JFR: Mini Cooper S 60 years Edition 2019.

Vandaag de Mini naar de garage gebracht voor een beurt, vanmiddag de auto weer opgehaald, ook gelijk het leer laten poetsen, binnenkort komen er een paar nieuwe voorbanden op, de huidige banden hebben er dan ongeveer 40.000 km er op zitten, 2 millimeter is de profieldiepte nu.
 
JFR zei:
Ik doe regelmatig een kentekencheck, en heb ontdekt dat de eerste auto die ik nieuw gekocht heb te koop staat:

https://occasions.mobilox.nl/889508-company-cars/1019639-kia-rio-1-2-cvvt-executiveline-climate-cruise-control-nap-nl-auto



in 2014 deze auto nieuw gekocht en in bezit gehad tot 2017, ingeruild met ongeveer 37.000 km op de teller, voor het nieuwe model Kia Rio.
Auto zag er sportief uit, maar was dat met 86 pk niet echt, dat is met de Mini met 192 pk wel anders.:)

Leuk om auto’s die je zelf hebt gehad dan weer tegen te komen. Vind ik altijd wel in ieder geval.
 
Jay DoubleYou zei:
JFR zei:
Ik doe regelmatig een kentekencheck, en heb ontdekt dat de eerste auto die ik nieuw gekocht heb te koop staat:

https://occasions.mobilox.nl/889508-company-cars/1019639-kia-rio-1-2-cvvt-executiveline-climate-cruise-control-nap-nl-auto



in 2014 deze auto nieuw gekocht en in bezit gehad tot 2017, ingeruild met ongeveer 37.000 km op de teller, voor het nieuwe model Kia Rio.
Auto zag er sportief uit, maar was dat met 86 pk niet echt, dat is met de Mini met 192 pk wel anders.:)

Leuk om auto’s die je zelf hebt gehad dan weer tegen te komen. Vind ik altijd wel in ieder geval.

Inderdaad, overigens heeft de 2de eigenaar er wel wat meer km's mee gereden, teller staat nu op 129.000 km.:)
 
Vandaag jammer genoeg voor het eerst een stoeprand meegepakt:



Ik ben al bij de garage geweest, ze zullen kijken wat een nieuwe velg gaat kosten, of dat dit misschien enigszins te herstellen valt.
 
Zat bedrijven die dat kunnen repareren, om hier een nieuwe velg voor te kopen gaat echt nergens over. https://www.google.com/search?q=velg+reparatie+fryslan
 
Zo the zien Diamond Cut velgen? Dat is meestal erg duur om te laten repareren aangezien het niet simpel polijsten en lakken is.
 
Ik had 3 opties:

1. Bij een gespecialiseerd bedrijf laten maken, maar dan ben ik de auto wel een paar dagen tot een week kwijt, ze doen dan van alles, polijsten etcetera, kost een paar 100 euro.

2. Nieuwe velg, gaat in de 300 euro kosten.

3.Laten repareren bij het autobedrijf waar ik mijn auto in onderhoud heb, dan is na reparatie nog wel iets van te zien, maar het is de goedkoopste optie.

Ik heb gekozen voor optie 3, voor mij is het belangrijkste dat het er weer beter uitziet, en echt groot is de schade nou ook weer niet, en ik kan mijn auto de volgende dag weer ophalen.
 
Zo te zien is alleen de verchroomde rand beschadigd op de foto, hiervoor hoef je enkel de velg af te laten draaien en opnieuw in de blanke lak te spuiten. De kosten hiervan zijn bij de meeste bedrijven +- €150 incl btw.
 
Ik zou marktplaats/ebay/ebay Kleinanzeigen in de gaten houden. Met wat mazzel komt er een velg (of zelfs een set) langs voor weinig. Ik had voor mijn auto 4 velgen voor de prijs van één nieuwe. Eén velg met een kleine beschadiging, die heb ik nu rechts achter zodat ik hem amper zie. Voor de Mini van mijn vrouw een compleet origineel lichtmetaal winterset voor de prijs van twee nieuwe velgen, nooit gebruikt.
 
Barri zei:
Optie 4: laten zitten :cool:

Dat zou ik gedaan hebben. Bij mij is het inmiddels andersom. Een velg is opnieuw gedaan omdat iemand zijn auto in mijn zijkant had geparkeerd. De verzekering heeft de hele velg netjes gemaakt.

De andere 3 kunnen ook wel een opknapbeurt gebruiken...
 
Vorige week is de velg weer netjes gemaakt:



Als je er dicht bij staat zie je er nog een beetje iets van, maar niet veel, ik ben dik tevreden.(y)
 
Inderdaad, het was gelukkig geen al te grote beschadiging, maar wilde het toch wel weer netjes hebben.:)
 
De Mini bijna 1,5 jaar in bezit, bijna 20.000 km mee gereden, meestal begin ik na een tijdje na te denken over wat voor auto de volgende moet worden, maar de kans is erg groot dat de volgende weer een Mini of een BMW 1 serie of 2 serie coupe, het vorige model wordt, wat gaaf is bij Mini is dat er vele leuke mogelijkheden zijn, die van mij is groen met een zwart dak, met bruin leren bekleding, wat ik persoonlijk een mooie combinatie vind.:)
 
Ik lees af en toe iets over het flushen van de automaatbak, iemand een idee wanneer dit moet, om de zoveel km's of na zoveel jaar? de automaat schakelt overigens nog prima.
 
Probleem bij automaten zijn de vele zeer fijne stuurkanaaltjes. Die kunnen dichtslibben, waardoor eea slecht of knallend gaat schakelen. Ben je te laat (maw zitten er al kanaaltjes dicht), dan heeft flushen niet altijd nut; worden de deeltjes wel weggespoeld? Het kan zelfs nog erger: Indien het vuil zich heeft opgehoopt en vastgezet in hoekjes kan dat door de schone olie worden losgeweekt en alsnog van alles gaan verstoppen. De fabrikant (BMW/Mini) geven een onderhoudsschema voor de automaat aan en die kan je bij normaal gebruik gewoon hanteren. Is de olie relatief oud of belast je de automaat zwaarder, dan is logischerwijs eerder verversen wenselijk. Bij regulier onderhoud wordt vaak de carterpan van de automaat verwijderd, een filter vervangen en alles weer gevuld. Bij flushen spoelen ze met schone olie de bak en eventueel aanwezige koppelomvormer door, waardoor er beter wordt gereinigd, maar ook veel meer liters olie er doorheen gaan. Daarnaast is het bij sommige auto's (oa mijn Laguna) een heidense klus om de aansluitingen van de flushapparatuur aan de automaat te krijgen (De motor moet met subframe en al een paar cm zakken, totale kosten +/- € 700,-, dus niet gedaan. Renault geeft aan dat de olie nooit hoeft te worden ververst en de bak schakelt na 300k probleemloos). Wat geeft Mini aan in het onderhoudsschema?
 
Pietzoveel zei:
Probleem bij automaten zijn de vele zeer fijne stuurkanaaltjes. Die kunnen dichtslibben, waardoor eea slecht of knallend gaat schakelen. Ben je te laat (maw zitten er al kanaaltjes dicht), dan heeft flushen niet altijd nut; worden de deeltjes wel weggespoeld? Het kan zelfs nog erger: Indien het vuil zich heeft opgehoopt en vastgezet in hoekjes kan dat door de schone olie worden losgeweekt en alsnog van alles gaan verstoppen. De fabrikant (BMW/Mini) geven een onderhoudsschema voor de automaat aan en die kan je bij normaal gebruik gewoon hanteren. Is de olie relatief oud of belast je de automaat zwaarder, dan is logischerwijs eerder verversen wenselijk. Bij regulier onderhoud wordt vaak de carterpan van de automaat verwijderd, een filter vervangen en alles weer gevuld. Bij flushen spoelen ze met schone olie de bak en eventueel aanwezige koppelomvormer door, waardoor er beter wordt gereinigd, maar ook veel meer liters olie er doorheen gaan. Daarnaast is het bij sommige auto's (oa mijn Laguna) een heidense klus om de aansluitingen van de flushapparatuur aan de automaat te krijgen (De motor moet met subframe en al een paar cm zakken, totale kosten +/- € 700,-, dus niet gedaan. Renault geeft aan dat de olie nooit hoeft te worden ververst en de bak schakelt na 300k probleemloos). Wat geeft Mini aan in het onderhoudsschema?

Bedankt voor de uitleg! In het onderhoudsboekje van de Mini kon ik het niet zo snel vinden, wel vervangen van de motorolie.
 
Vandaag de Mini precies 2 jaar in bezit.:)
Nog steeds superblij met de Mini, teller staat bijna op 50.000 km, vroeger keek ik naar een paar jaar al wat mijn volgende auto zou worden, maar de kans is groot dat er hierna weer een Mini komt, een Mini rijdt heerlijk.(y)
Wellicht dat dan een Mini Clubman gaat worden, vind ik ook erg mooi.
Maar als het aan mij ligt blijft deze Mini nog erg lang, misschien doe ik deze auto ook niet meer weg, maar dat er in de toekomst een andere dagelijkse auto komt, en deze auto voor de hobby er bij houdt.
 
Inderdaad 2 jaar alweer, maar de Mini verveeld nog steeds niet.:)
Ook erg blij met de stoel en vooruitverwarming met deze koude dagen, alleen stuurverwarming zit er niet op.:D
 
Een paar weken terug een brief van de RDW gekregen, de Mini moet voor 5 april voor het eerst gekeurd worden, 28 maart gaat de Mini gekeurd worden, samen met een beurt en een oppoetsbeurt van het leer.
 
Vandaag is de Mini zonder op of aanmerkingen goedgekeurd tot 5 april 2025. (y) Als leenauto een crisis ehhh basis Renault Clio van 2008 meegekregen, met heuse raamslingers erin, dan begin je onder andere de stoelverwarming, elektrische ramen, parkeersensoren voor en achter en achteruitrijcamera toch weer te waarderen.:giggle: Moest er wel weer aan wennen om een sleutel in het contact te steken, ik rij al 9 jaar met een auto met een start-stop knop, de Kia's hadden die ook.:)Ook sinds een tijd weer in een handgeschakelde auto gereden, dat ging prima, maar geef mij toch de automaat van de Mini maar als ik moest kiezen.:)
 
Tevens ook nog een beurt, officieel hoeft het bij mijn Mini pas na 2 jaar of 30.000 km, maar ik doe het jaarlijks.
 
Het leer ziet er nog steeds goed uit, ik hou ook rekening met in en uitstappen dat de zijkant van de stoel goed blijft.
 
De Mini verveeld nog steeds geen seconde, maar toch zit ik er weleens aan te denken om wat groters te kopen, een wat meer praktische auto. ik wil wel graag Mini,of BMW willen blijven rijden, ik zit te denken aan een Mini Cooper S Clubman of een BMW 1 serie. ook makkelijker als ik eens een keer meer mensen moet meenemen. :)
 
Laatst bewerkt:
Laat die mensen maar eigen vervoer regelen :p
Ik vind een ruime auto (met trekhaak) wel makkelijk, maar soms had ik wel gewenst dat ik minder praktisch was ingesteld :cool:
 
De Clubman houdt op te bestaan dus dan heb je wel wat bijzonders. 5 of 6 deuren in dit geval is altijd makkelijk.
 
De 5 deurs is er ook nog, maar die vind ik minder mooi dan de 3 deurs of de Clubman, een Countryman is weer te groot voor mij.
 
De vijfdeurs vind ik ook niet mooi, de verhoudingen kloppen niet. Clubman is wel leuk! Lekker doorrijden in deze Cooper S.
 
  • Leuk
Waarderingen: 406c
Wel jammer dat Mini met de Clubman stopt,maar gelukkig dat er van de volgende Mini ook nog benzinemodellen worden gemaakt.
 
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Mini Cooper, als die in de showroom staat ga ik zeker even een kijkje nemen, al is dat alleen de elektrische, benzinemodel blijft ook leverbaar, maar dat wordt een opgefriste versie van het huidige model.
 
Vanmorgen de Mini naar de garage gebracht, de remmen piepten soms, al een tijdje, maar vorige week kwam er een melding in de boardcomputer van gematigd remmen, en een waarschuwingslampje ging branden, de remblokken zijn zowel voor als achter vervangen na ruim 62.000 km, voor moesten ze sowieso vervangen worden, maar de achterste remblokken zaten er ook aan te komen, dus die hebben ze gelijk ook vervangen, vanmiddag de Mini weer opgehaald.
 
Dat stond inderdaad niet op, ze zeiden dat ik er nog wel even mee kon rondrijden, maar het is ook irritant om telkens weer dat waarschuwingslampje te zien branden en telkens weer die melding in beeld te krijgen.
 
Terug
Bovenaan