Kaal topic

Als in Carbase alles correct is ingevoerd, is het wel grappig om te zien hoe Daihatsu vijf modeluitvoeringen bedacht had, waarbij het topmodel zomaar 33% duurder was dan de kaalste en technisch toch nog min of meer dezelfde auto...
- Cuore Kyoto, € 7.498,-
- Cuore Osaka: Kyoto + meegespoten bumpers, meerprijs € 300,-
- Cuore Tokyo: Osaka + stuurbekrachtiging, bredere banden, verstelbaar stuur, meerprijs t.o.v. Osaka € 800,-
- Cuore Nagano: Tokyo + centrale vergrendeling, gedeeld neerklapbare achterbank, toerenteller, el. verstelbare buitenspiegels, meerprijs t.o.v. Tokyo € 1.000,-
- Cuore Sporty: Nagano + hoogteverstelling bestuurdersstoel, lichtmetalen velgen, meerprijs t.o.v. Nagano € 599,- (totaal € 10.197,-)

Lijkt me veel logistieke moeite (als je de kleuren ook nog meetelt) voor het geld dat het ding kostte.

Als in Carbase alles correct is ingevoerd, is het wel grappig om te zien hoe Daihatsu vijf modeluitvoeringen bedacht had, waarbij het topmodel zomaar 33% duurder was dan de kaalste en technisch toch nog min of meer dezelfde auto...
- Cuore Kyoto, € 7.498,-
- Cuore Osaka: Kyoto + meegespoten bumpers, meerprijs € 300,-
- Cuore Tokyo: Osaka + stuurbekrachtiging, bredere banden, verstelbaar stuur, meerprijs t.o.v. Osaka € 800,-
- Cuore Nagano: Tokyo + centrale vergrendeling, gedeeld neerklapbare achterbank, toerenteller, el. verstelbare buitenspiegels, meerprijs t.o.v. Tokyo € 1.000,-
- Cuore Sporty: Nagano + hoogteverstelling bestuurdersstoel, lichtmetalen velgen, meerprijs t.o.v. Nagano € 599,- (totaal € 10.197,-)

Lijkt me veel logistieke moeite (als je de kleuren ook nog meetelt) voor het geld dat het ding kostte.
Leuke info! Thanks. Zeker niet de kaalste uitvoering dus.

Nu op MP een Ford Taunus 1.6 custom van '77, de 09-PA-81. Niet de lichtste motor, wel de kaalste uitvoering die destijds weinig verkocht werd. De meeste kopers kozen minimaal voor een L, met een sierbies, klokje, afsluitbaar kastje en stoffen bekleding. Heeft deze allemaal niet. Dissonant zijn de verstralers in de grille en de trekhaak. Vreemd groen interieur ook, nooit eerder gezien. Origineel?

Die grills kon je destijds op de sloop vinden, ik heb ook wel eens een auto achteraf uitgerust met verstralers. Ook het interieur kan van de sloop komen, als het niet standaard was.

Ik deel nog even twee spots die ik enkel en alleen heb vastgelegd omdat hun "kaalheid" me zo opviel.

Een Ibiza met zwarte plastic spiegelkappen, ongespoten deurgrepen en wieldoppen:
kaal3.jpg

En deze Audi Q3, eveneens op wieldoppen. Echt opvallend dat zo'n relatief duur/premium model zonder lichtmetaal wordt geleverd:
kaal4.jpg

ce6cea37-0513-4e92-a8cc-dbb7850cc824

Wieldoppen, halogeen verlichting

5f1ed1f6-7fd7-4caa-8d6b-30a0acd14dab

De meest vormloze stoelen die ik ooit gezien heb.

efe0239a-31c2-4ccb-978b-c4c41902181e

Wel een heleboel knopjes, maar zo'n kunststof stuurwiel....brrrr

Auto's voor de verhuurmarkt worden vaak op speciale bestelling extra karig uitgevoerd.

Zal dat in de huidige tijd nog zo zijn? Klanten zijn, door de 'moderne auto's die zij zelf rijden, bij vervangend vervoer een bepaald basisniveau gewenst. Ik denk dan voornamelijk aan de digitale mogelijkheden / schermpjes. Wel of geen lichtmetalen velgen of een kunststof stuurwiel zijn dan overkomelijke zaken, denk ik.

Ik zag van de week bij een Autohopper vestiging wel een nieuwe pluk Kia Picanto's staan.. met opendakjes zelfs. Leek mij zo'n GTline uitvoering.

Ik weet niet of de uitrusting ertoe doet als je twee weken lang over een Canarisch eiland toert. Ik zou me er niet druk om maken, maar de goedkoopste huurauto kiezen. Als ik in Amerika afstanden ga rijden, kijk ik daar wat anders tegenaan.

Mijn ex-werkgever importeerde regelmatig partijen gebruikte auto's. De ex-huurauto's waren altijd stukken kariger uitgerust dan de basisuitvoeringen hier. Zat je vijf minuten opties te verwijderen uit de advertentie...

Ik had deze zomer in Italië ook een kaal ding, een nieuwe Corsa met 75pk. Plastic stuur, geen parkeersensoren, geen navi en zelfs geen Android Auto. Maar dan wel weer lichtmetaal...

Misschien niet helemaal volgens de 'officiële' richtlijnen van dit topic, maar dit is toch denk ik wel bijzonder. Ik hou het aanbod van BMW i3's een beetje in de gaten omdat ik het een leuk model vind, maar nog niet eerder kwam ik er één tegen zonder ook maar een enkele knop op het stuur. Sterker nog, op het hele internet kan ik niet een andere vinden en dan is dit ook nog een i3 S.
bmw-i3-s-120ah-42-kwh-camera-pdc-digitale-cockpit-2.jpg

Een setje kale Cortina's:

https://www.carandclassic.com/car/C1756755

https://www.carandclassic.com/car/C1756748

1966-ford-cortina-66a0aeec229fa.jpg

1966-ford-cortina-66a0acb950443.jpg

Distinguishing features of the Fleet Model are all clearly visible and include the body colour grille and extractor louvres on the rear roof for the Aeroflow ventilation system, normally chrome on De Luxe and Super models.

Being a Standard Cortina Saloon Fleet Model, the flooring has a basic rubber covering, no door operated courtesy lights, only one sun visor and no opening front quarter windows. To further emphasise the simplicity of this rare model, the water temperature gauge has a pictorial gear location diagram! The ornate deep dished safety steering wheel is unmarked and circular cowled instruments all function along with the optional heater and demister.

Geinig hoe de tijden veranderen, Ik rijd dan zelf al heel wat jaren Mazda, met name de 626 die toch altijd wel erg bekend stond om zijn luxe, destijds waren er meer dan 150 verschillende opties mogelijk op dit model, variërend van stuurbekrachtiging, tot elektrische ramen, stoelverwarming, airco of lichtmetalen velgen, zelfs al in de jaren '80, maar wat ze nogal eens deden in die tijd, is het slijten van de wat minder luxe "LX" versies als een zgn. actiemodel, dan kreeg je dus een kale versie, met een ander logootjes erop, en een spoiler of iets dergelijks en dan had je voor nog geen 38.000 gulden toch een middenklasser waar je mee voor de dag kon komen.

Een voorbeeld hiervan is de Mazda 626 Finish. Waar de kleinste motor in zat die hier toen leverbaar was, de 1.8-8v.
Je kont kiezen uit een 4 of 5 bak, of automaat, er zat geen stuurbekrachtiging op en ook geen luxe zoals centrale vergrendeling of elektrische ramen. Geen toerenteller en ook geen velours bekleding.
Wel een digitaal klokje, achterruitverwarming en een in kleur gespoten spoilertje. Lichtmetalen velgen waren dan de spreekwoordelijke vlag op de modderschuit. Er zijn er heel weinig van over gebleven.
De folder staat op deze link: https://www.mazda626.nl/documenten/626finish.html

Ja kaal is cool.
Ik zie zoveel ruimte voor verbetering in moderne auto's alles wat eigenlijk weg kan.
Te beginnen natuurlijk met die stomme en ook gevaarlijke -want water in nederland- electrische ramen.

De kans dat je zodanig bekneld zit of letsel hebt dat je de raamslingers niet rondgedraaid krijgt is groter dan dat de elektrische ruitbediening niet meer werkt gedurende de eerste minuten dat je auto in het water ligt.

De kans dat je zodanig bekneld zit of letsel hebt dat je de raamslingers niet rondgedraaid krijgt is groter dan dat de elektrische ruitbediening niet meer werkt gedurende de eerste minuten dat je auto in het water ligt.
Ja dat klopt. Ik bedacht mij later dat de ramen vaak gewoon nog werken.

Ik vind dat soort kale interieurs toch altijd wel iets sympathieks en charmants hebben, al is dat kale Audi-stuur wel bijzonder.

Zou die Q2 misschien een (ex)huurauto zijn? Die verhuurbedrijven kunnen vaak extra kale specificaties bestellen.

Terug
Bovenaan