Kaal topic

---GT--- zei:
Waar is de tijd gebleven dat de bumpers niet de halve auto in beslag namen, en dat zwarte bumpers er gewoon netjes uitzagen?

McLaughlin_TouringCar_1_maybe1920_JUL1952.jpg
 
Nah, je kunt ook minder ver teruggaan in de tijd, Rob. Als je kijkt tot 1998-2000, toen waren de bumpers nog recht en hoorde de rest nog bij de carosserie.
Vanaf 2001 ging men de bumpers steeds verder doortrekken naar de grille en de rest van de carosserie. Dit om schades makkelijker te kunnen repareren. In carrosseriekleur zie je er ook niets van. Maar in het zwart ziet het er wel heel apart uit, zeker in combinatie met de 'slim gekozen' schuine lijntjes. Dus ik vind dat als je kiest om de halve neus en kont te vervangen door bumper, dat je het dan ook niet meer ongespoten moet aanbieden. De gemiddelde klant besteedt toch minimaal 1500 euro aan opties, zelfs op de allergoedkoopste auto, dan maakt die 250 euro ook niet uit.
 
*kuch* Ford Ka Mk1 *kuch*


Maar ik stel het persoonlijk niet zo op prijs als fabrikanten voor mij gaan bepalen welke opties (in dit geval die van gespoten bumpers) ik moet nemen, door het door te berekenen in de vanafprijs. De paar auto's waarop je nog deze plastieken bumpers kunt hebben (want dat zijn er nog maar echt heel weinig) vallen veelal in de laagste prijsklasse en dan is iedere euro goedkoper meegenomen. Bovendien vind ik het soms juist beter ogen. Denk dan bijvoorbeeld aan de Dacia Duster.
 
Rob076 zei:
Maar ik stel het persoonlijk niet zo op prijs als fabrikanten voor mij gaan bepalen welke opties (in dit geval die van gespoten bumpers) ik moet nemen, door het door te berekenen in de vanafprijs. De paar auto's waarop je nog deze plastieken bumpers kunt hebben (want dat zijn er nog maar echt heel weinig) vallen veelal in de laagste prijsklasse en dan is iedere euro goedkoper meegenomen. Bovendien vind ik het soms juist beter ogen. Denk dan bijvoorbeeld aan de Dacia Duster.

Ik stel ook prijs op het verkrijgbaar kunnen zijn van zwarte bumpers. Maar als de halve auto onbeholpen uit zwarte bumpers bestaat, maak de rest van de auto dan ook maar zwart. Ik vond het wel fijn dat de bumpers in het verleden werden vórmgegeven, zodat ze ook in een contrasterende kleur er goed uitzagen.
 
Het gaat bij bumpers niet om de kleur, maar om de stevigheid. Met mijn Golf mk2 kan je nog eens een paaltje pakken. Dat hoef je bij een nieuwe auto niet te proberen, ook niet bij die exemplaren met een zwarte bumper.

Nog even terug naar pagina 1, de Escort Popular: die stond inderdaad niet in de folder in NL. Mijn vader heeft toen een nieuwe Escort 1.8 XLD Clipper gekocht en ik ken die folder ongeveer uit mijn hoofd :D Heb 'm ook nog ergens liggen.
 
De Popular-versies waren destijds vooral bekend op de Engelse markt. Ze waren er van de Fiesta, Escort en Sierra. Misschien ook van de Cortina, dat kan ik me niet herinneren. Er waren ook Popular+ versies, net iets minder kaal?
 
Een kale Laguna met klok ipv toerenteller en raamslingers. Helemaal goed, in het wit met zwarte bumpers.
https://www.autowereld.nl/renault/laguna/1-8-rn-6198363/foto.html
 
Dat ziet er zeker niet armoeiig uit. En die wieldoppen, hebben ook zo hun voordelen. Patserigheid toon je niet iig.
 
Omdat je gewoon een goede degelijke auto wilt en de rest van de luxe je niet zo interesseert?
 
Of omdat je kunt kiezen uit een luxe 1-serie of kale 3-serie. Ik zou het dan ook wel weten!
 
General Custom zei:
Rob076 zei:
Of omdat je kunt kiezen uit een luxe 1-serie of kale 3-serie. Ik zou het dan ook wel weten!

Ik ook! Een luxe 3-serie, van het vorige model :p

Als de lease die optie zou geven dan zou ik het helemaal zeker weten: Een kale F30! ;)
 
A.BRANDHORST zei:
@VW1200: Is de LD dus minder luxe dan een LC uitvoering? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Als LC luxer is dan LD, dan voelt dat onlogisch aan (uit alfabetisch oogpunt bekeken tenminste). Waar ligt dat dan aan?

Klopt, de LC is altijd luxer dan de LD. De LE is wel weer luxer dan de LC, en sommige markten kregen ook de LGX als topper. Mijn Altair heeft de interne code "LF" terwijl deze minder luxe is dan de LE o_O
 
stoterstangen90 zei:
Wel jammer dat de bumpers zijn meegespoten.

& de deurgrepen in kleur krijg je er ook nog bij..
Wát een luxe eigenlijk..

Het kan een bestelfoutje geweest zijn.. OF de velgen met wieldoppen zijn voorzien van winterbanden..
Kenteken is van oktober.. foto is zo te zien ook gemaakt in de herfst..
Het is een 2 liter diesel..
 
@ Durashift:

Klopt, de foto is vorig jaar gemaakt in Zwolle. Wij hebben dezelfde BMW (328I) maar dan in Luxury line, met 18 inch velgen, xenon en met als lakering Mineral weiß. Door het verschil in aankleding, lijken het twee hele andere auto's qua uitstraling. Een best contrast.
 
Carbol zei:
@ Durashift:

Wij hebben dezelfde BMW (328I)

ehm, doet ie het nog?
De 'kale' is een 2 liter diesel.. Denk niet dat die vulpijp in jullie benzine versie past;)

@Barri: Mooi straks zo, dat Boxster dash.
 
@ Durashift: haha, ik doelde op de modelserie. Niet zozeer op de motorisering.
 
Ik kon zo snel geen foto vinden, maar een eerste serie Wagon R+ in wit met zwarte bumper vind ik op zich wel een geinig autootje :)
 
Ik vind zo'n Agila met zwarte bumpers net als de basis Panda van het vorige model ook best wel grappig. Met meegespoten bumpers het tegenovergestelde...

Panda Actual:
Fiat_panda_2003_actual.jpg
 
Lekker! Dat is toch wat er bij een auto om gaat? (rijden, ruimte, e.d...)?
Ben ik toch weer de gek die wieldoppen gaat kopen en stad en land gaat afzoeken naar een bekerhouder.
Tip: bij de Action kun je een antislipmatje kopen voor 79 cent en bij de kringloopwinkel een willekeurige beker voor 25 cent. Die beker kleeft meer dan flink genoeg aan het antislip-matje en dus zal je blikje drinken die je in de beker plaatst niet om gaan vallen.
 
Bij de Panda is het dan wel weer jammer dat de B- en C-stijlen zijn meegespoten. Maar erg leuk inderdaad! (y)
 
Rob076 zei:
Bij de Panda is het dan wel weer jammer dat de B- en C-stijlen zijn meegespoten. Maar erg leuk inderdaad! (y)

In de meeste gevallen zit er bij luxere versies juist een stuk zwart folie of plastic op de deurstijlen. "meegespoten" = onbedekt en getuigt juist van kaalheid!
 
Inderdaad, in één kleur spuiten is goedkoper dan extra zwart aanbrengen om het mooier te maken. Dat was in de jaren '80 al zo. Hier een BX 14E en een 19 GT bijvoorbeeld:

9295647164_bf90b10f5c.jpg
 
SVF zei:
Rob076 zei:
Bij de Panda is het dan wel weer jammer dat de B- en C-stijlen zijn meegespoten. Maar erg leuk inderdaad! (y)

In de meeste gevallen zit er bij luxere versies juist een stuk zwart folie of plastic op de deurstijlen. "meegespoten" = onbedekt en getuigt juist van kaalheid!

Ja dat snap ik wel, maar esthetisch gezien bedoelde ik het meer.

@MWH,
Potverdorie zeg, wat een leuk plaatje en gave auto's! (y)
 
Van de eerste Mazda 323F was er tussen 1989 en 1991 ook een basisuitvoering met zwarte bumpers en dit is een van de weinige plaatjes die ik daarvan kan vinden:

0003072859.jpg


Valt in deze kleur nog mee maar ik heb ook wel eens een rode en een witte gezien. (die hadden dan nog wel zwarte raamstijlen..)
 
^^ Hier een autotest met foto's van zo'n rood-zwarte 323F: https://www.autotekoop.nl/testverslagen/read/1509/AV_35e_jg._1990_nr._9_rij-indruk_Mazda_323F_-_Toyota_Corolla_L.htm :)
 
Erg leuk die test!(y) Die 323F heeft zelfs geen rechter buiten spiegel, dat heb ik nog niet eerder gezien.
 
Probeer bij Dacia eens een Dokker Van 1.2 benzine samen te stellen. Daar ben je vrij snel klaar mee. Veel meer opties dan een extra opbergvak en radiovoorbereiding kom je niet.

vnmcfg167f1o389.png
 
Zou die Mazda echt geen rechter buitenspiegel hebben gehad of zouden ze hem er voor de foto af hebben gehaald (om hem zo dicht naast de Toyota te kunnen zetten)? Ik kan me toch ook slecht voorstellen dat ze bij Mazda een speciale mal zouden maken om deuren te kunnen persen zonder gaten voor de spiegel.

De 323F (en de gewone 323) zijn er in het laatste jaar ook nog als actieuitvoering Millionaire geweest. Die had als enige (van de serie 1991-1994) geen meegespoten buitenspiegels (wel meegespoten bumpers) en geen centrale vergrendeling. Beetje tegenstrijdig met de naam dus :)
 
Ik kan niet eens een Dokker Van 1.2 vinden? :confused:

Rob076 zei:
Ja dat snap ik wel, maar esthetisch gezien bedoelde ik het meer.
Voor esthetisch genot moet je dan ook niet bij de basisuitvoering zijn, dat is min of meer het idee. ;)

Rob076 zei:
@MWH,
Potverdorie zeg, wat een leuk plaatje en gave auto's! (y)
Die GT is wat mij betreft onbetwist de mooiste GT van Nederland, bizar gewoon hoe die erbij staat. De 14E heb ik nog niet in het echie mogen bewonderen, maar die ziet er op foto's ook lekker uit.
 
Mazda heeft van de 3 ook een basisuitvoering gemaakt waar niets op zat. Geen elektrische ramen en spiegels, airco etc. Bovendien gekoppeld aan een 1.4 motor.



 
9444402959_701606783a_c.jpg


Volgens mij is de enige optie het Ichthus teken achterop. Hiervoor hadden ze een lada 110/111 oid

Eigenlijk is zo'n kale duster veel mooier dan eentje met alles aangekruist
 
Die wielen van de Duster vind ik leuk!

Die Mazda 3 lijkt me ook bijzonder, zo met slingers voor de ruiten!
 
Bij mijn werkgever is onlangs zo'n kale witte Duster zonder airco ingeruild op een Porsche Cayenne met alles erop. Die Duster heeft er wel even gestaan...
 
Zo'n kale Duster vind ik ook mooier dan een aangekleed exemplaar. Treeplankjes of van die side-buizen eronder en er staat (in mijn ogen) best een begerenswaardige auto. Die 3 is ook erg leuk! Nooit geweten dat je ze zo kaal had. (n)
 
De grap van die Mazda 3 is dat ie er best aangekleed uitziet. Die Duster is zo basic in het wit, dat het nu al een cult-car is.
 
Geweldig dat je zo een 3 kon bestellen. Stond die uitvoering gewoon zo in de folder of was het alleen op speciale bestelling?
 
Op dit moment staan er 4 van zulke 3's te koop. 1, 2, 3, 4.

Onze vaste (Mazda) garage had er in 2006 ook een staan als occasion en kan me herinneren dat ik er toen ook even in ben gaan zitten, omdat mijn aandacht getrokken werd door de slingertjes. En dat terwijl de meeste exemplaren helemaal vol hingen met luxe.
 
Frappant dat het niet alleen basis-3'en zijn, maar ook een Exclusive, Sport en zelfs Sport Exclusive!
 
Terug
Bovenaan