Jelle 8665467 zei:
Gisteren de eerste auto getest, in 1 woord: FANTASTISCH!
Merk: Volvo
Type: XC60 R-Design
Motorisering: D5 235 pk 8-traps Geartromic AWD
Diesel
Kleur: Fusion Red Metallic
De twee uur durende proefrit was geweldig.. wat een pracht van een auto was dat zeg. Ik ben niet zo heel goed technisch onderlegd w.b. auto's, maar ik zal het zo goed als mogelijk beschrijven. Bij de dealer stond bovenstaande auto voor mij klaar, daarbij was ik al op slag verliefd op de schitterende kleur, heel chique. De auto stond op 22'' wielen, mijn voorkeur gaat zelf altijd uit naar 20'' inch, daar ik dat comfortabeler vind. Ik vind 22'' overrated.
Het interieur bestond uit Nappa leder met ventilatie, zeer mooi. Verwarmbare voorstoelen die ook echt goed haar werk deed en een elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen zodat je het niet iedere keer weer opnieuw moet afstellen, erg prettig. Het toppunt was dan ook de zeer prettige stoelen, zelfs na 2 uur totaal geen last van mijn rug of gewrichten. Het was echt een genot om hierin te zitten. Het ging zelfs zover dat er ook een massagefunctie op de voorstoelen zat, zeer comfortabel en echt een genot om te rijden. Zelfs verwarmbare ruitenwisserbladen, erg handig als ik door de Scandinavische landen rijd. Wat een prachtige afwerking allemaal, was er echt onder de indruk van.
Qua veiligheid was het echt fenomenaal. Er zaten zoveel veiligheidssystemen op dat ik het niet eens allemaal heb kunnen testen. Wat ik erg handig vond waren de parkeersensoren achter, maar ook voor en zeker met fileparkeren erg handig. Naast alle systemen zat er ook een audiosysteem in van Bowers en Wilkins, zeer mooi geluid allemaal. Het rijden was zeer relaxed, er zat luchtvering voor- en achter op en tijdens het rijden had je de keuze uit 4 verschillende rijstanden, Comfort, Eco, Dynamic en Off-Road. Zeker in de comfort stand was het heel aangenaam en echt een genot, heb er zeer van genoten. Snelheid en zeker genoeg koppelvermogen, al met al gesproken moeten de concurrenten van ver komen, want anders heb ik mijn keuze zeker al gemaakt.
Kortom, naast alle extra functies beheerst deze auto alle basisfuncties tot het uiterste. Zo zit er een zeer goed, scherp en snel aanraakscherm op. Duidelijk scherm en aan niets ontbreekt je. Even uit mijn hoofd gezegd heb je een bagageruimte van ruim 500 liter en met de banken geklapt ruim 1400 liter dus perfect in orde. Ik vond de auto erg stil, wat een groot pluspunt is. De automaat schakelt heel soepel zonder haperingen, reageert erg direct! Ik vraag mij zelfs af of ik de luchtvering voor- en achter zou moeten nemen, omdat de auto van zichzelf al heel erg comfortabel is.
Minpunten:
- Panoramadak
- 22'' wielen
- Kleine brandstoftank van 60L
Lekker dagdromen. Mag best. Maar verder een volslagen inconsistent verhaal.
En dan heb ik het niet over topicstarters carrière capriolen, onwaarschijnlijke autokeuzelijstjes en bijtellingsfratsen. Nee, deze proefrit, die rammelt.
Doet alsof ie onze hulp nodig heeft, want hij weet niet zoveel van auto's. Kan natuurlijk,
Maar arme Jelle
- Rijdt ondertussen wel in een Talisman TCE 200 PK (waarom toch de hele tijd die nadrukkelijke vermelding van al die paardenkrachten? - een beetje zoals wij kleine jongetjes vroeger de snelheidsmeters van geparkeerde auto's vergeleken welke het hardst kon...

)
- Prefereert zelf
altijd 20" boven 22". Altijd (altijd is wel lang en wel vaak voor een zelfgeproclameerde leek) Want 22" is overrated. Door wie in vredesnaam? Niet door mij in ieder geval: persoonlijk vind ik 20" op zo'n auto al geen gezicht. En zeker niet iets om voor bij te betalen. Door wie dan? Zelfs auto-enthousiasten vermoedden tot voor kort nauwelijks dat het überhaupt kon, 22" op een XC60...
- Heeft kennelijk een Talisman zonder el. verstelbare memory seats. En ook zonder verwarmbaar stuurwiel. Zijn die er nog, lease-D-segmenters zonder? En waarom is dat voor TS zo belangrijk, die geheugenfunctie? En die geventileerde massagefunctie? Echt iets om eens rustig op je gemakje van te genieten tijdens een proefritje...
- Heeft niet eens alle - welke? - veiligheidssystemen uitgeprobeerd, want het waren er gewoonweg té veel. Te druk met de B&W stereo, in de nappa lederen warme massage stoel, en het verrukkelijk touchscreen waarschijnlijk. Trouwens, welke veiligheidssystemen heeft zo'n XC 60 méér dan die anderen?.
- Is zwaar onder de indruk van parkeersensoren achter én voor. Wow! Zouden er echt leasemaatschappijen zijn die Talismannen uitzetten zonder parkeerpiepjes rondom? Heeft TS nog niet begrepen dat 360° camera met auto-inparkeren inmiddels zelfs standaard is op topmodellen in het C-segment. Nooit van valet-parking gehoord?
- Twijfelt nog over luchtvering voor én achter - waarom? - maar weet - hoe? - al wel hoe deze XC-60 (van zichzelf) rijdt op normale vering.... Comfortabel genoeg kennelijk - maar waarom waren dan die 22" jetsers een probleem?
- Roemt de bagageruimte van 500 liter (perfect in orde) Och, arme.... 500 l is erg krap voor een SUV van 4.70 m. En minder dan een Talisman! En die 1400 liter max. is echt lachwekkend weinig.... Reden dat îk hem heb laten staan, die XC60. En dat vreselijke scherm met zijn Alfred E.Neuman flaporen van ventilatieroosters natuurlijk
- Vindt gelukkig ook een paar weliswaar verwaarloosbare nadelen: kleine brandstoftank. 60 l dunkt me "klassenüblich" . Maar, kan dat dan niet bij Volvo, een grotere? Vertel daar eens wat over. Staat vast in de folder.
- Legt niet uit waarom dat panoramadak een nadeel is.... Ik heb mijn auto gekozen juist
vanwege zo'n schuifkantelpano dak. Omdat dat panoramadak door autotesters vaak een nadeel wordt genoemd ivm hoofdruimte misschien? En trouwens, anders bestel je er toch een zonder. Kan ook.
- idem voor die velgen...
TS Jelle vindt kortom alles mooi wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn aan zo'n wagen, maar vergeet te melden wat het kost, vergeet de dealer te bedanken, geen woord over de uitleg van de verkoper, noch waar ie heeft gereden, onder welke omstandigheden, welke dealer waarom een demo in fusion red heeft rondrijden. Te veel detail én te weinig detail, hét kenmerk van fantasten. Zeker van fantasten die alle AutoWeek XC60 video's kwijlend hebben bestudeerd.
Allemaal niet erg, deze luchtfietserij en napraterij. Zouden we daar echter - om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden - niet beter een apart hoekje op dit Forum voor kunnen creëren?
mvrgr, m'ns