De Schaduw
Startmotor
wibi zei:reed ik ooit een CDi met 115PK en 300Nm trekkracht en er waren niet veel auto's die mij bij konden houden bij een stoplicht
En toen werd je wakker?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
wibi zei:reed ik ooit een CDi met 115PK en 300Nm trekkracht en er waren niet veel auto's die mij bij konden houden bij een stoplicht
wibi zei:Stel je niet zo belachelijk aan Schaduw, maar probeer dan iets zinnigs neer te zetten...
wibi zei:s velthuis zei:Moraal: je hebt juist voor klimmen veel vermogen nodig en voor maximale snelheid een heel hoog koppel...
En ik beweer precies het tegenovergestelde...Een bugatti veyron heeft meer dan 1000PK en rijdt meer dan 400km/u. Dat zou die niet redden met met een 500PK.
Daarentegen trekt de gemiddelde TDi snel op bij een verkeerslicht, maar wordt op topsnelheid geklopt door de benzinebroeder. Zoals aangegeven reed ik ooit een CDi met 115PK en 300Nm trekkracht en er waren niet veel auto's die mij bij konden houden bij een stoplicht, maar hij liep met moeite een goede 190km/u. Dan heb je het moeilijk op de Autobahn...(=praktijk).
wibi zei:Dus we hebben nog een variabele ! De versnellingsbak. Moet zeggen dat ik daar geen rekening mee gehouden heb en ben dus wat wijzer geworden van deze inhoudelijke post.
Nieuwe conclusie: het is op voorhand niet aan te geven wat belangrijker is. Daarvoor is de invloed van minstens 1 variabele (die we niet weten) te groot.![]()
s velthuis zei:@Wibi: Mijn auto heeft 170 Nm maximaal koppel bij 2400 toeren en 115 pk maximaal vermogen bij 5200 toeren. Deze zomer gaat er een caravan achter in Oostenrijk. Kan volgens jou dus beter in zijn 4 naar boven rijden op maximaal koppel dan in zijn 2 op maximaal vermogen? Ik weet wel wanneer het torretje het eerst de geest gaat geven...
wibi zei:Dus we hebben nog een variabele ! De versnellingsbak. Moet zeggen dat ik daar geen rekening mee gehouden heb en ben dus wat wijzer geworden van deze inhoudelijke post.
Nieuwe conclusie: het is op voorhand niet aan te geven wat belangrijker is. Daarvoor is de invloed van minstens 1 variabele (die we niet weten) te groot.![]()
Tonnie. zei:machtig mooie discussie hier, die af en toe over andere dingen ging maar het blijft een mooie discussie. Toch is het punt aangebroken dat ik me wil mengen in de discussie.
Ik denk dat het grootste probleem waarom de hamvraag niet helemaal duidelijk wordt is toch gebrek om de precieze kennis over te brengen. Laten we daarom vooraan beginnen.
Je kunt 2 gevallen onderscheiden, namelijk een stilstaande motor en een draaiende motor. Statica en Dynamica. Helaas voor meneer hansyii, koppel op de krukas is alleen relevant als die stil staat, daar koppel een statica grootheid is.
Tonnie. zei:Aan de koppelkromme kun je zien hoe snel het vermogen toeneemt bij een bepaald toerental. Bij maximaal koppel neemt het vermogen het snelst toe en is de versnelling het grootst. Je kunt echter blijven versnellen tot aan het maximaal vermogen. Ook al reduceerd het koppel bij hogere toeren per minuut dan bij maximaal koppel, de hoeksnelheid neemt meer toe dan het koppel afneemt en het geleverde vermogen stijgt dus nog steeds. Dat is te zien aan de vermogenskromme.
Het vermogen wordt dusgeleverd door de combinatie van koppel en toeren per minuut. Het is die combinatie die er voor zorgt dat je kan accelereren. Aangezien we die combinatie vermogen noemen, draait het dus om het vermogen, niet om koppel.
Q.E.D.
Ik heb je verhaal weldegelijk goed gelezen en ik begrijp volledig wat je bedoeld. Ik zal ook toegeven dat toen ik gister op dit topic stuitte ook ik overtuigd was van het belang van koppel. Echter toen ik goed naar te situatie keek en de feiten onderzocht kon ik alleen maar concluderen dat koppel er niet toe doet. Koppel geeft slechts aan hoe snel het vermogen toeneemt. En als je vermogen snel kan toenemen heb je ook snel meer vermogen om een hogere snelheid te behalen.Hansyii zei:Je hebt mijn verhaal niet goed gelezen, dan wel begrepen.
Je gaat totaal voorbij aan deze grafiek:
![]()
Hansyii zei:Met je conclusie ben ik het niet eens.
Je kan accelereren, omdat de kracht aan de omtrek van het wiel (afgeleide van het koppel aan het wiel), wat voorhanden is, groter is dan de benodigde kracht aan de omtrek van het wiel om de weerstand (zoals wind en banden) te overbruggen.
Het draait dus om koppel aan de wielen, een rechtstreeks afgeleide van het koppel aan de krukas.
Hansyii zei:s velthuis zei:@Wibi: Mijn auto heeft 170 Nm maximaal koppel bij 2400 toeren en 115 pk maximaal vermogen bij 5200 toeren. Deze zomer gaat er een caravan achter in Oostenrijk. Kan volgens jou dus beter in zijn 4 naar boven rijden op maximaal koppel dan in zijn 2 op maximaal vermogen? Ik weet wel wanneer het torretje het eerst de geest gaat geven...
In 2 rijd je naar boven (ondanks een hoger toerental met een lager koppel aan de krukas) met een hoger koppel aan de wielen dan in 4. Dus dat gaat gemakkelijker.
Je snapt het nog steeds niet, hè?
s velthuis zei:Zo lang jij weigert in te zien dat vermogen de enige behouden grootheid is en koppel niet, is het moeilijk uit te leggen. Je zegt zelf dat wielkoppel de rechtstreekse afgeleide is van het motorkoppel. Dat is natuurlijk net zo niet waar als wel waar. ??? In feite is de hefboomwet van toepassing , dus ja, ze zijn van elkaar afhankelijk. Maar niet behouden. Dus heb je er niets aan. ???
Hansyii zei:@S Velthuis
Een auto is geen trucker en is geen vliegtuig.
Hansyii zei:Hij dient gemakkelijk weg te trekken en hij dient zijn topsnelheid te bereiken.
Om dit mogelijk te maken, heb je een versnellingsbak nodig.
Deze versnellingsbak heeft een beperkt aantal versnellingen (voor de CVT een beperkte bandbreedte in de overbrengingsverhouding)
En er moet een goede afstemming zijn tussen de diverse versnellingen.
De autofabrikant is bij het samenstellen van de versnellingsbak dus met handen en voeten gebonden aan bepaalde bandbreedten.
Je verhaal komt er weer op neer, dat je in de “als” modus aan het denken bent. Dit kwartje valt niet bij je.
s velthuis zei:Zo lang jij weigert in te zien dat vermogen de enige behouden grootheid is en koppel niet, is het moeilijk uit te leggen. Je zegt zelf dat wielkoppel de rechtstreekse afgeleide is van het motorkoppel. Dat is natuurlijk net zo niet waar als wel waar. In feite is de hefboomwet van toepassing, dus ja, ze zijn van elkaar afhankelijk. Maar niet behouden. Dus heb je er niets aan.
Hansyii zei:Zijn er mensen, die dit snappen en mij uit kunnen leggen?
1e en 2e zin kloppen uiteraard, hoor je mij ook niet ontkennenHansyii zei:Bij éénparige snelheid is F1 gelijk aan F2.
Wil je daaruit versnellen, dan moet F2 > F1.
Om F2 te vergroten, heb je een hoger koppel nodig.
Tonnie. zei:@ s Velthuis
Koppel wordt weldelijk behouden door een versnellingsbak heen. Je geeft zelf al aan dat vermogen over een versnellingsbak constant is. Aangezien koppel en vermogen een lineaire relatie met elkaar hebben, blijft koppel dus ook behouden.
Een versnellingsbak is in feite een bepaalde reductie van ingaande op uitgaande as. Het moment op de ingaande as wordt met dezelfde reductie geschaald naar een moment op de uitgaande as. Aangezien het aantal omwentelingen van beide assen ook met dezelfde reductie te maken heeft, blijft het vermogen over de versnellingsbak dus inderdaad gelijk. Maar het is incorrect om te zeggen dat moment niet wordt behouden, want dat wordt het wel. De grootte is misschien wel anders maar het verdwijnt niet. (uiteraard de interne verliezen daar gelaten)
p.s. Hansyii er gaat iets mis, je post staat er inmiddels 5 keer
Tonnie. zei:Hansyii zei:Bij éénparige snelheid is F1 gelijk aan F2.
Wil je daaruit versnellen, dan moet F2 > F1.
Om F2 te vergroten, heb je een hoger koppel nodig.
1e en 2e zin kloppen uiteraard, hoor je mij ook niet ontkennen
in die laatste zin bewijs je zelf dat het niet om koppel maar om vermogen gaat. Als het om koppel zou gaan, dan kan je niet meer verder accelereren zodra je het maximale koppel bereikt. Na het maximum neemt immers het koppel af en kan je volgens je eigen verhaal niet meer accelereren. Lees het nog maar eens goed en leg mij dan uit hoe ik verder kan accelereren terwijl het koppel afneemt?!
Tonnie. zei:Na het maximum neemt immers het koppel af en kan je volgens je eigen verhaal niet meer accelereren.
Tonnie. zei:Je gaat uit van een situatie met een stilstaand wiel. Als het wiel stil staat heb je inderdaad een koppel nodig om een kracht in de juiste richting te leveren. Zodra het wiel echter draait, moeten we gaan praten over een koppel per omwenteling en dat is nu precies vermogen (P = M&w)
Hansyii zei:Je snapt het nog steeds niet, hè?
Hansyii zei:Je hebt mijn verhaal niet goed gelezen, dan wel begrepen.
Je gaat totaal voorbij aan deze grafiek
Hansyii zei:En daar zit de denkfout van velen.
Hansyii zei:Je verhaal komt er weer op neer, dat je in de “als” modus aan het denken bent. Dit kwartje valt niet bij je.
Tonnie zei:Overigens maak ik het niet nodeloos ingewikkeld, als je het niet begrijpt, roep dan niet dat ik er een potje van maak, maar zeg dan dat het onduidelijk is zodat ik kan proberen het duidelijk uit te leggen.
Heb je wel gelezen wat ik heb gezegd?, in de eerste, ja eerste zin, van mijn vorige post heb ik staan dat ik het eens was met de eerste 2 gequote uitspraken. met constante snelheid is kracht naar voren en kracht naar achter gelijk. Topsnelheid is een constante snelheid, dus daar geldt dat evenwicht uiteraard ook. Dat is de 1e wet van newton. En om te accelereren heb je een grotere kracht naar voren nodig. Dat is de 2e wet van Newton. Wie ben ik om de grote Isaac Newton te ontkennen...Hansyii zei:Als het wiel draait, kan het geen arbeid meer leveren?
En mijn zelfgemaakte tekening met ingetekende krachten is dus ook kolder?
En dat er op topsnelheid een krachtenevenwicht is, is ook kolder?
3e zin onder je plaatje van de krachten die er werken.Hansyii zei:Om F2 te vergroten, heb je een hoger koppel nodig.
Mergelsberg zei:Hansyii, misschien kan jij aan ons uitleggen hoe jij deze grafiek interpreteert en die kan gebruiken als beargumentatie voor jouw hypothesen?
![]()
Ik bedoel, hoeveel duidelijker wil je het hebben. Voor elke snelheid van het voertuig, waarbij meerdere keuzes qua overbrenging mogelijk zijn, is altijd het hoogste "koppel" aan het wiel beschikbaar in die overbrenging waarbij de motor op een zo hoog mogelijk vermogen draait.
Tonnie. zei:Kijken we naar de grafiek van de tuner dan zien we:
4e versnelling (1300 rpm) +/- 20 pk;120 Nm in de
3e (2300rpm): 70 pk; 225 nm en in de
2e (3500rpm): 100 pk; 200 Nm.
Uit deze gegevens wordt het duidelijk dat wanneer je naar het koppel van het motorblok kijkt je in de 3e versnelling het snelst zou moeten accelereren.
Tonnie. zei:Concluderend kunnen we dus zeggen dat koppel op het wiel ervoor zorgt dat je auto überhaupt vooruit komt. En dat vermogen duidelijk aangeeft wanneer (bij welke rpm) je de meeste kracht vooruit hebt.
Hansyii zei:Je verhaal gaat wel op, als je de auto als een race auto gebruikt, en continu in de hoge toeren houdt, of anders/beter gesteld, de reductie zo hoog mogelijk houdt, en daardoor het koppel aan de wielen zo hoog mogelijk houdt.....
Vermogen is een redelijk abstract begrip (althans voor mij). Bij kracht kan ik me van alles voorstellen, bij vermogen niet.
Ik had ook de auto kunnen tekenen met 2 pijltjes erin met vermogen 1 en vermogen 2. Het wordt dan nietszeggend.
rke zei:Hansyii zei:Vermogen is een redelijk abstract begrip (althans voor mij). Bij kracht kan ik me van alles voorstellen, bij vermogen niet.
Ik had ook de auto kunnen tekenen met 2 pijltjes erin met vermogen 1 en vermogen 2. Het wordt dan nietszeggend.
Vermogen is kracht die je bij een zekere snelheid neer kan zetten. Kracht bij stilstand is een ding, een bewegende auto nog net iets sneller laten bewegen, daar is vermogen voor nodig.
rke zei:En pleurisherrie is net zo goed een abstract begrip; het is slechts het verschil tussen zwaar gebrom of iets hoger gebrom. Een viercilinder die met 6000 rpm draait, produceert een toon met een grondfrequentie van 200 Hz.
Tonnie. zei:Zoals Hansyii correct aangeeft kun je bij maximaal koppel in de 1e versnelling het meeste gewicht meeslepen. Dat is echter niet heel handig aangezien je snelheid dus maar 30 km/h is en je geleverde vermogen erg klein is. Daarom wordt er bij auto's een maximaal trekgewicht gegeven zodat je niet allemaal met 30 km/h over snelweg rijdt.
Tonnie. zei:Maar topsnelheid kan je terug redeneren naar kracht op het voorwiel en daarmee koppel van het blok.
Tonnie. zei:Vanwege de motor karakteristiek van elke brandstofmotor neemt het koppel en daarmee het wielkoppel af naarmate de toeren per minuut omhoog gaan en met de rpm ook de snelheid, terwijl de gevraagde kracht met het kwadraat van de snelheid toeneemt. Dat komt op een gegeven moment bij een evenwicht punt uit en dat is de topsnelheid.
Ik haal krukaskoppel en wielkoppel niet door elkaar. Ik probeer met dit voorbeeld aan te tonen dat je niet louter kijkend het maximum (krukas)koppel kunt stellen dat je dan het snelst kunt accelereren. Dat komt omdat de versnellingsbak en eind overbrenging dat koppel omvormen. In geval van de cordoba bij 60 km/h, als je kijkt naar het koppel wat het motorblok levert op de krukas kun je concluderen dat je het snelst accelereert in de 3e versnelling. Echter omdat de 2e versnelling een gunstigere overbrenging heeft en dus een hoger wielkoppel, terwijl het motorblok minder koppel genereert, ben je sneller in de 2e versnelling. Daarom zit je verkeerd als je alleen naar het opgegeven krukaskoppel kijkt.Hansyii zei:Tonnie. zei:Kijken we naar de grafiek van de tuner dan zien we:
Uit deze gegevens wordt het duidelijk dat wanneer je naar het koppel van het motorblok kijkt je in de 3e versnelling het snelst zou moeten accelereren.
Dit vat ik niet, Tonnie, met name de laatste zin. M.i. haal je nu koppel aan de krukas en koppel aan het wiel door elkaar. Maar wellicht bedoel je iets anders.
Hansyii zei:Tonnie. zei:Concluderend kunnen we dus zeggen dat koppel op het wiel ervoor zorgt dat je auto überhaupt vooruit komt. En dat vermogen duidelijk aangeeft wanneer (bij welke rpm) je de meeste kracht vooruit hebt.
Ook hier de laatste zin, waar ik je niet kan volgen.
Tonnie. zei:Ik haal krukaskoppel en wielkoppel niet door elkaar. Ik probeer met dit voorbeeld aan te tonen dat je niet louter kijkend het maximum (krukas)koppel kunt stellen dat je dan het snelst kunt accelereren. Dat komt omdat de versnellingsbak en eind overbrenging dat koppel omvormen. In geval van de cordoba bij 60 km/h, als je kijkt naar het koppel wat het motorblok levert op de krukas kun je concluderen dat je het snelst accelereert in de 3e versnelling. Echter omdat de 2e versnelling een gunstigere overbrenging heeft en dus een hoger wielkoppel, terwijl het motorblok minder koppel genereert, ben je sneller in de 2e versnelling. Daarom zit je verkeerd als je alleen naar het opgegeven krukaskoppel kijkt.Hansyii zei:Tonnie. zei:Kijken we naar de grafiek van de tuner dan zien we:
Dit vat ik niet, Tonnie, met name de laatste zin. M.i. haal je nu koppel aan de krukas en koppel aan het wiel door elkaar. Maar wellicht bedoel je iets anders.
Kijk je echter naar het geleverde vermogen van het motorblok, zie je meteen dat je in de 2e versnelling het snelst kunt accelereren, omdat je daar meer pk's hebt. Dat je in werkelijkheid nog steeds sneller accelereert door het hogere wielkoppel is iets waar de meeste mensen niet aan denken.
Hansyii zei:Tonnie. zei:Concluderend kunnen we dus zeggen dat koppel op het wiel ervoor zorgt dat je auto überhaupt vooruit komt. En dat vermogen duidelijk aangeeft wanneer (bij welke rpm) je de meeste kracht vooruit hebt.
Ook hier de laatste zin, waar ik je niet kan volgen.
Ik heb misschien die laatste zin niet helemaal goed verwoord. Ik bedoel niet dat je dan de grootste kracht vooruit hebt in absolute zin. De grootste kracht vooruit zit inderdaad bij maximaal koppel. Ik bedoel meer dat de potentie om meer voorwaartse snelheid te genereren groter is bij een hoger vermogen. (kijk das nog eens een mooi vage uitspraak, maar daarom niet minder waar)
Hansyii zei:Ik ben het bijna helemaal met je eens.Tonnie. zei:Kijk je echter naar het geleverde vermogen van het motorblok, zie je meteen dat je in de 2e versnelling het snelst kunt accelereren, omdat je daar meer pk's hebt. Dat je in werkelijkheid nog steeds sneller accelereert door het hogere wielkoppel is iets waar de meeste mensen niet aan denken.
Mooi, dat je ook hebt gereageerd. Sommige zaken heb je iets anders verwoord, zodat het voor anderen wellicht wat duidelijker wordt. Ik ben per slot van rekening ook geen leraar.
Met het blauw geaccentueerde ben ik het niet eens, en ik kan je ook zeggen waarom.
In het startdiagram wordt gesuggereerd, dat je voor optimale prestaties van 3 naar 4 moet schakelen bij 4200 rpm. Je valt dan terug naar 3000 rpm.
Pak je de vermogenskromme erbij, dan val je terug van ± 110 Kw naar ± 90 kW. De hoogte van het vermogen is hier dus allesbehalve bepalend, immers, je kan ook nog doortrekken in zijn 3 tot het vermogen te ver zakt.
Hetzelfde verhaal valt duidelijk af te lezen bij schakelen van 4 naar 5.
Maar wellicht heb jij hier nog een aanvulling op?
Tonnie. zei:Hansyii zei:Ik ben het bijna helemaal met je eens.Tonnie. zei:Kijk je echter naar het geleverde vermogen van het motorblok, zie je meteen dat je in de 2e versnelling het snelst kunt accelereren, omdat je daar meer pk's hebt. Dat je in werkelijkheid nog steeds sneller accelereert door het hogere wielkoppel is iets waar de meeste mensen niet aan denken.
Mooi, dat je ook hebt gereageerd. Sommige zaken heb je iets anders verwoord, zodat het voor anderen wellicht wat duidelijker wordt. Ik ben per slot van rekening ook geen leraar.
Met het blauw geaccentueerde ben ik het niet eens, en ik kan je ook zeggen waarom.
In het startdiagram wordt gesuggereerd, dat je voor optimale prestaties van 3 naar 4 moet schakelen bij 4200 rpm. Je valt dan terug naar 3000 rpm.
Pak je de vermogenskromme erbij, dan val je terug van ± 110 Kw naar ± 90 kW. De hoogte van het vermogen is hier dus allesbehalve bepalend, immers, je kan ook nog doortrekken in zijn 3 tot het vermogen te ver zakt.
Hetzelfde verhaal valt duidelijk af te lezen bij schakelen van 4 naar 5.
Maar wellicht heb jij hier nog een aanvulling op?
Gelukkig heb ik daar een antwoord op. In theorie moet het namelijk precies uitkomen. Kijken we naar de vermogenskromme van de tuner zien we maximaal vermogen bij 4200 rpm en maximaal koppel bij ruim 2100 rpm. Beide waarde kloppen niet (4000 & 1900 moet het zijn), daarom is de grafiek niet betrouwbaar genoeg. Wel betrouwbaar genoeg om globaal aan te tonen dat je bij hoger vermogen sneller kunt accelereren, maar niet om de precieze schakelmomenten aan te wijzen voor maximale acceleratie. Daarom ben ik naar jou grafiek gaan kijken.
Omdat de overbrengingsverhoudingen die ik op autoweek.nl kon vinden niet overeenkwamen met jou grafiek, ben ik gaan berekenen welke overbrengingen je had gebruikt. Daarvoor het ik het maximaal wielkoppel bij je grafiek uitgelezen voor de 3e en 4e versnelling en de verhouding het het krukaskoppel (235Nm). Voor die 3e versnelling kwam ik op een verhouding van 4.38 en voor de 4e op 3.06. Bij het schakel moment van de 3e naar de 4e versnelling is het wielkoppel 700 Nm.
Met de overbrengingen van de versnellingen kun je het krukaskoppel uitrekenen per versnelling bij het schakelmoment: 3e: 159.8 Nm ; 4e: 228.8 Nm. Zoals we weten: Vermogen = koppel maal toerental en kunnen we dus voor de twee versnellingen het vermogen uitrekenen bij het schakelmoment.
3e versnelling: 159.8 Nm*4200rpm*(2pi/60) = 70.3 kW
4e versnelling: 228.8 Nm*3000rpm*(2pi/60) = 71.8 kW
Aangezien het uitlezen van een grafiek niet geheel precies is, zijn de waarden niet precies gelijk. Maar geloof me in de echte wereld komen ze precies overeen.
van vier naar vijf kan ik niets over zeggen, aangezien ik niet de juiste waarde kan aflezen. Er is geen piek meer te zien bij de 5e versnelling. Ik kan echter nog wel kijken van de 2e naar de 3e versnelling. Op dezelfde manier als hierboven heb ik de overbrenging bepaald behorend tot de 2e versnelling, namelijk: 6.88. Het wielkoppel bij schakelen van 2 naar 3 is~ 1000 Nm. Ook hier kunnen we het vermogen bepalen (via het krukaskoppel) en vergelijken.
2e versnelling: (1000Nm/6.88)*4400rpm*(2pi/60) = 67.0 kW
3e versnelling: (1000Nm/4.38)*2800rpm*(2pi/60) = 66.9 kW
zoals te zien komt het berekende vermogen niet overeen. Maar ook hier komt dat omdat het uitlezen van een grafiek geen exacte waarden oplevert.
Feit blijft echter, dat je zonder moeilijk te hoeven rekenen, direct aan het vermogen per versnelling bij een gegeven snelheid kunt zien in welke versnelling je moet zitten. Zonder dat je moet gaan uitrekenen wat het daadwerkelijke wielkoppel is.
Ten eerste had je de eerste paar zinnen van mijn vorige post goed moeten lezen. De grafiek van bullpower klopt niet goed genoeg. De cordoba zijn maximale vermogen heeft bij 4000 rpm, niet 4150 rpm. klikHansyii zei:Allereerst dit:
Bij 4200 rpm zit je vlakbij het toerental van Pmax, volgens bullpower 79 kW.
Bij 3000 rpm zit je volgens bullpower op 90 Pk = 66 kW.
Ik kan je conclusie niet delen.
ik weet niet waar je ze vandaan hebt, maar ze kloppen precies met de grafiek (die van autoweek.nl kloppen niet):Hansyii zei:overbrenging 1e 3,78:1; overbrenging 2e 2,06:1; overbrenging 3e 1,35:1; overbrenging 4e 0,97:1; overbrenging 5e 0,77:1;
eindoverbrenging 3,16:1
Tonnie. zei:Hansyii, ik denk dat je weer eigenwijs begint te worden en we waren het bijna eens.
Ten eerste had je de eerste paar zinnen van mijn vorige post goed moeten lezen. De grafiek van bullpower klopt niet goed genoeg. De cordoba zijn maximale vermogen heeft bij 4000 rpm, niet 4150 rpm. klikHansyii zei:Allereerst dit:
Bij 4200 rpm zit je vlakbij het toerental van Pmax, volgens bullpower 79 kW.
Bij 3000 rpm zit je volgens bullpower op 90 Pk = 66 kW.
Ik kan je conclusie niet delen.
Tonnie. zei:Dan nogmaals waarom je wel aan vermogen kunt zien of je sneller accelereert.
Neem de vergelijking P = F * v. Op het moment dat je schakelt is je snelheid constant (niet helemaal, hij neemt iets af wegens luchtweerstand). Schakel ik dus door naar een hogere versnelling met een lager vermogen, terwijl de snelheid constant blijft, kan ik minder snel accelereren. Op het ideale schakelmoment echter, is de snelheid en de kracht vooruit constant, dus ook het vermogen. (1)
ik weet niet waar je ze vandaan hebt, maar ze kloppen precies met de grafiek (die van autoweek.nl kloppen niet):Hansyii zei:overbrenging 1e 3,78:1; overbrenging 2e 2,06:1; overbrenging 3e 1,35:1; overbrenging 4e 0,97:1; overbrenging 5e 0,77:1;
eindoverbrenging 3,16:1
![]()
Reken maar uit voor de pieken in wielkoppel:
1e: 3.78*3.16 = 11.945 * 235Nm = 2807.028 Nm;
2e: 2.06*3.16 = 6.5096 * 235Nm = 1529.756 Nm
3e: 1.35*3.16 = 4.2660 * 235Nm = 1002.510 Nm;
4e: 0.97*3.16 = 3.0652 * 235Nm = 720.322 Nm
5e: 0.77*3.16 = 2.4332 * 235Nm = 571.802 Nm
Tonnie. zei:We hebben ook gelijk de totale overbrenging per versnelling (schuingedrukt). (de door mij afgelezen/berekende waarde voor de overbrenging van de 4e versnelling wijkt slechts 0.16% af, de rest wijkt meer af...) Anyway, weer ontopic.
Zoals we weten is wielkoppel toongevend voor de acceleratie, immers meer wielkoppel betekent meer acceleratie. Als je de vergelijking P = M*w in beschouwing neemt, zie je dus dat bij gelijkblijvende hoeksnelheid, je met meer wielkoppel dus ook meer vermogen levert. Dus kun je concluderen dat met meer vermogen de acceleratie ook toeneemt. (2)
Kijken we dus naar het schakelpunt, waar het wielkoppel in vorige en huidige versnelling hetzelfde zijn. Het wiel is niet sneller rond gaan draaien, aangezien onze snelheid tijdens schakelen niet veranderd. We hebben op schakelpunt dus een gelijkblijvend wielkoppel en gelijkblijvende hoeksnelheid van het wiel.
P = M * w -> dP = dM*w + M*dw (dit is de 1e afgeleide van het vermogen; de snelheid waarmee het vermogen veranderd)
oftewel: Verschil in vermogen (dP) = Verschil in Wielkoppel (dM) maal wielhoeksnelheid + verschil in wielhoeksnelheid (dw) maal wielkoppel.
Bij schakelen: dM = 0; dw = 0, Dus: dP = 0*w + M*0 = 0. Huidig wielkoppel en wielhoeksnelheid op het moment van schakelen maakt dus niet uit.
Dus op moment van schakelen is het vermogen constant. Ongeacht wat je denkt uit te lezen bij grafieken, het verschil is en blijft 0. (3)
Nu naar het voorbeeld (na op 3 manieren te hebben bewezen dat vermogen er toe doet).
Schakelen van 1 naar 2:
Gegevens:
Wielkoppel bij schakelen: 1515Nm;
1e versnelling: 4700rpm; 11.9448 overbrenging
2e versnelling: 2600rpm; 6.5096 overbrenging
Bereken krukaskoppel per versnelling (de grafiek van bullpower is immers niet betrouwbaar):
1e: 1515 Nm/11.9448 = 126.83Nm
2e: 1515Nm/6.5096 = 232.73 Nm
Bereken vermogen per versnelling. P = M*w = M*rpm*(2pi/60)
1e: P = 126.83 Nm * 4700 rpm * (2pi/60) = 62425.24 W = 84.898 pk
2e: P = 232.73 Nm * 2600 rpm * (2pi/60) = 63366.58 W = 86.178 pk
Nu komen die 2 waarden niet precies overeen. Rekenen we echter het toerental van de naartoe geschakelde versnelling uit met de overbrengingverhoudingen komen we op een toerental van 2561.4 rpm in de 2e versnelling. Het vermogen bedraagd dan: P = 62425.83 W = 84.899 pk. En dat komt precies overeen met de 1e versnelling (op 0.6 watt na).
De enige conclusie die je kunt hebben is dat vermogen bij schakelen constant is.
Gezien de vermogenkromme voor de piek stijgt en na de piek daalt, bij het schakelmoment het vermogen constant is, tijdens accelereren de toeren toenemen. Kunnen we concluderen dat je in de volgende versnelling meer vermogen levert.
Pk zegt dus juist alles over het tijdstip van schakelen
We kunnen overigens ook concluderen dat krukaskoppel geen goeie indicator is van acceleratievermogen (let op, acceleratievermogen niet acceleratiekoppel). Ik verwijs u daarvoor naar het moment van een paar km/h voor het ideale schakelmoment. Op dat moment is het krukaskoppel in de lagere versnelling kleiner dan in de volgende versnelling, toch is de acceleratie in de lagere versnelling hoger. Kijk je naar het vermogen zul je zien dat die in de lagere versnelling wel hoger is dan in de volgende versnelling. Een directe indicatie van meer acceleratievermogen dus.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik snap inderdaad het verschil tussen gevraagd en geleverd vermogen. Bijvoorbeeld bij 75 km/h, het ideale schakelmoment van 2 naar 3, is het gevraagde vermogen om die snelheid te behouden slechts 4.65 kW, geleverd vermogen bij die snelheid (tijdens maximaal accelereren) is echter ongeveer 63kW. Hij heeft dus nog wat over.Mergelsberg zei:Houden jullie er wel rekening mee dat het toerental van de motor niet direct te maken heeft met de hoeveelheid vermogen die er geleverd wordt? De stand van de gasklep en de hoeveelheid brandstof zijn minstens even belangrijk. Efficiency in een ICE is bepaald geen linear gebeuren.
Tonnie heeft gelijk dat het vermogen constant blijft.
mee eens.Hansyii zei:conclusie 1 t/m 8
Tonnie. zei:Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik snap inderdaad het verschil tussen gevraagd en geleverd vermogen. Bijvoorbeeld bij 75 km/h, het ideale schakelmoment van 2 naar 3, is het gevraagde vermogen om die snelheid te behouden slechts 4.65 kW, geleverd vermogen bij die snelheid (tijdens maximaal accelereren) is echter ongeveer 63kW. Hij heeft dus nog wat over.Mergelsberg zei:Houden jullie er wel rekening mee dat het toerental van de motor niet direct te maken heeft met de hoeveelheid vermogen die er geleverd wordt? De stand van de gasklep en de hoeveelheid brandstof zijn minstens even belangrijk. Efficiency in een ICE is bepaald geen linear gebeuren.
Tonnie heeft gelijk dat het vermogen constant blijft.
mee eens.Hansyii zei:conclusie 1 t/m 8
Het duurt even maar zijn we het toch eens.
Ben je het ook eens met een conclusie 9?:
Gegeven een snelheid. Op basis van vermogen per versnelling bij die snelheid, is de acceleratie het hoogst in de versnelling met het grootste vermogen bij die snelheid.