Afgelopen woensdag was het zover: Koningsdag, met de Oranje Klassieker Rit in Velp. De Volvo 480 was daar uitgeroepen tot thema-auto dit jaar, daarom mochten van dit model ook exemplaren jonger dan 25 jaar mee rijden. Buitenkansje dus, want die van mij is pas 21 jaar oud (volgens mij de jongste auto in de stoet). Het was een heel geslaagde dag. Fotogeniek weer (felle zon is ook niet alles), mooie auto's, gezellig volk en een prachtige rit. Alles bij elkaar weer bijna 400 kilometer 480-genot.
Voor aanvang van de rit moesten alle deelnemende klassiekers opgesteld worden langs de Van Spaenallee. De 480's (er waren er 16) mochten doorrijden tot aan het kasteel, wat betekende dat we door het publiek, tussen de al opgestelde klassiekers door moesten rijden. Veel bekijks dus, een mooie ervaring. De 480 geparkeerd, wat handjes van bekenden geschud en gauw naar de inschrijfstand, waar we een tas kregen met wat tijdschriften en versnaperingen. En een schildje voor op de auto, mijn eerste! Daarna: auto's kijken! Er stond veel moois, van verlaagde Golf tot verhoogde LandCruiser, van Fiat 500 tot Ferrari 328, van Saab 96 tot Chevrolet BelAir. Van alles wat. Die Ferrari had al voor de start hulp van de ANWB-bezemwagen nodig. De motor liep niet lekker en er klonken luide knallen over het terrein (brandstof die in de uitlaat ontplofte). Op toeren liep ‘ie wel mooi

.
Dan: van start! De 480’s mochten als eerste vertrekken. In colonne door Velp, hier en daar mensen langs de weg als toeschouwer, erg leuk! Een beetje geklooi om de bolletje-pijltje route te lezen (je bent toch geneigd om achter je voorganger aan te rijden, maar als die het ook niet weet, of een fotostop besluit te maken… tja). Maar uiteindelijk had iedereen het wel aardig door. Soms was het nog even zoeken en ontstond er een rijtje stoppende auto’s. En ja hoor, zo’n rijtje werd rijkelijk laat opgemerkt door een Saab 99 die vol blokkerend nog net een aanrijding met ’n Kattenrug wist te voorkomen. Geen fijn geluid, je verwacht een BOEM! Gelukkig bleef het bij schuivend rubber op nat asfalt. Verder is het gewoon leuk om een dikke Rolls achter je te hebben rijden, of een Porsche 928 voor je (ondanks de blauwe walmen die daar uit kwamen).
Op de tussenstop in Doetinchem was er een goed gevuld en smakelijk warm en koud buffet. Nog even achter het stuur van de dikke Rolls gezeten (krap, valt tegen; de chauffeur is duidelijk ondergeschikt aan de passagier achterin!). De rit terug naar Velp was ook mooi, over bochtige dijkjes. Inmiddels zaten we met een paar 480’s achter de Ferrari 328, die voor elke drempel stapvoets moest. Geeft allemaal niks, ’t is gewoon mooi om te zien en te horen (alleen als het hard regende had ik m’n raampjes dicht).
Op het eindpunt in Velp (rond 19u30) was er de prijsuitreiking en eten en drinken. Een ijsje op bij 4 graden, de arme meid bij de ijskar stond al sinds ’s ochtends 10u te koukleumen. Ik ben niet te lang blijven plakken, de rit naar huis duurt immers ook nog anderhalf uur. En die was ook prachtig. Ik had er zin in. Normaal op de MP3-speler gezet (via de autoradio), volume op standje ‘oerend hard’ en op de klanken van ‘Hendrik Haverkamp’, ‘Niet naor huus toe gaon’ en ‘Deurdonderen’ naar huis gereden. Handjes losjes aan het stuur (wat spoort zo’n 480 lekker), ruitenwissers op standje ritmisch en de snelheidsmeter op 140. Wat een fantastische auto is het toch! Heb echt genoten van deze dag!
Plaatjes bij het praatje:
Oranje drietal als eerste, niet voor niets is het de Oranje Klassieker Rit:
De 480's bij elkaar opgesteld bij kasteel Biljoen:
Schildje achter de ruit:
Wat highlights uit de rest van het deelnemersveld:
Op de tussenstop in Doetinchem:
Even op de chauffeursplek van de Rolls mogen zitten:
Nog wat schoonheden:
Wat mij betreft de mooiste:
Foto's onderweg:
En weer terug in Velp, rond de vijver in het villapark tenslotte deze foto nog: