• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Keuze luxe lease-auto's

Jelle 8665467

Gebruiker
Goedemiddag mede-forummers van Autoweek,

Sinds 2 weken ben ik overgestapt naar een andere baan. Voorheen zat ik op de binnendienst van een klein bedrijf en nu overgestapt naar een zeer groot bedrijf waar ik de buitendienstmanager ben met als voordeel dat ik veel met de auto kan reizen naar landen als Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ik ben een groot autoliefhebber net zoals iedereen hier op dit forum. Mijn huidige auto is een Renault Talisman TCe 200 en hier ben ik uitermate tevreden mee.

Bij het nieuwe bedrijf gaan ze heel anders te werk met lease-auto's dan waar ik voorheen werkte. Er is mij van de week een keuze gegeven uit 5 verschillende auto's en hier moet ik een keuze uit maken vóór maandag 18 maart 2019. Ik heb een zeer gunstige afspraak gemaakt waarbij ik maar 300 euro netto per maand moet betalen en hierbij kan ik onbeperkt (ook privé) mee rijden. Uiteraard moet ik met een diesel op pad (elektrische auto was te ongunstig) en op jaarbasis ga ik minimaal 70.000 km rijden. Ik heb nog nooit naar dit soort auto's gekeken, omdat dit ver boven mijn budget was dus ik weet er ook helemaal niks vanaf. Ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken welke auto goed bij mij zou kunnen passen. Het zullen allen geweldige auto's zijn om te rijden, maar voor mij staat comfortabel het hoogste op het lijstje.
Ik heb de keuze uit de volgende 5 lease-auto's:

1). Jaguar E-Pace 2.0 D150 R-Dynamic S 150 pk
2). Mercedes-Benz GLC 250 4 Matic 204 pk
3). Volvo XC60 2.0 D5 AWD R-Design 237 pk
4). Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo 210 pk
5). Audi Q5 2.0 TDI S-Line Sport 190 pk

Omdat ik nooit in dit segment had gekeken, heb ik er totaal geen kaas van gegeten. Ik kan er ook niks zinnigs over zeggen. Het zullen allen heerlijke auto's zijn om te rijden, persoonlijk.. maar dan kijk ik puur naar de looks.. dan gaat mijn voorkeur uit naar de Jaguar E-Pace. De Ford Edge trekt mij het minste maar misschien is dit wel een hele fijne auto? Ik kijk uit naar jullie meningen en ik hoop dat ik van jullie wat meer persoonlijke ervaringen kan krijgen. Aankomende week heb ik met alle 5 de auto's proefritten op de planning staan.

Tot slot ga ik zeker mijn bevindingen vertellen over de proefritten, tenminste als jullie dit zouden kunnen waarderen haha.

Vriendelijke groet,
Jelle

Epica

Gebruiker
Lastige keuze.
De E-pace zou voor mij afvallen, je hebt maar 150pk op 1775 kilo en nee het zijn geen racemonsters maar met de andere keuzes heb je meer vermogen wat op de snelweg wel prettig is.
De Edge zou bij mij persoonlijk ook afvallen, ondanks dat ik het een best mooie auto vind, vind ik hem de prijs niet waard als je voor het zelfde geld ook een Mercedes, Volvo of Audi hebt.
Die overgebleven auto's word lastiger, let bij de Audi en de Volvo op dat ze in de genoemde uitvoeringen een sportonderstel hebben en daardoor minder comfortabel zijn. De Volvo word geroemd om zijn stoelen. Mijn keuze zou denk ik toch de GLC worden, het meest comfortabele van alle auto's, ben daar persoonlijk niet van, maar ik zou het wel fijn vinden met 70dkm per jaar.
Maar moet je echt deze auto's kiezen of mag het ook een Volvo XC60 Inscription of Momentum?
Voor de rest moet je kijken welke auto de opties bied die jij wilt hebben.

Enzo Ferrari

Gebruiker
In jouw geval met 70k km per jaar, en het regelmatig bezoeken van Scandinavië zou ik de keuze maken uit de GLC of de XC60. Dit zijn van de lijst de twee auto's met vierwielaandrijving als de situatie erom vraagt, dat lijkt mij toch fijn gezien de wegcondities in het hoge Noorden. Daarnaast zijn de MB en Volvo bewezen reisauto's waar je gemakkelijk veel kilometers in kunt maken. Kijk welke je het lekkerste vind zitten, want in die stoel ga je veel uren doorbrengen.

DeeTwee

Gebruiker
Het moet dus per se een SUV zijn, begrijp ik? Wonderlijk. En zijn dit overigens nieuw te bestellen auto's of staan ze aan het hek? En in het eerste geval, heb je nog keuze voor opties en dergelijke? En heb je dan een regeling waarbij een auto met hogere bijtelling gecompenseerd wordt met extra vergoeding, aangezien je kennelijk altijd maximaal 300 euro netto betaalt?

Hoe dan ook, zelf zou ik nooit een auto uitzoeken op basis van enkel het lijstje zoals het in jouw post staat. Ik zou willen weten wat er voor opties op zitten, wat de kleur is, etc. Maar puur afgaande op de auto's an sich zouden dit mijn voorkeuren zijn:

1). Audi Q5 2.0 TDI S-Line Sport 190 pk
1). Volvo XC60 2.0 D5 AWD R-Design 237 pk
3). Mercedes-Benz GLC 250 4 Matic 204 pk
4). Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo 210 pk
5). Jaguar E-Pace 2.0 D150 R-Dynamic S 150 pk

Daarbij zet ik dus de Audi en de Volvo op een gedeelde eerste plaats. Ik vind de Volvo mooier maar de Audi lijkt me qua ergonomie veel prettiger (MMI ipv touch screen). Wel begrijp ik uit dit verhaal dat de Volvo en de Mercedes als vierwielaandrijvers komen en de andere modellen niet, ook wel apart. Is 4WD nog iets wat je voor je werkgerelateerde ritten nodig zou kunnen hebben?

De Benz zou wel eens de meest comfortabele kunnen zijn, ik vind het qua model teveel een opgeblazen C-klasse estate. Daarom 3e.

De Ford Edge is de keuze bij uitstek als je iets wilt rijden wat verder vrijwel niemand heeft.

De Jaguar vind ik een lelijke auto, die bovendien erg zwaar is, en qua vermogen ook nog eens het zielepietje in de lijst. Pace, nor Grace...

Nico GTR

Gebruiker
Ik heb de Jaguar en de Mercedes niet gereden. Maar uit jouw lijstje zou ik de volgorde als volgt zetten.

1) Volvo XC60 R-design.

Dynamisch onderstel met heel weinig bodyroll zonder daarbij oncomfortabel te worden, voeg daar de ideaal gevormde stoelen aan toe met veel verstelmogelijkheden en wellicht zelfs Volvo's fijne autopiloot voor op de snelweg en je hebt een zeer fijne, ruime en comfortabele wagen. Met een zeer fijne en heel erg krachtige diesel gekoppeld aan een best wel hele goede automaat.

2) Audi Q5

Tussen de nr. 2 en de nr. 3 is de keuze wat lastiger, beide hebben voordelen waarbij je zelf mag uitwijzen welke voorkeur je daarbij hebt....de 2 liter diesel is best aardig, goed vlot met fijn koppel in ieder geval. Loopt niet zo fijn gecultiveerd als de Volvo en die van de Ford, maar de automaat is het beste. DSG schakelt razendsnel en is dus fijner als je eens een keertje wat harder wilt rijden.
Dagelijkse praktijk maakt het voor comfort niet uit tussen de Aisin 8 traps in de Volvo en de DSG7, maar goed....DSG is een klein tandje beter.
Stoelen vind ik bij VAG altijd wat tegenvallen, Audi en Skoda doen dit het beste maar ik vind de stoel minder. Er zullen mensen zijn die de interieurkwaliteit van de Audi beter vinden, wellicht maar ik vind de plekken waar de Volvo harder plastic heeft niet storend. Alles wat je aanraakt voelt mooi en robuust en ook met 2 ton op de teller is het interieur nog nagenoeg krasvrij.

3) Ford Edge.

Ja toen die net uit was had ik het geluk dat we deze als volgauto gesponsord kregen bij de ELE. De automaat viel me destijds tegen voor de hoge aanschafprijs en wat me nog goed bij staat is dat in combinatie met het zonnedak het navigatiescherm onafleesbaar is met mijn polaroid zonnebril op een mooie zomerdag. De gekoelde en verwarmde stoelen waren echter wel heerlijk en het bochtengedrag was erg goed.
Verder vind ik dat hij er ontzettend goed uit ziet, heel stoer. Ook erg mooie kleuren in te verkrijgen.....maar ja lastig. Audi voelt iets serieuzer en als lease wagen zou ik daar ook naar kijken. Ook al vind ik de Ford net de iets spannender en leukere auto zet ik hem toch op 3.

4/5) Mercedes GLC/ Jaguar E-pace

Gevoelsmatig zet ik de GLC boven de E-pace vanwege de motor....maar ik heb geen van beiden gereden. Tevens meer Jaguar gereden dan Mercedes. Het merk trekt mij zeker maar ze zijn niet echt goedkoop te noemen en minder dan 200 pk...tsja als je de keuze hebt uit een 2 liter D5 dan is de keuze voor mij heel snel gemaakt.

Total Loss

Gebruiker
Sluit me helemaal aan bij Enzo Ferrari.
Dus zou kiezen uit de Volvo of de Mercedes.
Meeste pk's en ook nog eens in combinatie met 4-wiel aandrijving, daardoor bijna een no-brainer eigenlijk bij 70k per jaar richting de genoemde landen.

Guest
Wat een verhaal! Ik vind geen van de voorgestelde auto's mooi, of aansprekend. Zelf heb je geloof ik niet zoveel met auto's als ik dit zo lees.. Ga maar proefritjes rijden om te vergelijken? Tenslotte hoef je de onderhoudskosten niet eens te betalen toch?

Pietzoveel

Gebruiker
Ik zou met m'n baas gaan praten. 70k per jaar zakelijk, dat is al gauw > 700 uur rijden (ongeveer minimaal 17 weken per jaar werk in de auto), waarschijnlijk meer... Als die baas je dit wil aandoen mag je wel een fatsoenlijke auto verlangen.

Epica

Gebruiker
Pietzoveel zei:
Ik zou met m'n baas gaan praten. 70k per jaar zakelijk, dat is al gauw > 700 uur rijden (ongeveer minimaal 17 weken per jaar werk in de auto), waarschijnlijk meer... Als die baas je dit wil aandoen mag je wel een fatsoenlijke auto verlangen.
Hij laat 5 fatsoenlijke auto's zien, dat jij het niks vind dat is wat anders maar daar gaat het nu niet over.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Uit dit lijstje Volvo of Mercedes, met een lichte voorkeur voor de Volvo. Als er meer keuze mogelijk is zou ik liever nog naar een sedan kijken, rijdt in mijn optiek veel rustiger dan een SUV/Crossover. Kijk bijvoorbeeld eens in de topic van Ketelapper, die maakt net zoveel kilometers als jij in een A6 2.0 TDI.

Nico GTR

Gebruiker
T1000 zei:
Wat een verhaal! Ik vind geen van de voorgestelde auto's mooi, of aansprekend. Zelf heb je geloof ik niet zoveel met auto's als ik dit zo lees.. Ga maar proefritjes rijden om te vergelijken? Tenslotte hoef je de onderhoudskosten niet eens te betalen toch?

o_O Hij zegt notabene zelf!

TS zei:
Ik ben een groot autoliefhebber net zoals iedereen hier op dit forum. Mijn huidige auto is een Renault Talisman TCe 200 en hier ben ik uitermate tevreden mee.

Dat jij niks met Renault hebt omdat je F-max fan bent....of anderzijds, maar je hebt er duidelijk niet mee gereden anders had je de meest dynamisch sturende auto in zijn segment wel als een toppertje bestempeld.
Gaarne teruggaan naar de frontpage, daar mag je schoppen in het wilde weg, hier houden wij het graag gezellig. (y)

Jelle 8665467

Gebruiker
Pietzoveel zei:

Ik kom sowieso terug op alle andere reacties, maar ik wil graag hier eerst even op ingaan.
Weet je wat het is? Ik ben heel erg dankbaar dat ik met één van deze mooie wagens op de weg mag rijden, had het ook 'slechter' kunnen treffen met een Volkswagen Golf (no offence!) Voor mij is de stap van een Renault Talisman naar zo'n auto heel erg groot en machtig. Ik geniet daar heel erg van.

Als ik deze 5 wagens niks vind dan heb ik nog 3 opties, maarja wat moet ik met zulke machtige auto's??
Daarnaast ben ik dankbaar dat ik voor maar 300 netto per maand moet betalen.

De 3 andere keuzes zijn:
1). BMW X5 M50d High Executive - 400 pk
2). BMW 730d High Executive - 266 pk
3). Audi A6 Avant 3.0 TDI BiT quattro - 326 pk

De grote kanttekening is dat ik voor deze auto's € 600 extra moet neertellen en weet niet of ik er dat voor over moet hebben.. machtige auto's.. maar 600 extra vind ik een hoop geld..

En daarnaast wat moet ik met zoveel pk's? Ik wil niet te sportief.. alleen heel erg comfortabel stel ik zeer op prijs.

Guest
Jelle 8665467 zei:
Pietzoveel zei:

Ik kom sowieso terug op alle andere reacties, maar ik wil graag hier eerst even op ingaan.
Weet je wat het is? Ik ben heel erg dankbaar dat ik met één van deze mooie wagens op de weg mag rijden, had het ook 'slechter' kunnen treffen met een Volkswagen Golf (no offence!) Voor mij is de stap van een Renault Talisman naar zo'n auto heel erg groot en machtig. Ik geniet daar heel erg van.

Als ik deze 5 wagens niks vind dan heb ik nog 3 opties, maarja wat o_Omoet ik met zulke machtige auto's??

De 3 andere keuzes zijn:

De grote kanttekening is dat ik voor deze auto's € 600 extra moet neertellen en weet niet of ik er dat voor over moet hebben.. machtige auto's.. maar 600 extra vind ik een hoop geld..

En daarnaast wat moet ik met zoveel pk's? Ik wil niet te sportief.. alleen heel erg comfortabel stel ik zeer op prijs.

Het is dat je geen autoliefhebber bent, maar ik krijg spontaan kriebels als ik die overige 3 op het lijstje zie staan. Vooral aangezien je zoveel kilometers maakt is de 7 serie het meest comfortabel. Is dat dan 600 euro los of 600 euro bovenop die 300? Voor die 300 euro extra per maand zou ik zeker voor een van de laatste opties gaan :LOL:o_O. Ga gewoon eens lekker proefrijden met die eerste vijf zou ik zeggen. En vergeet zeker niet de 730D, de A6 of de X5. ik denk namelijk dat je zelf anders praat nadat je erin gereden hebt.

Jelle 8665467

Gebruiker
Nico GTR zei:
Ik heb de Jaguar en de Mercedes niet gereden. Maar uit jouw lijstje zou ik de volgorde als volgt zetten.

1) Volvo XC60 R-design.

Dynamisch onderstel met heel weinig bodyroll zonder daarbij oncomfortabel te worden, voeg daar de ideaal gevormde stoelen aan toe met veel verstelmogelijkheden en wellicht zelfs Volvo's fijne autopiloot voor op de snelweg en je hebt een zeer fijne, ruime en comfortabele wagen. Met een zeer fijne en heel erg krachtige diesel gekoppeld aan een best wel hele goede automaat.

2) Audi Q5

Tussen de nr. 2 en de nr. 3 is de keuze wat lastiger, beide hebben voordelen waarbij je zelf mag uitwijzen welke voorkeur je daarbij hebt....de 2 liter diesel is best aardig, goed vlot met fijn koppel in ieder geval. Loopt niet zo fijn gecultiveerd als de Volvo en die van de Ford, maar de automaat is het beste. DSG schakelt razendsnel en is dus fijner als je eens een keertje wat harder wilt rijden.
Dagelijkse praktijk maakt het voor comfort niet uit tussen de Aisin 8 traps in de Volvo en de DSG7, maar goed....DSG is een klein tandje beter.
Stoelen vind ik bij VAG altijd wat tegenvallen, Audi en Skoda doen dit het beste maar ik vind de stoel minder. Er zullen mensen zijn die de interieurkwaliteit van de Audi beter vinden, wellicht maar ik vind de plekken waar de Volvo harder plastic heeft niet storend. Alles wat je aanraakt voelt mooi en robuust en ook met 2 ton op de teller is het interieur nog nagenoeg krasvrij.

3) Ford Edge.

Ja toen die net uit was had ik het geluk dat we deze als volgauto gesponsord kregen bij de ELE. De automaat viel me destijds tegen voor de hoge aanschafprijs en wat me nog goed bij staat is dat in combinatie met het zonnedak het navigatiescherm onafleesbaar is met mijn polaroid zonnebril op een mooie zomerdag. De gekoelde en verwarmde stoelen waren echter wel heerlijk en het bochtengedrag was erg goed.
Verder vind ik dat hij er ontzettend goed uit ziet, heel stoer. Ook erg mooie kleuren in te verkrijgen.....maar ja lastig. Audi voelt iets serieuzer en als lease wagen zou ik daar ook naar kijken. Ook al vind ik de Ford net de iets spannender en leukere auto zet ik hem toch op 3.

4/5) Mercedes GLC/ Jaguar E-pace

Gevoelsmatig zet ik de GLC boven de E-pace vanwege de motor....maar ik heb geen van beiden gereden. Tevens meer Jaguar gereden dan Mercedes. Het merk trekt mij zeker maar ze zijn niet echt goedkoop te noemen en minder dan 200 pk...tsja als je de keuze hebt uit een 2 liter D5 dan is de keuze voor mij heel snel gemaakt.

@Nico,

Wat fijn dat je zo de moeite had genomen om dit te typen, dat waardeer ik ontzettend.
Ik mag alle opties aanvinken dus dan zal de autopiloot er vast ook bij staan. Ik heb zelf altijd beetje een suffig gevoel bij die Q5, maar misschien dan oprecht een fijne auto om te besturen haha. Eigenlijk leuk/grappig om te lezen dat ook jij hier zegt dat ik niet voor de E-pace moet gaan. Leuk dat ik hem mooi vind, maar dan moet ik het echt niet willen met 150 pk. Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie, top!

@Zombies,

Bedankt voor jou uitgebreide reactie op mijn post! Ik heb vrij spel w.b.t. opties, maar of daar ook die andere type onder vallen, dat zou ik moeten navragen. Zit er zoveel verschil tussen 'jouw voorstel type' en de hierboven genoemde versie? Heb je dan een andere motor o.i.d.? Fijn om te lezen dat ook jij niet zou gaan voor de E-Pace, die is voor mij dan al een soort afgeschreven.

@D2

Bedankt voor jouw fijne reactie. De auto moet nog besteld worden, maar de levertijd is maar 4 weken en alle opties mag ik zelf aangeven. Hierbij mag ik ook uit alle kleuren kiezen die mogelijk zijn via de dealer, dus ook daar staat de keuze in vrij. Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat de omstandigheden w.b. weer heel erg slecht kunnen zijn in de Scandinavische landen, dus wellicht is het dan inderdaad handig dat ik 4WD op de auto heb zitten?! Fijn dat je de moeite had genomen om te reageren!

Nico1979

Gebruiker
Ik snap die 300 euro netto per maand waar je het over hebt niet helemaal. Alleen al de netto bijtelling voor die 5 auto's gaat je 700 euro per maand kosten.

Rsh scuderia

Gebruiker
Die BMW X5 is wel een ultieme keuze...

Maar goed, van je lijstje zou ik gaan voor de Volvo XC60.
De reden zijn simpelweg de stoelen en het comfort in combinatie met de vierwielaandrijving die in Scandinavië vanaf oktober t/m maart wel extra veiligheid biedt.

De Jaguar heeft een ruimoerig motor. Daarnaast is 150 pk op bijna 1800 kg simpelweg onderbemeten.
De Audi Q5 ben ik zelf niet zo weg van. De DSG is niet fijn bij optrekken. Met 70.000 kilometer per jaar zal je hoofdzakelijk snelweg rijden, maar als je eens file rijdt bij een Duitse Baustelle dan is een DSG garantie voor ergenis.
De Mercedes is een fraaie auto, mooi interieur, al hoor ik wel veel klachten over het infotainment/navigatie en de gebrekkige afhandeling van dealers van deze problemen.

Over de Ford Edge kan ik simpelweg niets zinnigs over zeggen.

Epica

Gebruiker
Maar zijn het nieuwe auto's of een auto uit de poule? Want Audi heeft momenteel geen Bit 3.0tdi in het gamma met 326pk. Maar als het nieuwe is hebben ze wel een heel raar beleid.
Maar als het al gebruikte auto's zijn, kies dan degene waar je nog het langst mee kan rijden, want wat als je na een jaar het contract afloopt mag je dan zo'n zelfde auto uitzoeken of ga je een stap terug en zit je opeens aan een Talisman vast?

Jelle 8665467

Gebruiker
Ilias Lolzolo zei:
Jelle 8665467 zei:
Pietzoveel zei:

Als ik deze 5 wagens niks vind dan heb ik nog 3 opties, maarja wat o_Omoet ik met zulke machtige auto's??

De 3 andere keuzes zijn:

Het is dat je geen autoliefhebber bent, maar ik krijg spontaan kriebels als ik die overige 3 op het lijstje zie staan. Vooral aangezien je zoveel kilometers maakt is de 7 serie het meest comfortabel. Is dat dan 600 euro los of 600 euro bovenop die 300? Voor die 300 euro extra per maand zou ik zeker voor een van de laatste opties gaan :LOL:o_O. Ga gewoon eens lekker proefrijden met die eerste vijf zou ik zeggen. En vergeet zeker niet de 730D, de A6 of de X5. ik denk namelijk dat je zelf anders praat nadat je erin gereden hebt.

Hoi Ilias,

Het is dan inderdaad 300 + 600 = €900 netto per maand extra betalen. Mijn gedachte.. maar dat is puur mijn gevoel.. ik vind het echt van die patser wagens om op de weg mee te rijden. Ik heb in mijn leven ooit 1 dag gereden in een BMW M5 en ik kreeg zoveel haatreacties.. dat heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik liever een normalere auto wil rijden. Dit was heel extravagant, terwijl ik een keurige rijder ben en totaal niet van het afsnijden/extra gas geven ben. Maar mensen die mij expres gingen afsnijden, wist niet dat er zoveel haters waren, dus voor mij.. doe maar normale auto haha.

Jelle 8665467

Gebruiker
@Nico1979,
Ik begrijp jouw vraag en kan dat mij goed voorstellen. Mijn werkgever betaalt, vanwege de vele kilometers, alle overige kosten. De bijtelling moet ik uiteraard betalen, maar krijg ik daarna retour van mijn werkgever. Ik bevind mij momenteel in een luxe positie waar men niemand voor kon vinden, dus mocht ik zo mijn eisen stellen. Ik moet zeggen dat ik het ook best apart vond hoe het precies in elkaar stak. Ik zal vragen of ik het formulier mag delen met jullie dan kunnen jullie met mij meekijken, want het staat daar echt..!

@Zombies,
Die Audi is uit de poule, van 1 jaar oud.
Alle andere auto's zijn gloednieuw!
Zekerheid heb je natuurlijk nergens, maar ik heb een contract getekend voor 5 jaar met een optie voor 3 jaar dus ik zit hier de komende tijd prima!
Als ik zou willen dan mag ik om de 3 jaar een andere auto uitkiezen, maar ik ben al snel tevreden met wat ik heb:).

Guest
Jelle 8665467 zei:
Ilias Lolzolo zei:
Jelle 8665467 zei:
Pietzoveel zei:

De 3 andere keuzes zijn:

Hoi Ilias,

Het is dan inderdaad 300 + 600 = €900 netto per maand extra betalen. Mijn gedachte.. maar dat is puur mijn gevoel.. ik vind het echt van die patser wagens om op de weg mee te rijden. Ik heb in mijn leven ooit 1 dag gereden in een BMW M5 en ik kreeg zoveel haatreacties.. dat heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik liever een normalere auto wil rijden. Dit was heel extravagant, terwijl ik een keurige rijder ben en totaal niet van het afsnijden/extra gas geven ben. Maar mensen die mij expres gingen afsnijden, wist niet dat er zoveel haters waren, dus voor mij.. doe maar normale auto haha.

In dit geval vind ik 900 euro persoonlijk wel erg veel maandelijks om bij te leggen t.o.v. van die 300 euro( bij 600 euro had ik wel gelijk gezegd DOEN!!). Heb hier mixed feelings bij aangezien de onderste drie wel echte toppers zijn. Het zijn niet echt haatreacties die je waarschijnlijk kreeg in de BMW M5. Het is meer dat je in zoeen auto natuurlijk meer uitgedaagd wordt om te racen of een stoplicht sprintje te doen. Mensen proberen waarschijnlijk dus op die manier je aandacht te trekken;) Maar als je daar niet van gediend bent, een rustige rijder bent en je vooral op comfort focust dan is zijn die 3 opties echt wel overkill. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Volvo. Genoeg power, mooie wagen en super comfortabel. Daar krijg je niet zo snel haatreacties mee :p

Nico1979

Gebruiker
Jelle 8665467 zei:
@Nico1979,
Ik begrijp jouw vraag en kan dat mij goed voorstellen. Mijn werkgever betaalt, vanwege de vele kilometers, alle overige kosten. De bijtelling moet ik uiteraard betalen, maar krijg ik daarna retour van mijn werkgever. Ik bevind mij momenteel in een luxe positie waar men niemand voor kon vinden, dus mocht ik zo mijn eisen stellen. Ik moet zeggen dat ik het ook best apart vond hoe het precies in elkaar stak. Ik zal vragen of ik het formulier mag delen met jullie dan kunnen jullie met mij meekijken, want het staat daar echt..!

@Zombies,
Zekerheid heb je natuurlijk nergens, maar ik heb een contract getekend voor 5 jaar met een optie voor 3 jaar dus ik zit hier de komende tijd prima!
Als ik zou willen dan mag ik om de 3 jaar een andere auto uitkiezen, maar ik ben al snel tevreden met wat ik heb:).

Lekker hoor. Ik ben jaloers. :D

Koen V

Gebruiker
Heb zelf ooit met een glc mogen rijden reed super zat wel luchtvering op zou dat zeker erop nemen. Daarom zou ik voor de glc gaan als je de 300 euro per maand wil betalen. Mocht je de 600 euro per maand kunnen missen zou ik voor de X5 gaan zo mooie auto jaloerse mensen zul je altijd hebben maar X5 is toch ander type auto dan een m5.

DeeTwee

Gebruiker
Jelle 8665467 zei:
De 3 andere keuzes zijn:

Zeker voor de lange ritten lijkt me een 7-serie onovertroffen qua comfort. Dus als het dan echt moet ;) zou ik daarvoor gaan. Maar erg veel duurder en aan de eerstgenoemde auto's heb je meer dan genoeg lijkt me.

Maar moet je dan binnen twee weken je keuze maken voor én de auto, én de opties? Je gaat het nog druk krijgen!o_O

Jelle 8665467

Gebruiker
Nico1979 zei:
Jelle 8665467 zei:
@Nico1979,

@Zombies,

Lekker hoor. Ik ben jaloers. :D

Haha dat hoeft niet :)! Dan leen je mijn auto toch gewoon eens voor een weekend?! Ik ben daar niet zo moeilijk in hoor haha.
Jij betaalt de benzine en je mag de auto gratis een weekend hebben:)

Koen V

Gebruiker
Beter betaalt hij de diesel anders word het dure reparatie :p

Gewoon proefrijden met de auto's, kijk of je de 600 euro per maand het waard vind om in een nog mooiere auto te rijden. De meeste auto liefhebbers zullen ja zeggen ( als ze het kunnen missen) en geen liefhebbers zullen het waarschijnlijk niet doen. Je maakt toch al hele grote sprong gewoon kijken wat voor jou gevoel beste past

Guest
Ilias Lolzolo zei:
Haha dat hoeft niet :)! Dan leen je mijn auto toch gewoon eens voor een weekend?! Ik ben daar niet zo moeilijk in hoor haha.
Jij betaalt de benzine en je mag de auto gratis een weekend hebben:)

Haal in dat geval maar die X5, ik betaal je zelfs huurgeld en dieselgeld als ik daar eens in mag rijden :LOL:[/quote]

Epica

Gebruiker
Maar wat vind jezelf van de auto's en welke zou je zelf kiezen? Ik zou eerst eens een proefrit maken in de "goedkopere" auto's om te bekijken hoe die bevallen. Die andere 3 zijn leuk maar 7200 euro extra per jaar is een hoop geld.

BedeVe

Gebruiker
Jammer dat je die Talisman niet mee kunt nemen.
Ik heb er zelf maar een paar honderd km mee gereden.
Maar vond het een heerlijk rijdende auto.
Je produceert hier wel een lijstje met een diversiteit aan auto ś

Afgaande op je kilometers per jaar reageer ik niet meteen op technische / bodemplaat / afstelling verschillen.
Een element zie ik niet in je verhaal ; Hoe wil je zitten ?
Een aantal merken/ moidellen op je lijst zitten wel erg laag.
Hoe vaak per dag / per rit moet jij in / uitstappen ?
Een vraag van mij die is gebaseerd op eigen rijervaring met bijv de Audi en de Volvo .
In mei ' 18 heb ik een paar duizend km gereden met de Ford Edge.
Dat vind ik een ,saaie ,maar degelijke, rustig cruisende ruimte bak.
Geen adrealine, maar wil je dat ook onderweg?
Ik vond de Ford Edge fijner,stabieler, rijden dan de BMW X5.
De laatste verdient bij mij zeker geen meerprijs .
Die Jaguar is dan weer een beauty .
Geen rijervaring mee

Leuke snoepwinkel.
Veel keuzeplezier. !

P Klieder

Gebruiker
Jelle 8665467 zei:
De 3 andere keuzes zijn:

Wat een onsamenhangend rijtje...

En die bijtelling; ik zou het maar even narekenen en zwart op wit laten zetten dat je werkgever compenseert. Dat kost hem namelijk een hele sloot extra geld.

Guest
Hallo Jelle, allereerst wil ik graag weten in welke sector je werkt, wat de bedrijfsnaam is en de naam van je baas -> dan wil ik graag een open sollicitatie insturen ;)

Wat de auto’s betreft, die Volvo komt zo goed uit de bus voor lange afstanden, schijnt zelfs prettiger te rijden van een V90, zou je niet verwachten. Ook een prachtig interieur en ik denk voor jou de juiste uitstraling vanwege wat je zelf aangeeft adv je BMW-ervaring. Alle andere in het lijst worden in de regel vlot als patserbakken getypeerd (niet per definitie mijn persoonlijke mening overigens), met de 3 alternatieve opties wordt dat alleen maar erger met de X5 natuurlijk bovenaan dat aangaande.

Als goede 2e zou ik de Mercedes kiezen, persoonlijk vind ik dat je met deze net zo goed relatief bescheiden voor komt rijden als met de Volvo. Daarnaast denk ik een onovertroffen reisauto.

Alle andere opties zouden niet eens op mijn shortlist staan als ik kon kiezen tussen de Benz of de Volvo.

Springbok

Gebruiker
Ik zou zeker voor een van de auto's uit je eerste rijtje gaan, dat is financieel veel aantrekkelijker. De 300 euro die je daarvoor betaald is ongeveer gelijk aan de bijtelling van een auto van 30-35k. 600 euro extra zou ik er niet voor over hebben, dan zit je aan 900 netto per maand, wat gelijk is aan de bijtelling voor een auto van 90-100k ofzo.

Ik zou de GLC nemen omdat ik denk dat dat de meest comfortabele auto is uit het rijtje - wat toch wel heel belangrijk is bij zoveel kms. De XC60 vind ik qua looks het mooiste.

speedtouch

Gebruiker
Hoewel een proefrit zou moeten uitwijzen welke auto het fijnst rijdt voor jou, zou ik in eerste instantie voor de Mercedes gaan, gewoon een vette bak!

DeeTwee

Gebruiker
Toch begrijp ik niet waarom die werkgever meneer kennelijk zo graag in een SUV wil stoppen. Als je nou voor maximaal comfort gaat...dan is zo'n SUV/Crossover toch altijd meer een compromis dan een sedan? Volgens mij worden die dingen alleen maar echt comfortabeler als je ze uitrust met luchtvering, adaptieve dempers en meer van dat soort toestanden. Waar ze weer duurder en zwaarder van worden. Daarnaast heeft een SUV een (veel) grotere luchtweerstand en dus een hoger verbruik, wat zich weer uit in hogere variabele kosten voor werkgever. Gewicht en cataloguswaarde zijn voorts ook hoger tov een equivalente sedan of hatchback, ergo hogere vaste kosten voor werkgever. Kortom, ik blijf het apart vinden.

michel1975

Gebruiker
Hier de GLC op de eerste stek. Ik moet nog een jaar met de PHEV en de volgende hier gaat waarschijnlijk ook de GLC worden.
Ik vind het persoonlijk de mooiste van het stel en het rijdt fenomenaal. Maar ja als Mercedes liefhebber ben ik wellicht wat vooringenomen.

Guest
Van het eerste lijstje zou ik ook de GLC nemen, daar hou je het prima in uit op langere afstanden.
En van het andere lijstje zou ik voor de 7 gaan, daar kun je uren mee rijden en stap je fris uit.

Maak eens een proefrit, en dan een langere proefrit dan een uurtje. Vaak mag je (bij MB en BMW) de auto wel een weekendje meenemen als je eea uitlegt.

TYN

Gebruiker
Met 70k op jaarbasis door voornamelijk Scandinavie zou ik persoonlijk graag AWD hebben, de GLC of XC60 dus. De GLC spreekt mij persoonlijk het meest aan, maar met beide auto's kun je niet de mist in gaan. Ik zou zeggen, even langs beide dealers om ze te ervaren. Het zijn twee totaal verschillende auto's dus het lijkt me sterk dat je ze allebei even leuk vind.

Verder zou ik aanraden om vooral de luchtvering en actieve cruise control op de optielijst niet vergeten aan te kruisen, maakt het kilometervreten een stuk aangenamer.

B Real

Gebruiker
Niet alle reacties gelezen, maar met zoveel kilometers in het jaar zou ik mij vooral focussen op het comfort van de auto's.
Zit je er goed in, stap je na enkele uren fris uit, vind je de bediening van de cockpit prettig en ziet er naar jouw smaak goed uit?

Verbruik an sich bij een lease auto maakt geen bal uit natuurlijk, maar ik zou met zoveel kilometers zo min mogelijk aan de pomp willen staan. 1:15 of 1:20 (bijvoorbeeld) kan nogal uitmaken voor hoe vaak je bij een tankstation staat, ik vind dat met 40.000km per jaar al te vaak namelijk.

Je rijdt veel lange afstanden, wellicht ook in de avond/nacht en sowieso is het in Scandinaviël wat eerder donker plus dat de winterse omstandigheden daar wel wat erger zijn als hier. Dus wellicht is vierwielaandrijving en goede verlichtiging een pré?

Lekker wat vermogen is in Duitsland wel prettig, maar ik gok dat uit jou rijtje alle auto's comfortabel 180 kunnen cruisen als je wilt. Ik vind dat persoonlijk op een rustige Autobahn wel een beetje de max voor lange tijd (> 1 uur). Dat is nog een snelheid waarbij je nog goed kunt anticiperen en het verbruik, windgeruis en comfort zit nog binnen de perken.

Misschien stof tot nadenken, maar ik denk dat het vooral een hele persoonlijke keuze is. Iedereen zit immers anders in een auto en niets zo persoonlijk als een autostoel, zeker voor de hoeveelheid tijd die je er in door gaat brengen!

KadettRT

Gebruiker
Ik zou voor de GLC gaan, heeft het modernste motorblok, vernieuwd interieur en is als enige in de basis een achterwiel aangedreven auto (C klasse platform) wat qua rij dynamiek wel te voelen is. Ook is het volgens mij de enige met een normale koppel omvormer automaat die schokvrij werkt. DSG heeft zijn nukken, de Aisin 8 versnellingen automaat van de Volvo is ook nukkig met wegrijden en voelt niet verfijnd aan, komt in meerdere Volvo tests naar voren. Zelf met zo'n automaat gereden in de BMW X1 en kon mij inderdaad met rijden in stad/dorp niet overtuigen.

Ook praktisch aan de GLC, je kan de achterbank in 3 delen laten vallen. stuk handiger dan zo'n skiluik vakje.

DeeTwee

Gebruiker
In de Mercedes (in de genoemde uitvoering) zit volgens mij de negentrapsautomaat uit eigen huis. Afgaand op wat ik erover lees is die erg goed.

AsconaGT

Gebruiker
Ik zou ook voor de GLC gaan. Je hebt lekker wat vermogen, super comfortabel, 4-matic, fijne automaat en hij heeft een chique voorkomen op de voet gevolgd door de Volvo die ook vrijwel al die eigenschappen heeft.

Auto's zoals een A6 of 7-serie is natuurlijk ook geweldig, maar of je daar zoveel extra geld voor in de maand wil neerleggen? Dat is aan jou, ik zou het persoonlijk niet waard vinden. Tenzij je bakken met geld binnen harkt, dan zou ik het misschien in overweging nemen. Vergeet niet; nu is het allemaal nieuw en geweldig (daarna ook vast wel) nu vind je het extra geld voor die dikke bakken zoals een dikke A6 waard, maar vind je dat naar verloop van tijd ook?

Ik zou zelf eens rijden en vooral kijken wat jij prettig vind, met zoveel km zou ik met name kijken naar comfort, stoelen, ergonomie, geluid, etc.

Vorq

Gebruiker
Ik krijg een beetje het fantasytopic gevoel.
Welke groot bedrijf laat mensen in de 'buitendienst' nou 70.000km in een X5 of 7 serie rijden.
Dat is praktisch koerierswerk, waarom wordt er niet gevlogen? 'Hoge functies' vliegen tussen de hoofdkantoren.
Een paar super dure klanten per dag of week bezoeken doe je ook niet tegelijk met 70.000km per jaar

Guest
V0RQ zei:
Welke groot bedrijf laat mensen in de 'buitendienst' nou 70.000km in een X5 of 7 serie rijden.
Dat is praktisch koerierswerk, waarom wordt er niet gevlogen? 'Hoge functies' vliegen tussen de hoofdkantoren.
Een paar super dure klanten per dag of week bezoeken doe je ook niet tegelijk met 70.000km per jaar

Hij gaf ook aan dat hij het extra bedrag betaalt zodat hij er ook prive mee mag rijden. Dus het kan ook dat hij prive al gauw 20.000 KM per jaar rijdt en dan is het nog maar 50.000 km met het bedrijf jaarlijks.

AsconaGT

Gebruiker
Dat is praktisch koerierswerk, waarom wordt er niet gevlogen?

ik ken wel koerierswerk die liever niet met het vliegtuig gaan, bij voorkeur in een 7 serie :p

ik vind het ook eigenaardig, ook de rare keuzes in auto's waar hij de topicstarter mag kiezen. Maar er zou natuurlijk best een bedrijf kunnen zijn die zulke keuzes aanbied, tegenwoordig sta ik nergens van te kijken. Feit is wel dat dit allemaal bovengemiddelde auto's zijn voor een buitendienst man die zich doorgaans in een astra, octavia of golf rond rijd, en de senior mensen een audi A4, insignia, C-klasse, dikke 5008 of iets. DIt zijn al snel auto's die daar ver bovenuit stijgen

DeeTwee

Gebruiker
V0RQ zei:

Manager buitendienst 'praktisch koerierswerk'?

Ik vind 'buitendienst' een wat archaïsch overkomende term, maar ik versta daar toch wel heel wat meer verantwoordelijkheid onder, als in sales-, acquisitie-, omzetverantwoordelijkheid, Het gezicht van de onderneming naar de klant, dat soort dingen...de meeste bedrijven waar ik kom hebben er een andere naam voor. En in mijn beleving rijden mensen in zo'n functie binnen Nederland vaak al 70.000 km/jaar of meer. Maar het zou natuurlijk heel goed kunnen dat TS' nieuwe werkgever wat moderner is, dat omstandigheden zich beter lenen voor telewerken bijvoorbeeld. Dan zou je met de buitenlandse ritten erbij wel op 70k/jaar uitkomen misschien. En misschien wil TS niet vliegen? Ik ben daar ook niet zo kapot van hoor, zeker niet als het met kleine vliegtuigen moet ('kisten' noemen ze die dingen niet geheel onterecht). Al hangt het wel in hoge mate af van de frequentie waarmee het buitenland bezocht moet worden.

Hoe dan ook, ik schrijf het waarheidsgehalte voorlopig nog niet af ;)

Guest
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
... zeker niet als het met kleine vliegtuigen moet ('kisten' noemen ze die dingen niet geheel onterecht). ...

mooi man, in mijn vroege jaren 4x per week in de cityhopper in een kleine fokker, maar als je veel mee moet nemen is dat geen optie.

DeeTwee

Gebruiker
Gullwing zei:
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
... zeker niet als het met kleine vliegtuigen moet ('kisten' noemen ze die dingen niet geheel onterecht). ...

mooi man, in mijn vroege jaren 4x per week in de cityhopper in een kleine fokker, maar als je veel mee moet nemen is dat geen optie.
Tsja. Jij liever dan ik. Het kan trouwens prima zijn hoor, tijdje terug bijvoorbeeld was ik met een Embrear van KLM naar Turijn, uitstekende vlucht. Maar ook een keer met een propellorbak (ook een Embrear volgens mij) van Sao Miguel naar Faial (Azoren), vreselijk. Het hangt er volgens mij nogal vanaf hoe de start- en landingsbaan gelegen zijn, en over wat voor landschap je vliegt. Maar luchtzakken en turbulentie kun je in ieder vliegtuig ervaren. Wat bij mij dan helpt is een purser die geregeld mijn glas weer even vult, maar dat heb je nu eenmaal ook niet bij iedere vlucht...

Maargoed, dat geheel terzijde ;)

Bovenaan