j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

He, een tijdslimiet op het editen van een post. Irritant!
Ik heb dit topic een tijdje gemist zie ik. Schade van de Mazda is netjes gerepareerd. Altijd vervelend weer, zo'n schade.
Dat werk met de startonderbreker ziet er goed uit. Leuk dat je het geprobeerd hebt en dat het gelukt is! (y)

Eerst weer de gebruikelijke pagina-opener: we zijn alweer op pagina 8. Als opening daarvan, een overzichtje van de vorige zeven pagina's en daarmee tevens een overzicht van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW.
Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 140.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig ook geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst voor mijn dagelijkse kilometers (woon-werk, zakelijk en soms gewoon zomaar een ritje). Huidige kilometerstand 260.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

Barri zei:
Altijd leuk! En zakelijk een Cactus rijden is heel niet gek. Spaar je de 480 ook gelijk een beetje!
Ik wist trouwens niet dat de Cactus er als diesel automaat is. Los van de uitvoering of motorisering is de Cactus wel een leuke keus.

Een keus is het zeker nog niet, eerder een gedachte. Maar veel bijzonders blijft er niet over voor € 900/maand, maximaal 106 g CO2/km en schrappen van alle VAG-producten en A-segmenters. Dus alternatieve ideeën zijn welkom.

Verder moet ik oppassen niet te hard van stapel te lopen, want ik las in de leaseregeling dat er eerst gekeken wordt of er nog een poolauto staat waarvan het leasecontract nog niet is uitgediend. Als je privé gebruik maakt van de auto heb je daar wat over te zeggen, anders niet... hoop niet met een 108, Scénic, Golf of Prius opgezadeld te worden...

Een auto uitkiezen is altijd het leukst, maar als je zakelijk in een relatief nieuwe Prius mag rijden is dat ook niet verkeerd toch? :)

Nou, in een Prius is de afstand tussen bestuurder en techniek wel èrg groot. Een A-segmenter lijkt me ook geen pretje voor meer dan 30.000 km/jaar, een MPV past totaal niet bij mij en in een VAG-product voel ik me ook niet prettig. Objectief gezien is er allemaal niks mis mee en een gegeven paard... Maar toch, in genoemde gevallen lonkt het mobiliteitsbudget. Misschien in combinatie met private lease, bedenk ik nu. Keuzes, keuzes.

Mooie Volvo, eigenzinnig ontwerp altijd gevonden (y)
Enige kritiek zijn je vloermatjes, maak je toch schoon voordat je een plaatje schiet :p

Mooi dat de startonderbreker eruit is. Veel beter zo.

En ik ben benieuwd wat het gaat worden met betrekking tot zakelijk rijden. Altijd leuk om over te denken.

Bofkont zei:
Mooie Volvo, eigenzinnig ontwerp altijd gevonden (y)
Enige kritiek zijn je vloermatjes, maak je toch schoon voordat je een plaatje schiet :p

Thanks. En ik ben nog wel zo blij met die vloermatjes. De rubber flappen die er in lagen toen ik hem kocht waren veel erger, ik liep bij toeval tegen een NOS origineel setje aan bij degene waarvan ik de velgen kocht. Originele matjes worden nu vaak gezocht, weinig gevonden. Er is een reproductie geweest, maar die zijn te groot uitgevallen.

Twix zei:
En ik ben benieuwd wat het gaat worden met betrekking tot zakelijk rijden. Altijd leuk om over te denken.

Zeker leuk om over te denken. Gevaar is dat je meteen gaat dromen over het uitkiezen van een nieuwe auto. Sta inmiddels weer met beide benen op de grond, nadat ik e.e.a. eens op een rijtje gezet heb.

De mogelijkheden:
- Lease-auto nemen, ook voor privé-gebruik. De 480 zou dan weg moeten. Uitgaand van een auto van € 24.000 kost me dat zo’n € 1.800 per jaar aan bijtelling. En het papieren inkomen stijgt, dus de kinderopvangtoeslag gaat omlaag.
- Lease-auto nemen, zonder privé gebruik. Voor de privé ritten blijft de 480 dan. Die kost dan (bij 2.000 km/jr) nog ca. € 1.300 per jaar.
- Mobiliteitsbudget kiezen. Dan blijft de 480 ook, want iets anders aanschaffen (zelf voorschieten dus) is financieel niet mogelijk en private-lease is te duur (omdat de brandstof daar nog bovenop komt). Het mobiliteitsbudget dekt echter de volledige kosten van 480-rijden, dus kost me niks.
- Doorgaan zoals nu, zakelijke kilometers declareren. Dan krijg ik minder dan in de vorige optie, autorijden kost me dan ca. € 600 per jaar.

Bij de eerste twee mogelijkheden is er het risico dat ik 2 jaar moet creperen in een driepits pruttelpot als een Polo Bluemotion of C1, bovendien kosten die opties mij het meest. Dan wordt het dus duurder èn minder leuk. Daar pas ik voor. Er is een kans op het mogen uitkiezen van een nieuwe, maar dan blijft staan dat het de duurste mogelijkheden zijn. Met het mobiliteitsbudget kan ik alle kosten van de Volvo 480 dekken, ook het privégebruik. Dan rij ik dus praktisch voor niks in een leuke auto van eigen keuze. Oud weliswaar, maar leuk. Nadeel is dat de kilometerstand rap oploopt, maar dan had ‘ie maar geen Volvo moeten worden :D.

Kortom: te vroeg zin gekregen in een nieuwe auto, we knorren gewoon door met de 480. Dat pakt financieel het beste uit en is nog het leukst ook.

j.ko zei:
Gevaar is dat je meteen gaat dromen over het uitkiezen van een nieuwe auto.

Dat is geen gevaar. Dromen is goed voor een mens. De realiteitscheck daarna ook. :D

Verstandige en leuke keuze overigens.

Ja, verrassend hè? Een lease-auto krijgen van de zaak gaf bij mij als eerste reactie 'joepie, iets nieuws uitkiezen en 't kost niks'. Maar dan ga je rekenen... komt er uit dat je beter met je eigen auto kunt doorrijden! Dat had ik vooraf ook niet gedacht.

Om het te vieren maar een setje nieuwe achterlichtunits besteld voor de 480. Die worden ook schaars, nu stond er nog 'vertraagde levertijd', da's meestal een voorbode voor 'niet meer leverbaar'. Even gebeld, ik zou ze over een week of twee moeten hebben. Kan die oude verweerde set er eindelijk uit.

Het is een volvo inderdaad, maar wel eentje waarbij ze hun hart vasthielden in Zweden. De 2.0i die jij hebt is de enige die echt goed op de nominatie staat voor hoge kilometerstanden.
Een turbo is gevoelig, met name door de thermische belastingen in de kop, dus die moet zwaar onderhouden zijn dan kan het.
De 1.7 van Renault.....doet het ook, maar is ietsje minder betrouwbaar over het algemeen genomen, en gaat dus vaker stuk op weg naar de 5 ton.

Heel eerlijk......zou ik de mobiliteitsregeling links laten liggen, je bent namelijk alsnog zelf verantwoordelijk voor je auto, en mocht er iets gebeuren, dat KAN! Zit je met een probleem die je in de leaseregeling niet hebt. Daarnaast is een auto uit de pool krijgen niet het ergste wat er kan gebeuren.
Mijn opa heeft op die manier een Laguna gekregen die hij niet had kunnen rijden van zijn eigen budget, Luxe uitgevoerd, en gloednieuw, Zelfs nog ophalen bij de dealer.
Maar ik zou de lease lekker zakelijk houden, geen extra inkomen, en geen romslomp, alleen je kilometers goed bijhouden. Maar dat deed je toch al. En dan de 480 voor de lol. Dan kun je ook eens een keer kijken naar het stilzetten in de winter. Wat voor roestvorming met een 480 heeeeeel erg prettig is. En naar het uitbreiden van je mechanische skills door eens wat dingetjes te gaan restaureren.

Heel eerlijk......zou ik de mobiliteitsregeling links laten liggen, je bent namelijk alsnog zelf verantwoordelijk voor je auto, en mocht er iets gebeuren, dat KAN! Zit je met een probleem die je in de leaseregeling niet hebt.

Ach, er kan altijd iets gebeuren, maar dat los je dan toch gewoon op? In het ergste geval moet je een auto huren voor een paar dagen.

Met de mobiliteitsregeling dek ik alle kosten van de 480, zoals ik die de afgelopen 3 jaar gemiddeld gehad heb. Daar zit een zeer forse hoeveelheid onderhoud in. Ik verwacht eerlijk gezegd geld over te houden zelfs, maar goed, zoals gezegd, er kan nog e.e.a. stuk natuurlijk. Dat risico kan ik wel dragen. En als 'ie echt door z'n hoeven zakt, is er ook zo weer wat anders aangeschaft. Een blik op de spaarrekening leert vanzelf hoe hoog het budget dan is. Zou het nu gebeuren, dan kom ik niet verder dan € 1.000 à € 1.500, maar daar heb je bijvoorbeeld nog best een leuke Xantia voor (zou ik ook nog wel 'ns willen, een hydropneumatische Citroën). Gebeurt het later en is er budget genoeg, dan staat een Alfa Romeo GT nog altijd hoog op het wensenlijstje. Kortom: ik heb het volledig zelf in de hand. Met een lease-auto niet. En de optie 'lease-auto' betekent sowieso kosten van € 1.300 tot € 1.800 per jaar bovenop de keuze voor 'n mobiliteitsbudget. Voor dat geld kun je aardig wat onderhoud doen.

Vandaag afgeleverd:

Bij gelegenheid (tijd en mooi weer) een keer monteren. Wat zal 'ie daar van opknappen. Word er nu al blij van!

Niet zo zeldzaam als de binnenbumper achter die ik vorige zomer vond. In 2012 is er van de achterlichtunits een reproductie geweest, maar die is volgens mij ook aan het opraken. Stond bij Estate Services tot voor kort nog met status 'leverbaar' op de site, nu staat daar 'uitgestelde levering'. Da's vaak een voorbode van 'niet meer leverbaar'. Dus blij dat ik nu een setje kon kopen. Langzaam hoop ik zo links en rechts wat onderdelen te sprokkelen, om daarmee de auto ook uiterlijk weer helemaal mooi te maken.

Het is jammer dat het een 2.0i is en geen 2.0i GT. Maar desalniettemin. Met 50.000 km op de klok in goede staat gaan ze nu voor 7000 weg. Dus afschrijving heb je al eigenlijk niet. En in principe kun je de waarde alleen maar laten stijgen.

Mijn ES heeft wat extra opties (lederen bekleding, airco, extra metertjes in het dashboard, bagagerolhoes, middenarmsteun met bekerhouders, 'krantenbak'-speakers achterin) waardoor ik niks tekort kom. Een GT heeft daarbovenop alleen nog stoelverwarming en ABS/tractioncontrol, dus veel scheelt het niet. Voor de waardestijging heb ik hem niet gekocht. Als hij meer waard wordt is dat mooi meegenomen, maar echt een waardevol exemplaar wordt dit voorlopig niet (alleen al door de hoge kilometerstand).

Aan stoelverwarming heb je niet zoveel. Ik heb die van mij een keer uitgeprobeerd en je voelt je als een kat op een radiator.:rolleyes:
Vrouwlief doet hem wel eens aan naast me, maar dat is wel uitzonderlijk.

Goed nieuws! Als het weer niet teveel tegenzit (en de reparatie van de daken door kan gaan als gepland), dan kan ik per 1 februari een garagebox thuis om de hoek huren. Droge stalling voor de Volvo en opslagruimte voor een hoop spullen!

Eén van deze zes gaat het worden:

Niet breed, maar wel 10 meter diep.

Dit weekend de sleutel van de garagebox gekregen. Kan de 480 eindelijk droog staan! Bovendien een hoop extra ruimte voor spullen die thuis in de weg staan. (y)

Achterwand 2 stellingsrekken met daarbij wat ruimte bovenop als werkblad. Een mooi bord met gereedschap aan de muur. Led verlichting, een set van 4 as-steunen en een goede krik.
En ik voel een sleutelruimte aankomen. ;)

Netjes hoor, lekker lang idd.
LED verlichting is leuk, maar volgens mij zit er geen elektra in. Dat is hier in de buurt ook met alle garageboxen.

Ja, een sleutelruimte kan het zomaar worden. Alles beter dan in de buitenlucht op de oprit. Maar eigenlijk is het daar net te smal voor. Er zit inderdaad geen elektra in de box. Ik heb een 10W LED-lamp met accu en bewegingssensor besteld. Die kan drie uur branden, daarna moet de accu acht uur aan het stopcontact. Schijnt evenveel licht te geven als een halogeen bouwlamp van 100W. De bewegingssensor zorgt ervoor dat ik hem niet per ongeluk vergeet uit te doen. Om de zoveel weken de accu mee naar huis om op te laden, is dan prima te doen. Looplampen (voor onder de auto of motorkap) zijn er ook met batterijen, dus de verlichting zal geen probleem zijn.

Afgelopen week was het alweer tijd voor onderhoud aan de 480. De distributie zat er al weer bijna 90.000 kilometer op, dus tijd voor vervanging. Dat besteed ik uit, en dus meteen maar een complete beurt gedaan. Al snel werd ik gebeld dat er twee nieuwe voorbanden op moesten. 'Nu al', dacht ik bij mezelf, maar toen ik het nakeek, bleek deze set (Michelin Energy) al 72.000 kilometer op de vooras te liggen. Toch niet gek dus. Wederom Michelins laten monteren; de nieuwe achter en de achterbanden naar de vooras. Dat vond de garage vreemd, maar ik stond erop. Bij een sliptraining is me dat een keer ingepeperd, en tevens ondervonden op de gladde cirkel: je kunt beter voor grip verliezen, dan achter. Een achterwielslip is veel lastiger te corrigeren dan een voorwielslip. Dus zorg ervoor dat je de slechtste banden op de vooras legt!

Enfin, er zit een nieuwe distributieriem op, multiriem, waterpomp, span- en geleiderollen, nieuwe bougies, filters en vloeistoffen (olie en koelvloeistof) en dus twee nieuwe banden. Kunnen we er weer even tegen (15.000 kilometer). De volgende beurt is een oliebeurtje, dus die kan ik weer zelf.

Ik heb dat ook gehoord en ondervonden. Slechtste banden voor. ;)

Peugeot garage van oma vond het ook vreemd. Maar vooruit. Thuis garage voelt wat voor beide methodes al ligt daar meestal ook de beste voor.

Gisteravond een hachelijk avontuur beleefd met de 480. 's Ochtends vanuit West-Brabant naar Nijmegen gereden, zonder problemen. Van daar naar Utrecht, ook probleemloos. In Utrecht, op een verlaten P+R Papendorp om 22u00 weer in de (inmiddels beslagen) 480, starten en ontwaseming aan. Achterruitverwarming ook, en natuurlijk de koplampen. En we waren onderweg, op huis aan. Al snel valt mij op dat de dashboardverlichting een tikje zwakker brandt dan normaal. Een blik op de voltmeter: 12 volt. Normaal staat die op 14 (ongeveer). Intussen was ook het acculampje zwak gaan branden. Die laadt dus niet meer bij. Gestopt onder een lantaarnpaal, dynamo bekeken. Die draait gewoon, met de riem is ook niks mis. Paar tikken erop, maar dat hielp niet. Ondertussen was alles wel ontwasemd, dus alle verbruikers uit gezet, behalve de lampen uiteraard. Zo ben ik ook al eens met een kapotte dynamo thuis gekomen vanuit Rotterdam, dus ik durfde het wel aan om nu ook weer naar huis te rijden. Angstvallig de volt-meter in de gaten houden, langzaam loopt die terug naar 10 volt. Bij 8 begint het rode gebied, en uit ervaring weet ik dat het dan niet lang meer duurt voor de motor uitvalt. Het lijkt dus goed te gaan, als de spanning in dit tempo terug blijft lopen, kom ik wel thuis. Maar helaas, op de A27 even voor knooppunt Hooipolder donderde de boordspanning ineens omlaag van 10 naar 8. Hardop smekend om groen licht aan komen rollen bij het stoplicht, rechtsaf naar de A59 richting Breda. Mijn smeekbede werd gehoord, want net voor ik helemaal stil stond, werd het licht groen. Plankgas de A59 op, hoe meer snelheid ik er met de laatste vonken in krijg, hoe verder die rolt. Na de afslag Oosterhout zit een tankstation namelijk, ik hoop dat te halen. Ik haal de 150 km/u nog, dan volgt de eerste hapering. De motor valt uit, maar loopt door de snelheid ook meteen weer. Bergop de kanaalbrug over trekt hij weer, daarna is het nog een paar honderd meter bergaf tot het tankstation. Dat haal ik godzijdank. Het dashboard is inmiddels nagenoeg donker, en ook de koplampen geven nauwelijks nog licht. De voltmeter staat diep in het rood, maar de motor loopt nog. Zelfs nog netjes kunnen inparkeren. Toen maar een taxi gebeld naar huis. Eerst bood iemand me nog een lift aan, maar nadat die een vaag verhaal ophing over dat hij geen geld had en of ik zijn benzine niet wilde betalen en ook wat cash kon bijpinnen, heb ik die vriendelijk bedankt...

Enfin, mijn 480 staat dus tussen de vrachtwagens langs de snelweg voorlopig. Zoals gezegd is dit de tweede keer dat ik strand met een kapotte dynamo. Deze (een gereviseerde van de Volvo-dealer) heeft het 3 jaar (80.000 km) uitgehouden. Nogal kort in mijn ogen. Maar misschien zit er wel een aansluiting los, dat kan natuurlijk ook nog.

Vanmiddag haal ik een nieuwe accu (die er nu in zit is met 44Ah toch te licht en heeft nu al twee keer een volledige ontlading gehad). Mijn plan is om de accu op de parking te vervangen, de bedrading te controleren en (als toch de dynamo kapot blijkt), op de nieuwe accu naar huis te rijden (half uurtje, moet lukken). Dan kan ik thuis de dynamo vervangen. Wordt vervolgd dus.

Wat een verhaal j.ko!
Dan zit je hem wel even te knijpen. Ik had dat niet aan gedurfd om verder te rijden (kan het kwaad?), maar jij hebt er al ervaring mee zo te lezen. Ik lees dat ie vorige maand nog een beurt heeft gehad, wordt de dynamo dan niet gecheckt?

Aan zo'n dynamo valt weinig te checken. Die doet het, of die doet het niet. Je kan visueel alleen beoordelen of de stekkers goed zitten en of de riem goed en strak genoeg zit.

Kwaad kan het niet verder. Je rijdt de accu helemaal leeg, daar zijn ze niet voor gemaakt en kunnen ze slecht tegen. Het grootste gevaar zit in het feit dat je niet weet waar je zult stranden, en dat kan natuurlijk best op een gevaarlijk punt zijn. Moet er niet aan denken dat 'ie op de brug bij Gorinchem zou stilvallen (smalle tweebaans weg zonder vluchtstrook). Of bij de stoplichten van Hooipolder. Bij elke veilige stopgelegenheid keek ik op de voltmeter om in te schatten hoe lang het nog zou duren, dus helemaal als een kip zonder kop heb ik niet gereden. Maar dat 'ie ineens van 10 naar 8 volt viel, had ik niet verwacht. Eigenlijk wel logisch, accu is gewoon overleden op dat moment.

Dus, helemaal slim was het nou ook weer niet. Met vrouw en kinderen aan boord had ik het nooit gedaan.

Wat een verhaal j.ko, en dan de auto moeten achterlaten op een parking langs de snelweg. Gelukkig heb je het wel tot daar gered, je moet er inderdaad niet aan denken dat dat al niet meer lukt. Ik denk dat je er heel verstandig aan hebt gedaan niet mee te rijden met de "vriendelijke vreemdeling" nu maar hopen dat het met de 480 ook weer snel goed komt.

Ja inderdaad kwaad kan het alleen voor de accu. Die is er niet blij mee. Maar ja.

Jeetje man, zat jij hem ff te knijpen. Ik vind het wel interessant dat die dynamo het maar 80.000 km volhoud. Elektrische problemen zijn een 480 niet vreemd. Maar op deze manier?

Wel opvallend zo snel na het vervangen van de distributieriem.

ik heb dat vroeger ook eens gehad met een Ford Taunus, maar ik was toen in Brussel op weg naar Rotterdam.
Het was slecht weer en de ruiten hadden de neiging te beslaan.
De ruitenwisser stond in de hoogste stand, de verwarming en ventilator ook, de verlichting, achterruitverwarming en de radio stonden ook aan.
Het geluid van de radio ging harder en zachter en de auto begon op dezelfde momenten in te houden, waardoor ik al snel de conclusie trok dat de dynamo niet meer werkte. (ondanks dat er geen lampje op het dashboard brandde)

Het uitzetten van alle stroomverbruikers bood oplossing, maar het was nog een lange weg naar huis...
Onderweg wijsde mensen naar mijn verlichting met een aansteker in de hand, dus heb ik de stadsverlichting aangezet, want deze verbruikt niet zoveel stroom. Ik ben uiteindelijk veilig thuisgekomen, waarbij de ruitenwissers niet eens meer heen en weer gingen.

De dynamo werd vervangen, maar deze was al snel weer kapot.
Uiteindelijk bleek het draadje dat het acculampje verlicht op het dashboard kortsluiting te maken, waardoor de dynamo stuk ging. (die chip op de koolborstel)

Nou, hier het vervolg op het dynamo-avontuur:

Omdat ik toen ik strandde in het donker niet goed kon zien wat er precies aan scheelde, toch besloten om nog geen dynamo aan te schaffen, maar eerst alleen de accu te vervangen, en dan desnoods zonder laadstroom op die nieuwe accu naar huis te rijden. Accu gehaald (Bosch, 63Ah) en samen met mijn pa naar het tankstation gereden. Komend uit de richting Zonzeel, moesten we filerijdend eerst dat tankstation voorbij om bij de afslag Oosterhout te keren. De opluchting was groot om vanuit die file de 480 al te zien staan. Eenmaal daar, kap open, en ja hoor, het euvel was al gauw gevonden. De kabel die van de dynamo naar de accu loopt, was bij het oogje aan de dynamo finaal afgebroken. Een stukje van de isolatie gestript, provisorisch een oogje gemaakt van de aders van de kabel en dat weer aan de dynamo bevestigd. Accu vervangen, en dan starten... Hij deed het natuurlijk weer gewoon, maar toch, de grijns op mijn gezicht was breder dan de A2 bij Breukelen.

Mijn pa had thuis nog wel van die kabeloogjes liggen, dus we zijn naar huis gereden en hebben daar meteen weer een oogje aan de kabel gemaakt en dit bevestigd aan de dynamo. Alles is dus weer in orde, de 480 staat weer veilig thuis.

Twix zei:
Nissan GT-R zei:
Wat een anticlimax....alleen beter natuurlijk maar toch :D

Dat wou ik ook eerst tyoen, maar dat vond ik toch niet de juiste woordkeuze...

Ik moest er ook even over nadenken. Twijfelde nog een beetje maar omdat de intentie goed was had ik zoiets van, Ach zal vast wel kunnen en begrepen worden.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:

Voor:

Tijdens:

Na:

Wat is 'ie daar van opgeknapt zeg! Ik had de nieuwe units al vanaf januari in huis en had mezelf tot doel gesteld om ze voor Koningsdag dit jaar te monteren. Dan rij ik mee in de Oranje Klassieker Rit Velp, waar men de 480 tot thema-auto heeft uitgeroepen dit jaar (en dus van dat model ook exemplaren jonger dan 25 jaar toelaat). Mocht je gaan kijken: ik rij met nummer 80 dan.

Minder goed vandaag ging het vervangen van de ruitenwisserbladen: ik kreeg die krengen niet los. Begrijp er niks van... zo moeilijk kan het toch niet zijn? Ik voel me zo stom...

Je gooit die oude niet weg toch? Iemand zal ze vast nog wel kunnen polijsten. Maar ja wauw!

Die van mij zaten ook flink vast. En je wilt ook niet te hard drukken. Maar ja. Clipje iets uit elkaar buigen en duwen.

Ik bewaar de oude nog ja, hoewel er weinig eer meer aan te behalen valt. Polijsten alleen is niet genoeg: er zitten ook scheuren in het kunststof, en er zijn stukjes uit de rand weg. Maar onderdelen worden zo schaars (deze zijn al niet meer leverbaar bij Estate Services, en bij Scandix al in prijs omhoog van 185 naar 259 euro per stuk): ik gooi niks meer weg van deze auto.

Vandaag de 480 weggebracht voor een kleine koelvloeistoflekkage. Blijkt een nieuwe radiateur in te moeten, die is vergaan aan de onderkant. Onderdelen moeten besteld worden, dus ik rij in een vervangende auto nu:

Die is nog geen jaar na mijn 480 uit dezelfde fabriek komen rollen. Hij is een stuk stiller. Het is het basismodel met de basismotor, maar qua prestaties kan 'ie goed mee. Wel stengels en zwengels in het interieur (voor resp. spiegelverstelling en raambediening). Back to basics dus, maar het rijdt niet verkeerd verder. Daar hou ik het wel een paar dagen in uit :).

Afgelopen woensdag was het zover: Koningsdag, met de Oranje Klassieker Rit in Velp. De Volvo 480 was daar uitgeroepen tot thema-auto dit jaar, daarom mochten van dit model ook exemplaren jonger dan 25 jaar mee rijden. Buitenkansje dus, want die van mij is pas 21 jaar oud (volgens mij de jongste auto in de stoet). Het was een heel geslaagde dag. Fotogeniek weer (felle zon is ook niet alles), mooie auto's, gezellig volk en een prachtige rit. Alles bij elkaar weer bijna 400 kilometer 480-genot.

Voor aanvang van de rit moesten alle deelnemende klassiekers opgesteld worden langs de Van Spaenallee. De 480's (er waren er 16) mochten doorrijden tot aan het kasteel, wat betekende dat we door het publiek, tussen de al opgestelde klassiekers door moesten rijden. Veel bekijks dus, een mooie ervaring. De 480 geparkeerd, wat handjes van bekenden geschud en gauw naar de inschrijfstand, waar we een tas kregen met wat tijdschriften en versnaperingen. En een schildje voor op de auto, mijn eerste! Daarna: auto's kijken! Er stond veel moois, van verlaagde Golf tot verhoogde LandCruiser, van Fiat 500 tot Ferrari 328, van Saab 96 tot Chevrolet BelAir. Van alles wat. Die Ferrari had al voor de start hulp van de ANWB-bezemwagen nodig. De motor liep niet lekker en er klonken luide knallen over het terrein (brandstof die in de uitlaat ontplofte). Op toeren liep ‘ie wel mooi :D.

Dan: van start! De 480’s mochten als eerste vertrekken. In colonne door Velp, hier en daar mensen langs de weg als toeschouwer, erg leuk! Een beetje geklooi om de bolletje-pijltje route te lezen (je bent toch geneigd om achter je voorganger aan te rijden, maar als die het ook niet weet, of een fotostop besluit te maken… tja). Maar uiteindelijk had iedereen het wel aardig door. Soms was het nog even zoeken en ontstond er een rijtje stoppende auto’s. En ja hoor, zo’n rijtje werd rijkelijk laat opgemerkt door een Saab 99 die vol blokkerend nog net een aanrijding met ’n Kattenrug wist te voorkomen. Geen fijn geluid, je verwacht een BOEM! Gelukkig bleef het bij schuivend rubber op nat asfalt. Verder is het gewoon leuk om een dikke Rolls achter je te hebben rijden, of een Porsche 928 voor je (ondanks de blauwe walmen die daar uit kwamen).

Op de tussenstop in Doetinchem was er een goed gevuld en smakelijk warm en koud buffet. Nog even achter het stuur van de dikke Rolls gezeten (krap, valt tegen; de chauffeur is duidelijk ondergeschikt aan de passagier achterin!). De rit terug naar Velp was ook mooi, over bochtige dijkjes. Inmiddels zaten we met een paar 480’s achter de Ferrari 328, die voor elke drempel stapvoets moest. Geeft allemaal niks, ’t is gewoon mooi om te zien en te horen (alleen als het hard regende had ik m’n raampjes dicht).

Op het eindpunt in Velp (rond 19u30) was er de prijsuitreiking en eten en drinken. Een ijsje op bij 4 graden, de arme meid bij de ijskar stond al sinds ’s ochtends 10u te koukleumen. Ik ben niet te lang blijven plakken, de rit naar huis duurt immers ook nog anderhalf uur. En die was ook prachtig. Ik had er zin in. Normaal op de MP3-speler gezet (via de autoradio), volume op standje ‘oerend hard’ en op de klanken van ‘Hendrik Haverkamp’, ‘Niet naor huus toe gaon’ en ‘Deurdonderen’ naar huis gereden. Handjes losjes aan het stuur (wat spoort zo’n 480 lekker), ruitenwissers op standje ritmisch en de snelheidsmeter op 140. Wat een fantastische auto is het toch! Heb echt genoten van deze dag!

Plaatjes bij het praatje:

Oranje drietal als eerste, niet voor niets is het de Oranje Klassieker Rit:

De 480's bij elkaar opgesteld bij kasteel Biljoen:

Schildje achter de ruit:

Wat highlights uit de rest van het deelnemersveld:

Op de tussenstop in Doetinchem:

Even op de chauffeursplek van de Rolls mogen zitten:

Nog wat schoonheden:

Wat mij betreft de mooiste:

Foto's onderweg:

En weer terug in Velp, rond de vijver in het villapark tenslotte deze foto nog:

Terug