Keuzestress tussen Clio en Fiesta

Hotymoty

Startmotor
Goedenavond heren,

Ik heb twee Renault Clio’s Intens op het oog. Beide komen uit 2021, maar het verschil zit hem in de kilometerstand en opties. Clio 1 heeft 96k op de teller en Clio 2 ongeveer 55k. Echter, de Clio 1 heeft stuk meer opties (camera, groter scherm, winter pakket etc.) en heeft een mooiere kleur.

Aangezien beide toch een stukje rijden is, vroeg ik me af of het heel erg is als er bij Clio 1 wat meer km op de teller staat.

Dank alvast!

Eigenlijk beantwoord je jouw eigen vraag al door aan te geven dat je graag de Clio met meer opties en een leukere kleur wilt hebben.

96k km valt ook wel mee, is de auto goed onderhouden, m.a.w. onderhoudshistorie bekend? Ziet hij er nog goed uit voor z’n leeftijd? Stoelen zonder slijtage? Of minimaal. Zo, ja dan gewoon doen!

Eigenlijk beantwoord je jouw eigen vraag al door aan te geven dat je graag de Clio met meer opties en een leukere kleur wilt hebben.

96k km valt ook wel mee, is de auto goed onderhouden, m.a.w. onderhoudshistorie bekend? Ziet hij er nog goed uit voor z’n leeftijd? Stoelen zonder slijtage? Of minimaal. Zo, ja dan gewoon doen!
Ja onderhoudshistorie zit wel goed. Al is het een import en is voornamelijk de fabrieksopgave (elke 2 jaar een beurt) aangehouden. Op de foto’s ziet de auto er heel goed uit, maar dat is wel vaker op foto’s haha

kun je de advertentie eens delen?

Clio heeft overigens gewoon elk jaar onderhoud nodig, net zoals de meeste auto's.

KLIK

Het is net wat je zelf belangrijk vind. Ik word vrolijk van een leuke kleur en fijne opties. Ik kan dat heel erg waarderen, keuze zou voor mij altijd optie 2 zijn.
Mijn buurman interesseert dat allemaal niks zolang er airco op zit en dat hij rijd. Kleur en opties maakt hem niks uit. Voor hem zal optie 1 dus beter zijn.

Dus het is net wat je zelf wil.

Ik zou ook eerst gaan kijken bij de clio met meer opties en leukere kleur. De kilometerstand van 96.000km mag geen probleem zijn bij een auto uit 2021. Zeker als het onderhoud netjes is uitgevoerd.

Mocht de auto in het echt je toch tegenvallen, kan je op dat moment beslissen altijd nog naar de 2e optie te gaan kijken.

Ik zou ook eerst kijken naar de luxe auto in de mooie kleur, met hogere kilometerstand.
Een Clio 5 is een degelijke auto (heb er zelf een). En als er goed voor gezorgd is, dan is die nog als nieuw.

Sowieso de mooiste in dit geval.
Als je weinig rijdt maakt de kilometerstand niet veel uit en als je veel rijdt scheelt het misschien 1,5 jaar voor je met de mindere ook de 96K zit.
Van een mindere uitvoering ga je waarschijnlijk spijt krijgen.
Had dat ook met mijn Clio destijds. Kreeg al snel spijt dat ik een te kale uitvoering had. Al binnen het jaar geprobeerd in te ruilen, maar dat kostte me teveel.

gewoon verder kijken, er staan er genoeg te koop. 55k of 100k is nogal een verschil. Dat is 2,3 jaar aan kms voor de gemiddelde rijder.

Hoe lang wil je met de auto gaan doen en hoeveel kilometer rij je zelf per jaar.

Ik zal zelf even doorzoeken naar 1 in een leukere kleur met de juiste opties met tussen de 55dkm á 70dkm en geen import

96dkm vindt ik ook wel erg veel voor een auto uit 2021.

Succes met je zoektocht

Ja voor mij een no-brianer. Leuke kleur, super mooie uitvoering. staat bij een renault dealer, zit al 12 maand garantie op.ik geloof hem wel.

Ik zou me niet zo druk maken over de kilometers. Een aandachtspuntje is wel of er op korte termijn "groot" onderhoud noodzakelijk is (Distributieriem/ketting etc) en je die kosten niet volgend jaar voor je kiezen krijgt.

Alleen de luxe uitvoering.

Verder ben ik ongeveer van plan om tussen 10.000 en 12 a 15.000 per jaar te gaan rijden.

Ik dacht altijd wel dat veel kilometers in korte tijd juist goed is ivm veel snelwegkilometers?

Het gaat om deze Auto
Moet wel zeggen dat hij er uit mooi ziet en de rood metallic spreekt natuurlijk wel aan.

De keuze is aan jouw.

Iedere tweedehands auto's is een gok dat hij nou veel of weinig heeft gelopen, je weet niet waarom de vorige eigenaar hem heeft weggedaan.

Mooie en luxe uitvoering, en bij de Renault dealer, 12 maanden garantie, lijkt mij een hele goede deal.

De 1.0 is een degelijke motor met solide distributieketting.
De bougies moeten 1 maal in de 4 jaar worden vervangen.
Maar dat valt wel mee in kosten.

Ik heb zelf een Clio 130 TCe uit juni 2020 in deze rode kleur.
Is in de praktijk een hele voordelige auto om te rijden.
Tot nu toe geen enkele storing of reparatie kosten gehad.
Alleen standaard onderhoud.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog een derde optie die ik ook leuk vind: een Ford Fiesta uit 2018 met 46k op de teller. Al lees ik wel veel verhalen over de 1.0 ecoboost, maar schijnt heel leuk te rijden.

De huidige generatie Clio heb ik niet mee gereden maar de voorloper ken ik ook als een leuk sturende auto. Die Ford is bovendien geen ST-Line dus zou zomaar kunnen dat ze qua rijplezier niks op elkaar toegeven.

Lastig dus om een absolute voorkeur uit te spreken. Ik zou als ik jou was vooral letten op de stoelen en het bedieningsgemak. Dat laatste vind ik bij Ford altijd erg goed, maar Renaults lees je ook vrij makkelijk in mijn ervaring. Ik zie dat de Ford ook voorruitverwarming en stuurverwarming heeft. De Renault ook? Voorruitverwarming is heel prettig deze tijd van het jaar, als je in het midden of oosten van het land woont met name. Nooit meer voorruit krabben maar ook ontwasemen hoeft eigenlijk niet meer. En stuurverwarming wil je nooit meer zonder als je het eenmaal gewend bent.

Over de 1.0 ecoboost wordt veel geroepen, de Renault driecilinder hoor ik eigenlijk weinig over. Dus dat zou zomaar eens de meer betrouwbare keuze kunnen zijn...

De huidige generatie Clio heb ik niet mee gereden maar de voorloper ken ik ook als een leuk sturende auto. Die Ford is bovendien geen ST-Line dus zou zomaar kunnen dat ze qua rijplezier niks op elkaar toegeven.

Lastig dus om een absolute voorkeur uit te spreken. Ik zou als ik jou was vooral letten op de stoelen en het bedieningsgemak. Dat laatste vind ik bij Ford altijd erg goed, maar Renaults lees je ook vrij makkelijk in mijn ervaring. Ik zie dat de Ford ook voorruitverwarming en stuurverwarming heeft. De Renault ook? Voorruitverwarming is heel prettig deze tijd van het jaar, als je in het midden of oosten van het land woont met name. Nooit meer voorruit krabben maar ook ontwasemen hoeft eigenlijk niet meer. En stuurverwarming wil je nooit meer zonder als je het eenmaal gewend bent.

Over de 1.0 ecoboost wordt veel geroepen, de Renault driecilinder hoor ik eigenlijk weinig over. Dus dat zou zomaar eens de meer betrouwbare keuze kunnen zijn...
Ahh dank je wel voor de informatie! Leer ik weer wat bij.

Ik heb ook nog een derde optie die ik ook leuk vind: een Ford Fiesta uit 2018 met 46k op de teller. Al lees ik wel veel verhalen over de 1.0 ecoboost, maar schijnt heel leuk te rijden.
Mooie Fiesta met fijne opties! Stoel-, stuur- en voorruitverwarming. Heb ik ook, wil niet graag met zonder!
Bij deze motor is het belangrijk dat de juiste olie is gebruikt en alles goed is onderhouden. Het betreft een natte riem als ik mij niet vergis. Maar met goed onderhoud kan dat goed.
Ik vraag mij wel af of de motor goed warm is gereden, met gemiddeld nog geen 10.000 km per jaar. Je zou een aankoopkeuring kunnen laten uitvoeren.

Wat de Renault betreft, is lees vaak dat de 0.9 een betrouwbaar blok is. Weinig vermogen, maar voor een Clio prima. Hoe dat met de 1.0 zit, weet ik niet.

Waarom toch die fascinatie voor zo min mogelijk kilometers? Bij een auto van 7 jaar oud, zou ik niet perse blij worden van een kilometerstand van nog geen 47.000km. Dat zijn geen 7.000km per jaar. Grote kans veel kleine stukjes. En is de motor dan wel altijd netjes warm gereden of uberhaupt warm geworden?

Daarnaast is de Fiesta voor vergelijkbaar geld wel al gelijk 3 jaar ouder dan de mooie (import) Clio. Een Titanium is in principe wel een prima uitvoering. En stoel, stuur en voorruitverwarming zijn op zich wel fijne extra opties. En zowel Fiesta als Clio vind ik persoonlijk leuke auto's om te zien. Zeker met beetje een fraai kleurtje (zoals deze 2).

Als je in gelegenheid bent om met allebei te rijden, dan zou ik dat zeker proberen. Ga in allebei eens rijden, zitten (voorin, achterin, achter jezelf), kijk eens in een kofferbak. Ervaar zelf de verschillen. En neem dan daarna een beslissing. Wat de een prettig vindt, vindt de ander niks. Biede aanbieders zitten op een 35-40 autominuten rijden van elkaar, dat is te doen op zich.

Alleen de luxe uitvoering.

Verder ben ik ongeveer van plan om tussen 10.000 en 12 a 15.000 per jaar te gaan rijden.

Ik dacht altijd wel dat veel kilometers in korte tijd juist goed is ivm veel snelwegkilometers?

Het gaat om deze Auto
Ik zal voor de 2e optie gaan met de logische nap, mits die niet teveel eigenaren heeft gehad, of een ex huur auto oid is geweest

gewoon verder kijken, er staan er genoeg te koop. 55k of 100k is nogal een verschil. Dat is 2,3 jaar aan kms voor de gemiddelde rijder.
45K is 4 jaar voor de gemiddelde rijder. Die rijdt 11K per jaar.

Nou ik heb een proefrit gemaakt met de Clio. Erg mooie auto en comfortabel, maar aan de versnellingsbak kon ik niet wennen. Schakelen ging echt heel erg stroef. Ik heb de Clio dus niet genomen. Wil er wel voor 100% achterstaan bij zo'n aankoop.

Mijn focus verschuift nu naar de Fiesta. Toch heb ik continue een stemmetje in mijn hoofd die zegt "Kijk nou uit voor die motor". Ik vind het enorm lastig. Ik weet wel dat de Fiesta tot nu toe drie beurten heeft gehad en vorig jaar de recentste.

Nou ik heb een proefrit gemaakt met de Clio. Erg mooie auto en comfortabel, maar aan de versnellingsbak kon ik niet wennen. Schakelen ging echt heel erg stroef. Ik heb de Clio dus niet genomen. Wil er wel voor 100% achterstaan bij zo'n aankoop.

Mijn focus verschuift nu naar de Fiesta. Toch heb ik continue een stemmetje in mijn hoofd die zegt "Kijk nou uit voor die motor". Ik vind het enorm lastig. Ik weet wel dat de Fiesta tot nu toe drie beurten heeft gehad en vorig jaar de recentste.
Ik bedenk zojuist nadat ik nog even heb gekeken naar die advertentie, dat dit het nieuwe model is. Ik weet alleen niet of die de vernieuwde EcoBoost motor heeft. Die heeft geen natte riem meer, maar een distributieketting. Beide zijn nog geleverd in het model vanaf 2017, dus even onder de motorkap kijken of navragen bij de garage.
Weet wel dat dit de minst sterke is met 100pk, maar dat moet genoeg zijn voor een Fiesta denk ik. Eventueel kijken voor een 125pk model, dan heb je net wat meer.

Ik bedenk zojuist nadat ik nog even heb gekeken naar die advertentie, dat dit het nieuwe model is. Ik weet alleen niet of die de vernieuwde EcoBoost motor heeft. Die heeft geen natte riem meer, maar een distributieketting. Beide zijn nog geleverd in het model vanaf 2017, dus even onder de motorkap kijken of navragen bij de garage.
Weet wel dat dit de minst sterke is met 100pk, maar dat moet genoeg zijn voor een Fiesta denk ik. Eventueel kijken voor een 125pk model, dan heb je net wat meer.
Zover ik weet geldt dat alleen voor de Hybrid-versies.

Was het schakelen niet exemplarisch. De Clio met 1.0 motor is geleverd met 5 en 6 bak.

Ik vind zelf het grote voordeel van de Renault de zeer degelijke en zeer betrouwbare techniek. De Clio is ook groter, en biedt meer comfort dan de Fiesta.

Of kies een Clio 5 met automaat, is wel wat duurder, maar bijzonder fijn om te rijden.
Ik heb zelf de 1.330 CC viercilindermotor met 7 traps automaat met dubbele koppeling.

Succes met de proefritten.

Laatst bewerkt:
Schakelen hoort die normaal gewoon goed te doen dus dat kan inderdaad een puntje zijn om mee op te letten - en zoals hierboven ergens geschreven, opletten dat het geen auto is die uit de verhuur komt.

Wat de 1.0 ecoboost betreft moet ik als Renault fan in hart en nieren hier gaan vloeken in de kerk, want het is een prettigere motor om mee te rijden dan de 1.0 van Renault, ik heb ze alle 2 hier op de oprit staan (Captur 2 & Tourneo courier). Echter heeft die Captur 3 verschillende modussen, Eco, Standaard & Sport. Als je hem in sport zet reageert hij veel prettiger en moet hij niet veel meer onderdoen voor het rijgedrag van de Ford.
Wat in het nadeel van de Ford spreekt is zijn verbruik. Zo een Tourneo zal wel net iets meer wind vangen dan een Captur, maar hij verbuikt op 100km minstens 2l extra met een rustige rijstijl, geef je wat gas gaat het verschil naar 2,5l.

En ja de Ford is van mijn werk (ik rij er niet privé mee), en mijn privé-geld stop ik liever in de Renault, de 0,9 of 1.0 motoren van Renault staan bekend als betrouwbaar en lage onderhoudskosten, waardat de natte distributieriem van de Ford best wel voor wat ellende KAN zorgen.
Net als de directe injectie die gevoeliger is voor vervuiling.

Als ik bij vrienden en familie zie waar er ook redelijk wat mensen met deze motoren rijden heb ik nog geen problemen met deze Renault motoren geweten, met de Ford 1 iemand met een deftecte katalysator op een auto van ongeveer 10 jaar oud. Bij collega's heb ik 2 Ford motoren in de soep weten draaien, maar niet iedereen gaat even lief om met een auto van de firma...

Ook als je bij de officiële Renault dealer een clio zoekt kan die nog steeds geïmporteerd zijn (Dat hoeft niet erg te zijn). Dealers bieden op een veiling op alles wat verkoopbaar is. Veel B-segmenters gaan een jaar in de verhuur en worden dan voor er wat aan mankeert van de hand gedaan.
In sommige duurdere segmenten maakt dat niet uit maar met kleine autootjes wordt vaak geragd.

Ook als het een "Demo" auto is geweest zijn het vaak exverhuur bij Nefkens vaak meegemaakt.
De consument heeft geen idee.
Ik heb het grootste deel van mijn arbeidzame leven in de werkplaats gestaan.

Er rijden weet ik hoeveel Fiesta's met een natte riem.
Wij hebben er zelf ook een. gekocht met 72000 op de teller, inmiddels bijna 100.000 op de teller,
geheel probleemloos.

Auto's worden vaak verkocht als "Demo"

Een echte demo zal net zo goed een zwaar leven gehad kunnen hebben. Mensen willen tijdens een proefrit toch testen wat het ding kan.

In zou eerste eens gaan kijken bij een Fiesta van die generatie. Heb er zelf ook eens 1 overwogen, maar ik vond het dashboard niet fijn en de stand van het scherm te recht.
Op 1 dag met 2 verschillende uitvoeringen gereden, maar beide konden ze mij niet bekoren.

Ik denk ook dat je gewoon pech hebt gehad met deze specifieke Clio

Ik heb nu een Focus met een 1.0 125 pk EcoBoost, maar dan wel met ketting. Staat bijna 180k op de teller, gekocht met iets meer dan 130k. Onlangs een kapotte bobine, merkte ik alleen bij hard optrekken wanneer de auto daarvoor was teruggezakt in snelheid. Gebeurde alleen op de snelweg, dan was er even een hikje. Vervangen onder garantie (5 jaar) en de auto is ex huur én ex lease. En dus al heel wat km op de teller. Ik vind dat ik geen bijzonder onderhoud heb, wel benieuwd hoe dat is na 2 ton en verder.

En een ketting, geen natte riem. Bij die natte riem is onderhoud en juiste olie erg belangrijk. Gaat zeker wel wat mis, maar ik hoor/lees meer over de PureTech bijvoorbeeld. En genoeg exemplaren waarbij het wel goed gaat, zoals hierboven ook is genoemd.

Wat verbruik betreft, ik kom in de winter nog niet slechter uit dan 1:17. In de zomer 1:20, zeker bij lange, zuinige ritten. Denk dat een Fiesta dat ook wel kan halen. Wel een rustige rijstijl.

Dank jullie wel allemaal voor de informatieve reacties. Ik ga er nog even goed over nadenken of ik zo’n 1.0 met riem kan vertrouwen. Als je googled, dan schrik je toch wel

Ergens logisch, als alles goed gaat wordt er niet veel over een auto geschreven. Gaat het stuk dan wel.

Dank jullie wel allemaal voor de informatieve reacties. Ik ga er nog even goed over nadenken of ik zo’n 1.0 met riem kan vertrouwen. Als je googled, dan schrik je toch wel
Bij goed onderhoud (juiste olie) is het een prima motor, bij een dubieus verleden of hoge km-stand zou ik het niet doen.

Het is een risico. Tijdig vervangen en niet naar een garage gaan die enkel het riempje wisselt. Ook even de tijd nemen alle zeefjes schoon te maken. Kostbaar karwei.

Een Clio 5 met 1300 tce en automaat geen optie??

Clio 1.3 past niet in mijn budget helaas. Budget is 15.000.

Ik heb wat geïnformeerd bij verschillende dealers van Fiestas en je komt toch bijna tegen dat er soms bij onderhoud een jaar is overgeslagen. Dus bijv 2021 een beurt en dan in 2023 weer eentje. Zij geven aan dat fabrieksopgave of 2 jaar is of 30.000 km. Is dat niet erg?

Kijk nog een keer heel goed naar de extra opties van de Clio. Mijn ervaring is dat veel features in de folder leuk zijn maar dat je ze niet of vrijwel niet gebruikt.

Clio 1.3 past niet in mijn budget helaas. Budget is 15.000.

Ik heb wat geïnformeerd bij verschillende dealers van Fiestas en je komt toch bijna tegen dat er soms bij onderhoud een jaar is overgeslagen. Dus bijv 2021 een beurt en dan in 2023 weer eentje. Zij geven aan dat fabrieksopgave of 2 jaar is of 30.000 km. Is dat niet erg?
Dat is lastig om in zijn algemeenheid iets over te zeggen. Het hangt er heel erg vanaf waarom er zo weinig is gereden dat überhaupt die (twee)jaarlijkse onderhoudsintervallen zijn aangehouden ipv de kilometer-intervallen.

Als de jaarkilometrages laag zijn omdat alleen korte stukjes werden gereden, was jaarlijks onderhoud beter geweest omdat korte stukjes rijden veel zwaarder is voor motor en (dus) motorolie.
Als het jaarkilometrage laag was omdat er juist geen korte stukjes werden gereden, maar alleen - infrequent - grotere afstanden is tweejaarlijks onderhoud geen probleem.

Bij mijn Ypsilon met Twinair is het officiële onderhoudsinterval ook twee jaar of 30.000km. Omdat mijn jaarkilometrage zo rond de 20.000 lag ziet het er op papier ook uit of ik weleens een heel (kalender)jaar oversloeg, terwijl je ook van de TwinAir vaak hoort beweren dat die jaarlijks onderhoud nodig zou hebben.
Maar ik rij (vrijwel) nooit korte stukjes, en de auto heeft dan ook moeiteloos dik twee ton op de teller gehaald en is 'still going strong'.

Kortom, staar je niet blind op jaarlijks of niet onderhoud. Hoe de kilometers tussen de beurten zijn gereden is veel belangrijker dan hoeveel kilometers of maanden er tussen zaten. Vervelend is alleen wel dat het soort gebruik tussen de beurten van occasions veel lastiger is na te gaan dan kilometers of maanden ertussen, daarvoor ben je afhankelijk van de eerlijkheid van de verkoper. Maar als je alleen naar het makkelijke criterium van jaarlijks onderhoud kijkt loop je nog steeds het risico een auto te kopen die het juist zwaar heeft gehad met veel korte ritjes.

Laatst bewerkt:
Dat is lastig om in zijn algemeenheid iets over te zeggen. Het hangt er heel erg vanaf waarom er zo weinig is gereden dat überhaupt die (twee)jaarlijkse onderhoudsintervallen zijn aangehouden ipv de kilometer-intervallen.

Als de jaarkilometrages laag zijn omdat alleen korte stukjes werden gereden, was jaarlijks onderhoud beter geweest omdat korte stukjes rijden veel zwaarder is voor motor en (dus) motorolie.
Als het jaarkilometrage laag was omdat er juist geen korte stukjes werden gereden, maar alleen - infrequent - grotere afstanden is tweejaarlijks onderhoud geen probleem.

Bij mijn Ypsilon met Twinair is het officiële onderhoudsinterval ook twee jaar of 30.000km. Omdat mijn jaarkilometrage zo rond de 20.000 lag ziet het er op papier ook uit of ik weleens een heel (kalender)jaar oversloeg, terwijl je ook van de TwinAir vaak hoort beweren dat die jaarlijks onderhoud nodig zou hebben.
Maar ik rij (vrijwel) nooit korte stukjes, en de auto heeft dan ook moeiteloos dik twee ton op de teller gehaald en is 'still going strong'.

Kortom, staar je niet blind op jaarlijks of niet onderhoud. Hoe de kilometers tussen de beurten zijn gereden is veel belangrijker dan hoeveel kilometers of maanden er tussen zaten. Vervelend is alleen wel dat het soort gebruik tussen de beurten van occasions veel lastiger is na te gaan dan kilometers of maanden ertussen, daarvoor ben je afhankelijk van de eerlijkheid van de verkoper. Maar als je alleen naar het makkelijke criterium van jaarlijks onderhoud kijkt loop je nog steeds het risico een auto te kopen die het juist zwaar heeft gehad met veel korte ritjes.
Dank u wel voor de informatie. Blijft erg lastig in te schatten haha

Huurauto of niet, heb jaren lang bij een verhuurmaatschappij gewerkt en moet eerlijk zeggen dat over het algemeen met de auto's altijd redelijk netjes werd omgegaan. Ja ze worden niet vertroeteld, maar het is ook niet zo dat ze allemaal werden afgeragt.
Sowieso denk ik niet dat de rode Clio een huurauto is geweest, zulke kleuren hadden wij destijds nooit in de vloot, simpelweg omdat de meeste (zakelijke) huurders geen kleur willen. We hadden wel eens voor weinig een foutief bestelde auto (verkeerde kleur) over genomen van de opel dealer om in de verhuur floot te zetten. Man wat een kritiek wam daar op :LOL: van de berijders, dan wel van de bedrijven.
Vaak is zo'n fraaie kleur ook duurder dan een standaard kleur. Zelfde geld voor de uitrusting; verhuurmaatschappijen kiezen doorgaans niet voor de wat luxere uitvoeringen. Zou wel kunnen zijn dat dit een Demo is geweest, tjah hoe erg is dat... Ik zou mij er niet al te druk op maken eerlijk gezegd.

De fiesta met natte riem zou niet gelijk mijn voorkeur hebben, maar volgens mij heeft ford dat prima voor elkaar. wel zou ik 100% een sluitende historie willen hebben van goed onderhoud met de juiste olie, dan geeft dat doorgaans geen problemen.

toch zou ik persoonlijk voor de clio gaan (wel in de eerder getoonde uitvoering). In de basis komt de auto uit 2020, toen werd die auto geïntroduceerd en won toen vrijwel alle rijtesten in het B segment. Een moderene auto met de veiligheidseisen en connectiviteit die toen de nieuwe standaard zette in dat segment. Deze generatie clio is dan ook nog steeds , welliswaar gefaclift, in productie
De fiesta is in de basis een stuk ouder, dacht ergens in 2017. En inmiddels al uit productie. dat zie je er toch wel aan dingen af dat de fiesta in de basis een 3 jaar oude rmodel is.

Mijn eigen ervaring is dat een 'nieuwe' auto altijd even wennen is qua schakelen. Gewoon omdat iedere schakelbak net weer anders ingelegd moet worden of de ene net wat soepeler door zijn verzetten gaat als de andere. Zeker als je lang en vaak in een en dezelfde auto rijdt, dan voelt het schakelen bij een andere auto net weer anders. Dat is echter vaak gewenning en na een paar maanden weet je niet beter dan hoe je 'nieuwe' auto schakelt.

Verder blijf ik de rode Clio 5 die je met ons hebt gedeeld echt een fraai exemplaar vinden. Maar het moet jouw auto worden en het blijft een forse uitgave, dus als deze niet goed genoeg voor je blijft voelen: niet doen.

Maar persoonlijk zou ik hem niet zo snel afserveren en er nog eens een 2e keer goed over nadenken.

Terug
Bovenaan