ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Dit lijkt mij vrij uniek, een A8-(+Bentley-) rijder die de km-kosten tot op de cent nauwkeurig berekent…:D
Is toch heerlijk en ik herken de tic wel. Ik ben bezig met mijn eindejaarsupdate op autoweek en heb zoals ik gewend ben in het leven overzicht kosten in excel, ppt met thinkcell gemaakt. Twijfel alleen om dat te posten want het is echt mega nerderig :ROFLMAO:

Echt verrassend, mijn dagelijkse auto is half zo groot, weegt bij wijze van spreken een derde of zo… en verbruikt meer.
Ik ga eens nadenken om een Audi A8 te kopen haha - of een cursus eco driving, dat zal ook wel helpen.
Fijne Kerstdagen iedereen!

Ik houd de totale kosten niet zo secuur bij. Heb wel dwangneurose met boordcomputer en tankbonnetjes. Raming van brandstof, verzekering en onderhoud voor de liquiditeitsplanning. En over gehele bezitsperiode weet ik wel verschil tussen aanschafprijs en verkoopopbrengst. De daily is van 2009 tot eind 2022 lease geweest, dus daarvan wist ik maandbedrag wel. Is ook deels ontkenningsgedrag:rolleyes::unsure::oops::sneaky: want eigenlijk wil ik de werkelijke kosten ook niet weten...

@De Dude Nu kun je niet meer terug! Ik ga in jouw topic zitten wachten met de vinger op F5 :geek:

Is ook deels ontkenningsgedrag:rolleyes::unsure::oops::sneaky: want eigenlijk wil ik de werkelijke kosten ook niet weten...
Ik sta er hetzelfde in. Mede vanuit de gedachte dat autorijden altijd duur is, maar er is meer dan alleen het financiële plaatje. Je wilt toch ook enig comfort en iets waar je blij van wordt, zeker als je veel kilometers in de auto zit.

Ik hebballe bonnetjes, onderhoud, verzwkering etc, en de Km registratie, maar alles los van elkaar. Zie wel dat er een Euro 1100 in de maand naar het tankstation gaat…..

Toch is het denk ik niet zo vreemd. Als je weet dat een dikkere auto maar 50 cent meer kost per km is de overstap sneller gemaakt dan als je het niet weet.

Maastricht, als je nog een keer een kop koffie wilt onderweg naar huis....

20241222-161042-1.jpg

Volgens mij stond je vandeweek in Eindhoven op Strijp geparkeerd in de garage, klopt dat? Ik had m'n auto er naast geparkeerd en zag em staan en dacht, nou dat zou die van Ketelapper wel eens kunnen wezen. Wat een mooie auto man! Beste een indrukwekkende verschijning zo in het echt.

en als jij het niet was dan was het er 1 met identieke kleur en velgen enzo.

Volgens mij stond je vandeweek in Eindhoven op Strijp geparkeerd in de garage, klopt dat? Ik had m'n auto er naast geparkeerd en zag em staan en dacht, nou dat zou die van Ketelapper wel eens kunnen wezen. Wat een mooie auto man! Beste een indrukwekkende verschijning zo in het echt.
Hey, wat een kleine wereld! Inderdaad, gisteren was ik bij mijn oude bedrijf dat tegenwoordig op Strijp-T zit. Had mooie risicomijdende plek op 4e verdieping van de P-garage. Alle laadpalen waren bezet op 1e.

Dank voor de complimenten :) Zelfs voor enorm vieze auto, want wassen heeft weinig zin met vele bezoekjes aan bouwplaats van ons huis aan modderige achteraf-weg...

Prachtige auto in een prachtige kleur.....en met die km's is hij eigenlijk nieuw......Heel veel plezier gewenst met deze fantastische voiture....

Hey, wat een kleine wereld! Inderdaad, gisteren was ik bij mijn oude bedrijf dat tegenwoordig op Strijp-T zit. Had mooie risicomijdende plek op 4e verdieping van de P-garage. Alle laadpalen waren bezet op 1e.

Dank voor de complimenten :) Zelfs voor enorm vieze auto, want wassen heeft weinig zin met vele bezoekjes aan bouwplaats van ons huis aan modderige achteraf-weg...
Ja en dan nog het zout tijdens de vriesnachten en regen. Ik merk ook dat er niet tegenop te poetsen valt. 1 ritje en je bent weer terug bij af. Dat is natuurlijk nog erger op een bouwplaats. Daar kom ik tegenwoordig niet zo vaak meer. Vooral kantoorwerk. Maargoed de 4e is daar wel een goede plek ja. Helaas was ik met de auto van het werk anders had ik met m'n S6 een mooie side by side kunnen maken.

Hoe dan ook, wel grappig om eens een soort van celebrity in het echt te zien haha!

Er staan regelmatig dikke autos in die garage. OA een RS7 en RS6-R ABT. Veel plezier nog met je blauwe monster.

Had mooie risicomijdende plek op 4e verdieping van de P-garage
Respect dat je met zo'n lange en brede auto in een P-garage gaat staan, en zelfs nog op de 4e verdieping. Niet bang voor velgschade met die nauwe doorgangen? Misschien zijn ze wat ruimer dan die Q-parks waar ik wel eens kom.

@Phaeton W12 Ogen dicht en vertrouwen op je parkeer sensoren :p.

Die Qparks zijn wel echt ellende inderdaad. Ik stond laatst in Qpark Noordeinde (Den Haag). Alleen erin rijden is al een drama vanwege de L bocht en erna komt de verassing dat de inrit naar beneden zeer steil is en bovendien ook de uitrit is :ROFLMAO:

Respect dat je met zo'n lange en brede auto in een P-garage gaat staan, en zelfs nog op de 4e verdieping. Niet bang voor velgschade met die nauwe doorgangen? Misschien zijn ze wat ruimer dan die Q-parks waar ik wel eens kom.
Die in Strijp is best ruim en er zijn behoorlijk veilige plekken te vinden. Overigens is er in de buurt niet veel keus qua parkeren, dus je zult wel moeten. Ik parkeer daar vaak vanwege m'n werk, maar ik heb totaal geen moeite met deze garage.

In voorbereiding van afspraken kijk ik vaak naar P-garages in omgeving. Sta eigenlijk altijd liever binnen dan buiten. Vrijdag jl. in Helicon-garage Den Haag. Inrit ziet er wat smal uit, daarna alles riant. Meest beroerde garage die ik ken is de Wolvenhoek in 's-Hertogenbosch. En ook daar durf ik doorheen te sturen. Bochten ruim aansnijden en dan hoef ik zelfs met mijn 'sloep' niet te steken.
Lang leve 360-camera's en vierwielbesturing :)

Vrijdag jl. in Helicon-garage Den Haag. Inrit ziet er wat smal uit, daarna alles riant.
Dat is inderdaad een vrij nette garage. PG Muzenplein ook trouwens, daar vlakbij. Ik parkeer af en toe in Q-park De Kroon (alleen voor bewoners en aangemelde bezoekers geloof ik). Die is denk ik ongeveer uit dezelfde tijd als Helicon, maar die raad ik je echt met klem af. De vakken zijn voor mijn Octavia al bijna te smal. En ik vraag me af hoeveel auto's daar met de voorspoiler tegen de vloer schrapen onderaan de hellingbaan.

PG onder het stadhuis (als we toch bezig zijn) ook een afrader, maar om een heel andere reden. Daar werden vroeger aan de lopende band auto's opengebroken, ondanks dat het toen al volhing met camera's. Laatst stond ik er toevallig geparkeerd, en de voetgangersdeur vanaf de straat was gewoon van het slot (ipv kaartje scannen). Vragen om problemen...

In voorbereiding van afspraken kijk ik vaak naar P-garages in omgeving. Sta eigenlijk altijd liever binnen dan buiten. Vrijdag jl. in Helicon-garage Den Haag. Inrit ziet er wat smal uit, daarna alles riant. Meest beroerde garage die ik ken is de Wolvenhoek in 's-Hertogenbosch. En ook daar durf ik doorheen te sturen. Bochten ruim aansnijden en dan hoef ik zelfs met mijn 'sloep' niet te steken.
Lang leve 360-camera's en vierwielbesturing :)
Die Wolvenhoek is inderdaad verschrikkelijk.....mijn vrouw werkte toen soms in centrum Den Bosch (poeh al 17 jaar geleden) en nam toen onze privéauto altijd voor woon-werkverkeer.....Dat was een V70....toen kreeg ze een parkeerkaart voor Wolvenhoek....en op de derde dag al schade......
Er kwam heel snel een C30 als privéauto.....was even wennen voor mij, maar ik reed zoveel voor mijn werk (>60K per jaar) dat ik in het weekend ook al heel snel mijn vrouw vroeg om te rijden.....

Vrijdag jl. in Helicon-garage Den Haag
Helicon is prima, maar volgende keer zou ik, indien je centrum moet zijn, Plein aanraden. Met 5 min op en van de ring en je parkeert echt in het centrum.

Parkeergarage is ruim en veel laadpalen die zelden worden gebruikt ;)

Bonus punt, er staan veel snoepjes van auto’s bij het stuk voor vergunninghouders

Den Haag is sowieso een goede stad om mooie en interessane auto's te zien. Vaak inderdaad goed weggestopt in de parkeergarages. Bij de ministeries om de hoek staan bijna altijd een rijtje gepantserde Audi/Mercedes te wachten. Altijd grappig om te zien.

@De Dude Plein ken ik, ontelbaar vaak geweest met mijn Haagse werk. Daar ook altijd een favoriete plek: in de bocht aan het einde, wanneer je vanaf de ingang rechtdoor reed, zat één plek. Daar rijdt bijna iedereen voorbij, want je verwacht daar nog geen plekje. Dus heel vaak daar prinsheerlijk ruim gestaan, met geen enkele mogelijkheid dat er iemand naast je parkeert :giggle:
Nu was Helicon meest makkelijk, want moest bij BZK zijn. En keurig online vooraf een dagkaart voor €10.

@De Dude Plein ken ik, ontelbaar vaak geweest met mijn Haagse werk. Daar ook altijd een favoriete plek: in de bocht aan het einde, wanneer je vanaf de ingang rechtdoor reed, zat één plek. Daar rijdt bijna iedereen voorbij, want je verwacht daar nog geen plekje. Dus heel vaak daar prinsheerlijk ruim gestaan, met geen enkele mogelijkheid dat er iemand naast je parkeert :giggle:
Nu was Helicon meest makkelijk, want moest bij BZK zijn. En keurig online vooraf een dagkaart voor €10.
Haha daar zet ik m ook altijd mits ik met de auto ben ;). Of na het eerste 'rondje' zebrapad links. Heb je één parkeerplek met zebra pad en paal rechts waardoor er niemand naast je kan staan.

Maar ben bijna altijd fietsend eigenlijk.

Hoi vanuit Lermoos. Gisteren door de nacht hierheen gereden. Rit is supervlot verlopen. Middernacht weg en 6.30u ter plaatse. De flight statistics ter leering ende vermaeck hierbij.

20250222-062644.jpg

20250222-105024.jpg

Na de reis gisteren nog wel even recensie van de A8 na eerste lange rit.

Wow Met luchtvering, zonder dieselronk en met E-ondersteuning geweldige reismachine. Ik weet niet hoeveel van de extra stilte komt door A6->A8 en door diesel->benzine, maar het was lekker rustig bij 170 km/u.

Souplesse van accelereren is top. Van 70 naar 170 zonder geronk of gedoe, bij maar half-gas. Dat voelt superluxe na al mijn dieseljaren (waar ik ook volle bak blij mee was).

Wel eerste keer dat ik tankstop heb moeten maken... Actieradius bij deze snelheden zo'n 600km met 60 liter ⛽ en 1x

Maar ach, dat heeft de heerlijke fauteuil er weer uit gemasseerd.

Natuurlijk weet ik vooraf dat een A8 nóg fijner moet zijn dan een A6... maar toch ben ik dan blije kleuter wanneer ik die extra 'plus' dan zelf zo mag beleven!

Natuurlijk weet ik vooraf dat een A8 nóg fijner moet zijn dan een A6... maar toch ben ik dan blije kleuter wanneer ik die extra 'plus' dan zelf zo mag beleven!
Dat is toch mooi? Dan weet je zeker dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Mijn vader heeft dat met zijn pas aangeschafte Peugeot 5008. Vanaf de eettafel hebben we uitzicht op de oprit, en ik ben het met hem eens: Dit is de auto die op dit moment echt bij ons past.

Hoi vanuit Lermoos. Gisteren door de nacht hierheen gereden. Rit is supervlot verlopen. Middernacht weg en 6.30u ter plaatse. De flight statistics ter leering ende vermaeck hierbij.

20250222-062644.jpg

20250222-105024.jpg

Na de reis gisteren nog wel even recensie van de A8 na eerste lange rit.

Wow Met luchtvering, zonder dieselronk en met E-ondersteuning geweldige reismachine. Ik weet niet hoeveel van de extra stilte komt door A6->A8 en door diesel->benzine, maar het was lekker rustig bij 170 km/u.

Souplesse van accelereren is top. Van 70 naar 170 zonder geronk of gedoe, bij maar half-gas. Dat voelt superluxe na al mijn dieseljaren (waar ik ook volle bak blij mee was).

Wel eerste keer dat ik tankstop heb moeten maken... Actieradius bij deze snelheden zo'n 600km met 60 liter ⛽ en 1x

Maar ach, dat heeft de heerlijke fauteuil er weer uit gemasseerd.

Met de E500 en veel file richting Frankrijk Les Sybelles kwam ik op de 11ltr/100km. Ow ja een een bergpas extra….
Viel me niet tegen.

Herkenbare “tic”, hier ook playlist Deutsch, France, Italia, Espana, Apres-ski, Ajax/A’dam voor als we naar een wedstrijdje gaan etc. Werkt heel goed om in de stemming te komen.

Ligt er nog genoeg sneeuw in Lermoos? Eind volgende week nog een korte ski-trip in de planning staan, Lermoos/Ehrwald is dan makkelijk aan te rijden maar als ik de foto zo zie dan moeten we het misschien toch iets hoger zoeken…?

Laatst bewerkt:
Kreeg vandaag van de nieuwe bewoners van ons oude huis uit Nederland een notificatie van een bekeuring nagestuurd, die ik bij het inleveren van de leaseauto van mijn vrouw op vijf december op mijn rit terug naar Nederland had opgelopen vlak bij Keulen.
Ik moest dan verklaren wel/niet achter het stuur gezeten te hebben, maar een bedrag zat er niet bij, dus even online betalen was ook geen optie.
Het was op de snelweg 22km/h te hard dus een wereldbedrag was het in Duitsland al niet en ik kom toch nog regelmatig in Duitsland, dus ik wilde eigenlijk gewoon betalen en er daarmee van af zijn. Telefonisch contact opgenomen met het telefoonnummer op de brief en uitgelegd hoe de situatie in elkaar zat en dat ik nu in Roemenië woon.

Ik verwachtte eigenlijk een email met het te betalen bedrag, maar kreeg in plaats daarvan, gezien de ernst van de overtreding, een bericht dat er verder geen actie van mijn kant nodig was en ik het erbij kon laten. Dat had ik uit het land van "Ordnung muss sein", eerlijk gezegd niet verwacht.....

Dus Ketellapper als je straks terugkomt van de wintersport en terugkomt via Frankfurt en Keulen, pak hem beet zo'n 20 km voor Keulen (Tussen Limburg a/d Lahn en Keulen) steile heuvel bergaf met maximum van 100km/h staat een vaste flitser die alle regelmatige passanten dus wel kennen, maar mensen zoals ik niet.........Oppassen daar, dus.....

Laatst bewerkt:
Kreeg vandaag van de nieuwe bewoners van ons oude huis uit Nederland een notificatie van een bekeuring nagestuurd, die ik bij het inleveren van de leaseauto van mijn vrouw op vijf december op mijn rit terug naar Nederland had opgelopen vlak bij Keulen.
Ik moest dan verklaren wel/niet achter het stuur gezeten te hebben, maar een bedrag zat er niet bij, dus even online betalen was ook geen optie.
Het was op de snelweg 22km/h te hard dus een wereldbedrag was het in Duitsland al niet en ik kom toch nog regelmatig in Duitsland, dus ik wilde eigenlijk gewoon betalen en er daarmee van af zijn. Telefonisch contact opgenomen met het telefoonnummer op de brief en uitgelegd hoe de situatie in elkaar zat en dat ik nu in Roemenië woon.

Ik verwachtte eigenlijk een email met het te betalen bedrag, maar kreeg in plaats daarvan, gezien de ernst van de overtreding, een bericht dat er verder geen actie van mijn kant nodig was en ik het erbij kon laten. Dat had ik uit het land van "Ordnung muss sein", eerlijk gezegd niet verwacht.....

Dus Ketellapper als je straks terugkomt van de wintersport en terugkomt via Frankfurt en Keulen, pak hem beet zo'n 20 km voor Keulen (Tussen Limburg a/d Lahn en Keulen) steile heuvel bergaf met maximum van 100km/h staat een vaste flitser die alle regelmatige passanten dus wel kennen, maar mensen zoals ik niet.........Oppassen daar, dus.....
Bekende plek! Kom er meermaals per maand. Is een verradelijke flitser, berg af en voelt onnatuurlijk om daar 100km/h te rijden. Meestal zie je daar alles en iedereen op de rem trappen.

@ketelapper, hoe heb je de auto zo schoon daar gekregen? Of ben je nog langs een wasbox gereden alvorens je de foto hebt genomen?

Bekende plek! Kom er meermaals per maand. Is een verradelijke flitser, berg af en voelt onnatuurlijk om daar 100km/h te rijden. Meestal zie je daar alles en iedereen op de rem trappen.
Ik zag iedereen op de rem trappen, maar toen ik reageerde was daar de flits....

Ai, altijd jammer @Majortom ... Dank voor de heads-up, maar dat is voor mij bekend punt. Tja, wonend tegen DE grens en veelvuldig reiziger, dan leer je dergelijke plekken wel kennen.

@Blox
Vrijdagmiddag auto gewassen voor vertrek en toen 800 kilometer gereden door een droge, heldere nacht met schone wegen. Dan kom je ook nog 'schoon' aan :)
En jouw zorgvuldigheid met de (overigens schitterende) lak van je nieuwe bolide kennende rij je hem in Italië niet snel even door de lokale wasstraat.... ;)

Terug
Bovenaan