de lol gaat rijden. .

Ja dat is waar. Hoewel ik het met de privé RS'en ook wel deed, denk ik nu niet 'zal ik wel of niet'. Nu ga ik gewoon. Dus eens, dat speelt een rol.
 
Vanmiddag even bij Ford en Volkswagen gekeken.
Nieuwe Focus ziet er in het echt best netjes uit. Stond een mooie zwarte ST-Line Wagon binnen. Was gewoon een 1.0 maar kostte rijklaar toch al 36.000. Interieur viel me best tegen. Stoelen niet echt groot en zitting vrij kort, niet beter als in mijn Mazda. Materialen in het interieur vond ik ook niet geweldig. Onderzijde dashboard rondom bediening climat control en ook de middentunnel harde en goedkoop ogende kunststoffen. Mijn 6 jaar oude Mazda vind ik mooier.

Bij Volkswagen stond een Kurkumagele Golf R-line 1.5 TSI in de showroom. Die kostte ook 36.000. Prachtige auto en van binnen heel mooi afgewerkt. Hij zat goed maar niet zo goed als de Golf waar ik vorig jaar in heb gezeten. Daar kon het zitvlak gekanteld worden en was dit ook uitschuifbaar. Het blijkt dat dit de optionele Ergoactive stoelen zijn.
Die zou ik het liefst hebben en zorgen pas echt voor geweldig zitcomfort.

Mocht er wat anders komen in 2019 dan wordt het zeker importeren. Nieuw kopen ga ik zeker niet doen. Wat een belachelijke hoop geld moet er dan worden toegelegd op een auto die weliswaar nieuwer maar zeker niet heel veel mooier/beter is als de Mazda. Dat geldt wat mij betreft ook al voor een jong gebruikte in NL.
 
bmparts heeft anders nog wel een leuk golf interieur met ergoactive stoelen op voorraad.
https://www.bm-parts.nl/onderdelen/model-golf-7/categorie-int_5-deurs
 
Dat is natuurlijk ook nog wel een idee. Een Golf Join of Sound actiemodel aanschaffen en dan het meubilair vervangen.
 
Terug
Bovenaan