Keuzestress tussen Clio en Fiesta

Mijn eigen ervaring is dat een 'nieuwe' auto altijd even wennen is qua schakelen. Gewoon omdat iedere schakelbak net weer anders ingelegd moet worden of de ene net wat soepeler door zijn verzetten gaat als de andere. Zeker als je lang en vaak in een en dezelfde auto rijdt, dan voelt het schakelen bij een andere auto net weer anders. Dat is echter vaak gewenning en na een paar maanden weet je niet beter dan hoe je 'nieuwe' auto schakelt.

Verder blijf ik de rode Clio 5 die je met ons hebt gedeeld echt een fraai exemplaar vinden. Maar het moet jouw auto worden en het blijft een forse uitgave, dus als deze niet goed genoeg voor je blijft voelen: niet doen.

Maar persoonlijk zou ik hem niet zo snel afserveren en er nog eens een 2e keer goed over nadenken.
Ja ik ergerde me heel erg aan het schakelen. Had het gevoel alsof ik zoveel krachtig moest gebruiken. Erg hakerig. Ook vond ik de motor niet een fijne loop hebben. Clio valt daardoor definitief af. Vandaar dat ik nu kijk naar een Fiesta. Ik moet daar nog wel een keer een proefritje mee maken.

Ik zit nu te kijken naar 2 Fiesta’s.

Fiesta 1 (diegene die ik al eerder hebt gestuurd): uit januari 2018. Heeft alle opties. En met afleverbeurt en garantie.

Fiesta 2: uit juli 2020, dezelfde opties op winterpakket na. Met afleverpakket (beurt en garantie) maar 900 a 1000 euro duurder.

Wat is “wijsheid”? Iets oudere auto, maar goedkoper en iets meer opties.

Ik zou dan de Ford Fiesta uit 2020 kiezen, scheelt 2,5 jaar in leeftijd, en niet veel in prijs.

I found this offer on AutoScout24.

Mileage: 132,132 km
First registration: 09/2020
Final price: € 15,950.-

Misschien is daar 15 van te maken? Je hebt ook een RS voor onder de 15k.

Simpel de Fiesta uit 2018, die heeft het winterpakket en voorruit verwarming is toch wel erg lekker.

I found this offer on AutoScout24.

Mileage: 132,132 km
First registration: 09/2020
Final price: € 15,950.-

Misschien is daar 15 van te maken? Je hebt ook een RS voor onder de 15k.
De Renault Clio 130 TCe in RS Line uitvoering is wel erg leuk.
Gewoon een hele krachtige, zuinige en stille door Mercedes, Renault en Nissan ontwikkelde viercilinder, met moderne, zeer snel en soepel schakelende automaat.( heb de auto in het rood)

Weet niet of je ook nog wat moet of gaat inruilen op de aanschaf van Clio of Fiesta en zo ja, wat voor auto dat is?
Want dan kun je ineens op een Clio met automaat van 15.950 onder de streep minder bij hoeven betalen dan bij een Fiesta van 14.995 of 13.640. En wie weet schakelt zo'n Fiesta wel net zo hakerig als een Clio. En hoe loopt de motor van zo'n 1.0 liter Fiesta? Het zijn niet meer de 2.0 liter ongeblazen motoren, zoals bijvoorbeeld Mazda ze wel nog levert.

Vind de eigenarenhistorie van beide Fiesta's overigens ook bijzonder. Lijken allebei kortere of langere tijd te zijn ingezet als demo, huur of leenauto. Zie hierna (stukje doorscrollen naar kopje eigenarenoverzicht):

Ik denk ook dat voor rond de 15k ook veel andere leuke(re) Fiesta's kan vinden als je niet zo eng blijft vasthouden aan die lage kilometerstand, zeker voor een 7 jaar oude auto.

Deze blauwe vind ik bijvoorbeeld zelf leuker (en heeft wel het winterpakket), maar zit op 55.000km:

En deze heeft gewoon netjes 1 particuliere eigenaar gehad, die de auto vanaf nieuw bijna 5 jaar heeft gereden:

Dat zou dan een auto zijn, die ikzelf zou kiezen, zou ik voor de Fiesta gaan.

Of eventueel dit alternatief, met ook weer winterpakket, met iets meer kilometers (95.000km) voor een serieus stuk minder geld (€ 10.750):

Maar ik vrees dat ik zo je keuzestress alleen nog maar lastiger maak. Maar ik doe dit om je te helpen.

Laatst bewerkt:
De loop van zo'n motor moet je gewoon aan wennen. Ik had een 1.0 in de Octavia. Klinkt niet lekker en is wat onrustig stationair, maar tijdens het rijden is het een prima motor.

Zou gewoon echt beide nog eens gaan bekijken

De loop van zo'n motor moet je gewoon aan wennen. Ik had een 1.0 in de Octavia. Klinkt niet lekker en is wat onrustig stationair, maar tijdens het rijden is het een prima motor.

Zou gewoon echt beide nog eens gaan bekijken
Eens. Ik heb ook zo'n 1.0 in de Ibiza. Zeker als ie koud is, loopt het net als een haperand naaimachientje qua geluid. Maar het rijdt verder prima.

Weet niet of je ook nog wat moet of gaat inruilen op de aanschaf van Clio of Fiesta en zo ja, wat voor auto dat is?
Want dan kun je ineens op een Clio met automaat van 15.950 onder de streep minder bij hoeven betalen dan bij een Fiesta van 14.995 of 13.640. En wie weet schakelt zo'n Fiesta wel net zo hakerig als een Clio. En hoe loopt de motor van zo'n 1.0 liter Fiesta? Het zijn niet meer de 2.0 liter ongeblazen motoren, zoals bijvoorbeeld Mazda ze wel nog levert.

Vind de eigenarenhistorie van beide Fiesta's overigens ook bijzonder. Lijken allebei kortere of langere tijd te zijn ingezet als demo, huur of leenauto. Zie hierna (stukje doorscrollen naar kopje eigenarenoverzicht):

Ik denk ook dat voor rond de 15k ook veel andere leuke(re) Fiesta's kan vinden als je niet zo eng blijft vasthouden aan die lage kilometerstand, zeker voor een 7 jaar oude auto.

Deze blauwe vind ik bijvoorbeeld zelf leuker (en heeft wel het winterpakket), maar zit op 55.000km:

En deze heeft gewoon netjes 1 particuliere eigenaar gehad, die de auto vanaf nieuw bijna 5 jaar heeft gereden:

Dat zou dan een auto zijn, die ikzelf zou kiezen, zou ik voor de Fiesta gaan.

Of eventueel dit alternatief, met ook weer winterpakket, met iets meer kilometers (95.000km) voor een serieus stuk minder geld (€ 10.750):

Maar ik vrees dat ik zo je keuzestress alleen nog maar lastiger maak. Maar ik doe dit om je te helpen.
Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik ga een UP inruilen waarvoor ik biedingen tussen de 9.000 a 9.500 heb gekregen (9.000 is ook minimaal wat ik ervoor terug wil).

Reden dat ik voor Fiesta's zocht is voornamelijk de lage kilometer in combinatie met de gevoelige motor. Ook zoek ik naar Fiesta's met B&O geluidsysteem, dat vind ik echt heel vet en ben ook audiofile haha. Ook voorruitverwarming vind ik erg fijn, maar dat zit op bijna alle Titaniums. De Fiesta ST-Line met kenteken (H-158-PN) heb ik inderdaad ook gezien, maar zij leveren geen 12 maanden BOVAG garantie, dus kreeg ik al een minder vertrouwd gevoel. Maar wellicht is dat onterecht. Ik laat me graag adviseren. De auto heeft wel maar 1 eigenaar gehad en heeft alle opties die ik wil. De kleur ziet er ook mooi uit. Maar de rode kleur van RS-796-X vind ik ook erg mooi.

Ik snap dat jullie mee willen denken m.b.t. de Clio, maar ik heb er mee gereden en het is gewoon niet mijn auto. Zowel qua schakelen als de motor. Hij past gewoon niet bij mij en dan moet ik het simpelweg gewoon niet doen. Wel heel lief dat jullie meedenken overigens.

Ik moet jullie allemaal wel even bedanken voor de moeite die jullie doen om mij te helpen/adviseren. Ik waardeer het!

Toch nog even de keuze lastiger maken ;)

Je schrijft
Nou ik heb een proefrit gemaakt met de Clio. Erg mooie auto en comfortabel, maar aan de versnellingsbak kon ik niet wennen. Schakelen ging echt heel erg stroef. Ik heb de Clio dus niet genomen. Wil er wel voor 100% achterstaan bij zo'n aankoop.
Met maar één van beide dus. Bij een tweedehands kan er echter best nog een flink verschil zitten tussen verschillende exemplaren van in principe dezelfde auto, ook in koppel- en schakelgedrag.

Zelf af en toe meegevraagd bij het uitzoeken van een tweedehands auto en precies dat meegemaakt. Een C4 Cactus op het oog, proefrit viel erg tegen juist ook op schakelen en koppelen, dus die viel af. Maar toen daarna ook andere kandidaten om verschillende redenen afvielen en weer een Cactus in beeld kwam met een enorme dosis scepsis toch maar weer een proefrit gemaakt ... en die viel juist enorm mee. Niet alleen in vergelijking met die eerdere, maar ook in absolute zin reed hij prettig, inclusief schakelen en koppelen. Ik heb er zelf later ook in gereden, en hoewel ik al lang automaat rijdt en me meestal erger aan handbakken en het geklooi met de koppeling viel het bij deze ook mij in positieve zin op hoe makkelijk en intuïtief schakelen ging.

Kortom, schrijf de andere Clio niet te snel af, tweedehands kan een ander exemplaar veel beter bevallen dan het ene door hoe hij door vorige berijder(s) is behandeld en onderhouden. Ga vooral met een Fiesta proefrijden als je daarvan een exemplaar kunt vinden dat aan je meeste wensen en eisen voldoet en eventueel nog in meer kandidaten, maar als die je ook niet volledig weet/weten te overtuigen zou de andere Clio zomaar een serieuzer alternatief kunnen blijken dan je nu denkt.

Fiesta is ook een leuk ding toch. Let alleen ff op dat als je de riem laat vervangen dat ze dan ook het carter los halen, het vuil van de olie zeef af halen. Er zit nog ergens een filtertje in een van de olie kanalen. Die moet ook even los voor een schoonmaak. En altijd tijdig olie verversen met de voorgeschreven olie.

Niet blind staren op kilometers. Let op het aantal eigenaren, kijk in combinatie naar de historie.

Een auto met 4 eigenaren kan nog wel eens beter onderhoud hebben gehad dan een met 1. Mede doordat er bij aankoop elke keer onderhoud is uitgevoerd.

Terug
Bovenaan