s velthuis
Startmotor
en waarom het motorkoppel bepaalt hoeveel meter hek je meeneemt is me een raadsel... 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
s velthuis zei:Waarom zou het koppel belangrijker zijn dan het vermogen? In jouw voorbeeld met een naar boven rijdende caravan heb je het over een systeem waar twee soorten energie ter zake doen: de toename in zwaarteenergie en de door weerstand verrichte arbeid. Eens of niet eens?
s velthuis zei:Oftewel, met een groter vermogen krijg je de caravan sneller boven.
s velthuis zei:Geheel terecht merk je op dat de koppel aan het wiel (bandoppervlak) meer ter zake doet, maar juist dat koppel wordt nooit opgegeven. Alleen het volstrekt oninteressante koppel aan de krukas.
s velthuis zei:Jouw eigen grafiekje interpreteer je verkeerd. De koppelkromme zakt in, de vermogenspiek stijgt. Logisch, want de koppelkromme zakt in van 220 Nm naar 160 Nm. Da's een afname van ongeveer 25%, terwijl het toerental daar juist bijna een factor 2 toeneemt, van 3,5k tot 6,5k toeren.
s velthuis zei:Uit de vermenigvuldiging blijkt dus inderdaad een toename van het vermogen. Daarom kies je de versnelling zó dat je in de buurt van het maximale toerental komt als de auto een keer echt hard moet werken. Je grafiek zegt niets over het koppel aan de wielen, daar maken de versnellingsbak en gekozen wieldiameter toch gehakt van.
s velthuis zei:en waarom het motorkoppel bepaalt hoeveel meter hek je meeneemt is me een raadsel...![]()
Hansyii zei:Theoretisch mee eens. Hetzelfde geldt voor topsnelheid, hoe groter het vermogen (arbeid per tijdseenheid), hoe hoger de topsnelheid.s velthuis zei:Oftewel, met een groter vermogen krijg je de caravan sneller boven.
Meer vermogen betekent, dat je sneller een aantal kilo’s boven krijgt, het betekent niet automatisch meer kilo’s.
rke zei:Toch nog een opmerking:
Je bent in staat om het koppel aan de krukas om te rekenen naar koppel aan de wielen. Dus, de som van de krachten die de motor via de aangedreven wieloppervlakken op het wegdek uitoefenen moet ook kunnen lukken. Als jij de theorie achter koppel hebt geleerd, weet je ook hoe krachten opgeteld moeten worden (vectoren en dergelijke), dus jij kan de resultante berekenen van een auto die de helling oprijdt.
- Je kan de kuchtweerstand evenredig stellen met de snelheid in het kwadraat, dat is een algemeen geaccepteerde benadering van de werkelijkheid. Als je twijfelt aan deze benadering laat je de luchtweerstand als onbekende factor staan, ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat meer kracht meer acceleratie en uiteindelijk een hogere selheid tot gevolg heeft. -
Voor de gein, doe dat eens voor verschillende toerentallen. Bereken de kracht die aanwezig is om de luchtweerstand van die auto plus sleurhut te overwinnen voor de diverse versnellingen.
Ik denk te weten wat de uitkomst is. En nu ga ik weer terug naar mijn cholesterol en overgewicht verhogende combinatie van bier en chips.
Hansyii zei:Geelhoed zei:Een formule? Vermenigvuldig toerental een koppel en je bent er al...
Ik dacht het niet.
Van zo'n "intelligent" iemand had ik toch wel een opmerking verwacht over de hoeksnelheid. Valt me bitter tegen...
Geelhoed zei:Hansyii zei:Geelhoed zei:Een formule? Vermenigvuldig toerental een koppel en je bent er al...
Ik dacht het niet.
Van zo'n "intelligent" iemand had ik toch wel een opmerking verwacht over de hoeksnelheid. Valt me bitter tegen...
Ik dacht het wel, dat de grootheid vermogen dan niet een voor jou gebruikelijke eenheid wordt weergegeven is vervelend voor jou maar niet mijn tekortkoming.
Geelhoed zei:Ja, en dat is dus fout. Want vermogen = koppel x toerental is weldegelijk correct. Dat verkogen dan niet in Watt is, is voor jou misschien lastig, maar voor mensen die in grootheden in plaats van eenheden denken geen enkel probleem.
Overigens is het gebruikelijker (en juister) om moment in plaats van koppel te schrijven.
rke zei:TS roept dat zelf ook al: hij wil ook met de caravan op sleeptouw de hoogste versnelling gebruiken. Mijn eigen dochter durfde de auto niet eens meer dan 4000 rpm te laten draaien, terwijl "het rood" pas op een doodgewone 6500 rpm begint.
wibi zei:Kortom: koppel is voor de kracht bij lagere snelheden (een gewichtheffer; beweegt nauwelijks, maar kan wel veel optillen) en PK's voor een hoge topsnelheid. (Sprinter; loopt hard, maar kan haast niets tillen)
Klopt dit een beetje waarde GH ?
Hansyii zei:Meer F(orce) helpt hem dus meer gewicht te kunnen tillen.
Geelhoed zei:Hansyii zei:Meer F(orce) helpt hem dus meer gewicht te kunnen tillen.
Precies. Dus waarom gebruikt die gewichtheffer dan geen lange hefboom?
rke zei:Inmiddels ben ik het spoor bijster.
Jouw topictitel is "Wat is belangrijker, koppel of vermogen?"
Laat ik dan maar eens beginnen bij het begin: Welke dingen vind jij belangrijk en waarom? Over welk koppel heb je het?
Hansyii zei:Dus als je je auto wilt laten chippen op maat, waar kies je dan uiteindelijk voor? Voor een optimale koppelkromme, of een zo hoog mogelijk vermogen?
rke zei:Hansyii zei:Dus als je je auto wilt laten chippen op maat, waar kies je dan uiteindelijk voor? Voor een optimale koppelkromme, of een zo hoog mogelijk vermogen?
Chippen op maat?
Jouw vraag is dus eigenlijk: kies je voor meer koppel bij het toerental waar je normaal gesproken rijdt of kies je voor meer vermogen wat beschikbaar komt bij toerentallen waar je vaak wat korter mee rijdt?
rke zei:Je merkt het al als je met iemand meerijdt op de snelweg. Als je naast iemand zit die de auto voor een inhaalpoging waar wat meer acceleratie gewenst is vast teruggaat naar vier of drie, heb je iemand die beseft wat er in de motor gebeurt. Zit je naast iemand die met 80 km/uur in de hoogste versnelling alleen de gasplank door de bodemplaat probeert te trappen, zit je naast iemand die baat heeft bij een motor met koppel onderin. Of een automaatje, natuurlijk.
Hansyii zei:Wil je het objekt in dezelfde tijd blijven optillen, dan heb je hetzelfde vermogen nodig.
s velthuis zei:Iedere fietser met een derailleur zal dit begrijpen. Daarom schakel je terug voor een helling. Je trapcadans gaat omhoog en als je een beetje je best doet kun je je snelheid constant houden. Op de pedalen staan met een laag toerental is veel moeilijker vol te houden (je moet dan een enorm koppel leveren om aan het gevraagde vermogen te komen, dus je móet wel staan en daarbij nog flink aan het stuur hangen: verzuren!) dan blijven zitten en de pedaalcadans op te voeren. Kijk maar hoe de toerrennertjes het doen.
Dat ben ik niet met jou eens. Bovendien kan dit subtieler geuit worden.Hansyii zei:Volgens mij snap je er geen kloot van.
Bij gelijkblijvende snelheid van de fiets, wanneer je terugschakelt, blijft het koppel op het achterwiel gelijk. Ook het afgegeven vermogen blijft dus gelijk.
Wanneer je terugschakelt met je derailleur, wordt op de trapper kracht ingeruild voor weg.
De kracht wordt kleiner, de afstand, die de trapper aflegt, wordt groter (meer omwentelingen per tijdseenheid)
Zie ook mijn verhaal over de katrol.
De hoeveelheid arbeid ( = kracht x weg) blijft dus in dit voorbeeld gelijk.
En het vermogen blijft ook gelijk, de verrichte arbeid per tijdseenheid blijft immers dezelfde.
rke zei:Dat ben ik niet met jou eens. Bovendien kan dit subtieler geuit worden.Hansyii zei:Volgens mij snap je er geen kloot van.
rke zei:Hansyii zei:Bij gelijkblijvende snelheid van de fiets, wanneer je terugschakelt, blijft het koppel op het achterwiel gelijk. Ook het afgegeven vermogen blijft dus gelijk.
Wanneer je terugschakelt met je derailleur, wordt op de trapper kracht ingeruild voor weg.
De kracht wordt kleiner, de afstand, die de trapper aflegt, wordt groter (meer omwentelingen per tijdseenheid)
Zie ook mijn verhaal over de katrol.
De hoeveelheid arbeid ( = kracht x weg) blijft dus in dit voorbeeld gelijk.
En het vermogen blijft ook gelijk, de verrichte arbeid per tijdseenheid blijft immers dezelfde.
Je schrijft "Ook het afgegeven vermogen blijft dus gelijk.". Waarom blijft dit vermogen gelijk? Iedere vermogensgrafiek laat zien dat het vermogen toeneemt zolang je de motor gebruikt binnen toerentallen waarbij het koppel ongeveer gelijk blijft.
Hansyii zei:Dat laatste is waar. Woordgebruik hangt ook samen met een 4 x dezelfde post.
s velthuis zei:Als je het nog een rustig terug leest, zie je dat we feitelijk hetzelfde staan te verkondigen.
s velthuis zei:Met één verschil: ik heb het over terugschakelen wat je doet omdat je op het punt gaat komen dat je je snelheid niet meer constant kunt houden. Dan schakel je dus terug omdat je daarmee het gevraagde vermogen kunt leveren door het toerental te verhogen in plaats van het koppel te verhogen.
s velthuis zei:Dat is precies wat ik bedoel met het staan op de trappers. Een groter krachtmoment dan dat kun je als fietser niet leveren, alleen is het dodelijk vermoeiend om op die manier aan het gevraagde vermogen te komen. Beter kun je het toerental verhogen en het koppel lager houden, dus terugschakelen, toeren maken en lekker op het zadel blijven zitten.
s velthuis zei:Moraal: het koppel is van ondergeschikt belang. Het is het vermogen dat telt. Te allen tijde. Of het vermogen nou nodig is om in een bepaalde tijd een massa naar boven te verplaatsen of om bij een bepaalde snelheid de luchtweerstand te overwinnen...
Hansyii zei:De overbrenging in zijn 1e versnelling is 4,171. Totale reductie in zijn 1e is dus 12,88.
Het koppel op de wielen bij max koppel is 5796 Nm.
Bij 4000 rpm is dit 5255 Nm.
De kracht aan de omtrek van het wiel (straal = 33 cm) is bij max koppel 5796 : 0,33 = 17.563 N.
Bij 4000 rpm is dit afgenomen naar 15.924 N.
Dit wil zeggen, dat, indien ik op een helling een tegenkracht heb van 17.000 N (wordt vrijwel bepaald door gewicht auto + aanhanger, luchtweerstand kan je nu vrijwel uitsluiten), ik niet veel verder kom dan 3.000 rpm in de 1e versnelling.
Nu even een iets minder steile helling, een waarvoor 8000N nodig is. In zijn een levert het torretje bij 5000 rpm nog altijd 13.000 N. Dus, je kan naar zijn twee schakelen waar je net in de koppelpiek van 3000 rpm komt. Dat laagtoerige, koppelrijke blok haalt misschien de 5000 rpm niet eens, dus dat schakelen naar twee kan je gewoonweg vergeten....Hier wals je volledig over heen. Als er een tegenkracht is van 17.000 N, dan is de kracht aan het wiel bij 4000 rpm van 15.924 dus te weinig.
Maar ook over andere zaken, die door mij ter berde zijn gebracht, wals je met groot gemak heen.
Hansyii zei:Uit mijn vorige berekening valt dus heel duidelijk op, dat je bij een zeer zware belasting (zoals een steile helling) aan max vermogen niet altijd wat hebt, het koppel aan de wielen (of omgerekend de kracht aan de omtrek van het wiel) is doorslaggevend. En deze kracht is altijd het hoogst, daar waar de motor het max koppel heeft (in dezelfde versnelling).
Maar terugschakelen vanuit zijn 1e gaat vrij moeilijk...
450 Nm @ 1500 rpm = 70,685 kWHansyii zei:Mijn auto heeft een koppel van 450 Nm bij 1500-3000 rpm en 408 Nm bij 4000 rpm (= 171 kW).
In dit voorbeeld draait bij 1500 rpm aan de krukas (max koppel), de wiel as 116,45 rpm.Hansyii zei:De overbrenging in zijn 1e versnelling is 4,171. Totale reductie in zijn 1e is dus 12,88.
Hansyii zei:Hier wals je volledig over heen.
Mergelsberg zei:Hansyii zei:Uit mijn vorige berekening valt dus heel duidelijk op, dat je bij een zeer zware belasting (zoals een steile helling) aan max vermogen niet altijd wat hebt, het koppel aan de wielen (of omgerekend de kracht aan de omtrek van het wiel) is doorslaggevend. En deze kracht is altijd het hoogst, daar waar de motor het max koppel heeft (in dezelfde versnelling).
Maar terugschakelen vanuit zijn 1e gaat vrij moeilijk...
Dit is wel een voorbeeld met zeer specifieke parameters. Niet de minste daarvan is de vaste verhouding in de transmissie.
Mergelsberg zei:Ik neem even de cijfers uit jouw voorbeeld, en de gebruikelijke interpretatie van "maximaal koppel" als "het laagste toerental waarbij het maximale koppel behaald wordt", omdat jij stelt dat je dit koppel over een significant toerenbereik hebt.
Mergelsberg zei:450 Nm @ 1500 rpm = 70,685 kWHansyii zei:Mijn auto heeft een koppel van 450 Nm bij 1500-3000 rpm en 408 Nm bij 4000 rpm (= 171 kW).
408 Nm @ 4000 rpm = 170,902 kW
Een planetaire CVT levert bij elk toerental aan de uitgang-as het meeste vermogen, en dus koppel, als er zo veel mogelijk vermogen aan de ingang-as binnen komt. Een koppelomvormer precies hetzelfde verhaal. Het maximale koppel aan de krukas is alleen relevant als je beperkt bent in welke overbrengingsverhoudingen je kan kiezen. Zodra die beperking wordt weggenomen is koppel aan de krukas volledig irrelevant.
Mergelsberg zei:In dit voorbeeld draait bij 1500 rpm aan de krukas (max koppel), de wiel as 116,45 rpm.Hansyii zei:De overbrenging in zijn 1e versnelling is 4,171. Totale reductie in zijn 1e is dus 12,88.
Als we die 116,45 rpm als doel-snelheid stellen voor een CVT waar we 171kW @ 4000 rpm in stoppen, dan is er aan de wiel as ~14010 Nm aan koppel. Dat er maar 408 Nm in ging en geen 450 Nm, is ineens niet meer relevant.
s velthuis zei:Hansyii zei:Hier wals je volledig over heen.
Ik wals helemaal nergens overheen. Heb zelfs uitgelegd waar de begrippen moment en vermogen vandaan komen en waarom de ene niet te zake doet en de ander wel.
Iedere motor kan ieder gewenst krachtmoment op de wielen leveren. Een fietser kan sterker zijn dan een tractor. Kwestie van een passende overbrenging gebruiken. Snel gaat het dan niet meer. Als die tractor echter dezelfde overbrenging gaat gebruiken als de fietser, dan kan die fietser het totaal vergeten.
Een vriend van mij heeft zijn John Deere trekker recent laten chippen van 140 pk naar 180 pk. Niet omdat hij dan lekkerder invoegt op de autobaan. Sterker, de versnellingsbak en de toerenbegrenzer zijn onveranderd. De topsnelheid is nog steeds 45 km/h. Waarom heeft hij dat dan gedaan? Als je er bij zit en hij zet de ploeg in de klei, dan voel je waarom die chip er zit.
Een motor van 100 pk kan sneller accelereren, een hogere Vmax bereiken, sneller klimmen en een zwaardere caravan trekken dan een vergelijkbaar voertuig met 50 pk. Ongeacht het koppel van beide motoren. Punt.
s velthuis zei:Luchtweerstand is een kracht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Twee keer zo hard, vier keer zo veel luchtweerstand. P = Fv =k*v[sup]2[/sup]*v = k v[sup]3[/sup], dus voor 2x sneller is 8 keer meer vermogen nodig. Met 100 pk kun je dus 26% harder rijden dan met 50 pk.
Wil je massa naar boven brengen geldt P = mgh/t, dus met twee keer zo veel vermogen kun je een massa m twee keer zo snel boven krijgen, of in dezelfde tijd een twee keer grotere massa. Met 100 pk krijg je dus een zwaardere caravan boven of dezelfde caravan sneller boven.
Draaimoment komt nergens in dat verhaal voor.
s velthuis zei:Alleen als een versnelling zodanig is gekozen dat het vermogen niet vrij kan komen omdat het toerental te laag blijft (omhoogrijden in 5 bijvoorbeeld) of zodanig dat de mechanica het bijbehorende toerental niet kan halen (120 rijden met een tractor, het vermogen is er alleen kan een trekkermotor geen 15.000 toeren/min maken), gaat het fout.
Nogmaals, vermogen is de enige behouden grootheid, toerental en koppel zijn dat niet. Die kun je omgekeerd evenredig aan elkaar maken zoals je wilt middels de versnelingsbak. Mits de vermenigvuldiging van die twee (het vermogen dus) maar niet het vermogen van de motor overschreidt, daar zorgt de wet van behoud van energie wel voor. En de motor? Die past toerental en koppel aan aan dat vermogen. Vanzelfsprekend zodanig dat die twe variabelen binnen fysisch haalbare grenzen zitten. De racemotor levert weinig koppel, maar kan veel toeren halen. De tractormotor levert veel koppel, maar kan niet zo hard. Beide bereiken echter hetzelfde doel als het maximale vermogen hetzelfde is. Wat is daar nog onduidelijk aan?
Hansyii zei:De overbrenging in zijn 1e versnelling is 4,171. Totale reductie in zijn 1e is dus 12,88.
De kracht aan de omtrek van het wiel (straal = 33 cm) is bij max koppel 5796 : 0,33 = 17.563 N.
Dit wil zeggen, dat, indien ik op een helling een tegenkracht heb van 17.000 N (wordt vrijwel bepaald door gewicht auto + aanhanger, luchtweerstand kan je nu vrijwel uitsluiten), ik niet veel verder kom dan 3.000 rpm in de 1e versnelling.
Hansyii zei:Een auto met 100 Pk heeft i.d.d. een hogere Vmax.
Omdat een auto met 50 Pk een lagere topsnelheid heeft, heeft deze auto ook totaal andere reducties in de versnellingsbak.
Je andere conclusies zijn dan ook zeer voorbarig, of de auto’ zouden uitgerust moeten zijn met dezelfde versnellingsbak, quod non.
Het gaat ook in deze gevallen om het draaimoment aan de wielen, dan wel de kracht aan de buitenkant van het wiel.
Hansyii zei:Voorts is arbeid = kracht x weg, en vermogen = arbeid : tijd. Vermogen heeft dus alles met koppel te maken. Voeg je deze twee formules samen, dan krijg je: vermogen = kracht x snelheid.
Hoezo “Draaimoment komt nergens in dat verhaal voor.” ??
Hansyii zei:Je draait weer je eigen verhaal af. Daarin staan waarheden en onwaarheden.
Blijkbaar ben je aan het copy/pasten, omdat je geen kans ziet mijn berekening aan te vallen.
Voorts ga je uit van een losse motor, waar je naar behoefte je eigen versnellingsbak aan koppelt.
De auto-industrie heeft nog niet als optie de keuze uit versnellingbakken met verschillende overbrengingen.
Hansyii zei:Doordat jij alleen uitgaat van vermogen, zou jij bij mijn rekenvoorbeeld tot de conclusie komen, dat deze 15.924 N maximaal kan trekken.
Dat is dus niet waar, want de auto kan maximaal 17.563 N trekken.
Ook in mijn vorige post heb ik een ander voorbeeld uitgerekend. Met dezelfde conclusies. (8144 <> 9644 N)
De overbrenging in zijn 1e versnelling is 4,171. Totale reductie in zijn 1e is dus 12,88.
Hansyii zei:Ik loop nog tegen een aardige vergelijking aan van 2 Alfa's, die met elkaar worden vergeleken op basis van, je raadt het al, koppel.
Vergelijking 2 Alfa's
Wanneer men een enigszins zinvolle vergelijking zou willen maken tussen een dieselmotor en een benzine motor, zou men het koppel moeten delen door de verhouding is het toerenbereik van beide. Gemiddeld genomen komt men uit 4000 tot 6000 oftewel 2:3. 300 Nm dieselkoppel kan men vergelijken met 200 Nm benzine koppel.
s velthuis zei:Hansyii zei:Voorts is arbeid = kracht x weg, en vermogen = arbeid : tijd. Vermogen heeft dus alles met koppel te maken. Voeg je deze twee formules samen, dan krijg je: vermogen = kracht x snelheid.
Hoezo “Draaimoment komt nergens in dat verhaal voor.” ??
M staat nergens in de formules. P is de variabele waar het om draait bij de doelen die je wilt bereiken. Of dat vermogen nou bereikt wordt met een laag koppel bij een hoog toerental of vice versa doet niet ter zake.
s velthuis zei:Hansyii zei:Doordat jij alleen uitgaat van vermogen, zou jij bij mijn rekenvoorbeeld tot de conclusie komen, dat deze 15.924 N maximaal kan trekken.
Dat is dus niet waar, want de auto kan maximaal 17.563 N trekken.
Ook in mijn vorige post heb ik een ander voorbeeld uitgerekend. Met dezelfde conclusies. (8144 <> 9644 N)
De overbrenging in zijn 1e versnelling is 4,171. Totale reductie in zijn 1e is dus 12,88.
Dat kan bij de bewuste motor/bak combi best zo zijn. Met een kortere overbrenging zou deze motor de combinatie dus sneller naar boven kunnen brengen bij 4000 toeren als met de huidige combinatie van motor/bak. Eén van de consequenties van de concessies die je moet doen als fabrikant bij het bepalen van het gebruiksdoel. Eén van de oplossingen is om een tweede bak te schakelen en zo een hoge en lage gearing toe te voegen.
Hansyii zei:Ik loop nog tegen een aardige vergelijking aan van 2 Alfa's, die met elkaar worden vergeleken op basis van, je raadt het al, koppel.
Vergelijking 2 Alfa's
Hansyii zei:s velthuis zei:Iedere fietser met een derailleur zal dit begrijpen. Daarom schakel je terug voor een helling. Je trapcadans gaat omhoog en als je een beetje je best doet kun je je snelheid constant houden. Op de pedalen staan met een laag toerental is veel moeilijker vol te houden (je moet dan een enorm koppel leveren om aan het gevraagde vermogen te komen, dus je móet wel staan en daarbij nog flink aan het stuur hangen: verzuren!) dan blijven zitten en de pedaalcadans op te voeren. Kijk maar hoe de toerrennertjes het doen.
Volgens mij snap je er geen kloot van
Hansyii zei:Hier ga je de mist in
Hansyii zei:Hier wals je volledig over heen.
Hansyii zei:Je draait weer je eigen verhaal af. Daarin staan onwaarheden.
Blijkbaar ben je aan het copy/pasten
s velthuis zei:Een motor van 100 pk kan sneller accelereren, een hogere Vmax bereiken, sneller klimmen en een zwaardere caravan trekken dan een vergelijkbaar voertuig met 50 pk. Ongeacht het koppel van beide motoren. Punt.
Mergelsberg zei:Hansyii, je haalt grootheden en afgeleide eenheden door elkaar. Daarbij houd je krampachtig vast aan de zeer specifieke parameters van 1 voorbeeld. Ik wil het best nog een keer proberen uit te leggen, maar dat heeft geen zin als er op deze manier langs elkaar heen gepraat wordt.
Hansyii zei:s velthuis zei:Een motor van 100 pk kan sneller accelereren, een hogere Vmax bereiken, sneller klimmen en een zwaardere caravan trekken dan een vergelijkbaar voertuig met 50 pk. Ongeacht het koppel van beide motoren. Punt.
Welke motor levert meer vermogen?
Een motor die 1000 kg 10 meter in 10 seconden tilt óf
Een motor, die 3000 kg 10 meter in 60 seconden tilt?
Volgens mij levert de eerste motor 1000 W. en de tweede 500 W.
Conclusie: Vermogen is niet bepalend voor het hijsvermogen.
Dat heb ik gedaan en daar ging je niet op in. Je negeerde mijn rekenvoorbeeld door er niet inhoudelijk op in te gaan. Je deed mijn voorbeeld af als de uitzondering op de regel, terwijl mijn voorbeeld juist de algemene regel aantoont. Doordat er geen beperking is in de verhoudingen van de transmissie, kan altijd het maximale vermogen van de motor worden aangesproken. Zodoende is er altijd het maximale vermogen beschikbaar aan de wiel-as en dus ook het grootste draaimoment voor elk toerental van de wiel-as.Hansyii zei:Geef jij dan eens rekenvoorbeelden, en laat daarbij zien waar ik verkeerd beredeneer.
Monsieur Le Loure zei:Ik voorspel dat dit topic in 2018 nog loopt en dat de meningen nog steeds verdeeld zijn![]()