Jeff's Tesla MY LR '22 en Thunderbird '57

Via NL of Duitsland heeft helaas geen zin, dan moet ik hem alsnog importeren en “voorrijden” in Zwitserland, dat is zo omdat wij niet tot de EU horen. Dat is ook de reden dat ik hem direct op Zwitserland heb geïmporteerd zodat ik niet 2 keer importeer kosten betaal.
 
Zo, dat zijn geen misselijke bedragen! Ik snap dat je in de paniekmodus zit omdat je geen zekerheid krijgt. Ik zou toch kijken of elders voormetingen mogelijk zijn zodat je in ieder geval weet dat het goed gaat als ie voor de echte keuring moet. Ligt natuurlijk ook wel aan wat dat kost…
 
@Pietzoveel helaas niet, hij is dan nog steeds aan dezelfde tests onderhevig. Bij moderne autos is dat makkelijker omdat ze de boordcomputer kunnen uitlezen en daardoor heb je in principe geen nieuwe emissietests etc. nodig en je dus een hoop geld uitspaart, maar bij dit soort oude autos, is het een ander verhaal.

@Mach1 Ja heel erg lastig, het is met name het inschatten van het risico, omdat ik totaal geen idee en ervaring heb, het wordt dan een grote gok.

Ik ben aan het zoeken naar een lokaal test center voor emissies, sommige auto garages kunnen dit doorvoeren, alhoewel het niet zo nauwkeurig is, als de officiele instantie geeft het mij wellicht een indicatie. Dat is ook tevens de duurste officiele test.

Als ik logisch nadenk, kan ik het vermogen/geluid vrij eenvoudig (extra kosten) terug schroeven, als dat nodig zou zijn.
Emissies etc. is echter een ander verhaal, als ik daar enige zekerheid bij heb, door vooraf te testen, dan voel ik mij denk ik een stuk comfortabeler om zon smak geld uit te geven.
 
Owww, dit is wel een domper op het feestje. Plus al het bijkomende gedoe waar je zelf niks mee hebt.

Nou ja, zolang het financieel geen probleem is, is dat alvast niets om je zoegen over te maken.

Zijn er plaatseljk/in de buurt geen bedrijven die je dit uit handen kunnen nemen?
 
Eerst schrijf je als reactie op mijn bericht, extern laten meten is niet representatief en geeft extra kosten, pagina later schrijf je, ik ben aan het zoeken naar een lokaal test center voor emissies om een indicatie te hebben.

Ik snap de paniek en stress, maar echt te volgen ben je zo niet meer.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Nee klopt ook, loop even als een kip zonder kop rondt… :ROFLMAO:

de “wat-als” nood scenario’s draaide op volle toeren!…

Even terug op aarde nu, ben bij 2 lokale garages geweest, een emissietest is niet duur, die wil ik toch laten uitvoeren. Meten is weten, alhoewel in dit geval dat geen zekerheid geeft maar wel een indicatie.

De garage gaat voor mij officiële emissie documentatie opvragen, dit is nodig om aan de juiste waarde te kunnen testen, volgende week meer nieuws denk ik!
 
Verstandige stappen nu. Even rustig alles bekijken en dan kan vandaar officiële testen doen, wanneer je denkt dat je goed zit.
 
Is er een C3 club in Zwitserland die je kan vragen?

Swiss Corvette Club International & Corvettes Unlimited Switzerland
+41 79 752 63 86
Lotzwilstrasse 66
4900 Langenthal, Switzerland
www.scci.ch
 
Er zijn wel een aantal clubjes, maar dat zijn gewoon liefhebbers die bij elkaar komen om te Touren. Ik wil mij daar sowieso nog wel voor aanmelden t.z.t.

Ik ben gisteren eerst bij een hele kleine lokale garage geweest, wel goede reviews, niet persee een oldtimer specialist maar hij wilt wel helpen.

Een simpele emissietest kost dan iets meer dan €100,-, hij kan tevens de auto op de brug zetten en nalopen en kijken of er andere zaken belangrijk zijn voor de APK die nog missen.

Hij heeft mij toen aangegeven dat de Opel garage bij ons in het dorp, natuurlijk bij GM hoort, en zij verder kunnen helpen met emissie documentatie.

Dat was mijn tweede stop, alleen was de garage dicht (net na 5 uur) en de showroom open, maar zij gaan in hun “GM” systeem nakijken of ze de juiste emissie cijfers voor deze auto hebben (op basis van het chassis nummer).

Die krijg ik dan en dan kunnen we aan de hand van die cijfers testen.

Komt de auto dan door de test heen, dan geeft mij dat in ieder geval een goed gevoel om ca €8.000,- euro uit te geven en de officiële tests te laten doen.
 
Kleine update mbt de Corvette:

Uiteindelijk zelf het emissiedocument kunnen bestellen, gisteren met de post ontvangen.

Ze hadden daarvoor het motorblok nummer nodig, die heb ik doorgegeven en binnen een paar dagen was dit document geregeld a €60 euries.

Aan de hand van het motorblok nummer kunnen ze zien of het aan de federale eisen voldoet of de Californische, naar schijnt zijn ze in California strenger, maar daar woon ik niet :p .

IMG-6431.jpg



IMG-6430.jpg


Als een blij konijn huppelend vandaag naar de garage met het papiertje in m’n hand om een afspraak te maken.

Is meneer de eigenaar niet aanwezig en of ik tot volgende week donderdag kan wachten…

Kort bezoekje dus, geduld is een schone zaak, zo blijkt wel weer. Ach tijd hebben we in overschot! ;)

Stapje voor stapje komen we dichterbij!

Fijn weekend alvast.
 
Uiteindelijk allemaal wat langer geduurd maar de Corvette staat nu bij de garage.

Een kleine garage, bij ons in de buurt, maar wel met veel goede reviews, daar gaat het om!

Wat gaat er nu gebeuren:
- Emissietest als proef
- Nakijken of de auto APK "waardig" is, met andere woorden wat moet er nog aan gebeuren.

Er kwamen tijdens de korte rit al een paar zaken naar boven, bij remmen wijkt hij uit, dat had ik zelf ook al gemerkt, dus ze gaan kijken of het de remmen zijn, of iets anders.

Ook "rammelt" er iets licht op de achtergrond aan de achterzijde, dat was mij ook al opgevallen, daar gaan ze dus ook nog even speciaal naar kijken.

Morgen aan het einde van de dag krijg ik wat te horen.

Garage.jpg



p.s. vandaag een interessant telefoontje gekregen van Tesla Zürich, waar ik destijds mijn Tesla gekocht heb, of ik geinteresseerd was in het nieuwe model en een "upgrade" wilde... Interessant dat ze nu aan cold calling doen!
 
Fijn dat er vorderingen zijn met de Corvette! Was vroeger ook echt mijn droomauto dit model. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Ik hoor de handremschoentjes en het stelmechanisme, een los schotje in de demper. Dit word een mooie zoekopdracht voor de garage. Of verdwaalde pepernoten…….

In het wild op straat, hoeveel duimpjes al gehad?
 
Ik hoop dat het zoiets dergelijks is, als je het dan weet valt er ook mee te leven!

De flinke afwijking naar links moet wel duidelijk opgelost worden.

Het was een kort ritje, maar je ziet inderdaad dat mensen geïnteresseerd zijn en kijken, komt natuurlijk ook vooral door het gebrul van de motor/uitlaat. Dan kijken mensen natuurlijk snel al om ;)! Maar heel erg leuk, blijft een beleving.
 
Het is ook niet een beetje geluid. Ik kon @A3 White al vanaf de andere kant van het dorp aan horen komen zo ongeveer :D

Hopelijk vallen de zoektocht en de kosten een beetje mee, al mag een hobby natuurlijk altijd wat kosten.

Ben je nog ingegaan op het aanbod van een nieuwe Model Y?
 
Net terug van de garage, slecht nieuws... deze gaat niet door de keuring komen in Zwitserland. De emissie waarde waaraan hij moet voldoen een ppm waarde van 400 ligt momenteel in de buurt van 6.000. De monteur gaf aan dat het er naar uit ziet dat de cilinders etc. ook allemaal vervangen zijn. Dat kan kloppen want het is een "rebuild" motor.

De auto heeft verder ook onderhoud nodig, maar dat is in principe te overzien. Het probleem zit hem gewoon in de emissietesten.

De vraag is nu hoe verder? Het voordeel is, dat ik in ieder geval niet ruim 8.000 euro aan testen heb uitgeven, maar zal ik de auto naar Nederland transporteren? Daar proberen te verkopen? Hebben jullie een idee? Ik kan hem in Nederland op kenteken zetten en dan zelf in bezit houden, maar dan mag ik officieel maar 3 maanden in Zwitserland verblijven met de auto. Dat is natuurlijk ook allemaal lastig.

Even laten bezinken en nadenken over wat wijsheid is, maar voor de Corvette is er helaas geen officieel leven in Zwitserland mogelijk... toch wel jammer want je hecht er langzaam aan :(.
 
Er rijden toch al C3’s in Zwitserland? Contacteer de club daar zit vast een slimme enthousiasteling of Peter Witzig schrijven.

Vraag André Boer in Wezep, die heeft zeker klanten in Zwitserland.

Op Duits kenteken en ergens over de grens een garagebox?
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk vrij simpel van die garage om te zeggen, zo komt hij er niet doorheen. Dat zal wel. Maar waar komt die te hoge waarde vandaan? Misschien een idee om die motor even na te kijken en af te stellen?
Als dit een gezonde smallblock Chevy is, dan kan dat ding gewoon de waarden halen die hij moet halen.
Het kan natuurlijk zijn dat het een barrel van een motor is, maar ik denk eerder dat hij "op zijn Amerikaans" is afgesteld, of dat er een versleten carburateur of zo op staat.
 
Nee bij deze auto moet je er teveel aan verbouwen om hem door de keuring te krijgen, ben daar achter de schermen al zoveel mee bezig geweest. Je hebt een bepaalde marge, maar 6.000 ppm naar 400 ppm terug schroeven betekent in principe een originele L81 motor kopen met origineel uitlaatsysteem en die erin hangen. Dan ben je snel 10.000 euro verder en dan moet ik nog eens 8.000 euro voor die officiële testen uitgeven (homologatie)…. Ja alles kan, maar dan kan ik hem beter zo in het buitenland verkopen en een al ingevoerde variant in Zwitserland terug kopen.
 
De auto is dus niet origineel zie ik nu. Tsja, dan kan het inderdaad een duur grapje worden. Die 6000 is natuurlijk buitensporig, dan is er gewoon iets mis. Of er zitten dingen op die niet bij elkaar horen, dat kan ook.
 
@Olds 76 nee dit is een getunede motor met nieuwe cilinderkoppen, intake manifold, carburateur, uitlaatsysteem en nog vele andere upgrades. In principe heel leuk, maar dit komt gewoon niet door de Zwitserse wetgeving heen, je mag maar heel weinig verbouwen/tunen aan de auto en hier heb ik mijzelf op verkeken.
 
De garage eigenaar vond het zelf ook jammer, we reden met z’n tweeën terug in de Corvette en hij zei nog, jammer dat ze zo streng zijn hier want het is wel een gave auto!
 
Jah, nu snap ik het. Tunen hebben ze in sommige landen een hekel aan ja. Dan zit er niet veel anders op dan een NL kenteken denk ik, Duits kun je dan ook wel vergeten.
 
Achteraf is het mooi wonen, maar ik had daar dus beter onderzoek naar moeten doen voorafgaand! :(
 
Maar waar gaat dit dan over?

6000 ten opzichte van 400. Is dat roet of CO2 of wat...

Tip van Adrie is wel verstandig. Neem eens contact op met Andre Boer. Ook zou ik zeker niet uitvlakken dat de motor gewoon veel te rijk is getuned. Dat vinden Amerikanen heel leuk namelijk.

Mijn Clio draait ook 13% meer vermogen dan af fabriek. Die komt ook door de keuring. Op CO en Lambda dan natuurlijk.
 
Het gaat om een uitstoot waarde HC en CO2, deze uitlaatgaswaarden worden getest bij stationair toerental.

Die is dus al 15 keer zo hoog, dat is dus niet een gevalletje kraan dichtdraaien of afknijpen en hopen dat ze het niet merken.

Dit is namelijk allemaal wettelijk vastgelegd, hoe zon test moet verlopen.

Daar komen nog een talrijke andere tests bij om een homologatie succesvol af te ronden. Maar als dit in de basis al niet volstaat kun je de nog strengere tests natuurlijk al helemaal vergeten.

Het komt er gewoon op neer, dat deze motor die in de auto ligt, never nooit, door de Zwitserse overheid goedgekeurd gaat worden.

Dit vermoeden kreeg ik een aantal weken geleden al, ik heb namelijk veel contact gehad met de officiele instanties en alles al in detail besproken. Ik ben ook al bij 3 verschillende specialisten geweest en heb er veel mensen al over gesproken.

Vandaar dat ik zon test van te voren wilde doen om te weten waar ik stond.

Dus ik waardeer de referentie naar andere specialisten in Nederland, maar die kennen de Zwitserse wetgeving niet.

Ik heb mij daar eerlijk gezegd gewoon op verkeken, ik wist namelijk niet dat ze zo streng waren in Zwitserland met betrekking tot aanpassingen aan autos.

Jullie dachten in Nederland veel regeltjes te hebben, maar Zwitserland kan er ook wat van! :oops:

Ik vind het zelf ontzettend jammer dat dit niet gaat lukken, dit betekent echter niet dat mijn Corvette hoofdstuk afgesloten is, ik heb echter nog wel een oplossing nodig voor deze auto. Hij gaat niet op Zwitsere kenteken komen, maar ik moet er nu dus goed over na gaan denken wat ik hiermee ga doen.
 
@JL Andre Boer is de grootste Europesche specialist in Corvettes, heeft de grootste collectie van Corvette's in de wereld. Wij hebben in NL een spreekwoord: Nee heb je, ja kan je krijgen en Niet geschoten is altijd mis. Probeer de Corvette mannen in Zwiterland, er zal er vast een zijn die dit heeft meegemaakt, en wellicht heeft opgelost. Ik heb een mail voor je gestuurd naar meneer Witzig.

De instanties zijn maar instanties.
 
@A3 White ik zal met hem contact opnemen maar zonder de instanties kom ik hier niet op de weg en ik werk in Zwitserland veel met instanties, die moet je te vriend houden hier, het is maar een klein land hè ;)
 
Ik zou het zonde vinden als dit niet lukt............hoeveel zijn er uberhaupt standaard te vinden? Die van ons ook niet, is ook aan gesleuteld, maar wat precies, ik zou het niet weten. Wil ik eigenlijk ook niet, wil rijden, en wat denk je: na een paar nachten -6C was het vandag 21C in de plus............
 
De enige oplossing is trouwens een originele motor verbouwen in deze auto, andere oplossingen zijn er niet. Deze motor is namelijk zo verbouwd dat je hem ook niet meer naar origineel krijgt en ik ga geen nieuwe motor kopen en erin lepelen, dat kost mij een vermogen en dan nog heb ik geen 100% garantie. Daarom snap ik nog niet zo goed wat het nut is met een tal van andere mensen erover spreken.

In Nederland mag je op dat gebied veel meer dan Zwitserland. Zelfs op moderne auto’s een nieuw uitlaatsysteem verbouwen is vaak al een probleem. Omdat de marges van de afwijkingen die je mag hebben vaak minimaal zijn. Ik lees regelmatig auto’s die in beslag genomen zijn omdat ze getuned zijn na goedkeuring. Die gaan dan de shredder in.
 
ik werk in Zwitserland veel met instanties, die moet je te vriend houden hier, het is maar een klein land hè ;)
Daar kan je ook je voordeel mee doen. Gewoon netjes vragen welke mogelijkheden er zijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je het volledige homologatieproces moet doorlopen. Toen we de Laguna meenamen naar Zwitserland en op Zwitserse platen wilden zetten hadden we ook homologatiedingen nodig, maar het aanleveren van de juiste documentatie bleek uiteindelijk voldoende. Hopelijk kan zoiets in jouw geval ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
@PauseBreak ik heb al meerdere keren telefonisch- en e-mail contact daarover gehad met de juiste mensen bij de juiste instanties en het probleem zit hem in de upgrades die de auto heeft, daardoor is er geen simpel homologatie proces mogelijk.

Ik heb tevens alle documentatie aangeleverd en die besproken met deze instanties. Dus het is allemaal op basis van onderbouwde argumentatie tot stand gekomen.

Resultaat CHF 7,500 excl. BTW voor het homologatie traject, zonder enige garantie.

De auto moet naar een officieel test circuit waar deze tests uitgevoerd worden.

Als de auto niet aan de voorwaarden voldoet wordt hij niet toegelaten. Ze zijn daar dus heel streng in!

Ik heb een “pre” test nu laten uitvoeren, en aldus het resultaat.

Als ik nu dus de homologatie laat uitvoeren komt hij er niet door heen en heb ik 7.5k ex BTW in de prullenbak gegooid.

De auto moet nu zodanig aangepast worden om wel aan de eisen te voldoen, dat het financieel niet meer interessant is.

Bijv. een originele carburateur installeren of een ander onderdeel is niet de oplossing, anders had ik dat natuurlijk wel gedaan.

Deze motor zo als hij gebouwd is (zie bijv die discovery shows uit Amerika - rebuild engines die in de auto’s gehangen worden) komen hier (CH) dus niet door de keuring en daar zit de crux.
 
Hè, jammer zeg! :( Heb je zo’n gave auto, kun je er zelf niet van genieten.
Hopelijk vind je een alternatief waarbij je zelf ook nog wat overhoudt aan de uiteindelijke aankoop.
(Inruilen bij die Andre Boer voor een standaard versie?)
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
maar het aanleveren van de juiste documentatie bleek uiteindelijk voldoende.
Maar daar gaat het hier waarschijnlijk fout. Wie gaat die papieren aanleveren? Met alle respect voor de Corvette, het is dus eigenlijk een zelfbouw.

Wel jammer zeg. Denk je dat je hem wel op Nederlands kenteken kan krijgen? Dat zou het makkelijkst zijn om te verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Nederlands is mogelijk, APK is alles wat nodig is…..er zijn er veel die dit kunnen doen voor je. Bij mij in de buurt zit Sellers USA cars, doet onze auto ook. Die verkoopt niet, zit er nog een in Appingedam, USA Classic Cars. In Damwoude zit er ook een, Zijlstra, woont deels bij Phoenix.

Als je hulp en ogen wil in NL, dan even bellen:
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Ik ben nu dus naar de opties aan het kijken, inruilen voor een andere Vette is nog een optie, maar dan moet ik weer importeren. Naar NL transporteren is zeker een optie, heb echter geen goede stallingsplek bij familie.
Wellicht via Catawiki veilen? Dan kan ik dat vanuit hier doen.
 
Terug
Bovenaan