ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Vrijdagnacht weer thuisgekomen, na opnieuw een heerlijk vlotte rit. Donderdag jl. was de eerste 'verjaardag' van de A8 bij mij. Dus tijd voor de jaarstatistiek :) Daarvoor heb ik de thuisreis vanaf wintersport nog wel meegenomen, want die hoort voor mij bij een representatief jaar. Plus één schrikkeldag in 2024, dus voor de puristen onder ons, statistiek van 368 dagen.

20250301-100844.jpg

20250301-100938.jpg

Op laatste stukje A57 was mrs. wakker en toen heb ik toch even helemaal doorgetrapt :oops: Bij 262 km/u op de digitale teller vroeg mrs. of ik toch gas wilde loslaten... Bizar dat ik de auto toen nog voelde trekken. Echt heel wat anders dan de 2.0 dieseltjes die ik altijd gewend ben geweest. Maakt me wel nieuwsgierig naar wat de echte topsnelheid zou zijn. Officieel begrensd op 250, in praktijk is dat meestal 255 heb ik me al eens laten vertellen. Daarbij dan paar procenten afwijking en dan zou 262 op digitale teller toch wel de max moeten zijn. Maar zo voelde het dus nog allerminst :eek:

Vrijdagnacht weer thuisgekomen, na opnieuw een heerlijk vlotte rit. Donderdag jl. was de eerste 'verjaardag' van de A8 bij mij. Dus tijd voor de jaarstatistiek :) Daarvoor heb ik de thuisreis vanaf wintersport nog wel meegenomen, want die hoort voor mij bij een representatief jaar. Plus één schrikkeldag in 2024, dus voor de puristen onder ons, statistiek van 368 dagen.

20250301-100844.jpg

20250301-100938.jpg

Op laatste stukje A57 was mrs. wakker en toen heb ik toch even helemaal doorgetrapt :oops: Bij 262 km/u op de digitale teller vroeg mrs. of ik toch gas wilde loslaten... Bizar dat ik de auto toen nog voelde trekken. Echt heel wat anders dan de 2.0 dieseltjes die ik altijd gewend ben geweest. Maakt me wel nieuwsgierig naar wat de echte topsnelheid zou zijn. Officieel begrensd op 250, in praktijk is dat meestal 255 heb ik me al eens laten vertellen. Daarbij dan paar procenten afwijking en dan zou 262 op digitale teller toch wel de max moeten zijn. Maar zo voelde het dus nog allerminst :eek:
Misschien een leuk proefje als je in je eentje op de Autobahn zit.

Gisteren even goede klustijd gehad. Met dank aan standaard dat ik van bevriende mede-poetsgek mocht lenen, helemaal in arbotechnisch verantwoorde houding de zomervelgen in de glascoating gezet. Na snel rondje wassen/polijsten/ontvetten van de binnenkanten, om 15u begonnen met eerste laag. Om 16u begonnen met de tweede laag. Om 17u afgewerkt met Reload en weer netjes op het bandenrek gestapeld.

Ik heb de 'voorkanten' van die velgen in de winter laten opknappen. Na zes zomers en circa 160.000km waren ze niet perfect meer. En banden waren op, dus banden eraf, velgen via JVV naar oplapperij en daarna alvast de nieuwe banden erop. Na troetelbeurt met glascoating nu klaar voor montage!

In-Collage-20250315-184143302.png

20250316-004359.jpg

Ziet er spik en span uit, welke glascoating gebruik je?
Dank je! Ik heb nu CQuartz gebruikt (CQUK3.0). Kende ik nog van jaren geleden, 2020 velgensets van toen A3 en S4 mee gedaan, nu zelfde besteld (maar inmiddels "3.0" en toen zal 1.0 zijn geweest).

Erg mooi hoe je de toplimo vertroetelt!
Ik sta daar anders in, binnen moeten het leer (zetels, deuren, middenconsole, dash) en de matten altijd spic en span zijn, de buitenkant is 2x/jaar wasbox aan 2€. Of misschien 3x. Polar Silver is natuurlijk een kleur die er zelfs vuil zijnde vanop 5m nog netjes uit ziet :giggle:

Ziet er weer top uit hoor! Net als wat @Niseko zegt, zo ben ik ook wel. Binnenkant autistisch schoon, buitenkant mwoah. En het gaat zo snel joh, zeker waar ik (voor m’n werk) nog wel eens kom; veel buitengebieden.

Buitengebieden? Bij mij is de straat nog niet verhard voor ons nieuwe huis (en in Roemenië kan dat dus ook nog wel ff. duren....) en heeft wassen hoegenaamd geen zin....
Dus voor mij op dit moment inderdaad ook binnen een beetje netjes houden en buiten wacht ik op een droge periode en die zijn er hier gelukkig wel weer een stuk meer dan in NL....:D

Ziet er weer top uit hoor! Net als wat @Niseko zegt, zo ben ik ook wel. Binnenkant autistisch schoon, buitenkant mwoah. En het gaat zo snel joh, zeker waar ik (voor m’n werk) nog wel eens kom; veel buitengebieden.

Ik was de auto wel regelmatig (wasbox) maar lang zin heeft het idd niet. Zelfs als je thuiskomt van de wasbox is de achterkant toch weer wat vies en de hoeken van de achterbumper. De auto staat ook wel eens een week of langer stil voor de deur en dan nog wordt ie vies. Dan weer sahara-zand, dan weer poep van vogels, dan weer van spul van de bomen of gewoon een harde wind waardoor er vuiligheid op komt.

Vorige week ben ik de 40.000 zelf gereden kilometers gepasseerd. Op die dag zelf even niet aan foto's van de statistieken gedacht :rolleyes: Vanochtend maar snel rechtzetten!

Die 40.000 kilometer heb ik gereden in 14 maanden tijd. Tot nu toe ook alle 40.000 met volledig plezier en grote tevredenheid! Geweldige auto. Enige verbeterpuntje zou het Audi Exclusive interieurpakket pastelzilver zijn, maar met mijn mods van zilvergrijze gordels en festonering vloermatten bevalt het totale plaatje mij heerlijk goed. Rijden is fantastisch, comfort in het kwadraat, erg schappelijk in verbruik. Op naar volgende gelukkige kilometrages (y)

Met recent de lange wintersport-rit met op 1.700km maar één acculading (vanaf huis) en soepel hoge snelheden op de DE Autobahn is het overall benzineverbruik gestegen naar 5,5 liter per 100km. Met sindsdien weer 'normaal' NL gebruik zal dat wel weer iets dalen. Maar met toenemende kilometerstand neemt de relatieve impact van een incidentele rit natuurlijk steeds verder af.

20250428-103014.jpg

20250428-103058.jpg

En voor wie autogespot volgt, ja ik ben afgelopen zaterdag blijkbaar 'dakloos' gespot in toepasselijk oranje op (de dag voor de echte) Koningsdag en daar gepubliceerd :cool:

ja ik ben afgelopen zaterdag blijkbaar 'dakloos' gespot in toepasselijk oranje
Onder de noemer discretie zo min mogelijk over die auto hier delen maar dan wel melden dat je ergens gespot bent met een bijbehorende publicatie, ik volg het even niet meer. Waarom niet gewoon de ervaringen delen? Iedereen hier weet immers inmiddels dat je die auto bezit.

Onder de noemer discretie zo min mogelijk over die auto hier delen maar dan wel melden dat je ergens gespot bent met een bijbehorende publicatie, ik volg het even niet meer. Waarom niet gewoon de ervaringen delen?

Ik volg deels wel, maar ook niet (discretie). Wellicht de duurste auto van het forum, bovendien eigendom van een autoliefhebber die ook goed kan schrijven. Ik erger me in het algemeen ook aan uploaders van foto's die niet de moeite nemen het kenteken te anonimiseren, zeker bij zo een exclusieve auto.

Moest Ketelapper een soort 'review' schrijven over het aankoopproces van een dergelijke topvoiture en wat Quirks & features delen van de eindeloze mogelijkheden qua samenstelling - en hoe je daar in Godsnaam tot een finaal besluit in kan komen - zonder slapeloze vertwijfelde nachten over de talloze details, zou ik dat super vinden om te lezen.

Snap die "privacy" tick qua kentekens niet zo. Op straat rij je er ook mee. Verder is er behalve bouwjaar etc niet zoveel te achterhalen. Als je toch anoniem door het leven wil gaan, is posten op een openbaar forum ook geen goed idee.

Snap die "privacy" tick qua kentekens niet zo. Op straat rij je er ook mee.
Ik snap het wel. Op deze manier wordt het kenteken aan een persoon gekoppeld. Ook al heb je van die persoon misschien niet de naam, wel heel veel andere informatie. Zo knoop je net weer wat makkelijker alle lijntjes aan elkaar, ook als onwelwillende.

Onder de noemer discretie zo min mogelijk over die auto hier delen maar dan wel melden dat je ergens gespot bent met een bijbehorende publicatie, ik volg het even niet meer. Waarom niet gewoon de ervaringen delen? Iedereen hier weet immers inmiddels dat je die auto bezit.
Tja, jouw reactie - en van anderen hierover - begrijp ik. Ik probeer een (persoonlijk beleefde) dunne lijn te bewandelen tussen kinderlijk blij en trots zijn, versus 'pochen'. Dat laatste wil ik zeker niet. Liefhebberij delen met gelijkgestemden wel. En van een paar forummers die mijn whatsapp hebben, kreeg ik de meldingen door want zelf volg ik Autogespot niet.

Verbruik is echt keurig! Zelfs elektrisch gezien is het prima voor een auto van dit formaat.

Niet slecht. Je zou bijna die diesel aan de kant zetten. :D

Ik snap de privacy tick wel, ik heb dat hier ook altijd een beetje. Je ziet toch geregeld heel vervelende mensen langskomen en hoe meer je deelt hoe meer kwaad ervan komt. Leuk is dan inderdaad ook om mede forummers in het echt te leren kennen. Zo loop ik af en toe nog een paar tegen het lijf op autoevenementen of gewoon afgesproken via Whatsapp inderdaad.

Zie het als een doel om Ketelapper een keer in het echt te spreken zou ik zeggen. Ik denk dat die je dan dolgraag verteld hoe die ervaring eruit heeft gezien.

Ik snap de privacy tick wel, ik heb dat hier ook altijd een beetje. Je ziet toch geregeld heel vervelende mensen langskomen en hoe meer je deelt hoe meer kwaad ervan komt.
Eens, is ook de reden dat ik bij de 407 begonnen ben om de nummerplaat af te schermen. Zo'n plaat mag dan op zichzelf niet 'privacygevoelig' zijn en de auto is geen pepernoot waard, maar met een beetje slim googelen i.c.m. een forumtopic als dit komt een beetje rancuneus persoon (verongelijkte medeweggebruiker) al erg dicht bij je voordeur. De koppeling van gegevens is wel degelijk een risico, en daarom zou ik de post van MCW waarmee de auto aan dit topic gelinkt wordt niet fijn vinden.

Dat terzijde, mooie A8-update! Dat je ondanks het reizen nog zoveel kilometers op de Audi hebt kunnen zetten vind ik knap. En natuurlijk gaat er de nodige elektrische energie doorheen, maar desondanks is het fossiele verbruik méér dan keurig voor een auto van dit kaliber.

Laatst bewerkt:
Ik snap de privacy en ook ergens ‘angst’ dat men je vindt pochen wel degelijk… Er zitten genoeg gekkies hier op autoweek, maar ik heb zelf persoonlijk ook geen behoefte dat men uit m’n ‘offline’ leven weet dat ik hier actief ben.

Mbt het pochen , in NL is zoals @ketelapper zelf ook al zegt de scheidingslijn dun tussen blij zijn met je auto en het trots laten zien VS kijk mij eens en dat wordt heel snel versterkt zodra de catalogus waarde omhoog gaat… helaas maar waar.

Persoonlijk zou ik het met vooral bewondering en duim omhoog gevoel lezen over de oranje B (heet ze dan ook Bea? @ketelapper :ROFLMAO:) Dus als je eens de behoefte voelt over het wel en wee , ik ben al fan !

Dat terzijde, mooie A8-update! Dat je ondanks het reizen nog zoveel kilometers op de Audi hebt kunnen zetten vind ik knap. En natuurlijk gaat er de nodige elektrische energie doorheen, maar desondanks is het fossiele verbruik méér dan keurig voor een auto van dit kaliber.
Dank Elco, maar het sabbatical met onze mooie reizen was kalenderjaar 2023... Sindsdien weer aan het werk met allerlei leuke dingen!

Op straat loop je ook gewoon rond, maar hoe zou jij het vinden als iemand als MCW hier een grote foto van jouw gezicht zou posten?

Een persoon of een auto vind ik nogal een verschil. Ook huizen, bomen, dieren etc kan je op foto zetten en plaatsen. Dat je een auto kunt koppelen aan een persoon is wel weer waar. Ik heb dan ook lang niet altijd gedeeld in welke plaats ik woonde. Maar dan kan je beter af van social media (schaar ik het forum ook maa even onder). Zou zelf wel voorzichtiger zijn met het plaatsen van je huis of alles wat je doet voor werk. Gezichten van je kinderen herkenbaar op foto is al helemaal een no-go. Maar die overweging is voor iedereen weer anders.

Mbt het pochen , in NL is zoals @ketelapper zelf ook al zegt de scheidingslijn dun tussen blij zijn met je auto en het trots laten zien VS kijk mij eens en dat wordt heel snel versterkt zodra de catalogus waarde omhoog gaat… helaas maar waar.

Zo'n A8 is ook niet goedkoop ;) Denk dat de meesten ketelapper wel kennen en weten dat het bij hem geen pochen is.

Terug
Bovenaan