Kaal topic

D Elzinga

Wegverkenner
Wie tegenwoordig een basisuitvoering bestelt, rijdt over het algemeen niet voor gek: meegespoten bumpers, op z'n minst wieldoppen en zaken waar men twintig jaar geleden nog flink voor moest dokken, zoals airco en audio, zijn gemeengoed geworden.

Hoe anders ging het vroeger. De gemiddelde gezinsauto had nauwelijks veiligheidsvoorzieningen, geen lichtmetaal en vrijwel zeker geen airco. Degene die geen De Luxe, GLS, Ghia of hoe de relatief rijker uitgeruste uitvoeringen ook heette kon of wilde betalen, kreeg nog minder snuisterijen. Soms zelfs riepen fabrikanten extra-kale versies in het leven. Men kreeg dan zelfs de meest basale uitrusting niet, en een 'kracht'bron in het vooronder waarmee ook twee, drie decennia geleden geen indruk gemaakt kon worden.

Over deze 'ik wil zo min mogelijk betalen'-versies gaat dit topic. Geinspireerd door de Escort Popular, die gisteren even ter sprake kwam:

9291789760_bd312e5a1d_c.jpg


Wat moest de koper van een Popular allemaal ontberen?

- Enige Escort Mk V zonder vijfbak.
- Enige Escort Mk V zonder centrale vergrendeling.
- Enige Escort Mk V zonder in delen neerklapbare achterbank. Nee, ook in de Estate niet.
- Enige Escort Mk V zonder wieldoppen. Of je moet de naafkapjes ervoor door willen laten gaan.
- De bandenmaat 155 SR 13 is trouwens ook uitsluitend aan de Popular voorbehouden.
- Standaard leverbaar in... wit. Andere kleuren ook leverbaar, maar dan tast je wel dieper in de buidel. En dat wil de knakenrijder niet.
- Grijze bekleding. Geen andere mogelijkheden, ook niet als je er voor zou willen betalen.
- En die radio is (uiteraard) optioneel.

Maar deze had al wel hoofdsteunen, een hoedenplank en een tamelijk volwaardig instrumentarium. In de jaren 70 en 80 kon zelfs dat nogal eens ontbreken. 'Kaal' is een begrip dat onderhevig is aan de tijdsgeest. Kortom, dit topic is er voor alle uitvoeringen die ook in de tijd dat ze nog nieuw waren als armoedig werden beschouwd!

[size=x-small]En nee, de BX 1.0 E Dommage telt niet. Dat is een hoax...[/size]
 
Ik vind die oude kale uitvoeringen wel leuk, misschien nog wel leuker dan de aangeklede versies uit die tijd.

Ik heb één van de luxere versies van de Corolla, uit het jaar 2003. Het enige dat er niet op zit zijn cruise control en navigatie. Daar kon ik voorheen erg goed mee leven. Nu ik sinds enkele maanden meer op de weg zit vanwege mijn werk begin ik deze 'overbodige' luxe voorzieningen te missen. Ik heb wel een goedwerkende portable GPS, maar die moet ik na elke rit weer ergens zien weg te stoppen, uit het zicht van het dievengilde, of ik moet 'm in een tas proppen. Ik weet het, het zijn luxe-problemen en als er alleen luxe-problemen zijn om over te zeuren, dan mag je deze Corolla toch een goede aankoop noemen.

Mijn vrouw heeft de meest luxe versie van een ouder type Corolla, model 1992-1997. Stap ik over van mijn Corolla in de hare, dan heb ik het eerste half uur het gevoel in de steentijd beland te zijn :) . Wat in 1997 luxe was is nu zelfs minder dan een standaard uitvoering. Bij Toyota in ieder geval.
 
Kan een leuk topic worden, het begin is er in ieder geval al! Ik vraag me ook vaak af hoe erg mensen vroeger moesten afzien als ze voor de basisverse gaan. Toevallig heb ik een tijdje terug al leenauto een Suzuki Swift uit 1993 meegekregen. Ook dit was een basisuitvoering. Er zat geen hoedenplank in, 1 zonneklep (bestuurder), alle stijlen waren van binnen van kaal plaatwerk, geen wieldoppen, geen radio, geen achterruitenwisser, spiegels niet van binnenuit verstelbaar, stoelen zonder aparte hoofdsteunen, bekleding van skai en stof, geen klokje etc. en natuurlijk een niet te vergeten 53 pk motor.

Ik kwam later weer in mijn Colt uit 1991 en dat was destijds de ''luxe'' GLi uitvoering. Deze had al deze opties wel (en nog veel meer, zelfs stuurbekrachtiging, horizontaal en verticaal verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel) en bovendien een 90 pk motor. Erg leuk om dat met elkaar te kunnen vergelijken en dan weer te genieten van de ''luxe'' die je in je Coltje hebt, terwijl we nu tegen beide auto's als oude bakken zonder enige vorm van luxe aankijken, ondanks dat er wel degelijk een verschil in luxe bestond. Toen al.
 
Mijn Jetta 1.3 uit 1980 had geen schakelaar voor de binnenverlichting op het bijrijdersportier. Er zat ook geen bedrading voor, dus er was zelfs een aparte kale kabelboom voor gemaakt...
 
Is de Escort Popular ook in Nederland geleverd? Mijn ouders waren in die tijd verstokte Escort-rijders en als er thuis een folder lag, spelde ik 'm van A tot Z. Maar deze uitvoering ben ik nooit tegengekomen.

Ik kan me nog wel goed de Mondeo Mirage (1994-1995) herinneren. Die was alleen met 1.6 motor leverbaar, had naar ik meen iets kleinere of smallere wielen, had geen centrale vergrendeling of elektrische ramen en het was de enige Mondeo zonder toerenteller. In het echt heb ik 'm nooit gezien, maar dat kan komen omdat het prijsverschil met de rijker uitgeruste CLX minimaal was. Mijn vader overwoog deze auto serieus (ik was destijds 14 en kreeg langere benen, dus er moest een grotere auto komen in plaats van de Escort), maar de dealer bood hem voor hetzelfde geld een drie maanden oude GLX met diverse opties aan, die het dan ook geworden is...
 
Klassiekerrijder zei:
Mijn Jetta 1.3 uit 1980 had geen schakelaar voor de binnenverlichting op het bijrijdersportier. Er zat ook geen bedrading voor, dus er was zelfs een aparte kale kabelboom voor gemaakt...

Sommige fabrikanten gingen inderdaad zo ver met het 'ontluxen' dat ik me afvraag of het in die gevallen wel zo voordelig voor de fabriek zelf was: de Sierra Custom bijvoorbeeld met afwijkende buitenspiegels, of bovenstaande Escort Popular met niet-gedeelde achterbank.
 
Aan het eind van de jaren '70 bracht VW als actieuitvoeringen van de Golf de M en MX uit. De MX was wel een leuke auto, met onder andere standaard metallic lak. De M was onder andere ontdaan van een van zijn achteruitrijlichten wat zelfs toen al behoorlijk triest was.

Tegenwoordig moet je voor de nieuwe definitie van kaal kijken bij Dacia. Bij mijn werkgever stond laatst een Duster in het wit zonder meegespoten bumpers, met kale stalen velgen, geen airco en slingerramen. Zo kaal had ik ze al tijden niet meer gezien...
 
Leuk topic :D

D. Elzinga zei:
Sommige fabrikanten gingen inderdaad zo ver met het 'ontluxen' dat ik me afvraag of het in die gevallen wel zo voordelig voor de fabriek zelf was: de Sierra Custom bijvoorbeeld met afwijkende buitenspiegels, of bovenstaande Escort Popular met niet-gedeelde achterbank.

custom11aug121.jpg


Sierra Custom met Fiesta-meubilair, zonder radiovoorbereiding of antenne, zonder stof op portieren en hoedenplank, zonder tunnelconsole, met zwarte neus en de kenmerkende hangspiegels. Rechter buitenspiegel was een optie van 54 gulden :)
 
Zo te zien zaten dezelfde stalen velgjes van de Custom ook op de Popular, maar dan met andere naafkappen.
 
De Renault Supercing C, zonder achterruitverwarming en zonder achteruitrijlicht. Geen hoofdsteunen, 954 cc.

meetingscbenforum100.jpg


meetingscbenforum101.jpg
 
the Fox zei:
Ik vind die oude kale uitvoeringen wel leuk, misschien nog wel leuker dan de aangeklede versies uit die tijd.

Leuk....voor iemand anders ;) Doe mij toch maar wat opsmuk.

Overigens lijkt me zo'n kaal ding wel iets wat je eigenlijk nooit meer moet wegdoen. Wie wil tegenwoordig nog een tweedehands wagen van de kaalste soort, zonder airco of centrale vergrendeling als de rest van de markt er vol mee is?

Overigens zijn opties inderdaad afhankelijk van de tijd. Mijn 325iX Baur's (1986, vanaf Fl. 90.000,-) hadden niet standaard een rechterbuitenspiegel.

Gr Jeroen
 
iets recenter; de skoda octavia active, zonder airco maar met raamslingers:

skoda-octavia-combi-ii-1-2-tsi-77-kw-105-pk-active-4586609-1.jpg

skoda-octavia-combi-ii-1-2-tsi-77-kw-105-pk-active-4586609-4.jpg

skoda-octavia-combi-ii-1-2-tsi-77-kw-105-pk-active-4586609-5.jpg

https://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/ii-1-2-tsi-77-kw-105-pk-active-4586609/details.html

Overigens lijkt me zo'n kaal ding wel iets wat je eigenlijk nooit meer moet wegdoen. Wie wil tegenwoordig nog een tweedehands wagen van de kaalste soort, zonder airco of centrale vergrendeling als de rest van de markt er vol mee is?

niemand, maar kijk eens naar het prijsverschil met deze: https://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1-2-tsi-amb-bus-20-bijtelling-4834761/details.html €4,5k (zelfde jaar, kleur, kmstand)
 
Ha, komt me nog een beetje bekend voor! De kale knakenbak. :D

Tweedehands is het natuurlijk leuk dat iemand ooit heeft betaald voor al die luxe en dat je er gebruikt amper wat extra voor betaald.

Een 205 XE Accent had zelfs geen klep voor het dashboardkastje, daar zat gewoon een gat, geen toerenteller of klokje maar een mooi Peugeot-logo in de tellerbak. (in de jaren 90 werd de luxe wat groter, wel een klokje!)
De eerste Accentjes hadden ook vaste achterraampjes i.p.v. de klapraamjes van de duurdere versies.

0231839573005.jpg
 
Ah, heerlijk topic dit. Ik ben gek op basis (zo lang er maar een radio in zit). Ik zou heel graag nog eens een Fiat Panda 30 (2 cilinder dus) willen hebben zonder opties, lijkt me prachtig.
 
Micha D. zei:
Ah, heerlijk topic dit. Ik ben gek op basis (zo lang er maar een radio in zit). Ik zou heel graag nog eens een Fiat Panda 30 (2 cilinder dus) willen hebben zonder opties, lijkt me prachtig.

Bij mij zij de minimumeisen een airco, cruise control en een goede radio maar een basismotortje, nee.

Mijn eerste auto was een Alto uit '86 met een 800cc 3-cylindertje, plankgas 125 km/h ging dat ding.
Na 3 maanden heb ik dat ding met winst kunnen verkopen, blij dat ik er vanaf was.
 
Geboren vroeg in de jaren 80 kan ik me ook nog wel wat herinneren. De verbazing toen ik voor het eerst in een auto zat met elektrische ramen. En speakers achterin.. Als jongetje zag je dat het een "dure" versie was als er een rechterbuiten spiegel op zat. Of de achterruitwisser natuurlijk, dat was ook altijd een duurdere versie. Hoofdsteunen achter waren natuurlijk ook bijzonder en een toerenteller was helemaal speciaal.

Op mijn eerste auto, een E Kadett 1.2N 1984 (ook zo'n basis model) zat zelfs achteraan als handgreep voor de achterklep de smalle greep van de D Kadett in plaats van de kentekenplaat brede greep van de andere E Kadett modellen. Dat onderscheid was in latere bouwjaren verdwenen. Ook zaten er zoveel loze knoppen en afdekplaatjes... er zat zelfs geen klokje in.

Het was ook pas later dat ik erachter kwam dat er iets bestond als een verstelbaar stuur of stoelen die meer verstelbaar waren dan alleen voor/achter. Ook de interval voor de ruitewisser (gewoon niets, alleen aan of uit) was vaak niet standaard.

Leuk topic!
 
Ultiem kaal anno 2009:
Dacia Logan MCV
Voor iedereen die zich afvroeg hoeveel auto je kreeg voor 9999 euro uit de advertentie.
Mijn broer had er bijna 1 gekocht, maar ze wilden niet inruilen. Nu rijdt hij in een Jazz 1.2 zonder airco.
 
Mijn moeder had voorheen een Suzuki Alto uit 1987, de ultimo basis auto, 3 cilinder, 800 cc met 40 pk. De auto was relatief licht dus in de stad ruim voldoende op de snelweg was het rond de 130 km per uur uit met de pret en wat een lawaai maakte het motortje dan :LOL:.

Het was de basis uitvoering GA, dus slechts een zonneklep bij de bestuurderskant ( een extra voor de bijrijderskant toch maar bijbesteld ) en bij het instappen ging niet het interieurlampje automatisch aan via een schakelaar bij de deur. Voor de rest kaler dan kaal qua uitrusting maar hij was dan ook niet duur in aanschaf.

Betrouwbaar was hij wel, bij de verkoop na 20 jaar heb ik voor de koper toch noch via de sloop achtergordels ingebouwd ( daar waren wel gaten voor in het koetswerk om ze te bevestigen) en een antenne voor de radio die er ook nog in moest.
 
Carfanatic zei:
Overigens lijkt me zo'n kaal ding wel iets wat je eigenlijk nooit meer moet wegdoen. Wie wil tegenwoordig nog een tweedehands wagen van de kaalste soort, zonder airco of centrale vergrendeling als de rest van de markt er vol mee is?

niemand, maar kijk eens naar het prijsverschil met deze: https://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1-2-tsi-amb-bus-20-bijtelling-4834761/details.html €4,5k (zelfde jaar, kleur, kmstand)

En wat was prijsverschil nieuw? Ook 4,5K? Denk 't niet. Dus de koopjesjager snijdt zich achteraf in de vingers.

Gr Jeroen
 
de Fiat Panda 34 Shopping: (1984-1986)
-geen hoedenplank
-geen zonneklep rechts
-leuning stoelen niet verstelbaar
-geen hoofdsteunen
-geen rechter buitenspiegel leverbaar
-geen achterruitenwisser leverbaar

Seat Marbella LE (1986-1988)
-alleen voorin een rubbermat op de grond (achter dus gewoon metaal!)
-geen hoofdsteunen
-leuningen stoelen niet verstelbaar
-geen alarmknipperlichten
-geen achterruitenwisser leverbaar
-geen achterruitontdooiing
-blower met één stand
-geen hoedenplank
 
Baur zei:
Carfanatic zei:
Overigens lijkt me zo'n kaal ding wel iets wat je eigenlijk nooit meer moet wegdoen. Wie wil tegenwoordig nog een tweedehands wagen van de kaalste soort, zonder airco of centrale vergrendeling als de rest van de markt er vol mee is?

niemand, maar kijk eens naar het prijsverschil met deze: https://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1-2-tsi-amb-bus-20-bijtelling-4834761/details.html €4,5k (zelfde jaar, kleur, kmstand)

En wat was prijsverschil nieuw? Ook 4,5K? Denk 't niet. Dus de koopjesjager snijdt zich achteraf in de vingers.

Gr Jeroen

De echt armetierige motoruitvoeringen zijn vaak ook nog eens onzuiniger. In de Kadett verbruikt de 1.0 S gemiddeld een halve liter brandstof per 100 km meer dan een 1,2 N, en in het geval van de Escort Popular heeft de vierbak tot gevolg dat het verbruik 0,3 l/100 km hoger ligt in vergelijking met de vijfbak die in elke andere uitvoering zit.
 
Mijn Kadett E uit 1988 is ook 'kaal' .

geen klokje
geen sigaretteaansteker
geen stootrubbers aan de buitenzijde
geen rechterbuitenspiegel
geen verlichting in dashboardkastje


Gewoon een basic uitvoering.En ik ben er heel blij mee.

Maar als ik in onze V40 stap (jaar 2000) dan is al die luxe ook best wel grappig.
 
Kale basisuitvoeringen bestaan nog overigens nog steeds.

De Toyota Aygo Access

- Raamslingers
- Geen airco
- Geen cruise control
- Geen radio (wel een groot bergvak :cool: )
- Stalen velgen met doppen

Oftewel KAAL!

Edit: nog even de prijs opgezocht, €8.685,-
Een Peugeot 205 1.1 Accent, kostte in 1989 ongeveel fl 18.000,-.
De prijs van een klein kaal autootje is in ca. een kwart eeuw redelijk gelijk gebleven en als je de inflatie meerekent is een auto tegenwoordig goedkoper geworden.
 
ginkelvanmichiel zei:
de Fiat Panda 34 Shopping: (1984-1986)
-geen hoedenplank
-geen zonneklep rechts
-leuning stoelen niet verstelbaar
-geen hoofdsteunen
-geen rechter buitenspiegel leverbaar
-geen achterruitenwisser leverbaar

Seat Marbella LE (1986-1988)
-alleen voorin een rubbermat op de grond (achter dus gewoon metaal!)
-geen hoofdsteunen
-leuningen stoelen niet verstelbaar
-geen alarmknipperlichten
-geen achterruitenwisser leverbaar
-geen achterruitontdooiing
-blower met één stand
-geen hoedenplank
Crap, wat een luxe Panda heb ik :D.
 
Mijn Opel Omega van 1989 heb ik in 2010 van de eerste eigenaar gekocht. Een GL-uitvoering, de één-na-kaalste dus. Wel stuurbekrachtiging, een toerenteller, hoofdsteunen achter en een middenarmsteun achter, maar geen elektrische ramen en geen centrale vergrendeling. De eerste eigenaar heeft de auto ook zonder radio besteld en dat heb ik geweten: toen ik na aankoop een radio wilde inbouwen had ik minimaal een ISO-stekker verwacht, maar nee: alle bedrading moest worden getrokken en ook de speakers en de antenne moesten worden ingebouwd...

Een jaar of 10 geleden had ik een Mercedes W124 200E van 1991. Ook van eerste eigenaar, die redelijk spaarzaam was met aankruisen in de optielijst. Bij Mercedes was destijds ook bijna alles optie, zo had mijn exemplaar:
-Vijfversnellingsbak (was destijds optioneel)
-Getint glas
-Rechter buitenspiegel
-Radio/cassette met elektrische antenne

Bij Mercedes was begin jaren '90 de logica in de optielijst wel eens ver te zoeken. De S-Klasse W140 had bijvoorbeeld standaard wel dubbel glas, maar geen airco. En ik had ooit een W124 die volgens fabrieksspecificaties getinte zijruiten en achterruit had, maar een blanke voorruit. Toen die aan diggelen ging, heb ik er maar een getinte in laten zetten...
 
Wat een erg leuk topic! Persoonlijk vind ik het altijd zeer interessant om nieuwe auto's in basistrim te zien. Ze worden gepresenteerd met de grootste wielen, vreemdste kleuren en meeste kruisjes op de optielijst. Maar tegenwoordig heb ik steeds vaker dat ik ze zonder deze opsmuk juist mooier vind. Voorbeelden zijn de Opels Astra en Insignia, Capur en A3 sedan.

Vroeger was het vooral te zien aan de plastieken bumpers, en dit kenmerk vind ik zelf dan ook het leukst. Wat voorbeeldjes:

1608148_1.jpg


image.php

image.php


fiat-punto-hatchback-diesel-blauw-001--51209823-Medium.jpg

fiat-punto-hatchback-diesel-blauw-003--51209894-Medium.jpg


0010157852.jpg


0010070049.jpg


0005045612.jpg

0005045612.jpg


0009598328.jpg


0010168971.jpg

0010168971.jpg


0010130882.jpg

0010130882.jpg
 
Ja, leuk topic.

De kaalste die ik heb gehad was mijn vorige auto, een Toyota Carina E sedan. Maar wat een auto zeg.
De automaat zat er tegen meerprijs op, samen met de centrale deurvergrendeling (is dat ietsje teveel).

Maar verder heeeelemaal niks. Standaard motor, gewone stoelen, dat was het.
Hij reed trouwens lekker. Was een kanjer van een auto, niet stuk te krijgen.

Ik vind het trouwens wel apart dat kale auto's type-aanduidingen krijgen als L (=luxe), of LX (nog luxer), zoals bij de Mazda 626. Pas bij de GLX begon het er eeeen kleeein beetje op te lijken.

Waarom gewoon geen typeaanduiding?
 
Ik heb vroeger achtereenvolgens met een Suzuki LJ80, een Daihatsu Taft en een Suzuki SJ410 gereden, dat waren pas kale auto's.:)
Maar ik moet gelijk ook bekennen dat ik hiermee wel de meeste lol heb gehad, ondanks dat een ruitentrekker van de Hema een noodzakelijk accesoire was om tijdens een regenbui de binnenkant van de ruiten te wissen.:cool:
 
Een oom en tante kochten in 1991 een Suzuki Swift Unique. Daar zat ook alleen maar het hoogstnodigde op. Ze hebben er uiteindelijk 11 jaar in gereden en 350.000 km afgelegd.
 
Ouwediesel zei:
Kale basisuitvoeringen bestaan nog overigens nog steeds.

De Toyota Aygo Access

- Raamslingers
- Geen airco
- Geen cruise control
- Geen radio (wel een groot bergvak :cool: )
- Stalen velgen met doppen

Oftewel KAAL!

Ondanks dat dit nu een van de goedkoopste nieuwe auto's van dit moment is, zit hij nog bomvol zaken die vroeger nog niet eens op de meest luxe versie van auto's in dit segment zaten. We staan hier niet eens meer bij stil. Denk eens aan 2 airbags en ABS. Dit was zelfs op veel dure auto's nog een optie. Verder 2 buitenspiegels die ook van binnenuit verstelbaar zijn, getint glas , wieldoppen, vijfbak, neerklapbare achterbank en zelfs stuurbekrachtiging. Kortom: ondanks dat dit nu een basisversie is, kan hij zich niet meten aan de basisversies van vroeger waar deze luxe alleen op de topversie zat. Maar ja, wat deze auto in euro's kost, kostten een Panda, Marbella en Alto (bijna) in guldens.....
 
vreselijk, dat soort hokken doet me denken aan een vakantie van ruim 15 jaar geleden in Griekenland, de enige verhuur auto's die nog beschikbaar waren, waren witte fiat panda's, helemaal kaal.
 
De Oort XM:
DSC01880.jpg


Geen watertemperatuur- of oliepeilmeter, in plaats daar van een enorme benzinemeter om het gat een beetje te vullen, met een decoratief lijntje eronder. Uiteraard ook geen toerenteller maar een stationsklok. Een afdekplaatje op de plek waar normaal de digitale klok/thermometer zit...
xm_2_028.jpg


Zelfs een (poging tot) middenarmsteun ontbreekt. Normale XM's hebben tussen de stoelen nog een soort kussentje waar je je elleboog op kunt leggen als je niet langer dan 1,50m bent.
 
Die basis-Aygo ontbeert ook centrale vergrendeling. Niet erg met maar twee deuren, maar niet handig dat je de achterklep steeds met de sleutel moet openmaken.
 
Hotdog zei:
die popular had wel standaard een linkerbuitenspiegel.. (LBS)

Ik denk dat twee spiegels verplicht waren in de UK, rekening houdend met het feit dat veel Britten wel een keer de oversteek zullen maken met hun auto.

rzasa zei:
De Renault Supercinq C, zonder achterruitverwarming en zonder achteruitrijlicht. Geen hoofdsteunen, 954 cc.

Dat had de TL aanvankelijk ook niet.

De Renault 9 C was ook zo'n kaal geval: 1108 cc torretje onder de kap, geen verstelbare rugleuningen of hoofdsteunen, passagiersstoel ook niet verschuifbaar, alleen links een zonneklep, geen achterruitverwarming, geen radiovoorbereiding, geen klep op het dashboardkastje, kale stalen velgen, enz.

Plaatje maar even ingescand, geen foto van te vinden o_O:

image.php
 
Leuk topic! De basisversies heb ik in vele gevallen leuker gevonden dan de zwaar uitgeruste. Zeker tot een jaar of 10 geleden zag je beter het verschil door inderdaad bijvoorbeeld de plastic bumpers e.d. Er zijn niet echt veel personenauto's meer met plastic bumpers. De bekenste momenteel is denk ik de Dacia Duster en verder de Huyndai i10 misschien? Tot een paar jaar terug had je nog een Citroën C2 en de Fiat Panda. Overigens rijdt het in Frankrijk wel nog vol van de witte auto's met plastic bumpers, maar dat zijn dan meestal de 'societé' of de 'entreprise' varianten. Maar ook deze types hebben de laatste jaren meegespoten bumpers. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de bumpernaaf steeds hoger komt te zitten (?).
peugeot-206-societe-1.4-hdi-68-ch-affaire-standard-3p-avec-clim-102753-1.jpg

Heerlijk toch, die kale wieltjes
renault-clio-societe-1-5-dci-authentique.jpg

twingosoc.jpg

En in de UK had je 2 Astra's geleden ook nog uitvoeringen met deels plastic bumpers. Ook in 5-deurs, maar daarvan vind ik niets terug.
vauxhall_astra_van_98-06_header.jpg
 
Ben benieuwd welke fabrikant eens het gat in de markt opvult onder de A segment auto's. oftewel een complete auto die meekan in het huidige verkeer(zowel qua uiterlijk als qua uitvoering) En qua prijs een stuk onder de 5k blijft, daarbij ook nog goed zuinig is.

Als je bekijkt wat tegenwoordig de basis uitvoeringen is, kan er nog flink bespaard worden om een echte basis uitvoering te krijgen die dus wel op die lage prijs kan uitkomen.

Dus, waar blijft de oer-basis zoals we vroeger veelal zagen?
 
Van 2008-2011 hebben m'n ouders (en deels ikzelf) de instap Dacia Logan MCV gehad met 75 pk 1.4. Moest besteld worden, de dealer had 'm niet staan. Donkerblauwe uni-lak, zwarte bumpers, geen stootstrips geen achterruitenwisser en vooral geen stuurbekrachtiging. Dat laatste was te goed te merken bij inparkeren met een wielbasis van 295 cm. Is opgevolgd (als deelauto) door de meest kale Spark (maar die heeft standaard stuurbekrachtiging).

Zelf heb ik nu de meest kale witte VW Up (toegegeven wel met airco/radio, betrof een voorraadauto en ik wilde op deze auto niet lang wachten). Naar mijn mening moet een budgetauto ook zo blijven, zeker als de fabrikant/importeur 'm als zodanig positioneert. Maar dat is slechts mijn mening.

De huidige Hyundai i10 in basisuitvoering stond ook op m'n lijstje als kandidaten (want goedkoop). Alleen is de zwarte voorbumper zo ongelukkig qua proportie bij een witte, dat zelfs ik dit als storend ervaar (en dat heb ik totaal niet de 206 en Duster hierboven, de laatste vind ik zo zelfs stoerder/praktischer).
 
Mijn Morris Ital is ook een echte basisuitvoering, zoals ie in Nederland dus nooit geleverd is.
In Nederland werd alleen de luxe HLS uitvoering geleverd, de mijne is een L.
Geen verstelbare stoelen, geen hoofdsteunen, geen middenconsole, geen klok, geen aansteker, geen radio, geen middenarmsteun achter, goedkope stof, geen linkerbuitenspiegel, geen getint glas, geen verlicht dashboardkastje, geen toerenteller, geen chromelijstjes op de portieren, geen vinyl dak, etc.

Overigens heb ik die spiegel nu wel gemonteerd, want verplicht natuurlijk. De rechter spiegel was in de UK natuurlijk weer wel verplicht.
 
Andere tijden. Een voorbeeldje:
Citroën C5 Break 1.8 16V Ligne Séduction (2004-2005)
Deze heeft airco, cruisecontrol, 117pk vijfbak, ESP, enkele airbags, elektrische ramen voor, toerenteller, koelwaterthermometer, intervalruitenwissers, meegespoten bumpers en mistlampen. Niet gek. Al vind ik het wel wat vreemd dat er geen audioinstallatie in zit. Het dashboard van de C5 kennende is dat niet zo handig, dat krijg je niet erg fraai ingebouwd.
 
Ben begonnen in een vierdeurs Jetta 1.5 C(risis) uit 1982. De eerste eigenaar had duidelijk gekozen voor een behoorlijke motor (voor die tijd) en vier deuren ten koste van verdere luxe. Inderdaad ook alleen maar een binnenverlichting-schakelaartje op de bestuurdersdeur. Wel een rechter buitenspiegel, alleen gebruikte ik die nooit omdat ik dat niet gewend was (bij rijles was die afgesteld op de instructeur) en zo'n Jetta overzichtelijk genoeg is. Daarna kocht ik een Mazda 323F met meer blik dan glas schuin naar achter, dus sindsdien gebruik ik wel alle spiegels.

De Jetta had ook geen toerenteller, geen interval, geen vijfde versnelling en geen mistachterlichten (wel de lenzen, maar er zaten loze fittingen achter). Dat van die vijfde versnelling is overigens ook maar relatief; mijn huidige 323F draait bij 125 km/u in vijf al 4000 tpm, dus daarin had een zesde versnelling niet misstaan. Maarja hoeveel auto's hadden een zes in 1990?

Andersom kan ook: mijn Alfa GT met een nieuwprijs van € 50.000 heeft niet eens een reservewiel (wel zo'n dom spuitbusje waar je bij de betere lekke band niks aan hebt, ik heb intussen alsnog een thuiskomertje+gereedschap gescoord voor het geval dat). Sommige dingen waren vroeger beter :)

Over de neerklapbare achterbank: ik ben vergeten bij welke auto het was, maar AutoWeek heeft een aantal jaar geleden bij een of andere basisversie geconstateerd dat die ook niet gedeeld kon worden, waar dat bij luxere versies wel kon. En waarom kon het niet? Omdat beide helften aan elkaar gebout waren o_O
 
Hier mijn superkale karretje ook maar eens laten zien:

Kadettje C1 1.0N uit 1974. Heeft 1 extra, en dat is kunstlederen bekleding. Ik heb er later de spatlappen en mistlampen bijgezet.

Wat mocht je verwachten:

-12 inch wielen
-trommelremmen rondom
-rubberen vloerbedekking
-Géén verstelbare rugleuningen
-géén sigaretteaansteker
-géén achterruitverwarming
-géén standaard achtermistlicht
-géén tunnelbakje
-géén elektrisch bediende ruitensproeiers.
-géén motorkapontgrendeling van binnenuit
-géén handgrepen op het plafond, enkel kleerhaakjes
-géén make-upspiegel
-40 dappere paarden onder de kap!
-etc etc...

Is gewoon de beste auto die ik heb. Rijdt super en enorm betrouwbaar. En gekocht voor een habbekrats van de 1ste eigenaresse :D

Zijn naam is Marcel :D. De blauwe 5C hierboven afgebeeld is trouwens zijn maatje :D

6jzo.jpg

sd6t.jpg

xzfw.jpg

e5by.jpg

mkb6.jpg
 
Terug
Bovenaan